12v poika, iltatoimien järjetön hitaus aiheuttanut koko perheen riidan joka ilta kahden vuoden ajan
En enää jaksa tätä. Poika ei saa itseään millään sänkyyn ja nukkumaan ajoissa. Minä hermostun ja komennon, hoputan ja jaan rangaistuksena pelikieltoa, telkkarikieltoa, kaverikieltoa, ym. Lopulta minä ja mies/pojan isä riihellemme keskenämme. Tämä siis joka ikinen ilta viimeisen kahden vuoden ajan. Lisäksi poika alkanut nyt syyslomalla heräämään aiemmin, kuin kouluaamuina, mikä on johtanut äärettömään väsymykseen, mutta ei suostu nukkumaan pidempään, ei saa itseään illalla ajoissa nukkumaan, eikä missään tapauksessa suostu nukkumaan päivällä yhtään torkkuja.
Illalla viivyttely alkaa jo kun pitäisi syödä iltapalaa. Jos poika viivyttelee ruokapöytään tulemista. Suuren nalkutuksen tuloksena tulee syömään ja syöminen kestää tunnin. Sitten veltosti riisuu vaatteet, mikä kestää 15 min ja minä hoputan ja nalkutan vieressä. Käveleminen suihkuun kestää 5-15 min, koska matkalla päättelee määräämään jotain tavaraa, tai vaan seisoo ja hyräilee. Suihkuttaminen kestää 15min. Itsensä pyyhkiminen 15 min, kun tuijottaa lattiaa pyyhe olkapäillä ja hyräilee, eikä pyyhi. Hampaiden pesun aloittaminen 10 min, kun vetelehtii, seisoskelee hammasharja kädessä ja pyörittelee sitä vaan kädessään. Hampaiden pesu 10 min, kävelee ympäri kylpyhuonetta ja hyräilee. Sitten yöpuvun pukeminen 15 min, kun ei pue, vaan istuu sängyn laidalla alasti ja näplää jotain kynää, kirjaa, tai muuta tavaraansa. Sänkyyn meno, kun saa yöpuvun päälleen kestää 10 min, kun taas seisoo ja miettii tai hyräilee tai näplää käsissään jotain tavaraa ja miettii.
Joka vaiheessa hoputan, hoputan, hoputan, nalkutan, nalkutan, nalkutan, annan lisää pelikieltoa, ym. Olen äärimmäisen stressaantunut. Vaikka itse olen kuinka väsynyt, en saa unta ajoissa, kun käyn kierroksilla pojan hidastetun takia ja nukun siksi itse liian vähän.
Onko kenelläkään antaa vertaistukea? Mutta ettehän ala haukkumaan, arvostelemaan tai kettuilemaan.
Kommentit (370)
Oletko miettinyt että puolison kanssa ensin sopisit että yhdessä teette?
12v on kyllä toisaalta niin vanha että ei pitäisi tarvita komentamista. Kokeileppa että et tee asian eteen mitään.
No eihän tuo nyt kai normaaliakaan ole?
Ei kukaan tuollaista jaksa.
Nyt kuri sille sällille!
Suosittelen kans sitä, että viikkoon et reagoi asiaan mitenkään. Itselle tuli mieleen että ihan kuin poika tahallaan ärsyttäisi sinua toimien noin.
Itse laittaisin kotiintuloajaksi klo. 17 ja siitä sitten ilmavoimiin heti, että on klo. 19 sängyssä. Tätä niin kauan, että homma alkaa sujua. Läksythän tekee sovitusti heti koulun jälkeen, eikö? Vai onko niin, että teillä ei ole muutenkaan säännöt ja rutiinit ok?
Iltapala on tarjolla tietyn aikaa. Jos ei saa itseään pöydän ääreen niin syököön aamulla. Ainakin siitä asiasta vitkuttelu jäisi pois.
Jos ei tule syömään ajoissa, ruoka pois. Jos syöminen kestää, sama homma. Ei sillä silloin nälkä ole. Tässä asiassa antaisin olla.
Menkööt sillä aikaa sinne pesulle, jos siinä kerran kestää.
Jos kahden vuoden ajan on jo riidelty, oletteko kokeilleet antaa pojan jonkin aikaa toimia ilman ulkoa tulevaa ohjausta? Keskustelisitte asiasta etukäteen rauhallisesti (ei juuri ennen nukkumaanmenoa) ja toteaisitte, että hän alkaa olla jo niin iso, että selviytyy iltatoimista itse. Sopisitte yhdessä tavoiteaikataulun ja vaikka pienen palkinnon, joka seuraa, jos poika viikon ajan (tai vaikka vain yhden illan) onnistuu noudattamaan sitä. Tämän jälkeen sen viikon (tai sovitun ajan) verran antaisitte asian olla. Iltasella te vanhemmat tekisitte omat iltatoimenne normaalisti ja sitten vaikka asettuisitte lukemaan kirjaa tms. sen sijaan, että pojan toiminta hallitsisi koko iltaa.
Koska ihan oikeasti, kyse on jo niin isosta lapsesta, että jos ei edes muutamana iltana edellä kuvattu missään tapauksessa hyvälläkään yhteisellä suunnittelulla onnistu, pitäisi ehkä jo selvitellä, onko jotain erityistarpeita. Myös ulkopuolinen apu voisi olla tarpeen.
Oletteko kokeilleet laittaa paperille aikataulun ja poika saisi itse noudattaa sitä. Eli ihan ”vaatteiden riisuminen 19.30-19.35, suihku 19.35-19.45, kuivaaminen ja yövaatteet päälle 19.45-19.55...” jne.
Lakkaa komentelemasta jatkuvasti ja kokeilkaa vaan hiljentää ja pimentää koko huusholli, kun on nukkumaanmenon aika.
Mikä on varsinainen ongelma?
Että poika ei saa tehtäviään (koulu, harrastukset) tehdyksi koska on väsynyt vai mikä?
Iltatoimet pitäisi kai sitten aloittaa esim. tunnin aiemmin kuin nyt...? Silloin et joutuisi niin kovin hoputtamaan.
Kiusallaan vetelehtii kun huomaa et sun hermot menee. Kokeile että et millään lailla komnentoi pojan nukkumaanmenoa. Hoidat itsesi ja mahdolliset muut lapset petiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse laittaisin kotiintuloajaksi klo. 17 ja siitä sitten ilmavoimiin heti, että on klo. 19 sängyssä. Tätä niin kauan, että homma alkaa sujua. Läksythän tekee sovitusti heti koulun jälkeen, eikö? Vai onko niin, että teillä ei ole muutenkaan säännöt ja rutiinit ok?
Eikö 12-vuotias ole aika nuori ilmavoimiin?
Onko poika ollut 12-vuotias koko tämän kahden vuoden ajan...?
Onko add? Miten toimii muuten arjessa? Entä koulussa?
Jos tuota on kestänyt jo 2v niin tuskin menee ohi itsekseen vaan tarvitsee apua.
Hankalalta kuulostaa. Jos kyseessä olisi uusi ilmiö nin voisi ajatella että poikanne vain vastustaa teidän "komentoanne" hyväksi huomaamallaan tavalla. Koska tätä on kestänyt jo näin kauan, kysyisin neuvoa asiantuntijalta, esim. lastenläääriltä. Pitäisi varmaan ensin tutkia ettei ole mitään sairautta tai psyykkistä oireilua tuossa. Tuo nalkutaminen ja uhkailu ei näytä auttavan. Oletko koskaan päässyt rauhallisesti juttelemaan pojan kanssa, ilman syyttelyä?
Kokeeko poika tämän ongelmallisena, onko halukas muuttamaan tilannetta? Onko jotenkin voimaton oman toimintansa kanssa?
Jos kyllä, niin hanki jonkinlainen ajastin, mielellään sellainen, jossa näkyy visuaalisesti selkeänä jäljellä oleva aika. Time timer tai sen tyyppiset, munakellon saa halvalla. Tehkää yhdessä suunnitelma, kirjalliset ohjeet ja sopimus ajankäytöstä. Ole ymmärtäväinen, kun poika harjoittelee.
Jos ei, niin anna olla. Kerro pojalle, mielellään selkeästi kirjallisena, ettet aio enää hyysätä iltatoimissa, koska tarvitset itse unta. Kirjaa myös seuraukset, joihin ongelmakäyttäytymisen jatkaminen johtaa. Koulusta myöhästyminen, pidemmän päälle lastensuojelu- tai muiden viranomaisten mukaantulo. Huom, nämä eivät ole uhkauksia, vaan toteat, että poika saa apua, sitten ulkopuoliselta.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kokeilleet laittaa paperille aikataulun ja poika saisi itse noudattaa sitä. Eli ihan ”vaatteiden riisuminen 19.30-19.35, suihku 19.35-19.45, kuivaaminen ja yövaatteet päälle 19.45-19.55...” jne.
Eiköhän vanhempien olisi kannattanut tehdä tälläinen jo kymmenen vuotta sitten ja sitten noudattaa sitä...
Ihan kuin meidän 11-vuotias poikamme. Eipä tässä muuta kuin tsemppiä meille...