Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

12v poika, iltatoimien järjetön hitaus aiheuttanut koko perheen riidan joka ilta kahden vuoden ajan

Vierailija
16.10.2019 |

En enää jaksa tätä. Poika ei saa itseään millään sänkyyn ja nukkumaan ajoissa. Minä hermostun ja komennon, hoputan ja jaan rangaistuksena pelikieltoa, telkkarikieltoa, kaverikieltoa, ym. Lopulta minä ja mies/pojan isä riihellemme keskenämme. Tämä siis joka ikinen ilta viimeisen kahden vuoden ajan. Lisäksi poika alkanut nyt syyslomalla heräämään aiemmin, kuin kouluaamuina, mikä on johtanut äärettömään väsymykseen, mutta ei suostu nukkumaan pidempään, ei saa itseään illalla ajoissa nukkumaan, eikä missään tapauksessa suostu nukkumaan päivällä yhtään torkkuja.

Illalla viivyttely alkaa jo kun pitäisi syödä iltapalaa. Jos poika viivyttelee ruokapöytään tulemista. Suuren nalkutuksen tuloksena tulee syömään ja syöminen kestää tunnin. Sitten veltosti riisuu vaatteet, mikä kestää 15 min ja minä hoputan ja nalkutan vieressä. Käveleminen suihkuun kestää 5-15 min, koska matkalla päättelee määräämään jotain tavaraa, tai vaan seisoo ja hyräilee. Suihkuttaminen kestää 15min. Itsensä pyyhkiminen 15 min, kun tuijottaa lattiaa pyyhe olkapäillä ja hyräilee, eikä pyyhi. Hampaiden pesun aloittaminen 10 min, kun vetelehtii, seisoskelee hammasharja kädessä ja pyörittelee sitä vaan kädessään. Hampaiden pesu 10 min, kävelee ympäri kylpyhuonetta ja hyräilee. Sitten yöpuvun pukeminen 15 min, kun ei pue, vaan istuu sängyn laidalla alasti ja näplää jotain kynää, kirjaa, tai muuta tavaraansa. Sänkyyn meno, kun saa yöpuvun päälleen kestää 10 min, kun taas seisoo ja miettii tai hyräilee tai näplää käsissään jotain tavaraa ja miettii.

Joka vaiheessa hoputan, hoputan, hoputan, nalkutan, nalkutan, nalkutan, annan lisää pelikieltoa, ym. Olen äärimmäisen stressaantunut. Vaikka itse olen kuinka väsynyt, en saa unta ajoissa, kun käyn kierroksilla pojan hidastetun takia ja nukun siksi itse liian vähän.

Onko kenelläkään antaa vertaistukea? Mutta ettehän ala haukkumaan, arvostelemaan tai kettuilemaan.

Kommentit (370)

Vierailija
21/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joka ilta määräät pelikieltoa, telkkarikieltoa, kaverikieltoa? Viivyttelystä?

Ilmeisesti ne kestävät vain yön ajan kun taas pitää uutta bannia antaa?

Poikasi on keksinyt passiivisen vastarinnan. Oikeasti, 12-vuotiaan pitäisi toimia itse. Miksi kuljet jatkuvasti hänen perässään nalkuttamassa? Teillä on varmaan iltaisin kauhea tunnelma. En ihmettele jos parin vuoden päästä murkkuikäisesi hermostuu sinuun toden teolla ja antaa takaisin. Vielä ei uskalla mutta suunnittelee.

SINÄ olet ongelma. Ylikontrolloiva hirviöäiti.

Vierailija
22/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelikieltoa annat? Miten pitkälle sitä on jo annettu kahden vuoden aikana joka ilta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hyvänsä alkaisi neuroottisena hyräilemään ja tuijottaan nurkkia, jos vuosikausia kuljetaan perässä jankuttaen samaa asiaa. Oikeesti antakaa pojan olla ja kämppä pimeeksi klo haluttuna aikana. Kyllä se alkaa itse suoriutua kun toi ällöttävä kyttääminen loppuu.

Vierailija
24/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotta joka ilta nalkuttanut ja riidellyt koko perheellä? Ja ei ole koko aikana tullut mieleen muuttaa lähestymistapaa? Jotain muutosta, mitä tahansa, paitsi nalkuttaa kovempaa? Aidosti ihmettelen.

Vierailija
25/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika selvästi nuo rangaistukset eivät toimi, jos käytös säilyy aina vaan samana. Ja sanoisin, että ei ihme, sillä joku pelikielto tai kaverikielto tai muu on vastaava rangaistuksena hyvin pitkäjänteinen, eikä pitkäjänteinen ajattelu selvästi ole lapsen vahva puoli. Kannattaisi vaihtaa tilalle mieluummin joku akuuttia epämiellyttävää oloa aiheuttava rangaistus. Jos ette halua ruumiillisesti kurittaa, niin yksi vaihtoehto on esim. nurkassa seisotus hiljaa ja paikallaan nurkkaa tuijottaen. Esim. laitetaan eri toimien suorittamiselle maksimiaika (vaikkapa hampaiden pesu kokonaisuudessaan 3 min), ja jos maksimiaikaa ylittyy, niin välittömästi toimen suorittamisen jälkeen seuraa rangaistus joka on yhtä pitkä kuin se aika millä maksimiaika ylittyi. Siis vaikka jos hampaiden pesu kesti 3 minuutin sijaan 15 minuuttia, niin sitten seisoo heti hampaiden pesun jälkeen 12 minuuttia nurkassa ennen kuin aloitetaan seuraava iltatoimi.

Vierailija
26/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö teininä inhosi jos sille huomautteli hampaittenpesusta ynnä muusta. Raivostu ihan silmittömästi, koska ilmeisesti koki että pidin sitä vauvana. Hoiti kyllä hygieniansa ihan ok, kun ei vahdattu eikä kommentoitu.

Vierailija
27/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, täällä on minusta jo paljon hyviä ehdotuksia vaikka emme tietenkään tiedä mitä kaikkea olette jo kokeilleet. Mutta halusin vielä sanoa että teet mitä teet, älä jatka nykymalliin. On täysin oikea tunne että et jaksa enää tuota, eikä kuulukaan jaksaa koska se ei palvele ketään. MLL:n vanhempien palvelut on mun kokemuksen mukaan hyviä, siis neuvontapuhelin, chat ja nettikirjeet. Koulukin on täynnä kasvatuksen ammattilaisia. Olisiko siellä kiva opettaja, koulupsykologi tms jolta voisi kysyä vinkkejä? Tsemppiä joka tapauksessa!

Vierailija
28/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on siis se, että sinä et kykene antamaan pojalle pientäkään itsenäisyyttä, vaan nalkutat, nalkutat ja nalkutat?

Helppoa. Opettele olemaan hiljaa ja anna pojan hoitaa iltatoimet omia aikojaan. Joka ilta ei ole pakko mennä suihkuun tai edes syödä, hampaiden pesusta sen sijaan en antaisi laistaa eli siitä muistuttaisin kerran. Todennäköisesti ilman äidin kokoaikaista asioihin puuttumista poika hoitaisi iltatoimet ihan mallikkaasti ja olisi ajoissa nukkumassa.

Miksi sinulle on niin äärettömän tärkeää, että lapsi tekee asiat sinun tavallasi? Oletko omassakin elämässäsi kontrollifriikki?

Vierailija
29/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) yritättekö laittaa isoa lasta nukkumaan pikkulasten nukkumaanmenoaikaan?

2) tuon ikäisen pitäisi kyetä jo itsenäisesti huolehtimaan iltatoimista. Vai meinasitteko vielä yläasteellakin vahtia kuinka monta minuuttia suihkussa ollaan ja vanhemmat päättää millä kellonlyömällä?

3) Voiko nukahtamisessa olla oikeasti fyysistä ongelmaa? Teini-iässä unirytmi siirtyy useimmilla luonnollisesti epänormaaliksi, 25h kelloksi. Nukahtaminen voi olla haastavaa ja olo jatkuvasti kuin jetlagissa. Tähän mamman vahtiminen päälle ja oletus siitä että pitäisi nukahtaa aikaan x ja valvominen on syntiä ja pahasta niin ei ihmekään jos iltatoimet alkaa stressata.

Vierailija
30/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaa ilmiselvästi ahdistaa iltatoimet, koska niistä seuraa vaan loputonta nalkutusta ja riitelyä, jonka seurauksena on alkanut vitkutella niiden tekemistä. Noidankehä.

Iltapala tarjolle vaan tietyksi ajaksi, ottakoon tai jättäköön. Jos poika on aamulla nopeampi toimissaan, niin siirtää peseytymisen aamulle ja illalla nakkaa sen vaan niska-perse-otteella sänkyyn ja valot pois.

Vierailija
31/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aamulla sujuu kouluunlähtö?

Vierailija
32/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain autismin kirjoa TAI ärsyttää tahallaan. Kuulostat kyllä aika kamalalta vanhemmalta jatkuvine nalkutuksineen ja valvomisin een.

Ei ole yhtäkään kolemsta omaan aikaansa 12-vuotiasta perheessämme tarvinnut tuolla lailla ohjata! Että seisoisin 12-vuotiaan vieressä seuraamassa riisuutumista ja nalkuttaisin. Ehkä 12-vuotias EI HALUA riisuutua katseesi alla??? Tai muutenkaan suorittaa iltatoimiaan sinun valvovan katseesi alla??? Aika kammottavaa kyttäämistä. En voisi kuvitellakaan, että valvoisin katsomassa 12-vuotiaan poikani peseytymistä, vaikka voimme mökillä saunassa käydä yhdessä. En siis nalkuta vieressa vaatteiden riisumisesta enkä peseytymisestä, koska hän on aikaa sitten oppinut ne asiat, mutta voimme olla saunassa lauteilla yhdessä ja jutella mukavia.

Jos poistan tuon, että äiti pakottaa riisuutumaan valvottuna ja tekemään pesut ja muut valvottuna ja nuori on vaan niin nerokas, että protestoi tätä käytöksellään, epäilisin VAHVASTI jotain autismin kirjoon kuuluvaa. Kuulostaa erittäin tyypillisiltä oireilta.

Vierailija
33/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä ois sama stressi 15v. pojan kanssa, mutta tunnen itseni jo vanhaksi enkä jaksa enää komennella, oma mieleterveys tärkeämpi. Hyvä kun jaksan työni hoitaa, ehkä se yhteiskunta sitten hoitaa nämä töihinsä ja ongelmiinsa nääntyneiden vanhempien lapset. Tsemppiä, älä yritä liikaa

Vierailija
34/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on pojan unenlaatu? Onko pelottavia painajaisia tai unihalvauksia? Jonkin, esim. pimeän tai "mörköjen" pelkoa? Jopa aikuinen voi kärsiä pimeän ja "mörköjen" pelosta, ei ole mikään pikkulasten juttu.

Vierailija
35/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kokeilleet laittaa paperille aikataulun ja poika saisi itse noudattaa sitä. Eli ihan ”vaatteiden riisuminen 19.30-19.35, suihku 19.35-19.45, kuivaaminen ja yövaatteet päälle 19.45-19.55...” jne.

Voi jeesus! Onko tällaisia vanhempia jossain oikeasti :D Tekisin lasun tuollaisesta. Kukaan vapaa ihminen tuollaista natsiaikataulutusta noudata. Poika SAA itse noudattaa...ihan saa, armosta, voi apua :D

Vierailija
36/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity omaan elämääsi. 12 vuotias on jo niin iso että osaa itse ottaa ruuat ja hoitaa nukkumiset ja kouluun menot. Ihme hyysäystä ja nalkutusta.

Vierailija
37/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää säännöt iltatoimista. Esim. iltapalalle tullaan ensimmäisestä kutsusta ja ruokailuun on käytettävissä x määrä aikaa. Mikäli pöydässä ei olla esim.  5 minuutin kuluessa kun on pyydetty ei varmaankaan ole nälkä joten iltapalaa ei tarvita ja siirrytään suoraan seuraavaan iltatoimeen. Sama idea suihkussa käymiseen ja muihin juttuihin. Käykää säännöt läpi rauhassa lapsen kanssa ja kertokaa mitä seuraa jos niitä ei noudata, esim. pelit ja telkkarit jäihin seuraavana päivänä. Ja asioista sanotaan vain kerran tai kaksi ja sen jälkeen mahdollisuus pelata ja katsoa telkkaria on seuraavalta päivältä menetetty.

Vierailija
38/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykö 12-vuotiaankin kanssa herätä aamulla samaan aikaan? Eikö sen ikäinen syö itsenäisesti ja keksi rauhallista ja hiljaista tekemistä, jotta muut voivat nukkua pidempään?

Vierailija
39/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin menisi aivot lukkoon, jos joku kokoajan kyttäisi, kellottaisi ja ohjeistaisi vieressä. Antakaa lapsen tehdä yksin ja itse!

Vierailija
40/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile viikko tai pari, ettet tee asialle mitään.

Löytykö itseltään joki kuri. Äläkä sano, että on kokeilu menossa. Ihmetelkööt itsekseen, että lopetktno lopullisesti vai mikä kumma.