Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Myyjä nöyryytti Maijan hääpukuliikkeessä kyyneliin asti

Vierailija
07.10.2019 |

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/1de75f78-d04d-4ca7-b9f1-1e266d42def…

"Kun menin hääpukuliikkeeseen, myyjä sanoi, että en usko, että meillä on mitään sinun kokoistasi, Maija kertoo nyt.

Tylyt sanat jäivät mieleen.

– Muutaman viikon ajan itkin sitä. Se oli semmoinen surkea kokemus, Maija muistelee."

Miten toi nyt on tylyä? Jos siellä liikkeessä ei ole sopivan kokoista pukua, niin siellä ei sitten ole. Mitä se myyjä olisi tuossa vaiheessa oikeasti voinut tehdä, ettei se olisi loukkaavaa?

Kommentit (215)

Vierailija
61/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhannen taalan kysymys on: Mitä Maija sanoo asiakkaalle, joka tulee liikkeeseen sovittamaan pukua ja Maija näkee heti, ettei hänellä ole asiakkaalle sopivaa pukua?

Vierailija
62/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olisihan tuon voinut hoitaa paremmin. Kysyä kokoa, sitten etsiä sitä ja sanoa että valitettavasti tuota kokoa ei nyt löydy. Ei tarvitse mainita koon isoudesta mitään.

No eihän tuossa sanottu koon isoudesta mitään, vaan nimenomaan ettei asiakkaan kokoa löydy. 

Tosin eihän tuossa kukaan tiedä miten tuo keskustelu on oikeasti mennyt.

Sanoihan. ”Sinun kokoasi ei kyllä löydy...” vaikkei Maija ollut maininnut edes kokoa.

Nehän on ammattilaisia arvioimaan asiakkaan koon. Kyllä ne ihan katsomalla näkee kannattaako alkaa sovittelemaan vai ei.

Juu, mutta kyllähän se tarkoittaa että niin ISOA kokoa ei löydy. Ja varsinkin jos on katsottu päästä varpaisiin ”jaa a... no ei kyllä sinun kokoasi löydy.” Varmasti ymmärrät miten tuosta tulee paha mieli ja asian olisi voinut hoitaa tahdikkaammin.

miten muuten silmämääräisen arvion voi tehdä kuin katsomalla...? Eikä myyjä paksuksi haukkunut vaan totesi yksinkertaisesti ettei heillä ole hänen kokoaan...

Eli sinulla ei ole pelisilmää etkä sovi kyseiseen asiakaspalvelutyöhön koska et ymmärrä että samat asiat voi hoitaa loukkaamatta ja niin että loukkaa, en voi auttaa. Niin se nyt kuitenkin on.

Tuossa ei ollut mitään loukkaavaa eikä varsinkaan nöyryyttävää, valikoima oli mitä oli, eikä sovitettavaa siinä kohtaa ollut. Asiakkaan oma minäkuva vain koki kolauksen kun tajusi olevansa selvästi keskimääräistä isompaa kokoa.

Asianmukaista olisi ollut pahoitella myymälän valikoiman niukkuutta. Nyt vaikuttaa siltä, että asiakkaan oli annettu ymmärtää hänen olevan viallisen kokoinen. Sehän ei pidä paikkaansa, koska pukuja on olemassa muutakin kuin keskimääräistä kokoa. Jos liikeen valikoima on suppea, siitä ei pidä syyllistää asiakasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten 6yhtään epäile tämän nyt mainostetun liikkeen omistajan objektiivisuutta? olisko oma lehmä ojassa ja vähän väritetty tuota "surua"?

Vierailija
64/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti te näytätte nauttivan siitä, kun taas on yhdelle lihavalle päästy näyttämään hänen paikkansa. Aika sairasta.

Itse olin kokoa 42/44 sovittaessani hääpukuja ja ihan sain sovittaa liian pieniäkin ja valitsinkin yhden sellaisen mallikappaleen, johon sitten vaihdettiin nyörit taakse kun ei mahtunut kiinni. Eikä tarvinnut ilkeillä.

Vierailija
65/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhannen taalan kysymys on: Mitä Maija sanoo asiakkaalle, joka tulee liikkeeseen sovittamaan pukua ja Maija näkee heti, ettei hänellä ole asiakkaalle sopivaa pukua?

”Katsotaanpa. Ja jos ei nyt heti löydy, niin hoidan sinulle puvun ensi tilassa!”

Laita email-osoitteesi, niin lähetän tilinumeron, mihin voit maksaa tuhat taalaa.

Vierailija
66/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo toinen ketju jo poistui, mutta on se kumma että muiden ihmisten positiivisuus jaksaa ärsyttää näin kovasti. Miksi heti pitää alkaa huutelemaan, haukkumaan läskiksi, muistuttamaan terveysvaaroista, inttämään että miksi kukaan ei rakasta laihoja sitten...

Haloo, koko maailma palvoo laihuutta. Kehopositiivisuudessa on kyse vain ja ainoastaan siitä että kelpaan tällaisena kuin olen TÄNÄÄN. Voin laihdutaa, voin muuttaa elämäni terveellisemmäksi, voin syödä paremmin - mutta saan myös nauttia elämästä ja olla hyvä sellaisena kuin olen juuri nyt. 

Olen koko elämäni taistellut itsevihan kanssa, koska painoni ei suostu putoamaan alle 60 kilon ilman nälkäkuuria. 30 vuotta olen tuhlannut itseni vihaamiseen siksi että vyötärö on jonkun yleisen mielipiteen mukaan muutaman sentin liian suuri. Miksi? Olen just tällainen kuin olen ja ansaitsen onnea ja hyvää oloa ja vaikka sen hääpuvunkin ilman muiden haukkuja.

Sama koskee myös hyvin ylipainoista henkilöä, vaikka se kuinka teitä täydellisiä ihmisiä ärsyttäisi. Hän saa olla onnellinen ja tyytyväinen juuri tänään. Kyse ei ole ylipainon ihailusta vaan ihmisarvosta.

Vierailija
67/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikointi oli nyt taas yliampuvaa.

Myyjä oli tökerö, mutta ei nöyryyttänyt asiakasta. Nöyryyttävä olisi esitellyt vaatteita ja sitten nauranut päälle kun ei mene kuin pään yli tai pyytänyt muitakin katsomaan lihavaa asiakasta.

Miksi vollottaa viikkokausia yhden myyjän takia? Kyllä suomesta löytyy muitakin myymälöitä.

Vierailija
68/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pitää soittaa iltalehteen että myyjä nöyryttää kun sanoo että ei ole sinun kokoa kun ostan rintaliivejä.

Ei ole h&m, lindex, eikä esim kaphahlilla kokoa 70/tuplaD/E jopa F joissain merkeillä.

Pitääkö itkeä viikkotolkulla vai mennä jonnekin liikkeeseen josta löytyy kokoni?

Vierailija
69/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävi varmaan siinä yhdessä tietyssä töölöläisliikkeessä, jossa palvelu (tai siis "palvelu") on tunnetusti tylyä.

Eipä tuo nainenkaan miltään kamalan isolta näytä, ehkä kokoa 42 tai 44. Kyllä siinä koossa löytyy hääpukuja vaikka kuinka. Paljon isompiakin löytyy. 

On tuo isompi. On vähintään 46/48 ellei jopa 50/52 tai senkin yli

Vierailija
70/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen kanssa et mikä siinä oli tylyä, vai sanoiko myyjä tylysti sen asian

Vierailija
71/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin samanlaista kohtelua vuonna '96 kun etsin hääpukua. Odotin tuolloin esikoista eikä maha edes siinä vaiheessa ollut mitenkään iso. Eräässä liikkeessä annettiin kuitenkin ymmärtää, että mekkoa ei löydy. Onneksi se löytyi sitten toisesta liikkeestä eikä mitään ongelmia ollut.

Muistan saamani kohtelun vielä tänäkin päivänä. Että ei se nyt ihan pikku asia ole.

Vierailija
72/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bisnes on bisnestä. Jos itse pyörittäisin vaikka hääpukuliikettä, niin

MYISIN jokaiselle asiakkaalle, koska se on ainoa vaihtoehto.

Minun asiani ei ole arvostella kenenkään kokoa, vaan jokainen maksava asiakas kelpaa.

Moraalisaarnat painosta voi jättää vaikka lääkärille.

Vierailija
73/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun nuorena ja ujona menin hääpukuliikkeeseen. Olin todella hoikka ja pitkä.

Myyjä toi koon 36 sovitettavaksi ja minun päällä nähtyäni tokaisi, että painoni

näköjään kerääntyy takaperoisesti. Koska painoin tuolloin 58 kg ja olin 179 cm pitkä,

niin voin vakuuttaa, että olin todella hoikka joka kohdasta.

Myyjän ilkeys oli järkyttävää, eikä edes totta. En tuohon putiikkiin ole ikinä nenääni pistänyt.

Vierailija
74/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

elboot kirjoitti:

Bisnes on bisnestä. Jos itse pyörittäisin vaikka hääpukuliikettä, niin

MYISIN jokaiselle asiakkaalle, koska se on ainoa vaihtoehto.

Minun asiani ei ole arvostella kenenkään kokoa, vaan jokainen maksava asiakas kelpaa.

Moraalisaarnat painosta voi jättää vaikka lääkärille.

sinun liikkeeellä varmasti olisi tilaa ja varaa tilata jokaista kokoa ja jokaista mallia olevat puvut.

Vierailija
75/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävi varmaan siinä yhdessä tietyssä töölöläisliikkeessä, jossa palvelu (tai siis "palvelu") on tunnetusti tylyä.

Eipä tuo nainenkaan miltään kamalan isolta näytä, ehkä kokoa 42 tai 44. Kyllä siinä koossa löytyy hääpukuja vaikka kuinka. Paljon isompiakin löytyy. 

No ei todellakaan ole mikään 44! :D Kuinka sokea sitä voikaan olla ylipainolle... Maijan vyötärönympärys on varmaan puoltoista metriä.

Ihmettelin samaa. Olen vähän yli 170 ja 68 kg ja vaatteet yleensä kokoa 42/44.

Olet kyllä epätavallisen "löysästi pakattu" tai oudonmuotoinen yksilö. Minä olen 170 cm pitkä, ja käytin kokoa 42/44 noin 80-85 kiloisena. Enkä todellakaan suosi tiukkaa ja niukkaa vaatetta.

Vierailija
76/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti hän pahoittelee asiaa, ja esittää vastauksensa niin, että selväksi tulee että vika on liikkeessä, ei asiakkaan kehossa. 

Vierailija
77/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvässä liikkeessä luulisi olevan myös muutama isommankokoinen puku tarjolla.

Tai sitten sellainen puku, jonka saa ompelemalla oikean kokoiseksi.

No, jonkun tuo oli karvaasti koettava ja siitä seurasi hyvää seuraaville isonkokoisille morsiamille.

Puvun kaventaminen on helppoa, mutta mistä taiot lisää kangasta ja kirjailua? Ei välttämättä onnistu niin, että lopputulos olisi hyvännäköinen. Ja aika harvoilta laatumerkeiltä löytyy kovin suuria kokoja.

Vierailija
78/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo toinen ketju jo poistui, mutta on se kumma että muiden ihmisten positiivisuus jaksaa ärsyttää näin kovasti. Miksi heti pitää alkaa huutelemaan, haukkumaan läskiksi, muistuttamaan terveysvaaroista, inttämään että miksi kukaan ei rakasta laihoja sitten...

Haloo, koko maailma palvoo laihuutta. Kehopositiivisuudessa on kyse vain ja ainoastaan siitä että kelpaan tällaisena kuin olen TÄNÄÄN. Voin laihdutaa, voin muuttaa elämäni terveellisemmäksi, voin syödä paremmin - mutta saan myös nauttia elämästä ja olla hyvä sellaisena kuin olen juuri nyt.&nbsp.

Haloo itsellesi, luuletko oikeasti ettei laihat saa kuulla negatiivista kommenttia, varsinkin jos on vieläpä suht rinnatonkin?

Hassua kyllä pistävimmät kommentit on tulleet juuri sellaisilta jotka itse ovat ylipainoisia ja toitottavat muissa yhteyksissä kehopositiivisuuden perään...

Terveisin alipainoinen lauta

Vierailija
79/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei älkää mainitko sen töölöläisen liikkeen nimeä, että koko ketju ei joudu poistetuksi. Sen saa kyllä helposti googlattua. 

Vierailija
80/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olisihan tuon voinut hoitaa paremmin. Kysyä kokoa, sitten etsiä sitä ja sanoa että valitettavasti tuota kokoa ei nyt löydy. Ei tarvitse mainita koon isoudesta mitään.

No eihän tuossa sanottu koon isoudesta mitään, vaan nimenomaan ettei asiakkaan kokoa löydy. 

Tosin eihän tuossa kukaan tiedä miten tuo keskustelu on oikeasti mennyt.

Sanoihan. ”Sinun kokoasi ei kyllä löydy...” vaikkei Maija ollut maininnut edes kokoa.

Nehän on ammattilaisia arvioimaan asiakkaan koon. Kyllä ne ihan katsomalla näkee kannattaako alkaa sovittelemaan vai ei.

Juu, mutta kyllähän se tarkoittaa että niin ISOA kokoa ei löydy. Ja varsinkin jos on katsottu päästä varpaisiin ”jaa a... no ei kyllä sinun kokoasi löydy.” Varmasti ymmärrät miten tuosta tulee paha mieli ja asian olisi voinut hoitaa tahdikkaammin.

miten muuten silmämääräisen arvion voi tehdä kuin katsomalla...? Eikä myyjä paksuksi haukkunut vaan totesi yksinkertaisesti ettei heillä ole hänen kokoaan...

Eli sinulla ei ole pelisilmää etkä sovi kyseiseen asiakaspalvelutyöhön koska et ymmärrä että samat asiat voi hoitaa loukkaamatta ja niin että loukkaa, en voi auttaa. Niin se nyt kuitenkin on.

Tuossa ei ollut mitään loukkaavaa eikä varsinkaan nöyryyttävää, valikoima oli mitä oli, eikä sovitettavaa siinä kohtaa ollut. Asiakkaan oma minäkuva vain koki kolauksen kun tajusi olevansa selvästi keskimääräistä isompaa kokoa.

Asianmukaista olisi ollut pahoitella myymälän valikoiman niukkuutta. Nyt vaikuttaa siltä, että asiakkaan oli annettu ymmärtää hänen olevan viallisen kokoinen. Sehän ei pidä paikkaansa, koska pukuja on olemassa muutakin kuin keskimääräistä kokoa. Jos liikeen valikoima on suppea, siitä ei pidä syyllistää asiakasta. 

Eihän tässä kukaan ole syyllistänyt ketään. Miten oikeasti voit sanoa niin, ettei asiakas loukkaannu? Vaikka ilmaisisit kuinka kiertotien kautta, niin viesti on sama, ei löydy tietyn kokoluokan ylittävää pukua. Ja yleensä näitä tarkemmin selvitettäessä huomaa, ettei loukkaantujan kertomat sanavalinnat pidä paikkaansa.