Ärsyynnyin taas illalla miehelle, koska olen väsynyt työpäivän jälkeen ja mies makaa sohvalla eikä osallistu kotitöihin
Koitin saada lasta nukkumaan, joka kuitenkin hieman venähti tavallista pidempään.
Toivoin että silläaikaa kun minulla menee aikaa lapsen nukuttamisessa, mies hoitaisi puhtaat pyykit kuivumaan tai laittaisi ruuan jääkaappiin joka seissyt keittiön pöydällä muutaman tunnin.
Tulin siis töistä, hain lapsen päiväkodista, menimme kaupan kautta kotiin. Tein ruuan kun olin ennen miestä kotona.
Olin huonolla tuulella illalla kun lapsen nukahtaminen venyi, ja toivoin että pääsen lapsen nukahtamisen jälkeen itsekin levähtämään.
Mies makaa , surffailee netissä sohvalla maaten.
Olen yrittänyt että en suuttuisi pikkuasioista ja pilaisi fiilistä olemalla huonolla tuulella, mutta en voinut tälle mitään.
Kun lapsi rauhoittui sänkyyn, mies kyllä huomasi että osoitin mieltäni samalla kun marssin kylppäriin laittamaan pyykkejä kuivumaan mutta ei tullut avuksi. Syyksi sanoi sen että hän katsoo uutisia. Hetken päästä hän sanoi että ”olisit pyytänyt minua laittamaan pyykit kuivumaan”.
Meillä toistuu aina tämä sama; mies sanoo että minun olisi pitänyt sanoa hänelle, että laitatko pyykit sillävälin kun nukutan lasta.
No, kone pesi loppuun kesken lapsen nukuttamisen.
Yhtenä iltana oli tilanne, että olisin halunnut lapsen nukuttamisen jälkeen käpertyä miehen viereen juttelemaan mukavia, mutta hän oli kömpinyt jo sohvalta sänkyyn ja itse en halunnut vielä mennä sänkyyn koska keittiö oli täynnä tiskejä ja roiskeita joten oli pakko vähän siistiä paikkoja. Inhoan herätä aamulla kahville jos keittiö on kuin pommin jäljiltä.
Eli ongelmaan ratkaisu siis olisi että minun täytyy sanoa miehelle, voitko tehdä sen ja sen. Näin ei suinkaan aina ole, hän on melko usein oma aloitteinen siivoamisessa mutta yleensä minä olen se joka huolehtii siivouksesta ja jota enemmän häiritsee se että on sotkuista.
Miksi minua ärsyttää niin paljon se että joudun pyytämään tekemään jotain?
Kommentit (107)
Itse olet miehesi ja lastesi isän valinnut.
Meillä ei lasta nukuteta enkä pese miehen pyykkejä tai laita miehelle ruokaa. Ongelma ratkaistu!
Pääset helpommalla ilman miesvauvaa. JSSAP
Ihmettelen kyllä. Itse hoitaisin joko sen lapsen tai kotityöt.
https://papunet.net/materiaalia/kuvapankki
täältä avaa kuvatyökalu ja printtaa kuvi,mitä haluat miehen tekevän. Siellä on kellon kuvia ja viikko aikatauluja,sen kun etsit hakusanoilla!
Luulis älyävän kun laitat jääkaapin oveen.
https://kuvapankki.papunet.net/haku/tiskit
https://kuvapankki.papunet.net/haku/pyykit
https://kuvapankki.papunet.net/haku/imuroi
jnejne
Ei tarvii pyytää.
Sano vaan jos ei muuten tajua. Pääset helpommalla ja saat apua häneltä. Ei kannata odottaa oma-aloitteisuutta ihmiseltä joka ei siihen kykene.
No mitä iloa tuollaisesta miehestä on...?
Tai jos vaan on uuno niin sitten vaan käsket tekemään?Tai laitat lapun jääkaapin oveen, tiskaa, imuroi, laita pyykit (osaako lukea?)...
duuniiduunii kirjoitti:
täältä avaa kuvatyökalu ja printtaa kuvi,mitä haluat miehen tekevän. Siellä on kellon kuvia ja viikko aikatauluja,sen kun etsit hakusanoilla!
jnejne
Ei tarvii pyytää.
Eikö tämmöiset ole tarkoitettu lapsille? Suorituksesta sitten tarra, ja kun niitä on kerännyt tarpeeksi monta jääkaapinovessa olevaan paperilappuun, saa jonkun kivan reippauspalkinnon.
Sun mies on luultavasti samanlainen kuin mä. Ei välttämättä hoksaa tehdä jotain ihan itsestäänselvää juttua, jos siitä ei sanota. Sitten jälkeenpäin v*tuttaa ihan huolella, kun ei hoksannut 😅🙄 Kannattaa sanoa, niin säästyy molemmat harmistukselta.
Jos nyt itse olisin pienen lapsen äiti, en opettaisi lasta ollenkaan "nukutukseen". Tein itsekin tuota ja joskus meni todella kauan aikaa kun yritti saada lasta nukkumaan, se oli aika turhauttavaa. Nyt olen katsonut lastenlapsia, ne vaan pannaan sänkyyn ja hyvä yötä - opetettu siihen ihan vauvasta. Ei kukaan nukuta.
Muutenkin otin turhaa stressiä myös ruoanlaitosta ja siivouksista. Kyllä ne voi joskus jättää tekemättä, parempi on jaksava äiti kuin aina väsynyt. Voi joskus skipata vaikka noutoruualla ruokailut ja/tai jättää sen keittiön illalla sekaiseksi.
Itse aina olin marttyyri ja tein sitten yötä myöten ja olin aina väsynyt ja erohan siitä tuli kun vuosikausia eli sellaista elämää. Pakastin oli kakkuja täynnä, matot oli ulkona joka lauantai, muksut roikkui jaloissa kun kuorin perunoita ja perkasin silakoita. Tein maustekurkut, mehut ja hillot. Kokkailin ja siivoilin. Miten turhaa kun vähemmälläkin olisi päässyt kun lapset oli pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt itse olisin pienen lapsen äiti, en opettaisi lasta ollenkaan "nukutukseen". Tein itsekin tuota ja joskus meni todella kauan aikaa kun yritti saada lasta nukkumaan, se oli aika turhauttavaa. Nyt olen katsonut lastenlapsia, ne vaan pannaan sänkyyn ja hyvä yötä - opetettu siihen ihan vauvasta. Ei kukaan nukuta.
Muutenkin otin turhaa stressiä myös ruoanlaitosta ja siivouksista. Kyllä ne voi joskus jättää tekemättä, parempi on jaksava äiti kuin aina väsynyt. Voi joskus skipata vaikka noutoruualla ruokailut ja/tai jättää sen keittiön illalla sekaiseksi.
Itse aina olin marttyyri ja tein sitten yötä myöten ja olin aina väsynyt ja erohan siitä tuli kun vuosikausia eli sellaista elämää. Pakastin oli kakkuja täynnä, matot oli ulkona joka lauantai, muksut roikkui jaloissa kun kuorin perunoita ja perkasin silakoita. Tein maustekurkut, mehut ja hillot. Kokkailin ja siivoilin. Miten turhaa kun vähemmälläkin olisi päässyt kun lapset oli pieniä.
Ei tässä nyt ollut kyse kakuista tai matoista vaan märkänä koneessa makaavista pyykeistä ja huoneenlämmössä seisovista ruuista.
Ja mitä nukuttamiseen tulee, jännä ettei mummoikäinen tiedä että lapset tarpeineen ovat erilaisia eikä kaikki noin vain vastasyntyneestä asti totuteta nukahtamaan yksin. Monelle isommalle se muisto sängyn laidalla istuvasta aikuisesta joka silittää ja kuuntelee mieleen nousevat salaisuudet tai mieltä painamaan jääneet päivän tapahtumat on niin lämmin, että sitä ei kannata skipata vain hoitaakseen kahden aikuisen taloudessa kaikki kotityöt yksin.
Ap oletko kertonut miehellesi selkeästi tuon saman minkä kirjoitit aloitukseesi? Siis kerrot rauhallisena hetkenä. Kuuntele oikeasti miehen vastaus myös. Voit kysyä mitä ratkaisuehdotuksia miehellä on tilanteeseen ja ehdottaa omia ratkaisuja. Toivottavasti löydätte sopivan kompromissin asiaan.
Minä poden välillä huonoa omatuntoa kun lintsaan monista kotitöistä. Keittiön lattia on pesty viimeksi kuukausi sitten. Viimeyönkin pöydillä oli likaisia astioita. Jne. Toisaalta vietettiin miehen kanssa eilen herkullista parisuhdeaikaa sillävälin kun vietiin lapset harrastukseen. Illalla haettiin lapsille grilliltä ruokaa. Mentiin yhdessä aikaisin nukkumaan ja rakasteltiin. Ja astiat saivat rauhassa lojua likaisina keittiössä. Mutta niin lapset kuin aikuisetkin ovat iloisia ja tyytyväisiä.
Tänään yritän ryhdistäytyä ja siivota kunnolla (jos ei tule eteen mitään tärkeämpää). Jos en tule siivonneeksi niin eipä se ole elämä siihen kaatunut siltikään.
Meillä kumpikin aikuinen tekee kotitöitä. Aika perinteinen työnjako nyt kun meillä paljon ”ulkotöitäkin”. Mutta kyllä tuo mieskin välillä imuroi, laittaa ruokaa jne jos huomaa että olen sairas tai muuten en kerkeä/jaksa noita tehdä. Ja minä myös tarvittaessa sahaan puut moottorisahalla jne jos miehellä selkä kipeä tai ei muuten vaan huvita. Kotitöistä ei olla riidelty juurikaan. Ehkä joskus pahimman pikkulapsivaiheen aikaan kun niitä riitti aivan tauotta enkä osannut vielä jättää siivousta vähemmälle jne.
Kompromissinä mies voisi esim siivota joka ilta keittiön ruuan jälkeen pyytämättä. Ja sinä opettelet sietämään hieman enemmän sotkua jne.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sulta on unohtunut millaista se on. Jos et illalla siivoa keittiötä, seuraavana päivänä kun tulet nälkäisten lasten kanssa kotiin ja pitäisi alkaa laittaa ripeästi ruokaa (tai vaikka eineksiä tarjolle), astiat on likaisina ja pöydät rojun peitossa, paistinpannu pitäisi pestä mutta allas on täynnä tiskiä, jota ei saa mihinkään ennen kuin kone on tyhjennetty. Ei se ole turhaa marttyrointia että tekee hommat jotka nyt on vain tehtävä tai sitten ne on tehtävä vielä hankalammalla hetkellä. Maton hapsujen kampailun voi sitten jättää väliin.
Ymmärrän AP:n tuskan, mutta kommenttina noihin pyykkeihin, että tiesikö mies koneen olevan päällä. Jos katson telkkaria, niin pesukoneen ääni ei kuulu siihen sohvalle. Näin ollen olisi mahdotonta tietää onko pesukone päällä ja milloin se on lopettanut.
Meillä vaimo tekee sitä, että laittaa koneen pyörimään ja sitten unohtaa asian ja menee nukkumaan. Ja sitten kun olen itse käynyt suihkussa, niin huomaan kodinhoitohuoneessa pesukoneen olleen päällä ja siellä on märät pyykit. Toki laitan ne kuivumaan, mutta olisihan sen voinut tehdä aikaisemminkin, jos olisi tiennyt koneen olleen päällä.
Ja ennen kuin kommentoitte, niin pesen kyllä omat ja lasten vaatteet. Vaimo saa pestä omansa.
Sehän se on, että toivoo puolisostaan ajatusten lukijaa ja satukirjojen keijukaiskummia toteuttamassa pienetkin toiveet. Mutta kun ne puolisot, miehet tai naiset, ovat vaan ihmisiä ja saattavat nekin olla väsyneitä, ärtyneitä juuri samaan aikaan kuin itsekin on.
Arjessa mälsää on, miten se on kotonakin joskus vain pelkkää työtä ja asioiden sopimista. Avattava oma suunsa ja koristava stressin seasta, että laita pyykit kuivumaan.
Eniten ärsyttää se, ettei jaksaisi ja viitsisi. On pakko suorittaa päivän työt ja kun on oikein väsynyt sitä asettaa itselleen tavoitteet, että saisi vielä enemmän kiusattua itseään ja sitten sen myötä oksennettua toisenkin päälle pahaa oloaan. Ups, kysehän olikin kakkapääpuolisosta, joka ei tee mitään.
Tarinassa puoliso kysyi miksi et pyytänyt. Tarinan kertoja mielessään toivoi, että toinen älyäisi muutenkin. Saattaa olla, että mies on täys idiootti ja asiat pitää joka päivä selittää rautalangasta vääntäen? Tai onko vain niin, että toinen oli ajatuksissaan? Tarinan kertoja tuntuu olevan sanavalmis ja ilmaisultaan monipuolinen henkilö, niin mikä ettei jatkossakin tuhlaisi sanoisen energiansa suoraan puolisolle sanomalla mitä tahtoo? Se ei ole suuri vaiva sanoa kolme sanaa pyykeistä ja ehkä hyväksyä se, että jos haluaa kaiken sujuvan niin kuin itse tahtoo on pakko silloin johtaa ja hallita tilannetta myös käskyttämällä.
Toinen valinta on sitten se, että ottaa vähän rennommin ja pyörittää ne pyykit joku toinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
duuniiduunii kirjoitti:
jnejne
Ei tarvii pyytää.
Eikö tämmöiset ole tarkoitettu lapsille? Suorituksesta sitten tarra, ja kun niitä on kerännyt tarpeeksi monta jääkaapinovessa olevaan paperilappuun, saa jonkun kivan reippauspalkinnon.
NO ei todellakaan,niitä voi käyttää kuka vaan! Ei kaikki älyä puhuttua puhetta!
Eikä mitään tarroja tarvii kerätä,on kokemusta ettei lapsetkaan niistä välitä. Välitön palkinto on paras eikä mikään viikkojen päästä tapahtuva "palkitseminen".
Laita vaikka "tiskaa" lappu työpaikalla kahvihuoneeseen, ja vaikka "Esa" ja sitten tuo tiski kuva. Tyhmempikin "Esa" tajuaa että se tarkoittaa häntä.
Toiveet voi toteutua paremmin kertomalla. Miehiä täytyy hiukan avittaa näissä kotiaskareissa. Pyydät ja kiität sitten. Hyvin se menee. Voi vielä yllättää tekemällä askareita omaaloitteisesti.
Muista vielä ettei miehet ymmärrä toiveita pahantuulisista ilmeistä. Ilmeet tulkitaan aina halveksinnaksi ja mielenosoituksiksi,
No miksi et pyydä tekemään jotain, niin sitten pääset helpommalla eikä tarvitse ärsyyntyä.
Helppoa kuin heinänteko.