Miehen vapaudenkaipuu ja asumuseropuheet
Ollaan 30+ pariskunta, meillä on yksi 5 -vuotias lapsi. Molemmat ollaan työelämässä. Yhdessä ollaan oltu 7 vuotta, naimisissa noin puolet siitä. Suhde on hyvä, rakkautta ja seksiä on ja viihdytään yhdessä. Puhutaan tunteista ja kaikki on ihan hyvin, annetaan myös tarpeeksi tilaa toisillemme ja riidat pystytään selvittämään. Vaikka mieskin myöntää että kaikki on meidän välillä hyvin ja että rakastaa minua, on sillä ollut jo pitkään outo päähänpinttymä siitä kuinka tahtoo oman asunnon. Tuo nousee viikottain esille, välillä ihan muuten vaan ja eilen pienen riidan jälkeen. Hän ei itse sitä muulla selitä kuin että on kaipuu olla itsenäinen (ihankun sitä ei voisi parisuhteessa olla). Minua loukkaa tuo, koska hän olis valmis oman itsekkään vapaudenkaipuunsa vuoksi rikkomaan perheen, vaikka vissiin ajatuksena on että me oltaisiin edelleen pari mut lapsi olis viikko-viikko. Itse en kyllä siihen suostu, koska hyvä on näinkin eikä mitään syytä ole sille, että lasta riepoteltaisiin kahdessa kodissa kun tämäkin koti on tasapainoinen eikä mitään suurta draamaa ole.
Mikä tuota vaivaa? 30 kriisi? Itsekeskeisyys? Joku muu kriisi? Joku outo vaihe? Help!
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä purematta niele sitä että mikään terapeutti suosittelis tuollaista järjestelyä. On tainnu mies keksiä tämän ”suosittelun” omasta päästään. Parisuhde on muka 6 vuotta sujunut ja sitten yhtäkkiä on niin suurin ”oman tilan” kaipuu että joka toinen viikko pitää saada asua yksin aivan kuin vaimoa ja lasta ei olisikaan.
Komppaan. Mies aikoo tinderöidä niin maan prkleesti ja käydä AP:takin naida naksauttamassa aina kun haluttaa.
Kieroliero Luihunen tämä miestä muistuttava baskapökäle.
Muuthan täällä huutaa että jätä se ja että salettiin pettää ja haluaa panna koko pitäjän läpi - tuo mies on niin kaukana semmosesta tyypistä kun voi olla vaikka komea on ja varmasti monesta viehättävä. Minä oon varma ettei oo ketään toista ja että tämä saadaan vielä kuntoon. Mutta oon ollut häkeltynyt ja hämmentynyt ja loukkaantunut tuosta tavasta tuoda tätä asiaa esille. Minä todella olen valmis siihen, että muutetaan isompaan asuntoon tai hän hankkii sen pirun työhuoneen jos se tekee hänen olosta helpomman. Mutta en siihen, että hän saa ne kuuluisat rusinat pullasta ja minä jään pyörittään tätä sirkusta yksin. -ap
Ei jaksa lapsiperhearkea ja todennäköisesti ne omat lapsuuden traumat painaa siinä päälle. Haluaa tilaa ja vapautta ja hiljaisuutta eli kaikkia niitä sinkkuuden ja itsenäisen aikuistumisen iloja mutta ei silti luopua perheestään eikä ainkaan säännöllisestä seksistä. Perusmies siis.
Menkää pariterapiaan ja jos ei asia aukene siellä-> oikea ero eikä mikään tuollainen ”haluan rusinat pullasta”-ero.
Kyllähän näitä ymmärtäjiä löytyy täällä. Naiset on hölmöjä. Sillä on toinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän näitä ymmärtäjiä löytyy täällä. Naiset on hölmöjä. Sillä on toinen nainen.
Toi on niin väsynyttä. Ehkä sun miehellä.
Saattaahan sillä miehellä olla myös väkivaltaisia tai itsetuhoisia ajatuksia, jos terapeutti poismuuttoa suosittelee. Itse päästäisin miehen muuttamaan omaan kämppään ja ilmoittaisin vähän myöhemmin haluavani erota.
Vierailija kirjoitti:
Muuthan täällä huutaa että jätä se ja että salettiin pettää ja haluaa panna koko pitäjän läpi - tuo mies on niin kaukana semmosesta tyypistä kun voi olla vaikka komea on ja varmasti monesta viehättävä. Minä oon varma ettei oo ketään toista ja että tämä saadaan vielä kuntoon. Mutta oon ollut häkeltynyt ja hämmentynyt ja loukkaantunut tuosta tavasta tuoda tätä asiaa esille. Minä todella olen valmis siihen, että muutetaan isompaan asuntoon tai hän hankkii sen pirun työhuoneen jos se tekee hänen olosta helpomman. Mutta en siihen, että hän saa ne kuuluisat rusinat pullasta ja minä jään pyörittään tätä sirkusta yksin. -ap
Ei kukaan voi velvoittaakaan sua ryhtymään miehen ehdottamaan kompromissiin. Voitte myös erota, jos muuta ratkaisua ei löydy tai mies ei muuta ratkaisua halua.
Vierailija kirjoitti:
No sano se sille suoraan juuri noilla sanoilla.
Ei se ehkä itsekään ole saanut jäsenneltyä sitä asiaa, se usein vaatii keskustelua jonkun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Saattaahan sillä miehellä olla myös väkivaltaisia tai itsetuhoisia ajatuksia, jos terapeutti poismuuttoa suosittelee. Itse päästäisin miehen muuttamaan omaan kämppään ja ilmoittaisin vähän myöhemmin haluavani erota.
Ai nyt se on jo vaarallinenkin. Vain AVllä.
Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan voi velvoittaakaan sua ryhtymään miehen ehdottamaan kompromissiin. Voitte myös erota, jos muuta ratkaisua ei löydy tai mies ei muuta ratkaisua halua.
Eihän ap ole suostunutkaan. On ehdottanut sen sijaan asuntoa jossa on työhuone. Kyllä se kompromissi sieltä löytyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla niin, että miehesi ehkä rakastaa sinua, mutta jonkinlaista kriisiä pukkaa ja on alkanut miettiä haluaako viettää loppuelämää kanssasi sittenkään.
Ehkäpä on tosiaan liian raukka jättämään perhettään ja haluaa ottaa selvää olisiko parempaa tarjolla.
Ehkä asunnon hankinnan tarkoitus on mahdollisesti pettäminen?
Onko mitään merkkejä, että pettää?Ei merkkejä pettämisestä. Ja kun tuon käsitys vapaa-ajan vietosta pyörii lähinnä miehen oman luovan harrastuksen parissa, on ihan vapaaehtoisesti paljon kotona tekemässä noita juttujaan. En toki tiedä mitä se tekee kun itse en oo kotona, mutta epäilen suuresti että tuota mitä aina ennenkin. Ei ole mikään menijä ollut ikinä, ei käytä ollenkaan alkoholia, inhoaa väenpaljouksia eikä oo mitään laajaa kaverpiiriä. Tiedän kaikki lähimmät kaverit tietääkseni naamalta. On jopa aika kömpelö sosiaalisesti. Kaverit vähän samaa maata, semmosia taidenörttejä.
Onko tämä ap?
-kotona viihtyvä taidenörtti on introvertti, jolle ihmisten kanssa oleminen on kuluttavaa. Rakkaidenkin ihmisten. Hän ei käy kaverien kanssa kaljalla, koska se on hänelle kuluttavaa eikä palauttavaa. Perhe-elämä vie voimia, parisuhde vie voimia. Niitä palautetaan olemalla omassa rauhassa ja puuhaamalla omia.
-millainen nepsy, onko asperger? ,koska periytyvää, mies voi olla myös. Lisää kuormitusta.Miksi ette hommaisi hänelle työhuonetta kodin ulkopuolelta?
Jos on taidenörtti, saisi inspiraation tai deadlinen iskiessä tehdä yöhön asti töitä ja nukahtaa sitten työhuoneen sohvalle.Tuossa työhuoneessa on oikeesti ideaa. Lapsi on ADHD Ja aistiyliherkkä, miehellä itsellään add ja on as -piirteitä. Tiiän et munkin on hirveen vaikee ymmärtää näin ”neurotyypillisenä” tuota ihmistä jonka aivot menee vaan niin eri ratoja kun omat aivot. -ap
Ja nytkö sä sen sanot. Miten nää nepsyt, ADHDt, ADDt, ASt tulevat tällee tipoittain. Olisit ladannut heti pöytään, että ihan normisetistä ei ole kyse niin keskustelu olisi voinut olla toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellinen siis ap. Kun ei halua erota, haluaa vaan asua erillään.
Että antaisit asua yksin, seksiä tietenkin tarvittaessa. Oikein klassinen vedätys.
Tuo on totta ja tuo on se, mikä tässä tuntuu vaikealta. Miehellä on itsellä aika karut perhetaustat ja käy kolmatta vuotta psykoterapiassa käsittelemässä näitä traumoja. Terapeutti kannustaa tähän itsenäisyyteen ja sekin kuulostaa jotenkin oudolta. Tässä on niin monta monessa, kun tuo ihminen on niin rikkinäinen joiltain osin. Olen väsynyt ymmärtämään ja olemaan reipas ja joustava. Voiko tämmösen asian vaan päättää itse vai eikö tämmösen erillään asumis -järjestelyn päättämisen pitäisi olla molempien tahto kun ei mitään isoa hätää ole? Joka toinen viikko tuo kuitenkin haluaa olla täällä meidän kanssa ja sitten kuitenkin yhtäkkiä heittää tuon poismuuton ilmoille. Vaikea luottaa, on tosi turvaton olo. -ap
Ymmärrän ap:ta, voimia!
Oma mieheni on eläkkeellä mt-syistä. Psykoosivaiheessa hänelle iskee tilan tarve. Silloin hän tahtoisi "itsenäistyä". Väittää jopa etten ole hänen vaimonsa, vaikka vihitty v.1999.
Kumma kyllä hänen terapeuttinsa tukee miehen outoja ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitten ero. Ansaitset parempaa. Yhden lapsen äitinä löydät kyllä uuden miehen. Sano että ota sinne kämppääsi uusi akka. Näinhän tää menee? Rahasta myös kyse. Kaksi kämppää maksaa ja paljon. Onko ehkä terapeutti rakastunut mieheesi?
YH-äidit on alinta kastia deittisivuilla.
Miehelläsi on psyykkisiä ongelmia. Hankkikaa tilavampi asunto.
Mene mukaan samaan terapiakeskusteluun missä miehesikin käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis.
Ja tämä sinusta mahdoton skenaario ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Tuli 2x, sorry.
Mut ero ei ole aina se oikea ratkaisu, vaikka sitä täällä kovasti tyrkytetään.
Tsemppiä aloittajalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla niin, että miehesi ehkä rakastaa sinua, mutta jonkinlaista kriisiä pukkaa ja on alkanut miettiä haluaako viettää loppuelämää kanssasi sittenkään.
Ehkäpä on tosiaan liian raukka jättämään perhettään ja haluaa ottaa selvää olisiko parempaa tarjolla.
Ehkä asunnon hankinnan tarkoitus on mahdollisesti pettäminen?
Onko mitään merkkejä, että pettää?Ei merkkejä pettämisestä. Ja kun tuon käsitys vapaa-ajan vietosta pyörii lähinnä miehen oman luovan harrastuksen parissa, on ihan vapaaehtoisesti paljon kotona tekemässä noita juttujaan. En toki tiedä mitä se tekee kun itse en oo kotona, mutta epäilen suuresti että tuota mitä aina ennenkin. Ei ole mikään menijä ollut ikinä, ei käytä ollenkaan alkoholia, inhoaa väenpaljouksia eikä oo mitään laajaa kaverpiiriä. Tiedän kaikki lähimmät kaverit tietääkseni naamalta. On jopa aika kömpelö sosiaalisesti. Kaverit vähän samaa maata, semmosia taidenörttejä.
Onko tämä ap?
-kotona viihtyvä taidenörtti on introvertti, jolle ihmisten kanssa oleminen on kuluttavaa. Rakkaidenkin ihmisten. Hän ei käy kaverien kanssa kaljalla, koska se on hänelle kuluttavaa eikä palauttavaa. Perhe-elämä vie voimia, parisuhde vie voimia. Niitä palautetaan olemalla omassa rauhassa ja puuhaamalla omia.
-millainen nepsy, onko asperger? ,koska periytyvää, mies voi olla myös. Lisää kuormitusta.Miksi ette hommaisi hänelle työhuonetta kodin ulkopuolelta?
Jos on taidenörtti, saisi inspiraation tai deadlinen iskiessä tehdä yöhön asti töitä ja nukahtaa sitten työhuoneen sohvalle.Tuossa työhuoneessa on oikeesti ideaa. Lapsi on ADHD Ja aistiyliherkkä, miehellä itsellään add ja on as -piirteitä. Tiiän et munkin on hirveen vaikee ymmärtää näin ”neurotyypillisenä” tuota ihmistä jonka aivot menee vaan niin eri ratoja kun omat aivot. -ap
Ja nytkö sä sen sanot. Miten nää nepsyt, ADHDt, ADDt, ASt tulevat tällee tipoittain. Olisit ladannut heti pöytään, että ihan normisetistä ei ole kyse niin keskustelu olisi voinut olla toinen.
Ihmetellään, kun nepsyperheissä ei mene niin kuin normiperheissä.
Kun toinen vanhemmista on myös todennäköisesti nepsy -ellei molemmat.
Heillä on jo valmiiksi vaikeaa selvitä normien arjessa, lisäksi vaikeampi kommunikoida, ja puutteita sosiaalisissa taidoissa. Uusperheessä tämä ei myöskään ainakaan helpotu.
Näihin ei normi neuvot ja normit päde, täytyy olla vähän luovempi, kuten työhuoneet ja asuntovaunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis.Ja tämä sinusta mahdoton skenaario ja miksi?
Mikäänhän ei ole mahdotonta, mutta miksi se olisi todennäköistä. Ikään kuin add olisi sama kuin vainoharhainen ja psykoottinen. Anna mun nyt kaikki kestää.
Eikun tuo on aivan totta. Ja siis se rakastaa mua, enhän mä sitä ole kyseenalaistanut ja pointti olikin se ihmetys, että miksi hällä on näitä ajatuksia. Että on vaikea ymmärtää, koska hän on aiemmin puhunut tästä niin vähän ja sitten yhtäkkiä haaveilee omasta asunnosta - asumuserosta.
Ollaan tässä puhuttu paljon tänään ja päätettiin alkaa katseleen asuntoa, jossa hälle olis oma huone. Koska ei nää poismuuttopuheet ole aina läsnä, vaan asia pompsahtelee aina välillä keskusteluun. En minä voi aina ymmärtää ja arvailla mistä nyt tuulee, vaan on tuon asia mulle kertoa. Paljon helpompi olisi ollut sulattaa asia, jos se olis kättelyssä ilmaistu niin, että tarvitsen enemmän aikaa ja tilaa itselleni vaikka rakastan sua - mitä tehdään? Kun jotenkin tiukan paikan tullen aina alkaa kyräilemään että haluaa muuttaa pois eikä halua enää elää meidän kanssa vaikka haluaa. -ap