Kun käytätte maantiellä sumuvaloja, kai sitten ajatte max 40 km/h
Sen kovempaa ei voi ajaa, että ehtisi reagoimaan mihinkään sumuvalojen näyttämällä ilmenevään asiaan. Lisäksi kirkas valo auton edessä vaikeuttaa näkemistä kauas.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tosi vaarallista jos ajat ap maantiellä sumussa max 40km/h nopeudella jos nopeusrajoitus esim 80-100km/h. Sellainen maltillisempi nopeuden hidastaminen on turvallisempaa, että pysyt muun liikenteen kans samassa tahdissa.
Keli jolloin etusumuvaloja tulee käyttää on sellainen että 40 km/h on ihan OK nopeus.
Saksassa olen ajanut todella sakeassa sumussa motarilla 40 km/h paikassa jossa muuten ajoin aina liikenteen salliessa 250 km/h.
Kun joku täräyttää 250km/h sun 40km/h etenevän pikkufordin perään niin tulee rumaa jälkeä. Jos meinaat ajaa 40km/h niin aja pikkuteitä mieluummin.
Oletko tuo sama pelle vai muuten vaan lukutaidoton talipää?
Kirjoitinhan että ajoin neljää kymppiä kun sumu oli todella sakea. Kukaan ei voinut ajaa kovempaa kun näkyvyttä ei kerta kaikkiaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Auton sumuvalo ja auton pitkät ajovalot on kaksi täysin eri asiaa. Osa kirjoittelijoista on nyt tainnut sekoittaa nämä keskenään.
Pitkiä ajovaloja käytetään pimeällä ja aina kohtaamistilanteessa tulee vaihtaa lyhyet ajovalot kohtaamisen ajaksi. Sumuvaloja käytetään ainoastaan huonolla kelillä kun on huono näkyvyys jotta muut autoilijat näkevät autosi.
Kukaan ei ole puhunut pitkistä ajovaloista.
Onko tämä ketju joku kisa, että kuka osaa eniten ymmärtää väärin?
Vai oletteko idiootteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton sumuvalo ja auton pitkät ajovalot on kaksi täysin eri asiaa. Osa kirjoittelijoista on nyt tainnut sekoittaa nämä keskenään.
Pitkiä ajovaloja käytetään pimeällä ja aina kohtaamistilanteessa tulee vaihtaa lyhyet ajovalot kohtaamisen ajaksi. Sumuvaloja käytetään ainoastaan huonolla kelillä kun on huono näkyvyys jotta muut autoilijat näkevät autosi.
Vai oletteko idiootteja?
Menepäs autokouluun opiskelemaan millaisia ajovaloja/sumuvaloja tulee missäkin tilanteessa käyttää. Jos et kerran puhetta ymmärrä. Sinä talipää et tunnu sitä sisäistäneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai oletteko idiootteja?
Et tainnut ymmärtää lukemaasi? Eikös tuo ollut ihan selkeästi ohjeistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tosi vaarallista jos ajat ap maantiellä sumussa max 40km/h nopeudella jos nopeusrajoitus esim 80-100km/h. Sellainen maltillisempi nopeuden hidastaminen on turvallisempaa, että pysyt muun liikenteen kans samassa tahdissa.
Keli jolloin etusumuvaloja tulee käyttää on sellainen että 40 km/h on ihan OK nopeus.
Saksassa olen ajanut todella sakeassa sumussa motarilla 40 km/h paikassa jossa muuten ajoin aina liikenteen salliessa 250 km/h.
On kyllä suuri ihme että säilyit hengissä, jos ajoit henkilöautolla 40km/h muiden ajaessa ehkä yli satasta tai jopa toistasataa kilometriä tunnissa.
Nuo tarkoittavat samaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai oletteko idiootteja?
Et tainnut ymmärtää lukemaasi? Eikös tuo ollut ihan selkeästi ohjeistettu.
Olihan se selkeästi, ohi aiheen. Kysyinkin, että menikö tarkoituksella ohi aiheen, vai oletko idiootti?
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minä olen ajatellut, että sumuvalojen pääasiallinen tarkoitus on se, että ne päällä näkyy itse paremmin muille.
Olen kulkenut tosi sankassa sumussa rekan perässä, ja oli aika aavemaista, kun niinkin iso auto "katosi" täysin, jos väliä tuli esim. 10 metriä. Ei ollut sumuvaloja siinä rekassa, päällä ainakaan.
Takasumuvalon osalta juuri näin. Etusumuvalot taas koettaa tehdä valoa mahdollisimman alas sateen tai sumun alle, jotta valoa heijastuisi vähemmän takaisin kuljettajalle. Toki näkyyhän ne myös muillekin - ainakin selkeällä säällä
Etusumarit voisi poistaa. Niistä ei ole mitään hyötyä ja niitä käytetään lähinnä vain väärin esim. päiväajovalojen korvikkeena. Takasumareita taas käytetään turhan laiskasti silloin kun niistä olisi oikeasti hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minä olen ajatellut, että sumuvalojen pääasiallinen tarkoitus on se, että ne päällä näkyy itse paremmin muille.
Olen kulkenut tosi sankassa sumussa rekan perässä, ja oli aika aavemaista, kun niinkin iso auto "katosi" täysin, jos väliä tuli esim. 10 metriä. Ei ollut sumuvaloja siinä rekassa, päällä ainakaan.
Miten rekan etusumuvalot olisivat auttaneet sinua?
Ei mitenkään, mutta takasumuvalo olis saattanut auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Harmillisinta ei ole vastaantulijoiden mahdollinen häikäistyminen, vaan se, että sumarikuski on vaaraksi itselleen ja muille, heikentäessään omia mahdollisuuksiaan nähdä KAUAS, valaistessaan auton edessä olevaa pientä aluetta kirkkaasti. Näin hän reagoi esim. hirviin myöhemmin kuin normaaleilla valoilla ajava
Ei yllätys että tämä fiksu kommentti sai myös miinuspeukkuja.
Työmatkaliikenteessä olen havainnut että noita käytetään tietoisesti. Samat autot eivät käytä etusumuvaloja iltapäivällä silloin kun on valoisaa. Aika ihmeellistä että noille tyypeille ei ole mennyt perille niiden oikea käyttö.
Laki sallii noiden käytön hyvin epämääräisesti "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää sumun tai voimakkaan sateen aikana." Jälleen yksi näyte siitä että TLL tulisi kirjoittaa kokonaan uudestaan.
Jos Suomen olosuhteissa koetaan olevan sumua, useimmin näkyvyys on kuitenkin useita satoja metrejä. Miksi tuolloin tarvittaisiin etusumuvaloja? Paremmin näkemiseen nuo eivät auta (todettu useasti jo tässäkin ketjussa). Paremmin näkymiseen nuo eivät myöskään auta. Lyhyet ajovalot näkyvät aivan yhtä hyvin.
Vilkuttelen noille väärin käyttäjille sumuvaloja aina kun siihen on mahdollista. Useimmat eivät reagoi asiaan mitenkään. Tänä aamuna eräs kuittasi vilkuttamalla takasumuvalojaan. Ts. tuo oli täysin provosoivaa käytöstä. Valitettavasti tuo "minä ensin, minä määrään" -käytös näkyy myös muussa liikennekulttuurissa.
Asia loppuisi jos väärästä käytöstä alettaisiin sakottamaan päiväsakoin. Nythän siitä korkeintaan torutaan ja annetaan nimellinen suullinen varoitus. Samaiset tyypit teeskentelevät tietämätöntä tai unohdusta kerrasta toiseen jos asiaa ei kirjata tilastoihin.
Koko etusumuvalot ovat turhat, voisi lyödä kappaleiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsö ap. Sumuvalon tarkoitus on että muut autoilijat näkevät sinun autosi kauempaa kun sulla on sumuvalot päällä huonolla kelillä(=paksu sumu tai erittäin kova lumisade joka heikentää näkyvyyttä voimakkaasti).
Ei tainnut olla puhe huonosta kelistä vaan siitä että niitä käytetään aina pimeällä.
Onko se jotenkin sinulta pois?
Vierailija kirjoitti:
40? Eihän ne loista kun muutaman metrin päähän, ei edes neljässäkympissä auta mitään.
Kyllä hyvät sumuvalot valaisee noin 30m päähän, ei ne valmiiksi asennetut koristetuikut toisin.
Eli jos 36km/h on 10m/s niin ehkä vois 50km/h niiden valokentällä ajaa.
Mutta jos näkyvyyttä ulkona on yli 30m on sumuvalojen käyttö turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsö ap. Sumuvalon tarkoitus on että muut autoilijat näkevät sinun autosi kauempaa kun sulla on sumuvalot päällä huonolla kelillä(=paksu sumu tai erittäin kova lumisade joka heikentää näkyvyyttä voimakkaasti).
Ei tainnut olla puhe huonosta kelistä vaan siitä että niitä käytetään aina pimeällä.
Onko se jotenkin sinulta pois?
Häikäisee ja hankaloittaa muiden ajoneuvojen yms havainnointia.
Eli on kaikilta pois.
Mä pidän kyllä aina kaikki valot, ja pitkänä, silloin näkee hyvemmin, turha paskaa väittää vastaan, vastaantulijat voi ostaa vaikka auringolasit.
Tässä ihan vähän aikaa sitten ajelin äitini luota kotiini parinsadan kilometrin matkan hirveässä sumussa. Kyllä ihmetytti, miten harva vaivautui laittamaan sumuvalot. Ne harvat todellakin näkyivät aiemmin vastaan tullessaan kuin pelkillä lyhyillä valoilla ajavat.
Ei niitä sumuvaloja turhan takia ole autoihin laitettu.
Itse käytän sumuvaloja usein pimeän aikaan erityisesti vesikelillä kun mustalla asfaltilla kaikki valo vain häviää. Ei ole koskaan tullut sakkoja niistä. Joskus sumareita piti käyttää myös koko kesä kun molemmat ajovalopolttimot kärähtivät autosta noin kuukauden sisällä enkä viitsinyt erikseen viedä huoltoon vain niiden takia kun ei ollut pimeän aikaa.
En ymmärrä sumuvaloista herneen nokkaansa vetäviä, en ole kertaakaan nähnyt niin kirkkaita sumareita että niistä olisi mitään haittaa, hädin tuskin hyötyäkään.
Ihmiset näyttävät käyttävän niitä lähinnä trendivaloina, esim. amisten mielestä bemminsä näyttävät hienommalta kun edessä loistaa enemmän valoja. Ei kutita omaa nenää.
Jos et erota sumuvaloa pitkistä ajovaloista tai jos haluat ajaa 40km/h moottoritiellä niin jää kotiin. Vältytään monilta kolareilta ja läheltäpiti-tilanteilta.