Anna mun kaikki kestää, kliseet jouluavustuksia hakevista pitää sittenkin paikkaansa!
Tällä palstalla näkee aina näitä aloituksia rahaa ja avustuksia krokotiilinkyyneleet silmissä kerjäävistä naisista, joilla kuitenkin varaa ripsipidennyksiin, tatuointeihin ja kynsihuoltoihin. Olen aina pitänyt tarinoita vahvasti liioiteltuina. Kunnes!
Törmäsin erääseen tuttavaan eilen kaupassa. Vuolaasti kiitollisuudesta kyynelehtien (hieno roolisuoritus) kertoi kuinka oli hakenut ja saanut ruoka- ja raha-avustuksia useammaltakin taholta, kun ei ollut rahaa ruokaan eikä mihinkään, vaikka koko vuoden kituutellut vähillä rahoilla ja myynyt mm. kodin irtaimistoa saadakseen kolmelle pienelle lapselleen puuroa pöytään. Lapsillekin oli selitetty, kuinka nyt ei ole varaa käydä missään, kesällä eivät päässeet edes huvipuistoon vaikka lapset niin olisivat toivoneet. Ja oli sydäntä särkenyt kieltää tämä huvi kun kaikki muut käyvät ulkomailla (ketkä muut, ei olla mekään käyty) Ja lasten toivoessa pääsyä Hesburgeriin hampurilaisille, oli tämä neuvokas äiti itse kotona tehnyt hampparit ja ranskikset tienpientareilta kerätyillä tyhien pullojen palautusrahoilla. Kun on niin raha tiukalla.
Kummasti on tällä äiteellä silti varaa käydä JUURI niissä kliseisissä kynsi- ja ripsihuolloissa (siis ihan oikeasti!) ja myös useammassa konsertissa käynyt itsekseen vuoden aikana (kyllä, kotiintultuani stalkkasin ja näkyi julkisia kuvia Facebookissa, juoma virrannut ja tupakka palanut, yhdessä kuvassa esittelee jopa uutta tatuointiaan, siis todella, en keksi näitä) Eikä mitkään ilmaiskonsertit kyseessä!
En voinut vastustaa kiusausta osoittaa pitkiä tekokynsiään ja ripsiään että eikö näihin palaneilla rahoilla olisi jo saanut puurot ja hampurilaisetkin, sain vastaukseksi itkua ja syyllistystä miksi köyhää kiusaan ja enkö suo minkäänlaista iloa hänelle kurjaan elämään vaan olisin viemässä tuhkatkin pesästä. Itkun, mulkoilun ja sättimisen säestämänä poistui paikalta huutaen että kai minulla on nyt hyvä mieli.
Ei ole, olen raivoissani tällaisista ihmisistä. Olisi varmaan avustuksille ollut parempikin kohde.
Ja tässä ehdotukseni: avustusten sijaan jonkinlaista taloustaito-opetusta ihmisille!!!
Kommentit (497)
Vierailija kirjoitti:
Olen avustusjärjestössä missä jaetaan jouluavustuksiakin ja tämä on tuttu ilmiö.
Voisin kuvitella, että melko turhauttavaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen avustusjärjestössä missä jaetaan jouluavustuksiakin ja tämä on tuttu ilmiö.
Jatkan vielä, että yksi äiti pyysi lapsille juuri joulurahaa ja yllättäen olin hänen kanssaan kassalla samaan aikaan, kun hän osti meiltä saadulla lahjakortilla meikkiä ja kalliin hajuveden.
Lapset oli pieniä, niin ei heidän lahjoista ollut kyse ja kortin tunnistin ulkonäöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä, että yksi äiti pyysi lapsille juuri joulurahaa ja yllättäen olin hänen kanssaan kassalla samaan aikaan, kun hän osti meiltä saadulla lahjakortilla meikkiä ja kalliin hajuveden.
Lapset oli pieniä, niin ei heidän lahjoista ollut kyse ja kortin tunnistin ulkonäöstä.
Mua niin raivostuttaa. Miten nää kehtaa!
Niinpä... mutta lasten hätä on kortti, jolla saa avustusta niin voi muut rahat sitten kättää itseensä.
Missähän todellisuudessa sinäkin olet elänyt. Kyllä on varaa ripsihuoltoon, manikyyriin , pedikyyriin, hiustenpidennyksiin ja tatuointeihin, mutta järjen käyttöön ei ole varaa tai sitten nämä narsisti äidit ei vain välitä. Opettavat lapsilleenkin tämän loisivan elämäntapansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella, että melko turhauttavaa?
Ap
Kyllä turhauttaa ja harmittaa, kun raha on usein pois todellisilta avuntarvitsijoilta.
Uskon kyllä ettei heillä ole rahaa, mutta kyllä lapset kuuluisi laittaa etusijalle rahan käytössä ja muutenkin elämässä.
Juu huijareita mahtuu ihan jokaiseen rtgnään niin rikkaisiin kuin köyhiinkin. Tiedän monia köyhiä joile apu on todella tarpeen mutta sitten on nämä jotka huijaavat saaden ihmiset yleistämään yhden tarinan perusteella että kaikki jouluapua tarvitsevat ovat huijareita.
Ja toisekseen olen sitä mieltä että kenenkään ihmisen pää ei kestä jos ei koskaan saa itselle mitään kivaa, vaan aina pitää laskea että jos nyt menen tuohon konserttiin joka maksaa 50€ niin se on sitten siitä ja siitä pois ja sillä saa jo hyvän joululahjan lapsille.
En myökään koe että jonkun tuttavan pitäisi selitellä kenellekkään että esim. Ystävä on tehnyt ilmaiseksi hänelle kynnet tai voitti liput konserttiin facebookista.. pointti on se että mä en arvostelisi ketään kun koskaan ei voi tietää miten asiat oikeasti ovat.
Mutta ilmeisesti sä sait tästä niin hyvän mielen ja tuydytystä omaan elämään kun pääsit asian tänne kertomaan, mukavaa joulunaikaa.
Muut ymmärrän mutta tatuoinnit otetaan kerran ja maksetaan kerran. Ne ovat sen jälkeen ihossa kiinni vaikka olisi miljonääri tai rutiköyhä.
Kumma kyllä meillä asiansa hoitavilla pienituloisilla pää kestää oikein hyvin ilman päälle liimattuja muoveja ja ihoon hakattuja kuvia. Lapset on ruuassa ja vaatteissa ilman yhdenkään järjestön apua. Isompiin hankintoihin säästetään ja ne ei ikinä ole kenenkään tatuointi ja ryyppyilta. Enkä tiedä yhtään sossupummia joka laittaisi kaverillaan kynnet. Ihan hoitoloista kuvansa laittaa, kun on uutta maalia laitettu ja volyymit huolletaan parin viikon välein. Halpa tavara pitää kuitenkin olla nätisti esillä jos vaikka jotain sattuisi kiinnostamaan elättäjäksi ryhtyminen.
Se on totta että rahaa on hirmu helppo käyttää järkevästi silloin kun sitä on. Itsekin lihavia ja laihoja vuosia eläneenä olen huomannut tämän. Sit kun elämä on tosi köyhää niin kyllä sitä kaipaa jotain valonpilkahduksia ylimääräisen kivan muodossa eikä aina vaan sitä halvinta makaronia ja tarjousjauhelihaa. Itselläni tämä kyllä näkyi niin että käytin veronpalautukset halpaan lomaan lasten kanssa luottokorttivelan poismaksun sijaan, joka olisi ollut se järkevä ratkaisu. Mutta sitä haluaa lapsilleenkin tarjota elämyksiä. Jos laittaisin ripset ja kynnet yms niin ei mulla vieläkään olisi varaa antaa jouluapua kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Juu huijareita mahtuu ihan jokaiseen rtgnään niin rikkaisiin kuin köyhiinkin. Tiedän monia köyhiä joile apu on todella tarpeen mutta sitten on nämä jotka huijaavat saaden ihmiset yleistämään yhden tarinan perusteella että kaikki jouluapua tarvitsevat ovat huijareita.
Ja toisekseen olen sitä mieltä että kenenkään ihmisen pää ei kestä jos ei koskaan saa itselle mitään kivaa, vaan aina pitää laskea että jos nyt menen tuohon konserttiin joka maksaa 50€ niin se on sitten siitä ja siitä pois ja sillä saa jo hyvän joululahjan lapsille.
En myökään koe että jonkun tuttavan pitäisi selitellä kenellekkään että esim. Ystävä on tehnyt ilmaiseksi hänelle kynnet tai voitti liput konserttiin facebookista.. pointti on se että mä en arvostelisi ketään kun koskaan ei voi tietää miten asiat oikeasti ovat.Mutta ilmeisesti sä sait tästä niin hyvän mielen ja tuydytystä omaan elämään kun pääsit asian tänne kertomaan, mukavaa joulunaikaa.
Joka ikinen keskituloinen asuntovelkainen pienten lasten vanhempi tietää mitä on välillä elää vuosia ilman ylimääräisiä konsertteja ja kauneushoitoja. Ja juuri siksi näitä tupakoivia ’köyhiä’ on niin vaikea ymmärtää. Toki ei se niiden lasten vika ole. Aikuisten kyllä.
jep, minusta ne, jotka oikeasti ovat joutuneet ahdinkoon, vakavan sairauden yms myötä, kärvistelevät yleensä hiljaa itsekseen. Ei sillä, että se olisi oikea tapa, mutta siinä se ero on. Fiksut ihmiset, joilla vai käy shitti tuuri versus ne, joilla elämän hallinta on aina vähän niin ja näin. Toinen näistä harvoin nousee avustuksilla pohjamudista, kun ei vaan ole järkeä erottaa oikeita ratkaisuja vääristä.
(Ulkoiset) erot: Tatuoinnit, ylipaino, suuri lapsiluku, rakennekynnet + irtoripset, -hiukset, luonnoton järkkymeikki, yms. pinnalliset itseään korostavat/koristavat turhakkeet. Eli huono itsetunto. Velkaa pikavippejä, työttömyyttä. Impulsiivinen käytös, jota ei pysty aikuisenakaan hallitsemaan.
Luonnollisen näköinen (eli terve itsetunto), tavallinen suomalainen työssä käyvä, jos vain jotain työtä asuin paikkakunnalla on tarjolla, ei velkaa, asuntovelkaa lukuunottamatta. On kiinnostunut muustakin kuin itsestään ja ulkonäöstään, harrastuksia ja pitkäikäisiä ystävyyssuhteita.
Näin minä scannaan avustuskohteet, jos mahdollista. Jep olen kyynistynyt, turhautunut ja karsinoin nykyään ihmiset, myönnän. Minusta virheistä pitää ottaa opikseen, mutta nämä ovat vain minun mielipiteitäni. Jokainen avustakoot ihan mitä tykkää omilla rahoillaan. Meidän veronmaksajien veroeurojen levittely onkin sitten toinen asia.
Lapsi on viaton siihen että äiti on typerys. Jos kampaamo/ripset/kynnet/festarit on tärkeämpiä kuin lasten menot niin äiti on vähä-älyinen wt.
Itse ostin hopen puusta toiveen koska säälin lapsia.
Olen itse ollut työttömänä työmarkkinatuella. Hain silloin ruuat ruokajaosta ja ruokaa sai niin paljon että ei sitä tarvinnut paljoa kyllä ostaa. Monesti sieltä sai myös koiralle ruokaa ja siteitä ja shampoota yms. Minulla jäi monesti siitä 500e korvauksesta 200e säästöön. Ei ollut lapsia ruokittavana mutta ei olisi ollut konsti eikä mikään ruokkia niillä ruuilla pari mukulaa lisää (Helsingissä jakoja joka päivä) ja säästää yhtäaikaa jouluun ym. Menoihin.
Muistakaa että lapset on viattomia siihen että vanhemmat ei osaa hoitaa taloutta. Toivottavasti kouluissa alettaisiin opettaa taloustaitoja, aika moni koti ei niitä osaa opettaa.
Vierailija kirjoitti:
En myökään koe että jonkun tuttavan pitäisi selitellä kenellekkään että esim. Ystävä on tehnyt ilmaiseksi hänelle kynnet tai voitti liput konserttiin facebookista.. pointti on se että mä en arvostelisi ketään kun koskaan ei voi tietää miten asiat oikeasti ovat.Mutta ilmeisesti sä sait tästä niin hyvän mielen ja tuydytystä omaan elämään kun pääsit asian tänne kertomaan, mukavaa joulunaikaa.
Kolahtiko? Hitonmoinen tuuri saada ilmaiset liput vuoden aikana neljään eri konserttiin (ainakin nämä näkyivät julkisina Facebookissa), ja mistä löytyisi ystävä joka säännöllisesti tekee kynnet ja ripset ilmaiseksi, joka kuvassa näkyi viimesen päälle laitetut? Lisäksi joku tatuointitaiteilija joka tekee ison monen sadan euron tatskan vissiin ilmaiseksi senkin. Ja joku tarjoaa viinat ja tupakat.
Joo, on inhimillistä haluta ja ostaa jotain pientä kivaa itselleen silloin tällöin. Mutta olisiko ajattelemisen paikka siinä, ettei voi tai kannata tuhlata itseensä "hemmotteluun" ihan noin usein (tai noin 700 € tatskaa edes kerran vuodessa) jos on tiukkaa saada lapsille ruokaa?
Ap
Aika usein keski- tai hyvätuloinenkaan ei tajua taloudenhoidosta mitään, mutta he pärjäävät, koska tuloja on. Kun työttömyys iskee, joillakin näillä ei ole perusasiat mitenkään hallussa.
Mun tuntemani "köyhä yh lähihoitaja", jolla ei ole koskaan mihinkään varaa on 50kg ylipainoinen, pitää useita kertoja vuodessa tupperi/partylite/mitä vaan kotikutsuja, leipoo lähes päivittäin kalliista aineksista jotain mussutettavaa (tyyliin banoffeeta, Kinder piirakkaa). Jännästi siihen krääsään ja mässyyn on aina varaa. Neljä lasta, joista kolme erityislapsia. Niin ja niitä lemmikkejäkin löytyy.
Osallistuu kaikkiin, ihan kaikkiin, fasessa vastaan tuleviin kilpailuihin, jos vaikka jotain sais ilmaiseksi.
Olen ollut vuosia huonossa rahatilanteessa. Säästän kaikessa.
En lapsille kerro rahaa ei ole, he tietävät.
Minulla on monia tapoja saada lisätuloja ja se tuottaa vaihtelevasti.
Itse käyn keikoilla ehkä joka 2 vuosi ja samoin, ehkä joka 2 vuosi ostan jonkun edullisen huonekalun.
Jos laitan kuvan uudesta yöpöydästä, saan aina välittömästi viestiä Ai tähän sinulla on varaa.
Kyllä. Joskus on kiva päästä jonnekin tai saada jotain.
Minä tuntisin itseni huijatuksi, jos minun lapsille tarkoittamallani avustuksella olisi ostettu äidille hajuvettä ym, vaikka se olisikin halvinta marketlaatua.
Juuri tuosta syystä lahjoittaisin mieluummin laatikollisen leluja kuin lahjakortin.
Kouluissa ei taloustaitoja opeteta, vaan mm. yhteiskuntaopin tunneilla historianopettajat opettavat politiikkaa ym. Niitäkin nuoria on paljon, jotka eivät ole tienneet toimeentulotuen olemassaolosta vaan ovat ottaneet pikavippejä tiukassa tilanteessa.
Jotenkin outoa, että nämä samat provot aina jaksaa kiinnostaa. Samaa tuubaaaaa uudestaan ja uudestaan. Luulisi, että joskus riittää. Mutta ei. Samat typerät vastaukset aina uudestaa.