Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anna mun kaikki kestää, kliseet jouluavustuksia hakevista pitää sittenkin paikkaansa!

Vierailija
30.11.2019 |

Tällä palstalla näkee aina näitä aloituksia rahaa ja avustuksia krokotiilinkyyneleet silmissä kerjäävistä naisista, joilla kuitenkin varaa ripsipidennyksiin, tatuointeihin ja kynsihuoltoihin. Olen aina pitänyt tarinoita vahvasti liioiteltuina. Kunnes!

Törmäsin erääseen tuttavaan eilen kaupassa. Vuolaasti kiitollisuudesta kyynelehtien (hieno roolisuoritus) kertoi kuinka oli hakenut ja saanut ruoka- ja raha-avustuksia useammaltakin taholta, kun ei ollut rahaa ruokaan eikä mihinkään, vaikka koko vuoden kituutellut vähillä rahoilla ja myynyt mm. kodin irtaimistoa saadakseen kolmelle pienelle lapselleen puuroa pöytään. Lapsillekin oli selitetty, kuinka nyt ei ole varaa käydä missään, kesällä eivät päässeet edes huvipuistoon vaikka lapset niin olisivat toivoneet. Ja oli sydäntä särkenyt kieltää tämä huvi kun kaikki muut käyvät ulkomailla (ketkä muut, ei olla mekään käyty) Ja lasten toivoessa pääsyä Hesburgeriin hampurilaisille, oli tämä neuvokas äiti itse kotona tehnyt hampparit ja ranskikset tienpientareilta kerätyillä tyhien pullojen palautusrahoilla. Kun on niin raha tiukalla.

Kummasti on tällä äiteellä silti varaa käydä JUURI niissä kliseisissä kynsi- ja ripsihuolloissa (siis ihan oikeasti!) ja myös useammassa konsertissa käynyt itsekseen vuoden aikana (kyllä, kotiintultuani stalkkasin ja näkyi julkisia kuvia Facebookissa, juoma virrannut ja tupakka palanut, yhdessä kuvassa esittelee jopa uutta tatuointiaan, siis todella, en keksi näitä) Eikä mitkään ilmaiskonsertit kyseessä!

En voinut vastustaa kiusausta osoittaa pitkiä tekokynsiään ja ripsiään että eikö näihin palaneilla rahoilla olisi jo saanut puurot ja hampurilaisetkin, sain vastaukseksi itkua ja syyllistystä miksi köyhää kiusaan ja enkö suo minkäänlaista iloa hänelle kurjaan elämään vaan olisin viemässä tuhkatkin pesästä. Itkun, mulkoilun ja sättimisen säestämänä poistui paikalta huutaen että kai minulla on nyt hyvä mieli.

Ei ole, olen raivoissani tällaisista ihmisistä. Olisi varmaan avustuksille ollut parempikin kohde.

Ja tässä ehdotukseni: avustusten sijaan jonkinlaista taloustaito-opetusta ihmisille!!!

Kommentit (497)

Vierailija
341/497 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää antako jouluapua ainakaan Autetaan kun voidaan Facebook ryhmässä

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006005093.html?share=834d92bad44cb9e5...

Tuosta lehtijutusta selviää asian ydin tämän ryhmän osalta, eli ylläpitäjä veti välistä apuja itselleen.

Vierailija
342/497 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustusjärjestöihin en rahaa/tavaraa anna, en luota että menee oikeaan kohteeseen. Mutta olen laittanut postiluukkuun rahakirjekuoria jouluntoivotuksin nimettömänä esim. naapurille, oikein herttainen yksinhuoltaja äiti, elämä näyttää pyörivän täysin lapsen ympärillä, kulkee ihan ryysyissä ja mies lähti noin puoli vuotta sitten, usein kuulen hänen itkevän vessassa..Ihan sama mitä antamallani rahalla ostaa, kunhan edes vähän piristäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/497 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin outoa, että nämä samat provot aina jaksaa kiinnostaa. Samaa tuubaaaaa uudestaan ja uudestaan. Luulisi, että joskus riittää. Mutta ei. Samat typerät vastaukset aina uudestaa.

Kuule, itse olen näitä myös lukenut täältä, ja todella luulin aina ennen että ovat liioiteltuja provoja. Mutta osuipa sitten omalle kohdalle omin silmin nähtäväksi, ihan kaikkine kliseineen (tatskat, tekoripset, kynnet, itkuvirret lapsiin vedoten). Olen hämmästynyt ja raivoissani. Hyväuskoinen hölmö olen ollut.

Ap

Ei vaan tiesit, että tämä aihe on varma provo. Aina löytyy paheksujia.

Jos olet päättänyt jääräpäisesti olla uskomatta, niin mikäs siinä, ole sitten.

Mielestäni on kuitenkin typerää sulkea silmät totuudelta, työntää pää pensaaseen ja kuvitella että se oma totuus on ainoa oikea totuus. Me ei asuta missään lintukodossa jossa kaikki ovat järkeviä, epäitsekkäästi lapsensa etusijalle laittavia, rehellisiä ja oikeudenmukaisia. Onhan se varmaan kyllä mukavaa ajatella niin. Onnea valitsemallasi tiellä.

Ap

Minähän en sanonut mitään valitsemastani tiestä. Sanoin, että provosi on mauton, samaaaaaa taas. Et kai oikeasti luule että nyt tulee jotain uutta, joka avaa ihmisten silmät, kun MINÄ olen tehnyt näin uraauurtavan havainnon.

Mikä on pointtisi? Jos kerran et kiellä(?) etteikö tätä avustusten väärinkäyttöä ole olemassa, niin miksei tästä epäkohdasta saisi keskustella? Miksi epäkohdasta keskustelu on mielestäsi provoamista? Koska on aiemminkin jo keskusteltu, niinkö? Asiat eivät silti ole muuttuneet, ja mielestäni tällaisista asioista pitää ja saa keskustella.

Sinun mielestä pitäisi olla vain hiljaa ja hyssytellä? Minä laitoin aloitukseen jo parannusehdotuksenkin, taloustaitoa avustusten sijaan!

Ap

Eri, mutta kuka niitä opettaa, missä niitä opetetaan, miten nämä ihmiset saadaan osallistumaan ja kuka lystin maksaa?

Vierailija
344/497 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari faktaa pöytään: rakennekynsien huolto maksaa _minimissään_ noin 30€/kk sekä ripsienpidennysten huolto saman verran. Jos siis käy melko halvalla laittajalla. Ja vaikkei ihan joka kuukausi kävisikään, menee noihin lysteihin SATOJA euroja vuodessa. Tupakoinnit ja muut lystit siihen vielä päälle. Tatuoinnin ottaminen kustantaa myöskin satoja euroja. Aloituksessa kuvattu henkilö ei olisi mielestäni oikeutettu minkäänlaiseen avustukseen ennenkun luopuu näistä ehostuksista. Kyseinen henkilö siis oikeasti mielummin vaikka kuolisi nälkään kuin näyttäisi rumalta. Hän taisi jäädä välistä kun aivosoluja jaettiin

Vierailija
345/497 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan järkyttävää miten paljon noilla avustettavilla jää käteen rahaa kuukaudessa. Ainakin juurikin yh:lla kellä lapsia. Yksi yh-kaveri kehui säästäneensä 10 000 rahaa vuodessa...

Tämä on muuten tositarina, vaikka kukaan ei usko. Toki saa elatusmaksua lasten isältä, mutta silti saa myös asumistukea yhtäaikaisesti siten että asuminen lähes ilmaista. Lisäksi kaikki korotetut tuet ym. Työssäkäyvällähän suurin osa rahasta menee asumiseen, jos asuu pk-seudulla. Tällä yh:lla jää todella enemmän rahaa käteen kuussa, kuin itselläni ja miehelläni yhteensä, vaikka käymme töissä.

On se kun kahden lapsen tarhamaksut ovat jo pelkästään sen 600e/kk:ssa. Jos ne jäisi pois, niin siinähän olisi jo 7000e vuodessa säästöä..

Vierailija
346/497 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari faktaa pöytään: rakennekynsien huolto maksaa _minimissään_ noin 30€/kk sekä ripsienpidennysten huolto saman verran. Jos siis käy melko halvalla laittajalla. Ja vaikkei ihan joka kuukausi kävisikään, menee noihin lysteihin SATOJA euroja vuodessa. Tupakoinnit ja muut lystit siihen vielä päälle. Tatuoinnin ottaminen kustantaa myöskin satoja euroja. Aloituksessa kuvattu henkilö ei olisi mielestäni oikeutettu minkäänlaiseen avustukseen ennenkun luopuu näistä ehostuksista. Kyseinen henkilö siis oikeasti mielummin vaikka kuolisi nälkään kuin näyttäisi rumalta. Hän taisi jäädä välistä kun aivosoluja jaettiin

Mutta kyllähän köyhilläkin täytyy olla oikeus! Kuinka kehtaat lyödä lyötyä. Eikö köyhä itse saisi nauttia elämästä ollenkaan? Olet täysin sydämetön paska!

Vierailija
347/497 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin n. 50€ arvosta lahjan joulupuu-keräykseen. Tuota kautta menee apu ainakin oikeasti vähäosaisille lapsille.

Vierailija
348/497 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vähän ohi aiheen, mutta en kyllä ymmärrä, miten esim. kolmen alaikäisen erityislapsen työtön YH ei saa suomessa rahoja riittämään ja järjestettyä lapsille joulua, sillä toimeentulotuen perusosa on heille jo 1412 euroa/kk. ( Tuo summa siis jää elämiseen vuokran, sähkön, lääkärilaskujen ja lääkkeiden yms. jälkeen) Lisäksi harkinnanvaraisena tukena voi sosiaalitoimistosta pyytää lasten vaatteisiin, harrastusmaksuihin, leireihin ja vaikka pesukoneeseen. Vaatteita voi käyttää ja kierrättää isoimmalta pienemmälle ja lelut yms. voi jakaa.Lisäksi vammaistukea hän saa 92-416 euroa/kk per lapsi.

Toi on ihan järkyttävää. Meillä jää alle tonni kuussa käteen yhteensä miehen kanssa. Siis pakollisten säännöllisten menojen jälkeen. Ja ruokaa, bensaa, vaatteita ym ei ole laskettu ”pakollisiin” menoihin.

Vierailija
349/497 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloinpa tässä miettiä et koska olen ostanut ITSELLENI jotain kivaa.... ööö vuos sitten käsilaukun, aitoa nahkaa jotta kestää 10vuotta, koska mulla ei ole ollut yhtäkään uutta laukkua ikinä. Ikää 39v. Tänä vuonna ostin käsintehdyn lasipallon itselleni synttärilahjaks, hinta 20€.

Ja meidän perhe on ihan hyvä tuloinen. Kampaajalla en käy edes joka vuosi. Vaatteita ostan kun edelliset rikki.

Lapsiin ne kaikki rahat menee, mut väliäkö sillä.

Niinpä, hyvätuloinen perhe täälläkin, viimeksi ostin itselleni uudet farkut koska viimeisiin ehjiin alkoi tulla reikä haaroväliin. Näillä pärjään jouluun asti niin että hieman risat on jalassa kun ehjät pyykissä, jouluksi lupasi yksi sukulainen toiset farkut. Kampaajalla kävin vuosi sitten joulukuussa, nyt mietin menisikö taas vai odottaisko toisen vuoden, raitoja otan vuoden parin välein, leikkaan itse kotona omat ja muiden perheenjäsenten hiukset. Toki meillä on keskivertoa hienompi asunto ja velaton auto, tällaiseen ei meilläkään olisi varaa jos tulot pistettäisiin välittömiin mielitekoihin kuten irtoripset tai lasten kalliit merkkivaatteet. Toki saa priorisoida varankäyttönsä, jos vaikka irtoripset on tärkeämmät kuin auto niin jokainen päättää itse mihin panostaa, mutta kyllä lasten välttämättömät tarpeet tulee listalla ensimmäisenä jos niitä lapsia on hankkinut.

Miksi et korjaa niitä farkkuja? Ei ole vaikeaa, olen mies ja korjaan usein rikkoutuneita vaatteitani. Parsin jopa villasukkia, eilen parsin kaksi villapaitaan tullutta reikää.

Vierailija
350/497 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin n. 50€ arvosta lahjan joulupuu-keräykseen. Tuota kautta menee apu ainakin oikeasti vähäosaisille lapsille.

Oletko varma?

Vierailija
351/497 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini on omaishoitaja kehitysvammaiselle aikuiselle veljelleni. Järkyttyneenä kuuntelin, kun hän kertoi miten paljon heillä jää yhteensä rahaa käyttöön kuukaudessa. Se oli tosiaan reilusti yli 1000e. Siis asumisen jälkeen.

Ja toki en haluaisi että joutuvat asumaan köyhyydessä, mutta heihin verrattuna meidän kolmilapsinen (joo oma valinta, tosin nuorimmat on kaksoset) perheemme elää köyhyydessä. Tuntuu että työn teosta ei jää mitään käteen. Nytkin taas nousi yhtiövastike ja pelkona on että nousee lisää. Vaan et mitään tukia saa mistään. Kyllä me ollaan aina pärjätty, mutta ei puhettakaan että ostettaisiin uusia huonekaluja tai vaatteita jatkuvasti, kuten äitini tekee.

Vierailija
352/497 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini on omaishoitaja kehitysvammaiselle aikuiselle veljelleni. Järkyttyneenä kuuntelin, kun hän kertoi miten paljon heillä jää yhteensä rahaa käyttöön kuukaudessa. Se oli tosiaan reilusti yli 1000e. Siis asumisen jälkeen.

Ja toki en haluaisi että joutuvat asumaan köyhyydessä, mutta heihin verrattuna meidän kolmilapsinen (joo oma valinta, tosin nuorimmat on kaksoset) perheemme elää köyhyydessä. Tuntuu että työn teosta ei jää mitään käteen. Nytkin taas nousi yhtiövastike ja pelkona on että nousee lisää. Vaan et mitään tukia saa mistään. Kyllä me ollaan aina pärjätty, mutta ei puhettakaan että ostettaisiin uusia huonekaluja tai vaatteita jatkuvasti, kuten äitini tekee.

On se outoa, kun ison lainan jälkeen jää niin vähän käyttörahaa. Eikä saa asuntolainaan tukia.

Vierailija
353/497 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän kahden aikuisen elatukseen tonni on niin paöjon, että huonekaluja ja vaatteita ostelee jatkuvasti

Vierailija
354/497 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloustaidon voisi siis pistää pakolliseksi näitä avustuksia hakeville, aikuisille menisi ehkä paremmin perille kuin yläasteikäisille.

Kurssi voisi kestää vaikka kuukauden. Jokainen pitäisi tämän ajan kirjaa tuloistaan ja menoistaan, ja ne käytäisiin yhdessä analysoiden läpi. Laskettaisiin, paljonko esim. yksi tupakka-aski päivässä tekee vuodessa (2920 €) Ja paljonko 50 € ripsihuolto kerran kuukaudessa tekee vuositasolla (600 €)

Opeteltaisiin vertailemaan hintoja kaupoissa. Miettimään mikä on kohtuullisesti ja tarpeeksi, tarvitseeko itse esim. kolmet farkut vai onko niitä hankittava kymmenen paria.

Tarvitseeko asunnossa olla uusimmat huonekalut vai voisiko vanhaa tuunata tai päivittää sisustustavaraa vain vaikka joka toinen vuosi.

Tehtäisiin yhdessä edullista ja ravitsevaa kotiruokaa.

Mietittäisiin yhdessä, tuleeko se onni ja autuus elämään kuluttamalla ja ostamalla, vai löytyisikö muutakin mistä nauttia.

Ymmärtääkseni vankiloissa on näin toimittukin, mutta näille kursseille tuskin monikaan osallistuisi mikäli ei joku uhka olisi takana.

Toimeentulotuen pitkäaikaisesta pyytämisedtä voisi tehdä, että pakko olisi käydä jatkon saannin takia näitä tslouskurssia

Mitä muuta voisimme laittaa toimeentulotuen ehdoksi?

Työvelvoite olisi luultavasti paras, mutta poliittisista syistä ei onnistu. Ihmiselle ei ole hyväksi syrjäytyä työelämästä.

Siitä työstä olisi sitten maksettava oikeaa palkkaa (vähintään 10 euroa tunti), mikäli kyseessä olisi ihan oikea työ joka hyödyttää sitä teettäjää. Teetkö sinä työtäsi 50 sentin tuntipalkalla?

Vierailija
355/497 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avunpyytäjien syntilista

Lihava

Leipoo

Lemmikkejä

Erityislapsia

Eläimiä

Tatuointeja

Ripsiä

Kynsiä

Käy keikoilla

Tupakoi

Käyttää alkoholia

Osallistuu kilpailuihin

Ostaa meikkejä ja hajuvesiä

Lähihoitaja

Kolme näistä osu kohdalleen lihava, alkoholia käyttävä lähihoitaja. Tosin alkoholin kustantaa miesystävä. Silti olen köyhä. Pyääh.

Miksi et saa palkkaa tuosta lähihoitajan työstäsi?

Vierailija
356/497 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma?

Olen, sosiaalityö mukana jakamassa. Lapset ovat syytömiä vanhempiensa rahankäyttöön.

Vierailija
357/497 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka ikinen keskituloinen asuntovelkainen pienten lasten vanhempi tietää mitä on välillä elää vuosia ilman ylimääräisiä konsertteja ja kauneushoitoja. Ja juuri siksi näitä tupakoivia ’köyhiä’ on niin vaikea ymmärtää. Toki ei se niiden lasten vika ole. Aikuisten kyllä.

Köyhästi elävä opiskelija tai asuntovelallinen voi yleensä olettaa, että heidän tilanteensa paranee jossain vaiheessa. Sen luulisi auttavan siihen, että jaksaa olla tarkka rahan kanssa ja malttaa siirtää omien mielihalujen toteuttamista myöhemmäksi. Nuukasti elävää asuntovelallista en pidä millään lailla kärsivänä henkilönä tai uhrina, ellei syynä sitten ole jo myyty asunto, josta on jäänyt velkaa tai maksettava asunto on arvoton hometalo. Yhden konsertin vuodessa tai jonkun kauneushoidon tai pienen matkan ymmärrän kyllä köyhällä, mutta nekin on törkeitä, jos lasten lahjat jätetään ostamatta. Alta satasen saa joitain leluja lapsille ja muutaman suklaarasian, vähän kinkkua ja pari laatikkoa. Jos jättää vaikka parin kuukauden tupakat, herkut ja limsat ostamatta, niin useimmat pystyy tuohon.

Vierailija
358/497 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli hyvä aikomus auttaa Jouluapua-sivun kautta jotain lapsiperhettä ja omalta paikkakunnalta sellainen löytyi. Tunnistin kuvauksen perusteella omaksi naapurikseni, reippaasta värikynän käytöstä huolimatta. Todellisuudessa perhe asuu omassa omakotitalossa, pihalla on pari autoa, kesäviikonloppuina pihalla grillataan ja juodaan kaljaa, tässä syksyn aikana lapsille ilmestyi uudet potkulaudat, keväällä hankkivat jättitrampoliinin... Terkkuja vaan sinulle "työtön yksinhuoltaja" joka toivot lapsillesi alusvaatteita. Avustusrahani menevä Pelastusarmeijan joulupataan.

Voiko näitä Jouluapu-huijareita ilmiantaa jonnekin? Että eivät saa ansaitsematonta hyötyä.

Vierailija
359/497 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan töissä käyvä kaveri joka hyvin säännöllisesti pyytää apua. Milloin mikäkin lasku tai lapselle ruokaa. Aloin lopulta vähän kysellä mikä hänestä on se ettei ole rahaa ja on aivan pakko lainata viikonlopun ruokarahat, hänelle se oli jos on 50€ tilillä, jo alle 100€ on kauhean vähän.

Toinen työllinen kaveri myös lainaa toisinaan. Viime kerralla kun annoin rahaa ruokaa varten sain sen jälkeen kuulla että hän oli ollut päivää aikaisemmin ryypiskelemässä.

Nämä kaksi kyllä tasan tarkkaan tietävät etten tienaa yhtään sen enempää ja menoni taas ovat suuremmat. Tietävät myös että elämässäni on ollut aika kun olen ketännyt pulloja ja varastanut saadakseni lapselleni ruokaa.

Alkoi raivostuttaa, minä olen myös osa ongelmaa kun aina lainaan/annan. Olkoon tästä eteen päin nälissään.

Ei heillä ole nälkä, onhan heillä rahaa ruokaan koska saavat palkkatuloa.

Vierailija
360/497 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli hyvä aikomus auttaa Jouluapua-sivun kautta jotain lapsiperhettä ja omalta paikkakunnalta sellainen löytyi. Tunnistin kuvauksen perusteella omaksi naapurikseni, reippaasta värikynän käytöstä huolimatta. Todellisuudessa perhe asuu omassa omakotitalossa, pihalla on pari autoa, kesäviikonloppuina pihalla grillataan ja juodaan kaljaa, tässä syksyn aikana lapsille ilmestyi uudet potkulaudat, keväällä hankkivat jättitrampoliinin... Terkkuja vaan sinulle "työtön yksinhuoltaja" joka toivot lapsillesi alusvaatteita. Avustusrahani menevä Pelastusarmeijan joulupataan.

Voiko näitä Jouluapu-huijareita ilmiantaa jonnekin? Että eivät saa ansaitsematonta hyötyä.

En jaksa kaivaa tuota alkuperäistä viestiä.

En sano etteikö tuolla olisi valheellisia sepustuksia, koska itsekin pyörittelen noille useasti silmiä. Voiko tässä tapauksessa tämä alkuperäinen kirjottaja kuitenkaan nyt olla ihan satavarma, että kyseessä on juuri nämät naapurit? Sen lisäksi, että nämä ”köyhät” tuppaavat liiottelemaan tilannettaan, olen huomannut vastapuolen tekevän täysin samaa näissä kertomuksissaan uusista älypuhelimista, tekokynsistä ja railakkaasta alkoholinkulutuksesta ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä