Pekka Juntin kolumni (Yle): lapsettomat ovat isoja vauvoja
Osuu kyllä monessa kohdassa oikeaan!
https://yle.fi/uutiset/3-11043764
"Lapset ovat vaiva, kärsimys ja huoli. Silti yhä useammin minusta tuntuu, että tarvitsemme vastuksia. Ihminen on rakennettu niin, ettei mikään rikas ja tärkeä tule helpolla. Ilman tosikoitoksia jäämme vajaiksi. Jäämme isoiksi vauvoiksi. Jumimme nuoruuteen, siihen kulttuuriseen omituiseen välitilaan, joka keksittiin kai joskus 1950-luvulla, ja jonka keskiössä ovat minä ja minun rentoa elämääni tukevat tarpeeni."
Kommentit (711)
Pekka ei.
Mitä ihmettä se Pekka oikein höpöttää?
Lisää ihmisiä tänne?
Ihan heti, kunhan nämä nykyiset "vanhemmat" tekevät sen duunin, mikä heille kuuluu.
Mutta eivät taida tehdä. Lastensuojelun ongelmat ovat lisääntyneet, lapsia otetaan huostaan ennätysmäörä, perheet voivat huonosti.
Tämäkö se on se esimerkki, Pekka, mitä kannattaa noudattaa? Samaa linjaa vaan?
Täytyy sanoa, että nykyvanhemmat ovat onnistuneet surkeasti tehtävässään.
Vierailija kirjoitti:
Eli joku kirjoittaa että hänen mielestään ne jotka eivät halua lapsia, ovat aikuisia vauvoja. Todella rakentavaa ja aikuismaisen viisasta kirjoittelua. ;)
Yleensä töissä jos lapsi tulee sanomaan, että joku haukkui vauvaksi, kysyn, että no oletko? Lapsi vastaa että en, sitten sanon, että no kannattaako tuosta sitten välittää? Onhan se ihan selvä juttu, että haukkuja on väärässä, koska sinä et ole vauva.
- lastenhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli joku kirjoittaa että hänen mielestään ne jotka eivät halua lapsia, ovat aikuisia vauvoja. Todella rakentavaa ja aikuismaisen viisasta kirjoittelua. ;)
Yleensä töissä jos lapsi tulee sanomaan, että joku haukkui vauvaksi, kysyn, että no oletko? Lapsi vastaa että en, sitten sanon, että no kannattaako tuosta sitten välittää? Onhan se ihan selvä juttu, että haukkuja on väärässä, koska sinä et ole vauva.
- lastenhoitaja.
Eli vastuu pois haukkujalta ja kiusaamisen kokeneelle saarna. Onneksi mulla ei ole lapsia, joita voisit hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
RAKASTAN Pekka Junttia tuon kolumnin takia! Mikä ihana, tärkeä, kirjoitus! KIITOS hänelle. Toivottavasti ei lannistu negatiivisista palautteista, vaan tajuaa, että kirjoitti julkisesti juuri niitä asioita, joita suuri osa järkevistä aikuisista ihmisistä miettii, mutta joista ei vihapuhemyrskyjen uhassa uskalleta puhua. Tästäkin ketjusta huomaa taas, ketkä ovat niitä kovimman metelin pitäjiä, jotka ovat tottuneet saamaan huomiota kiukuttelemalla kuin lapset. Pekka Juntti on tuossa kolumnissa itsekriittinen ja hauskakin. Hän ei pilkkaa esim. sairauden takia lapsettomuudesta kärsiviä, mikä taitaa jäädä monilta teiltä tahallaan väärinymmärtäjiltä huomaamatta.
Pekan vaimoko se siellä kirjoittaa?
Taitaa itte juntti kirjoitella.
Niin kieltämättå yhtä kuivakkaa ja innotonta tekstiä kuin alkuperäinen.
Minä en ole tarpeeksi tasokas niille kumppaniehdokkaille joita haluan, enkä ole itse kiinnostunut niistä jotka voisin saada. Tämän takia joudun siis olla yksin, enkä lapsia voi hankkia. Harmi että hyvät geenit menevät hukkaan.
M33
Sinäänsä kyllä näen kolumnistin pointin jossain asioissa - kyllähän lapsen saaminen varmasti muuttaa ihmistä ja tuo elämään toisenlaista sisältöä. Silti en sanoisi että minä lapsettomana olen kypsymätön ja tietämätön elämän hankaluuksista. On tullut haudattua puolet omasta perheestä ja pari hyvää ystävää alle kaksvitosena, on ollut eroja ja muuttoja toiselle puolelle maata sekä ulkomaan komennuksia. Jotenkin omituinen asenne ettei ihminen tietäisi mistään mitään vain sen takia ettei ole lisääntynyt, varsinkin kun sitten on näitä sossutuilla eläviä joka miehen kanssa lisääntyviä ihmisiä, jotka eivät todellakaan tajua mistään mitään.
Näen hyviä puolia lapsissa ja lapsettomuudessa, enkä ihan ymmärrä miksi pitää koko ajan vastakkainasetella ja pilkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peter Panit, Helinä-keijut ja nyt vielä isot vauvat, joilla vapaaehtoisesti lapsettomia on viime aikoina Ylen kolumneissa kutsuttu. Miksi Ylen uutisointi on mennyt tuollaiseksi?
Outoa tosiaan, että yhtä vähemmistöä saa lyödä kuin vierasta sikaa. On suht harvinaista, että homomiehellä olisi lapsia, ovatko he siis kategorisesti lapsia? Transsukupuoliselta aikuisvauvalta vaaditaan sterilointia tai kastrointia. Vain siksi, että olen lapseton hetero cis-nainen, en halua Ylesradion kolumnistilta yhtään vihapuhetta.
Miten se nyt on vieläkin minkä tahansa tason aikuiselle epäselvää, että sukupuolensa vaihtanut on itse valinnut olla steriili?
Kun vaihtaa sukupuoltaan, lisääntymiskyky menee ilman muuta. Ei sitä kukaan vie, vaan oma valinta.
Kuinka vain, mutta ilmeisesti vauvana pysyy ja on helpon valinnan tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Luitko sen kolumnin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset valitsevat uran, toiset perhe-elämän, jotkut molemmat.
Sitten täällä on ne, jotka eivät valitse tai tee yhtään mitään. Tai oikeastaan ottavat lähinnä saajapuolen roolin yhteiskunnassa eläen muiden siivellä.
Vähän kuin muurahaisyhteiskunta. Meillä on työläiset, kuhnurit ja kuningattaret!
Vähän tylyä viitata äiteihin siivellä eläjiksi mutta tottahan se on
Suomessa naisten työllisyysaste on 72% ja miesten 73%.
Montako vuotta siinä menikään että joutaa työelämään?
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole tarpeeksi tasokas niille kumppaniehdokkaille joita haluan, enkä ole itse kiinnostunut niistä jotka voisin saada. Tämän takia joudun siis olla yksin, enkä lapsia voi hankkia. Harmi että hyvät geenit menevät hukkaan.
M33
Käske naisten muuttua. Niinhän nekin tekee...
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä.
Asia erikseen ovat ne, jotka eivät saa lapsia vaikka kuinka haluaisivat.
Miksi he ovat eri asia? Juntin argumentti oli, että lapsi kasvattaa ihmisen aikuiseksi. Eli jos lasta ei saa, jää lapseksi, oli tilanne mikä tahansa.
En kiellä sitä, etteikö ihminen kasvaisi lasten saannin myötä. Itse en ryhdy siihen puuhaan. Minulla ei ole hoivaviettiä, enkä suoraan sanoen tunne lapsia kohtaan tiettyä lämpöä. En lapsena hoivannut nukkeja ja kotileikit ärsyttivät. Syy on varmasti joiltain osin lapsuudessani, jossa sain tunnekylmän kasvatuksen, enkä kokenut huolehtimista ja välittämistä. En aio siirtää tätä sukupolvien yli menevää tapaa eteenpäin, eikä ole tarvetta tuottaa maailmaan yhtään uutta mielenterveyspotilasta. Olen jonkun mielestä itsekäs, mutta en halua kasvattaa itseäni jonkun toisen kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Sinäänsä kyllä näen kolumnistin pointin jossain asioissa - kyllähän lapsen saaminen varmasti muuttaa ihmistä ja tuo elämään toisenlaista sisältöä. Silti en sanoisi että minä lapsettomana olen kypsymätön ja tietämätön elämän hankaluuksista. On tullut haudattua puolet omasta perheestä ja pari hyvää ystävää alle kaksvitosena, on ollut eroja ja muuttoja toiselle puolelle maata sekä ulkomaan komennuksia. Jotenkin omituinen asenne ettei ihminen tietäisi mistään mitään vain sen takia ettei ole lisääntynyt, varsinkin kun sitten on näitä sossutuilla eläviä joka miehen kanssa lisääntyviä ihmisiä, jotka eivät todellakaan tajua mistään mitään.
Näen hyviä puolia lapsissa ja lapsettomuudessa, enkä ihan ymmärrä miksi pitää koko ajan vastakkainasetella ja pilkata.
"Olen valaistunut aikuinen koska olen kokenut paljon" ja heti perään "Sossu-yh:t ovat tyhmiä poikkeuksetta!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M33
Käske naisten muuttua. Niinhän nekin tekee...
Minkä takia? Ehkei hänkään halua väen väkisellä yrittää viritellä suhdetta missä ei näillä näkymin koskaan tule olemaan mitään kemiaa. Tiettyjen tyyppien soisi pysyvän nukkejen parissa ihan jo tuon ajattelutavan takia.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota jatkuvaa vetoamista itsekkyyteen, mukavuudenhaluun ja laiskuuteen muka lapsettomuuden motiiveins.
Ketä kohtaan itsekäs? Tuo sana vaatii jonkinlaisen kohteen jotta sitä voi käyttää. Jos ei ole lapsia niin kuka tuon itsekkyyden kohde ja kärsijä on? Voin korkeintaan ymmärtää huolen syntyvyydestä.
Laiskuudestani ja mukavuudenhalustani ei myöskään kukaan kärsi, korkeintaan työnantajani. Olisin niitä lapsellisenakin. En tule jonkun rättiväsyneen äitylin sohvalle vaatimaan palvelua. Minäminää on varmaan puolin ja toisin, en sano muuta.
Ymmärrän lasten jalostavan vaikutuksen ja merkityksen ihmiselle. Mutta emmehän me lapsettomat sitä ole viemässä pois. Miksi ette vaan nauti siitä, mikä meissä riepoo?
Kaikkea sitä julkaistaankin.
Yleensä nää kaikki perustuu siihen, että a: halutaan osoittaa olevansa parempia kuin muut, b: kaikkeen sisältyy ajatus että kärsimys jalostaa ihmistä. Jos joku kehtaa olla kärsimättä ja koittaa tehdä omasta elämästään helpompaa, mukavampaa tai edes itsensä näköistä eikä seuraakaan niitä normeja ja rajoituksia ja säädöksiä joita yhteiskunta (mukamas) meille asettaa, hän on petturi. Sillä ei ole väliä, onko jonkun lapsettoman elämä kärsimystä tai että joku oikeasti nauttii saadessaan olla suurperheen vanhempi. Vain niillä jotka eivät ole tyytyväisiä valintaansa on oikeus mussuttaa.
Varmasti joku muukin on jo sanonut näin näiden 12 sivun aikana, mutta eipä voi kuin todeta, että nomen est omen. ":D"
Minulle jäi mielikuva, että Juntti yleistää oman kokemuksen itsestään ennen lapsia muihin lapsettomiin. Hän on varmaan ollutkin minäkeskeinen epäolennaisuuksiin tarttuja. On silti mustavalkoista (kypsymätöntä?) yleistää, että lasten vanhemmat ovat tämän yhteiskunnan aikuisia ja lapsettomat aikuisvauvoja. Vanhempia on moneen junaan ja niin on lapsettomiakin. Tässä ketjussa muutkin lapsettomat ovat tuoneet esille, että elämä kasvattaa muutenkin. Olen itse esimerkiksi valvonut lukuisia öitä kuolevan läheiseni rinnalla ja kokenut suurta tuskaa hänen kärsimyksestään. Onko sitten kasvattavampaa siivota lapsensa oksennuksia kuin vaikkapa oman kuolemansairaan äitinsä. En tiedä, mutta tällainen vertailu on hedelmätöntä. En ole itse lapsettomuudesta huolimatta päässyt elämässä mitenkään helpolla ja se on varmasti myös isoin syy siihen, miksi minulla ei ole lapsia. Siihen elämään, jossa Juntilla on liikaa vapaa-aikaa ja kaikki pyörii minän ympärillä, onkin varmasti kasvattavaa joutua huokehtimaan muustakin kuin itsestään - ja siinä on ennen kaikkea tilaa lapsille.
Taas käsitykseni lapsellisten kateudesta ja katkeruudesta lapsettomia kohtaan voimistui. En keksi mitään muuta syytä tällaisille kummallisille, vihamielisille purkauksille. Kys. ukko miettii varmasti tykönään että tulikohan sittenkin tehtyä virhe, olisi mukavaa olla lapseton, mutta nyt on myöhäistä.
Olen vela enkä minä tästä muutu vauvaksi tai lapseksi vaikka kuinka yrittäisin. Olen ihan aikuinen ihminen ja vanhenen joka sekunti. Olisikin ihanaa palata edes hetkeksi vastuuttomiin teiniaikoihin, mutta vielä ei sellaista konetta ole keksitty millä se onnistuisi.
Taitaa itte juntti kirjoitella.