Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyynnyin taas illalla miehelle, koska olen väsynyt työpäivän jälkeen ja mies makaa sohvalla eikä osallistu kotitöihin

Vierailija
14.11.2019 |

Koitin saada lasta nukkumaan, joka kuitenkin hieman venähti tavallista pidempään.
Toivoin että silläaikaa kun minulla menee aikaa lapsen nukuttamisessa, mies hoitaisi puhtaat pyykit kuivumaan tai laittaisi ruuan jääkaappiin joka seissyt keittiön pöydällä muutaman tunnin.
Tulin siis töistä, hain lapsen päiväkodista, menimme kaupan kautta kotiin. Tein ruuan kun olin ennen miestä kotona.
Olin huonolla tuulella illalla kun lapsen nukahtaminen venyi, ja toivoin että pääsen lapsen nukahtamisen jälkeen itsekin levähtämään.
Mies makaa , surffailee netissä sohvalla maaten.
Olen yrittänyt että en suuttuisi pikkuasioista ja pilaisi fiilistä olemalla huonolla tuulella, mutta en voinut tälle mitään.
Kun lapsi rauhoittui sänkyyn, mies kyllä huomasi että osoitin mieltäni samalla kun marssin kylppäriin laittamaan pyykkejä kuivumaan mutta ei tullut avuksi. Syyksi sanoi sen että hän katsoo uutisia. Hetken päästä hän sanoi että ”olisit pyytänyt minua laittamaan pyykit kuivumaan”.
Meillä toistuu aina tämä sama; mies sanoo että minun olisi pitänyt sanoa hänelle, että laitatko pyykit sillävälin kun nukutan lasta.
No, kone pesi loppuun kesken lapsen nukuttamisen.
Yhtenä iltana oli tilanne, että olisin halunnut lapsen nukuttamisen jälkeen käpertyä miehen viereen juttelemaan mukavia, mutta hän oli kömpinyt jo sohvalta sänkyyn ja itse en halunnut vielä mennä sänkyyn koska keittiö oli täynnä tiskejä ja roiskeita joten oli pakko vähän siistiä paikkoja. Inhoan herätä aamulla kahville jos keittiö on kuin pommin jäljiltä.
Eli ongelmaan ratkaisu siis olisi että minun täytyy sanoa miehelle, voitko tehdä sen ja sen. Näin ei suinkaan aina ole, hän on melko usein oma aloitteinen siivoamisessa mutta yleensä minä olen se joka huolehtii siivouksesta ja jota enemmän häiritsee se että on sotkuista.
Miksi minua ärsyttää niin paljon se että joudun pyytämään tekemään jotain?

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä komenna miestä tekemään kotitöitä, vaan kysy nätisti, kumpi laittaa pyykit ja keittiön ja kumpi nukuttaa lapsen sillä aikaa. Anna hänelle myös mahdollisuus vastata, että katsoo puhelinta ensin vartin ja hoitaa kotityöt sen jälkeen.

Vierailija
42/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän tapaukseen pätee vanha viisaus: "haluatko olla onnellinen vai haluatko olla oikeassa?"

On siis tietysti ihan selvää että olisi paljon parempi jos mies huomaisi oma-aloitteisesti tehdä noita haluamiasi kotitöitä. Eikä ole kiva jos joutuu koko ajan ohjeistamaan toista. Fakta on kuitenkin se että näin se teidän elämänne menee. Voit siis valita että haluatko koko ajan asioiden muuttuvan juuri sellaisiksi kuin haluat (a pettyä kerta toisensa jälkeen) vai voisitko tyytä vain siihen että asiat sujuisivat nykyistä paremmin vaikka sinun pitäisi sitten enemmän ohjata miehen toimintaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika katkeraa tekstiä tulee joiltain vaikka AP mainitsi että mies siivoaa jne. oma aloitteisesti.

Jännä miettiä olisiko maailma romahtanut, jos sänky episodissa olisikin mennyt sinne sänkyyn miehen viereen ja jättää tiskit aamulle... tietenkin koska elämän a&o on tiskit ja pyykit.

Kuka sitten ne tiskit aamulla hoitaa, mieskö? Nehän jää seuraavaan iltaan.

No onko se sitten niin vaarallista jos tiskit jää seuraavaan iltaan? voitte sitten illalla yhdessä laittaa tiskit. 

Aivan, eihän AP kirjoittanut ettei mies siivoaisi.

Ja taas päästiin siihen että kuka ne tiskit hoitaa, hyvä vinkki tuo että illalla yhdessä ja sitten takaisin yhdessä sinne sänkyyn. Laittakaa vaikka ovi kiinni jos häiritsee ympäristö.

Elämä nyt on aika lyhyt, niin kait sitä vanhana voi muutakin muistella kuin sitä että saimpas joka ilta siivottua kaiken.

Vierailija
44/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin puolisoiden kanssa työnjako on niin paljon helpompaa, siis niiden oma-aloitteisten ainakin. Meillä hommat menee neuvottelematta siten, että mies tyhjentää tiskikoneen, vie roskat ja hakee aamulehden ihan aina. Minä haluan vastata pyykeistä, mutta mies ripustaa ne kyllä jos pyydän tai unohdan itse. Minä vaihdan lakanat ja pyyhkeet ja päätän koska se tehdään. Molemmat käy kaupassa, ruuat suunnitellaan kimpassa ja ruokaa tehdään molemmat, riippuen yleensä valituista ruokalajeista. Minä siivoan keittiön useammin (kun teen sen huolellisemmin) ja täytän tiskikoneen (mies vie kyllä omat astiat koneeseen, mutta minä "salaa" järjestän sen uudelleen ennen käynnistystä). Tavarat meillä on aina järjestyksessä, se imuroi ketä alkaa ensin häiritä ja minä siivoan vessat, mies pesee saunan. Noin 4x vuodessa siivooja siivoaa kämpän kunnolla. Mies kolaa lumet ja leikkaa nurmikon (minä en edes reagoi näihin) ja hoitaa pihaa ja kasvimaata muutenkin paremmin kuin minä, vaikka tekikin kasvimaan minulle. Emme riitele kotitöistä. Lapset on jo muuttaneet omilleen, mutta tekivät osuutensa kotona asuessaan. 

Vierailija
45/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et pyydä tekemään jotain, niin sitten pääset helpommalla eikä tarvitse ärsyyntyä. 

Helppoa kuin heinänteko. 

Juuri näin ! mun mies sanoi aina mulle, että ole kiltti ja pyydä/sano niin hän tekee mitä vaan.

Ja yllätys yllätys ! Niin tekeekin. Edelleen. Yli 20 v jo.

Mä en tajuu tota naisten tyyliä "näyttää  mieltään" ja kehittää päässään jotain helvetinmoista raiv oa kun vaan voisi sanoa tai pyyträä, että ole kiltti auta mua !

Mikä siinä on niin vaikeaa jos lopputulokseksi saa hyvin toimivan parisuhteen ??

Jos sinä joudut muutamaksi viikoksi sairaalaan, niin miten mies pärjää sillä aikaa? Luultavasti sinua odottaa kotiutumisen aikana kunnon työmaa kotona, kun kaikki on tekemättä.

Aika karua, eli toinen jos on sairaalassa niin suurin huoli on siivous ? Vähän kuin AP:kin prioriteeteissa on tiskit ennen miestä. Kuulostaa siltä että jotkut naiset tarvitsisivat ennemminkin siivoojan kuin miehen.

Vierailija
46/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä komenna miestä tekemään kotitöitä, vaan kysy nätisti, kumpi laittaa pyykit ja keittiön ja kumpi nukuttaa lapsen sillä aikaa. Anna hänelle myös mahdollisuus vastata, että katsoo puhelinta ensin vartin ja hoitaa kotityöt sen jälkeen.

En ymmärrä miksi pitäisi pyytää, kun ollaan tasavertaisia? Eikö itsestäänselvät kotityöt pitäisi hoitua pyytämättäkin? Niinkuin juurikin tiskit ja se pöydällä oleva ruoka? Miksi mies saa ”mahdollisuuden katsoa puhelinta ensin vartin” eikä niiden kotitöiden jälkeen? Missä se naisen ”vartti puhelimella” on? (tai hetki sohvalla tai ihan mikä vaan rauhallinen hetki)

Mies tulee töistä, olettaa että ruoka on valmis, kun olen tullut töistä sen verran aikaisemmin, että ehdin juuri tekemään sen ruuan. Sen jälkeen menee sohvalle ja sieltä tuntien päästä suoraan nukkumaan. Minulle jää se kaikki muu siinä välissä. Lapset, tiskit, pyykit, eläimet. Kun pyydän, niin mies kyllä tekee... mutta MIKSI PITÄÄ PYYTÄÄ?? Eikö voi tehdä pyytämättä?

Vierailija
47/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi pitäisi pyytää, kun ollaan tasavertaisia? Eikö itsestäänselvät kotityöt pitäisi hoitua pyytämättäkin? Niinkuin juurikin tiskit ja se pöydällä oleva ruoka? Miksi mies saa ”mahdollisuuden katsoa puhelinta ensin vartin” eikä niiden kotitöiden jälkeen? Missä se naisen ”vartti puhelimella” on? (tai hetki sohvalla tai ihan mikä vaan rauhallinen hetki)

Mies tulee töistä, olettaa että ruoka on valmis, kun olen tullut töistä sen verran aikaisemmin, että ehdin juuri tekemään sen ruuan. Sen jälkeen menee sohvalle ja sieltä tuntien päästä suoraan nukkumaan. Minulle jää se kaikki muu siinä välissä. Lapset, tiskit, pyykit, eläimet. Kun pyydän, niin mies kyllä tekee... mutta MIKSI PITÄÄ PYYTÄÄ?? Eikö voi tehdä pyytämättä?

Eikös naisen "vartti puhelimella" ole siellä samassa missä miehenkin ? Vai onko naisilla erilaiset puhelimet kuin miehillä ? En ymmärrä. Tai sitten on taas kyseessä nämä tiskit, jotka on neuroottisesti pakko hoitaa heti nyt, eikä esim. 15 minuutin päästä.

Vierailija
48/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pida pyytaa. Jos pitaa pyytaa/kaskea, se on osoitus siita, etta sina olet huushollin paa ja tavallaan tiimin paallikko, joka delegoi sitten tarvittavat hommat alaiselleen.

En ma ainakaan haluaisi parisuhteessani tuommoista roolia, en halua olla mikaan tyonjohtaja. 

Tietysti tahan valiin on sanottava, etta jotkut - yleensa naiset - omaksuvat tuon roolin vapaaehtoisesti. Mikali tuohon rooliin lahtee heti suhteen alussa, on ihan turha sitten kymmenen vuoden jalkeen vinkua etta miesta pitaa aina pyytaa/kaskea tekemaan jotain. Luultavasti mies on alussa yrittanyt tehda jotain, mutta on sitten tehnyt jotenkin naisen mielesta "vaarin". Helpompi siis tehda vaan pyydettaessa naisen ohjeiden mukaan, sitten ei mene ainakaan vaarin. 

N44

Vierailija
49/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin kuin leikki-ikäisen kanssa?

Vierailija
50/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen voi yrittää elää siinä ideaalimaailmassa jossa kaikki asiat sujuvat kuten niiden pitäisi hoitua. Mutta valitettavasti silloin saa yleensä pettyä ja seurauksena on lähinnä pahaa mieltä ja eripuraa.

Elämässä pitäisikin pyrkiä siihen että asiat sujuvat kuten niiden voi juuri siinä perheessä ajatella realistisesti sujuvan eikä minkään ideaalin tilanteen kautta. Jos ne kotityöt käytännössä sujuvat vain jos sitä toista pitää ohjeistaa niin sitten asia on niin vaikka se ei paras mahdollinen tilanne olekaan. On kuitenkin parempi että ne asiat järjestyvät edes jotenkin kuin että ne eivät hoidu ollenkaan ja sitten on taas kaikilla paha mieli. 

Vierailija
51/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies samanlainen, aina saa olla sanomassa että "voitko imuroida/tiskata/käydä kaupassa/tehdä ruokaa" kun ei oma-aloitteisesti tee. Pyyhkeet ja lakanat olisi varmaan kuukausia samat ellen vaihtaisi niitä säännöllisesti. Ja sitten kun kerrankin tarttuu tiskeihin ilman sanomista, on niiiin sankari ja marttyyri ja "kato nyt kun tiskasin vaikka en muka ikinä tee mitään" ja sitten voikin olla taas huoletta loppuviikon :)

Vierailija
52/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmänkin kuin toisen ihmisen kanssa, ei se mies sentään komennettava koira ole. Tunnistan kyllä ihmistyypin töistä, mutta lopputulema on aina sama eli burnout muutaman vuoden välein. Veikkasin että siivous yms. ei ole ainoa asia jossa päsmäröidään.

Ei kait tuossa oikeita ratkaisuja muita ole, jos mies ei muutu kuin että etsii uuden helposti koulutettavan yksilön tai tekee itsetutkistelua asian tiimoilta.

Vierailija
53/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmänkin kuin toisen ihmisen kanssa, ei se mies sentään komennettava koira ole. Tunnistan kyllä ihmistyypin töistä, mutta lopputulema on aina sama eli burnout muutaman vuoden välein. Veikkasin että siivous yms. ei ole ainoa asia jossa päsmäröidään.

Ei kait tuossa oikeita ratkaisuja muita ole, jos mies ei muutu kuin että etsii uuden helposti koulutettavan yksilön tai tekee itsetutkistelua asian tiimoilta.

Siis on naisia, jotka oikeasti parinvalinnassa miettivat miehen helppoa koulutettavuutta? 

Ei sit kannattaisi hommata yksilo, jota ei tarvitse "kouluttaa"? Tai hommata ihan suosiolla koira. 

Ihme miesten infantilisointia ja aliarviointia. 

Vierailija
54/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis on naisia, jotka oikeasti parinvalinnassa miettivat miehen helppoa koulutettavuutta? 

Ei sit kannattaisi hommata yksilo, jota ei tarvitse "kouluttaa"? Tai hommata ihan suosiolla koira. 

Ihme miesten infantilisointia ja aliarviointia. 

Siltä se ainakin kuulostaa, mutta parinvalinnassa jäänyt tutkimatta tuo koulutettavuus tai onko koulutus kohdillaan. Mutta heidän oma mokansahan se on jos tiskit on number one, mutta miehen valinnassa jäänyt pimentoon taso.

Vierailija
55/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti tilanne ei muutu, ala eroamaan. Kukaan ei jaksa katella tommosta roskaa sun sohvalla

Vierailija
56/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti tilanne ei muutu, ala eroamaan. Kukaan ei jaksa katella tommosta roskaa sun sohvalla

Eli nyt oma-aloitteinen mies siivoamisessa onkin huono ? Ei ihme että miehet hämmentyy että mistäs nyt tuulee...

Vierailija
57/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et pyydä tekemään jotain, niin sitten pääset helpommalla eikä tarvitse ärsyyntyä. 

Helppoa kuin heinänteko. 

Juuri näin ! mun mies sanoi aina mulle, että ole kiltti ja pyydä/sano niin hän tekee mitä vaan.

Mä en tajuu tota naisten tyyliä "näyttää  mieltään" ja kehittää päässään jotain helvetinmoista raiv oa kun vaan voisi sanoa tai pyyträä, että ole kiltti auta mua !

Mikä siinä on niin vaikeaa jos lopputulokseksi saa hyvin toimivan parisuhteen ??

Etkö oikeasti ymmärrä miten ärsyttävää se on komentaa toista koko ajan? Ja miten se vääristää suhteen dynamiikkaa? Kuvittele että joudut jollekin työkaverille sanomaan koko ajan ”ota kynä käteen. Ole hyvä ja soita tälle ihmiselle. Puhu siihen puhelimeen. Esittele nyt ensin itsesi. Mene nyt lounastauolle. Käy vessassa jos sinulla on hätä.” Itsestään selviä asioita joita toinen ei tee ellet erikseen sano. Olisiko mukavaa ja rentouttavaa? Voisitko kuvitella teidät tasavertaisina ihmisinä ja aikuisina?

Vierailija
58/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännetäänpäs roolit! Miltä kuulostaa nainen, joka makaa sohvalla ja menee itsekseen nukkumaan. Aamulla nainen vain sanoo miehelleen että olisit vaan sanonut, että mun olis pitänyt:

-laittaa lapsi nukkumaan

-ottaa pyykit pois koneesta

-laittaa ruoka jääkaappiin

-siivota keittiö

Olisin kyllä tehnyt mutta et vaan pyytänyt!

Vierailija
59/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se vaihe elämästä, joka käydään läpi TEINI-IKÄISENÄ oman vanhemman kanssa.

Äiti: Haluatko tyhjentää tiskikoneen vai kuoria perunat?

Teini: Mulla on tää video vielä kesken.

Äiti: Okei, no katso se loppuun ja tule sitten tyhjentämään tiskikone, minä alan kuorimaan perunoita.

Jum*liste naiset oikeasti! Minä en katsoisi päivääkään tuollaista teinimiestä nurkissani, hyi yök. Ihan oikeastiko annatte miehillenne jotain puhelinaikoja? "Saat katsoa vartin, mutta sitten täytyy tulla auttamaan." ???

Aloin ihan miettiä, että mitä olen viimeksi pyytänyt miestäni tekemään ja se oli varmaan kun pyysin nostamaan painavat multaa täynnä olevat ruukut varastoon. Oma haba ei riittänyt, yritin.

Meillä menee ihan tosi usein nuo kotihommat niin päin että esim. toinen sanoo, että laitan pyykit koneeseen ja toinen vastaa, että ei tarvitse, olen just lähdössä suihkuun, laitan samalla. Tai toinen miettii että mitäs ruokaa laitetaan ja toinen sanoo, että minä voin laittaa, kun mulla oli jo ajatus. Ja esim. lasten iltapalan jälkeen on ihan itsestään selvää, että kun toinen menee pesemään hampaita, raivaa toinen keittiön sillä aikaa, eikä tässäkään tarvitse kummankaan pyydellä toiselta mitään. Kotiin eka tuleva aloittaa ruoan laiton, toinen käy ruokakaupassa alkuviikosta, toinen loppuviikosta. Kumpikin katselee ympärilleen ja raivaa sotkuja ohi mennen. Jos eteinen on täynnä hiekkaa ja keittiö täynnä muruja se imuroi joka nyt sattuu asian huomaamaan jne.

Tsemppiä ap! Voi että kun osaisin antaa jotain konkreettisia ja toimivia neuvoja. :(

Vierailija
60/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppoa kuin heinänteko. 

Etkö oikeasti ymmärrä miten ärsyttävää se on komentaa toista koko ajan? Ja miten se vääristää suhteen dynamiikkaa? Kuvittele että joudut jollekin työkaverille sanomaan koko ajan ”ota kynä käteen. Ole hyvä ja soita tälle ihmiselle. Puhu siihen puhelimeen. Esittele nyt ensin itsesi. Mene nyt lounastauolle. Käy vessassa jos sinulla on hätä.” Itsestään selviä asioita joita toinen ei tee ellet erikseen sano. Olisiko mukavaa ja rentouttavaa? Voisitko kuvitella teidät tasavertaisina ihmisinä ja aikuisina?

Miksi pitää komentaa ? Kysytkö koskaan itseltäsi rakastatko miestäsi sellaisena kuin hän on ? Rakastaako mies sinua sellaisena kuin sinä olet ?

Töissä nämä neuroosit menevät lähinnä toisinpäin. Neurootikkoja joutuu patistamaan syömään ja sanomaan että kyllä ne työt sen aikaa odottaa. Mutta odotas jos koitat mennä auttamaan kiireen keskelle niin kaikkea on ihan liikaa, kesken ja sekavaa, josta alkaa 30 minuutin vuodatus aiheesta. Lopuksi apua ei edes oteta vastaan.... Tämäkin olisi helposti hoitunut että tyrkkää työt toiselle ja unohtaa sen meneekö ne oikein ja milloin on valmista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme