Missä te naiset koko ajan muka kohtaatte sitä ahdistelua ja häirintää?
Alustukseksi siis, että olen itsekin nainen, normaalin/hyvännäköinen ja 30v.
En ole koskaan tajunnut niitä, ketkä koko ajan itkevät saavansa miesten taholta liikaa huomiota ja häirintää milloin missäkin. Ihan vilpittömästi kysyn, missä te muut naiset kohtaatte sitä paljonpuhuttua jatkuvaa esineellistämistä ja ahdistelua?
Ihan rauhassa olen koko elämäni saanut olla ilman pelkoakaan siitä, että joku olisi liian innokkaasti tuppautumassa seuraan. Suomessa varsinkin saa kulkea täysin näkymättömänä ilman, että kukaan kiinnittäisi mitään huomiota mihinkään. Ulkomaillakin olen ollut, miehet ovat kohdelleet aina normaalisti/kunnioittavasti.
Minulle on aina jäänyt jotenkin todella epäselväksi, missä ja miten tällaisia tilanteita syntyy, että naiset kokevat miesten taholta ahdistelua ja häirintää? Itse en ole naisellisesti pukeutuvana ja laittautuvana koskaan kokenut mitään vastaavaa. Tarkoitus ei siis ole mitenkään loukata ketään, vaan aidosti ihmettelen.
Saa jakaa kokemuksia.
Kommentit (876)
Häirintä tulee tuntemattomilta. Ystävät, tutut, kollegat ja sukulaiset ovat olleet suureksi osaksi asiallisia ja kaiken luottamuksen arvoisia.
Ensimmäinen kerta oli, kun olin 11, ja tuntemattomat pojat huutelivat rivoja perääni. Viimeksi jotain kunnolla ahdistavaa tapahtui viime syksynä, kun tuntematon mies alkoi seurata ja tentata minua kotiin palatessani illalla. Olen nyt 40.
Siihen väliin mahtuu kymmeniä, ellei satoja tapauksia. Minua on kourittu rinnoista; olen herännyt päivälaivassa torkuilta, kun tuntematon mies ujuttaa kättä housuihini; samassa paikassa (ei vuoteessa eikä huoneessa) yöpynyt mies on yrittänyt työntää elimensä suuhuni; minua on seurattu kadulla lukemattomat kerrat; kikkeliä on näytetty; takana on tumputettu; käsivarresta raahattu pusikkoon ( pääsin pois); seksiä ehdoteltu; kehoa kommentoitu; minua vasten on kuivahinkattu julkisissa, jopa liikennevälineestä toiseen; taksikuski on alkanut ehdotella...
Kohteliasta flirttiä en laske ahdisteluksi.
Ja tosiaan, kollegat ja ystävät eivät ole muutamaa tapausta lukuunottamatta tehneet mitään inhottavaa koskaan.
Enkä tunne yhtäkään naista, joka ei joskus olisi kokenut häirintää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se riippuu naisestakin. Nainen usein itse antaa aiheen tai tosiaan jonkin singnaalin, että voi lähestyä.
Toiset ovat jatkuvasti tyrkyllä ja puhuvat ilmeillään ja eleillään siten, että mies rohkaistuu lähestymään.
Nainen kertoo itsestään paljon myös pukeutumisella ja meikillä-
Miksi fiksuja naisia ei koskaan ahdistella. Täytyyhän siihen olla jokin syy.
Mikähän se mahtaisi olla?
Höpö höpö. Olin ylikiltti ja ujo nörttityttö, silmälasit päässä ja mummin ostamat vaatteet. Vilauttelijat ja puristelijat aloittivat, kun olin reilusti alaikäinen.
Rintani kasvoivat varhain ja ovat edelleen tavallista isommat. Ehkä se kertoo moraalittomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tämä näkökulma jo tullut käsitellyksi, mutta:
Ne naiset ja varsinkin nuoret naiset, erityisesti teinitytöt, joilla on rikkonainen perhetausta ovat huomattavasti alttiimpia hyväksikäytölle ja ahdistelulle kuin terveen taustan naiset.
Jos on terve itsetunto ja omanarvontunto, ei todennäköisesti juurikaan edes joudu tilanteisiin, joissa ahdistelua tapahtuu, tai lähetä itsestään sellaista signaalia, että hei, mä en osaa pitää puoliani. Ja tämä ei siis ole mikään loukkaus ketään kohtaan, itse olen ollut juuri sellainen teini ja nuori nainen, että ihan jokainen ahdistelija on musta aistinut, että tuota voi ahdistella, se ei osaa pitää puoliaan.
Ja ei, en ole erityisen kaunis tms.
Ja mitä nämä ahdistelut on olleet:
Teini-iässä:
- aikuiset (sukulais) miehet tunkee saunaan yhtä aikaa, ja pohtii että oispa tota kiva panna,
-isän kaverit yrittää ihan oikeasti päästä käsiksi, ahdistelee, koskettelee, jatkuvasti härskejä juttuja jne-ulkomaalaistaustainen työkaveri kun itse olin nuori aikuinen muka halasi, oikeasti kouri tissejä
- ulkomailla miehet on seuranneet kadulla, metrossa on painettu seisovaa mulkkua mua vasten.Riittääkö nämä? Vai vieläkö menee kuvittelun piikkiin?
Kun olen kasvanut aikuiseksi ja oppinut pitämään puoleni, ei näitä enää ole tapahtunut.
Kuule kirjoitit hirveää tuubaa.
Ihanko oli oma vikani, kun kävelin Esplanadilla keskellä kirkasta päivää löysissä farkuissa ja hupparissa ja ilman meikkiä katselin näyteikkunoita ja joku mies yhtäkkiä kouraisi jalkoväliäni takaapöin?
Just.
N51
Minäkin ihmettelen, että on naisia, joita ei ole ikinä häiritty.
Joku kyseli, miltä häirintää kokeneet näyttävät. Olen itse ollut parikymppisenä 162 cm, hoikka, kauniiksikin sanottu, ujo, en meikannut lainkaan tai pukeutunut huomiota herättävästi. Tuolloin koin häirintää, enää en käykään juuri missään ns. ulkona. Ja miehen kanssa kulkiessa nyt ei kukaan tule häiritsemään muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se riippuu naisestakin. Nainen usein itse antaa aiheen tai tosiaan jonkin singnaalin, että voi lähestyä.
Toiset ovat jatkuvasti tyrkyllä ja puhuvat ilmeillään ja eleillään siten, että mies rohkaistuu lähestymään.
Ai fiksuja naisia ei ahdistella?
Tunnen esimerkiksi monta johtajaa ja jopa kansanedustajaa, joita on ahdisteltu. Osaa ihan siellä työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne naiset ja varsinkin nuoret naiset, erityisesti teinitytöt, joilla on rikkonainen perhetausta ovat huomattavasti alttiimpia hyväksikäytölle ja ahdistelulle kuin terveen taustan naiset.
Jos on terve itsetunto ja omanarvontunto, ei todennäköisesti juurikaan edes joudu tilanteisiin, joissa ahdistelua tapahtuu, tai lähetä itsestään sellaista signaalia, että hei, mä en osaa pitää puoliani. Ja tämä ei siis ole mikään loukkaus ketään kohtaan, itse olen ollut juuri sellainen teini ja nuori nainen, että ihan jokainen ahdistelija on musta aistinut, että tuota voi ahdistella, se ei osaa pitää puoliaan.
Teini-iässä:
- aikuiset (sukulais) miehet tunkee saunaan yhtä aikaa, ja pohtii että oispa tota kiva panna,
-isän kaverit yrittää ihan oikeasti päästä käsiksi, ahdistelee, koskettelee, jatkuvasti härskejä juttuja jne-ulkomaalaistaustainen työkaveri kun itse olin nuori aikuinen muka halasi, oikeasti kouri tissejä
- ulkomailla miehet on seuranneet kadulla, metrossa on painettu seisovaa mulkkua mua vasten.Riittääkö nämä? Vai vieläkö menee kuvittelun piikkiin?
Kun olen kasvanut aikuiseksi ja oppinut pitämään puoleni, ei näitä enää ole tapahtunut.
Ihanko oli oma vikani, kun kävelin Esplanadilla keskellä kirkasta päivää löysissä farkuissa ja hupparissa ja ilman meikkiä katselin näyteikkunoita ja joku mies yhtäkkiä kouraisi jalkoväliäni takaapöin?
Just.
N51
Jep.
Ja multa on yritetty ostaa seksiä, kun lenkiltä tullessa pysähdyin liikennevaloihin veljen vanhoissa verkkareissa ja isän t-paidassa. Se oli se sisäinen hutsuus varmaan? Tai mun ”rikkinäinen tausta” (ei ole sellaista)?
Vierailija kirjoitti:
Hullu. Lähestyminenkö on sinun mielestäsi samaa kuin häirintä? Pysy kaukana ihmisten ilmoilta.
Tiedätkö mitä. Meidän pukeutumisemmen ei kuulu sinulle. Mikään ei oikeuta ahdisteluun. Mistä sinä tiedät ahdisteltujen fiksuuden?
Naiset ahdistuvat jo siitä, kun edes katsookin ja sanoo "moi" ja hymyilee.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla niinkin, etteivät fiksut naiset kulje eivätkä käy sellaisissa paikoissa, missä on noita ahdistelijoita.
He liikkuvat piireissä, joissa miehetkin ovat fiksuja.
Joo, koska olen fiksu, en koskaan liiku aseman seuduilla, julkisilla, enkä kulje kadulla.
Sitä tässä taidat halutakin, naisia pois julkisista tiloista?
Lähde vaikka Saudi-Arabiaan. Kiitos ja heippa!
Vierailija kirjoitti:
Minä olin ujo rillipäinen 12-vuotias kun isäni kaveri alkoi höpisemään, kuinka minusta myöhemmin tulisi hänen vaimonsa. Yritti monesti saada syliinsä istumaan, tuli yhtäkkiä huoneeseeni pyörimään, kosketti aina ohimennessään ja puhui todella outoon sävyyn siitä, millainen minusta myöhemmin tulisi. Millaisia signaaleja luulet minun lähettäneen?
Kuulostaisi myös hieman siltä, ettet aivan ymmärrä mikä on lähestymisen ja ahdistelun ero?
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla niinkin, etteivät fiksut naiset kulje eivätkä käy sellaisissa paikoissa, missä on noita ahdistelijoita.
Oletko aivan tosissasi? Taidat kärsiä vahvasta naisvihasta.
Minua on ahdisteltu mm. Keskellä Helsingin ostoskatua, matkalla kotiin töistä bussipysäkillä ja työpaikalla kokoushuoneessa kesken kokouksen.
Mä kanssa ihmettelen näitä juttuja, että koko ajan jossain häiriköitäisi. Olen kurvikas isorintainen blondi ja ainoat kokemukset ovat ulkomaalaisista miehistä, jotka esim. metroasemalla tulleet juttelemaan, mutta eivät yrittäneet mitään fyysistä ja ovat jättäneet rauhaan kun olen sanonut, että on poikaystävä (vaikkei olekaan). Muuten olen aika lailla näkymätön miehille. Silti kun somea lukee, niin jatkuvasti siilitukkaiset tai lävistetyt feministit itkevät miten KOKO ajan miehet ahdistelevat ja ovat kamalia.
Outo juttu! No, ehkä me ei-ahdistellut olemme vain kaikin puolin liian pliisuja.
Vierailija kirjoitti:
Että kesätyöpaikassa ollessani = liikuin huonoissa piireissä? Tai kadulla kävellessä? Toki, jos ei kotoaan poistu, ei koe häirintää. Elämä tosin on vähän hankalaa niin.
Vierailija kirjoitti:
Mä kanssa ihmettelen näitä juttuja, että koko ajan jossain häiriköitäisi. Olen kurvikas isorintainen blondi ja ainoat kokemukset ovat ulkomaalaisista miehistä, jotka esim. metroasemalla tulleet juttelemaan, mutta eivät yrittäneet mitään fyysistä ja ovat jättäneet rauhaan kun olen sanonut, että on poikaystävä (vaikkei olekaan). Muuten olen aika lailla näkymätön miehille. Silti kun somea lukee, niin jatkuvasti siilitukkaiset tai lävistetyt feministit itkevät miten KOKO ajan miehet ahdistelevat ja ovat kamalia.
Outo juttu! No, ehkä me ei-ahdistellut olemme vain kaikin puolin liian pliisuja.
En ainakaan ole väittänyt, että KOKO AJAN joku ahdistelisi. Mutta nuoruusvuosiin mahtui monta tapausta. Kyllähän siitä pitkä lista tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen aina kuvitellut, että kaikki naiset kokevat tällaista jossain elämänsä vaiheessa. Tuntuu oudolta, että voi olla naisia joita edes humalaiset ei ole ahdistelleet
Ottakaa huomioon, että kaikkia miehiäkin on humalaiset ahdistelleet. Itseänikin on uhattu hakata monet kerrat elämäni aikana. Kerran ihan myös hakattu humalaisen toimesta. Ja olen rauhallinen ja hiljainen mies, enkä haasta riitaa.
Ja ottakaa myös huomioon että keski-ikäiset humalaiset naiset ahdistelee myös miehiä. Kourii takapuolta ja suuttuu äänekkäästi, jos antaa pakit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini-iässä:
Just.
N51Jep.
Ja multa on yritetty ostaa seksiä, kun lenkiltä tullessa pysähdyin liikennevaloihin veljen vanhoissa verkkareissa ja isän t-paidassa. Se oli se sisäinen hutsuus varmaan? Tai mun ”rikkinäinen tausta” (ei ole sellaista)?
Itse olin vastaavassa tilanteessa Vanhankaupunginlahden lintutorni lähellä. Pukeutunut olin väljään kevyttoppapukuun. Mies tuli tornin takaa ,tarttui käsivarteen ja alkaa tivata hintaa. Onneksi tilanteeseen tuli vanhempi pariskunta ja pääsin pois.
Eihän tätä ahdistelua tietenkään tapahdu jatkuvasti siinä mielessä, että sitä tapahtuisi päivittäin tai monta kertaa päivässä. Kumminkin useamman kerran vuodessa ja tilanteet ovat inhottavia, nöyryyttävää ja pelottavia. Ne kyllä muistaa vuosien päästäkin ja sehän niiden tarkoituskin on. Käyttää valtaa ja voimaa sekä loukata toisen koskemattomuutta ja itsemääräämisoikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on feminististä propagandaa, mielisairautta ja täyttä hysteriaa. Te olette suurin osa (vai onko teitä vain pari) täysin fucked up in the head. Cuckoo.
Sekoboltsit.
Kyllä ne ahdistelijat minusta niitä sekoboltseja ovat. Ja niiden puolustelijat.
Vierailija kirjoitti:
Teini-iässä:
Ei tarvitse olla rikkonaisista taustoista, huonolla itsetunnolla varustettu tai mitään muutakaan. Riittää että on kiltti ja ujo, joten vaikuttaa puolustuskyvyttömältä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on feminististä propagandaa, mielisairautta ja täyttä hysteriaa. Te olette suurin osa (vai onko teitä vain pari) täysin fucked up in the head. Cuckoo.
Sekoboltsit.
Miten niin? Laitatko jotain perusteita tai todisteita väitteellesi? Hulluksi nimittely ei pitkälle kanna.
Ihan normaalit naiset kertovat kokemuksistaan. Mulla ei ole mitään mt-ongelmia, eikä Unioni ei maksa minulle mitään. Ikää lähes 50 . Olen jo kirjoittanut toistamiseen ketjuun koska koko ajan tulee uusia tapauksia mieleen.
Eli se on naisen tai tytön oma vika, että on niin "ahdisteltavan" oloinen? Aika hurjaa että nainen kirjoittaisi tällaista.