"Suuri osa perheväkivallasta tapahtuu niin sanotuissa hyvissä perheissä, muilta piilossa"
" Suuri osa perheväkivallasta tapahtuu niin sanotussa hyvissä perheissä, muilta piilossa.
Kaikki hakkaaminen ei liity alkoholiin , työttömyyteen ja muuhun huono-osaisuuteen."
( LÄHDE : Kodin Kuvalehti, artikkeli luettavissa otsikolla: Isä pahoinpiteli Kimmo Ohtosta lapsena : "Äiti pyysi anteeksi sitä, että lapsuuteni oli helvetti" )
Kukaan lukenut kyseistä Kimmo Ohtosen haastattelua omasta lapsuudestaan?
Laittaa miettimään sitä, miten kulissien takana kärsivät lapset selviävät kun apu ei tavoita näkymättömissä , hiljaa kärsiviä "hyvien perheiden" lapsia?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketaanko kurittaminen perheväkivallaksi? Olihan ainakin ennen hyvissä perheissä usein tiukka kuri ja lapsille annettiin tarvittaessa selkään.
Täytyykö se kasvatus suorittaa kurittamisella?
Kyllä ne rajat ja käytöstavat moni pystyy kummasti opettamaan ja näyttämään toteen ihan kasvattamalla rakkaudellisesti ja ilman pelkoa.
Meillä oli hyvä perhe, siis oikeasti, ja minä ihan tavallinen kiltti tyttö. Ja rakkautta oli eikä pelkoa. Silti käytettiin ruumillista kurittamista eli käytännössä annettiin vyöstä takapuolelle. En tiedä, miten yleistä tällainen sitten on ollut, että ei ole muuten mitään henkistä eikä fyysistä väkivaltaa tai muuta. Ei kuritusta tullut mitenkään randomisti yllättäen vaan kyllä se tavallaan oli itse aiheutettua eli olisi halutessaan voinut sen välttääkin, kun olisi tehnyt niin kuin oli jo sanottu.
Ja en todellakaan puolustele kenenkään kurittamista. Halusin vain tuoda esiin, että kurittavat perheet ei välttämättä olleet läpeensä pahoja.
Traumatisoituuko siitä, jos on saanut aiheesta ja kohtuudella remmiä? Tässä tapauksessa kuitenkin kuulostaa siltä, että on aidosti välitetty ja tarkoitus on ollut hyvä. Kokemuksia tällaisesta?
Kokonaisuus ratkaisee, ei yksittäinen asia kuten se, onko joskus kuritettu vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketaanko kurittaminen perheväkivallaksi? Olihan ainakin ennen hyvissä perheissä usein tiukka kuri ja lapsille annettiin tarvittaessa selkään.
Täytyykö se kasvatus suorittaa kurittamisella?
Kyllä ne rajat ja käytöstavat moni pystyy kummasti opettamaan ja näyttämään toteen ihan kasvattamalla rakkaudellisesti ja ilman pelkoa.
Meillä oli hyvä perhe, siis oikeasti, ja minä ihan tavallinen kiltti tyttö. Ja rakkautta oli eikä pelkoa. Silti käytettiin ruumillista kurittamista eli käytännössä annettiin vyöstä takapuolelle. En tiedä, miten yleistä tällainen sitten on ollut, että ei ole muuten mitään henkistä eikä fyysistä väkivaltaa tai muuta. Ei kuritusta tullut mitenkään randomisti yllättäen vaan kyllä se tavallaan oli itse aiheutettua eli olisi halutessaan voinut sen välttääkin, kun olisi tehnyt niin kuin oli jo sanottu.
Ja en todellakaan puolustele kenenkään kurittamista. Halusin vain tuoda esiin, että kurittavat perheet ei välttämättä olleet läpeensä pahoja.
Traumatisoituuko siitä, jos on saanut aiheesta ja kohtuudella remmiä? Tässä tapauksessa kuitenkin kuulostaa siltä, että on aidosti välitetty ja tarkoitus on ollut hyvä. Kokemuksia tällaisesta?
Kokonaisuus ratkaisee, ei yksittäinen asia kuten se, onko joskus kuritettu vai ei.
Kyllä, ja juuri se ”oukudenmukaisuuden” tunne eli onko kuritus täysin mielivaktaista ilman syytä, vaiko tavallaan ymrrettävää ja ”itseaiheutettua”.
Miten jaksat olla menestynyt ja ns normaali, sillä traumathan tutkitusti vaikuttavat jaksamiseen ja työkykyyn? Itse ainakin masennun jo melko pienistä.