Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anna mun kaikki kestää, kliseet jouluavustuksia hakevista pitää sittenkin paikkaansa!

Vierailija
30.11.2019 |

Tällä palstalla näkee aina näitä aloituksia rahaa ja avustuksia krokotiilinkyyneleet silmissä kerjäävistä naisista, joilla kuitenkin varaa ripsipidennyksiin, tatuointeihin ja kynsihuoltoihin. Olen aina pitänyt tarinoita vahvasti liioiteltuina. Kunnes!

Törmäsin erääseen tuttavaan eilen kaupassa. Vuolaasti kiitollisuudesta kyynelehtien (hieno roolisuoritus) kertoi kuinka oli hakenut ja saanut ruoka- ja raha-avustuksia useammaltakin taholta, kun ei ollut rahaa ruokaan eikä mihinkään, vaikka koko vuoden kituutellut vähillä rahoilla ja myynyt mm. kodin irtaimistoa saadakseen kolmelle pienelle lapselleen puuroa pöytään. Lapsillekin oli selitetty, kuinka nyt ei ole varaa käydä missään, kesällä eivät päässeet edes huvipuistoon vaikka lapset niin olisivat toivoneet. Ja oli sydäntä särkenyt kieltää tämä huvi kun kaikki muut käyvät ulkomailla (ketkä muut, ei olla mekään käyty) Ja lasten toivoessa pääsyä Hesburgeriin hampurilaisille, oli tämä neuvokas äiti itse kotona tehnyt hampparit ja ranskikset tienpientareilta kerätyillä tyhien pullojen palautusrahoilla. Kun on niin raha tiukalla.

Kummasti on tällä äiteellä silti varaa käydä JUURI niissä kliseisissä kynsi- ja ripsihuolloissa (siis ihan oikeasti!) ja myös useammassa konsertissa käynyt itsekseen vuoden aikana (kyllä, kotiintultuani stalkkasin ja näkyi julkisia kuvia Facebookissa, juoma virrannut ja tupakka palanut, yhdessä kuvassa esittelee jopa uutta tatuointiaan, siis todella, en keksi näitä) Eikä mitkään ilmaiskonsertit kyseessä!

En voinut vastustaa kiusausta osoittaa pitkiä tekokynsiään ja ripsiään että eikö näihin palaneilla rahoilla olisi jo saanut puurot ja hampurilaisetkin, sain vastaukseksi itkua ja syyllistystä miksi köyhää kiusaan ja enkö suo minkäänlaista iloa hänelle kurjaan elämään vaan olisin viemässä tuhkatkin pesästä. Itkun, mulkoilun ja sättimisen säestämänä poistui paikalta huutaen että kai minulla on nyt hyvä mieli.

Ei ole, olen raivoissani tällaisista ihmisistä. Olisi varmaan avustuksille ollut parempikin kohde.

Ja tässä ehdotukseni: avustusten sijaan jonkinlaista taloustaito-opetusta ihmisille!!!

Kommentit (514)

Vierailija
501/514 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihminen talousahdingossa nykyaikaan pitäisi olla Variksenpelätin? Katsokaapas politiikkamme kärkinimiä. Niin on prameet kuosit ja huolitellut hiukset, parrat, kynnet ja meikit. Istuntosali on muotihuone ja demokratian uurastajat mannekiineja kiireestä kantapäähän. Ja samaan aikaan Suomi on talousahdingossa!  Tyylillä on menty köyhyyteen ja vippaamalla mennään eteenpäin, niin kansa kuin sen edustajat. 

Vierailija
502/514 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa ihmetellyt.

Todella.

Botoxit kiiltää otsassa,

ripset, kynnet, hiusjatkeet.

Pigmentoidut tai laminoidut

kulmakarvat. Huulitäytteet.

Näitä daameja

on pilvin pimein. Ympäri 

Suomea olen bongannut 

naistyyppiä. Toisaalta 

ymmärrän naisen halun

kaunistautua.

Itse en käytä tekoripsiä,

omat ripset pitkät ja paksut.

En ole koskaan hakenut

ruoka-apuja itselleni.

Toivotan hyvää työpäivää 

kuin myös työttömän päivää. E

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/514 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikivanha ketju ja silti ajankohtainen toki köyhällä saa olla huvia mutta se on aina jostakin pois. 

Vierailija
504/514 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihminen talousahdingossa nykyaikaan pitäisi olla Variksenpelätin? Katsokaapas politiikkamme kärkinimiä. Niin on prameet kuosit ja huolitellut hiukset, parrat, kynnet ja meikit. Istuntosali on muotihuone ja demokratian uurastajat mannekiineja kiireestä kantapäähän. Ja samaan aikaan Suomi on talousahdingossa!  Tyylillä on menty köyhyyteen ja vippaamalla mennään eteenpäin, niin kansa kuin sen edustajat. 

Pikkusen eri asia jos on politiikassa siellä pakko olla prameat puvut ja olla näyttävä vai luuletko että kukaan ottaa tosissaan jos oikeasti näyttää variksenpelättimeltä? 

Vierailija
505/514 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkusen eri asia jos on politiikassa siellä pakko olla prameat puvut ja olla näyttävä vai luuletko että kukaan ottaa tosissaan jos oikeasti näyttää variksenpelättimeltä? 

No, huumori on leikkimielenilmaus. Vähä niinku istus aamulla Manskulla kavereiden kaa ja estäisi muka talouselämän rattaiden pyörittämistä ja samalla työllistäisi mediaa ja poliisivoimia. Kiitos kun noteerasit sanani. 

Vierailija
506/514 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli heti mieleen entinen työkaverini. Vähän vaille 30 v totaaliyksinhuoltaja. Kaulasta varpaisiin asti tatuoitu, tupakka palaa, bilettää niin usein kuin suinkin pystyy. Ei ollut koskaan ollut missään työsuhteessa aiemmin.

Selitti usein miten hakee diakonialta lahjakortteja etenkin joulun alla, kun ei ole varaa lapsen lahjoihin eikä jouluruokaan. Lapsella ei myöskään ollut mitään harrastusta, koska ei ole kuulemma varaa mihinkään.

Omat neonväriset kuiturastahiuksensa olivat maksaneet melkein 400 e, ja niitä piti huoltaa parin kuukauden välein hintaan 350 e. Näitä päiviä varten hän otti palkattoman vapaan ja matkusti naapurikaupunkiin, kun siellä on se paras rastakampaaja. :D

En oikein ikinä tiennyt mitä sanoa niihin juttuihin, ettei ole rahaa mihinkään lapseen liittyviin asioihin.

Vierailija
507/514 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

506 jatkaa:

Myös huulitäytteitä kävi ottamassa ainakin kahteen otteeseen puolentoista vuoden työsuhteen aikana. Sitten soppari päätettiin jatkuvien poissaolojen vuoksi.

Vierailija
508/514 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
509/514 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä rahan tuhlaajia nostetaan mielellään julkisuuteen ja heistä keskustellaan, kun se jää mieleen ja saa paljon klikkauksia ja tykkäyksiä. Meistä, joiden perheissä ei ole rahaa tai halua ostella alkoholia, ei ole lävistyksiä paitsi korvikset, ei ole tatuointeja, ei tupakoida ja käytetään rahaa kitsastellen, jäädään sitten näiden elämäntapaongelmaisten mukana leimatuiksi. Meillä tehdään kovasti töitä opiskeluissa ja etsitään töitä ahkerasti. Silti rahat ei riitä ja joudutaan hakea avustuksia. Meistä varmasti ajatellaan samoja asioita kuin niistäkin jotka törsäävät turhuuksiin. Itse tasoitetaan hiukset kotona, kaupan hiusväri jos sitäkään ostetaan, ei juuri meikkiä käytetä. Mulla on kyllä irtoripset maksoi 3 euroa normalista. Käytän niitä työhaastatteluissa jne.

Vierailija
510/514 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluiten nykyään avustaisi yksin eläjiä.

Vierailija
511/514 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Poika 15v: vaatteet koko 4XL"

"Poika 17v: vaatteita esim. huppari koko 6XL"

No just.

Vierailija
512/514 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä yleistetä.

Vierailija
513/514 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheeseen kuuluu vanhemmat ja neljä lasta. Molemmat vanhemmat ovat työttöminä, sillä erityislapsi vaatii molempien vanhempien avun ja tuen. Perheeseen on syntymässä ennen joulua viides lapsi. Jouluna avun tarve on suuri sillä perheellä ei ole paljoa tukiverkostoa ja sukua on todella vähän.

Tunnen tämmöisen ryhmän. Työni kautta. Mutta totta joka sana.

Vierailija
514/514 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tienaan hyvin ja käytän itseeni 50-100€/kk, eikä tämäkään ole varsinaisesti kuukausittaista, vaan vaatehankinnat, vuosittainen kampaaja, meikit, silmälasit jyvitettynä per kuukausi. En voi käsittää miten pienituloisella voi olla satojen eurojen ulkonäköön liittyviä kuukausimenoja. Eihän hänellä ole varaa niihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan