Jos saisit 100 milj, mitä hyväntekeväisyyttä tekisit?
Itse haluaisin avustaa kunnallista lapsiperheiden kotipalvelua - työtä, joka oikeasti auttaa lapsiperheitä ja ennaltaehkäisee ongelmia. Kaikki siihen sijoitettu säästää tulevaisuudessa moninkertaisia summia jostain muualta.
Kommentit (70)
Perustaisin voittoa tavoitelemattoman eläinsairaalan suomeen, voisi köyhäkin hoidattaa lemmikkinsä kunnolla ja ajoissa ja josko vähän vaikuttaisi noihin poskettomiin hintoihin joka on puhdasta hyväksi käyttöä.. Lahjoittaisin ja ostaisin kiinteistöjä kissojen pelastajille.. Green peacelle lahjoittaisin sekä auttaisin jollain tavalla vanhuksia, niin ettei joku herra ole vetämässä välistä 80%...myös vähävaraisten perheiden nuoria auttaisin opiskelu ym. Unelmien toteuttamisessa.. Ulkomaisia auttaville järjestöille en antaisi penniäkään vaan menisin paikan päälle ja antaisin rahat suoraan aöua tarvitsevan kouraan.. Saisi kodin, ruokaa ja lapset kouluun.. Helposti 70miljoonaa voisi lahjoittaa.. Kun 30 miljoonaa pitäisi viisaasti sillä eläisi kuin kuningas.. Sijoittaisin toki.. Työt lopettaisin heti
laittaisin alulle jonkun lentokoneista suihkutettavan ehkäisy-spray kehittelyn. vois suihkutella lentsikoista ympäri afrikkaa yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin 50 miljoonaa kirjekuoriin, joista kukin sisältäisi 5,000 euroa, jonka saa verottomasti lahjoittaa. Kirjekuoria tulisi 10 000 kpl, ja jakaisin nämä postiluukkuihin ja -laatikoihin Tampereella. Tutut ja kaverit saisivat ehkä useamman kirjekuoren kukin.
Olen joskus ajatellut vastaavaa, mutta hyvin monella ihmisellä se menisi aivan hujauksessa muutamaan nautintoon ja tavaraan, ja sitten ollaan taas yhtä p.a. Monella menisi suoraan kurkusta alas. Joku uusi huonekalu tai muu tavara ei kauaa ilahduta, kohta se on vanha itsestäänselvyys. Haluaisin saada aikaan jotain vakuuttavampaa, pysyvämpää. No, ehkä keksin sitten kun tämä tilanne todella realisoituu :D
Hyvin monella ihmisellä on ongelmia, joiden ratkaisemisessa 5k euroa auttaisi hyvin paljon.
Varmasti. Mutta sellaisia kannattaisi etsiä hiukan kohdennetummin kuin tiputtelemalla satunnaisiin postilaatikoihin. Yllättävä 5000 e tyhjästä voi myös tehdä perheisiin riitoja: toinen ehkä haluaisikin käyttää ne johonkin järkevään ja kauaskantoiseen, mutta toinen olisikin heti valmis lähtemään tuhlaamaan ihaniin turhuuksiin, juhlimaan ja tarjoamaan kavereillekin.
So not. Itse ilahtuisin jos joku lahjoittaisi minulle viis tonnia, mutta ehkä sinä voisit laittaa omaan postiluukkuusi viestin, että "Ei rahalahjoituksia".
Niin kaikki varmasti. Mutta tässä olin kuvittelemassa itseäni antajapuolelle. Ja vaikka tiedän, että kaikki satunnaiset saajat varmasti tykkäisivät rahalahjasta, niin silti en valitsisi antaa rahaa noin. Haluaisin saada aikaan jotain muuta kuin hetkellisen rahahuuman. Sinä taas puolestasi voit toteuttaa postilaatikkosuunnitelman, sitten kun joskus tuossa miljoonalahjoittajan tilanteessa olemme. :)
Itse et selvästikään ole siinä tilanteessa, että rahasta olisi sinulle mitään iloa. Itseltäni taas olisi seuraava vuosi pelastettu jos saisin jostain viisi tonnia.
Heh. Tässä taas nähdään, miten vähän ihmisestä voi päätellä netissä. Tänään juuri laskeskelin, että en voi enää ruokaostosten päälle ostaa huuhtelukirkastetta, pitää odottaa ensi viikkoon. Viime viikolla en ostanut kurkkua Prismasta, kun tiesin, että Lidlistä saan muutaman kymmenen sentin halvemmalla, kunhan käyn siellä seuraavan kerran. Kun talvi tästä etenee ja kurkku alkaa maksaa paljon yli 3 e/kg, meillä ei enää syödä kurkkua. Minua ilahduttaa jokainen eurokin, jonka saan irti kirppismyynnistä tai löydän ostoskärrystä. Ja todellakin kelpaisi yllättävä 5 tonnin lahjoitus...
Silti olen sitä mieltä mitä yllä kirjoitin. Kun kerran sinä ja minä tiedämme, miten todellinen tarve joillakin olisi muutamalle tonnille, niin eikö nimenomaan kannattaisi etsiä ne kipeimmin tarvitsevat, eikä jakaa sadoille ihmisille siinä toivossa, että ehkä siellä seassa on heitäkin?
Mutta ehkä me mietimme liian tarkkaan tätä tilannetta, joka on täysin kuvitteellinen eikä äärettömän todennäköisesti ikinä toteudukaan xD Kaikkea hyvää sinulle ja minulle, toivottavasti päädymme salaisen lahjoittajan kohteiksi kumpainenkin :)
Vierailija kirjoitti:
Mikrolainoja, ja elinkeinotukea, tai tarkemmin sanottuna, elinkeinoja tukevia toimintoja köyhiin maihin, missä pienikin summa riittää pitkälle. Etelä-amerikassa varmaan.
En lahjoittaisi mitään, vaan periaatteella, ken ei töitä tee, sen ei syömäänkään pidä. En siis antaisi kuvitteellista kalaa, vaan haluaisin auttaa luomaan puitteet köyhille kehittää omaa yhteisöä.
Mikrolainat eivät auta köyhiä kehittämään yhteisöään. Niistä oli kova meuhka silloin vuosia sitten, mutta nyt kun seuraukset on nähty niin olisi saaneet jäädä välistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikrolainoja, ja elinkeinotukea, tai tarkemmin sanottuna, elinkeinoja tukevia toimintoja köyhiin maihin, missä pienikin summa riittää pitkälle. Etelä-amerikassa varmaan.
En lahjoittaisi mitään, vaan periaatteella, ken ei töitä tee, sen ei syömäänkään pidä. En siis antaisi kuvitteellista kalaa, vaan haluaisin auttaa luomaan puitteet köyhille kehittää omaa yhteisöä.
Mikrolainat eivät auta köyhiä kehittämään yhteisöään. Niistä oli kova meuhka silloin vuosia sitten, mutta nyt kun seuraukset on nähty niin olisi saaneet jäädä välistä.
Olen lukenut ja nähnyt monta onnistumistarinaa. Yksi pääsi opiskelemaan sairaanhoitajaksi, toinen sai mopon jolla pystyi käymään töissä, ja tuomaan ruokaa perheelle. Hänestä tuli jopa kylän "suurmies", oli ainoa jolla oli töitä.
Olen joutunut näkemään liikaa tapauksia, joissa alkoholisti tuhoaa koko perheen toiminnallaan, joten haluaisin käyttää valtaosan rahasta tämän ongelman ratkomiseen. Perustaisin sekä kuntoutuspaikan hoitoon motivoituneille alkoholisteille sekä matalan kynnyksen turvakodin naisille ja lapsille. Kumpiakin toki on, mutta paikkoja ei ole tarpeeksi. Alkoholistien kuntouttaminen tai ns. myllyhoidot ovat myös valtavan kalliita, eikä julkisista varoistakaan voida rahoittaa kaikkien halukkaiden hoitoa. Perustaisin säätiön, joka rahoittaisi valtaosan hoidosta. Potilaalle jäisi vain pieni omavastuuosuus, joka varmistaisi edes jonkin asteisen sitoutumisen hoitoon.
Turvakoti taas olisi mukava, rauhallinen talo, jossa olisi suojaisa piha ulkoilla. Tietämäni turvakodit ovat homeisia bunkkereita, joissa edes lapset eivät pääse pihalle, koska turvallisuutta ei voida taata. Loppujen lopuksi ulkoilukin olisi sivuseikka. Pääasia, että paikkoja olisi tarpeeksi tai edes enemmän, niin että väkivallan alta pääsisi aina turvaan.
Perustaisin lahjakkaille ja motivoituneille oppilaille yksityiskoulun. Se on ollut haaveeni jo teini-iästä asti, ja olenkin suunnitellut todella tarkkaan kaiken (pääsykokeet, koulurakennuksen, oppiaineet, harrastukset, majoitukset, ruokahuollon, lukukausimaksut jne.)
Ihmisillekin kyllä keksisin jotain, mutta ensimmäisenä tulee mieleen lahjoitus eläinsuojeluyhdistykselle, etenkin kissojen leikkauksiin ja löytökissojen lääkärikuluihin. Aika surkeita tapauksia toisinaan niissäkin...
Ja nyt tämän keskustelun lomassa pyörii 90 miljooman Eurojackpotin mainos :D
En nyt oikein hahmota, miten raha auttaa yksinäisyyteen. Palkkaisit jokaiselle yksinäiselle maksullisen seuralaisen?