Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko koulun epäkristillistä joulujuhlaa boikotoida?

Vierailija
09.11.2019 |

Mitä siellä kukaan mitään tekee jotain tonttu-ukkokappaleita laulamassa, aivan turhaa.
Juhlat perutaan, todistukset käteen ja kotiin.

Voiko koulun epäkristillistä joulujuhlaa boikotoida?

Vaihtoehdot

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän puolella kirjoitti:

Kalmanmies kirjoitti:

Nimimerkille Elämän puolella: Todellakin, olet täysin oikeassa: "Jeesus on elämä"  Mutta ei suuri opettajamme käskenyt meitä olemaan suvaitsemattomia toisin uskovia kohtaan.

Virkistävää, jos ymmärsin oikein että sinäkin olet elämän puolella. Mutta Jeesus on myös totuus.

Ja lisään että en kannata mitään pakkokristillisyyttä, itsehän ihmisen on vakaumus valittava. Mutta en kannata myöskään sitä että poliittisen korrektiuden nimissä heitellään vaan perinteet roskiin. Varsinkin kun _joskus tuntuu_ että siellä taustalla on asenteellinen  viha ihan pelkästään kristinuskoa kohtaan, ei niinkään että oikeasti kiinostaisi olla poliittisesti korrekti niitä paria m.uslimia kohtaan. Halutaan vaan näyttää paikka kristinuskolle ikäänkuin uudestaan. Eikä siinä mitään. Totuus luultavasti tekee itse itsensä selväksi.

Kyllä ns. antiteisteillä siellä taustalla usein kytee asenteellinen viha ihan kaikkia valtauskontoja kohtaan. Kristinusko on spesiaali vaan, koska sillä sattuu olemaan eniten kannattajia just Suomessa.

Vierailija
42/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskontoa ei siis opeteta, jotta lapsi uskoisi johonkin, vaan siksi, että lapsella on oikeus tietää mihin kulttuuriperimään ja yhteisöön/maahan hän on syntynyt. Te jotka puhutte pakanuudesta, viittaatte johonkin hyvin muinaisiin aikoihin, jotka eivät enimmäkseen kosketa kulttuuriamme enää - lähinnä joissain pienissä perinteissä ja nämä usein näkyvät myös näissä joulujuhlissa ym.

Me puhutaan nyt siitä arvopohjasta ja symboliikasta, mikä on Suomelle ja Suomen historialle ollut tärkeää mm. sotien aikana ja isovanhempien aikana. Sellaisesta mikä vaikuttaa siihen keitä tekin olette, vaikkette uskovaisia olisikaan. On hyvä tietää, mistä mm. lähimmäisenrakkauden ajatus tai muut monet hyvinkin suomalaiset ja länsimaiset arvot tulee, mikä tuo kirkko oikein on, jne.. kristinusko näkyy meidän kulttuurissa monella hyvin näkymättömällä ja huomaamattomalla tavalma, on hyvä tiedostaa missä.

Pohdipa sitä opetettiinko sinulle esim yläkoulussa vieraista uskonnoista tietoa ja miksi näin tehtiin. Miksi sitä piti opiskella? Entä omaa uskontoa? Riittääkö että ymmärrän Kiinan kulttuuria vai pitääkö minun ensin ymmärtää omaanikin, jotta osaan lähestyä tai pohtia niitä eroja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tonttujuhla sitten jotenkin arvovapaa?

Eikö pakanuuskin ole uskonto?

Onko arvovapaata/neutraalia kasvatusta olemassa?

Entä pitääkö Suomen lippu seuraavaksi uudistaa, siinäkin on risti? Silti muidenkin kuin kristinuskon edustajat haluaa Suomen kansalaisuuden, vaikka on heille vieraita symboleita?

Miksi meidän tulee hävittää aina oma kulttuuri muiden tieltä häpeillen ja anteeksipyytäen..? Meinaatteko että muissa maissa tehdään niin? Ei siellä ne toteavat että maassa maan tavalla eikä mitään muuteta.

Suomessa aina mietitään mitä voitais hävetä ja neutralisoida seuraavaksi. On meillä hajuton ja mauton maa, paino sanalla mauton.

Meillä ois muitakin epäkohtia kuin niitä turhia mut silti näperettään kaiken muka-mahdollisesti-loukkaavan kanssa. Loukkaannutaan toisten puolesta ja nähdääb ongelmia, joita ei edes ole.

Miksi köyhiä perheitä ei esim nähdä mut sitte mietititään jotain sellasta, mistä kukaan ei ole edes itkenyt?

Ei tuota minkään mystisten muiden takia muuteta vaan siksi että suomalaisistakaan lapsista ei enää kuulu moni kirkkoon.

Vierailija
44/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koulun joulujuhlassa ei lueta jouluevankeliumia, niin meidän lapset ei osallistu.

Mä en halua lapsilleni tuota tonttuhömppän tuputusta.

Olen käynyt sekä suomen- että ruotsinkielistä koulua Suomessa, enkä muista että koulun joulujuhlissa olisi luettu jouluevankeliumia koskaan. Erikseen oli joulukirkko eräässä ruotsinkielisessä koulussa, mutta ateisti-isäni sanoi ettei mun tarvitse sinne mennä.

Mun muistin mukaan joulujuhlissa oli joulunäytelmä, muita esityksiä, enemmän sellaista tonttuhommelia ja kuusen ympärillä tanssimista sekä saatiin jotain omenia ja pipareita.

Mun suomenkielisessä koulussa 70-luvulla ei ollut minkäänlaista joulujuhlaa. Saatiin vaan ne koulutodistukset.

Meillä luettiin aina. 70-80-luvulla kun kävin kouluni. Ja lasteni joulujuhlissa on myös luettu. Joulukirkkokin oli aina.

Vierailija
45/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei me nyt mitään uuspakanallista uskontojuhlaa liputeta. Kenenkään ei tarvitse rukoilla myöskään Odinia, Ukkoa tai osallistua wiccalaisiin perinteisiin.

Minä taas olen pakanana sitä mieltä, että Suomen muinaisusko oli maamme ja kansamme alkuperäinen usko, joten jos jotain uskontoa pitää koulussa opettaa ja juhlia, tämä olisi se selkein vaihtoehto.

Kulttuurimme pohjautuu edelleen moniin pakanallisiin tapoihin kuten esim. joulun perinteet.

Ei ketään kiinnosta.

Kyllä tuntuu kiinnostavan ympäri maailmaa.

Vierailija
46/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskontoa ei siis opeteta, jotta lapsi uskoisi johonkin, vaan siksi, että lapsella on oikeus tietää mihin kulttuuriperimään ja yhteisöön/maahan hän on syntynyt. Te jotka puhutte pakanuudesta, viittaatte johonkin hyvin muinaisiin aikoihin, jotka eivät enimmäkseen kosketa kulttuuriamme enää - lähinnä joissain pienissä perinteissä ja nämä usein näkyvät myös näissä joulujuhlissa ym.

Me puhutaan nyt siitä arvopohjasta ja symboliikasta, mikä on Suomelle ja Suomen historialle ollut tärkeää mm. sotien aikana ja isovanhempien aikana. Sellaisesta mikä vaikuttaa siihen keitä tekin olette, vaikkette uskovaisia olisikaan. On hyvä tietää, mistä mm. lähimmäisenrakkauden ajatus tai muut monet hyvinkin suomalaiset ja länsimaiset arvot tulee, mikä tuo kirkko oikein on, jne.. kristinusko näkyy meidän kulttuurissa monella hyvin näkymättömällä ja huomaamattomalla tavalma, on hyvä tiedostaa missä.

Pohdipa sitä opetettiinko sinulle esim yläkoulussa vieraista uskonnoista tietoa ja miksi näin tehtiin. Miksi sitä piti opiskella? Entä omaa uskontoa? Riittääkö että ymmärrän Kiinan kulttuuria vai pitääkö minun ensin ymmärtää omaanikin, jotta osaan lähestyä tai pohtia niitä eroja?

Muita uskontoja ja kulttuureja opetettiin aivan liian vähän. Sen sijaan aikaa käytettiin esimerkiksi rukousten opettelemiseen ja virsien laulamiseen, mikä mielestäni kuuluisi pyhäkouluun/rippikouluun. Se mitä kristinuskon filosofiasta on merkityksellistä opettaa voitaisiin opettaa yleisen filosofian oppiaineen alla ja niin että muitakin länsimaisen kulttuurin kehitykseen vaikuttaneita filosofisia suuntauksia käytäisiin läpi. Niitä nimittäin on paljon muitakin.

Eri

Vierailija
47/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persuthan boikotoivat kaikkea koulusivistystä jo muutenkin.

Vierailija
48/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koulun joulujuhlassa ei lueta jouluevankeliumia, niin meidän lapset ei osallistu.

Olen käynyt sekä suomen- että ruotsinkielistä koulua Suomessa, enkä muista että koulun joulujuhlissa olisi luettu jouluevankeliumia koskaan. Erikseen oli joulukirkko eräässä ruotsinkielisessä koulussa, mutta ateisti-isäni sanoi ettei mun tarvitse sinne mennä.

Mun muistin mukaan joulujuhlissa oli joulunäytelmä, muita esityksiä, enemmän sellaista tonttuhommelia ja kuusen ympärillä tanssimista sekä saatiin jotain omenia ja pipareita.

Mun suomenkielisessä koulussa 70-luvulla ei ollut minkäänlaista joulujuhlaa. Saatiin vaan ne koulutodistukset.

Meillä luettiin aina. 70-80-luvulla kun kävin kouluni. Ja lasteni joulujuhlissa on myös luettu. Joulukirkkokin oli aina.

Pakotettiinko muun uskoiset mukaan?

Vierailija
49/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä pitääkö Suomen lippu seuraavaksi uudistaa, siinäkin on risti? Silti muidenkin kuin kristinuskon edustajat haluaa Suomen kansalaisuuden, vaikka on heille vieraita symboleita?

Miksi meidän tulee hävittää aina oma kulttuuri muiden tieltä häpeillen ja anteeksipyytäen..? Meinaatteko että muissa maissa tehdään niin? Ei siellä ne toteavat että maassa maan tavalla eikä mitään muuteta.

Suomessa aina mietitään mitä voitais hävetä ja neutralisoida seuraavaksi. On meillä hajuton ja mauton maa, paino sanalla mauton.

Meillä ois muitakin epäkohtia kuin niitä turhia mut silti näperettään kaiken muka-mahdollisesti-loukkaavan kanssa. Loukkaannutaan toisten puolesta ja nähdääb ongelmia, joita ei edes ole.

Miksi köyhiä perheitä ei esim nähdä mut sitte mietititään jotain sellasta, mistä kukaan ei ole edes itkenyt?

Juu ja Suomen pystykorva kuoli sukupuuttoon kun liityimme EU:hun -- oikeasti sellaista silloin 1990-luvun alussa uskottiin.

Sun logiikka kuulostaa hyvin samantasoiselta.

Sä et tunnu tajuavan että Suomessa on aina ollut suomalaisia jotka eivät kuulu luterilaiseen kirkkoon. Heidänkin lapsensa ovat käyneet samaa koulua ja heitä on aina painostettu osallistumaan luterilaisiin tapoihin. Minusta on nyt hyvä, että uusien maahan muuttajien myötä on alettu kiinnittää huomio siihen että luterilainen kirkko pitää kokonaan irrottaa valtiosta. Muuten ei uskonnonvapaus voi toteutua.

Jouduin itse soittelemaan vielä 1990-luvulla tukioppilaani kouluun, jossa hänet pakotettiin kristilliseen uskonnonopetukseen, vaikka lapsi oli buddhalainen. Eikö mielestäsi lapsilla ole uskonnonvapauteen oikeutta vaikka se maamme laissa luvataan?

Miksi otat itsesi mittatikuksi ja luulet että kaikki muut suomalaiset ovat aina olleet kuten sinä?  Sulla lienee joku subjektiivinen harha.

Mulla ei ole mitään subjektiivista tässä. Mä olen koulutukseltani kristillinen kasvatusalan ammattilainen ja olen tehnyt yhteistyötä koulujen ja seurakuntien kanssa. Meillä on kristillisessä koulutuksessa tehty selväksi, missä menee uskonno harjoittamisen ja yleissivistävän opetuksen raja. Ja olen myös koulujen kanssa käynyt käytäntöjä läpi.

Luit tekstistäni subjektiivisuutta, vaikka siellä ei sitä ollut. Ei ole arvovapaata kasvatusta. Ei missään. Se on harhaa jos mikä. Me voidaan yrittää "neutralisoida" kaikki kyllästymiseen asti, mutta aina on joku jolle se ei ole ok. Kohta meillä ei ole perinteitä, ei mitään. Ehkä jotain väkisin tilalle keksittyä.

Enemmän olen huolestunut perheistä, joilla ei ole varaa jouluun. Mä olen ollut mukana keräämässä joulupaketteihin tavaraa, joita viedään tosi köyhille lapsille. Olen ollut yhdessä muiden kanssa miettimässä, millainen lahjakortti me hankitaan köyhien perheiden jouluun. Jne.

Meillä ois muitakin asioita, joihin tuhlata aikaa ja siten rahaa. Joku nostaa palkkaa siitäkin, kun keksii näitä "kehittämiskohteita". Ne oikeat ratkaistavat ongelmat on aivan nenän alla.

Vierailija
50/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalmanmies kirjoitti:

Nimimerkille Elämän puolella: Todellakin, olet täysin oikeassa: "Jeesus on elämä"  Mutta ei suuri opettajamme käskenyt meitä olemaan suvaitsemattomia toisin uskovia kohtaan.

Virkistävää, jos ymmärsin oikein että sinäkin olet elämän puolella. Mutta Jeesus on myös totuus.

Ja lisään että en kannata mitään pakkokristillisyyttä, itsehän ihmisen on vakaumus valittava. Mutta en kannata myöskään sitä että poliittisen korrektiuden nimissä heitellään vaan perinteet roskiin. Varsinkin kun _joskus tuntuu_ että siellä taustalla on asenteellinen  viha ihan pelkästään kristinuskoa kohtaan, ei niinkään että oikeasti kiinostaisi olla poliittisesti korrekti niitä paria m.uslimia kohtaan. Halutaan vaan näyttää paikka kristinuskolle ikäänkuin uudestaan. Eikä siinä mitään. Totuus luultavasti tekee itse itsensä selväksi.

Kyllä ns. antiteisteillä siellä taustalla usein kytee asenteellinen viha ihan kaikkia valtauskontoja kohtaan. Kristinusko on spesiaali vaan, koska sillä sattuu olemaan eniten kannattajia just Suomessa.

No mitä te sitten kannatatte?

Itse olen kasvanut (varmaan jonkun mielestä) tapakristillisessä kodissa mutta myös uskonut oikeasti lapsesta asti. Enää ei varmaan saisi gideonit tulla kouluun jakamaan raamatunkirjoja, silloin vielä jaettiin ja löysin sen joku aika sitten. Olin antanut elämäni Jeesukselle 11-vuotiaana enkä puhunut siitä silloin kenellekään mitään.  Sitten Jumala jotenkin unohtui, mutta muistan kun sain hengellisen kokemuksen vielä myöhemmin. Ja niin on käynyt monelle muulle. Kyllähän kristinuskoon kuuluu evankeliointi mistä ei tässä maailmassa ikinä ole pidetty (mikä on sinänsä ihmeellistä koska siinä julistetaan pelastusta maailmalle). Minulla oli osittain vaikea lapsuus/nuoruus (niinhän meillä kaikilla) ja Jumala oli turva ja toivo ja lohtu monta kertaa silloin. Jos se olisi minulta viety (mahdollisuus kuulla koko asiasta), voin vähän kliseisesti sanoa etten tiedä missä olisin nyt.

Vierailija
51/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalmanmies kirjoitti:

Minusta apulaisoikeusasiamies teki aivan oikean ratkaisun. Kyllä kirkossa vietetty koulun joulujuhla loukkaa kaikkien muslimilapsien oikeuksia. Suomen koululaitoksen on syytä sisäistää tulevan vuoden 2020 ramadan-juhla. Suomalaisille lapsi-pullukoille tekisi vain hyvää olla pieni hetki syömättä. Poliitikkojen on turha lähteä mölyämään aivan selvää asiaa enää muuksi. Pidetään kaikissa Suomen kouluissa jatkossa vain Ruotsin-mallin mukainen "keskitalven juhla,"  ilman turhia kuvaelmia ja hömpötyksiä.

Kyllä meillä täällä Ruotsissa on tonttujuhla koulussa. Joululauluja lauletaan. Tämän lisäksi on myös Lucia-juhlat. Silloin syödään lussepullaa. Kirkossa käy ne jotka haluaa käydä ja muut käy muualla. Tiesitkö muuten että paastoaminen kuuluu kristityillekkin? Alkaa laskiaisesta.

Kyllähän Lusse -juhlakin on pikkuisen veitsen terällä joka ikinen vuosi... Kyllä se varmaan kohtapuoleen loppuu tai ainakin muuttaa muotoaan kovastikin.

https://yle.fi/uutiset/3-10531452

Vierailija
52/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

49 jatkaa..

Että jos sun buddhalaisoppilaas on väkisin pakotettu harjoittamaan jotakin, niin se on sääntöjen vastaista. Vie asia eteenpäin tarvittaessa tai ota koulun kanssa puheeksi.

Mä olen koulutusalani ja työni puolesta käynyt pitämässä uskontoon liittyviä hetkiä. Monissa kouluissa tms on ollut esim jehovantodistajia, olen järjestänyt heille muita kasvatusohjelmaa hetken ajaksi. Tämä on se käytäntö. Ketään ei todellakaan pakoteta esim hartaushetkiin, se ei ole sallittua.

Vierailija
53/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalmanmies kirjoitti:

Minusta apulaisoikeusasiamies teki aivan oikean ratkaisun. Kyllä kirkossa vietetty koulun joulujuhla loukkaa kaikkien muslimilapsien oikeuksia. Suomen koululaitoksen on syytä sisäistää tulevan vuoden 2020 ramadan-juhla. Suomalaisille lapsi-pullukoille tekisi vain hyvää olla pieni hetki syömättä. Poliitikkojen on turha lähteä mölyämään aivan selvää asiaa enää muuksi. Pidetään kaikissa Suomen kouluissa jatkossa vain Ruotsin-mallin mukainen "keskitalven juhla,"  ilman turhia kuvaelmia ja hömpötyksiä.

Kyllä meillä täällä Ruotsissa on tonttujuhla koulussa. Joululauluja lauletaan. Tämän lisäksi on myös Lucia-juhlat. Silloin syödään lussepullaa. Kirkossa käy ne jotka haluaa käydä ja muut käy muualla. Tiesitkö muuten että paastoaminen kuuluu kristityillekkin? Alkaa laskiaisesta.

Kyllähän Lusse -juhlakin on pikkuisen veitsen terällä joka ikinen vuosi... Kyllä se varmaan kohtapuoleen loppuu tai ainakin muuttaa muotoaan kovastikin.

https://yle.fi/uutiset/3-10531452

No ei se ole. Siitä on keskusteltu ja aika yksimielisesti päätetty että siitä ei luovuta. Ruotsissa nyt on tapana jutella vähän kaikesta.

Vierailija
54/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ja Suomen pystykorva kuoli sukupuuttoon kun liityimme EU:hun -- oikeasti sellaista silloin 1990-luvun alussa uskottiin.

Sä et tunnu tajuavan että Suomessa on aina ollut suomalaisia jotka eivät kuulu luterilaiseen kirkkoon. Heidänkin lapsensa ovat käyneet samaa koulua ja heitä on aina painostettu osallistumaan luterilaisiin tapoihin. Minusta on nyt hyvä, että uusien maahan muuttajien myötä on alettu kiinnittää huomio siihen että luterilainen kirkko pitää kokonaan irrottaa valtiosta. Muuten ei uskonnonvapaus voi toteutua.

Jouduin itse soittelemaan vielä 1990-luvulla tukioppilaani kouluun, jossa hänet pakotettiin kristilliseen uskonnonopetukseen, vaikka lapsi oli buddhalainen. Eikö mielestäsi lapsilla ole uskonnonvapauteen oikeutta vaikka se maamme laissa luvataan?

Miksi otat itsesi mittatikuksi ja luulet että kaikki muut suomalaiset ovat aina olleet kuten sinä?  Sulla lienee joku subjektiivinen harha.

Mulla ei ole mitään subjektiivista tässä. Mä olen koulutukseltani kristillinen kasvatusalan ammattilainen ja olen tehnyt yhteistyötä koulujen ja seurakuntien kanssa. Meillä on kristillisessä koulutuksessa tehty selväksi, missä menee uskonno harjoittamisen ja yleissivistävän opetuksen raja. Ja olen myös koulujen kanssa käynyt käytäntöjä läpi.

Kristityillä kouluttajilla, ja sitä koulutusta kuuntelevilla ateisteilla, voi olla hieman eri käsitys siitä, missä menee yleissivistävän opetuksen raja. Toki se on luonnollista -- toinen ajattelee opettavansa totuutta, toinen kuuntelevansa yhtä tarinaa muiden joukossa (paitsi että tälle tarinalle uhrataan tuhottoman paljon aikaa).

Vierailija
55/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakotettiinko muun uskoiset mukaan?

Ei aavistustakaan!

Luullakseni siellä oli mukana lähes kaikki. Meillä oli myös aamunavaus joka ikinen aamu ja suurin osa oli jollakin tavalla hengellisiä.  En muista kenenkään koskaan valittaneen.

Vierailija
56/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalmanmies kirjoitti:

No mitä te sitten kannatatte?

Sekulaarisuutta. Jokainen saa uskoa, tai olla uskomatta. Koulussa ei jaeta raamattuja, mutta kirkossa niitä saa edelleen jakaa ihan miten tahtoo. Sinä saat uskoa niin paljon kuin tahdot, mutta älä pakota ketään muuta osallistumaan siihen hommaan.

Joskaan en itse laske itseäni antiteistiksi, en jaksa tapella teistien kanssa niin paljon kuin tuota leimaa kantavat tekevät.

Vierailija
57/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei me nyt mitään uuspakanallista uskontojuhlaa liputeta. Kenenkään ei tarvitse rukoilla myöskään Odinia, Ukkoa tai osallistua wiccalaisiin perinteisiin.

Minä taas olen pakanana sitä mieltä, että Suomen muinaisusko oli maamme ja kansamme alkuperäinen usko, joten jos jotain uskontoa pitää koulussa opettaa ja juhlia, tämä olisi se selkein vaihtoehto.

Kulttuurimme pohjautuu edelleen moniin pakanallisiin tapoihin kuten esim. joulun perinteet.

Ei ketään kiinnosta.

Ai Suomen muinaisuskonto? Enpä usko, että kiinnostaa. Se on vaan sun pakkomielteesi.

Vierailija
58/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ketään kiinnosta.

Ai Suomen muinaisuskonto? Enpä usko, että kiinnostaa. Se on vaan sun pakkomielteesi.

Ei uuspakanoiden uskonto ole sen enempää pakkomielle kuin kenenkään muunkaan uskonto.

Vierailija
59/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristityillä kouluttajilla, ja sitä koulutusta kuuntelevilla ateisteilla, voi olla hieman eri käsitys siitä, missä menee yleissivistävän opetuksen raja. Toki se on luonnollista -- toinen ajattelee opettavansa totuutta, toinen kuuntelevansa yhtä tarinaa muiden joukossa (paitsi että tälle tarinalle uhrataan tuhottoman paljon aikaa).

Tää ei ole mielipidekysymys vaan perustuu siihen, mitä uskonnonopetuksesta on säädetty.

Tää asiahan ei edes sinua ateistina koskisi. Jo meidän aikana oli erikseen opetusta ateisteille/niille jotka eivät kuuluneet kirkkoon tai saivat olla poissa tunneilta, mikäli opetusta ei heille järjestetty erikseen. Muut oppilaat olivat tästä kateellisia, jos nämä saivatkin olla pois. Näin siis 15-20 vuotta sitten.

Vierailija
60/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarina on kuitenkin hauska kun sitä ajattelee vähän tarkemmin.

Alaikäinen tyttö saa vierasta ja joutuuvalehtelemaan tulevalle miehelleen että Jumala saattoi hänet raskaaksi. Vaihtoehtona kivitystuomio.....

Poika kasvatetaan uskomaan tämä tarina ja loppu on historiaa.

Kuinka paljon kärsimystä olisi vältetty jos nainen olisi toiminut vastuullisesi ja myöntänyt olevansa  h u o r a

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme