Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

”Haluaisin edes kerran kuussa kahvilaan...” Miten köyhyys määritellään?

Vierailija
09.10.2019 |

Miten tämä köyhyys nyt näin määritellään? Onko kahvilakäynti välttämättömyys? Olen mielestäni ihan kelpo toimeentuleva, ei kyllä ole mikään tarve kahviläkäynteihin. Jos olisi, olisinkin varman köyhä. Menojaan pitää miettiä. Pullat voi leipoa itse ja kahveet keittää. Kaikkien pitäisi saada kaikki nykyään.

Kommentit (689)

Vierailija
501/689 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä köyhyyskeskustelussa jotenkin pistää muutama asia jotenkin ärsyttämään:

Ihmiset ei jotenkin ymmärrä, että kaikkeen tässä maailmassa EI OLE oikeutettuja. Jos toinen tekee joka päivä 8 tuntia töitä (joka on joka ikinen minuutti pois perheeltä), on käyttänyt nuoruutensa kouluttautumiseen, ollut ahkera, säästeliäs jne. niin hänellä on oikeus sellaisiin palveluihin, luksukseen, parempaan elämään kuin sillä toisella joka näin ei ole tehnyt. Ja kyllä, voi tulla yllättäen työttömyys, avioero jne. MUTTA siihen joko varaudutaan, tehdään 2x enemmän työtä tai sitten elintasoa pitää laskea. Nämä "köyhät" ei ymmärrä, että tämä yhteiskunta ei vaan toimi niin että kaikilla on sama elintaso työmäärästä riippumatta! Eihän kukaan tekisi töitä jos muutenkin se 3000 tippuis tilille joka kuukausi. Eikä sille rahalle olisi maksajiakaan.

Tästä taas päästään siihen, että Suomessa ei tarvita enää yhtään sosiaaliavustusten lisäämistä vaan elämänhallintakursseja. Näille "köyhille" pitäisi olla pakollisena kurssina yhteiskuntaoppia (ja edes alkeellista vero-oppia) ja ihan kotitalousoppia sekä taloustietoa.

Olen itse korkeasti koulutettu ja tehnyt pitkän työuran, mutta nyt olemme mieheni kanssa tehneet päätöksen että saan olla lasten kanssa kotona. Olemme ehkä kaikilla mittareille pienituloisia (tai itse olen nollatuloinen). Teemme matkoja aina kun siihen on mahdollisuus (ei todellakaan minnekään kauas, vaan lähialueille), syömme myös vihanneksia ja hedelmiä, syömme noin kerran viikossa take awayta ja lapsilla merkkivaatteet päällä. Meillä on myös uudehko auto. MUTTA olemme molemmat lopettanut tupakan polton lasten synnyttyä, muuttanut Helsingistä pois emmekä omista lemmikkejä, vaikka lapset niitä kovasti haluaisikin. Elämä kun on valintoja! Kyllä meilläkin kahden aikuisen palkalla tehtäis kaikkea muutakin kivaa ja ostettais vaatetta uutena, mutta VALINTA!

Minulla on korkeakoulutus ja olen tehnyt paljon töitä. En ole koskaan omistanut lemmikkejä, en ole koskaan asunut Helsingissä enkä ole koskaan edes ALOITTANUT tupakointia.

Tuo viimeinen kohta tekee minusta ainakin paremman ihmisen kuin sinä, eikö niin? Olenhan jo alunperin tehnyt paremman VALINNAN! Joten minulle kuuluu vähintään sama elintaso kuin sinulle, eikö niin?

Kerro, miten ja mistä tulen hakemaan rahat?

Ihanaa, ei tarvitse enää monisairaana kituuttaa pikkutuilla. Olen niin kiitollinen sinulle, kun tulet vihdoin palkitsemaan minun hyvät ja fiksut valintani. <3 Jesss!

Siis oliko tää joku kilpailu kuka on paras ihminen? 😂🤔

Jos olet kuitenkin tehnyt hyviä valintoja elämässä ja nyt sitten menee huonommin, niin mielestäni kitinäsi on silti aika aiheeton koska me veronmaksajat pidämme kyllä sinusta huolen.

Kuntoutustuki kaltaisellesi korkeastikoulutetulle ja pitkän työuran tehneelle linee jotakin 2500€ /kk luokkaa. Tästä verot pois, sanotaan 20 pinnaa, kaks tonnia käteen siis. Tästä asumismenot, jotka ei Helsingissä varmaan 500€ pintaan, jää 1500€. Muut kiinteet menot ~200€, lääkkeet 200€ ja auto/koira/Seiskan tilaus sun muut turhakkeet 100€. Käteen jää vieläkin 1000€. Voitko todella väittää, ettei tällä rahalla voi tehdä mitään ja pitää kituuttaa????

En tiedä, oletko se, kenelle viestini osoitin, mutta siitä viestistä ja monista muistakin selvästi välittyy ajatus siitä, että ollaan parempia ihmisiä kuin köyhät. Ja oletetaan, että pitkälle kouluttautumalla ja "oikeita" valintoja tekemällä ei voi köyhäksi päätyä. Hirveän noloahan tuo on, koska siinä vain osoittaa oman ymmärtämättömyytensä ja tietämättömyytensä. Ja jokseenkin täydellisen ns. sydämen sivistyksen puutteen. :(

En ole eläkkeellä, vaan työttömänä työnhakijana. En pida itseäni täysin työkyvyttömänä, joskaan en täysin työkykyisenäkään. Teen silloin tällöin pieniä työrupeamia. Palkka on surkea, mutta pidän niistä töistä, ja niihin kuuluu myös sellainen ylellisyys, että saan itse määrätä omat aikatauluni ja tehdä työtä vointini mukaan  - vaikka keskellä yötä. Voisin tehdä töitä enemmänkin, mutta työ pitäisi tavallaan räätälöidä tarpeitani vastaavaksi.

Sitä paitsi fyysisten sairauksien vuoksi on äärimmäisen vaikeaa päästä työkyvyttömyyseläkkeelle tässä maassa. Tämä on ihan yleistä tietoa, ja jos vähänkään asioita seuraa, niin tästä on kyllä tietoinen. Eli en todennäköisesti pääsisikään eläkkeelle, koska en kärsi mistään huomattavasta mt-ongelmasta.

Vierailija
502/689 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ilkeää porukkaa, mutta onneksi se porukka huutaa vain täällä. Tuolla muualla ihan oikeassa elämässä on onneksi normaaleja, fiksuja ja kivoja ihmisiä. Sellaisia, jotka tietää, että jokainen työtön ja köyhä ei ole tupakoiva juoppo. Ja tietävät myös, että kukaan ei halua oikeasti olla köyhä ja yhteiskunnan elätti. Joku voi haluta, mutta näitä on varmaan promille koko porukasta. Mutta tällä palstalla yleistetään niin, että joku nähnyt joskus työttömän juomassa kaljaa=kaikki työttömät tekee sitä. 

Voi huokaus, että te olette tyhmiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/689 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulihan ne seli selit. Eikö tässä ollut se köyhä 15 vuotias? Ei sellainen saa mitään sellaista tukea, että ei voisi hoitaa eläimiä. Tai jakaa mainoksia, tai hoitaa pari tuntia naapurin lasta.

Jolla olisi kevyesti ratkaisu ne kahvit ja leffat, köyhyys ohi.

Vierailija
504/689 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan verokalenterissa. Eli siis monet olettaa, että rikkaita ollaan. Kahvilla kahviloissa ei käydä kuin ehkä kerran 5vuoteen. Ei ole aikaa! Eikä rahaa tuhlattavaksi!

Vierailija
505/689 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ihmetyttää, kuka sen vähemmän hyvin toimeentuleville sallittujen ja ei-sallittujen virallisen listan on laatinut ja virallistanut ja kuka ne vuosittain päivittää? Mistä ne löytyy? Perusteet? Entä missä olisi se mista kaikesta mikä pitäisi kieltää siltä toiselta päältä? Vuoroin vieraissa.

Minä olin kaupassa tänään.

Mikähän riepinki yhdenkin ihmisen pään sisällä siitäkin on meneillään .. Ostin, kylläkin halvan, vedenkeittimen hajonneen tilalle, vieläpä kahvinkeittimeen muutaman euron kestosuodattimen, joka oli puuttunut pitkään ja jäänyt jahvit juomatta kun suodatinpapruilla niin kertakaikkisen pahaa. Jopa teepallonkin, kun kerran löysin, teekannulle! Ajatella! Voin käyttää jotain irtoteetä ruhtinaallisesti joskus!

Kylppäriin muovisen 20 euron maton, jotta sairas minä pysyisin pystyssä eli voisin peräti pestä suihkussa joskus minäkin enkä superliukkaalla laattalattialla pelostakin jäykkänä. Ei tuo suihkutuolikaan siihen auta. Ajatella, voisi pestä vaikka joka päivä!

Muistilehtiön, vihon ruokaohjeille, post-it lappuja, kyniä! Pyykinpesuainetta! Jukranpujut kun hullu köyhä törsäsi! Osti vielä lääkkeetkin. Jääpalamuotin, jotta saa jäitä, millä hautoa kipeintä paikkaansa! Posketonta menoa.

Jopa ruokaa! Aikoo perinteisiä syysruokia, leipoa ja paistaa jos minä päivänä jotain kykenee parin astian tiskaamista enemmän. Kyllä nyt tarttis rikkaampien tulla ja muiluttaa ...

Se meinaa käydä pyykillä pyykkituvalla oikein, aikoo kuluttaa teetä ja kaffetta, kokeilla ruokaohjeita, eikö se syökään kiltisti pelkkää vettä.

Jestas mikä naamanilme oli ns rikkaammalla sisaruksella katsellessa päältä minun pistellessäni hurjalla 1.15 euron kilohinnalla pari pussia täyteen kuivia, suuria, hyviä porkkanoita porkkanalaatikkoa varten. Vielä perunasäkkien päälle. Kauheasti suun mutristusta maidosta ja voista ym. Mikään ei kelvannut paikkakunnan suurimman jättimarketin halvoista ruokavalikoimista. Minä suututin, koska en ostanut hänen lempimaitoaan ..

Ei se hänkään laatikoita kyllä joppiin ja markariiniin tee, esittää mitä esittää. Minä näen läpi. Ei meillä kotona ole niin huonoa ruokaa oppinut tekemään muorin ja äireen opissa. Eikö köyhän auta ostellen joppia täyden tavaran sijaan. Se on rikkaitten ylellisyys kantaa vettä kaupasta mairon hinnalla. - Että kehtaa, mokoma köyhä, osti syksylliset laatikkoaineet hänen pyhyytensä nenän edessä, pyhä jysäys!

*nauraa käkättää*

Vierailija
506/689 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina tulee myös ne "sydämen sivistykset", jotka ilmeisesti ilmenee niin, että pitää loputtomiin syytää vastikkeetonta rahaa, sen sijaan että henkilö itse tekisi jotakin ne kahvit saadakseen.

Tai naiivisti uskoa kaikki köyhyystarinat, joille on yhteistä aina se, ettei missään näytetä budjettia, että MINNE ne rahat oikein menevät, kun ei ole esim lapsilisästä antaa lapselle sitä yhtä kymppiä kuussa, jolla lapsi menisi kahville.

Vierailija
507/689 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai missään ole pääsymaksua kahviloihin. Ei siellä ole pakko ostaa mitään, ei ainakaan kallista.

Vierailija
508/689 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai missään ole pääsymaksua kahviloihin. Ei siellä ole pakko ostaa mitään, ei ainakaan kallista.

Vierailija
509/689 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
510/689 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu on lähtenyt ehkä vähän väärille urillle, ja toki kaikki köyhyys on kamalaa oli sitten puutetta rahasta tai mielenköyhyyttä.

Palatakseni takaisin tähän lasten köyhyyteen, on nyky-yhteiskunnassa vialla se, että lapsille ei saa tuottaa minkäänlaista pettymystä. Maailma ei ole reilu eikä nallekarkkeja jaeta koskaan tasan. Se on minusta lasten vain pakko oppia! Ei minullakaan ole varaa samanlaiseen autoon kun jollain toisella, eikä kaikki pääse ulkomaille joka vuosi. Epäreilua, mutta niin tämä maailma nyt vain toimii. Ja miksi se on vanhemmille niin vaikea paikka? Ja aina on joku jolla on jotakin enemmän ja paremmin, loppuuko se tavoittelu silloin ikinä? Eikö voisi opettaa lapsille kiitollisuutta iänikuisen kitisemisen sijaan?

Vierailija
511/689 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhien eläintenystävien kannattaa tarjota eläintenhoitoa kotonaan. Hoitolassa se maksaa n. 30e/vrk. Kun muutaman vuoden hoitaa muiden eläimiä voi niillä rahoilla ostaa oman lemmikin.

Samalla voi jatkaa hoitopalveluiden tarjoamista niin saa lemmikilleen vakuutuksen maksettua mikä on hyvä olla jos köyhän eläimelle jotain haaveria sattuu.

Ai niin mutta kun ei voi tehdä töitä eikä lisätienestiä eikä voi säästää koska seliseliseli.

Ainakin työttömälle tuo voisi olla aika riskaabelia. Te-toimisto nimittäin saattaa todeta yrittäjäksi, mikä voi tarkoittaa työttömyysetuuden eväämistä. Siinä tapauksessa pitäisi sitten elättää itsensä sillä eläintenhoitamisella. Pitäisi pystyä takuuvarmasti osoittamaan, että toiminta on niin pienimuotoista, että se ei estä kokoaikaisen työn vastaanottamista. Tämä on käytännössä hankalaa, ja päätökset tehdään aina tapauskohtaisesti - ja vasta sitten, kun olet jo ryhtynyt yrittäjäksi, eli et saa tietää sitä etukäteen, pitää vain katsoa miten käy.

Pimeästi voisi ollakin kannattavaa, mutta onhan sekin iso riski. Jos jää kiinni vaikka parin vuoden jälkeen, niin ei pelkästään joudu maksamaan työttömyysetuutta takaisin siltä ajalta, vaan todennäköisesti saa lisäksi petossyytteen. Köyhänä työttömänä siitä selviää kylläkin pienillä sakoilla (ainakin jos ei ole aiempaa rikostaustaa). Suurempi pulma voi olla se, että Kela ei käsittääkseni enää nykyään suostu maksusopimuksiin takaisinperinnässä, eli jollei niitä parin vuoden työkkärirahoja maksa kerralla, niin ulosotossa ollaan ja luottotiedot historiaa.

Ja ennen kuin alapeukutat, ota asioista selvää.

Tämä on niiiiiin tätä työttömien seliseliä kun ei viitsitä edes ottaa asioista selvää. Totta kai voi pienimuotoisesti yrittää (sehän on jo aktiivimallissakin) ja esim. kevytyrittäjyys ei vähennä yhtään työttömyysetuutta. Lisäksi saat yrittää vaikka täysipäiväisesti 4kk ilman että TE keskus kajoaa mihinkään. Saat myös tienata 300€ ilman että vähennetään mistään (paitsi tietysti tttuesta joka tulee parilla klikkauksella tilille).

Käytännössä tuo ei aina toimi, ihan tarpeeksi kuullut näistä tapauksista. Ja vähintään tilanteen selvityksen ajaksi menettää työttömyysrahan.

Eräskin ihminen oli tienannut huikeat 23 euroa myymällä itse tekemiään tuotteita. Umpirehellisenä ihmisenä ilmoitti tulonsa Kelaan. Kela keskeytti työttömyystuen maksamisen ja lähetti selvityspyynnön TE-toimistoon. Työkkäri teki kyllä päätöksen, että "yritystoiminta" on niin pienimuotoista, että se ei ole este työn vastaanottamiselle. Mutta tämä ihminen oli 3 viikkoa täysin ilman rahaa, sen helvatan 23 euron takia. :D Onneksi oli mies jonka tuloilla pärjäsi sen ajan. Itselleni tuo olisi katastrofi, jäisi kaikki laskut ja vuokra maksamatta.

Tuo 300:n raja toimii varmaan ihan sutjakkaasti, jos tekee töitä palkansaajana työnantajalle.

Tässä muuten eräs tapaus:

https://demokraatti.fi/aktiivimalli-innosti-tyottoman-yrittajaksi-totuu…

Vierailija
512/689 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kiukkuisella päällä kirjoitti:

Joskus ihmetyttää, kuka sen vähemmän hyvin toimeentuleville sallittujen ja ei-sallittujen virallisen listan on laatinut ja virallistanut ja kuka ne vuosittain päivittää? Mistä ne löytyy? Perusteet? Entä missä olisi se mista kaikesta mikä pitäisi kieltää siltä toiselta päältä? Vuoroin vieraissa.

Minä olin kaupassa tänään.

Mikähän riepinki yhdenkin ihmisen pään sisällä siitäkin on meneillään .. Ostin, kylläkin halvan, vedenkeittimen hajonneen tilalle, vieläpä kahvinkeittimeen muutaman euron kestosuodattimen, joka oli puuttunut pitkään ja jäänyt jahvit juomatta kun suodatinpapruilla niin kertakaikkisen pahaa. Jopa teepallonkin, kun kerran löysin, teekannulle! Ajatella! Voin käyttää jotain irtoteetä ruhtinaallisesti joskus!

Kylppäriin muovisen 20 euron maton, jotta sairas minä pysyisin pystyssä eli voisin peräti pestä suihkussa joskus minäkin enkä superliukkaalla laattalattialla pelostakin jäykkänä. Ei tuo suihkutuolikaan siihen auta. Ajatella, voisi pestä vaikka joka päivä!

Muistilehtiön, vihon ruokaohjeille, post-it lappuja, kyniä! Pyykinpesuainetta! Jukranpujut kun hullu köyhä törsäsi! Osti vielä lääkkeetkin. Jääpalamuotin, jotta saa jäitä, millä hautoa kipeintä paikkaansa! Posketonta menoa.

Jopa ruokaa! Aikoo perinteisiä syysruokia, leipoa ja paistaa jos minä päivänä jotain kykenee parin astian tiskaamista enemmän. Kyllä nyt tarttis rikkaampien tulla ja muiluttaa ...

Se meinaa käydä pyykillä pyykkituvalla oikein, aikoo kuluttaa teetä ja kaffetta, kokeilla ruokaohjeita, eikö se syökään kiltisti pelkkää vettä.

Jestas mikä naamanilme oli ns rikkaammalla sisaruksella katsellessa päältä minun pistellessäni hurjalla 1.15 euron kilohinnalla pari pussia täyteen kuivia, suuria, hyviä porkkanoita porkkanalaatikkoa varten. Vielä perunasäkkien päälle. Kauheasti suun mutristusta maidosta ja voista ym. Mikään ei kelvannut paikkakunnan suurimman jättimarketin halvoista ruokavalikoimista. Minä suututin, koska en ostanut hänen lempimaitoaan ..

Ei se hänkään laatikoita kyllä joppiin ja markariiniin tee, esittää mitä esittää. Minä näen läpi. Ei meillä kotona ole niin huonoa ruokaa oppinut tekemään muorin ja äireen opissa. Eikö köyhän auta ostellen joppia täyden tavaran sijaan. Se on rikkaitten ylellisyys kantaa vettä kaupasta mairon hinnalla. - Että kehtaa, mokoma köyhä, osti syksylliset laatikkoaineet hänen pyhyytensä nenän edessä, pyhä jysäys!

*nauraa käkättää*

Olipa soopaa.

Vierailija
513/689 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaalta katkaistu työttömyyskorvaus? Okei.

Vierailija
514/689 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan selityksiä piisaa. Kukaan ei tosin vastannut, että miksi jo 15 v ei voisi ansaita taskurahoja ihan itse. Varmaan siinäkin jotkin tuet menetetään?

Vierailija
515/689 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä erottaa kohta elämänkoululaisen korkeakoulutetusta jos tämän lapsillekin aletaan jo kustantaa harrastukset, merkkivaatteet ja kahvilassa istuskelu ettei eroa muista? Ei hitto sentään. Täällä ei kyllä kannata pian kenenkään opiskella tai tehdä ylipäänsä yhtään mitään kun kaikki samat asiat saa hopeatarjottimella eteen, vaikka vetäisi pussikaljaa kaikki ne vuodet kun toiset opiskelee. Juuri näin se köyhyys periytyy kun ei opeteta itse hoitamaan asioitaan, vaan totutaan jo lapsuudesta siihen, että jollain muulla on aina vastuu ja muut hoitaa vaikkei itse pistäisi tikkua ristiin. Jos haluat jotain, sovitat kulusi ja menosi itse, säästät ja hoidat asian itse. Täällä kyllä passaataan köyhälle nenän eteen ilmainen koulutus, asunto, lapsilisää, varhaiskasvatus, lääkkeet, silmälasit, vaatteet, neuvolat, lääkärikäynnit, ruokakin tarvittaessa... Että kahvilat voinee jäädä ihan vanhemman omalle vastuulle.

Tässähän se olennaisin tulikin. Onhan se toki tärkeää korkeakoulutettu erottuu alemmistaan. Mitä iloa on merkkivaatteista ja kalliista harrastuksista jos niillä ei voi erottua köyhemmistään?

Vierailija
516/689 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja aina tulee myös ne "sydämen sivistykset", jotka ilmeisesti ilmenee niin, että pitää loputtomiin syytää vastikkeetonta rahaa, sen sijaan että henkilö itse tekisi jotakin ne kahvit saadakseen.

Tai naiivisti uskoa kaikki köyhyystarinat, joille on yhteistä aina se, ettei missään näytetä budjettia, että MINNE ne rahat oikein menevät, kun ei ole esim lapsilisästä antaa lapselle sitä yhtä kymppiä kuussa, jolla lapsi menisi kahville.

Suomessa kukaan ei saa vastikkeetonta rahaa. Meillä ei ole perustuloa käytössä edelleenkään.

Ja miksi kenenkään tarvitsisi näyttää oma budjettinsa jollekin ventovieraalle?

Vierailija
517/689 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Mitä tämä sydämen sivistymättömyys ja tyhmyys sitten oikein on? Sitä ettei niele jokaisen tarinaa kyseenalaistamatta sitä ja syytää rahaa kaikkialle ja kaikille. Se vaan on niin, että en halua kustantaan toisten unelmia omasta pussistani. Haluaisin nähdä tarkan laskelman mihin köyhän rahaa menee, ennen kuin uskon yhtään köyhyystarinaa.

Mietin vain, että miksi näitä tarinoita kirjoitetaan? Miksi köyhät ovat niin kärkkäästi kertomassa omaa tarinaansa, mutta eivät edes halua apua? Haetaanko sääliä, huomiota vai mitä?

Täytyyhän teidänkin ymmärtää, että rahaa ei yksinkertaisesti voi laittaa enää enempää teidän elämiseen, ja se on aina kuitenkin joltain toiselta pois (sekö ei sitten ole sitä sydämen köyhyyttä että ajetaan vain ja ainoastaan omaa asiaa).

Vierailija
518/689 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kukaan ei saa vastikkeetonta rahaa. Meillä ei ole perustuloa käytössä edelleenkään.

Miksi kenenkään tarvitsee rutista rahatilannettaan lehdessä?

Vierailija
519/689 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten valittaa ventovieraille köyhyyttään? Siksi sitä budjettia et haluta näyttää täysin anonyymistikään, koska sitten huomattaisiin että vaikka lapselle ei ole antaa kymppiä kuussa, aikuiselle on satasia vaikka tupakkaan ja vastaavaan.

Ja vastikkeellisuus, maksatko takaisin toimeentulotuet ja työttömyyskorvaukset? Vai mikä se vastike on, sekö että täytät hakemuksen?

Vierailija
520/689 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä erottaa kohta elämänkoululaisen korkeakoulutetusta jos tämän lapsillekin aletaan jo kustantaa harrastukset, merkkivaatteet ja kahvilassa istuskelu ettei eroa muista? Ei hitto sentään. Täällä ei kyllä kannata pian kenenkään opiskella tai tehdä ylipäänsä yhtään mitään kun kaikki samat asiat saa hopeatarjottimella eteen, vaikka vetäisi pussikaljaa kaikki ne vuodet kun toiset opiskelee. Juuri näin se köyhyys periytyy kun ei opeteta itse hoitamaan asioitaan, vaan totutaan jo lapsuudesta siihen, että jollain muulla on aina vastuu ja muut hoitaa vaikkei itse pistäisi tikkua ristiin. Jos haluat jotain, sovitat kulusi ja menosi itse, säästät ja hoidat asian itse. Täällä kyllä passaataan köyhälle nenän eteen ilmainen koulutus, asunto, lapsilisää, varhaiskasvatus, lääkkeet, silmälasit, vaatteet, neuvolat, lääkärikäynnit, ruokakin tarvittaessa... Että kahvilat voinee jäädä ihan vanhemman omalle vastuulle.

Tässähän se olennaisin tulikin. Onhan se toki tärkeää korkeakoulutettu erottuu alemmistaan. Mitä iloa on merkkivaatteista ja kalliista harrastuksista jos niillä ei voi erottua köyhemmistään?

Siksi että toiset raataa pylly ruvella paremman elämän saadakseen ja toiset ei.