Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12v poika, iltatoimien järjetön hitaus aiheuttanut koko perheen riidan joka ilta kahden vuoden ajan

Vierailija
16.10.2019 |

En enää jaksa tätä. Poika ei saa itseään millään sänkyyn ja nukkumaan ajoissa. Minä hermostun ja komennon, hoputan ja jaan rangaistuksena pelikieltoa, telkkarikieltoa, kaverikieltoa, ym. Lopulta minä ja mies/pojan isä riihellemme keskenämme. Tämä siis joka ikinen ilta viimeisen kahden vuoden ajan. Lisäksi poika alkanut nyt syyslomalla heräämään aiemmin, kuin kouluaamuina, mikä on johtanut äärettömään väsymykseen, mutta ei suostu nukkumaan pidempään, ei saa itseään illalla ajoissa nukkumaan, eikä missään tapauksessa suostu nukkumaan päivällä yhtään torkkuja.

Illalla viivyttely alkaa jo kun pitäisi syödä iltapalaa. Jos poika viivyttelee ruokapöytään tulemista. Suuren nalkutuksen tuloksena tulee syömään ja syöminen kestää tunnin. Sitten veltosti riisuu vaatteet, mikä kestää 15 min ja minä hoputan ja nalkutan vieressä. Käveleminen suihkuun kestää 5-15 min, koska matkalla päättelee määräämään jotain tavaraa, tai vaan seisoo ja hyräilee. Suihkuttaminen kestää 15min. Itsensä pyyhkiminen 15 min, kun tuijottaa lattiaa pyyhe olkapäillä ja hyräilee, eikä pyyhi. Hampaiden pesun aloittaminen 10 min, kun vetelehtii, seisoskelee hammasharja kädessä ja pyörittelee sitä vaan kädessään. Hampaiden pesu 10 min, kävelee ympäri kylpyhuonetta ja hyräilee. Sitten yöpuvun pukeminen 15 min, kun ei pue, vaan istuu sängyn laidalla alasti ja näplää jotain kynää, kirjaa, tai muuta tavaraansa. Sänkyyn meno, kun saa yöpuvun päälleen kestää 10 min, kun taas seisoo ja miettii tai hyräilee tai näplää käsissään jotain tavaraa ja miettii.

Joka vaiheessa hoputan, hoputan, hoputan, nalkutan, nalkutan, nalkutan, annan lisää pelikieltoa, ym. Olen äärimmäisen stressaantunut. Vaikka itse olen kuinka väsynyt, en saa unta ajoissa, kun käyn kierroksilla pojan hidastetun takia ja nukun siksi itse liian vähän.

Onko kenelläkään antaa vertaistukea? Mutta ettehän ala haukkumaan, arvostelemaan tai kettuilemaan.

Kommentit (370)

Vierailija
261/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa vanhemmista kasvaa lapsen mukana. 

Poika ei syö iltapalaa, ei mene nukkumaan, ei mene suihkuun.

Kun ei ole syö tulee nälkä ja menee syömään. 

Kun ei nuku tulee väsy ja menee nukkumaan.

Kun ei mene suihkuun alkaa haista ja menee suihkuun.

Nyt nämä kaikki tapahtuu kontrollin ajamana huutamalla? Ei toimi, tuohon vielä murkkuikä päälle, niin kaaos on valmis.

Ai että odotetaan, että lapsi alkaa haista ja tajuaa mennä sitten suihkuun? Tai että sitten nukkumaan kun huvittaa, vaikka klo 2 arkiyönä, eikä vanhemmat sano mitään? Pelataan pleikkaa tai roikutaan kännykällä. Niin moni 12 v tekisi, jos kukaan ei pitäisti huolta.

Osa vanhemmista pysyy vanhempina, vaikka lapsi kasvaa. 

Pleikan ja kännykän voi ottaa pois eikö niin? Tuo jokailtainen kiljunta iltapalan, pesun ja nukkumaanmenon kanssa ei ole huolenpitoa. Kuvittele tuntien huuto jokaikinen ilta.

Vierailija
262/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kaverit sanoo, jos jätkä haisee. Alkaa suihkukin sit kiinnostamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokin vaikeus. Opetelkaa yhdessä rentoutumista.

Oivamieli.fi löytyy hyviä.

Laita kuunnelma illalla sänkyyn. Knallli ja sateenvarjo kuunnelmat on siihen hyviä YLE Areenalla .

Kiitos! Meillä lähtee Noi kokeiluun.

Vierailija
264/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa vanhemmista kasvaa lapsen mukana. 

Poika ei syö iltapalaa, ei mene nukkumaan, ei mene suihkuun.

Kun ei ole syö tulee nälkä ja menee syömään. 

Kun ei nuku tulee väsy ja menee nukkumaan.

Kun ei mene suihkuun alkaa haista ja menee suihkuun.

Nyt nämä kaikki tapahtuu kontrollin ajamana huutamalla? Ei toimi, tuohon vielä murkkuikä päälle, niin kaaos on valmis.

Ai että odotetaan, että lapsi alkaa haista ja tajuaa mennä sitten suihkuun? Tai että sitten nukkumaan kun huvittaa, vaikka klo 2 arkiyönä, eikä vanhemmat sano mitään? Pelataan pleikkaa tai roikutaan kännykällä. Niin moni 12 v tekisi, jos kukaan ei pitäisti huolta.

Osa vanhemmista pysyy vanhempina, vaikka lapsi kasvaa. 

Pleikan ja kännykän voi ottaa pois eikö niin? Tuo jokailtainen kiljunta iltapalan, pesun ja nukkumaanmenon kanssa ei ole huolenpitoa. Kuvittele tuntien huuto jokaikinen ilta.

Jaa-a.

Vaikka olisi säännöt, niin se vaan ei lailla mene niitten sääntöjen mukaan.

Eihän sitä vääntöä olisi, jos lapsi olisi illalla muistavainen ja kuuliainen. Kaikki vaan ei ole samasta muotista... ei lapset eikä aikuiset.

Vierailija
265/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättelee määräämään jotain tavaraa????? Sama suomeksi?

Vierailija
266/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, että rangaistusten hyöty on ihan nolla etenkin, jos ei edes tiedä, mistä hitaus johtuu. (En lukenut keskustelua alkua pidemmälle.)

Kerropa millä logiikalla rangaistusten hyöty on nolla? Puuttuuko lapsilta tyystin syy- ja seuraussuhteiden taju vai mikä siinä on taustalla?

Olen se, jonka kirjoitusta kommentoit. Rangaistusten hyöty on nolla siinä tapauksessa, että ei ole edes tietoa, mistä joku käytös,  kuten vaikkapa hitaus, johtuu. Jos se on temperamenttipiirre, jokin neurologinen ominaisuus tms., siitä rankaiseminen on samaa kuin rangaista ruskeahiuksisuudesta tai lyhytkasvuisuudesta. Jos se on silkkaa oikuttelua, rankaiseminen on ymmärrettävämpää, mutta ei silti ehkä paras konsti, jos syy oikutteluun lakaistaan vain maton alle.

Jos kyseessä on käytös jonka pystyy muuttamaan, niin rankaiseminen lähtökohtaisesti toimii. Ei useinkaan ole pohjimmiltaan tiedossa miksi joku ihminen rikkoo sääntöjä, mutta siitä huolimatta ihminen usein pystyy lopettamaan sen. Syytä sääntöjen rikkomiseen ei välttämättä edes pysty löytämään tai sitten syyn etsimiseen ei ole aikaa.

Vierailija
267/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipäs, vaan add

Vierailija
268/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa hullulta kyttääjältä, ei ihme että poika vetkuttelee, on varmaan jo niin ahdistunut, ettei enää kykene toimimaan.

Vierailija
269/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kirjoitit että miehesi ja poikasi asettuvat sinua vastaan näissä tilanteissa.

Tunnistaako isä ehkäpä itsensä pojassaan, elikkä vaan hidas hippo. Saattanut hyvinkin olla samanlainen lapsena.

Sulla taas vaikuttaa olevan muusta perheestä eroava energiataso ja hieman kontrolloojan luonnetta.

Voit vaan muuttaa itseäsi, ottamaan rennommin.

Vierailija
270/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nepsynuori jonka rytmiä joudun valvomaan, sillä muuten ei hommat ollenkaan toimisi. Se on ainoa keino, jolla hän oppii vähitellen kantamaan itse vastuuta asioistaan, kun ymmärrys ei siihen vielä riitä. Hän ei ole ikäisensä tasolla tässä asiassa, vaan vuosia jäljessä. Mutta hän menee eteenpäin ja on jo ottanut enemmän vastuuta tekemisistään, ja sitä myöten voin olla itse vapaammin joka kyllä kelpaa minulle siinä missä muillekin vanhemmille. Ymmärrän sinua aloittaja, on turhauttavaa, kun lapsi tavallaan toiminnanohjaukseltaan pysyy pikkulapsena pitkään. Sanoisin silti samaa siinä, kuin muutkin, että myönteisen kautta, kun on hyvä olla, kaikki sujuu paremmin. Koitan tietoisesti pitää yllä hyvää ilmapiiriä. Välillä menee ihan pipariksi, kun on itse väsynyt ja nuorikin kuormittunut, mut onneksi aina voi aloittaa alusta uuden päivän. Ja pyytää tarvittaessa anteeksi. Voimia.

Vierailija
271/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kirjoitit että miehesi ja poikasi asettuvat sinua vastaan näissä tilanteissa.

Tunnistaako isä ehkäpä itsensä pojassaan, elikkä vaan hidas hippo. Saattanut hyvinkin olla samanlainen lapsena.

Sulla taas vaikuttaa olevan muusta perheestä eroava energiataso ja hieman kontrolloojan luonnetta.

Voit vaan muuttaa itseäsi, ottamaan rennommin.

Vierailija
272/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole kauas omena puusta pudonnut ap:een perheessä. Täällä on monia ,jotka ovat esittäneet asiallisia kysymyksiä liittyen ap:een ongelmaan. On hidas , kuin täi ruvessa( On vanha sanonta). HITAASTI TULEE VASTAUKSIA.

Vierailija
273/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä ole kauas omena puusta pudonnut ap:een perheessä. Täällä on monia ,jotka ovat esittäneet asiallisia kysymyksiä liittyen ap:een ongelmaan. On hidas , kuin täi ruvessa( On vanha sanonta). HITAASTI TULEE VASTAUKSIA.

Niinpä. Tai se toinen, todella toivon tämän olevan provo. Ei se. Joku muu oikeasti vastaavassa tilanteessa niin saa täältä hyviä neuvoja.

Vierailija
274/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pojalla siis joku oikea ongelma? Joku diagnoosi? Saako häneen mitään kontaktia muihin kellon aikoihin?

Jos on kyse "tavallisesta lapsesta", niin minusta teidän kannattaa nyt ensin vaan lopettaa se vahtiminen ja nalkuttaminen ja antaa pojan hoitaa itsensä nukkumaan ihan niinkuin yleensä muissakin perheissä.

Vierailija
275/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkytkimestä sähköt poikki klo 21.00

Vierailija
276/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä ADD/AHDH. Tuo ”ihmettelemään jääminen” sen paljastaa. Viekää perheneuvolaan tms tutkimuksiin. Saatte asialle nimen ja pysytte paremmin rauhallisina.

Jos syynä taas on vastustelu, lisätkää myönteistä huomiointia. Tähän yhdistettynä selkeät rajat. Mahdollisimman vähän komentamista ja huutoa koska se johtaa hyödyttömään vastakkainasetteluun. Ette hyödy tulkinnasta ”se vaan tahallaan/kiusallaan”...

Selvittäkää muut perhedynamiikan ongelmat ja lakatkaa syyttämästä lasta riidoistanne. Kukaan ei riitele yksin.

Vierailija
277/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna pojan hoitaa iltatoimensa omalla rytmillään, ja mene itse nukkumaan. Saa poikakin olla illalla rauhassa.

Järkyttävää lapsen hylkäämistä, ei näin. Lapselle pitää kyetä opettamaan nukkumaanmenon tärkeys ja että se on lapsen velvollisuus. Sinä olet huono vanhempi ja kasvattaja ja kaikki peukuttajasi myös.

Vierailija
278/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli nalkuttamista ja vaatimista, kun poika oli suuriinpiirtein samaa ikää. Hän kyllästyi ja ehdotti, että tehdään "kannan vastuun itsestäni" -kokeilu. Minä en komenna ja vaadi ja hän tekee tietyt asiat ihan itse (menee nukkumaan, herää omaan herätyskelloonsa, hoitaa koulun ja läksyt, hammaspesut ja suihkut). Ja jos minä huomautan, nalkutan tai vaadin, poika sai euron. Noh, ensimmäisen päivän aikana tienasi 5 e, loppuviikkoon mennessä oli 10 kasassa. Mutta sen jälkeen ei tarvinnut enää nalkuttaa ja taistella.

Vierailija
279/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä lakkasin tuollaisessa tilanteessa tekemästä kotitöitä. Koska jokaiseta kerrasta kun lapset eivät totelleet ja mies ei tullut tueksi auttamaan, että tottelisivat päätin yhden kerran, etten minäkään tottele. Ei minuakaan huvita siivota, tiskata, tehdä aamupaloja, ei huvita. Mua huvittaa vain elää itselleni ja vetää lonkkaa, palstailla, neuloa, käydä shoppailemassa, tai tämän tyyppiset asiat.

Kun mies ei siltikään korjannut tapojaan ja alkanut kasvattaa lapsia, jätin heidät kokonaan. Toki tapaan lapsia vielä silloin tällöin, mutta aika ikävystyttävää seuraa he ovat.

Äitihullu tosiaan jätti lapsensa. Myös ilman elatusta.

Vain, koska sain niin hirveän stressiin siitä, ettei mies halunnut, että lapset tottelevat. Itselleni se on kasvatettu, että vanhempi vaaii tottelemista tällaisissa asioissa, ja se on minusta AIVAN OIKEIN. On vanhemmille aivan hirveän rasittavaa ja parisuhdetta heikentävää, jos lapset siellä kotona riekkuvat ja ottavat saman tilan illalla kuin aikuisetkin. Lasten kuuluu mennä nukkumaan ja mielellään vielä ajoissa. Siellähän mies nyt r*nkkaa yksinään, kun ei kiinnostanut laittaa lapsia unten maille ajoissa.

Höpö höpö. Jätit lapsesi, koska olet itsekäs narsisti. Et ole yli kahteen vuoteen edes ottanut heitä luoksesi. Kukaan laiska etäisäkään ei jätä lapsiaan näun tyystin. Lisäksi vielä ilman elatusta.

Ei, vaan syynä oli siitä aiheutuva stressi, että mies ei tehnyt mitään sen auttamiseksi, että lapset tottelisivat. En halunnut seurata vierestä, kun lasten elämä tuhoutuu, se aiheutti liian pahaa oloa. Ainoat syylliset tilanteeseen ovat ihmiset, joiden takia stressasin kaikkea niin paljon, eli äitini ja mies.

Nyt siis maalailet tätäkin muiden syyksi. Ainoa syy on sinä. Laiskuus, rakkaudettomuus ja itsekkyys.

Et sinä tätä muuksi voi muuttaa.

Nostan hattua miehelle, joka on aina yksin hoitanut ja kantanut vastuun. Nykyään vielä elättää yksin.

On se miehen syytä, jos olisi vastuullinen kasvattaja, joka arvostaa sitä, että LAPSET TOTTELEVAT aikuisia, en olisi kärsinyt stressistä ylikuormittavan paljon. Ja en tarkoita tottelemista missään älyvapaissa asioissa, vaan nimenomaan tämmöisissä. Nukkumaan ajoissa ja jossain säädetyssä ajassa. Epäilen tosin itsekin, että aloittajan lapsi on nepsy, mutta oma lapsemme ei ole saanut kyseisiä diagnooseja, vaikkei myöskään mitään tapahdu itsestään. Mielestäni ”koulutusvirhe”. Lapselle on jätetty vaihtoehto olla toimimatta kuten pitäisi. Toki siis toinen lapsemme toimii kouluttamattakin, mutta se ei poista vanhempien vastuuta ja koulutusvirhettä, jos tilanne on tuollainen.

Vierailija
280/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et koita antaa pojan hoitaa aivan yksin iltatoimet? Sovitte aja koska pitää olla omassa sängyssä. Ei todellakaan pitäisi olla vieressä ja neuvoa, sun lapsi on jo teini, ei mikään taapero, jonka hampaat pitää harjata!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan