Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

12v poika, iltatoimien järjetön hitaus aiheuttanut koko perheen riidan joka ilta kahden vuoden ajan

Vierailija
16.10.2019 |

En enää jaksa tätä. Poika ei saa itseään millään sänkyyn ja nukkumaan ajoissa. Minä hermostun ja komennon, hoputan ja jaan rangaistuksena pelikieltoa, telkkarikieltoa, kaverikieltoa, ym. Lopulta minä ja mies/pojan isä riihellemme keskenämme. Tämä siis joka ikinen ilta viimeisen kahden vuoden ajan. Lisäksi poika alkanut nyt syyslomalla heräämään aiemmin, kuin kouluaamuina, mikä on johtanut äärettömään väsymykseen, mutta ei suostu nukkumaan pidempään, ei saa itseään illalla ajoissa nukkumaan, eikä missään tapauksessa suostu nukkumaan päivällä yhtään torkkuja.

Illalla viivyttely alkaa jo kun pitäisi syödä iltapalaa. Jos poika viivyttelee ruokapöytään tulemista. Suuren nalkutuksen tuloksena tulee syömään ja syöminen kestää tunnin. Sitten veltosti riisuu vaatteet, mikä kestää 15 min ja minä hoputan ja nalkutan vieressä. Käveleminen suihkuun kestää 5-15 min, koska matkalla päättelee määräämään jotain tavaraa, tai vaan seisoo ja hyräilee. Suihkuttaminen kestää 15min. Itsensä pyyhkiminen 15 min, kun tuijottaa lattiaa pyyhe olkapäillä ja hyräilee, eikä pyyhi. Hampaiden pesun aloittaminen 10 min, kun vetelehtii, seisoskelee hammasharja kädessä ja pyörittelee sitä vaan kädessään. Hampaiden pesu 10 min, kävelee ympäri kylpyhuonetta ja hyräilee. Sitten yöpuvun pukeminen 15 min, kun ei pue, vaan istuu sängyn laidalla alasti ja näplää jotain kynää, kirjaa, tai muuta tavaraansa. Sänkyyn meno, kun saa yöpuvun päälleen kestää 10 min, kun taas seisoo ja miettii tai hyräilee tai näplää käsissään jotain tavaraa ja miettii.

Joka vaiheessa hoputan, hoputan, hoputan, nalkutan, nalkutan, nalkutan, annan lisää pelikieltoa, ym. Olen äärimmäisen stressaantunut. Vaikka itse olen kuinka väsynyt, en saa unta ajoissa, kun käyn kierroksilla pojan hidastetun takia ja nukun siksi itse liian vähän.

Onko kenelläkään antaa vertaistukea? Mutta ettehän ala haukkumaan, arvostelemaan tai kettuilemaan.

Kommentit (370)

Vierailija
41/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän samanlainen 10-v. tyttö. ADD:tä epäilen. Toisaalta asia on pahentunut vuosien mittaan eli aina ei ole ollut tällaista. Vai miten add oireilee pikkulapsella?

Vierailija
42/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis joka ilta määräät pelikieltoa, telkkarikieltoa, kaverikieltoa? Viivyttelystä?

Ilmeisesti ne kestävät vain yön ajan kun taas pitää uutta bannia antaa?

Poikasi on keksinyt passiivisen vastarinnan. Oikeasti, 12-vuotiaan pitäisi toimia itse. Miksi kuljet jatkuvasti hänen perässään nalkuttamassa? Teillä on varmaan iltaisin kauhea tunnelma. En ihmettele jos parin vuoden päästä murkkuikäisesi hermostuu sinuun toden teolla ja antaa takaisin. Vielä ei uskalla mutta suunnittelee.

SINÄ olet ongelma. Ylikontrolloiva hirviöäiti.

Tämä!

"Ja ettehän sitten muuten arvostele tai kettuile!" Sekin piti yrittää kontrolloida.

Totta hitossa annetaan kuulua, kuka on se todellinen ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mikään ihme jos poikaa ei huvita kiirehtiä missään kun vaan nalkutetaan. Miksi pitää illan aikataulut olla niin tiukat että pitää koko ilta olla hoputtamista. Ei varmasti saa nukuttuakaan kunnolla ja seuraavana päivänä miettii että kohta se riitely taas alkaa. Mitä jos itse vähän rauhoittuisit ja olisit vaikka viikon hiljaa näin alkuun.

Vierailija
44/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa pojan tehdä yksin ja omaan tahtiin. Jos omassa tahdissa iltatoimet kestävät vaikkapa 2,5 tuntia, on helppo laskea aloitusaika. Ehkä tahti muuttuu nopeammaksi, kun saa hengittää vapaasti. Tai sitten ei.

Vierailija
45/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aika selvästi nuo rangaistukset eivät toimi, jos käytös säilyy aina vaan samana. Ja sanoisin, että ei ihme, sillä joku pelikielto tai kaverikielto tai muu on vastaava rangaistuksena hyvin pitkäjänteinen, eikä pitkäjänteinen ajattelu selvästi ole lapsen vahva puoli. Kannattaisi vaihtaa tilalle mieluummin joku akuuttia epämiellyttävää oloa aiheuttava rangaistus. Jos ette halua ruumiillisesti kurittaa, niin yksi vaihtoehto on esim. nurkassa seisotus hiljaa ja paikallaan nurkkaa tuijottaen. Esim. laitetaan eri toimien suorittamiselle maksimiaika (vaikkapa hampaiden pesu kokonaisuudessaan 3 min), ja jos maksimiaikaa ylittyy, niin välittömästi toimen suorittamisen jälkeen seuraa rangaistus joka on yhtä pitkä kuin se aika millä maksimiaika ylittyi. Siis vaikka jos hampaiden pesu kesti 3 minuutin sijaan 15 minuuttia, niin sitten seisoo heti hampaiden pesun jälkeen 12 minuuttia nurkassa ennen kuin aloitetaan seuraava iltatoimi.

Lasua muuten pukkaa. Nurkassa seisotus on henkistä väkivaltaa. Mitä jos sinun pomosi laittaisi sinut nurkkaan seisomaan, jos myöhästyt 3 minuuttia? Olisko ok?

Vierailija
46/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti. Noi on todella tyypillisiä autismiin kuuluvia juttuja (voi siis olla esim. ihan asperger jne.), että alkaisin huolestua.

Toisaalta myös tuo, että joutuu suorittamaan kaiken äidin nalkuttaessa vieressä kuulostaa inhottavalta ja voi aiheuttaa viivyttelyn ihan sillä, että toivoo äidin häipyvän siitä katselemasta. Oletko siis ihan oikeasti 12-vuotiaan kanssa vieressä katsomassa riisuutumista ja nalkutat jollei suju riittävän nopeasti? Ja seuraat paikkojen pesemistä ja kuivaamista kommentoiden? Minusta tuo kuulostaa aika ikävältä murrosikäisen ollessa kyseessä.

Itse työskentelen autistien nuorten kanssa ja kuvaamasi kuulostaa todella tyypilliseltä toiminnalta meidän asukkaiden piirissä. Jos siis 12-vuotias vielä estoitta haahuilee alasti kunnes kielletään ja maneerisesti hyräilee eikä saa toimintaa millään käynnistymään. Tässä ei auta nalkuttaminen vaan toiminnan strukturointi ja siinä sitten tarttette apua jos siitä on kyse.

Jospa antaisit sen nuoren ihan itse kaikessa rauhassa tehdä asioita?

Vierailija
47/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nalkuttamiseen sillä on varmaan mennyt hermot, voin kuvitella itseni 12-vuotiaana ärsyttämässä tahallaan jos joku olisi jaellut ohjeita vieressä jatkuvalla syötöllä. Anna sen olla vähän aikaa, 12-vuotias on jo sen verran iso että oma itsenäisyys alkaa tulla esiin.

Vierailija
48/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää miltä tuntuu olla 12 v poika joka haluaisi vaan mennä rauhassa suihkuun runkkaamaan mutta äiti vahtii ensin kellon kanssa vieressä että miten se riisuminen sujuu ja ottaako vaatteet oikeassa järjestyksessä pois. Tämän jälkeen äiti kellottaa edelleen että kuinka monta minuuttia siellä suihkussa ollaan ja hoputtaa hoputtaa hoputtaa. Ja sinä haluaisit - kuten muutkin samanikäiset kaverit - vain hetken omaa rauhaa yksin peniksen kanssa siellä suihkussa.

Vierailija
49/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pojan elämä sujuu muuten? Onko samanlaista aamuisin kun pitäisi lähteä kouluun? Entä iltapäivällä? Jos ongelma koko ajan ja kaikessa, niin silloin varmaan jostain kirjainyhdistelmästä kyse. Mutta jos vaan iltatoimet tökkii niin sitten suosittelen nalkuttamisen ja vahtaamisen lopettamista.

Vierailija
50/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla provo, ei kukaan seuraa 12 vuotiasta noin, tai ei ole ainakaan terve vanhempi.

Vierailija
51/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kertoa ehta lapsuuskokemus armaalta 1970-luvulta:

12-vuotiaana valvoin aina viimeiseen telkkariohjelmaan asti, silloin ohjelmat loppui siinä puolenyön tienoilla.  Sain valvoa (meillä oli vapaa kasvatus), kunhan a) en häirinnyt muita jos muut oli jo nukkumassa (äiti yleensä oli) b) olin hoitanut läksyt ja minulle kuuluneet kotityöt c) ja heräsin volisematta joka aamu klo 7 kouluun.

Ei ollut ketään nalkuttamassa tai hoputtamassa illalla, itse tein ilta-askareet. Mutta aamulla ei vastaavasti selityksiä kuunneltu, se oli ylös ja ulos ja turpa rullalle. Se oli sellaista itse teet päätöksen ja kestät seuraukset (väsymyksen), ja että sovituista asioista pidetään kiinni. 

Vierailija
52/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia käytöstä, viittaa autismiin aivan selvästi.

Onko ollut aivan normaali lapsuus? Sujuuko koulu ongelmitta? Kmmunikoiko normaalisti?

Minusta tuo ei oikein selity edes tuolla kauhealla nalkuttamisella ja vahtaamisella, jos kerran haahuilee alasti piittaamatta muista läsnäolijoista ja syventyy vaan omiin ajauksiinsa tyyliin edes kuulematta muita. 

Vai onko koko lapsuus ollut kauhean kontrolloitua aikatauluttamista ja käskyttämistä ja vaatimista asioiden sujumiseen jossain tietyssä aikataulussa ja kaiken tekemisen valvomista? Kuulostaa vanhemmiltakin outona tuollainen kontrollointi, että vahditaan ja kellotetaan peseytymistä.

Silti vaikuttaa hyvin erityiseltä.

T. Autistien kanssa työskentelevä

Vierailija
53/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö teillä täysin toimia, hyppiä sun pillin mukaan.

Oot aika kiree hermonen tyyppi, löysää pipoo vähän.

Huomena illalla meet jonnekkin kotoontas ja annat pojan itte hoitaa iltatoimet. Anna vastuuta. Eikä kuole vaikkei joka päivä käy suihkussa.

Vierailija
54/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti... 12- vuotias osaa ihan itse ottaa iltapalan kun on nälkä! Ei meillä ainakaan ole "yhteinen" nälkä perheessä! Kolme lasta siis talossa. Enkä todella seiso vieressä katsomassa kun 12v riisuu, käy suihkussa tai pesee hampaansa! Osaa ihan itse katsoa kellosta milloin menee nukkumaan, milloin syö, milloin menee kouluun ja treeneihin. Osaa kulkea itse busseilla ja junilla ja pyörällä. Meillä pienin on päiväkodissa ja hänen kanssaan vahdin vaatteen vaihdot ym. Meillä 12 v on ihan itsekseen joukkueen kanssa matkoillakin!

Siispä - mene ihan itse nukkumaan ja luota lapseesi.

Useamman kanssa ei voisi tuollaista showta edes pitää! Ei riittäisi vuorokaudessa tunnit.

Vierailija
55/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyy, ootko mami siellä vessassa/suihkussa kanssa kyttäämässä että kaikki sujuu haluamallasi tavalla?

Vierailija
56/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäiseksi kaikki nalkutukset, riitelyt ja vieressä valvomiset pois (jos pojalla ei siis ole esim add tms., vaan kyseessä ihan ”normaali” lapsi jolla muuten arki sujuu). Sopikaa yhdessä aika, jolloin koko perhe syö yhdessä iltapalaa, vaikkapa kahdeksalta. Iltapalan syönnin jälkeen jokaisella on aikaa hoitaa itse kaikki iltatoimet, kuten hampaiden pesut, suihkussa käynnit, seuraavan päivän koulurepun pakkaaminen jne. Tässä on myös ap:lla omaa aikaa kun aika ei mene pojan valvomiseen. Sitten sovitte ajan, jolloin valot sammuu, esim yhdeksältä tai mikä teillä onkaan nukkumaanmenoaika, ja sen jälkeen ei enää haahuilla ympäri taloa, vaan niitä asioita joita ei ole hoidettu, jää hoitamatta. Ja miehen kanssa sovitte etukäteen miten ongelmatilanteissa toimitaan, eikä niin että kaikki alkavat väsyneinä riidellä.

Vierailija
57/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aika selvästi nuo rangaistukset eivät toimi, jos käytös säilyy aina vaan samana. Ja sanoisin, että ei ihme, sillä joku pelikielto tai kaverikielto tai muu on vastaava rangaistuksena hyvin pitkäjänteinen, eikä pitkäjänteinen ajattelu selvästi ole lapsen vahva puoli. Kannattaisi vaihtaa tilalle mieluummin joku akuuttia epämiellyttävää oloa aiheuttava rangaistus. Jos ette halua ruumiillisesti kurittaa, niin yksi vaihtoehto on esim. nurkassa seisotus hiljaa ja paikallaan nurkkaa tuijottaen. Esim. laitetaan eri toimien suorittamiselle maksimiaika (vaikkapa hampaiden pesu kokonaisuudessaan 3 min), ja jos maksimiaikaa ylittyy, niin välittömästi toimen suorittamisen jälkeen seuraa rangaistus joka on yhtä pitkä kuin se aika millä maksimiaika ylittyi. Siis vaikka jos hampaiden pesu kesti 3 minuutin sijaan 15 minuuttia, niin sitten seisoo heti hampaiden pesun jälkeen 12 minuuttia nurkassa ennen kuin aloitetaan seuraava iltatoimi.

No eiköhän ne iltatoimet pitkity tämmösellä kidutuksella.

Pesit nyt hampsuja 15 sek. liian pitkää, 12 min. nurkassa.

Muuten ihmistäkö tässä kasvatetaan vai jotain elukkaa?

Vierailija
58/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hänellä on neurologinen häiriö esim add ja ongelmia omantoiminnan ohjauksessa - hän tarvitsee apua. Eli ei voi tuolle mitään itse. Yleensä vieressä hermostuminen ja maltin menettäminen lukittasa toimintaa entisestään. Rauhallinen ohjaus, yksi tehtävä kerrallaan ja muut virikkeet pois siksi aikaa sekä positiivinen palaute voisi auttaa. Älykkyydessähän ei ole vika, eikä luonteessa vaan aivojen ”nukahtelussa”.

Vierailija
59/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Jos ei tule ajoissa iltapalalle, korjaat sen pois. Miksi pitää käydä suihkussa? Jos ei kerkeä, niin sitten on käymättä. Ihmeelliseen peliin olet suostunut. Sinä määräät ajan, jolloin valot menevät kiinni. Mitä poika on siihen mennessä tehnyt, on hänen asiansa. Kyse ei ole taaperosta enää.

Vierailija
60/370 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän ne iltatoimet pitkity tämmösellä kidutuksella.

Pesit nyt hampsuja 15 sek. liian pitkää, 12 min. nurkassa.

Muuten ihmistäkö tässä kasvatetaan vai jotain elukkaa?

Ei kun jos pesu venähtää 15 sek niin silloin seisotaan vain 15 sek. Luetunymmärtäminen hoi.