Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12v poika, iltatoimien järjetön hitaus aiheuttanut koko perheen riidan joka ilta kahden vuoden ajan

Vierailija
16.10.2019 |

En enää jaksa tätä. Poika ei saa itseään millään sänkyyn ja nukkumaan ajoissa. Minä hermostun ja komennon, hoputan ja jaan rangaistuksena pelikieltoa, telkkarikieltoa, kaverikieltoa, ym. Lopulta minä ja mies/pojan isä riihellemme keskenämme. Tämä siis joka ikinen ilta viimeisen kahden vuoden ajan. Lisäksi poika alkanut nyt syyslomalla heräämään aiemmin, kuin kouluaamuina, mikä on johtanut äärettömään väsymykseen, mutta ei suostu nukkumaan pidempään, ei saa itseään illalla ajoissa nukkumaan, eikä missään tapauksessa suostu nukkumaan päivällä yhtään torkkuja.

Illalla viivyttely alkaa jo kun pitäisi syödä iltapalaa. Jos poika viivyttelee ruokapöytään tulemista. Suuren nalkutuksen tuloksena tulee syömään ja syöminen kestää tunnin. Sitten veltosti riisuu vaatteet, mikä kestää 15 min ja minä hoputan ja nalkutan vieressä. Käveleminen suihkuun kestää 5-15 min, koska matkalla päättelee määräämään jotain tavaraa, tai vaan seisoo ja hyräilee. Suihkuttaminen kestää 15min. Itsensä pyyhkiminen 15 min, kun tuijottaa lattiaa pyyhe olkapäillä ja hyräilee, eikä pyyhi. Hampaiden pesun aloittaminen 10 min, kun vetelehtii, seisoskelee hammasharja kädessä ja pyörittelee sitä vaan kädessään. Hampaiden pesu 10 min, kävelee ympäri kylpyhuonetta ja hyräilee. Sitten yöpuvun pukeminen 15 min, kun ei pue, vaan istuu sängyn laidalla alasti ja näplää jotain kynää, kirjaa, tai muuta tavaraansa. Sänkyyn meno, kun saa yöpuvun päälleen kestää 10 min, kun taas seisoo ja miettii tai hyräilee tai näplää käsissään jotain tavaraa ja miettii.

Joka vaiheessa hoputan, hoputan, hoputan, nalkutan, nalkutan, nalkutan, annan lisää pelikieltoa, ym. Olen äärimmäisen stressaantunut. Vaikka itse olen kuinka väsynyt, en saa unta ajoissa, kun käyn kierroksilla pojan hidastetun takia ja nukun siksi itse liian vähän.

Onko kenelläkään antaa vertaistukea? Mutta ettehän ala haukkumaan, arvostelemaan tai kettuilemaan.

Kommentit (370)

Vierailija
241/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli yhdessä vaiheessa nalkuttava kumppani. En pystynyt yhtään kuuntelmaan hänen monologejaan vaan menin automaattisesti johonkin sulkeutuneeseen tilaan. 

Sakkoja ja rangaistuksia annetaan lainsäädännössä asioista, jotka vahingoittavat toisia joko kehoa, henkeä tai omaisuutta tai aiheuttavat näille vaaraa. Kukaan ei saa rangaistusta jonossa hidastelemisesta tai siitä, että jumittaa risteyksessä. 

Miksi ihmeessä kotonaan ei saa olla oma itsensä ja elää omaa elämäänsä? Miksi sitä pitäisi suorittaa toisen sanelemalla tavalla? 

Vierailija
242/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut kaikkia kommentteja, joten en tiedä onko jo sanottu. Mutta meillä oli vuosia sama tilanne ja ajauduimme sellaiseen kriisiin tuon saamattomuuden kanssa. Lopulta tajusin pyytää koulupsykologilta psykologiset testit ja add sieltä tulikin diagnoosiksi. Googlaa, niin tiedät sopiiko tuo poikaasi. Nyt hänellä on lääkitys. Ei se kaikkea kirjaa, mutta kunhan saisi edes koulussa jotain aikaiseksi. Add on pirullunen ominaisuus. Koettelee hermoja urakalla. Ollaan jo käyty avioliitoleireillä ja pariterapiassa tämän kuormitustilan vuoksi. Illat on edelleen järkkyjä, kun lääke ei enää vaikuta. Murrosikä vielä kaikenkukkuraksi..

Tsemppiä teille!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kokeilleet laittaa paperille aikataulun ja poika saisi itse noudattaa sitä. Eli ihan ”vaatteiden riisuminen 19.30-19.35, suihku 19.35-19.45, kuivaaminen ja yövaatteet päälle 19.45-19.55...” jne.

Voi jeesus! Onko tällaisia vanhempia jossain oikeasti :D Tekisin lasun tuollaisesta. Kukaan vapaa ihminen tuollaista natsiaikataulutusta noudata. Poika SAA itse noudattaa...ihan saa, armosta, voi apua :D

Autistille aikataulut ovat tärkeitä. Luovat turvaa ja järjestystä. Autistilta usein puuttuu aloitekyky kun ikävistä rutiineista kyse jotka eivät kiinnosta.

Ei tarvitse edes olla autisti, jos ei ole aloitekykyä. Pitääkö aina laittaa diagnoosi joka asiaan?

Vierailija
244/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli yhdessä vaiheessa nalkuttava kumppani. En pystynyt yhtään kuuntelmaan hänen monologejaan vaan menin automaattisesti johonkin sulkeutuneeseen tilaan. 

Sakkoja ja rangaistuksia annetaan lainsäädännössä asioista, jotka vahingoittavat toisia joko kehoa, henkeä tai omaisuutta tai aiheuttavat näille vaaraa. Kukaan ei saa rangaistusta jonossa hidastelemisesta tai siitä, että jumittaa risteyksessä. 

Miksi ihmeessä kotonaan ei saa olla oma itsensä ja elää omaa elämäänsä? Miksi sitä pitäisi suorittaa toisen sanelemalla tavalla? 

Kyllä liikenteen häirinnästä eli jumittamisesta voi saada rangaistuksen.

Vierailija
245/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa todella ADD:lta. Poika tarvitsee vain aikaa, vapautta ajatuksilleen ja lempeää tukea. Ei aivojen käyttöjärjestelmä hoputtamalla tai huutamalla muutu, lapsi vain masentuu.

Kun ad(h)d-lapsi saa tukea ja ymmärrystä, hänestä kasvaa luova ja omintakeinen ihminen.

Oma add-poikani saattoi jäädä ajatuksiinsa vaipuneena jopa ruoka suussa toljottamaan, unohti pureskella ja nielaista.

Huumorilla ja lempeydellä tyypistä kasvoi ihana, sympaattinen, rauhallinen nuorimies, joka pärjää opinnoissa hyvin kun saa tehdä pääosin omaan tahtiinsa.

Yleensä, jos ADD, niin sen huomaa jo päiväkoti-ikäisenä tai jopa aikaisemminkin ja yleensä ADD lapsikin on aktiivinen, mutta hän tekee asiat omalla tavallaan ja painollaan.

Ja ap. tuli mieleen Duracell pupu, jonka kiivaassa ja nopeassa tahdissa kaikki pitäisi pysyä, eikä poikkeavuutta sallita tai eriäviä mielipiteitä.

Vierailija
246/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun isä olis ollut vieressä katsomassa kun mä olen suihkussa teininä, olis se ollut niin kamalaa ja nöyryyttävää, ettei mulla ole sille edes sanoja.

Vierailija
247/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Add:stä kailottavat - oletteko itse riuskoja ärsyke-reaktioautomaatteja? Jos vaikka huomaatte että on tullut painoa lisää niin tuosta vaan lähdette lenkille ym ja laihdutatte. Koulussa ja opiskeluaikana ette vetkutellut on läksyjen, esitelmien, kokeiden kanssa vaan kun tiesitte että nyt pitää kirjoittaa tämä juttu niin istutte alas ja teitte sen. Töissä palaverissa ajatus ei harhaudu vaan olette skarppina ja toteutatte tehtävät heti. Teillä ei loju pyykkikasoja koska viikkaatte vaatteet kuivausrummusta/narulta heti kaappiin. Pölyä ei ole koska miksi olisi koska imuroida kuuluu vähintään x kertaa viikossa ja tietty teette sen automaattisesti.

Kysyn, koska jotkut ihmiset ovat tuollaisia. Toiset eivät, vaan isolle osalle on normaalia vetkuttaa epämiellyttäviin hommiin ryhtymistä ja monilla on vilkas päänsisäinen maailma jolloin huomio ei ole esim. niissä kotitöissä.

Se että edustaa jälkimmäistä tyyppiä ei ole sairaus. Itsekin edustan, ja olen vetkuttelustani ja haaveilustani huolimatta suorittanut vaativan tutkinnon jne. Jos olisin tuollainen ykköstyyppinen niin olisin toki saanut aina parhaat mahdolliset arvosanat ja nytkään ei olisi ruokalautasta sohvan vieressä lattialla, mutta onko tämä nyt sitten neuropsykiatrinen vika..Mammojen määritelmien mukaan ilmeisesti on.

Ap on 2 vuotta rääkännyt lastaan ja puolisoaan kertomansa mukaan joka ikinen ilta. Valitusta, nalkutusta, kyttäämistä, riitelyä, uhkailua, ja käy aivan ylikierroksilla (kertoo itse ettei pysty nukkumaan kun riehuu itsensä yliviritystilaan). Kodin ilmapiiri on ilmeisen huono. Ehdottaisin että ap lähtisi nyt vaikka parin viikon hermolomalle ja hakeutuisi tk tai tth kautta psykiatrisen sairaanhoitajan juttusille. Tavoitteena ei lapsen haukkuminen vaan sen pohtiminen miksi ei pysty olemaan tyyni ja turvallinen aikuinen kotona ja miten sitä omaa käytöstä voisi muuttaa ja miten lapsia kohdellaan heidän iälleen sopivalla tavalla (normaali vanhempi ei kyylää alastonta 12-vuotiasta lasta jne).

Kammottavaa, että lapsesta joka ei siedä mutsin jokailtaista hermoromahdusta ollaan tässä tekemässä poikkeavaa. Ja onko se toinen vanhempi myös aivan alistettu. Kyllä jos oma puolisoni seuraisi kun 12-vuotias tytär on suihkussa ja kuivaa niin aika äkkiä karjaisisin että nyt isäpappa helvettiin sieltä ja lapselle oma rauha. Ja ylipäätään kuka aikuinen edes viitsii kinata ison lapsen kanssa jostain iltapalasta?! Se lapsi ei tosiaan ole 2-vuotias. Jos teillä on tapana kattaa iltapalapöytä niin fine, mutta että tunnin ajan rääkyy lapselle että nyt syömään ja syö nopeammin syö nopeammin tai ota puhelimen pois syö nopeammin tai et pääse Jeren synttäreille huomenna, sairasta. Huikkaat kerran että iltapala on nyt pöydässä ja jos ei tule niin ei tule. Ei yksinkertaisesti ole mitään tarvetta vetää tuollaista showta.

Vierailija
248/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuletko ap vastaamaan onko lapsellasi kavereita ja harrastuksia ja kulkeeko niihin itsekseen? Meneekö kouluun itse? Onko tämä ns iltatoimien kellotus ainut ongelma teillä?

Jos, niin ilmeisesti johtuu siitä että olette yhtä aikaa kotona. Onko koulusta puututtu 6 lk mennessä tähän ns saamattomuuteen? Vai onko tämä sinun mielipide lapsesta?

Vierailija
249/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, että rangaistusten hyöty on ihan nolla etenkin, jos ei edes tiedä, mistä hitaus johtuu. (En lukenut keskustelua alkua pidemmälle.)

Kerropa millä logiikalla rangaistusten hyöty on nolla? Puuttuuko lapsilta tyystin syy- ja seuraussuhteiden taju vai mikä siinä on taustalla?

Olen se, jonka kirjoitusta kommentoit. Rangaistusten hyöty on nolla siinä tapauksessa, että ei ole edes tietoa, mistä joku käytös,  kuten vaikkapa hitaus, johtuu. Jos se on temperamenttipiirre, jokin neurologinen ominaisuus tms., siitä rankaiseminen on samaa kuin rangaista ruskeahiuksisuudesta tai lyhytkasvuisuudesta. Jos se on silkkaa oikuttelua, rankaiseminen on ymmärrettävämpää, mutta ei silti ehkä paras konsti, jos syy oikutteluun lakaistaan vain maton alle.

Vierailija
250/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisit nyt ees syyslomaviikon antanut pojan elää omaan tahtiinsa.

Onko poika jotenkin vajaakykyinen kun näet tarpeelliseksi vahtia 12v ikäistä vieressä kuin pikkulasta? Äkkiä tutkimuksiin jos on syytä epäillä. Työkaverin pojalla todettiin asperger vähän samanlaisista oireiluista. Koulumatka kesti puolet koulupäivästä kun poika haahuili pitemmän kautta kouluun, hutki mennessään pusikoita kepeillä ja eli täysin omissa maailmoissaan. Perässävedettävä ja vahdittava tapaus joka asuu valvotusti omillaan nykyään.

Vierailija
251/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

moi AP, tähän saat vastauksia tasan yhtä monta kuin on kasvatuskoulukuntia.. toisten mielestä lasten pitää totella kodin sääntöjä, toisten mielestä tuon ikäisen pitää jo saada päättää itse.

lyhyesti: Laita itse lapselle iltapala ja sano että tästä sanotaan vain kerran: hei, laitan nyt iltapalan pöytään, en sano tästä nyt enää toista kertaa. ihan rauhallisesti. sitten jos ei ole 30 minuutin kuluessa tullut syömään korjaat pois ja ilmoita että seuraava ateria tarjoillaan huomisaamuna.

iltapesut ja niissä vitkuttelu: siirrä ne aikaisemmaksi. jos lapsi olisi pienempi sanoisin että eka pisut ja pesut ja lopuksi vasta iltapalalle. pesujen aikana ehtii tulla sopivasti nälkäkin.

tsemppiä! lapsi käyttää tuota vitkuttelua vallankäyttönä sinuun kun ei tuon ikäisenä muutakaan pysty kontrolloimaan. 

Vierailija
252/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta ap tuo älytön kyttääminen. Olet kellottanut koko pojan illan. 

Tuo ei toimi. Mitä tapahtuu, kun lopetat?

Vierailija
253/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei voi olla totta, 12-vuotiaalle on iltapala-aika ja nukkumaanmenoaika :DDD Itse hoidettiin tuon ikäisenä itsemme jääkaapille, suihkuun ja nukkumaan, talo sitten hiljeni sovitusti kympiltä.

Käytkö viemässä ja hakemassa myös koulun ovelta asti, valitset sopivat vaatteet päivälle ja siivoat huoneen hänen puolestaan? :D

Vierailija
254/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin vaikeus. Opetelkaa yhdessä rentoutumista.

Oivamieli.fi löytyy hyviä.

Laita kuunnelma illalla sänkyyn. Knallli ja sateenvarjo kuunnelmat on siihen hyviä YLE Areenalla .

Vierailija
255/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kuin alun viestejä ja pari viimeistä sivua. Aivan älyttömän tekopyhää porukkaa täällä! Hävettää lukea viestejänne! Yksi sana teille tuomitsijoille: häpeä! Netistä on tullut laumasieluisuuden tyyssija, jossa kilpaillaan siitä kuka sivaltaa ja rääkkää osuvimmin. Mitä enemmän veri roiskuu, sen parempi?!

Jos omassa perheessänne menisi lapsen kanssa noin tolkuttoman pitkä aika aivan tavallisiin iltatoimiin niin jokaikisestä kuoriutuisi hoputtaja ja nalkuttaja! Tekopyhää perseilyä ja oman sädekehän kiillottamista väittää m i t ä ä n  muuta. Kun arki ei suju, se rasittaa ja taakoittaa ja vaikuttaa vanhempiin. Pojan käytös ei ole normaalia ja kuka tahansa -ja jokaikinen täällä pyhästi ap:n toimintaa tuomitseva- turhautuisi! 

Kannustan tutkimaan ja selvittämään, onko pojalla joku hätänä vai onko kyse valtataistelusta tms. Ensin kokeilisin laittaa tiukat rajat, rauhallisesti asiasta ensin keskustellen. Kertoisin rauhallisesti, että illat pitää saada toimimaan ja että tilanne väsyttää teitä vanhempia. Sitten kertoisin miten homma toimii: kun iltapala on tarjolla, se on siinä vaikkapa suunnilleen sen puolituntia, jos paikalle ei tulla, se korjataan pois. Kyllä lapsi oppii jos kerran tai pari jää iltapala välistä. Yrittäisin tehdä iltapalasta mukavan yhteisen hetken, jossa myös muut syövät, myös sinä itse. Sen jälkeen muut toimet, ihan konkreettisesti ja ystävällisesti ohjaisin lapsen vessaan, antaisin hammasharjan käteen ja sanoisin, että nyt on aika pestä hampaat. Eli en antaisi alkaa tehdä muuta. Jos hommaa ei saa toimimaan niin sitten ulkopuolista apua etsisin, vaatisin tutkimuksia jne.

Älyttömän paljon voimia sinulle!! <3 

Vierailija
256/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jätkä on 12v ei 2v!

Vierailija
257/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut kaikkia viestejä ja jäin ihmettelemään, miksi ap ajautuu riitelemään joka ilta lapsen isän kanssa tilanteesta? Jos isällä on olevinaan parempi käsitys siitä, miten toimia, kannattaisiko kokeilla vaikka viikon ajan jättää pojan iltatoimet ja nukkumaan meneminen isän vastuulle? Ihan noin kokeeksi. Se on ainakin selvää, että jos sama on todella jatkunut joka ilta jo kahden vuoden ajan, teidän perheessä on jämähdetty (tämän lapsen kohdalla) ilmeisen toimimattomaan toimintamalliin. Jospa kokeilu isän kanssa avaisi solmuja ja huomaatte, kuinka juuri tämän lapsen kanssa on helpointa toimia?

Vierailija
258/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut kuin alun viestejä ja pari viimeistä sivua. Aivan älyttömän tekopyhää porukkaa täällä! Hävettää lukea viestejänne! Yksi sana teille tuomitsijoille: häpeä! Netistä on tullut laumasieluisuuden tyyssija, jossa kilpaillaan siitä kuka sivaltaa ja rääkkää osuvimmin. Mitä enemmän veri roiskuu, sen parempi?!

Jos omassa perheessänne menisi lapsen kanssa noin tolkuttoman pitkä aika aivan tavallisiin iltatoimiin niin jokaikisestä kuoriutuisi hoputtaja ja nalkuttaja! Tekopyhää perseilyä ja oman sädekehän kiillottamista väittää m i t ä ä n  muuta. Kun arki ei suju, se rasittaa ja taakoittaa ja vaikuttaa vanhempiin. Pojan käytös ei ole normaalia ja kuka tahansa -ja jokaikinen täällä pyhästi ap:n toimintaa tuomitseva- turhautuisi! 

Kannustan tutkimaan ja selvittämään, onko pojalla joku hätänä vai onko kyse valtataistelusta tms. Ensin kokeilisin laittaa tiukat rajat, rauhallisesti asiasta ensin keskustellen. Kertoisin rauhallisesti, että illat pitää saada toimimaan ja että tilanne väsyttää teitä vanhempia. Sitten kertoisin miten homma toimii: kun iltapala on tarjolla, se on siinä vaikkapa suunnilleen sen puolituntia, jos paikalle ei tulla, se korjataan pois. Kyllä lapsi oppii jos kerran tai pari jää iltapala välistä. Yrittäisin tehdä iltapalasta mukavan yhteisen hetken, jossa myös muut syövät, myös sinä itse. Sen jälkeen muut toimet, ihan konkreettisesti ja ystävällisesti ohjaisin lapsen vessaan, antaisin hammasharjan käteen ja sanoisin, että nyt on aika pestä hampaat. Eli en antaisi alkaa tehdä muuta. Jos hommaa ei saa toimimaan niin sitten ulkopuolista apua etsisin, vaatisin tutkimuksia jne.

Älyttömän paljon voimia sinulle!! <3 

Osa vanhemmista kasvaa lapsen mukana. 

Poika ei syö iltapalaa, ei mene nukkumaan, ei mene suihkuun.

Kun ei ole syö tulee nälkä ja menee syömään. 

Kun ei nuku tulee väsy ja menee nukkumaan.

Kun ei mene suihkuun alkaa haista ja menee suihkuun.

Nyt nämä kaikki tapahtuu kontrollin ajamana huutamalla? Ei toimi, tuohon vielä murkkuikä päälle, niin kaaos on valmis.

Vierailija
259/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tuolla sanoi jo ADD. Olen ADD: n äiti ja kuulosti kovin tutulta. Keskittymishäiriöltä.

No jaa. Minulla myös on add-poika. Hän hoiti peseytymisensä itse varmaan kuusivuotiaasta. Kävi suihkussa noin kerran päivässä silloin, kun itse halusi. Hampaiden pesusta muistutin, sitten kävi pesemässä ne. Iltapalaa sai, jos oli nälkä. Ei tullut mieleenkään pakottaa syömään.

Opetan yläkoulussa. Seiskat ovat 12-13v. Pitäisin täysin pöyristyttävänä, jos saisin tietää oppilaani elämän olevan tuollaista. Jotain on perheen vuorovaikutuksessa pahasti pielessä tai sitten poika on vaikeavammainen.

Vierailija
260/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa vanhemmista kasvaa lapsen mukana. 

Poika ei syö iltapalaa, ei mene nukkumaan, ei mene suihkuun.

Kun ei ole syö tulee nälkä ja menee syömään. 

Kun ei nuku tulee väsy ja menee nukkumaan.

Kun ei mene suihkuun alkaa haista ja menee suihkuun.

Nyt nämä kaikki tapahtuu kontrollin ajamana huutamalla? Ei toimi, tuohon vielä murkkuikä päälle, niin kaaos on valmis.[/quote]

Ai että odotetaan, että lapsi alkaa haista ja tajuaa mennä sitten suihkuun? Tai että sitten nukkumaan kun huvittaa, vaikka klo 2 arkiyönä, eikä vanhemmat sano mitään? Pelataan pleikkaa tai roikutaan kännykällä. Niin moni 12 v tekisi, jos kukaan ei pitäisti huolta.

Osa vanhemmista pysyy vanhempina, vaikka lapsi kasvaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme