Kun käytätte maantiellä sumuvaloja, kai sitten ajatte max 40 km/h
Sen kovempaa ei voi ajaa, että ehtisi reagoimaan mihinkään sumuvalojen näyttämällä ilmenevään asiaan. Lisäksi kirkas valo auton edessä vaikeuttaa näkemistä kauas.
Kommentit (88)
Jep, uskomattoman tyhmää valaista kirkkaasti auton edessä olevaa aluetta. Vai tujottaako tällainen kuski aina vain 20 metrin päähän?
Jos kysymys olisi siitä että niistä on jotain hyötyä (paremmin näkeminen tai näkyminen), miksi niitä sitten käytetään ajettaessa kymmenen auton letkan hännillä? Edellä ajavahan valaisee juuri tuon alueen jolle ne näyttävät.
Kyseessä on joko turhamaisuus tai piittaamattomuus.
Sumuvalot päällä = idiootti ratissa
Laissa lukee näin:
TLL 36§
"Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin."
Eli koska autossa ei lain mukaan saa olla yhtä aikaa päällä lähivalot ja etusumuvalot, niin miksi se on autoissa edes mahdollista?
Kukaan ei ajaisi pelkillä sumuvaloilla, koska niillä ei näe yhtään mitään.
Nyt niitä käytetään jonkinlaisina idiotisminosoitussignaalina.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minä olen ajatellut, että sumuvalojen pääasiallinen tarkoitus on se, että ne päällä näkyy itse paremmin muille.
Olen kulkenut tosi sankassa sumussa rekan perässä, ja oli aika aavemaista, kun niinkin iso auto "katosi" täysin, jos väliä tuli esim. 10 metriä. Ei ollut sumuvaloja siinä rekassa, päällä ainakaan.
Takasumuvalo on näkymistä varten, mutta sitäkään ei osata käyttää oikein, vaan paviaanit ajaa takasumuvalopäällä keskellä jonoa, vaikka ihan hyvin näkee monenenkin ajoneuvon perävalot eteenpäin, eli lisänäkyvyyttä ei tarvita.
Idioottimaisin toteamus oli kun joku toope soitti aamulla radioon että porukat voisi laittaa sumuvaloja päälle koska on LIUKASTA!
Sumarikeskustelussa on samanlaista fanaattisuutta kuin kitka vs nastarengaskeskusteluissa.
Pidän aina sumuvalot päällä, koska auto näyttää niin paljon paremmalta sumarit päällä.
Oletteko sumuvalopellet kokeilleet joskus pimeässä valaisemattomalla tiellä sammuttaa satasen vauhdissa ajovalot ja ajaa pelkillä sumuvaloilla? Tämä testi selventää, miten turhat valot on kyseessä. Etusumuvalon käyttötarve on silloloin, kun sumun vuoksi autolla voi ajaa maksimissaan hölkkävauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Pidän aina sumuvalot päällä, koska auto näyttää niin paljon paremmalta sumarit päällä.
Auto ja sinä näytätte sumuvalot päällä typeriltä.
Vierailija kirjoitti:
Sumarikeskustelussa on samanlaista fanaattisuutta kuin kitka vs nastarengaskeskusteluissa.
Sumuvalokeskustelu on paljon typerämpää, koska sumuvalojen käytölle ei ole mitään järjellistä perustelua.
Takasumuvalolle on perusteltua käyttöä pari muutaman kerran vuodessa, mutta sitäkin käytetään 95%:sti turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kysymys olisi siitä että niistä on jotain hyötyä (paremmin näkeminen tai näkyminen), miksi niitä sitten käytetään ajettaessa kymmenen auton letkan hännillä? Edellä ajavahan valaisee juuri tuon alueen jolle ne näyttävät.
Kyseessä on joko turhamaisuus tai piittaamattomuus.
Takasumuvalon käyttö on perusteltua nimen omaan jonon hännillä, jos tiellä on esimerkikisi pöllyävää irtolunta ja monessa autossahan takasumuvaloa ei saa yksistään päälle, vaan etusumuvalot menee ensin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Auton sumuvalo ja auton pitkät ajovalot on kaksi täysin eri asiaa. Osa kirjoittelijoista on nyt tainnut sekoittaa nämä keskenään.
Pitkiä ajovaloja käytetään pimeällä ja aina kohtaamistilanteessa tulee vaihtaa lyhyet ajovalot kohtaamisen ajaksi. Sumuvaloja käytetään ainoastaan huonolla kelillä kun on huono näkyvyys jotta muut autoilijat näkevät autosi.
Kuka sekoitti ja missä? Osa ajaa kirkkaalla kelillä etusumuvalot päällä ilman mitään järjellistä syytä.
Vierailija kirjoitti:
Laissa lukee näin:
TLL 36§
"Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin."
Eli koska autossa ei lain mukaan saa olla yhtä aikaa päällä lähivalot ja etusumuvalot, niin miksi se on autoissa edes mahdollista?
Kakkosvirke: "Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt."
Pari kysymystä tuosta: mitä tarkoittaa tässä "lähivalot" ja mitä "etuvalot"? Tarkoittaako tuo että etusumuvaloja saa käyttää myös ilman lähivaloja vai että niitä nimenomaan ei saa käyttää lähivalojen kanssa?
Täydet turhakkeethan nuo ovat Suomen olosuhteissa. Ihmiset mieltävät ilman sumuiseksi jos näkyvyys rajoittuu sumun takia puoleen kilometriin. Ei siitä juurikaan olisi tässä etua jos näkyvyys olisi pitempi.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minä olen ajatellut, että sumuvalojen pääasiallinen tarkoitus on se, että ne päällä näkyy itse paremmin muille.
Olen kulkenut tosi sankassa sumussa rekan perässä, ja oli aika aavemaista, kun niinkin iso auto "katosi" täysin, jos väliä tuli esim. 10 metriä. Ei ollut sumuvaloja siinä rekassa, päällä ainakaan.
Karmeaa oli sekin, kun ajoin rekan perässä lumituiskussa, ja vasta pitkän ajomatkan jälkeen huomasin , että välissä oli kaksi henkilöautoa, joista minulla ei ollut mitään havaintoa.
Oikeasti sankassa sumussa ja lumisateessa ei muutenkaan näe eteenpäin monta metriä, olipa sumuvalo tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Etusumarit voisi poistaa. Niistä ei ole mitään hyötyä ja niitä käytetään lähinnä vain väärin esim. päiväajovalojen korvikkeena. Takasumareita taas käytetään turhan laiskasti silloin kun niistä olisi oikeasti hyötyä.
Takasumuvalojakin käytetään kyllä enemmän turhaan ja väärin kuin tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Työmatkaliikenteessä olen havainnut että noita käytetään tietoisesti. Samat autot eivät käytä etusumuvaloja iltapäivällä silloin kun on valoisaa. Aika ihmeellistä että noille tyypeille ei ole mennyt perille niiden oikea käyttö.
Laki sallii noiden käytön hyvin epämääräisesti "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää sumun tai voimakkaan sateen aikana." Jälleen yksi näyte siitä että TLL tulisi kirjoittaa kokonaan uudestaan.
Jos Suomen olosuhteissa koetaan olevan sumua, useimmin näkyvyys on kuitenkin useita satoja metrejä. Miksi tuolloin tarvittaisiin etusumuvaloja? Paremmin näkemiseen nuo eivät auta (todettu useasti jo tässäkin ketjussa). Paremmin näkymiseen nuo eivät myöskään auta. Lyhyet ajovalot näkyvät aivan yhtä hyvin.
Vilkuttelen noille väärin käyttäjille sumuvaloja aina kun siihen on mahdollista. Useimmat eivät reagoi asiaan mitenkään. Tänä aamuna eräs kuittasi vilkuttamalla takasumuvalojaan. Ts. tuo oli täysin provosoivaa käytöstä. Valitettavasti tuo "minä ensin, minä määrään" -käytös näkyy myös muussa liikennekulttuurissa.
Asia loppuisi jos väärästä käytöstä alettaisiin sakottamaan päiväsakoin. Nythän siitä korkeintaan torutaan ja annetaan nimellinen suullinen varoitus. Samaiset tyypit teeskentelevät tietämätöntä tai unohdusta kerrasta toiseen jos asiaa ei kirjata tilastoihin.
Jos jonossa edessäni ajaa joku takasumuvalopäällä, niin minä laitan pitkät päälle, jotta on varmasti riittävästi valoa.
Enemmän häikäisyhaittaa aiheuttaa nämä uudet ylikirkkaat ledi ja laservalot kuin yhdetkään sumuvalot. Nämä kun tulee lähivaloilla pimeällä vastaan, en näe hetkeen yhtikäs mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä tilanne on vielä pahempi nykyään, kun tuli ne "päivävalot". Eilen oli kova sumu ja sitten siihen päälle tihkusade, niin näkyvyys oli heikko. Ja silti on paljon autoja liikkeellä ilman takavaloja.
Olisi kiva jos kuskit osaisivat käyttää niitä auton valoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laissa lukee näin:
TLL 36§
Kakkosvirke: "Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt."
Pari kysymystä tuosta: mitä tarkoittaa tässä "lähivalot" ja mitä "etuvalot"? Tarkoittaako tuo että etusumuvaloja saa käyttää myös ilman lähivaloja vai että niitä nimenomaan ei saa käyttää lähivalojen kanssa?
Täydet turhakkeethan nuo ovat Suomen olosuhteissa. Ihmiset mieltävät ilman sumuiseksi jos näkyvyys rajoittuu sumun takia puoleen kilometriin. Ei siitä juurikaan olisi tässä etua jos näkyvyys olisi pitempi.
Tarkoittaa just sitä miten laissa lukee, sumuvaloja saa käyttää lähivalojen asemasta, eli lähivalot tulee sammuttaa. Kaikkihan on sallittua, ellei sitä ole laissa kielletty. Jos laissa lukee että joku asia tehdään jotenkin, niin silloin muut vaihtoehdot ovat kiellettyjä.
Täytyy kyllä sanoa että en tiedä mitkä ovat auton etuvalot. ilmeisesti kaikki edessä olevat valot (ajovalot, huomiovalot, pysäköintivalot, sumuvalot jne.)
Kukaan ei ole vetänyt herneitä mihinkään.
Mutta sääli jos joku on niin tyhmä että ajaa 80km/h sumuvalot päällä ja näin toimien näkee kauas huonommin, kun silmä mukautuu lähellä olevan kirkkaan valon mukaisesti. Kuka haluaa nähdä kauas huonommin?