12v poika, iltatoimien järjetön hitaus aiheuttanut koko perheen riidan joka ilta kahden vuoden ajan
En enää jaksa tätä. Poika ei saa itseään millään sänkyyn ja nukkumaan ajoissa. Minä hermostun ja komennon, hoputan ja jaan rangaistuksena pelikieltoa, telkkarikieltoa, kaverikieltoa, ym. Lopulta minä ja mies/pojan isä riihellemme keskenämme. Tämä siis joka ikinen ilta viimeisen kahden vuoden ajan. Lisäksi poika alkanut nyt syyslomalla heräämään aiemmin, kuin kouluaamuina, mikä on johtanut äärettömään väsymykseen, mutta ei suostu nukkumaan pidempään, ei saa itseään illalla ajoissa nukkumaan, eikä missään tapauksessa suostu nukkumaan päivällä yhtään torkkuja.
Illalla viivyttely alkaa jo kun pitäisi syödä iltapalaa. Jos poika viivyttelee ruokapöytään tulemista. Suuren nalkutuksen tuloksena tulee syömään ja syöminen kestää tunnin. Sitten veltosti riisuu vaatteet, mikä kestää 15 min ja minä hoputan ja nalkutan vieressä. Käveleminen suihkuun kestää 5-15 min, koska matkalla päättelee määräämään jotain tavaraa, tai vaan seisoo ja hyräilee. Suihkuttaminen kestää 15min. Itsensä pyyhkiminen 15 min, kun tuijottaa lattiaa pyyhe olkapäillä ja hyräilee, eikä pyyhi. Hampaiden pesun aloittaminen 10 min, kun vetelehtii, seisoskelee hammasharja kädessä ja pyörittelee sitä vaan kädessään. Hampaiden pesu 10 min, kävelee ympäri kylpyhuonetta ja hyräilee. Sitten yöpuvun pukeminen 15 min, kun ei pue, vaan istuu sängyn laidalla alasti ja näplää jotain kynää, kirjaa, tai muuta tavaraansa. Sänkyyn meno, kun saa yöpuvun päälleen kestää 10 min, kun taas seisoo ja miettii tai hyräilee tai näplää käsissään jotain tavaraa ja miettii.
Joka vaiheessa hoputan, hoputan, hoputan, nalkutan, nalkutan, nalkutan, annan lisää pelikieltoa, ym. Olen äärimmäisen stressaantunut. Vaikka itse olen kuinka väsynyt, en saa unta ajoissa, kun käyn kierroksilla pojan hidastetun takia ja nukun siksi itse liian vähän.
Onko kenelläkään antaa vertaistukea? Mutta ettehän ala haukkumaan, arvostelemaan tai kettuilemaan.
Kommentit (370)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus ja pitkät vastaukset/kommentit tässä keskustelussa ovat PILAILUA.
Sama trolli/robotti joka näitä tehtailee. On kutsuttu myös Satutädiksi tai POIKALAPSIHULLUKSI.
Hän syöttää jorinaansa ympättyä vihamielisyyttä, joka kohsistuu lapsiin ja miehiin. Yrittää normalisoida sitä? Tyylistä ja aktiivisuudesta päätellen on robotin tuottamaa sisältöä.
Voihan se toisaalta olla joku hullu kiinalainen, liettualainen, vietnamilainen, filippiini, tai korealainen... Eurooppalainen se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama trolli/robotti joka näitä tehtailee. On kutsuttu myös Satutädiksi tai POIKALAPSIHULLUKSI.
Hän syöttää jorinaansa ympättyä vihamielisyyttä, joka kohsistuu lapsiin ja miehiin. Yrittää normalisoida sitä? Tyylistä ja aktiivisuudesta päätellen on robotin tuottamaa sisältöä.
Voihan se toisaalta olla joku hullu kiinalainen, liettualainen, vietnamilainen, filippiini, tai korealainen... Eurooppalainen se ei ole.
Liettuakin on osa Eurooppaa. Pointtini oli, että ko. kirjoitukset eivät edusta länsimaista mentaliteettia; psykoottinen eurooppalainen varmasti pystyisi hänkin tuottamaan näkemyksiä, jotka eivät edusta tyypillisiä länsimaisia arvoja.
Pidän uskottavampana, että näitä rappio-aloituksia tehdään tekoälyllä. Samanlaisia aloituksia on niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liettuakin on osa Eurooppaa. Pointtini oli, että ko. kirjoitukset eivät edusta länsimaista mentaliteettia; psykoottinen eurooppalainen varmasti pystyisi h
Toisaalta halpatyövoima etätyönä ei paljon vaatisi sekään (suomalaisin verovaroin, tietysti). Se nyt ei ole kovin olennaista, miten.
Meillä jokainen ottaa iltapalaa itse, ja menee nukkumaan omin päin. Minä käyn sanomassa hyvät yöt kun menen itse nukkumaan. Silloin tällöin kysyn muistaahan lapset pestä hampaat joka ilta. Lapset osaavat käydä suihkussa aina tarvittaessa.
Ihan älytöntä tuollainen joka iltainen tappelu. Ajattele, että tämä teille kaikille jää muistoksi lapsuusajasta. Onko kivaa? Ota vähän rennommin, ja anna lapselle enemmän vastuuta itsestään. Kaikkien hermot säästyy.
Lapsi ei kuulosta ihan normaalilta? Onko autisti tms vammanen?
Syy vitkasteluun voi olla myös murheet. Koulussa on ehkä kiusattu rankasti monta vuotta ja on siitä masentunut. Iltaisin ahdistaa tehdä mitään nukkumaanmenoon liittyvää kun veemäinen aamu ja kouluunlähtö taas lähestyy kovaa vauhtia.
Se hyräily voi olla tietoista tai alitajuntaista itsensä rauhoittamista mikä saa ehkä hetkeksi ikävät ajatukset muualle. Tavaroita käsissä pyöritellessä miettii kuinka saisi sanottua huutavalle äidille mikä mieltä painaa.
Harmi että tämä vastaus tulee näin myöhään, mutta sen lapsen kanssa olisi äidin kannattanut keskustella painaako joku hänen mieltään. Ei saa sanottua ääneen kun saattaa hävetä esim. kiusaamista.
Itse olin tuon ikäisenä todella pahasti koulukiusattu ja muistan kuinka joka ilta ahdisti tuleva koulupäivä. Kotona en kehdannut kiusaamisesta puhua mitään. Suihkuun mennessä tykkäsin olla siellä kauan ja ajatella mukavia asioita kuuman veden valuessa niskaan. En tahallani vitkastellut, se oli vain sellainen pakopaikka ja veden valuminen terapeuttista.
Jos on herkkä ja ujo lapsi niin koulussa kiusattuna ja hyljeksittynä saattaa sitten muutenkin alkaa näkyä erilainen käytös sosiaalissa tilanteissa, kun on epävarma ihmisten seurassa. Jos äiti kotona koko ajan huutaa niin ei saa tukea ja turvaa sieltäkään. Sitten käy kuten tässä aloittajan tapauksessa että ihan sukulaisten kanssa seurustelu saattaa ahdistaa kun tuntuu ettei kelpaa omana itsenään missään eikä kenellekään.
Meillä oli sama juttu, ilmeisesti add-diagnoosi aiheuttaa sitä, ettei vaan pysty siirtymääm vaiheesta toiseen näissä iltapuuhissa. Huutaminen ei auttanut yhtään vaan jouduin ohjaamaan hienovaraisemmin esim. kylppäriin hammaspesuus ja olihuoneesta omaan huoneeseen, jotta menee nukkumaan. Eli käytännössä olin vierellä ja johdatin sinne minne piti mennä.
Huutoa parempi tulos voisi olla lahjonta, tätä käytin mm. siinä, että käy ammattikoulun loppuun ja saa päättötodistuksen. Koronan takia lupaus on vielä täyttämättä, mutta joku päivä se luvattu matka vielä tehdään.
Tuo hyräily viittaa mielestäni siihen, että oikein haluaa ärsyttää teitä vanhempia suuttumiseen ja huutoon asti. Itse en kiinnittäisi mitään huomiota tuohon ja poistuisin ruokapöydästä ja jättäisin pojan itsekseen siihen syömään, antaisin seistä kylppärissä sen 10 minuuttia kuivattamassa itseään ja painuisin omiin hommiini vaikka telkkarin ääreen. Asettuu varmaan,kun ei saa enää huomiota.
Varmaan ulkoilette ja retkeilette perheen kanssa ahkerasti päivittäin, viikottain, vuodesta toiseen?
Katsoisin ensimmäiseksi päiväjärjestyksen kuntoon, ehdottomasti riittävästi ulkoilua ja liikuntaa, myös raskaampaa liikuntaa. Uni tulee, kun väsyttää. Kun tulee nälkä, ruoka maistuu. Kun hikoilee, onkin jo kiva mennä pesulle.
Sinulla vaikuttaa olevan liikaa tyhjää aikaa tai kasvatus- ja ihmissuhdetaidot hukassa, jos keskityt riitelemään, vahtimaan ja kyttäämään perheenjäseniäsi? Pidätkö lastasi syntipukkina?
Käytkö työssä? Silloinhan sinun pitäisi keskittyä jo omaan jaksamiseesi. Oletko lukenut murrosiästä, perheen ihmissuhteista ja miten ne vaikuttavat pitkälle tulevaisuuteen?Myös itsekseen ja oma-aloitteiseti voi opiskella ja oppia parempia tapoja pärjätä perheenä.
Jotain on nyt aivan hassusti. Koska panikoit ja olet nyt saanut tällaisen tilanteen aikaiseksi, lähettäisin sinut pikapikaa ammatti-ihmisen juttusille. oppimaan ja keskustelemaan, puhumaan ja miettimään, miten perheessä käyttäydytään. Siitä se kierre lähtee vähitellen purkautumaan. Vielä parempi tietysti, jos koko perhe pääsisi juttelemaan tilanteesta. Jos riitelette joka ilta vuodesta toiseen, olet kehittänyt vihakierteen, josta on viimeinen aika päästä kaikkien pois. Kaksi vuotta tyhmään riitelyyn tuhlattua ja väärinkäytettyä aikaa.
Rauhoitu, opiskele, mieti, neuvottele, ota asioista selvää.
Ja varsinkin, ole kotona joskus ihan hiljaa ja kuuntele muiden puhetta. Et sinä ole aina oikeassa, etkä ainoa oikeassa olija.