Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä te naiset koko ajan muka kohtaatte sitä ahdistelua ja häirintää?

Vierailija
08.12.2019 |

Alustukseksi siis, että olen itsekin nainen, normaalin/hyvännäköinen ja 30v.
En ole koskaan tajunnut niitä, ketkä koko ajan itkevät saavansa miesten taholta liikaa huomiota ja häirintää milloin missäkin. Ihan vilpittömästi kysyn, missä te muut naiset kohtaatte sitä paljonpuhuttua jatkuvaa esineellistämistä ja ahdistelua?
Ihan rauhassa olen koko elämäni saanut olla ilman pelkoakaan siitä, että joku olisi liian innokkaasti tuppautumassa seuraan. Suomessa varsinkin saa kulkea täysin näkymättömänä ilman, että kukaan kiinnittäisi mitään huomiota mihinkään. Ulkomaillakin olen ollut, miehet ovat kohdelleet aina normaalisti/kunnioittavasti.
Minulle on aina jäänyt jotenkin todella epäselväksi, missä ja miten tällaisia tilanteita syntyy, että naiset kokevat miesten taholta ahdistelua ja häirintää? Itse en ole naisellisesti pukeutuvana ja laittautuvana koskaan kokenut mitään vastaavaa. Tarkoitus ei siis ole mitenkään loukata ketään, vaan aidosti ihmettelen.
Saa jakaa kokemuksia.

Kommentit (876)

Vierailija
261/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla että joku nainen säästynyt kokonaan tältä?

Itselle ainakin tuttua esiteini-iästä asti mm. perseen/reisien/haarojen puristelut, seksuaalissävytteiset ja raiskaus-vihjailut, väkisin pussailut, halailut ja kiinni käymiset, sekä myös raiskaus.

Ihan selvinpäin ja normaalivaatteissa, töissä, kadulla ja yksityisasunnoissa.

Valitettavasti.

Vierailija
262/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ystävän kanssa käveltiin illalla kotiin, olimme ehkä 11 - vuotiaita. Humalainen mies lähti kävelemään perään, huuteli ”saisiko pill*a?”

- Kaverin kanssa istuskelimme laiturin nokassa vappuna. Olimme 14. Aikuinen mies kävelee luoksemme ja kysyy, millä luokalla olemme. Hetken tuijottelee hiljaa ja lähtee sitten pois. Rannalla ei ollut muita. Pelotti.

- Kasiluokalla ollessani pari vanhempaa poikaa seurasivat minua aina välituntisin ja puhuivat vartalostani kovaan ääneen. Tätä jatkui kuukausia. Tästä aikaa kymmenen vuotta, mutta muisto ahdistaa edelleen suunnattomasti ja vaikea on poistua kotoaan, jos vaatteet on yhtään paljastavat.

- Yläkoulussa yksi poika lähetteli vihjailevia viestejä mesessä, huuteli käytävillä perääni ja kerran seinään nojaillessani tuli ja painautui minuun ihan kiinni ja haisteli kaulaani. Nykyään on poliitikko....

- Baarissa yritetty suudella, puristeltu persettä ja kommentoitu vartaloa.

- Kaduilla huudeltu, yleensä silloin, kun muita ihmisiä ei lähettyvillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut, että kukaan nainen olisi sanonut tulevansa JATKUVASTI ahdistelluksi. Kyllä se on liikaa, vaikka harvemminkin tapahtuisi.

Olen kuullut. Oli suunnilleen tarja halosen näköinen nainen jota ahdisteltiin ihan koko ajan ja joka paikassa. Kadulla, työpaikalla, netissä, ruokakaupassa jne

Vierailija
264/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadulla esim on läpsitty takapuolta parikin kertaa, ja baarissa huomattavasti vanhempi mies alkoi silittämään mun käsiä et "on ne niin pehmeät, tulisitko syliin". Yksi yrittäjäkurssin vetäjä joka oli myöskin huomattavasti vanhempi tarjosi muka töitä, ehdotti sitten et voidaan keskustella asiasta rauhassa hänen luonaan, ja oli kännissä alkanut sit viestittelemään (olin siis yksi oppilaista.) Töissä vanhukset puristaneet rintojani, takapuolta jne...on kyllä muistisairaita joten ei sille voi oikein mitään. Appikin sanoi mua "herkulliseksi"(en oikein tiedä miten tohon pitäis suhtautua.) Ja sit oli yks mies kosinut suoraan (koska halusi pysyvästi asua Suomessa), ihan vaan kaupassa kävin ja siellä se mies alkoi seuraamaan mua. Ja on mulle kans yks tuttu mies selvitellyt mun numeroa ja soitellut jatkuvasti siis monta kertaa päivässä, piti sit estää numero, oli tämäkin huomattavasti vanhempi.

Lähes aina ne vanhat miehet on ahdistelleet, ei koskaan nuoremmat. Tai ehkä se on minusta tuntunut ahdistelulta kun taas nuoret ovat vaan yrittäneet iskeä?

Vierailija
265/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadulla esim on läpsitty takapuolta parikin kertaa, ja baarissa huomattavasti vanhempi mies alkoi silittämään mun käsiä et "on ne niin pehmeät, tulisitko syliin". Yksi yrittäjäkurssin vetäjä joka oli myöskin huomattavasti vanhempi tarjosi muka töitä, ehdotti sitten et voidaan keskustella asiasta rauhassa hänen luonaan, ja oli kännissä alkanut sit viestittelemään (olin siis yksi oppilaista.) Töissä vanhukset puristaneet rintojani, takapuolta jne...on kyllä muistisairaita joten ei sille voi oikein mitään. Appikin sanoi mua "herkulliseksi"(en oikein tiedä miten tohon pitäis suhtautua.) Ja sit oli yks mies kosinut suoraan (koska halusi pysyvästi asua Suomessa), ihan vaan kaupassa kävin ja siellä se mies alkoi seuraamaan mua. Ja on mulle kans yks tuttu mies selvitellyt mun numeroa ja soitellut jatkuvasti siis monta kertaa päivässä, piti sit estää numero, oli tämäkin huomattavasti vanhempi.

Lähes aina ne vanhat miehet on ahdistelleet, ei koskaan nuoremmat. Tai ehkä se on minusta tuntunut ahdistelulta kun taas nuoret ovat vaan yrittäneet iskeä?

No kyllä tuota perseen kourimista ja läpsimistä baareissa ja ties mitä vihjailua saa nuoret miehetkin osakseen vanhojen tätien osalta.

Vierailija
266/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli muistoja mieleen yllättävänkin paljon. Todella paljon ikäviä tilanteita. En ole erityisen minkään näköinen, ihan vaan semmonen perus ja "kiltti". Nuorena noita tilanteita koki töissä, kauppajonossa ja erityisen paljon tilanteissa, joissa oli humalaisia ihmisiä. Ekan kerran vieras mies kävi käsiksi kun olin 16. Järkytyin syvästi. Surullista kyllä, lopulta siihenkin turtuu ja pitää normaalina ja omana tehtävänään väistellä tilanteita, eikä edes osaa vaatia kunnollista kohtelua.

Nykyään kolmekymppisenä vain ainoastaan joskus välillä töissä. Baareissa ei enää tule liikuttua. Iän myötä onneks aina vain vähemmän.

Vierailija
267/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ovat naiset ahdistelleet aina. Pyytävät siirtämään esi kaappia ja kehuvat treenattuja käsivarsiani. Jopa naispuolinen lääkäri sanoi yläkroppaa lihaksikkaaksi ja katseli rintalihaksiani. Sitten rannalöa naiset huutelevat perään vaikka mitä. Baarissa vanhat naiset tuppautuvat syliin ja näin joulun aikaan haluavat esittää pukille lahjatoiveen. Miehet kokevat tätä myös, mutta sitä jos jotakin vähätellään.

Miehet itse vähättelevät ja vääristelevät näitä häirintä juttuja. Esim nuo lihasjutut. Jos ihminen on lihaksikas, niin lääkäri voi siitä mainita. itse olen kuntoutuksessa töissä ja kuuluu oikeastaan ammattitaitoon nähdä, missä kunnossa potilaan lihakset on. En ole koskaan ajatellut sitä seksuaalisena häirintänä, vaan kuntoutuksena. Alussa testataan lihaskunto ja sama tehdään kuntoutusjakson lopussa. Kurjaa, jos joku luulee, että se on häirintää. Koska jos potilas on tehnyt kuntoutussuunnitelman mukaan tehtävänsä, voi olla, että lihaksia/lihaskuntoa pääsee kehumaan. Mutta täytyy se varmaan sitten lopettaa, ettei tule väärin käsityksiä.

Ja jos olet baarissa pukkina, niin totta kai ihmiset tulee pukin syliin kertomaan lahjatoiveitaan. Ja ymmärrät varmaan, ettei siellä baarissa ole Tuija 5v niitä kertomassa, vaan Tuija 50v.

Tästä sen näkee, kuinka ahdistelluksi tulemisen kokemus riippuu ihmisistä. Uskon, että monissa häirintätapauksissa se ahdistelija ihan aidosti ei koe tehneensä mitään väärää. Mutta varsinkin tuollaisissa tilanteissa, missä toinen on valta-asemassa (kuten potilaan kanssa) pitää olla todella hyvä tilannetaju.

Vierailija
268/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin teini, 16-17 -vuotias, kun oli kesä ja minulla oli normaali kesätoppi päälläni. Bussissa edessäni istuva setä oikein kääntyi istumaan niin, että pystyi tuijottamaan topin peittämiä tissejäni selkänojien välistä. Kuumalla kelillä näyttävästi kaivoin minulle vähän liian ison hupparin, että sain peiteltyä itseäni ja setä lopetti tuijottamisen ja kääntyi istumaan normaalisti. Kaapuun olisi pitänyt vissiin pukeutua... Toppi ei siis ollut edes avoin, mutta ei nyt kummoiset muodot tarvitse olla, että paidan läpi näkee tissien muodon ja se ilmeisesti riitti tälle sedälle. Minun ei pitäisi joutua edes näin selittelemään pukeutumistani, jotenkin tuntuu hullulta, että näin kuitenkin kuuluu tehdä, kun joidenkin mielestä tuon sedän käytös olisi kuitenkin hyväksyttävää tilanteessa, joka sai minut hyvin ahdistuneeksi. 

Tuon ikäisenä ahdistuin myös ihan yhtälailla, kun lukiossa yksi rinnakkaisluokkalainen poika jutteli kanssani ja koko ajan hänen silmänsä karkasivat tisseihini. Silloin minulla oli vetoketjullinen huppari, joten vain laitoin vetoketjun kiinni. Poika punastui, mutta sen jälkeen hän katsoi minua silmiin loppu keskustelumme ajan.

Baarissa 18-19 -vuotiaana monta kertaa, kun olin baaritiskillä tilaamassa itselleni juotavaa, niin joku puristi ohi kävellessään pepustani. Kerran eräs tyyppi ohi kävellessään puristi minua reippaasti toisesta rinnastani ja jatkoi matkaansa ennen kuin ehdin tehdä mitään.

Jokaisella meistä on oikeus koskemattomuuteen ja tulla kohdatuksi asiallisesti. 

Vierailija
269/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen viimeksi baarissa. Random äijät (n. 40-65v suomalaiset) tulevat koskettelemaan tanssilattialla pepusta "vahingossa" ja kädet olkapäällä kertovat, kuinka haluaisivat minun lähtevän heille jatkoille. En enää ahdistu tuosta, mutta olihan setämiesten ehdottelu ikävuosina 11-22 aika inhottavaa.

Omassa kaveriporukassa ahdistelu on merkittävästi vähentynyt, kun ikää on tullut 30+, itsellä se edessä parin vuoden päästä.

Vierailija
270/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on ainakin arvosteltu ulkonäöstä todella paljon. Kaikki alkoi jo koulussa, kun oikeastaan koko kroppa käytiin läpi ja aina huudeltiin mitä sattuu. Todella seksuaalisävytteistä ja ilkeää arvostelua ja ehdotuksia. Aluksi olin niin nuori ( ehkä vähän sinisilmäinen myös)  etten edes tajunnut mitä toiset vanhemmat oppilaat puhuvat ja jotenkin sitten kun ymmärsin niiden ehdotusten tarkoituksen sekä sen, että se huomio ei ollutkaan mitään viatonta "se tykkää sinusta" -juttua vaan jotakin aika sairastakin pilkkaa niin silloin hävetti paljon ja halusin aina paeta niistä tilanteista. Pahinta varmaan oli se, kun olin muutenkin kiusattu ja sitten alkoi tulla niitä kaksimielisiä juttuja sekä minua myös kosketeltiin paljon ja jos oli uusi vaate niin se käytiin läpi tarkkaan ja arvosteltiin kaikesta.

Minulle on huudeltu myös kaikenlaista. Osa kiusaamiseen liittyen silloin aiemmin ja osa myöhempiä asioita, kun en esim vastannut yhdelle miehelle joka kysyi asiaankuulumatonta juttua niin olin sitten hänen mielestään kaiken solvauksen arvoinen. Muitakin tapauksia on ollut ja ihan kauheaa käytöstä monessa tilanteessa. Monet kerrat olen myös juuri oppilaitoksissa todistunut myöhemminkin sitä, että ulkonäkö vaikuttaa ja jotkut mies opettajat ovat selkeästi arvostelleet sekä kohdelleet huonosti eri tilanteissa. Joskus piti myös tehdä yksi kouluasia opettajan kanssa niin tämä ei siinä tilanteessa puhunut mitään minulle vaan "jutteli" tavallaan toisen henkilön kautta. Aika pieniä juttua silti, mutta ahdistavia.

Vierailija
271/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdisteltiin yläasteiässä (koko kolme vuotta) fyysisesti ja sanallisesti. Koulun pojat... kukaan ei koskaan puuttunut asiaan. Itse en kenellekään kertonut enkä avautunut.

Ikuiset traumat jäi.

Mutta elämä on kantanut. Kummallista.

Vierailija
272/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40v, tavallisen näkäinen rillipöllö. En nuorenakaan ollit mikään seksikäs kaunotar.

- Ylä-asteella rinnakkaisluokan poika kouraisi kovaa haaroistani ohi mennessään.

- Tuntematon mies  tuli "kuivapanemaan"  takamustani vasten alkuillasta kirjaston pihassa, kun kumarruin avaamaan pyöränlukkoa, olin 16 tai 17.

- Yökerhoissa ja baareissa joku jatkuvasti  tarrasi takamuksesta ohi mennessään ja tanssilattialla tultiin tanssimaan selkään kiinni ja kihnuttamaan "sillä" takapuoleen, vaikka miten sanoi että kuuma ja ahistaa ja mä haluun tanssia tässä vaan kaverini  kanssa joten mee pois.

- Kerran baarireissun jälkeen grillillä takanani jonottanut  vanha, haiseva ukko suuteli   korvaani ja kähisi että sua vois panna, miten olis.

Vierailija
273/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää tulee niin ei huomata. Ainoastaan se että käsveska varastetaan.

Vierailija
274/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä tuota perseen kourimista ja läpsimistä baareissa ja ties mitä vihjailua saa nuoret miehetkin osakseen vanhojen tätien osalta.

Niin? Ja sen vuoksiko naisten pitäisi vain hyväksyä läpsiminen? Mikä on pointti tässä?

Vierailija
275/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blöö kirjoitti:

Miten voi olla että joku nainen säästynyt kokonaan tältä?

Itselle ainakin tuttua esiteini-iästä asti mm. perseen/reisien/haarojen puristelut, seksuaalissävytteiset ja raiskaus-vihjailut, väkisin pussailut, halailut ja kiinni käymiset, sekä myös raiskaus.

Ihan selvinpäin ja normaalivaatteissa, töissä, kadulla ja yksityisasunnoissa.

Valitettavasti.

Tämä. Siitä lähtien kun rinnat kasvoi 12 v on saanut kokea häirintää/ ahdistelua. Aivan arkisissa tilanteissa. Sopimatonta koskettelua esim julkisissa kulkuvälineissä, puristelua, taputtelua ja inhottavinta kaikesta käden työntämistä jalkoväliin. Ahdistelua lenkkipolulla, seksiehdotuksia ja seksinhinnan kysymistä 12 v lapselta. Itsensä paljastajia on tullut tavatuksi muutaman kerran. Kerran pelottavasti pikkutiellä, jolloin tyyppi kiilasi auton pyöräni eteen niin etten päässyt kuin ojan kautta tilanteesta pois. Itse olin 15 v tyyppi keski-ikäinen. Härskejä tai vihjailevia puheita , vähättelyä sukupuolen perusteella tai tuijottelua en edes laske tähän kategoriaan. Täytyy kyllä ihmetellä, miten suojatussa oloissa ne joita ei ole ahdistelu elää. Ettekö ikinä käytä esim julkisia kulkuvälineitä, käy lenkillä yksin. Iän myötä toki nämä kokemukset ovat vähentyneet.

Vierailija
276/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen kysymysasettelu ("missä te naiset MUKA kohtaatte sitä häirintää"). Vaikka se ei olisikaan osunut juuri omalle kohdalle, niin tarvitseeko muiden kokemusten paikkansapitävyyttä kuitenkaan epäillä?

Itse olen kokenut pahimmat häiriköintitapaukset metrossa ja pk-seudun lähijunissa. Eteen tai viereen on tullut istumaan mies, ja yrittänyt ruveta hivelemään mun reittä, käsiä tms. Jotkut ovat uskoneet laakista kun olen äkäissyt "näpit irti" ja huitaissut käden pois, mutta joillekin se ei tunnu menevän perille millään ja se on pelottavaa, kun olen melko hintelä ja miehellä lähtökohtaisesti olisi fyysisen kokonsa vuoksi etulyöntiasema, jos yrittäisi käydä tosissaan päälle. Kannankin nykyään aina mukana ryöstöhälytintä ja lupavapaata turvasumutetta. En tiedä olisiko noista käytännön hyötyä tositilanteessa (eikä toivottavasti koskaan tarvitsisi testatakaan), mutta jotenkin itsellä vähän parempi olo kun tietää että on varustautunut edes jotenkin. Itsepuolustuskurssille hakeutuminen myös harkinnassa.

Vierailija
277/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa ne silmät. Taas akkakin vähättelee naisten kokemaa. Se että et itse koe jotain ei sulje muiden kokemuksia pois. Niin noloa alkaa vääntämään tästä. Ja lausevalinnallasi nimenomaan vähättelet naisten kokemaa.

Mikset kyseenalaista samalla tavalla miesten ongelmia? :)

Vierailija
278/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

90% ahdistelusta on tapahtunut kesken arjen kadulla tai muissa julkisissa tiloissa. Ruuhkabussit ovat otollinen paikka pervoille. Törkein kuivahinkkasi itseään olkapäätäni vasten istuessani käytäväpaikalla. Siis ihan otti asiakseen painaa kalunsa kiinni ja liikkui ylös alas toisessa tahdissa kuin bussi heilahteli mutkissa. Yleisin ahdistelu on sanallista huutelua ja vislaamista ohikävellessä. Baarit ovat oma lukunsa enkä niissä ole yhden käden sormilla laskettavaa määrää yli kymmenen vuoden aikuisuuteni aikana käynytkään. Ihan joka kerta tulee epämääräistä kohtelua ja käsiksi käyntiä. Kerran tarvittiin ulkopuolinen irrottamaan äijä selästäni, kun hinkkasi takaa päin. Kirsikkana kakun päällä on autokoulun opettaja, joka kommentoi farkkujen istuvuutta, säärien muotoa, kävelyni aiheuttamaa pepun heiluntaa... Pidän kuitenkin itseäni onnekkaana, kun mitään tämän pahempaa ei ole osunut kohdalle.

Vierailija
279/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vislattu .ehdoteltu jne mutta kun ikää tulee sopivasti niin saa rauhassa kulkea.

Vierailija
280/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tämä näkökulma jo tullut käsitellyksi, mutta:

Ne naiset ja varsinkin nuoret naiset, erityisesti teinitytöt, joilla on rikkonainen perhetausta ovat huomattavasti alttiimpia hyväksikäytölle ja ahdistelulle kuin terveen taustan naiset.

Jos on terve itsetunto ja omanarvontunto, ei todennäköisesti juurikaan edes joudu tilanteisiin, joissa ahdistelua tapahtuu, tai lähetä itsestään sellaista signaalia, että hei, mä en osaa pitää puoliani. Ja tämä ei siis ole mikään loukkaus ketään kohtaan, itse olen ollut juuri sellainen teini ja nuori nainen, että ihan jokainen ahdistelija on musta aistinut, että tuota voi ahdistella, se ei osaa pitää puoliaan.

Ja ei, en ole erityisen kaunis tms.

Ja mitä nämä ahdistelut on olleet:

Teini-iässä:

- aikuiset (sukulais) miehet tunkee saunaan yhtä aikaa, ja pohtii että oispa tota kiva panna,

-isän kaverit yrittää ihan oikeasti päästä käsiksi, ahdistelee, koskettelee, jatkuvasti härskejä juttuja jne

-ulkomaalaistaustainen työkaveri kun itse olin nuori aikuinen muka halasi, oikeasti kouri tissejä

- ulkomailla miehet on seuranneet kadulla, metrossa on painettu seisovaa mulkkua mua vasten.

Riittääkö nämä? Vai vieläkö menee kuvittelun piikkiin?

Kun olen kasvanut aikuiseksi ja oppinut pitämään puoleni, ei näitä enää ole tapahtunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä