Miksi vapaaehtoisesti lapsetonta pidetään itsekkäänä?
Eli kysymys otsikossa? Kun haluat omasta halusta ja itsestä riippuvista syistä jäädä lapsettomaksi olet itsekäs?
Kun synnytät maailmaan lapsen omasta halusta ja isestä riippuvista syistä (ja useasti jopa vaadit lähipiiriäsi hoitamaan lastasi) olet epäitsekäs?
Kommentit (91)
Arvelen, että veloja syyttävät itsekkäiksi lähinnä ne vanhemmat, jotka ovat kateellisia veloille, koska ”näiden elämä on helppoa” lapsiarkeen verrattuna. Jos olisivat tyytyväisiä omaan elämäänsä, ei tarvitsisi kadehtia muita.
Vierailija kirjoitti:
Kateushan se on syynä. Kun suurin osa on tehnyt lapset sen takia "kun niin vaan pitää tehdä". Kyllähän se sitten korpeaa, kun huomaa että niin ei olisi ollut mikään pakko tehdä.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska velat hehkuttavat elämää jossa mistään ei tarvi ottaa vastuuta. Itsekkäintä mitä tiedän on elää vain itselle.
Ja miksi olisi väärin elää just sellaista elämää kuin haluaa? Sehän pikemmin kertoo siitä, että ihmisellä on selkeä suunta elämässään ja hän ymmärtää sen mikä tekee hänet onnelliseksi ja mikä ei.
T. Itse lapsellinen
Koska yksilöllä on myös velvollisuuksia yhteiskuntaa kohtaan. Joista tärkein on synnyttää uusia kansalaisia.
Lapsi ei ole maailmassa se ainoa asia josta voi joutua ottamaan vastuuta. Tiedoksi vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska velat hehkuttavat elämää jossa mistään ei tarvi ottaa vastuuta. Itsekkäintä mitä tiedän on elää vain itselle.
Ja miksi olisi väärin elää just sellaista elämää kuin haluaa? Sehän pikemmin kertoo siitä, että ihmisellä on selkeä suunta elämässään ja hän ymmärtää sen mikä tekee hänet onnelliseksi ja mikä ei.
T. Itse lapsellinen
Koska yksilöllä on myös velvollisuuksia yhteiskuntaa kohtaan. Joista tärkein on synnyttää uusia kansalaisia.
Ole sinä valtion siitostamma jos haluat mutta minä en aio olla.
Ei pidetä itsekkäänä muuta kuin tällä palstalla. Kaikista ei todellakaan ole äidiksi, kaikki eivät voi saada lasta, ja sitten tärkein: demokratiassa on yksilön vapaus, nainen saa päättää.
Koska perheellistyneet ja erityisesti äidit ovat katkeria vetovastuustaan lasten kasvatuksessa ja projisoivst vihansa väärään osoitteeseen, lapsettomiin. Sen sijaan että haastaisivat miestänsä ja miettisivät moneen kertaan, onko siitä isiksi haluavasta oikeasti hyväksi kasvattajaksi.
Siksi, koska kuvitellaan, että kaikki vapaaehtoisesti lapsettomat ovat itsekkäitä uraohjuksia. Tämä kuvitelma on väärä ja kertoo näin ajattelevan kykenevän vain yksinkertaiseen ajatteluun.
Tässä on kohta 30 vuotta hoidettu niiden lapsia, jotka eivät siihen itse kykene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska velat hehkuttavat elämää jossa mistään ei tarvi ottaa vastuuta. Itsekkäintä mitä tiedän on elää vain itselle.
Ja miksi olisi väärin elää just sellaista elämää kuin haluaa? Sehän pikemmin kertoo siitä, että ihmisellä on selkeä suunta elämässään ja hän ymmärtää sen mikä tekee hänet onnelliseksi ja mikä ei.
T. Itse lapsellinen
Koska yksilöllä on myös velvollisuuksia yhteiskuntaa kohtaan. Joista tärkein on synnyttää uusia kansalaisia.
huh huh, 50-luvun ajatuksia siellä. Toivottavasti sulla ei ole lapsia, jos tuo on hankintaperuste.
Elämä jossa mistään ei tarvitse ottaa vastuuta? Toimin kuudettatoista vuotta vaikeavammaisen sisareni omaishoitajana. On tässä tarvinnut pikkiriikkisen ottaa vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei ole maailmassa se ainoa asia josta voi joutua ottamaan vastuuta. Tiedoksi vain.
Mikään muu vastuu ei tuota tulosta kuolemasi ylikin turvaten yhteiskunnalle riittävästi veronmaksajia tulevinakin aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei ole maailmassa se ainoa asia josta voi joutua ottamaan vastuuta. Tiedoksi vain.
Mikään muu vastuu ei tuota tulosta kuolemasi ylikin turvaten yhteiskunnalle riittävästi veronmaksajia tulevinakin aikoina.
Ei kiinnosta turvata yhteiskunnalle veronmaksajia. En kannata yhteiskuntaa enkä halua, että syntymättömät lapseni kärsisivät siitä.
Vierailija kirjoitti:
Elämä jossa mistään ei tarvitse ottaa vastuuta? Toimin kuudettatoista vuotta vaikeavammaisen sisareni omaishoitajana. On tässä tarvinnut pikkiriikkisen ottaa vastuuta.
Sinun tehtäväsi on synnyttää vanhemmillesi lapsenlapsia ja uusia etnisiäsuomalaisia turvaamaan sukusi ja yhteiskunnan jatkuvuus. Sisaresi kuuluu laitoshoitoon jos ei selviä itse ja sinulla kuuluisi olla oma perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä jossa mistään ei tarvitse ottaa vastuuta? Toimin kuudettatoista vuotta vaikeavammaisen sisareni omaishoitajana. On tässä tarvinnut pikkiriikkisen ottaa vastuuta.
Sinun tehtäväsi on synnyttää vanhemmillesi lapsenlapsia ja uusia etnisiäsuomalaisia turvaamaan sukusi ja yhteiskunnan jatkuvuus. Sisaresi kuuluu laitoshoitoon jos ei selviä itse ja sinulla kuuluisi olla oma perhe.
Kenelläkään ei ole mitään tehtävää synnyttää yhtään ketään. En kannata yhteiskunnan jatkuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Koska velat hehkuttavat elämää jossa mistään ei tarvi ottaa vastuuta. Itsekkäintä mitä tiedän on elää vain itselle.
Hei,
monet meistä veloista hoitaa ammatikseen teidän lapsia, että te lapsia hankkineet saatte toteuttaa itseänne.
Olen siis itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidetä itsekkäänä muuta kuin tällä palstalla. Kaikista ei todellakaan ole äidiksi, kaikki eivät voi saada lasta, ja sitten tärkein: demokratiassa on yksilön vapaus, nainen saa päättää.
Kuten psykologi Katariina Järvinen sanoi on nykyihmisellä liikaa vapautta. Työssäkäynti tai koulutus ei saa estää naisten lastenhankintaa. Velanaisilta pitäisi viedä kokonaan oikeus eläkkeeseen, koulutukseen ym yhteiskunnan palveluihin. Yksilön itsekkyys ei voi olla väestön uusiutumisen este.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidetä itsekkäänä muuta kuin tällä palstalla. Kaikista ei todellakaan ole äidiksi, kaikki eivät voi saada lasta, ja sitten tärkein: demokratiassa on yksilön vapaus, nainen saa päättää.
Kuten psykologi Katariina Järvinen sanoi on nykyihmisellä liikaa vapautta. Työssäkäynti tai koulutus ei saa estää naisten lastenhankintaa. Velanaisilta pitäisi viedä kokonaan oikeus eläkkeeseen, koulutukseen ym yhteiskunnan palveluihin. Yksilön itsekkyys ei voi olla väestön uusiutumisen este.
Ei kiinnosta väestön uusiutuminen. Sinut pitäisi kyllä saada korvattua jollain järkevällä yksilöllä.
Luulen että kyse siitä, että itsekkyys on Suomessa sosiaalinen käsite. Itsekkyyttä on tehdä kuviteltujen normien vastaisesti.
Vuosia sitten kun joskus tuli ilmi etten kuulunt kirkkoon minua syytettiin itsekkääksi.
Ja miksi olisi väärin elää just sellaista elämää kuin haluaa? Sehän pikemmin kertoo siitä, että ihmisellä on selkeä suunta elämässään ja hän ymmärtää sen mikä tekee hänet onnelliseksi ja mikä ei.
T. Itse lapsellinen