Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

12v poika, iltatoimien järjetön hitaus aiheuttanut koko perheen riidan joka ilta kahden vuoden ajan

Vierailija
16.10.2019 |

En enää jaksa tätä. Poika ei saa itseään millään sänkyyn ja nukkumaan ajoissa. Minä hermostun ja komennon, hoputan ja jaan rangaistuksena pelikieltoa, telkkarikieltoa, kaverikieltoa, ym. Lopulta minä ja mies/pojan isä riihellemme keskenämme. Tämä siis joka ikinen ilta viimeisen kahden vuoden ajan. Lisäksi poika alkanut nyt syyslomalla heräämään aiemmin, kuin kouluaamuina, mikä on johtanut äärettömään väsymykseen, mutta ei suostu nukkumaan pidempään, ei saa itseään illalla ajoissa nukkumaan, eikä missään tapauksessa suostu nukkumaan päivällä yhtään torkkuja.

Illalla viivyttely alkaa jo kun pitäisi syödä iltapalaa. Jos poika viivyttelee ruokapöytään tulemista. Suuren nalkutuksen tuloksena tulee syömään ja syöminen kestää tunnin. Sitten veltosti riisuu vaatteet, mikä kestää 15 min ja minä hoputan ja nalkutan vieressä. Käveleminen suihkuun kestää 5-15 min, koska matkalla päättelee määräämään jotain tavaraa, tai vaan seisoo ja hyräilee. Suihkuttaminen kestää 15min. Itsensä pyyhkiminen 15 min, kun tuijottaa lattiaa pyyhe olkapäillä ja hyräilee, eikä pyyhi. Hampaiden pesun aloittaminen 10 min, kun vetelehtii, seisoskelee hammasharja kädessä ja pyörittelee sitä vaan kädessään. Hampaiden pesu 10 min, kävelee ympäri kylpyhuonetta ja hyräilee. Sitten yöpuvun pukeminen 15 min, kun ei pue, vaan istuu sängyn laidalla alasti ja näplää jotain kynää, kirjaa, tai muuta tavaraansa. Sänkyyn meno, kun saa yöpuvun päälleen kestää 10 min, kun taas seisoo ja miettii tai hyräilee tai näplää käsissään jotain tavaraa ja miettii.

Joka vaiheessa hoputan, hoputan, hoputan, nalkutan, nalkutan, nalkutan, annan lisää pelikieltoa, ym. Olen äärimmäisen stressaantunut. Vaikka itse olen kuinka väsynyt, en saa unta ajoissa, kun käyn kierroksilla pojan hidastetun takia ja nukun siksi itse liian vähän.

Onko kenelläkään antaa vertaistukea? Mutta ettehän ala haukkumaan, arvostelemaan tai kettuilemaan.

Kommentit (370)

Vierailija
61/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika selvästi nuo rangaistukset eivät toimi, jos käytös säilyy aina vaan samana. Ja sanoisin, että ei ihme, sillä joku pelikielto tai kaverikielto tai muu on vastaava rangaistuksena hyvin pitkäjänteinen, eikä pitkäjänteinen ajattelu selvästi ole lapsen vahva puoli. Kannattaisi vaihtaa tilalle mieluummin joku akuuttia epämiellyttävää oloa aiheuttava rangaistus. Jos ette halua ruumiillisesti kurittaa, niin yksi vaihtoehto on esim. nurkassa seisotus hiljaa ja paikallaan nurkkaa tuijottaen. Esim. laitetaan eri toimien suorittamiselle maksimiaika (vaikkapa hampaiden pesu kokonaisuudessaan 3 min), ja jos maksimiaikaa ylittyy, niin välittömästi toimen suorittamisen jälkeen seuraa rangaistus joka on yhtä pitkä kuin se aika millä maksimiaika ylittyi. Siis vaikka jos hampaiden pesu kesti 3 minuutin sijaan 15 minuuttia, niin sitten seisoo heti hampaiden pesun jälkeen 12 minuuttia nurkassa ennen kuin aloitetaan seuraava iltatoimi.

Lasua muuten pukkaa. Nurkassa seisotus on henkistä väkivaltaa. Mitä jos sinun pomosi laittaisi sinut nurkkaan seisomaan, jos myöhästyt 3 minuuttia? Olisko ok?

Olisiko ok jos pomo antaisi kaverikieltoa? Ai eikö? Henkistä väkivaltaa sekin ja aisua pukkaa.

Vierailija
62/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hänellä on neurologinen häiriö esim add ja ongelmia omantoiminnan ohjauksessa - hän tarvitsee apua. Eli ei voi tuolle mitään itse. Yleensä vieressä hermostuminen ja maltin menettäminen lukittasa toimintaa entisestään. Rauhallinen ohjaus, yksi tehtävä kerrallaan ja muut virikkeet pois siksi aikaa sekä positiivinen palaute voisi auttaa. Älykkyydessähän ei ole vika, eikä luonteessa vaan aivojen ”nukahtelussa”.

Jos tämä kaveri pärjää yleisopetuksessa normaalin rajoissa edes joten kuten, hänellä ei voi olla niin paha ADD, että äidin pitää antaa ohjeita hampinpesusta vaihe kerrallaan. Poika on 12, ei esimerkiksi neljä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika Gestapo toimintaa annettu parilta kirjottajalta neuvoksi. Käveleekö teillä lapset kusi sukassa seiniä pitkin? Saatteko nautintoa siintä?

Tommosella kontrollilla ja dominansilla ei sitten tartte ihmetellä kun lapset aikusena viimestään katkasee välit.

Vierailija
64/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kertoa ehta lapsuuskokemus armaalta 1970-luvulta:

12-vuotiaana valvoin aina viimeiseen telkkariohjelmaan asti, silloin ohjelmat loppui siinä puolenyön tienoilla.  Sain valvoa (meillä oli vapaa kasvatus), kunhan a) en häirinnyt muita jos muut oli jo nukkumassa (äiti yleensä oli) b) olin hoitanut läksyt ja minulle kuuluneet kotityöt c) ja heräsin volisematta joka aamu klo 7 kouluun.

Ei ollut ketään nalkuttamassa tai hoputtamassa illalla, itse tein ilta-askareet. Mutta aamulla ei vastaavasti selityksiä kuunneltu, se oli ylös ja ulos ja turpa rullalle. Se oli sellaista itse teet päätöksen ja kestät seuraukset (väsymyksen), ja että sovituista asioista pidetään kiinni. 

Just näin 👍 Ketjun aloittajalle, jos et ole provo, mieti hetki minkälaista ihmistä kasvatat tuolla curling-vanhemmuudellasi!

Vierailija
65/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä (nyt 28-vuotias nainen) vitkuttelin aina iltaisin ennen syytä noin 10-vuotiaasta niin kauan kuin kotona asuin. Tunnelma oli kireä. Äiti nalkutti, huusi, käytti ikäviä pakkokeinoja kuten sammutti valot sulattimen avulla.

Ongelma tässä oli juuri tuo tunnelma kotona. Sain kuulla ikävää sättimistä, kontrollointia ja jatkuvaa tyytymätöntä tiuskimista äidiltä aamusta iltaan, kun olisin tarvinnut hellyyttä, yhteistä aikaa ja nähdyksi tulemista. Nukkumaanmeneminen oli kurjaa, koska piti jäädä pahalla mielellä yksin pimeään.

Teillä ei välttämättä ole näin. Miettisin sinuna kuitenkin, mikä on teidän vanhempien rooli tässä oireilussa.

Vierailija
66/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh Onneksi meillä ei ole tuollaista!

Vierailija
67/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis *sulakkeen avulla, ei sulattimen,

T: ylempi :D

Vierailija
68/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikkiin lasten epätyypillisiin toimiin pitää etsiä diagnoosi?

Meillä ja tuttavapiirissä olisi jo vaikka mitä syömishäiriöistä masennukseen ja keskittymishäiriöihin, jos joka asiaan tartuttaisiin.

Tässäkin tapauksessa päiväkoti ja koulu olisi ryhtynyt toimimaan jos jotain häiriötä olisi. Luulen, että kyseessä on vain ärsyyntyminen kyttäyksen ja nalkutukseen. Ja provoiluun tietysti.

Vierailija
69/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on alkanut vasta parin viime vuoden aikana ei kyseessä ole adhd vaan puhtaasti pelleilyä. 

Vierailija
70/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti olet JOKA ilta 2 vuoden ajan vahtinut pojan iltatoimia? Eikö sinulla ole iltaisin muuta tekemistä? Omia harrastuksia? Mitä pojan isä tekee iltaisin? Osallistuuko hän iltatoimiin? Kokeile viikko tai pari, ettet osallistu iltatoimiin mitenkään. Lähde vaikka iltalenkille tai tee muita omia juttuja.

Vierailija
71/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miten osa tarjoaa ratkaisuksi diagnooseja, vaikka ap on kertonut kuinka nuo tilanteet menevät.

Kuvitelkaapa itse, että jokainen ilta olisi riitelyä, hoputtamista, naputusta ja rangaistuksilla uhkailua.

Kyllä ihan ensisijaisesti ap:n tulisi muuttaa toimintamalliaan.

Miksi on ongelma, että joku hoitaa kotonaan toimet hitaammin, eikä reippaasti suorittaen? Itsekin otan kotonani rennosti, miksei lapsi saisi?

Tunnin iltapalassa en vaan näe mitään väärää, jotkut mieluummin nautiskelevat ruoastaan nopean suorittamis-hotkimisen sijaan.

Muun perheen kun ei tarvitse venyttää ruokailuaan noin pitkään, vaan jokainen lopettaa kun on valmis. Itse saattaisin kylläkin istua seurana ja vaikka jutella päivän tapahtumista jne. Ja siis mukavaa jutustelua, ei hoputtamista tai muuta ärhentelyä...

Pelikieltojen ja muiden sijaan voisi yhdessä sopia palkinnosta. Että viikon ajan kellonaikaan x nukkumassa, niin viikon lopuksi joku kiva juttu.

Vierailija
72/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan samanlainen 12v. Sain niin hirveän stressin elämästä lasten, miehen ja perheen kanssa, että mun oli pakko jättää heidät. Nyt ainakin itse voin paljon paremmin, hioli on tietenkin edelleen lapsista kova, että millaisiksi aikuisiksi oikein kasvavat, kun ei täältäkään sitä vertaistukea saa. Täällä ihmisten mieslestä teidänkö.n tilanteessanne ei ole mitä.n huolestuttavaa tai vakavaa ongelmaa (paitsi sinä ja sinun asenteesi), huomaatko?

Siltä pohjalta se, että minä stressaannuin ja hylkäsin perheeni ei siis ole mikään ongelma kenellekään, se ei haittaa lapsia yhtään, koska on ihan normaalia olla tuollainen lapsi, kuin sinulla ja minulla on. Itse olen kovastikin eri mieltä, minusta tuollaisen salliva vanhempi (meillä esim. mies ja täällä palstalaiset) on HUONO kasvattaja.

Mutta se oma stressini aikaan sai sen, että olin todella vihainen kaikille perheessäni koko ajan, miestä myöten, minusta mies ei välittänyt ongelmasta. Niinpä jätin hänet taistelemaan sen kanssa yksin, ehkä hän nyt näkee, että minä tosiaan olin se ongelma, eikä hän tai lapset. Vaikka itse olen kyllä tosiaan toista mieltä.

Minä sentään ajattelin lasteni tulevaisuutta, miten pärjäävät elämässä, jos tuollainen yksinkertainenkaan asia ei suju. Mutta olkoot pärjäämättä sitten, koska huoleni ei kelpaa, osaan itse onneksi elää yhteiskunnan normeissa ja käydä töissäja kopa ehtiäkin sinne ajoissa. Ei tarvitse autistin lailla itkeä ja nyyhkyttää, että kun muut ei ymmärrä minua yhyy.

Vierailija
73/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti olet JOKA ilta 2 vuoden ajan vahtinut pojan iltatoimia? Eikö sinulla ole iltaisin muuta tekemistä? Omia harrastuksia? Mitä pojan isä tekee iltaisin? Osallistuuko hän iltatoimiin? Kokeile viikko tai pari, ettet osallistu iltatoimiin mitenkään. Lähde vaikka iltalenkille tai tee muita omia juttuja.

Etkö tajua juntti, että jos tuollaista lasta ei valvo, niin heille ei tule minkäänlaista tarvetta mennä nukkumaan? Sehän on lapsen heitteille jättämistä, että jättää lapsen yksin, kun tämä ei tottele. Lapsen pitää totella, siitä on lähdettävä,ja sinä olet justiinsa sellainen pullamössövanhempi, että jos lapsesi ei tottele, niin hylkäät tämän mieluummin. Lapselle on turvatonta jos vanhempi ei saa häntä tottelemaan.

Vierailija
74/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotias osaa tehdä iltapalansa itse, jos on nälkä. 12-vuotiaan ei ole tarvis mennä joka ilta suihkuun, joka toinen päivä riittää. 12-vuotias ei tarvitse yöpukua päälleen. Ap pitää melkein jo teiniään ihan taaperona vielä. Antakaa nyt hyvänen aika lapsen kasvaa ja ottaa itse vastuuta!!

Vierailija
75/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika Gestapo toimintaa annettu parilta kirjottajalta neuvoksi. Käveleekö teillä lapset kusi sukassa seiniä pitkin? Saatteko nautintoa siintä?

Tommosella kontrollilla ja dominansilla ei sitten tartte ihmetellä kun lapset aikusena viimestään katkasee välit.

Niin siis jos kasvattaa lepsusti eikä pidä säännöistä ja niiden rikkomisen seurauksista kunnolla kiinni, niin syytetään vapaakasvattajaksi jonka kotona kasvaa häirikköjä.

Sitten taas jos pitää tiukan kurin ja aidosti huolehtii siitä, että lapselle ei anneta muita vaihtoehtoja kuin noudattaa sääntöjä, niin vanhempaa syytetään gestapoksi ja aletaan rustata hänestä lasuja.

Teit niin tai näin, niin aina menee väärin.

Vierailija
76/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, lapselle vastuuta itsestään ja toimistaan, kuitenkin jo 12v.

Vierailija
77/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ihan samanlainen 12v. Sain niin hirveän stressin elämästä lasten, miehen ja perheen kanssa, että mun oli pakko jättää heidät. Nyt ainakin itse voin paljon paremmin, hioli on tietenkin edelleen lapsista kova, että millaisiksi aikuisiksi oikein kasvavat, kun ei täältäkään sitä vertaistukea saa. Täällä ihmisten mieslestä teidänkö.n tilanteessanne ei ole mitä.n huolestuttavaa tai vakavaa ongelmaa (paitsi sinä ja sinun asenteesi), huomaatko?

Siltä pohjalta se, että minä stressaannuin ja hylkäsin perheeni ei siis ole mikään ongelma kenellekään, se ei haittaa lapsia yhtään, koska on ihan normaalia olla tuollainen lapsi, kuin sinulla ja minulla on. Itse olen kovastikin eri mieltä, minusta tuollaisen salliva vanhempi (meillä esim. mies ja täällä palstalaiset) on HUONO kasvattaja.

Mutta se oma stressini aikaan sai sen, että olin todella vihainen kaikille perheessäni koko ajan, miestä myöten, minusta mies ei välittänyt ongelmasta. Niinpä jätin hänet taistelemaan sen kanssa yksin, ehkä hän nyt näkee, että minä tosiaan olin se ongelma, eikä hän tai lapset. Vaikka itse olen kyllä tosiaan toista mieltä.

Minä sentään ajattelin lasteni tulevaisuutta, miten pärjäävät elämässä, jos tuollainen yksinkertainenkaan asia ei suju. Mutta olkoot pärjäämättä sitten, koska huoleni ei kelpaa, osaan itse onneksi elää yhteiskunnan normeissa ja käydä töissäja kopa ehtiäkin sinne ajoissa. Ei tarvitse autistin lailla itkeä ja nyyhkyttää, että kun muut ei ymmärrä minua yhyy.

Se, ettei ole vieressä ärhentelemässä ja nalkuttamassa, ei ole yhtä kuin kaikensalliva vanhempi.

Jos on jo huomattu, että jokin keino päättyy aina vain riitelyyn ja siihen, että kaikilla on huono olla, niin tulisi muuttaa toimintatapaa.

Itsekin olin lapsena "haaveksuja", eli hommat saattoi venyä, kun uppouduin ajatuksiini. Saatoin pyöritellä mielessäni jotain tarinaa tai miettiä jonkun hauskan laulun sanoja. Kuvia saatoin myös "jumittua" tuijottamaan, koska tykkäsin sen väreistä.

Nyt aikuisena olenkin hyvä piirtäjä ja luova kirjoittaja.

Vierailija
78/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siis se, ettälapsi ei tottele. Ymmärrän, että tuollainen stressaa ihan hirveästi, ja se varsinkin, kun mies ei välitä selkeästikään siitä, että lapsi tottelisi. Eikä auta ja tue aloittajaa. Kamala lapsi ja kamala mies, otan osaa ap, voimia.

Lapsille on tärkeää mennä nukkumaan ajoissa ja myös oppia olemaan häiritsemättä vanhempien koko iltaa, ei taida mies enää olla kiinnostunut sinusta, kun ei tätä tajua. Vaimoaan rakastava mies haluaa lapset illalla äkkiä pois jaloista häiritsemästä, että vanhemmat saavat viettää yhdessä laatuaikaa ;) Tuollainen mies on varmaan täysin impotentti muutenkin, tai ei ainakaan itsessä nostaisi minkäänlaisia seksihaluja.

Vierailija
79/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12-vuotias osaa tehdä iltapalansa itse, jos on nälkä. 12-vuotiaan ei ole tarvis mennä joka ilta suihkuun, joka toinen päivä riittää. 12-vuotias ei tarvitse yöpukua päälleen. Ap pitää melkein jo teiniään ihan taaperona vielä. Antakaa nyt hyvänen aika lapsen kasvaa ja ottaa itse vastuuta!!

Kuka pesee sen 12v:n lakanat tämän tästä jos yöpukua ei käytetä?

Vierailija
80/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, ettei ole vieressä ärhentelemässä ja nalkuttamassa, ei ole yhtä kuin kaikensalliva vanhempi.

Jos on jo huomattu, että jokin keino päättyy aina vain riitelyyn ja siihen, että kaikilla on huono olla, niin tulisi muuttaa toimintatapaa.

Itsekin olin lapsena "haaveksuja", eli hommat saattoi venyä, kun uppouduin ajatuksiini. Saatoin pyöritellä mielessäni jotain tarinaa tai miettiä jonkun hauskan laulun sanoja. Kuvia saatoin myös "jumittua" tuijottamaan, koska tykkäsin sen väreistä.

Nyt aikuisena olenkin hyvä piirtäjä ja luova kirjoittaja.

Lapsen pitää totella aikuisia. Aikuiset haluavat elämässään nähdä muutakin, kuin lapsiaan, siksi on itsekästä mieheltä ja lapselta olla tottelematta äitiään ja mennä ripeämmin läpi iltatoimista. Mutta näkeehän sen sinustakin, millainen minä minä -ihminen sinusta on tullut, kun ei ole kasvatettu tottelemaan, puolustelet muita häiriteviä tapojasi täällä kuin pieni lapsi.