Haluatko nauraa? Katso tänään kello 21:00 A-studio jossa käsitellään eduskuntaan menevää kannabisaloitetta.
"Ratkeaako huumeongelma rangaistuksista luopumalla? Kannabisaloite etenee eduskuntaan. Katri Makkonen juontaa. #yleastudio HD"
En tiedä keitä on kutsuttu "asiantuntijoiksi", mutta voin jo kuvittella kuinka pelotellaan porttiteorioilla, psykooseilla ja lasten huumeidenkäytöllä vailla mitään totuuspohjaa.
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabiksen käytöstä tunnutaan olettavan että sitä käytetään oletusarvoisesti jatkuvasti. Aivan kuin kohtuukäyttö olisi unohdettu kokonaan. Eihän sitä jatkuvasti käytä kuin erittäin harvat. Ei kaikki alkoholin käyttäjätkään ole joka päivä dokaavia alkoholisteja. Kannabistakin voi käyttää vaikka kerran kuussa tai jouluna ja juhannuksena.
Olen samaa mieltä kanssasi, itse käytän kannabista satunnaisesti. On minulla tälläkin hetkellä kannabista kotona, mutta poltin silti viimeksi yhden jointin saunan jälkeen 3 viikkoa sitten. Alkoholia en käytä. Käyn töissä, olen korkeasti koulutettu ja minulla on kolme lasta. Ja ennenkuin kukaan ehtii tunkea ananasta anaaliinsa, niin lapset ovat aina mummolassa tai hoidossa muualla jos satun yhden jointin polttamaan.
V*tut ne missään mummolassa on, siellä ne makaa itkien vaikka sulla olis neula kädessä
Vierailija kirjoitti:
Niin kätevä keino päästä psykoosien kautta parhaassa työiässä eläkkeelle ja veronmaksajat kiittää ja kuittaa.
Kätevä keino äidilleni päästä töihin ilman kipuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kätevä keino päästä psykoosien kautta parhaassa työiässä eläkkeelle ja veronmaksajat kiittää ja kuittaa.
Älä selitä
Nythän ei haluta mahdollistaa lääkekäyttöä vaan vapauttaa viihdekäyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä selitä
Äitini voidaan laskea viihdekäyttäjäksi koska hänellä ei ole reseptiä vaan kasvattaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä selitä
Mikä siinä viihdekäytössä on niin kauheaa? Hollannissa se on ollut sallittua jostain 1970 luvulta asti eikä ole aiheuttanut mitään huomattavia ongelmia. Oikeastaan päinvastoin kun hollannissa käytetään vähemmän kovia huumeita kuin suomessa kun suhteutetaan asukaslukuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä selitä
Mikä siinä viihdekäytössä on niin kauheaa? Hollannissa se on ollut sallittua jostain 1970 luvulta asti eikä ole aiheuttanut mitään huomattavia ongelmia. Oikeastaan päinvastoin kun hollannissa käytetään vähemmän kovia huumeita kuin suomessa kun suhteutetaan asukaslukuun.
Hollannissa minulle on yritetty myydä huumeita, Helsingissä ei.
Toisessa paikassa olin viikon, toisessa n.42 vuotta. Arvaatko kumpi on kumpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä ei tarvi siis olla mitään vastuuta itsestään, eikä sanktioita? Yhteiskunta auttaa.
Riippuvuuden ja terveyshaittojen lisäksi sitten lisähaittoina sakkoja ja muuta.
Tulee sellainen olo että uskooko rankaisemisen kannattajat sittenkään haittoihin, kun haitathan ovat itsesssään jo rangaistus käyttäjille. Jos käyttö on ongelmallista.
Muutenkin tässä rangaistaan käyttäjiä siitä ettei ole tullissa hoidettu asioita kunnolla ja maahan on tullut asioita jotka on laittomia ja kiellettyjä.
Eli rangaistaan tekemättömästä työstä uhreja, joita piti suojella huumeilta!
Ongelmakäyttäjät eivät maksa sakkoja kuitenkaan, koska heillä on elämänhallinnassa ongelmia.
Veronmaksajat maksavat kaikki lystit. Joten olisi varmasti kohtuullista ohjata koko ongelma terveydenhuollon piiriin.
Ei myrkkymarjoja tai sieniäkään syöneitä sakoteta. Myrkytys on ihan itsessään rangaistus tai varote.
Hoitovirheitä aina silloin tällöin. Tässä unohtuu se, että koskaan ne huumeet ei voi olla niin halpoja, ettei niitä tarvitsisi rikoksia tekemällä hankkia lisää.
Heroiinihan oli sotien jälkeen hyvinkin halpaa ja kaikkien kansan saatavilla Suomessa.
Laittomuus tekee korkeat hinnat ja laittomuus tekee huumeista rikollisuudelle bisneksen.
Höpönlöpön. Pontikka on hyvin halpaa verrattuna alkon tuotteisiin, tosin pontikka ei enää taida olla kiellettykään, mutta kukapa sitä tervejärkinen jaksaisi keitellä, kun alkosta saa laadukasta tasalaatuista tavaraa ilman pelkoa henkensä tai näön menettämisestä.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä selitä
Jos olet joku maalainen. Kyllä mulle on ravintolassa koitettu myydä vessassa jo 18 vuotiaana, ei tarvinnut sen vanhemmaksi elää Helsingissä.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Toisessa paikassa olit turisti, toisessa et. Turistirysissä tyrkytetään turistirihkaman lisäksi myös aineita ja prostitoituja.
Vierailija kirjoitti:
Pari pehmopäätä jankkaa valinnanvapaudesta ja miten ei ole haittoja, eikä tulla riippuvaisiksi. Kaikki on just hienosti, on vastuullinen esimiestyökin eikä psykoosit eikä skitsofreniat uhkaa eikä keuhkoissa ole vikaa ja järki liitää kuin orava tapiolalaisessa kerrostalon vessassa. Haittoja ei ole. Kukaan ei halua käyttää porttia, koska sitä ei tarvita. Annetaan lasten valita turvallinen jointti.
Hieno vertaus! Itse käytin samaa vertausta 10 vuotta sitten ..
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä selitä
Jos olet joku maalainen. Kyllä mulle on ravintolassa koitettu myydä vessassa jo 18 vuotiaana, ei tarvinnut sen vanhemmaksi elää Helsingissä.
Sinccis
Joo Itis/kallio/Roihika on maalla...
42 vuotta stadissa, lukutaidossa haasteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari pehmopäätä jankkaa valinnanvapaudesta ja miten ei ole haittoja, eikä tulla riippuvaisiksi. Kaikki on just hienosti, on vastuullinen esimiestyökin eikä psykoosit eikä skitsofreniat uhkaa eikä keuhkoissa ole vikaa ja järki liitää kuin orava tapiolalaisessa kerrostalon vessassa. Haittoja ei ole. Kukaan ei halua käyttää porttia, koska sitä ei tarvita. Annetaan lasten valita turvallinen jointti.
Sinccis
- Alati syvenevä ja pitkittyvä passiivisuus kannabiksen käyttökertojen välillä. Passiivisuuden ja apatisoitumisen muuttuessa enemmän tai vähemmän hallitsevaksi olotilaksi muuttuu akuutin päihtymystilan rooli uudenlaiseksi: kannabiksen käyttöä välittömästi seuraava tila alkaa tuntua palautumiselta “normaaliksi”. Kannabiksen käytöstä on tällöin tullut kiinteä osa elämää.
- Kannabiksen käyttäjä ei tässä vaiheessa ole tietoinen omasta passiivisuudestaan.
- Tullakseen toimintakykyiseksi on käyttäjän tässä vaiheessa poltettava kannabista.
- Kannabiksen käyttäjä ei kunnolla enää hyödynnä ajatuskapasiteettiaan.
--
Ei vaikutusksia? Te nistit ette edes tajua enää missä menette. Sama juttu kun alkoholisti väittää ettei ole ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palataan raiteille kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista että tätäkin ajetaan väkisin aina läpi. Työskentelen itse päihdenuorten parissa ja kaikki joita olen urallani kohdannut ovat kertoneet kannabiksen olleen niitä ensimmäisiä päihteitä joita he ovat kokeilleet. Ei mene mulle enää läpi se että on luonnontuote ja ei mitään haittoja. Olen nähnyt kyllä mitä ne haitat on.
Jos joku päihteeksi laskettava pitää laillistaa niin se voisi olla nuuska. Veroja jää saamatta kauheat määrät valtiolta. Kannabista älkää hyvät ihmiset ikinä laillistako.
Nuuska polttaa suun limakalvot paskaksi. Miksi mikään päihde pitäisi laillistaa? Metsästä saa sieniä, jos on pakko jotain vetää. Pilvi tylsyttää ja porttiteoria on totta. Syöpäsairaille voi antaa pössyä kivunturruttamiseen, mutta terveet ei todellakaan tarvitse sitä.
Tässä on ongelmana se että sä et sanele muille sitä miten he oman elämänsä elävät.
Noin muuten ihan hyvää uhoa sinällään.
Sä et vaan päätä sitä mitä aikuinen ihminen suustaan sisään pistää tai hengittää.
Tässä tuleekin se valvonnan ongelma. Ei kyetä valvomaan tai edes takavarikoimaan tullissa kiellettyjä laittomia aineita ja sitten kun on tehty huonoa työtä (tai korruptiota valvonnassa), niin rangaistaan käyttäjiä, jotka on uhreja ja joita piti alunperin suojella kielletyiltä laittomilta aineilta.
Tässäpä tämä yksinkertaisuudessaan. Et sinä sanele muille miten he elämänsä elävät. Katsos muuten he elävät sinun sanelemaa elämäänsä, eivätkä omaansa.
Lapsia ja nuoria pitää suojella pasken vaikutuksilta. Vanhempina he voivat itse päättää, millä turruttavat pollansa. Kenties he ovat niin fiksuja, etteivät enää edes sorru sellaiseen. Ruohonpoltto pehmentää pään. Aivan turha kerskua, että kyllä MINÄ olen fiksu ja kykenen käymään töissä, vaikka viikonloput pilvessä vietänkin. Vuosi, kymmenen, viisitoista ja pääsi on laho kuin käävän lahottama haapa.
Toitotat kuin papukaija pelkkiä uskomuksia. Todisteet kuitenkin osoittavat että kannattamasi linja vain lisää ongelmia ja käyttäjiä. Mitään valvontaa ei ole ja aineita saa tällä hetkellä varmasti helpommin kuin laillisesti saisi. Ei ole mitään takeita puhtauksista. Aineiden seassa voi olla vaikka mitä aivoja tuhoavaa kemikaalia. Ja nuoret saavat näitä helposti. Kukaan ei valvo.
Edelleen. Ollaan menty 50-vuotta kieltolinjalla ja aineet on saatavilla helpommin kuin laillisena.
Eli nuoret vain kyselevät keneltä saa ja sitten ostavat huumetta tai huumeita.
Käyttö on vain lisääntynyt. Eli kieltolinja ei toimi lainkaan. Siihen palaa rahaa hukkaan ja joka vuosi ihmisiä kuolee huumeisiin. Portugalissa on saatu huumekuolemat vähemmäs kuin Suomessa. Pitääkö tähän laittaa ihan linkkiä (et kuitenkaan lue sitä)?
Pikaisella googlen haulla löydät kyllä jos haluat tietoa.
Sun huoli nuorista ei ole aitoa. Tosi surullista lukea tuollaista ennakkoluuloista uskonnollista roskaa.
Ja koska jotkut tekevät rikoksia, niin rikoksista voidaan tehdä laillisia, kun ei niitä rikoksia ole kuitenkaan saatu kitkettyä tuomitsemalla.
Miten tämä argumentti ei nyt jotenkin vakuuta ?
Sinccis
Tai koska jotkut ajavat kuitenkin ylinopeutta, niin kaupungin keskustassa voi ajaa vaikka 200 km/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinccis
- Alati syvenevä ja pitkittyvä passiivisuus kannabiksen käyttökertojen välillä. Passiivisuuden ja apatisoitumisen muuttuessa enemmän tai vähemmän hallitsevaksi olotilaksi muuttuu akuutin päihtymystilan rooli uudenlaiseksi: kannabiksen käyttöä välittömästi seuraava tila alkaa tuntua palautumiselta “normaaliksi”. Kannabiksen käytöstä on tällöin tullut kiinteä osa elämää.
- Kannabiksen käyttäjä ei tässä vaiheessa ole tietoinen omasta passiivisuudestaan.
- Tullakseen toimintakykyiseksi on käyttäjän tässä vaiheessa poltettava kannabista.
- Kannabiksen käyttäjä ei kunnolla enää hyödynnä ajatuskapasiteettiaan.
--
Ei vaikutusksia? Te nistit ette edes tajua enää missä menette. Sama juttu kun alkoholisti väittää ettei ole ongelmaa.
Siinä menee viimeinenkin uskottavuus jutuissa kun kannabiksen käyttäjiä sanoo nisteiksi. Uskon ennemmin who ja thl tekemiin tutkimuksiin kuin satunnaisen nettiheebon väitteisiin.