Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko koulun epäkristillistä joulujuhlaa boikotoida?

Vierailija
09.11.2019 |

Mitä siellä kukaan mitään tekee jotain tonttu-ukkokappaleita laulamassa, aivan turhaa.
Juhlat perutaan, todistukset käteen ja kotiin.

Voiko koulun epäkristillistä joulujuhlaa boikotoida?

Vaihtoehdot

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen koulu on julkisen sektorin koulu, joten minusta sinne ei sovi yhden uskonnon juhlat. Koulun juhlien pitää olla sekuläärisiä, joihin voivat osallistua kaikki oppilaat, oli perhe sitten ateisteja, ortodokseja, buddhalaisia, yms.

Toki kun Suomessa ollaan, voisi jotain perinteitä säilyttää puhtaasti kulttuurisista syistä, esim. suvivirsi.

Mulle ei myös aukene se millä lakiperusteella ap edes haluaisi boikotoida koulun joulujuhlia. Meillähän on Suomessa uskonnonvapaus, joten se, että koulun muut oppilaat pakotettaisiin viettämään vastoin tahtoaan kristillistä juhlaa ja että julkisen sektorin pitäisi se järjestää? Älyvapaa ajatus.

Ap voi ihan rauhassa järjestää kirkossa oman lahkonsa kanssa joulujuhlat jonne ne jotka haluavat, voivat tulla vapaasti. Koulu on kaikkien paikka, sinne ei mitään äärikristillistä pakkovaltaa saa tuoda.

Jos mun lasten koulussa alettaisiin puhua uskonnottomasta joulujuhlasta, niin toden totta sitä boikotoitaisiin koska siinä ei ole mitään järkeä, yhtä vähän kuin tehdä kinkku jostain mistä lie kasvismössöstä ja sitten kutsua sitä kinkuksi.

Joulu on satoja vuosia ollut Suomessa kristittyjen pääjuhla, ja sitä ei voi millään vääntää ei kristilliseksi, ei joulupukkia ja tonttujakaan ole ilman kristinuskoa.

Ton on pakko olla trolli! :D

Nimenomaan joulujuhla on vanha pakanallinen juhla. Monet meidän edelleen noudattavat joulun tavat ovat pakanallisia.

Esim. joulukuusi on germaaninen fallos-symboli.

Suomessa käytössä oleva sana 'joulupukki" viittaa pukkiin eli nuutti- tai kekripukkiin, joka oli sarvekas hahmo joka liittyi shamanistiseen uskoon ja hedelmällisyysriitteihin alkujaan. Etkö ole itse nähnyt kuink Suomessa edelleen koristeeksi laitetaan olkipukkeja? Etkö ole koskaan tajunnut ettei niillä ole mitään tekemistä Jeesuksen kanssa?

Pikkulinnuille laitetaan jouluna lyhde - sekin vanhaa taikuutta.

Joulukinkku on vanha pakanallinen uhri skandinaaviselle Freyr-jumalalle.

Puhumattakaan tontuista...

Vierailija
22/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit. Kerro, että sait minulta luvan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs joitakin ahistaa joulukirkko. Oikein varaoikeusasiamiestäkin. Mutta voisihan siitä tilaisuudesta tehdä vapaaehtoisen. Muut sitten voisivat viettää omanlaistaan tilaisuuttaa vertaistensa joukossa.

Vierailija
24/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tonttujuhla sitten jotenkin arvovapaa?

Eikö pakanuuskin ole uskonto?

Onko arvovapaata/neutraalia kasvatusta olemassa?

Entä pitääkö Suomen lippu seuraavaksi uudistaa, siinäkin on risti? Silti muidenkin kuin kristinuskon edustajat haluaa Suomen kansalaisuuden, vaikka on heille vieraita symboleita?

Miksi meidän tulee hävittää aina oma kulttuuri muiden tieltä häpeillen ja anteeksipyytäen..? Meinaatteko että muissa maissa tehdään niin? Ei siellä ne toteavat että maassa maan tavalla eikä mitään muuteta.

Suomessa aina mietitään mitä voitais hävetä ja neutralisoida seuraavaksi. On meillä hajuton ja mauton maa, paino sanalla mauton.

Meillä ois muitakin epäkohtia kuin niitä turhia mut silti näperettään kaiken muka-mahdollisesti-loukkaavan kanssa. Loukkaannutaan toisten puolesta ja nähdääb ongelmia, joita ei edes ole.

Miksi köyhiä perheitä ei esim nähdä mut sitte mietititään jotain sellasta, mistä kukaan ei ole edes itkenyt?

Vierailija
25/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei me nyt mitään uuspakanallista uskontojuhlaa liputeta. Kenenkään ei tarvitse rukoilla myöskään Odinia, Ukkoa tai osallistua wiccalaisiin perinteisiin.

Vierailija
26/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En juhli joulua, vaikka uskis olenkin. Jeesus syntyi syyskuussa. Joulu on pakannallinen juhla, kuten pääsiäinenkin.

Pääsiäinenhän on kristinuskon tärkein juhla, koska silloin Jeesus kuoli kaikkien syntIen edestä.

Vierailija
27/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei me nyt mitään uuspakanallista uskontojuhlaa liputeta. Kenenkään ei tarvitse rukoilla myöskään Odinia, Ukkoa tai osallistua wiccalaisiin perinteisiin.

Kouluissa ei harjoiteta uskontoa vaan tutustutaan omaan uskontoon (koulun pitää muistaakseni järjestää kunkin uskonnonopetusta jos olikohan vähintään 3 uskonnon edustajaa koulussa). Joulujuhlassa en muista koskaan rukoilleeni.

Ei se eroa siitä, miten esim historiaa tai kaunokirjallisuutta voidaan opettaa vaikkapa näytelmien kautta. Koulun tehtävä on yleissivistää.

Vierailija
28/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä täällä Ruotsissa on tonttujuhla koulussa. Joululauluja lauletaan. Tämän lisäksi on myös Lucia-juhlat. Silloin syödään lussepullaa. Kirkossa käy ne jotka haluaa käydä ja muut käy muualla. Tiesitkö muuten että paastoaminen kuuluu kristityillekkin? Alkaa laskiaisesta.

Kohta on Ruotsissakin ne Lucia-pullat syöty. Tapakulttuuri muuttuu kyllä siellä Svean-maallakin. Kyllä EU tulee jatkossa kieltämään Lucia-juhlankin, koska se ei noudata EU:n yhteisiä arvoja, ei tasa-arvoisen yhteiskunnan määrittelemiä normeja..

Vierailija
29/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulun joulujuhlassa ei lueta jouluevankeliumia, niin meidän lapset ei osallistu.

Mä en halua lapsilleni tuota tonttuhömppän tuputusta.

Vierailija
30/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa ei harjoiteta uskontoa vaan tutustutaan omaan uskontoon (koulun pitää muistaakseni järjestää kunkin uskonnonopetusta jos olikohan vähintään 3 uskonnon edustajaa koulussa). Joulujuhlassa en muista koskaan rukoilleeni.

Ei se eroa siitä, miten esim historiaa tai kaunokirjallisuutta voidaan opettaa vaikkapa näytelmien kautta. Koulun tehtävä on yleissivistää.

Jos vanhempasi on sinun uskontosi valinneet, se ei ole sinun uskontosi, se on vanhempiesi uskonto. Minä en ole koskaan joulujuhlassa rukoillut, mutta olen joutunut laulamaan tunnustavia virsiä. En juuri tykännyt.

Uskonto eroaa esimerkiksi historiasta sillä, että historiassa opetetaan tutkimukseen perustuvia faktoja. Kaunokirjallisuutta sen sijaan ei yleensä opeteta, sen sijaan opetellaan esim. tekstin ymmärtämistä kaunokirjallisuuden avulla. Jotain yksittäisiä kaunokirjallisuuden teoksia toki saatetaan opettaa (esim. Seitsemän veljestä).

Vierailija
31/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen koulu on julkisen sektorin koulu, joten minusta sinne ei sovi yhden uskonnon juhlat. Koulun juhlien pitää olla sekuläärisiä, joihin voivat osallistua kaikki oppilaat, oli perhe sitten ateisteja, ortodokseja, buddhalaisia, yms.

Toki kun Suomessa ollaan, voisi jotain perinteitä säilyttää puhtaasti kulttuurisista syistä, esim. suvivirsi.

Mulle ei myös aukene se millä lakiperusteella ap edes haluaisi boikotoida koulun joulujuhlia. Meillähän on Suomessa uskonnonvapaus, joten se, että koulun muut oppilaat pakotettaisiin viettämään vastoin tahtoaan kristillistä juhlaa ja että julkisen sektorin pitäisi se järjestää? Älyvapaa ajatus.

Ap voi ihan rauhassa järjestää kirkossa oman lahkonsa kanssa joulujuhlat jonne ne jotka haluavat, voivat tulla vapaasti. Koulu on kaikkien paikka, sinne ei mitään äärikristillistä pakkovaltaa saa tuoda.

Jos mun lasten koulussa alettaisiin puhua uskonnottomasta joulujuhlasta, niin toden totta sitä boikotoitaisiin koska siinä ei ole mitään järkeä, yhtä vähän kuin tehdä kinkku jostain mistä lie kasvismössöstä ja sitten kutsua sitä kinkuksi.

Joulu on satoja vuosia ollut Suomessa kristittyjen pääjuhla, ja sitä ei voi millään vääntää ei kristilliseksi, ei joulupukkia ja tonttujakaan ole ilman kristinuskoa.

Ton on pakko olla trolli! :D

Nimenomaan joulujuhla on vanha pakanallinen juhla. Monet meidän edelleen noudattavat joulun tavat ovat pakanallisia.

Esim. joulukuusi on germaaninen fallos-symboli.

Suomessa käytössä oleva sana 'joulupukki" viittaa pukkiin eli nuutti- tai kekripukkiin, joka oli sarvekas hahmo joka liittyi shamanistiseen uskoon ja hedelmällisyysriitteihin alkujaan. Etkö ole itse nähnyt kuink Suomessa edelleen koristeeksi laitetaan olkipukkeja? Etkö ole koskaan tajunnut ettei niillä ole mitään tekemistä Jeesuksen kanssa?

Pikkulinnuille laitetaan jouluna lyhde - sekin vanhaa taikuutta.

Joulukinkku on vanha pakanallinen uhri skandinaaviselle Freyr-jumalalle.

Puhumattakaan tontuista...

Itse sä olet trolli!

Me muut vietämme joulua kristillisenä juhlana. Sä voit tehdä mitä haluat.

Vierailija
32/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko arvovapaata/neutraalia kasvatusta olemassa?

Entä pitääkö Suomen lippu seuraavaksi uudistaa, siinäkin on risti? Silti muidenkin kuin kristinuskon edustajat haluaa Suomen kansalaisuuden, vaikka on heille vieraita symboleita?

Miksi meidän tulee hävittää aina oma kulttuuri muiden tieltä häpeillen ja anteeksipyytäen..? Meinaatteko että muissa maissa tehdään niin? Ei siellä ne toteavat että maassa maan tavalla eikä mitään muuteta.

Suomessa aina mietitään mitä voitais hävetä ja neutralisoida seuraavaksi. On meillä hajuton ja mauton maa, paino sanalla mauton.

Meillä ois muitakin epäkohtia kuin niitä turhia mut silti näperettään kaiken muka-mahdollisesti-loukkaavan kanssa. Loukkaannutaan toisten puolesta ja nähdääb ongelmia, joita ei edes ole.

Miksi köyhiä perheitä ei esim nähdä mut sitte mietititään jotain sellasta, mistä kukaan ei ole edes itkenyt?

Juu ja Suomen pystykorva kuoli sukupuuttoon kun liityimme EU:hun -- oikeasti sellaista silloin 1990-luvun alussa uskottiin.

Sun logiikka kuulostaa hyvin samantasoiselta.

Sä et tunnu tajuavan että Suomessa on aina ollut suomalaisia jotka eivät kuulu luterilaiseen kirkkoon. Heidänkin lapsensa ovat käyneet samaa koulua ja heitä on aina painostettu osallistumaan luterilaisiin tapoihin. Minusta on nyt hyvä, että uusien maahan muuttajien myötä on alettu kiinnittää huomio siihen että luterilainen kirkko pitää kokonaan irrottaa valtiosta. Muuten ei uskonnonvapaus voi toteutua.

Jouduin itse soittelemaan vielä 1990-luvulla tukioppilaani kouluun, jossa hänet pakotettiin kristilliseen uskonnonopetukseen, vaikka lapsi oli buddhalainen. Eikö mielestäsi lapsilla ole uskonnonvapauteen oikeutta vaikka se maamme laissa luvataan?

Miksi otat itsesi mittatikuksi ja luulet että kaikki muut suomalaiset ovat aina olleet kuten sinä?  Sulla lienee joku subjektiivinen harha.

Vierailija
33/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalmanmies kirjoitti:

Nimimerkille Elämän puolella: Todellakin, olet täysin oikeassa: "Jeesus on elämä"  Mutta ei suuri opettajamme käskenyt meitä olemaan suvaitsemattomia toisin uskovia kohtaan.

Virkistävää, jos ymmärsin oikein että sinäkin olet elämän puolella. Mutta Jeesus on myös totuus.

Vierailija
34/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen pakanana sitä mieltä, että Suomen muinaisusko oli maamme ja kansamme alkuperäinen usko, joten jos jotain uskontoa pitää koulussa opettaa ja juhlia, tämä olisi se selkein vaihtoehto.

Kulttuurimme pohjautuu edelleen moniin pakanallisiin tapoihin kuten esim. joulun perinteet.

Vierailija
35/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen pakanana sitä mieltä, että Suomen muinaisusko oli maamme ja kansamme alkuperäinen usko, joten jos jotain uskontoa pitää koulussa opettaa ja juhlia, tämä olisi se selkein vaihtoehto.

Kulttuurimme pohjautuu edelleen moniin pakanallisiin tapoihin kuten esim. joulun perinteet.

Ymmärrän tunteesi, mutta ateistina pitäisin edelleen mieluummin koulun juhlat ja opetuksen mahdollisimman sekulaarisina ja tunnustamattomina. Teillä on paljon paremmat perustelut tuohon kuin kristityillä, tosin.

Vierailija
36/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ketään kiinnosta.

Vierailija
37/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhempasi on sinun uskontosi valinneet, se ei ole sinun uskontosi, se on vanhempiesi uskonto. Minä en ole koskaan joulujuhlassa rukoillut, mutta olen joutunut laulamaan tunnustavia virsiä. En juuri tykännyt.

Uskonto eroaa esimerkiksi historiasta sillä, että historiassa opetetaan tutkimukseen perustuvia faktoja. Kaunokirjallisuutta sen sijaan ei yleensä opeteta, sen sijaan opetellaan esim. tekstin ymmärtämistä kaunokirjallisuuden avulla. Jotain yksittäisiä kaunokirjallisuuden teoksia toki saatetaan opettaa (esim. Seitsemän veljestä).

Tutustuppa nyt siihen mitä koulun uskonnonopetuksesta sanotaan. Koulu (yleissivistävä opinahjo) järjestää jonkin uskonnon opetusta erikseen, kun sen uskonnon edustajia on koulussa tarpeeksi. Vanhemmat päättävät, osallistuuko lapsi tilaisuuksiin, jotka voivat olla perheen arvojen vastaisia. Heillä on oikeus kieltäytyä jos ovat arvojen vastaisia.

Puhun _perheen_ arvoista, koska vanhemmat päättävät mitä arvoja opettavat lapsilleen. Kuka lapsi osaisi päättää itse, mitä hänelle saa opettaa? Miten lapsi voi tehdä päätöksen siutä, haluaako edes johonkin arvoon uskoa, jos ei saa siihen edes tutustua?

Uskontoa opetetaan siinä missä historiaakin opetetaan. Jos väität tosissasi, ettei uskontoon liityvällä (kulttuuri)tietoudella tee mitään, jotta ymmärtäisi omaa kulttuuriaan ja sen perinteitä paremmin tai esimerkiksi muita kulttuureja tai arvomaailmoja ja eroja näiden välillä.

Jos et tietäisi, mikä kuuluu kristinuskoon, et osaisi edes tehdä päätöstä siitä, mitä mieltä siitä olet.

Noh, oletko nyt traumatisoitunut?

Tää on vähän sama kun joku valittaisi siitä, ettei jotain lasta saa pakottaa tutustumaan Suomen historiaan ja vaikka punaisiin/valkoisiin, koska se lapsihan voi olla vaikka sotien vastustaja tai vaikka joku pasifisti. Ei siitä lapsesta punaista tai valkoista tule jos hän saa tietoa niistä, joko kirjasta tai näytelmää katsomalla.

Tai oikeastaan tää on sama tilanne, ettei lapselle saa kertoa ehkäisystä ettei se ala harrastaa seksiä. :D

Hui ku pelottaa, että nyt meidän lapsista tulee uskovaisia tai ne traumatisoituu kun joululaulussa vilahtaa sana Jeesus!

Mut samaan aikaan ei vahdita yhtään mitä lapsi tekee sos.mediassa.. kun senhän pitää saada päättää itse elämästään niinkuin aikuiset.

Vierailija
38/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koulun joulujuhlassa ei lueta jouluevankeliumia, niin meidän lapset ei osallistu.

Mä en halua lapsilleni tuota tonttuhömppän tuputusta.

Olen käynyt sekä suomen- että ruotsinkielistä koulua Suomessa, enkä muista että koulun joulujuhlissa olisi luettu jouluevankeliumia koskaan. Erikseen oli joulukirkko eräässä ruotsinkielisessä koulussa, mutta ateisti-isäni sanoi ettei mun tarvitse sinne mennä.

Mun muistin mukaan joulujuhlissa oli joulunäytelmä, muita esityksiä, enemmän sellaista tonttuhommelia ja kuusen ympärillä tanssimista sekä saatiin jotain omenia ja pipareita.

Mun suomenkielisessä koulussa 70-luvulla ei ollut minkäänlaista joulujuhlaa. Saatiin vaan ne koulutodistukset.

Vierailija
39/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutustuppa nyt siihen mitä koulun uskonnonopetuksesta sanotaan. Koulu (yleissivistävä opinahjo) järjestää jonkin uskonnon opetusta erikseen, kun sen uskonnon edustajia on koulussa tarpeeksi. Vanhemmat päättävät, osallistuuko lapsi tilaisuuksiin, jotka voivat olla perheen arvojen vastaisia. Heillä on oikeus kieltäytyä jos ovat arvojen vastaisia.

Puhun _perheen_ arvoista, koska vanhemmat päättävät mitä arvoja opettavat lapsilleen. Kuka lapsi osaisi päättää itse, mitä hänelle saa opettaa? Miten lapsi voi tehdä päätöksen siutä, haluaako edes johonkin arvoon uskoa, jos ei saa siihen edes tutustua?

Uskontoa opetetaan siinä missä historiaakin opetetaan. Jos väität tosissasi, ettei uskontoon liityvällä (kulttuuri)tietoudella tee mitään, jotta ymmärtäisi omaa kulttuuriaan ja sen perinteitä paremmin tai esimerkiksi muita kulttuureja tai arvomaailmoja ja eroja näiden välillä.

Jos et tietäisi, mikä kuuluu kristinuskoon, et osaisi edes tehdä päätöstä siitä, mitä mieltä siitä olet.

Noh, oletko nyt traumatisoitunut?

Tää on vähän sama kun joku valittaisi siitä, ettei jotain lasta saa pakottaa tutustumaan Suomen historiaan ja vaikka punaisiin/valkoisiin, koska se lapsihan voi olla vaikka sotien vastustaja tai vaikka joku pasifisti. Ei siitä lapsesta punaista tai valkoista tule jos hän saa tietoa niistä, joko kirjasta tai näytelmää katsomalla.

Tai oikeastaan tää on sama tilanne, ettei lapselle saa kertoa ehkäisystä ettei se ala harrastaa seksiä. :D

Hui ku pelottaa, että nyt meidän lapsista tulee uskovaisia tai ne traumatisoituu kun joululaulussa vilahtaa sana Jeesus!

Mut samaan aikaan ei vahdita yhtään mitä lapsi tekee sos.mediassa.. kun senhän pitää saada päättää itse elämästään niinkuin aikuiset.

No, meille näyttää olevan opetettu aika erilaiset arvot. Itse pidän kaikenlaista uskontojen tuputtamista, teki sen koulu tai vanhemmat, moraalisesti hyvin arveluttavana puuhana. Mitä vanhempi lapsi/nuori on, sitä arveluttavampaa se on. :)

Mutta toki joulujuhlat voidaan järjestää myös moskeijassa, jos se teille kristityille sopii parhaiten. Itse haluaisin mieluummin sekulaarisen tilan, mutta jos vapaus uskonnoista ei nappaa teitä niin mikäs siinä sitten.

Vierailija
40/101 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän puolella kirjoitti:

Kalmanmies kirjoitti:

Nimimerkille Elämän puolella: Todellakin, olet täysin oikeassa: "Jeesus on elämä"  Mutta ei suuri opettajamme käskenyt meitä olemaan suvaitsemattomia toisin uskovia kohtaan.

Virkistävää, jos ymmärsin oikein että sinäkin olet elämän puolella. Mutta Jeesus on myös totuus.

Ja lisään että en kannata mitään pakkokristillisyyttä, itsehän ihmisen on vakaumus valittava. Mutta en kannata myöskään sitä että poliittisen korrektiuden nimissä heitellään vaan perinteet roskiin. Varsinkin kun _joskus tuntuu_ että siellä taustalla on asenteellinen  viha ihan pelkästään kristinuskoa kohtaan, ei niinkään että oikeasti kiinostaisi olla poliittisesti korrekti niitä paria m.uslimia kohtaan. Halutaan vaan näyttää paikka kristinuskolle ikäänkuin uudestaan. Eikä siinä mitään. Totuus luultavasti tekee itse itsensä selväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi