Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun käytätte maantiellä sumuvaloja, kai sitten ajatte max 40 km/h

Vierailija
09.11.2019 |

Sen kovempaa ei voi ajaa, että ehtisi reagoimaan mihinkään sumuvalojen näyttämällä ilmenevään asiaan. Lisäksi kirkas valo auton edessä vaikeuttaa näkemistä kauas.

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha yrittää puhua järkeä sumarikuskeille ...

Vierailija
2/88 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

40? Eihän ne loista kun muutaman metrin päähän, ei edes neljässäkympissä auta mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minä olen ajatellut, että sumuvalojen pääasiallinen tarkoitus on se, että ne päällä näkyy itse paremmin muille.

Olen kulkenut tosi sankassa sumussa rekan perässä, ja oli aika aavemaista, kun niinkin iso auto "katosi" täysin, jos väliä tuli esim. 10 metriä. Ei ollut sumuvaloja siinä rekassa, päällä ainakaan.

Vierailija
4/88 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne etsii päästä pudonneita ruuveja kun pitää valaista pientaretta kirkkaasti.

Vierailija
5/88 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsö ap. Sumuvalon tarkoitus on että muut autoilijat näkevät sinun autosi kauempaa kun sulla on sumuvalot päällä huonolla kelillä(=paksu sumu tai erittäin kova lumisade joka heikentää näkyvyyttä voimakkaasti).

Vierailija
6/88 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minä olen ajatellut, että sumuvalojen pääasiallinen tarkoitus on se, että ne päällä näkyy itse paremmin muille.

Olen kulkenut tosi sankassa sumussa rekan perässä, ja oli aika aavemaista, kun niinkin iso auto "katosi" täysin, jos väliä tuli esim. 10 metriä. Ei ollut sumuvaloja siinä rekassa, päällä ainakaan.

Miten rekan etusumuvalot olisivat auttaneet sinua?

Vierailija
7/88 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsö ap. Sumuvalon tarkoitus on että muut autoilijat näkevät sinun autosi kauempaa kun sulla on sumuvalot päällä huonolla kelillä(=paksu sumu tai erittäin kova lumisade joka heikentää näkyvyyttä voimakkaasti).

Ei tainnut olla puhe huonosta kelistä vaan siitä että niitä käytetään aina pimeällä.

Vierailija
8/88 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet nyt ymmärtänyt sumuvalojen tarkoituksen ihan väärin.

Vierailija
9/88 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pihallasi liikkuu joku, laitatko sisälle valot kun menet ikkunaan?

Vierailija
10/88 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tainnut olla puhe huonosta kelistä vaan siitä että niitä käytetään aina pimeällä.

Ei, sumuvaloja ei tule käyttää aina pimeällä. Ja sitä ei tainnut olla aloituksessa määritelty että joku käyttäisi sumuvaloa pimeällä.

Vierailija
11/88 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tarkoittaa tietenkin etusumuvaloja.

Vierailija
12/88 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton sumuvalo ja auton pitkät ajovalot on kaksi täysin eri asiaa. Osa kirjoittelijoista on nyt tainnut sekoittaa nämä keskenään.

Pitkiä ajovaloja käytetään pimeällä ja aina kohtaamistilanteessa tulee vaihtaa lyhyet ajovalot kohtaamisen ajaksi. Sumuvaloja käytetään ainoastaan huonolla kelillä kun on huono näkyvyys jotta muut autoilijat näkevät autosi.

Vierailija
13/88 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää autokouluun, jos ette erota auton pitkiä ajovaloja ja sumuvaloja toisistaan.

Vierailija
14/88 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi vaarallista jos ajat ap maantiellä sumussa max 40km/h nopeudella jos nopeusrajoitus esim 80-100km/h. Sellainen maltillisempi nopeuden hidastaminen on turvallisempaa, että pysyt muun liikenteen kans samassa tahdissa.

Vierailija
15/88 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tosi vaarallista jos ajat ap maantiellä sumussa max 40km/h nopeudella jos nopeusrajoitus esim 80-100km/h. Sellainen maltillisempi nopeuden hidastaminen on turvallisempaa, että pysyt muun liikenteen kans samassa tahdissa.

Keli jolloin etusumuvaloja tulee käyttää on sellainen että 40 km/h on ihan OK nopeus.

Saksassa olen ajanut todella sakeassa sumussa motarilla 40 km/h paikassa jossa muuten ajoin aina liikenteen salliessa 250 km/h.

Vierailija
16/88 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillisinta ei ole vastaantulijoiden mahdollinen häikäistyminen, vaan se, että sumarikuski on vaaraksi itselleen ja muille, heikentäessään omia mahdollisuuksiaan nähdä KAUAS, valaistessaan auton edessä olevaa pientä aluetta kirkkaasti. Näin hän reagoi esim. hirviin myöhemmin kuin normaaleilla valoilla ajava

Vierailija
17/88 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on sumarikuski?

Vierailija
18/88 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keli jolloin etusumuvaloja tulee käyttää on sellainen että 40 km/h on ihan OK nopeus.

Saksassa olen ajanut todella sakeassa sumussa motarilla 40 km/h paikassa jossa muuten ajoin aina liikenteen salliessa 250 km/h.

On kyllä suuri ihme että säilyit hengissä, jos ajoit henkilöautolla 40km/h muiden ajaessa ehkä yli satasta tai jopa toistasataa kilometriä tunnissa.

Vierailija
19/88 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä suuri ihme että säilyit hengissä, jos ajoit henkilöautolla 40km/h muiden ajaessa ehkä yli satasta tai jopa toistasataa kilometriä tunnissa.

On kyllä todella suuri ihme miten pärjäät elämässä tuolla luetun ymmärtämisen tasolla kulta pieni...

Kirjoitinhan: "Saksassa olen ajanut todella sakeassa sumussa motarilla 40 km/h" Koska oli todella sakea sumu, niin millaiseksi saatana oikein kuvittelet muun liikenteen nopeuden?  :D

Vierailija
20/88 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun joku täräyttää 250km/h sun 40km/h etenevän pikkufordin perään niin tulee rumaa jälkeä. Jos meinaat ajaa 40km/h niin aja pikkuteitä mieluummin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme