Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anna mun kaikki kestää, kliseet jouluavustuksia hakevista pitää sittenkin paikkaansa!

Vierailija
30.11.2019 |

Tällä palstalla näkee aina näitä aloituksia rahaa ja avustuksia krokotiilinkyyneleet silmissä kerjäävistä naisista, joilla kuitenkin varaa ripsipidennyksiin, tatuointeihin ja kynsihuoltoihin. Olen aina pitänyt tarinoita vahvasti liioiteltuina. Kunnes!

Törmäsin erääseen tuttavaan eilen kaupassa. Vuolaasti kiitollisuudesta kyynelehtien (hieno roolisuoritus) kertoi kuinka oli hakenut ja saanut ruoka- ja raha-avustuksia useammaltakin taholta, kun ei ollut rahaa ruokaan eikä mihinkään, vaikka koko vuoden kituutellut vähillä rahoilla ja myynyt mm. kodin irtaimistoa saadakseen kolmelle pienelle lapselleen puuroa pöytään. Lapsillekin oli selitetty, kuinka nyt ei ole varaa käydä missään, kesällä eivät päässeet edes huvipuistoon vaikka lapset niin olisivat toivoneet. Ja oli sydäntä särkenyt kieltää tämä huvi kun kaikki muut käyvät ulkomailla (ketkä muut, ei olla mekään käyty) Ja lasten toivoessa pääsyä Hesburgeriin hampurilaisille, oli tämä neuvokas äiti itse kotona tehnyt hampparit ja ranskikset tienpientareilta kerätyillä tyhien pullojen palautusrahoilla. Kun on niin raha tiukalla.

Kummasti on tällä äiteellä silti varaa käydä JUURI niissä kliseisissä kynsi- ja ripsihuolloissa (siis ihan oikeasti!) ja myös useammassa konsertissa käynyt itsekseen vuoden aikana (kyllä, kotiintultuani stalkkasin ja näkyi julkisia kuvia Facebookissa, juoma virrannut ja tupakka palanut, yhdessä kuvassa esittelee jopa uutta tatuointiaan, siis todella, en keksi näitä) Eikä mitkään ilmaiskonsertit kyseessä!

En voinut vastustaa kiusausta osoittaa pitkiä tekokynsiään ja ripsiään että eikö näihin palaneilla rahoilla olisi jo saanut puurot ja hampurilaisetkin, sain vastaukseksi itkua ja syyllistystä miksi köyhää kiusaan ja enkö suo minkäänlaista iloa hänelle kurjaan elämään vaan olisin viemässä tuhkatkin pesästä. Itkun, mulkoilun ja sättimisen säestämänä poistui paikalta huutaen että kai minulla on nyt hyvä mieli.

Ei ole, olen raivoissani tällaisista ihmisistä. Olisi varmaan avustuksille ollut parempikin kohde.

Ja tässä ehdotukseni: avustusten sijaan jonkinlaista taloustaito-opetusta ihmisille!!!

Kommentit (497)

Vierailija
381/497 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan yhden joulun lähes parinkymmenen vuoden takaa. Meidän lapset olivat 1 ja 3v. Meillä ei ollut rahaa lahjoihin , jouluruokaan eikä kuuseen. Rahaa tilillä tasan nolla. Lapsilisäkin tuli vasta joulun jälkeen. Tai sitten ei tiedetty että se maksetaan aiemmin. Eli kun tili nollilla niin ei siellä käyty katsomassa kun ei ollut mitään nettijuttuja joita olis kotoa käsin voinut tiirailla. 

Muistan että oli kamala olo. Ei lasten takia jotka eivät osanneet pyytää mitään vielä tai tajunneet muutenkaan joulua sillä tavalla. Riisipuuroa sentään sain tehtyä ja lapset olivat onnellisia. Mutta mies... valitti koko ajan ja oli niin häpeällistä kun ei ollut mitään jne. En tiedä miksen jättänyt sitä silloin jo! Olis pitänyt. Jätin vasta muutaman vuoden päästä ja yhtäkkiä elämä lasten kanssa alkoi mennä eteenpäin. Ei tatskoja, ei kynsiä ei omia lomia. Ei tarvinnut ESITTÄÄ kellekään mitään. Lapset tajusivat kun sanoi että nyt ei ole rahaa. Ei heitä haitannut kun vaan sai kavereiden kanssa olla ja sai ruokaa kupuunsa. Oli unelma saada vapaasti elää elämää lasten kanssa niin että sai käyttää ne pienet pennoset miten itse järkeväksi näki. En ikinä ymmärrä näitä kerjääjiä. Eikä mun mielestä ole oikein että myöskään heidän lapsilleen hankitaan asioita muiden toimesta koska " he eivät ole syyllisiä" Eivät olekaan mutta heitä totutetaan siihen että jos itsellä ei ole rahaa niin on oikeutettua ottaa ne rahat muilta. Ehkä sitten se äiti miettii seuraavana vuonna että niin ovatko ne tekokynnet ja ripset OIKEASTI tarpeelliset vai pitäiskö sittenkin omatunnon soimata ja säästää lasten juttuihin...Nythän omatunto ei soimaa kun muiden empaattisuutta kolkutellaan just ennen joulua

Vierailija
382/497 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalle paras joululahja olisi että joku opettaisi heille elämänhallintaa.

Mutta niin, sen verran on pakko sanoa että joissain tapauksissa ne hintavammat jutut on voitu saada ihan lahjaksi lähipiiriltä tai ostettu käytettynä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/497 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saamme ruoka lahjakortin, ruokakassin ja lapsille paketit. Olemme työssä käyviä, pitkät urat, asunto- ja autovelka on. Tulemme toimeen, mutta aina pitää laskea, laskea, laskea. Nälkää emme juurikaan näe, ravinto voisi olla parempilaatuista eli kalliimpaa. Vaikka pärjäämme, otan ilolla vastaan nuo avustukset. Muutaman päivän saamme elää niin, että jääkaapissa taatusti on jotakin jokaiselle, kauppaan ei mene rahaa, joten sen voi käyttää kunkin lapsen yhteen päätoiveeseen. Kaikki vanhemmat tietävät, että toiveita on aina enemmän kuin yksi, mutta kaikkia ei tietenkään voi toteuttaa. En ole wt, Kouvola, Porvoo tai mitään muutakaan. Keskiluokkainen tavallinen perhe.

Vierailija
384/497 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jsdfldsfs kirjoitti:

Totta, hyvän kotikasvatuksen saanut pärjää elämässä paremmin, mutta, kun peruskoulun ideana on se, että kaikki saavat samat lähtökohdat, niin on totta, että opetussuunnitelmaan pitäisi liittää normi elämäntaitoja. 

Menee nyt vähän offtopik...

Enkä nyt tarkoita tätä pientä detaljia, ettei olisi huomattu kertoa, että julkiselta puolelta saa (saako?) hammashoitoa.

Kun lukiosta valmistuu nuoria, joilla on mm. pitkä matematiikka, mutta joilla ei ole perus it-taitoja, jollei ole valinnut niitä lisäkursseina, niin jotain on pahasti pielessä. Tarkoitan Microsoft Offisea tai vast., siis Excel, Word, PowerPoint yms. ei opetussuunnitelmassa. Toki oppivat nämä hetkessä, mutta olin ihmeissäni.

Opetussuunnitelman laatijat, tervetuloa alas norsunluutornista, tutustumaan tavalliseen suomalaiseen elämään.

Tutustu itse siihen opetussuunnitelmaan. Siellä on sekä yhteiskuntaoppi, että tvt, joissa nämä molemmat aihepiirit opetetaan. Mutta kaikkia ei kiinnosta.[/

Lisäksi kotitalous on pakollinen aine. Siellä opetetaan mm. oikean kotiruoan tekemistä, perussiivousta, pyykinpesua, lakanoiden vaihtamista (!), ym. Mut kun ei opi niin ei opi!

Tästä tuli mieleen että mun eksä ei osannu laittaa pussilakanaa. Kun vihdoin joutui sen tekemään, se otti täkin kulmista kiinni ja meni ite sen kanssa sinne pussilakanan sisälle :D ja tää oli aikaa ennen niitä reiättämiä IKEA-lakanoita

Vierailija
385/497 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tukijärjestelmä on sellainen, että jos ensin tekee todella paljon lapsia (syinä vaikka huono elämänhallinta, ehkäisykeinojen puute, "vauvakuume" tai puhdas halu saada lisää rahaa), niin siitä ei sitten enää ponkaistakaan takaisin työelämään, koska harvalla sellaista elämää viettävällä on resursseja yhtä hyväpalkkaiseen työhön kuin mitä saa tukina. Sitten ollaan kriisissä kun lapset lentää pesästä, työttömyyttä on takana parikymmentä vuotta ja tuet tippuu. Briteissä harrastetaan tuilla eläjien sheimaamista aika avoimesti, ja katsoin kerran erästä realitya. Siinä tuli esille hyvin tämä sama ongelma - kyseessä oli kouluttamaton, ilman työkokemusta oleva yh-äiti jolla oli 9 lasta. Hän ensiksikin asui puolen miljoonan punnan arvoisessa talossa maksamatta itse mitään, ja sai tukina niin paljon että olisi tarvinnut 60 000 punnan (eli yli 70te) vuositulot saadakseen yhtä paljon. Maassa, jonka keskitulo on 20t puntaa vuodessa. Ei tuollaisessa tilanteessa ole millään tavoin edes mahdollista ajatella, että työllistyisi. Valitettavasti tässäkin ohjelmassa näki kuinka elämäntapa periytyi.

Vierailija
386/497 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli opintotuella lisättynä 50 € toimeentulotuella varaa hoitaa kaikki lasten hankinnat kunnialla, sain säästettyä etelän reppureissulomankin.  Siitäkin sossua infosin. Itselle jäi jonkin verran huolehtia ulkonäöstä. En kietäytynyt, kun kerran tarjottin 50 € jouluun lahjakortilla. Oli kiva ostaa vähän enemmän jouluruokia. Halusin lähinnä sanoa, että hyvin hoidettu äiti ei tarkoita välttämättä, että lapset eivät saisi tarpeekseen, lahjojakin.

Ei tietenkään tarkoita. Pointti on siinä, että millä kulutuksella uhriutuu köyhyydestään. Tekoripsillä ja etelän rusketuksella on turha vikistä, että lapset kärsii, kun ei ole rahaa. Olen uhri. Ei, et ole uhri, vaan olet laittanut ripset lapsien edelle.

Saa ne ripset olla ja maailmaa kiertää vaikka nonstop, kunhan ei sitten väitä, että lapset kärsii, kun ei rahaa.

Jos jotain yllättävää olisi tapahtunut, ei yhteiskunnan turvaverkko olisi minua pidellyt. Silloin olisin voinut tarvita apua. Olisiko sitten ollut vastuussa siitä, että tuli se lasten lapsuuden yksi matka tehtyä, nekin rahat olisin voinut säästää salaiseen vararahastoon. Juuri se pelko estää elämästä ja tekemästä hyvinvointia edistäviä tekoja, kuten se matka. Sitten tartutaan jonkun ripsimamman hakemuksen muotoiluihin. Helppohan sitä on arvostella. Olisittepa nähneet, miten sosiaalitoimistolta jotkut perustevat uutta sänkyä, kenkiä, fysioterapiaa. Vai onko kyse siis siitä, että on mautonta ja väärin sanoa siitä lasten ruoka-asiasta, jos on aiempia tekoja, joilla siihen vaikuttaa? En ole kyllä sitä hyväntekeväisyyttä pyytänyt, enkä väittänyt lasten kärsivän yhtään mistään.

Vierailija
387/497 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli toimeentulotuen ehtona pitää olla, että perustuslaki ei päde. Ei saa itse tehdä mitään päätöksiä elämässään. Voidaan kieltää hankkimasta lapsia ja voudaan pakottaa kurssille ja "tukityöhön".

Työttömyysetuutta hakeva joutuu menemään johonkin infotilaisuuteen, jossa kerrotaan miten työtä haetaan. Myös erilaisiin työllistymistä edistäviin koulutuksiin on osallistuttava. Jonkun mielestä nöyryyttävää ja turhaa, mutta pakko on. Miksi siis toistuvasti toimeentulotukea hakevaa ei voisi laittaa lyhyelle talouskurssille?

En jaksa lukea koko ketjua, mutta huoh taas tätä... Siksi, että toimeentulotuki on se vihoviimeinen etuus, jota ennen haettaessa on tehty jo kaikki mahdollinen. Työttömälle työnhakua koskeva kurssi kuten CV:n viilaamiseen tähtäävät palvelut ovat oleellisia, toimeentulotuella elävä kärsii rahapulasta eikä taloudenhallintakurssi muuta sitä kuinka paljon rahaa hän saa tililleen kuukaudessa.

Toiseksi, enemmistö toimeentulotuen saajista kituutta jo nykyisellään minimielintasolla, eikä tuollainen kurssi tuo mitään uutta, ja se vähemmistö joka tuota impulsiivista mullenythetikuntahdon-shoppailua harrastaa ei ole kiinnostunut(/kykene sisäistämään) kurssien sisällöstä vaikka istuttaisit heitä kuinka monella sellaisella. Vapaaehtoisena tuossa voisikin olla jotain ideaa, tuolloin kurssille valikoutuisivat tapaukset jotka siitä hyötyisivät.

Olen itse kärsinyt köyhyydestä kuin myös toiminut vapaaehtoistyössä, ja tiedän varsin hyvin minkälaisia ihmistyyppejä sitä apua on hakemassa. Ehdoton enemmistö ei todellakaan matkustele ulkomailla, omista kalliita merkkituotteita, hanki uusia tatuointeja yms. Kuka tahansa meistä voi joutua avun piiriin esim. sairastumisen takia, ja ei - sillä rahalla ei pidemmän päälle elä, jos on terveys romuna, eikä apua saa mistään muualta. Ihmisten omituinen kyky kadehtia köyhiä ja sadistisesti haluta potkia itseään heikommassa asemassa olevia kokoomus-fantasioiden ("köyhät kurvaa mersulla leipäjonoon... kaikki sossun asiakkaat on alkoholisteja ja varmasti hakkaavat lapsiaan...") turvin ei koskaan lakkaa hämmästyttämästä.

Vierailija
388/497 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me saamme ruoka lahjakortin, ruokakassin ja lapsille paketit. Olemme työssä käyviä, pitkät urat, asunto- ja autovelka on. Tulemme toimeen, mutta aina pitää laskea, laskea, laskea. Nälkää emme juurikaan näe, ravinto voisi olla parempilaatuista eli kalliimpaa. Vaikka pärjäämme, otan ilolla vastaan nuo avustukset. Muutaman päivän saamme elää niin, että jääkaapissa taatusti on jotakin jokaiselle, kauppaan ei mene rahaa, joten sen voi käyttää kunkin lapsen yhteen päätoiveeseen. Kaikki vanhemmat tietävät, että toiveita on aina enemmän kuin yksi, mutta kaikkia ei tietenkään voi toteuttaa. En ole wt, Kouvola, Porvoo tai mitään muutakaan. Keskiluokkainen tavallinen perhe.

Ette ole keskiluokkainen tavallinen perhe, jos jostain saatte ja kehtaatte vinkua jouluruokaa ja lahjakorttia...

Vierailija
389/497 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisaalta toimeentulotuen pitäisi olla viimesijainen ja väliaikainen tuki, ei sellainen jonka varassa eletään pahimmillaan kymmeniä vuosia.

Vierailija
390/497 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja toisaalta toimeentulotuen pitäisi olla viimesijainen ja väliaikainen tuki, ei sellainen jonka varassa eletään pahimmillaan kymmeniä vuosia.

Ei kukaan niiden varassa huvikseen elä kymmeniä vuosia, tuo on hädintuskin elämää, ellei sitten puuhaile jotain pimeänä siinä sivussa / omaa muita tulonlähteitä. Viimesijainen se tuki onkin, toivottavasti väliaikainen.

Vierailija
391/497 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa köyhistä yh:ista käyttää vähiä rahojaan kauneuteen, koska toivoo houkuttelevansa sillä tavoin miehen rinnalleen elättämään perhettä.

Harva myöskään haluaa näyttää köyhältä. Kyllähän keskiluokkaisetkin elävät yli varojensa, kun ostavat osamaksulla autot, matkat ja huonekalut. 

Mä sain aikoinaan työttömänä ihan sopuhintaan sopivat vaatteet kirpparilta. Pitihän työhaastatteluihin olla siististi pukeutunut. Joten ei se ulkonäköön panostaminen paljoa maksa. En ole vielä miestä nähnyt joka juoksee irtoripsien ja rakennekynsien perässä

Huoh mua ahdistaa aina työhaastattelut, kun kaikki vaatteet aina enemmän tai vähemmän kulahtaneita.. värit haalistuu pesussa ja käytössä. Harvoin löydän kirpparilta sopivaa vaatetta itselleni tai se on työn ja tuskan takana. Yleensä ei löydä ikinä silloin, kun tarvitsee jotain. Pitäs saada uusi talvitakki, mutta niiden hinnat huitelee satasissa aikuisilla ja vielä niin vaikea löytää oikean kokoista ja mallista. Niin kiva mennä haastatteluun ja näyttää ihan spurgulta tai keppikerjäläiseltä.. mielestäni köyhilläkin oikeus ostaa uusia tavaroita ja joskus jotain erikoisempaa. Aivan käsittämätöntä. En ole ikinä edes kehdannut hakea jouluavustuksia, vaikka tänä vuonna varmasti saisinkin, jos hakisin. Niin se hirveä tupakoiva äiti, joka apua joskus käy ihan iltaa viettämässä. Niin ei tämä mitään elämää ole tämä köyhänä eläminen. Köyhyys periytyy valitettavasti. Olen monesti vain toivonut kuolemaa. Että näin.. parempihan se ilmeisesti olisi näiden parempi osaisten kannalta, niin että me kurjat loisijat kuoltaisiin. Säästyisivät nekin rahat heille fiksuihin hankintoihin, jotka he ovat ansainneet, kun pitivät jonkun turhan puheen ilmaston muutoksesta.

Ei pahalla mutta jos lopettaisit tupakoimisen niin voisit ostaa uuden takin vaikka joka vuosi.

Vierailija
392/497 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa köyhistä yh:ista käyttää vähiä rahojaan kauneuteen, koska toivoo houkuttelevansa sillä tavoin miehen rinnalleen elättämään perhettä.

Harva myöskään haluaa näyttää köyhältä. Kyllähän keskiluokkaisetkin elävät yli varojensa, kun ostavat osamaksulla autot, matkat ja huonekalut. 

Mä sain aikoinaan työttömänä ihan sopuhintaan sopivat vaatteet kirpparilta. Pitihän työhaastatteluihin olla siististi pukeutunut. Joten ei se ulkonäköön panostaminen paljoa maksa. En ole vielä miestä nähnyt joka juoksee irtoripsien ja rakennekynsien perässä

Huoh mua ahdistaa aina työhaastattelut, kun kaikki vaatteet aina enemmän tai vähemmän kulahtaneita.. värit haalistuu pesussa ja käytössä. Harvoin löydän kirpparilta sopivaa vaatetta itselleni tai se on työn ja tuskan takana. Yleensä ei löydä ikinä silloin, kun tarvitsee jotain. Pitäs saada uusi talvitakki, mutta niiden hinnat huitelee satasissa aikuisilla ja vielä niin vaikea löytää oikean kokoista ja mallista. Niin kiva mennä haastatteluun ja näyttää ihan spurgulta tai keppikerjäläiseltä.. mielestäni köyhilläkin oikeus ostaa uusia tavaroita ja joskus jotain erikoisempaa. Aivan käsittämätöntä. En ole ikinä edes kehdannut hakea jouluavustuksia, vaikka tänä vuonna varmasti saisinkin, jos hakisin. Niin se hirveä tupakoiva äiti, joka apua joskus käy ihan iltaa viettämässä. Niin ei tämä mitään elämää ole tämä köyhänä eläminen. Köyhyys periytyy valitettavasti. Olen monesti vain toivonut kuolemaa. Että näin.. parempihan se ilmeisesti olisi näiden parempi osaisten kannalta, niin että me kurjat loisijat kuoltaisiin. Säästyisivät nekin rahat heille fiksuihin hankintoihin, jotka he ovat ansainneet, kun pitivät jonkun turhan puheen ilmaston muutoksesta.

Ei pahalla mutta jos lopettaisit tupakoimisen niin voisit ostaa uuden takin vaikka joka vuosi.

Itse asiassa joka kolmas kuukausi, jos poltat nykyisin vähintään 5 savuketta päivässä.

Vierailija
393/497 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli toimeentulotuen ehtona pitää olla, että perustuslaki ei päde. Ei saa itse tehdä mitään päätöksiä elämässään. Voidaan kieltää hankkimasta lapsia ja voudaan pakottaa kurssille ja "tukityöhön".

Työttömyysetuutta hakeva joutuu menemään johonkin infotilaisuuteen, jossa kerrotaan miten työtä haetaan. Myös erilaisiin työllistymistä edistäviin koulutuksiin on osallistuttava. Jonkun mielestä nöyryyttävää ja turhaa, mutta pakko on. Miksi siis toistuvasti toimeentulotukea hakevaa ei voisi laittaa lyhyelle talouskurssille?

En jaksa lukea koko ketjua, mutta huoh taas tätä... Siksi, että toimeentulotuki on se vihoviimeinen etuus, jota ennen haettaessa on tehty jo kaikki mahdollinen. Työttömälle työnhakua koskeva kurssi kuten CV:n viilaamiseen tähtäävät palvelut ovat oleellisia, toimeentulotuella elävä kärsii rahapulasta eikä taloudenhallintakurssi muuta sitä kuinka paljon rahaa hän saa tililleen kuukaudessa.

Toiseksi, enemmistö toimeentulotuen saajista kituutta jo nykyisellään minimielintasolla, eikä tuollainen kurssi tuo mitään uutta, ja se vähemmistö joka tuota impulsiivista mullenythetikuntahdon-shoppailua harrastaa ei ole kiinnostunut(/kykene sisäistämään) kurssien sisällöstä vaikka istuttaisit heitä kuinka monella sellaisella. Vapaaehtoisena tuossa voisikin olla jotain ideaa, tuolloin kurssille valikoutuisivat tapaukset jotka siitä hyötyisivät.

Olen itse kärsinyt köyhyydestä kuin myös toiminut vapaaehtoistyössä, ja tiedän varsin hyvin minkälaisia ihmistyyppejä sitä apua on hakemassa. Ehdoton enemmistö ei todellakaan matkustele ulkomailla, omista kalliita merkkituotteita, hanki uusia tatuointeja yms. Kuka tahansa meistä voi joutua avun piiriin esim. sairastumisen takia, ja ei - sillä rahalla ei pidemmän päälle elä, jos on terveys romuna, eikä apua saa mistään muualta. Ihmisten omituinen kyky kadehtia köyhiä ja sadistisesti haluta potkia itseään heikommassa asemassa olevia kokoomus-fantasioiden ("köyhät kurvaa mersulla leipäjonoon... kaikki sossun asiakkaat on alkoholisteja ja varmasti hakkaavat lapsiaan...") turvin ei koskaan lakkaa hämmästyttämästä.

Suomi taitaa olla ainoa maa missä hyvinvoivat kadehtivat köyhän tukia. 

Vierailija
394/497 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki liikkeellä oleva raha on mennyt jo pitkään - ja menee - pörssiosakkeiden voittoihin ja häviöihin.

Palkankorotuksiahan ei ole ollut enää vuosikymmeniin.

Ostovoima on todella surkea hyvässäkin ammatissa ja työssä.

Nuo kaikki artikkelit hyvin toimeentulevista ihmisistä on todellakin uutisen arvoisia - koska suurin osa suomaalaisista ei pärjää edes kohtuullisesti.

Tähän tietty tulee kommentoimaan ne 65-75 vuotiaat palstan vakiokommentaattorit, jotka ovat jo sen 60-luvun neukkukuutionsa Myyrmäestä maksaneet, että kyllä pärjää.

Totta kai ne pärjää - kun ei ole lapsia. Eikä ole koskaan ollutkaan.

Pitäisi ottaa uudelleen käyttöön vanhanpiian-vero - aluksi +5-10%.

Vierailija
395/497 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhuttiin sairastuneen opiskelijan töistä, niin pakko itse lisätä oma kokemus. Itselläni on perinnöllinen sairaus, jonka vuoksi edessä päin on leikkaus. En pysty tekemään töitä opintojen ohessa niin kauan, kun toipuminen edellyttää sairauslomaa. Oma sairauteni ei edes ole mitenkään verrattavissa syöpään tai vakavampiin pitkäaikaissairauksiin. On todella turhauttavaa sairastaa opiskelijana, koska opinnot eivät silloin etene, ja tulot putoavat välittömästi työkyvyttömyyden takia.

Omasta elämäntilanteesta kumpuaa asennoitumiseni avustuksia kohtaan. Ei todellakaan tipu sympatiaa matkustelusta tai hajuvesistä haaveileville. Ihan vaan siksi ettei niihin ole itsellänikään varaa. Voin lahjoittaa toisille sellaista, mitä itselläni jo on ja heillä ei. Minua ärsyttää, kun jotkut pienituloiset pitävät itsestäänselvyytenä asioita, joihin työssäkäyvilläkään ei ole varaa. Elämäntyyli on sopeutettava omiin tuloihin, pienituloinen ei voi seurata instagramin sometähtien elämää sellaisenaan.

Vierailija
396/497 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vein eräälle perheelle jouluksi herkkukorin, kun sitä eräässä fb-ryhmässä pyysivät. Kuulemma molemmat vanhemmat työttömiä ja halusivat lapsille jouluksi parempaa ruokaa. Hämmennyin jonkin verran kun eteiseen astuessani näin olohuoneen sohvalle, jossa kaikilla kolmella lapsella uusin iPhone kädessä (tunnistin sen kun siskon muksulla on samanlainen) Perheen isä sattui juuri tulemaan kotiin n. 5 kertaa sen hintaisella autolla, mikä meillä, työssäkäyvillä perustuloisilla ihmisillä on. 

Näitä on paljon. Itse lompakkoni sulkeutui kun hyvää hyvyyttäni annoin vaimoni aikuiselle tytölle rahaa ruokaan satasen. Kysyin viikon päästä miten meni. Huonosti. Tyttö oli ostanut satasella kalliita kalaherkkuja jne. Riittivät päiväksi. Ikä 24 v. Olin sanaton. Valitus ruuan kalleudesta jatkuu. En auta enää.

Vierailija
397/497 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttä eniten avustusjärjetöt- ja yhdistykset. Esim. Apuna avustus ry:llä tuntuvat samat perheet pyörivän kuukaudesta toiseen, toiset jopa vuodesta toiseen. Mitään elämänhallinnallisia vinkkejä ei saa antaa vaan yp ärähtää heti. Yhdistyksen nettisivuilla lukee, että emme elätä ketään vain tilapäinen apu ja silti ne samat perheet siellä pyörii. 

Vierailija
398/497 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Itsellä tuli "elämänmuutos" jonka vuoksi oli yhtäkkiä vähemmän rahaa käytettävissä. Tiesin, että on pakko tehdä muutoksia omiin elämäntapoihin, muuten en pärjää. Aloin laskeskella että paljonko rahaa jää pakollisten menojen jälkeen yli, ja tajusin että mulla ei enää ole varaa tupakoida

Sitten lopetin sen tupakanpolton. Poltin melkein 30 vuotta askin päivässä ja viikonloppuisin enemmän. Nyt olen ollut puolisen vuotta polttamatta. Tupakkaan meni yli 200 euroa kuussa! Sillähän saa sen talvitakin jo, ja hyvän saakin.

Vierailija
399/497 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman havainnut. Eräs yh-mami selitti myös, kuinka ei ole vara esim. kesälomalla käydä missään. Saman tien kertoo facebookissa, kuinka on hotellireissua tulossa seksimessuille ynnä muualle. Tatuointeihin, ripsipidennyksiin, jatkuvaan ravintolassa syömiseen, autolla huviajelua vähintäänkin viikonloppuisin ja muuhun mukavaan raha riittää. Kampaajallakin käy joka toinen viikko. Näihin rahat riittää, kun ei käytä alkoholia. Mikä järjen juoksu. Mutta kai se köyhyys on jotenkin suhteellista.

Vierailija
400/497 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen avustusjärjestössä missä jaetaan jouluavustuksiakin ja tämä on tuttu ilmiö.

Jatkan vielä, että yksi äiti pyysi lapsille juuri joulurahaa ja yllättäen olin hänen kanssaan kassalla samaan aikaan, kun hän osti meiltä saadulla lahjakortilla meikkiä ja kalliin hajuveden.

Lapset oli pieniä, niin ei heidän lahjoista ollut kyse ja kortin tunnistin ulkonäöstä.

Mua niin raivostuttaa. Miten nää kehtaa!

Syy on niiden jotka niitä avustuksia antavat. Tyhmä ei ole se joka pyytää....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi