Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12v poika, iltatoimien järjetön hitaus aiheuttanut koko perheen riidan joka ilta kahden vuoden ajan

Vierailija
16.10.2019 |

En enää jaksa tätä. Poika ei saa itseään millään sänkyyn ja nukkumaan ajoissa. Minä hermostun ja komennon, hoputan ja jaan rangaistuksena pelikieltoa, telkkarikieltoa, kaverikieltoa, ym. Lopulta minä ja mies/pojan isä riihellemme keskenämme. Tämä siis joka ikinen ilta viimeisen kahden vuoden ajan. Lisäksi poika alkanut nyt syyslomalla heräämään aiemmin, kuin kouluaamuina, mikä on johtanut äärettömään väsymykseen, mutta ei suostu nukkumaan pidempään, ei saa itseään illalla ajoissa nukkumaan, eikä missään tapauksessa suostu nukkumaan päivällä yhtään torkkuja.

Illalla viivyttely alkaa jo kun pitäisi syödä iltapalaa. Jos poika viivyttelee ruokapöytään tulemista. Suuren nalkutuksen tuloksena tulee syömään ja syöminen kestää tunnin. Sitten veltosti riisuu vaatteet, mikä kestää 15 min ja minä hoputan ja nalkutan vieressä. Käveleminen suihkuun kestää 5-15 min, koska matkalla päättelee määräämään jotain tavaraa, tai vaan seisoo ja hyräilee. Suihkuttaminen kestää 15min. Itsensä pyyhkiminen 15 min, kun tuijottaa lattiaa pyyhe olkapäillä ja hyräilee, eikä pyyhi. Hampaiden pesun aloittaminen 10 min, kun vetelehtii, seisoskelee hammasharja kädessä ja pyörittelee sitä vaan kädessään. Hampaiden pesu 10 min, kävelee ympäri kylpyhuonetta ja hyräilee. Sitten yöpuvun pukeminen 15 min, kun ei pue, vaan istuu sängyn laidalla alasti ja näplää jotain kynää, kirjaa, tai muuta tavaraansa. Sänkyyn meno, kun saa yöpuvun päälleen kestää 10 min, kun taas seisoo ja miettii tai hyräilee tai näplää käsissään jotain tavaraa ja miettii.

Joka vaiheessa hoputan, hoputan, hoputan, nalkutan, nalkutan, nalkutan, annan lisää pelikieltoa, ym. Olen äärimmäisen stressaantunut. Vaikka itse olen kuinka väsynyt, en saa unta ajoissa, kun käyn kierroksilla pojan hidastetun takia ja nukun siksi itse liian vähän.

Onko kenelläkään antaa vertaistukea? Mutta ettehän ala haukkumaan, arvostelemaan tai kettuilemaan.

Kommentit (370)

Vierailija
221/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, että rangaistusten hyöty on ihan nolla etenkin, jos ei edes tiedä, mistä hitaus johtuu. (En lukenut keskustelua alkua pidemmälle.)

Kerropa millä logiikalla rangaistusten hyöty on nolla? Puuttuuko lapsilta tyystin syy- ja seuraussuhteiden taju vai mikä siinä on taustalla?

Kerropa tutkimuksia, joiden mukaan rankaisut toimivat. Paljon on tutkimuksia siitä, miten se kasvaa mihin keskitytään ja positiivinen ehdollistaminen luo parhaita tuloksia ja myös oma-aloitteista käytöstä. Rangaistukset sulkevat aivot ja oppimisen sekä luovat rajoittunutta käytöstä.

Jos poika on haaveilija, kunnioitetaan sitä ja annetaan tehdä iltatoimet haaveillen. Toki niille pitää ryhtyä sitten riittävän ajoissa. Miksi ap:n tapa ja tyyli olisi ainoa oikea?

Sen että rangaistukset toimivat sanoo terve järki. Kuvittelepa maailma ilman rangaistuksia. Kuka vaan voisi tehdä mitä vaan välittämättä säännöistä ihan vaan sulkemalla korvat "positiiviselta ehdollistamiselta". Yksilö voisi aina halutessaan laittaa oman etunsa toisten edun edelle.

Yhteiskunnassakin palkitaan, kun tekee oikein. Rangaistukset ovat viimeisiä keinoja, jolla lähinnä suojellaan ympäristöä, ei tekijää. Miksi omaa lasta pitäisi heti ensimmäisen virheen kohdalla kohdella kuin pahinta rikollista, eikä niinkuin yhteiskunnassa tehdään, tukea ja kannustaa takaisin oikealle polulle?

Kyllä se sakko räpsähtää kerralla, vaikka olisi eka kerta kun ajaa kameratolpan ohi aavistuksen liian kovaa.

Lapselle ei sen sijaan saisi rangaistusta antaa vaikka samasta asiasta olisi jo sanottu miljoona kertaa.

Sakko on varoitus. Muutama lisää ja kortti lähtee vasta sitten.

Ai sakko ei siis ole rangaistus? Siinä tapauksessa myöskään varmaan esim. lapsen tukistaminen ei ole rangaistus, vaan vasta selkäsauna on.

Vierailija
222/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hermostun ja komennon, hoputan ja jaan rangaistuksena pelikieltoa, telkkarikieltoa, kaverikieltoa, ym. Lopulta minä ja mies/pojan isä riihellemme keskenämme. Tämä siis joka ikinen ilta viimeisen kahden vuoden ajan. Lisäksi poika alkanut nyt syyslomalla heräämään aiemmin, kuin kouluaamuina, mikä on johtanut äärettömään väsymykseen, mutta ei suostu nukkumaan pidempään, ei saa itseään illalla ajoissa nukkumaan, eikä missään tapauksessa suostu nukkumaan päivällä yhtään torkkuja."

Oletko perheen pomo, jonka pillin mukaan on kaikkien mentävä ja toteltava. Jopa mies kuulostaa olevan tossun alla, eikä saa ääntään kuuluville. Karmeaa luettavaa kommentisi ja kuinka suuri halu on hallita toisten elämää. Jopa 12v päiväunista lähtien.

Sinä ja vain sinä, huudat ja rähjäät ja jaat rangaistuksia muille, jos eivät tottelle ja tee sinun käskysi mukaan, joka on ainut ja oikea.

Kommentista päätellen, sinä olet se, joka tarvitsee kipeimmin apua. Ei ihme jos olisit tuhonnut jo poikasi itsetunnon ja altistanut syrjääntymiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sen lapsen olla! Katso peiliin ja löydät syyllisen ongelmiinne. Lapsi parka!

Vierailija
224/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nalkuttaminen lopetettava. Se vain huonontaa tilannetta. Ja kaikkien tutkimusten mukaan altistuminen nalkutukselle huonontaa aivojen hippokamouksen toimintaa. Ap nyt lopeta nalkutus. Puhu lapselle kannustavaan sävyyn. Positiivisesti. Aluksi kannattaa jollain lailla palkita lasta jos tekee vähän nopeammin, esim. hieman taskurahaa yms. Kehu lastasi.

Vierailija
225/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nalkuttaminen lopetettava. Se vain huonontaa tilannetta. Ja kaikkien tutkimusten mukaan altistuminen nalkutukselle huonontaa aivojen hippokamouksen toimintaa. Ap nyt lopeta nalkutus. Puhu lapselle kannustavaan sävyyn. Positiivisesti. Aluksi kannattaa jollain lailla palkita lasta jos tekee vähän nopeammin, esim. hieman taskurahaa yms. Kehu lastasi.

Siis hippokampuksen

Vierailija
226/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

NYT LOPETA TUO TOUHU; AP, ihan kammottavaa touhua sinulta, olla joku nalkuttaja ja vieressä kyttääjä, kellon kanssa otat aikaa että lapsi tekee mitä sinä määräät millonkin! Unohda nyt tämä lapsi omilleen, anna hänen elää omaa elämäänsä, syödä iltapala silloin kun on nälkä ja mennä suihkuun silloin kun itse haluaa. EI kukaan joka ilta mene suihkuun muutenkaan (ellei ole urheillut).Ihme orjuutaja. Huostaan pitäisi tuo laosi ottaa pikaisesti!

Vierailija
227/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko add? Miten toimii muuten arjessa? Entä koulussa?

Jos tuota on kestänyt jo 2v niin tuskin menee ohi itsekseen vaan tarvitsee apua.

Siis niin tää. Mä oon oikeesti ihan järkyttynyt aloituksesta.

"Hienoa" ap, sä kasvatat lasta, joka luulee, että ei osaa itse mitään. On huono. Lisäksi häntä rangaistaan siitä. Ihan järkyttävää. Katso itseäsi peiliin.

Mulls on kokemusta tuosta, että olen ollut se hidas lapsi. Se EI tule menemään ohi itsestään. Varsinkaan teininä. Nyt tässä parinkympin puolellakaan en ole erityisen nopea, vaikka olen koittanut kehittää itseäni.

Pojalla on luultavasti joku lievä autismi/asperger tai ADD. Veisin kyllä tutkimuksiin.

Omiin haaveisiin uppoaminen ja joka asiassa viivyttely ei meinaan ole tavallista. Sä ja miehesi ootte näköjään tavallisia, mutta ymmärrä poikaa: et saa häntä pakotettua normaaliksi.

Jos on tuollainen erilainen lapsi (kuten itse olin, kerron kokemuksesta), niin rangaistukset eivät auta. Hoputus ja eritoten nalkuttaminen vain hidastaa. Poika kokee itsensä huonoksi, kun ei voi mitään itselleen. Ja että tästä syntyy vielä riita joka ilta?? Tosi traumaattista!!

Oot ihan tosi epäempaattinen äiti.

Mua kans äiti patisti ja hoputti. Välillä tuli jiku rangaistuskin. Mä opin vain sen että olen huono, enkä osaa asioita samalla tavalla kuin muut.

Täähän oli aivan väärin. Kyllä mä osaan, jos saan tehdä omalla tavallani. Olisin tarvinnut roppa kaupalla ymmärrystä ja tahtini sietoa läheisiltä. Olisin tarvinnut kehumista silloin kun onnistun, enkä jatkuvaa sättumistä siitä kun en onnistu.

Tämä myös esimerkkinä kaikille niille, joilla on tällaisia lapsia.

Loppuun vielä, että teininä unirytmi muuttuu. Se on ihan tutkittu asia. Teinien biologinen unirytmi kallistuu klo 12:een. Tämä muuttuu kun tulee aikuiseksi, jolloin alkaa väsyttää aiemmin. Loogista on, että Teinien pitäisi saada nukkua pidempään, eikä pakottaa klo 8 kouluun.

Tästä on kirjoitettukin joskus, että on väärin pakottaa teinit tuollaisen liian aikaiseen koulurytmiin. Heille optimaalinen kouluu menoaika olisi klo 10.

Et voi muuttaa teiniä. Voit vain ymmärtää ja kannustaa. Erimielisyydet ja muut rajat ovat erikseen, mutta sisäistä rytmiä ei pysty muuttamaan.

Vierailija
228/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^ Lisään vielä, ettei kukaan järkyty. Itselläni oli huomattavasti laajemmat rajat kuin ap:n pojalla. Ei käskytetty joka asiaan erikseen ja sain hitailla aika paljon.

Olen samaa mieltä kuin muut. Anna pojan tehdä asioita silloin kun se itse haluaa. Hirveä armeija meininki.

Käy itse itseäsi kellottaen 5 min suihkussa.

Tosi kreepyä.

Vierailija
229/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^^ Lisään vielä, ettei kukaan järkyty. Itselläni oli huomattavasti laajemmat rajat kuin ap:n pojalla. Ei käskytetty joka asiaan erikseen ja sain hitailla aika paljon.

Olen samaa mieltä kuin muut. Anna pojan tehdä asioita silloin kun se itse haluaa. Hirveä armeija meininki.

Käy itse itseäsi kellottaen 5 min suihkussa.

Tosi kreepyä.

Kuka maksaa vesilaskun jos lotraa vaikka vartin suihkussa? Se lapsiko?

Vierailija
230/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muutoin ongelmia oman toiminnan ohjauksessa?

Toiminnanohjausta häiritsevä äiti.

Alko ihan naurattaa tää. Nimenomaan.

Vierailija
231/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kokeilleet laittaa paperille aikataulun ja poika saisi itse noudattaa sitä. Eli ihan ”vaatteiden riisuminen 19.30-19.35, suihku 19.35-19.45, kuivaaminen ja yövaatteet päälle 19.45-19.55...” jne.

Voi jeesus! Onko tällaisia vanhempia jossain oikeasti :D Tekisin lasun tuollaisesta. Kukaan vapaa ihminen tuollaista natsiaikataulutusta noudata. Poika SAA itse noudattaa...ihan saa, armosta, voi apua :D

Autistille aikataulut ovat tärkeitä. Luovat turvaa ja järjestystä. Autistilta usein puuttuu aloitekyky kun ikävistä rutiineista kyse jotka eivät kiinnosta.

Vierailija
232/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"hermostun ja komennon, hoputan ja jaan rangaistuksena pelikieltoa, telkkarikieltoa, kaverikieltoa, ym. Lopulta minä ja mies/pojan isä riihellemme keskenämme. Tämä siis joka ikinen ilta viimeisen kahden vuoden ajan. Lisäksi poika alkanut nyt syyslomalla heräämään aiemmin, kuin kouluaamuina, mikä on johtanut äärettömään väsymykseen, mutta ei suostu nukkumaan pidempään, ei saa itseään illalla ajoissa nukkumaan, eikä missään tapauksessa suostu nukkumaan päivällä yhtään torkkuja."

Oletko perheen pomo, jonka pillin mukaan on kaikkien mentävä ja toteltava. Jopa mies kuulostaa olevan tossun alla, eikä saa ääntään kuuluville. Karmeaa luettavaa kommentisi ja kuinka suuri halu on hallita toisten elämää. Jopa 12v päiväunista lähtien.

Sinä ja vain sinä, huudat ja rähjäät ja jaat rangaistuksia muille, jos eivät tottelle ja tee sinun käskysi mukaan, joka on ainut ja oikea.

Kommentista päätellen, sinä olet se, joka tarvitsee kipeimmin apua. Ei ihme jos olisit tuhonnut jo poikasi itsetunnon ja altistanut syrjääntymiselle.

Juuri näin! Ap:n teksti oli järkyttävää luettavaa. Malliesimerkki siitä, kuinka omat päänsisäiset ongelmat ja pakonomainen kontrollointi suunnataan tuhoamaan lapsen identiteetti, ja samalla oma parisuhde. Lapsi saattaa olla traumatisoitunut mutta muuten terve, tai omata jonkun tälläkin mainituista diagnooseista. Ap on sairas!

Vierailija
233/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamma seisoo kello kädessä kytäten kauanko 12v:llä menee hampaidenpesussa.

Vierailija
234/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä ap jos sanoisit pojalle, että tekee iltapuuhansa sillä välin kun sinä lähdet tunnin lenkille tai pariksi tunniksi kuntosalille? Sinulla olisi kohta hyvä kunto ja lapsi saa säätää ihan itse omat iltapuuhansa ihan niin hitaasti kuin haluaa.

Kuulostaa ihan käsittämättömälle että vahdit vieressä. Meillä ekasta alkaen, 7 v iästä siis, on menty itse kouluun ja tullut sieltä itse. Nyt ovat 12 v ja 15 v. Itse ottavat aamupalan jne iltapalaan asti, päättävät milloin käyvät suihkussa, mitä pukevat päällensä. Käyvät suihkussa ovi lukossa! Ei tulis mieleenkään vahtia vieressä. Voivat myös käydä suihkussa treeneissä! Missä iässä sinun lapsi saa tehdä itse? Meinaatko että jos hellität kontrollin niin on syömättä päivä tolkulla? Peseytymättä viikon? Nukkumatta monta vuorokautta? Tuskin!! Täysi-ikäiseksi kellotat vessa/pesurutiineja???

Onko lapsella kavereita? Harrastuksia? Liikkuuko itsenäisesti ulkona? Omani on välillä 5 päivää reissussa harrastusten takia. Ja hyvin pärjäävät. Käyvät kavereilla yökylässä.

Kuulostaa kuin teillä olisi alle kouluikäinen...

Vierailija
235/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla sanoi jo ADD. Olen ADD: n äiti ja kuulosti kovin tutulta. Keskittymishäiriöltä.

Vierailija
236/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuo nyt kai normaaliakaan ole?

Ei kukaan tuollaista jaksa.

Normaalia ei ole tuo vanhempien nalkutus. Jätkä tietää varsin hyvin mitä iltatoimiin kuuluu, hyräilee varmaan sulkeakseen itsensä pois vierestä kuuluvalta jäpätykseltä. Kuulostaa siltä, ettette itse ole päässeet eteenpäin pikkulapsen paapomisesta.

Lopettakaa siis nalkutus ja ottakaa joku tuon ikäiselle sopiva rutiini. Esim. tee iltatoimet, sitten katsotaan yhdessä joku ohjelma, esim. Duudsonien Päällikkö, The Wall Suomi, Vain Elämää, Rankat duunit, Armanin Pohjantähden alla (kyllä, tuon ikäinen voi jo vähän nähdä elämää!).  

Noin yleensä lapsen ilta- ja aamutoimien itsenäisyyttä kannattaa lisätä leireillä ja yökyläilyillä. Silloin lapsi oppii hoitamaan toimensa ilman vanhempien nalkutusta.

Vierailija
237/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tuolla sanoi jo ADD. Olen ADD: n äiti ja kuulosti kovin tutulta. Keskittymishäiriöltä.

Voi olla tai sitten ei tai on kasvatuksen tulos, kun mamma kellottaa minkä ajan saa käyttää mihin, oma-aloiteellisuus tapettu, jatkuvaa arvostelua, huutamista ja rangaistuksia jne. kyllä siinä pienen pojan ego ja aktiivisuus voidaan tappaa vähemmäkin. Ja kommenteista päätellen, teki poika mitä tahansa, se ei kelpaa. Ei edes se,

jos 12v herää syyslomalla vähän aikaisemmin. Ja huvittaa 12v pakottaminen päiväunilla.

Ap. aloitus on hyvä esimerkki, ettei kaikki lapset ja nuoret ole samalla lähtöviivalle, vaan millaiseen perheeseen on sattunut syntymään, eikä lapsi sitä voi valita, millaisen mielipuolen lapseksi sattuu syntymään.

Toivottavasti poika avatuu koulussa ja perhe saa apua. Lasun paikka.

Vierailija
238/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa todella ADD:lta. Poika tarvitsee vain aikaa, vapautta ajatuksilleen ja lempeää tukea. Ei aivojen käyttöjärjestelmä hoputtamalla tai huutamalla muutu, lapsi vain masentuu.

Kun ad(h)d-lapsi saa tukea ja ymmärrystä, hänestä kasvaa luova ja omintakeinen ihminen.

Oma add-poikani saattoi jäädä ajatuksiinsa vaipuneena jopa ruoka suussa toljottamaan, unohti pureskella ja nielaista.

Huumorilla ja lempeydellä tyypistä kasvoi ihana, sympaattinen, rauhallinen nuorimies, joka pärjää opinnoissa hyvin kun saa tehdä pääosin omaan tahtiinsa.

Vierailija
239/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että semmoiset iltarutiinit teillä.

Sun nalkutus ja jatkuva tarkkailu tekee lapsen illoista varmasti vaan hitaampia.

Poikasi kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin minä. Hidas haavelija, joka jää helposti jumittamaan ja tutkimaan vaikka kaakelin saumaa. Eikä minulla ole aspergeria eikä edes ADDta tai muuta vastaavaa diagnoosia.

Hoputtamisen ja nalkuttamisen koen lähinnä lamaannuttavana, en kannustavana. Se saa liikkumaan entistäkin hitaammin.

Anna pojalle tilaa hengittää.

Jos haluat kannustaa toimimaan nopeammin, niin miettikää yhdessä hyvä kannustin. Saa tehdä jotain kivaa illalla kun on saanut tehtyä iltatoimet. Sen kannustimen pitää olla joku pojan mielestä mahtava juttu, ei äidin määräämä kiva asia. Sillä tavalla saat lapsen toimimaan reippaammin paljon toimivammin kuin nalkuttamalla.

Ei välttämättä toimi heti eka iltana jos teillä on jo 2 vuotta ollut illat hirveää tappelua. Lapsi varmasti reagoi siihen jollakin tavalla vielä silloinkin kun olet muuttanut käytöstäsi.

Olen tosiaan itse hidas, ja niin ovat lapsenikin. (3 poikaa 2v, 13v ja 16v) Asiat kuitenkin sujuvat hyvin kun lähestymistapa on myönteinen ja tavoitteet tavoittelemisen arvoisia.

Esim 2-vuotias suoriutuu aamutoimista tehokkaasti kun tietää että saa keinua pari minuuttia pihakeinussa ennen päiväkotiin lähtemistä. Se keinuminen on pieni juttu, mutta hänelle melkein elämää suurempi asia. 13-vuotias taas tykkää pelaamisesta ja häntä motivoi tehokkaaseen toimimiseen se, että saa pelata jotain. Meillä onkin sellainen ikuisesti jatkuva monopoli jota pelataan pari kierrosta joka ilta.

16-vuotias ei tarvitse enää kannusteita vanhempien kanssa, hänellä on omat jutut ja ne riittävät hänelle kannusteiksi. Sitä 16-vuotiasta autoin pukemisessa vielä 8-vuotiaana jos oli kiire. Oppi kuitenkin teini-ikään mennessä hyvin omatoimiseksi.

Mies joskus siirtyy nalkutusmoodiin lasten kanssa, ja silloin ei onnistu oikein mikään. Kaikki nalkutus ja hopotus saa vaan aikaan sekasortoa eikä kukaan saa mitään tehtyä.

Onneksi ei kovin usein päädytä sellaiseen. Mieskin enimmäkseen menee positiivisuuden kautta. Silloin vaan alkaa nalkuttamaan kun töissä on liikaa stressiä. Siihen taas auttaa parhaiten se, että tukee miestä ja neuvoo kotona ottamaan rennommin, jättämään enemmän kotihommia mun harteille.

Ehkä sun AP kannattaisi lähestyä teidän iltaongelmia siten, että hoidat oman stressisi kuntoon. Keskityt johonkin mistä pidät, tai olet ennen pitänyt jos tuntuu ettei sellaista asiaa edes ole enää olemassa. Ihan lomalla käyminen voisi olla hyvä, vaikka joku shoppailumatka tai teatterireissu toiseen kaupunkiin niin, että olet ainakin yhden yön pois kotoa. Tai ihan mikä sinulle olisi rentouttava kokemus. Ethän sinä ehkä juuri noista mun ehdotuksista edes pitäisi. Mutta tee jotain mistä tykkäät.

Sä oot ihan nero. Mulla justiin samaa, ettei diagnooseja, mutta oon vaan hidas. Asiat tulee kuitenkin tehdyksi, jopa paremmin kuin monilla nopeilijoilla, mutta jos mua hoputtaa niin alkaa vaan vituttaa ja kaikki jää kesken.

Kuulostat huipulta äidiltä. Hienoa, kun osaat noin hyvin havainnoida itseäsi ja muiden käyttäytymistä. Kiinnostaisi tietää, oletko käynyt terapiassa, va muuten vaan tiedostanut omat ja lastesi vahvuudet.

Mulle itselle nää asiat on nimittäin valottunut vasta terapiassa, etten olekaan huono ihminen, vaan erilainen.

Vierailija
240/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuo nyt kai normaaliakaan ole?

Ei kukaan tuollaista jaksa.

Normaalia ei ole tuo vanhempien nalkutus. Jätkä tietää varsin hyvin mitä iltatoimiin kuuluu, hyräilee varmaan sulkeakseen itsensä pois vierestä kuuluvalta jäpätykseltä. Kuulostaa siltä, ettette itse ole päässeet eteenpäin pikkulapsen paapomisesta.

Lopettakaa siis nalkutus ja ottakaa joku tuon ikäiselle sopiva rutiini. Esim. tee iltatoimet, sitten katsotaan yhdessä joku ohjelma, esim. Duudsonien Päällikkö, The Wall Suomi, Vain Elämää, Rankat duunit, Armanin Pohjantähden alla (kyllä, tuon ikäinen voi jo vähän nähdä elämää!).  

Noin yleensä lapsen ilta- ja aamutoimien itsenäisyyttä kannattaa lisätä leireillä ja yökyläilyillä. Silloin lapsi oppii hoitamaan toimensa ilman vanhempien nalkutusta.

Ja jos 12v viettää syyslomansa kotona, niin on samantekevää, herääkö aamulla aikaisin tai ei.

Ja kuulostaa sairaalta pakottaa 12v päiväunillä.

Ja vielä kummallisemmalta kuulostaa jos hän rähjää joka ilta ja kestänyt 2vuotta.

Joko ap. on ongelmia mielenterveydessä tai alkaneet vaihdevuodet ja molempiin pitää hakea apua, ettei tuhoa lapsensa elämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi