Ajatelkaa että suuressa osassa maailmaa ihmisillä on ympäri vuoden tällainen olo
Siis kepeä, aurinkoinen, aistillinen, iloinen, leppoisa, nautiskeleva, ihmisiä kohti menevä jne.
Suomessa meillä on nämä alle kolme kuukautta.
Kommentit (24)
Missä päin on? Kuumissa maissakin on talvi, jonkinlainen. Savannilla vaihtelee kuivakausi ja sadekausi.
Ja täällä ihmisillä on käsitys että kun se muutaman viikon aurinkoinen putki tulee, ei pitäisi mennä ulos koska muuten kuolee melanoomaan :D Kuinka vääristynyt tapa ajatella
Kuumissa maissa ovatkin leppoisia ja aistillisia. Esim Iran.
Tämä olisi jossain Vietnamissa kolea sää.
No joo, mutta kestäisinkö itse 30 asteita vuoden ympäri niin en todellakaan? On ihan kiva, että tulee talvi JA ETTÄ TARANTELLAT EIVÄT PYSTY ELÄMÄÄN TÄÄLLÄ!!!
Me tehtiin sellainen ratkaisu kuusi vuotta sitten, että ollaan talvet Espanjassa. Asutaan pienessä kaupungissa, jossa on pääosin espanjalaisia. He ovat todella ystävällisiä ja kohteliaita, ovat ottaneet meidät avosylin vastaan alusta asti. Meillä on siellä vuokrattuna pieni kaupunkitalo 400 euroa kuussa, Suomessa mummonmökki, jonka kulut minimaaliset. Ollaan Espanjassa 6kk vuodesta. Ollaan 50+, töitä tehdään osa-aikaisesti talvet etänä. Hyvin pärjätään, elinkustannukset Espanjassa puolet Suomesta, vaatteissa ym. säästää paljon. Lämpötilat 15-25 päivisin ja 5-15 öisin. Suomen kesä, paitsi paljon aurinkoisempi.
Se el Nino (-n vaiktukset) kun iskee Afrikkaan ja E-Eurooppaan, niin onko sitten kiva?
Mitä luin, niin meillä ensi talvi pitäis olla lauha ja sateinen/luminen. No, nähtäväksi jää.
Onko se sitten kiva, jos nyt kohta (järkyttävät) helteet alkavat ja talvella sitten kynnetään pas.... loskassa?
Jep saisi nyt tulla vielä ne kunnon helteet, ei vielä ole helle. Menkää ihmiset aurinkoon nyt mahdollisimman paljon, se auttaa kaikkiin vaivoihin. Kunnon puolenpäivän brunat tekee hyvää. Unohtakaa kaikenmaailman voiteet ja härpäkkeet.
Ei ole.
Onhan se toki erillaista, kun voit huhti-syyskuussa mennä töiden jälkeen liikkumaan (jos helteeltä jaksat) tai vaikkapa uimaan joka päivä, mutta arki rullaa omine ongelmineen silti.
Siitä, useita kk Euroopassa joka vuosi viettävänä, olen rehellisesti kateellinen, että keski- ja etelä- Euroopassa talvikelejä kestää 1-3kk, jonka jälkeen pääset taas pyöräily- ja vaellusreiteille. Ei ole 6-7kk rospuuttoa, jolloin yrittää pysyä hengissä edes koiran kusetuksen verran. Asun siis etelä-Suomessa, jossa talvi sinnitellään +10--30c lämpötiloissa, ja jota kuvailen kuravyöhykkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Me tehtiin sellainen ratkaisu kuusi vuotta sitten, että ollaan talvet Espanjassa. Asutaan pienessä kaupungissa, jossa on pääosin espanjalaisia. He ovat todella ystävällisiä ja kohteliaita, ovat ottaneet meidät avosylin vastaan alusta asti. Meillä on siellä vuokrattuna pieni kaupunkitalo 400 euroa kuussa, Suomessa mummonmökki, jonka kulut minimaaliset. Ollaan Espanjassa 6kk vuodesta. Ollaan 50+, töitä tehdään osa-aikaisesti talvet etänä. Hyvin pärjätään, elinkustannukset Espanjassa puolet Suomesta, vaatteissa ym. säästää paljon. Lämpötilat 15-25 päivisin ja 5-15 öisin. Suomen kesä, paitsi paljon aurinkoisempi.
Mun unelma 😍 Osin jo toteutankin, mutta lasten takia vielä hetki säätöä Suomen päässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Onhan se toki erillaista, kun voit huhti-syyskuussa mennä töiden jälkeen liikkumaan (jos helteeltä jaksat) tai vaikkapa uimaan joka päivä, mutta arki rullaa omine ongelmineen silti.
Siitä, useita kk Euroopassa joka vuosi viettävänä, olen rehellisesti kateellinen, että keski- ja etelä- Euroopassa talvikelejä kestää 1-3kk, jonka jälkeen pääset taas pyöräily- ja vaellusreiteille. Ei ole 6-7kk rospuuttoa, jolloin yrittää pysyä hengissä edes koiran kusetuksen verran. Asun siis etelä-Suomessa, jossa talvi sinnitellään +10--30c lämpötiloissa, ja jota kuvailen kuravyöhykkeeksi.
Nyt tien 3kk tien päällä, enin osa Italiassa ja päivälämpötilat 32-37c. Ok pärjäillään muuten, mutta pitkät kävelyt on pitänyt jättää välistä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on paljaat varpaat jäässä tässä sängyn päällä kirjoitellessa, vaikka ulkona on lämmin. Nyt laitankin villasukat jalkaan. Kelpaisi kyllä ympärivuotinen kesä itselle.
Mulla kanssa pitää olla ihan tappohelle, että jalat ei olisi jäässä. No nyt on se tappohelle.
T. Ulkosuomalainen
No ilmastonmuutoksen myötä ne sinun ihanat alueesi muuttuvat elinkelvottomiksi ja Brittein saaristakin tulee "Välimerta", jossa alle 40 asteen helteet ovat ennenkuulumattomia. Sitäkö sinä typerä bimbo kaipaat?
No hyi helvetti. Itsehän rakastan pimeää, onnettomuusliukasta, tuulista, sateista, märkää, kylmää talvea. Ainoa haittapuoli on lumi. Suomen talvi ilman lainkaan lunta olisi se dream come true. Okei, jouluaattona saa olla vähän lunta, ohut kerros, mutta ei muuten. Ehkä siihen vielä päästään, jos ilmastonmuutos etenee suotuisasti.
Tai sitten saadaan 12 kk talvi, jossa lunta sataa 3 metriä joka päivä...
Mekin ollaan kaikki kesät tien päällä, mutta täällä Norjassa siksi, että kotona on kuitenkin kuuma (muista maista puhumattakaan) enkä halua viettää kesiäni sisällä. Toinen ilmastopakolainen on kausityöläinen ja toinen työeläkkeellä. Joskus olisi kiva viettää kuukausi talvella jossain Portugalissa, ihan kokeeksi.
Vierailija kirjoitti:
No ilmastonmuutoksen myötä ne sinun ihanat alueesi muuttuvat elinkelvottomiksi ja Brittein saaristakin tulee "Välimerta", jossa alle 40 asteen helteet ovat ennenkuulumattomia. Sitäkö sinä typerä bimbo kaipaat?
Tuo katastrofi on hörhöjen mielessä tulossa aina nurkan takana. Nytkin Malagassa ja Torreviejassa ihanat 30 päivisin ja 20-25 öisin. Täällä se tuntuu vielä leudommalta, kun on kuiva meri-ilma. Olen käynyt täällä 70 -luvulta lähtien, eikä säissä ole eroa. Malagan ennätyskin on mitattu 1800 -luvun lopulla. Ei kannata jäädä suomeen kärvistelemään loskaan ja pakkaseen, jos suinkin on mahdollista nauttia edes talvet etelässä sillä verukkeella, että EHKÄ joskus sadan vuoden päästä on 2 astetta lämpimämpää.
Olen ollut Etelä-Amerikassa töissä silloin tällöin (Bogota, Kolumbia) -> Aurinko laskee vuoden ympäri noin kuudelta illalla ja nousee kuudelta aamulla. Lämpötila lähes joka päivä noin 20 astetta päivällä ja 10 astetta yöllä.
Välillä sataa viikon putkeen, välillä ilma on saasteista raskas (riippuu tuulista ym.) liikenne aina jumissa, katurikollisuusaste melko korkea.
En vaihtaisi. Jos saisin valita niin 8 kuukautta Suomessa ja 4 talvikuukautta Espanjassa sopisi minulle parhaiten vuoden kierroksi. Sitä kohti olen jo pyrkimässäkin.
Mulla on paljaat varpaat jäässä tässä sängyn päällä kirjoitellessa, vaikka ulkona on lämmin. Nyt laitankin villasukat jalkaan. Kelpaisi kyllä ympärivuotinen kesä itselle.