Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyynnyin taas illalla miehelle, koska olen väsynyt työpäivän jälkeen ja mies makaa sohvalla eikä osallistu kotitöihin

Vierailija
14.11.2019 |

Koitin saada lasta nukkumaan, joka kuitenkin hieman venähti tavallista pidempään.
Toivoin että silläaikaa kun minulla menee aikaa lapsen nukuttamisessa, mies hoitaisi puhtaat pyykit kuivumaan tai laittaisi ruuan jääkaappiin joka seissyt keittiön pöydällä muutaman tunnin.
Tulin siis töistä, hain lapsen päiväkodista, menimme kaupan kautta kotiin. Tein ruuan kun olin ennen miestä kotona.
Olin huonolla tuulella illalla kun lapsen nukahtaminen venyi, ja toivoin että pääsen lapsen nukahtamisen jälkeen itsekin levähtämään.
Mies makaa , surffailee netissä sohvalla maaten.
Olen yrittänyt että en suuttuisi pikkuasioista ja pilaisi fiilistä olemalla huonolla tuulella, mutta en voinut tälle mitään.
Kun lapsi rauhoittui sänkyyn, mies kyllä huomasi että osoitin mieltäni samalla kun marssin kylppäriin laittamaan pyykkejä kuivumaan mutta ei tullut avuksi. Syyksi sanoi sen että hän katsoo uutisia. Hetken päästä hän sanoi että ”olisit pyytänyt minua laittamaan pyykit kuivumaan”.
Meillä toistuu aina tämä sama; mies sanoo että minun olisi pitänyt sanoa hänelle, että laitatko pyykit sillävälin kun nukutan lasta.
No, kone pesi loppuun kesken lapsen nukuttamisen.
Yhtenä iltana oli tilanne, että olisin halunnut lapsen nukuttamisen jälkeen käpertyä miehen viereen juttelemaan mukavia, mutta hän oli kömpinyt jo sohvalta sänkyyn ja itse en halunnut vielä mennä sänkyyn koska keittiö oli täynnä tiskejä ja roiskeita joten oli pakko vähän siistiä paikkoja. Inhoan herätä aamulla kahville jos keittiö on kuin pommin jäljiltä.
Eli ongelmaan ratkaisu siis olisi että minun täytyy sanoa miehelle, voitko tehdä sen ja sen. Näin ei suinkaan aina ole, hän on melko usein oma aloitteinen siivoamisessa mutta yleensä minä olen se joka huolehtii siivouksesta ja jota enemmän häiritsee se että on sotkuista.
Miksi minua ärsyttää niin paljon se että joudun pyytämään tekemään jotain?

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan olisin itse voinut kirjoittaa tuon aloitustekstin. Ärsyttää välillä todella paljon! Tätä samaa on jauhettu jo muutama vuosi. Asetelma oli lasten ollessa pienempiä, että minä hoidan kodin kun mies on töissä. Mutta nyt ollaan molemmat töissä ja edelleen minä hoidan myös kodin. Mies tekee kyllä jos pyydän... mutta miks ei voi tajuta tehdä oma-aloitteisesti?? Kuitenkin jaksaa valittaa siitä sotkusta, muttei tee asioille yhtään mitään itse!! 😤 Rakastan kyllä, mutta ärsyttää! Eikä jaksaisi joka kerta nillittää samoista asioista! Todella turhauttavaa!

Vierailija
22/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kahden aikuisen kesken pitäisi joutua jatkuvasti delegoimaan tekemisiä. Sanomisen vaiva sinällään on pieni, mutta kaikesta vastuunkantaminen on tosi raskasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt itse olisin pienen lapsen äiti, en opettaisi lasta ollenkaan "nukutukseen". Tein itsekin tuota ja joskus meni todella kauan aikaa kun yritti saada lasta nukkumaan, se oli aika turhauttavaa. Nyt olen katsonut lastenlapsia, ne vaan pannaan sänkyyn ja hyvä yötä - opetettu siihen ihan vauvasta. Ei kukaan nukuta.

Muutenkin otin turhaa stressiä myös ruoanlaitosta ja siivouksista. Kyllä ne voi joskus jättää tekemättä, parempi on jaksava äiti kuin aina väsynyt. Voi joskus skipata vaikka noutoruualla ruokailut ja/tai jättää sen keittiön illalla sekaiseksi.

Itse aina olin marttyyri ja tein sitten yötä myöten ja olin aina väsynyt ja erohan siitä tuli kun vuosikausia eli sellaista elämää. Pakastin oli kakkuja täynnä, matot oli ulkona joka lauantai, muksut roikkui jaloissa kun kuorin perunoita ja perkasin silakoita. Tein maustekurkut, mehut ja hillot. Kokkailin ja siivoilin. Miten turhaa kun vähemmälläkin olisi päässyt kun lapset oli pieniä.

Ei tässä nyt ollut kyse kakuista tai matoista vaan märkänä koneessa makaavista pyykeistä ja huoneenlämmössä seisovista ruuista.

Ja mitä nukuttamiseen tulee, jännä ettei mummoikäinen tiedä että lapset tarpeineen ovat erilaisia eikä kaikki noin vain vastasyntyneestä asti totuteta nukahtamaan yksin. Monelle isommalle se muisto sängyn laidalla istuvasta aikuisesta joka silittää ja kuuntelee mieleen nousevat salaisuudet tai mieltä painamaan jääneet päivän tapahtumat on niin lämmin, että sitä ei kannata skipata vain hoitaakseen kahden aikuisen taloudessa kaikki kotityöt yksin.

Olisin saman tullut sanomaan.

Vierailija
24/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ARVO kirjoitti:

Toiveet voi toteutua paremmin kertomalla. Miehiä täytyy hiukan avittaa näissä kotiaskareissa. Pyydät ja kiität sitten. Hyvin se menee. Voi vielä yllättää tekemällä askareita omaaloitteisesti.

Muista vielä ettei miehet ymmärrä toiveita pahantuulisista ilmeistä. Ilmeet tulkitaan aina halveksinnaksi ja mielenosoituksiksi, 

Miksi miehiä pitää avittaa, pyytää ja kiittää? Miksi vastuu on naisella?

Oon kyllä samaa mieltä että pyytäminen toimii paremmin kuin marttyrointi ja kiukuttelu, mutta mihinkään näistä ei pitäisi joutua vaan miehet voisi olla aikuisia, täysivaltaisia perheenjäseniä eikä kyvyttömiä käskyläisiä vailla omaa vastuuta. Kun nyt kuitenkin oli kyse ihan itsestäänselvistä, tarpeellisista hommista eikä siitä imuroidaanko joka viikko sohvan alta.

Vierailija
25/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi et pyydä tekemään jotain, niin sitten pääset helpommalla eikä tarvitse ärsyyntyä. 

Helppoa kuin heinänteko. 

Juuri näin ! mun mies sanoi aina mulle, että ole kiltti ja pyydä/sano niin hän tekee mitä vaan.

Ja yllätys yllätys ! Niin tekeekin. Edelleen. Yli 20 v jo.

Mä en tajuu tota naisten tyyliä "näyttää  mieltään" ja kehittää päässään jotain helvetinmoista raiv oa kun vaan voisi sanoa tai pyyträä, että ole kiltti auta mua !

Mikä siinä on niin vaikeaa jos lopputulokseksi saa hyvin toimivan parisuhteen ??

Vierailija
26/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ARVO kirjoitti:

Toiveet voi toteutua paremmin kertomalla. Miehiä täytyy hiukan avittaa näissä kotiaskareissa. Pyydät ja kiität sitten. Hyvin se menee. Voi vielä yllättää tekemällä askareita omaaloitteisesti.

Muista vielä ettei miehet ymmärrä toiveita pahantuulisista ilmeistä. Ilmeet tulkitaan aina halveksinnaksi ja mielenosoituksiksi, 

Oon kyllä samaa mieltä että pyytäminen toimii paremmin kuin marttyrointi ja kiukuttelu, mutta mihinkään näistä ei pitäisi joutua vaan miehet voisi olla aikuisia, täysivaltaisia perheenjäseniä eikä kyvyttömiä käskyläisiä vailla omaa vastuuta. Kun nyt kuitenkin oli kyse ihan itsestäänselvistä, tarpeellisista hommista eikä siitä imuroidaanko joka viikko sohvan alta.

No mitä väliä sillä on jos pyytää ?? Miehet nyt vaan on erilaisia ja jokainen nainen tgietää sen.

Parisuhteesta saa hurhan paljon helpomman, kun ei takerru tähän , vaan reilusti pyytää. Ei tartte tapella. Vai eikö se suhde sit olekaan niin hyvä kun ei saa räksyttää ? T. naimisissa jo 25  v, onnellisesti.

Vierailija
27/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen nukutus  =  vauvapalstalla roikkuminen

Vierailija
28/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehestahan tuo on kiinni eika sinusta. Vahankin fiksu mies kylla tajuaa itsekin ns. oma-aloitteisesti tehda normaaleja huusholliin liittyvia askareita.

Ja vallan ihana mies tekee ne askareet ja jarjestaa niitten paalle viela romanttisia yllatyksiakin naiselleen. 

Jos mies ei tajua itse tehda mitaan kotihommia, han on teini-ikaisen tai lapsen tasolla. Niitakin pitaa yleensa komentaa kotihommiin. 

Vierailija
29/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika minä keskeistä tekstiä

-Olin huonolla tuulella

-toivoin

-osoitin mieltäni samalla kun marssin

-olisin halunnut

-itse en halunnut

-Inhoan

Jos mies kerran on oma-aloitteinen siivoamisessa, niin ehkä kannattaa ottaa rennommin siisteys ja ettei kaikkea tarvitse siivota juuri sillähetkellä.

Vierailija
30/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ARVO kirjoitti:

No mitä väliä sillä on jos pyytää ?? Miehet nyt vaan on erilaisia ja jokainen nainen tgietää sen.

Parisuhteesta saa hurhan paljon helpomman, kun ei takerru tähän , vaan reilusti pyytää. Ei tartte tapella. Vai eikö se suhde sit olekaan niin hyvä kun ei saa räksyttää ? T. naimisissa jo 25  v, onnellisesti.

Sitä väliä, että on raskasta jatkuvasti vahtia ja ohjeistaa aikuista ihmistä ihan arkisissa asioissa ja olla viime kädessä vastuussa kaikesta - voirasia ei mene kaappiin jos et erikseen huomaa mainita. Ja sit se mies itkee saunaillassa että vaimo nalkuttaa.

Sinun vaimosi on ehkä mielellään äiti sinulle, minä haluan tasavertaisen kumppanin. Eikä sitä varten tartte räksyttää yhtään kun se toinenkin haluaa ja päättää olla aikuinen.

Vierailija
31/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei mies nukuta lasta kun on vaaka asennossa valmiina. Tiskaa ite

Vierailija
32/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen nukutus  =  vauvapalstalla roikkuminen

Kenellä on, kenellä ei. Meillä se oli nukkuvan leikkimistä ja lapsen kainaloimista pimeässä huoneessa täysin virikkeittä. Pitkään ja joka ilta.

Nukuttaminen (ja lasten iltatoimet) on onneksi ollut meillä se juttu, joka on tehty aina tismalleen puoliksi. Onneksi, muuten olisi saattanut jommallakummalla pää hajota. Nykyään nuo ajat on onneksi muisto vain.

Vierailija
33/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasiko mies elää itsenäisesti ennen kuin sen valkkasit ja aloit perhettä lisäämään vai otitko sen suoraan äidin helmoista. Ei meillä surffailla netissä ennen kuin on kotityöt kondiksessa ja keittiö siistitty. Ruuat heti kylmään eikä niitä jätetä lojumaan pöydille. Vaikka toinen olisi työttömänä tai lomalla niin ei kumpikaan elä kotona kuin hotellissa odottaen passaamista ja täysihoitoa. Vain sairauden ajan passataan puolin ja toisin jos toinen ei kykene osallistumaan kotitöihin. Pitäisi katsoa ettei sillä kumppanilla ole älylaitteiden ja peli riippuvaisuuksia ennen kuin varsikaan aletaan lapsia tekemään, pelkkä olettamus tai uskomus ei riitä että toinen osallistuu lapsen hoitamiseen ja kotitöihin. Kauanko elitte yhteishuushollissa ennen lapsen tuloa, osallistuiko mies sitä ennenkään kotitöihin vai teitkö itse kaiken. Vai olettiko hän vasta lapsen tulon jälkeen että passaat sitten lapsen lisäksi hänetkin siinä samassa. kyllä nuoren ihmisen pitää jaksaa töidensä lisäksi kotityötkin sen päälle tai pitää mennä lääkäriin jos on epänormaalin väsynyt. 

Vierailija
34/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on joskus ollut samanlaista. Oma ketutuskäyrä nousi ihan tappiin ja pelkäsin, että saisin jonkun veritulpan päähän kun oli pinna aina niin kireällä. Tajusin, että pakko oli tehdä asialle jotain. Tajusin, että en pysty kontroloimaan kaikkea ja lopetin loputtoman siivoamisen ja hinkkaamisen ja ahdistuksen, kun kaikki on aina tekemättä ja jokapaikassa sotkua. Teen kyllä kotiaskareita mutta en aseta niille mitään suorittamisen paineita. Pyykit saattavat lojuta pesukoneessa päivän, ennenkun muistan ripustaa ne kuivumaan. Pyrin laittamaan jokapäivä tiskit, mutta joskus nekin jää ja se on ihan ok, laitan sitten myöhemmin, ei pelkoa että ne siitä mihinkään karkaisi :D enää ei ahdista keskeneräisyys, elämä ei vaan koskaan ole valmista. Jos olen iipunut ja väsynyt niin painun pehkuihin kun lapsi mennyt nukkumaan, kotityöt voi odottaa ihan hyvin seuraavaan päivään. Meillä siis mies tekee niin tolkuttoman pitkiä päiviä, että minulle on langennut kotityöt, lasten hoito ja eläinten hoito. Rajani menee siinä, että jos mies ei itse osaa laittaa omia likapyykkejään pesukoneeseen niin en pese niitä. Välillä hän kyllä ihmettelee missä puhtaita vaatteita, johon aina sanon, että ei ne vaatteet itsestään pesukoneeseen kävele.. 

Vierailija
35/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika katkeraa tekstiä tulee joiltain vaikka AP mainitsi että mies siivoaa jne. oma aloitteisesti.

Jännä miettiä olisiko maailma romahtanut, jos sänky episodissa olisikin mennyt sinne sänkyyn miehen viereen ja jättää tiskit aamulle... tietenkin koska elämän a&o on tiskit ja pyykit.

Vierailija
36/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et pyydä tekemään jotain, niin sitten pääset helpommalla eikä tarvitse ärsyyntyä. 

Helppoa kuin heinänteko. 

Juuri näin ! mun mies sanoi aina mulle, että ole kiltti ja pyydä/sano niin hän tekee mitä vaan.

Ja yllätys yllätys ! Niin tekeekin. Edelleen. Yli 20 v jo.

Mä en tajuu tota naisten tyyliä "näyttää  mieltään" ja kehittää päässään jotain helvetinmoista raiv oa kun vaan voisi sanoa tai pyyträä, että ole kiltti auta mua !

Mikä siinä on niin vaikeaa jos lopputulokseksi saa hyvin toimivan parisuhteen ??

Jos sinä joudut muutamaksi viikoksi sairaalaan, niin miten mies pärjää sillä aikaa? Luultavasti sinua odottaa kotiutumisen aikana kunnon työmaa kotona, kun kaikki on tekemättä.

Vierailija
37/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika katkeraa tekstiä tulee joiltain vaikka AP mainitsi että mies siivoaa jne. oma aloitteisesti.

Jännä miettiä olisiko maailma romahtanut, jos sänky episodissa olisikin mennyt sinne sänkyyn miehen viereen ja jättää tiskit aamulle... tietenkin koska elämän a&o on tiskit ja pyykit.

Kuka sitten ne tiskit aamulla hoitaa, mieskö? Nehän jää seuraavaan iltaan.

Vierailija
38/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sitten ne tiskit aamulla hoitaa, mieskö? Nehän jää seuraavaan iltaan.

No onko se sitten niin vaarallista jos tiskit jää seuraavaan iltaan? voitte sitten illalla yhdessä laittaa tiskit. 

Vierailija
39/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sille 3 aukon nukke.joulu tulossa

Vierailija
40/107 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhtenä iltana oli tilanne, että olisin halunnut lapsen nukuttamisen jälkeen käpertyä miehen viereen juttelemaan mukavia, mutta hän oli kömpinyt jo sohvalta sänkyyn ja itse en halunnut vielä mennä sänkyyn koska keittiö oli täynnä tiskejä ja roiskeita joten oli pakko vähän siistiä paikkoja. Inhoan herätä aamulla kahville jos keittiö on kuin pommin jäljiltä."

Olisin valinnut miehen kainalon ja unohtanut tiskit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme