Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 160/60 kokoinen ja haluaisin laihtua 10kg, miten kannattaisi edetä?

Vierailija
09.11.2019 |

Ja missä ajassa tuo olisi realistista kuitenkin terveellisesti, normaalipainosta kun on kyse?
Ajattelin itse että n. vuodessa, mutta tarkoittaako tiukkaa kurinalaisuutta koko vuodeksi vai mahtuuko siihen myös löysäilyä ja juhlia? Myöskään esim. alkoholia en haluaisi kokonaan jättää pois, mutta vähentää voin.
Olen nainen ja vähän alle 30v siis.

Kommentit (105)

Vierailija
101/105 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50 kg

Joogaan 3 krt viikko

Käyn kävelyllä joka ikinen päivä tunnin ja kävelen aina töihin ja takaisin

Syön työpaikkaruokalassa tuhdin lounaan,mutta en jälkiruokaa

En syö hampurilaisia,pitsaa,kiinalaista tms koskaan

En syö mitään valmista mikrossa lämmitettävää

Valmisruoista syön vain keittoja (tomaatti ja kasvissose)

En syö vaaleaa viljaa missään muodossa

En käytä alkoholia

Oletko elänyt aina noin tai oletko koskaan laihduttanut?

Ap

Vierailija
102/105 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä susta jää jäljelle? Olen itse 158 ja 58. Tällä painolla mulla on rinnat, lantio ja lihakset. Olen myös ollut 50 kiloinen rinnaton ruikku. Toki nämä ovat yksilöllisiä juttuja, mutta - 10 kg kuulostaa hurjasti liian paljolta.

Ens kerralla, jätä mutta pois ja ole suosiolla hiljaa. Ovat todellakin hyvin yksilöllisiä juttuja. Piste. 

Kyllä täällä saavat edelleenkin sanoa mielipiteensä muutkin kuin sinua miellyttävät. Melko rouheeta kielenkäyttöä. t.eri

Ihan turhaa sheimaamista oli tuo kommentti aloittajalle. 

"Mitähän sustakin jää jäljelle sitten..."

"Minulla sentään on tällä painolla vielä rinnat, lantio ja lihakset..."

"Rinnaton ruikku on pienemmällä painolla..."

Tuollaista kakkaa todellakaan tarvitse kannattaa. 

😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/105 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan täällä kokeillut ketokarppausta? Mikä auttaisi alkuvaiheen järkyttävään ja jatkuvaan päänsärkyyn?

Vierailija
104/105 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä kommentteja tullut paljon! Tosiaan haluan itsekin sen vielä sanoa että en minäkään ajattele että kaikille 160cm pituisille 50kg on se paras paino. Jollekin voi hyvin olla tämä n. 60kg sopiva, riippuu niin monesta asiasta. Itse kuitenkin tiedän ihan kokemuksesta että tuo n. 50kg on minulle sopivin ja kivoimman näköinenkin paino. Tämä 60kg on siis jo lihomisen seuraus eikä minulle ns normaali, vaikka tiedänkin etten ole onneksi ylipainoinen vieläkään.

Tänään illalla on muuten bileet tiedossa eli on hyvä hetki kokeilla nyt niitä parempia valintoja. En ole kova ryyppäämään, mutta kyllä tykkään sen 2-3 alkoholiannosta ottaa juhlissa. Herkästi käy niin, että jää ruokailu välistä ja sitten napostelen herkkuja ja yöllä tulen vielä pizzerian kautta kotiin. Ei tuo muutama olut silloin tällöin vielä siis mikään överi olisi (kalorimäärältä), mutta jos siihen joka kerta liittyy myös mättöruoka, niin ei varmaan tarvitse näitä kiloja liikaa ihmetellä...

Ap

Syö joka päivä kutakuinkin lautasmallin mukaiseti, karsi tiukasti turha piilosokeri ja höttöhiilarit mutta salli pieni herkuttelu - tee suunnitelma onko se pikkuherkku päivittäin vai yksi herkkupäivä. Herkkukin voi olla vaikka hyvä salaatti paremmista aineista Vähintään 3 treenikertaa eikä liian kevyitä ja hyötyliikuntaa sekä kotona ehkä pientä kiinteytysjumppaa reisille ja pyllylle. Muista syödä tasaisin välein koska nälkäisenä ratkeaa mutta ei naposteluja aterioiden välillä. Osta pikkupitsa jääkaappiin jos juot jotta et lankea isompiin mättöihin.

Noilla laihdut taatusti ja muista että lihas painaa. Sitten kun paino ei enää laske älä stressaa äläkä yritä liikaa. Laita itsellesi painoraja jonka yläpuolelle paino ei saa nousta. Se on parempi kuin vähän liian alhainen tavoite.

Kiitos! Yksi ongelmistani näiden elintapojen suhteen on myös puolisoni, jonka elintavat ovat siis vielä paljon huonommat kuin minulla. Asumme yhdessä ja herkkuja on tarjolla jatkuvasti ja ihan se kotiruokakin on tosi raskasta jos puolisoni tekee sen, ja aikataulujen vuoksi hän kokkaa meillä huomattavasti useammin. Olen pyytänyt monesti että voisiko tehdä kevyempää ruokaa, mutta ei suostu... Minulla ei sitten itsekuri ole riittänyt siihen että tekisin itselleni omat ruoat aina. Houkutuksilta on paljon helpompi kieltäytyä jo kaupassa kuin vasta kotona!

Olisiko tähän ongelmaan kellään näkemystä? Puolisoni olisi myös syytä laihduttaa (hän on hiukan ylipainoinen eikä urheile ollenkaan ja syö vielä paljon huonommin kuin minä) mutta en ole saanut häntä houkuteltua yhteiseen elintaparemonttiin.

Ap

Tähän auttaa se, että otat vastuun omasta elämästäsi. Tämä voi kuulostaa tylyltä, mutta on kuitenkin kaikella lempeydellä sanottu. Sinähän olet aina se, joka päättää, mitä suuhusi laitat tai jäätkö illaksi sohvalle makaamaan. Ihmisillähän on aina tapana keksiä selityksiä ja tekosyitä, mutta sinun pitää itse valita, miten toimit.

Toki ymmärrän, että jos puoliso syö koko ajan herkkuja tai tosi raskasta ruokaa, niin houkutus voi olla suuri, mutta olet itsellesi velkaa sen, että teet järkeviä ja itseäsi hyödyttäviä päätöksiä. Sehän on oikeastaan aika helpottavakin ajatus, että pystyt itse vaikuttamaan, mitä elämässäsi tapahtuu, sen sijaan että olisit jokin tahdoton ressukka, joka on ulkopuolisten voimien armoilla ja vietävissä. Mielihaluthan ovat vain ajatuksia ja tunteita, jotka menevät ohi, kun niihin ei sen kummemmin kiinnitä huomiota. Voit ne huomioida, että jaahas, nyt tekisi näköjään mieli sitä ja tätä, mutta se on vain tunne ja ajatus, joka menee ohi. Et ole tunteidesi orja kuitenkaan :)

Jatkossa otat miehen tekemää ruokaa vain ihan vähän, loput laitat itse. Ruoanlaitto voi tuntua ajatuksena kauhean vaivalloiselta, mutta ei se käytännössä vie niin paljon aikaa, kun tekee jotain simppeliä. Tutustu preppaukseen, jos se tuntuisi omalta jutulta.

Miehen syömistapoihin et valitettavasti voi vaikuttaa. Miehen pitää itse haluta muutosta, eikä painostaminen tai syyllistäminen toimi. Paras mitä voit tehdä on se, että näytät hyvää esimerkkiä. Ehkä mies jossain vaiheessa innostuu (tai sisuuntuu) tekemään muutoksia.

Alkoholin käyttöä kannattaa myös miettiä. Sokeristen drinkkien tai siidereiden sijasta olisi hyvä juoda jotain kevyempää, esim. kuivaa valkkaria, kirkkaita vaikka shotteina tai gt:tä. Ja jos alkoholia tulee juotua arjessakin, niin mieti, onko se tosiaan tarpeen. Jos annoksia menee pari kolme parina arki-iltana sohvalla, niin kyllä niitä kaloreita vain tulee paljon, kun mukaan lasketaan vielä viikonloppujen juomingit. Jotain muuta rentouttavaa toimintaa tilalle. Liikunta, harrastukset, käsityöt ym. ovat parempia ja palkitsevampia vaihtoehtoja kuin pari olutta tv:n ääressä.

Baari- tai bileillan jälkeisiin mättöihin sellainen vinkki, että päätät jo etukäteen, ettet käy pizzeriassa tai grillillä, tai jos itsekuri riittää, niin päätät syödä pizzasta vain neljäsosan. Loput jääkaappiin seuraavaa päivää odottamaan. Tai teet yöpalan jääkaappiin valmiiksi, ja sehän voi olla jotain melko terveellistäkin, esim. pala savulohta tai fetasalaatti. Ja juhlissakaan ei ole pakko maistaa ihan kaikkea tai ainakaan hirveän isoja annoksia. Juhliin voi myös varautua sillä, että syö kotona vähän kevyemmin, niin on sitten varaa syödä ja juoda illalla.

Sellainen vinkki vielä, että opettele käyttämään mausteita ja yrttejä kasvisten kanssa! Moni valittaa, että kasvikset ovat "pahoja", mikä johtuu usein siitä, ettei niitä ole osattu maustaa. Kasviksiin saa makua muualtakin kuin kermasta, juustosta tai pekonikääreestä... -eri vastaaja kuin lainaamasi-

Vierailija
105/105 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä kommentteja tullut paljon! Tosiaan haluan itsekin sen vielä sanoa että en minäkään ajattele että kaikille 160cm pituisille 50kg on se paras paino. Jollekin voi hyvin olla tämä n. 60kg sopiva, riippuu niin monesta asiasta. Itse kuitenkin tiedän ihan kokemuksesta että tuo n. 50kg on minulle sopivin ja kivoimman näköinenkin paino. Tämä 60kg on siis jo lihomisen seuraus eikä minulle ns normaali, vaikka tiedänkin etten ole onneksi ylipainoinen vieläkään.

Tänään illalla on muuten bileet tiedossa eli on hyvä hetki kokeilla nyt niitä parempia valintoja. En ole kova ryyppäämään, mutta kyllä tykkään sen 2-3 alkoholiannosta ottaa juhlissa. Herkästi käy niin, että jää ruokailu välistä ja sitten napostelen herkkuja ja yöllä tulen vielä pizzerian kautta kotiin. Ei tuo muutama olut silloin tällöin vielä siis mikään överi olisi (kalorimäärältä), mutta jos siihen joka kerta liittyy myös mättöruoka, niin ei varmaan tarvitse näitä kiloja liikaa ihmetellä...

Ap

Syö joka päivä kutakuinkin lautasmallin mukaiseti, karsi tiukasti turha piilosokeri ja höttöhiilarit mutta salli pieni herkuttelu - tee suunnitelma onko se pikkuherkku päivittäin vai yksi herkkupäivä. Herkkukin voi olla vaikka hyvä salaatti paremmista aineista Vähintään 3 treenikertaa eikä liian kevyitä ja hyötyliikuntaa sekä kotona ehkä pientä kiinteytysjumppaa reisille ja pyllylle. Muista syödä tasaisin välein koska nälkäisenä ratkeaa mutta ei naposteluja aterioiden välillä. Osta pikkupitsa jääkaappiin jos juot jotta et lankea isompiin mättöihin.

Noilla laihdut taatusti ja muista että lihas painaa. Sitten kun paino ei enää laske älä stressaa äläkä yritä liikaa. Laita itsellesi painoraja jonka yläpuolelle paino ei saa nousta. Se on parempi kuin vähän liian alhainen tavoite.

Kiitos! Yksi ongelmistani näiden elintapojen suhteen on myös puolisoni, jonka elintavat ovat siis vielä paljon huonommat kuin minulla. Asumme yhdessä ja herkkuja on tarjolla jatkuvasti ja ihan se kotiruokakin on tosi raskasta jos puolisoni tekee sen, ja aikataulujen vuoksi hän kokkaa meillä huomattavasti useammin. Olen pyytänyt monesti että voisiko tehdä kevyempää ruokaa, mutta ei suostu... Minulla ei sitten itsekuri ole riittänyt siihen että tekisin itselleni omat ruoat aina. Houkutuksilta on paljon helpompi kieltäytyä jo kaupassa kuin vasta kotona!

Olisiko tähän ongelmaan kellään näkemystä? Puolisoni olisi myös syytä laihduttaa (hän on hiukan ylipainoinen eikä urheile ollenkaan ja syö vielä paljon huonommin kuin minä) mutta en ole saanut häntä houkuteltua yhteiseen elintaparemonttiin.

Ap

Täytät 1/2 lautasesta salaatilla, 1/4 osaa höyrytetyillä kasviksilla ja otat vain 1/4 osaa sitä puolison tekemää mättöruokaa.  Jälkkäriksi hedelmä tai marjoja. Eli vaikka et jaksaisi omaa ruokaa tehdä, niin pidät huolen, että pääosa ruuastasi on aina terveellistä ja ravintopitoista. 

Kiitos sinulle ja toisellekin tähän vastanneelle. Nämä ovat toki tosi yksinkertaisia juttuja loppujen lopuksi, mutta etenkin arkena väsyneenä tulee mentyä helpoimman kautta (eli otan vaan samaa ruokaa kuin mieheni) ja sitten viikonloppu meneekin jo siihen ajatteluun että eikös nyt ole lupa herkutella raskaan viikon jälkeen! Voisi tosiaan auttaa se, että teen omat kasvislisukkeeni ja salaattia valmiiksi jääkaappiin. Arjen väsymys on välillä todella lamaannuttavaa eikä tietysti auta että sen seurauksena teen valintoja, jotka entisestään vähentävät hyvinvointia pidemmän päälle.

Ap

Vinkkinä vielä että osta keittiömandoliini. Sillä saa tosi nopeasti raastettua kaalia, fenkolia, selleriä ym. mukavan pieneksi. Ei tarvi tehdä nahistumaan edellisenä päivänä. Tomaatti- sipulisalaatti on nopea jne. Mulla on tuo karkkipäiväperiaate mutta ei toimi jos venyttää sen pe- su.

Täytyypä ottaa itsekin ryhtiliike ja alkaa taas toteuttamaan omia neuvojaan jotka ovat toimineet. Sokerilakko ainakin viikolla on hyvä koska mässäilyhimo vähenee. Ja lautasmalli. Olo on paljon pirteämpi.

Sun mies on tässä se tahdonlujuutta koitteleva tekijä. Tee rehuja niin paljon että hänkin lankeaa maistamaan.

Ja aloita ruokavaliolla ja maltillisella treenillä. Lisää sitten treenausta jos siltä tuntuu. Oletko miettinyt lajeja?