Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolustaako koira omistajaansa?

Vierailija
17.11.2019 |

Omistan noutajan joka on todella kiltti luonne. Ei ole koskaan ollut vihainen kenellekään. Koira on kovin kiintynyt minuun, lauman johtajaan. Kyseessä iso uroskoira.

Olen joskus pimeällä lenkillä käydessä miettinyt että jos minun kimppuuni hyökättäisiin kuinka koira reagoisi?

Onko kenelläkään kokemusta?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tietää vasta kun tilanne tulee vastaan.

Vierailija
2/23 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on superkiltti ja arka lapinkoira, olen melko varma että lähtisi karkuun tuossa tilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa koirista ei tositilanteessa puolusta omistajaansa/kotia. Ja iso osa siitäkin pienestä osasta joka puolustaa, on epäluotettavia myös niissä ei-vaarallisissa tilanteissa (toisinsanoen voivat hyökätä yllättäen ilman syytä). Koira joka puolustaa omistajaansa/kotia/perheenjäseniä fyysisesti tappeluun saakka, pitää olla syntynyt tietynlaisella hermorakenteella + hyvin koulutettu. 

Suurin osa koirista kyllä haukkuu epäilyttävissä/vaarallisissa tilanteissa, mutta haukku ei haavaa tee. Jopa minun chihuahua haukkuu jos illalla joku epäilyttävä henkilö lähestyy meitä. Mutta hyvin harva koira vie puolustautumista haukkua pidemmälle, eli se on pelkkää hämyä. Toki se on yleensä ihan riittävää, etenkin jos on kyseessä iso koira. Harva lähtee saksanpaimenkoiran kanssa kokeilemaan onko se haukku ja murina ja hampaiden näyttäminen hämyä vai ei. Ja toisaalta jos koira kokee olevansa ITSE vaaratilanteessa, se todellakin saattaa purra. 

Näistä on ihan mielenkiintoisia kokeiluja ja dokkareita tehty. 

Vierailija
4/23 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut noutajat puolustavat, mutta monet toivottavat häirikönkin tervetulleeksi. mittelspitzkin puolustaa varmemmin kuin noutaja.

Vierailija
5/23 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi keskikokoista koiraa. Toinen tosi kiltti kaikille, toinen terävä ja epäilevä uusia ihmisiä kohtaan. Meillä ei ollut ketään kotona ja siskoni meni sisään takaovesta poikaystävän ajotakki ja kypärä päässä. Kiltti koira juoksi samantien sängyn alle piiloon, mutta tämä terävä meni siskoani vasten seisomaan ja räksytti. Siskoni mietti, että pitäisikö vähän provosoida, että pureeko koira, mutta ei onneksi vienyt hommaa sille tasolle.

Aikalailla toimivat niin kuin olin ajatellut. YouTubesta löytyy videoita "hyökkäys"tilanteista. Niissä kiltit koirat usein pyrkivät pakenemaan ...

Vierailija
6/23 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä minulla voisi olla kokemusta sinun koirasta?

Käy koiran kanssa virallisessa luonnetestissä, niin joku ulkopuolioinen arvioi koiraasi, kun et näköjään itse osaa.

Vierailija
7/23 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy koiran kanssa virallisessa luonnetestissä, niin joku ulkopuolioinen arvioi koiraasi, kun et näköjään itse osaa.

Siitä se sinun mukava päivä alkaa. Tsemppiä itsesi kanssa!

Vierailija
8/23 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoirat.aspx?Laji=5&Tulos=429&TVuosi…

Katso kennelliiton jalostustietojärjestelmästä koirasu lähisukulsisten LTE tuloksia.

Muutaman näppäsin auki ja kaikilla näillä lapukoilla puolustushalu oli pieni.

Vierailija
9/23 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä se sinun mukava päivä alkaa. Tsemppiä itsesi kanssa!

Mitä minun kannattaisi tänään tehdä?

Vierailija
10/23 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä koira luonnetestissä.

Minulla oli labradori, joka puolusti.

Vierailija
11/23 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla on tosi kiltti tricolor collie uros, en tiedä puolustaisko ketään perheenjäsentä, kun tuo koira päästäisi murtovarkaatkin häntä heiluttaen sisälle, todella kiltti ja nössö

Vierailija
12/23 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha, jo edesmennyt koirani olisi varmaan puolustanut minua tosi tilanteen sattuessa. Koiran oli tapana asettua aina ryhdikkäästi minun ja vieraan ihmisen väliin kun kohtasimme muita kulkijoita pimeinä iltoina lenkkipolulla. Koira ei käyttäytynyt uhkaavasti tai haukkunut, mutta viestitti jo kaukaa vastaantulijalle, että tämä on huomattu. Joskus koira myös nosti niskakarvansa pystyyn.

Siskoni koira on myös hyvin puolustava. Kerran ei enää päästänyt siskoni avopuolisoa makuuhuoneeseen, kun siskoni oli mennyt sinne itkemään riidan päätteeksi.

Nykyinen koirani ei varmasti puolustaisi minua. Todennäköisesti pakenisi taakseen katsomatta :D

Vierailija
13/23 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aiemmin koira, joka oli todella reaktiivinen ja epäluuloinen. Eli kaikki poikkeava, tai rasahdukset jne saivat sen todella jämyksi. Tutut ihmiset se otti kylään vastaan ihan muitta mutkitta, mutta ennestään vieraat haukkui tosi ärsyttävästi hönkien melkein lahkeessa kiinni. En sitten koskaan kokeillut, että olisiko käynyt kiinni, vaan kutsuin koiran aina pois.

Nykyinen on sellainen ujopiimä, ettei varmasti puolustaisi ketään. Vieraat (tutut ja tuntemattomat) haukahtaa laiskasti muutaman kerran (hyvä jos sitäkään) ja sen jälkeen häntä heiluen innoissaan liehittelee jaloissa. Ulkonakin vähän pelkää pimeää, mieluiten kuljeskelee jaloissani. Jos metsässä joku rasahtaa, pysähtyy  selkä notkolla ja tulee luokseni. 

Kummatkin terriereitä, eri rotuisia tosin. Luulen, että on paljon ensinnäkin rodusta kiinni, mutta lisäksi vielä yksilötkin ovat erilaisia perusluonteeltaan. 

Vierailija
14/23 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan. Oli ihminen/koira minkä kokoinen tahansa, pakenee omani jalkojeni taa seuraamaan, että minut syötäisiin ensin.

Vierailija
15/23 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseänsä puolustaisi kyllä, mutta en tiedä älyäisikö tehdä minulle samaa. Koira on tosin pieni, että eipä siitä hirveästi apua välttämättä olisikaan.

Vierailija
16/23 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan. Oli ihminen/koira minkä kokoinen tahansa, pakenee omani jalkojeni taa seuraamaan, että minut syötäisiin ensin.

Ihana, meillä tekee tätä samaa jos yhtään uhkaava tilanne....

Vierailija
17/23 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noutajat on yleensä niin lässyköitä että päästävät varkaankin sisään, kunhan mennessä rapsutetaan.

Vierailija
18/23 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tällainen pelko naisille lajityypillistä toimintaa? Että pohditaan josko joutuisi raiskatuksi pimeällä lenkillä?

Vierailija
19/23 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noutajat on lähinnä semmosia kilttejä vässyköitä, ei vahtikoiria... Ystävällisiä vieraallekin, eli luultavasti sun koira vaan haluais leikkiä hyökkääjän kans ja oottais että rapsutetaan.

Vierailija
20/23 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tällainen pelko naisille lajityypillistä toimintaa? Että pohditaan josko joutuisi raiskatuksi pimeällä lenkillä?

Kyllä se nykypäivänä on aiheellinen huoli ku näitä riskitekijöitä päästetään Suomeen. Varsinkin täällä Oulussa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän