Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Myyjä nöyryytti Maijan hääpukuliikkeessä kyyneliin asti

Vierailija
07.10.2019 |

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/1de75f78-d04d-4ca7-b9f1-1e266d42def…

"Kun menin hääpukuliikkeeseen, myyjä sanoi, että en usko, että meillä on mitään sinun kokoistasi, Maija kertoo nyt.

Tylyt sanat jäivät mieleen.

– Muutaman viikon ajan itkin sitä. Se oli semmoinen surkea kokemus, Maija muistelee."

Miten toi nyt on tylyä? Jos siellä liikkeessä ei ole sopivan kokoista pukua, niin siellä ei sitten ole. Mitä se myyjä olisi tuossa vaiheessa oikeasti voinut tehdä, ettei se olisi loukkaavaa?

Kommentit (215)

Vierailija
101/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi täsmälleen samoin Prismassa viime kesänä. Katselin kivan näköisiä kukkamekkoja, kun ohi kävelevä myyjä totesi mulle pahoittelevaan sävyyn, ettei sieltä taida löytyä mun kokoa. Ja hän olikin ihan oikeassa. 36 oli suurin koko ja se oli mulle aivan liian väljä. En alkanut itkeä, vaikka olinkin vähän pettynyt:)

Kokemuksesi olisi ollut toinen, jos myyjä olisi sanonut sinun olevan liian ruma kyseiseen mekkoon.

Olisit loukkaantunut, vaikka myyjä olisi vaan sanonut rehellisen mielipiteen ja totuuden.

Vierailija
102/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi täsmälleen samoin Prismassa viime kesänä. Katselin kivan näköisiä kukkamekkoja, kun ohi kävelevä myyjä totesi mulle pahoittelevaan sävyyn, ettei sieltä taida löytyä mun kokoa. Ja hän olikin ihan oikeassa. 36 oli suurin koko ja se oli mulle aivan liian väljä. En alkanut itkeä, vaikka olinkin vähän pettynyt:)

Kokemuksesi olisi ollut toinen, jos myyjä olisi sanonut sinun olevan liian ruma kyseiseen mekkoon.

Olisit loukkaantunut, vaikka myyjä olisi vaan sanonut rehellisen mielipiteen ja totuuden.

Eihän hääpukuliikkeessä asioinutta naistakaan nimitelty rumaksi, vaan hänen kokoaan ei löytynyt:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että ihan täsmälleen samalla tavalla kävi?

Myyjä siis sanoi, että tästä kaupasta ei löydy sun kokoa?

Mahtaa olla sulla erikoinen koko, jos Prismasta ei löydy yhtään sulle sopivaa vaatetta.

Vierailija
104/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän hääpukuliikkeessä asioinutta naistakaan nimitelty rumaksi, vaan hänen kokoaan ei löytynyt:)

Väänneräänpä rautalangasta.

Jos naista sanoo liian suureksi, se tarkoittaa aina, että nainen on kommentoijan mielestä ruma.

Vierailija
105/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että ihan täsmälleen samalla tavalla kävi?

Myyjä siis sanoi, että tästä kaupasta ei löydy sun kokoa?

Mahtaa olla sulla erikoinen koko, jos Prismasta ei löydy yhtään sulle sopivaa vaatetta.

Osaatko lukea? Hän totesi mulle, ettei kyseistä mekkoa löydy mun koossa. Ei itkuun purskahtanut nainenkaan mennyt hääpukuliikkeeseen etsimään itselleen telttaa, vaan jotakin nättiä ja sopivaa. Olin nimenomaan kiinnostunut tietystä mekosta, en koko Prisman valikoimasta. Ymmärsitkö nyt?:)

Vierailija
106/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina ollut pieni ja laiha, aikuisenakin.

Monta vaatekauppaa olisi pitänyt minunkin perustaa jos joka kerta kun joku sanoo ettei heidän liikkeessä taida olla niin pieniä kokoja, olisin siitä loukkaantunut ja lähtenyt itkien.

Näethän sen tässäkin ketjussa, että pientä pidetään kauniina ja isoa ei. Se, että kärsii pienuudestaan, ei ole yleinen asenne pientä vastaan.

Se onkin hullua että puhutaan kehopositiivisuudesta, mutta laihalle saa kuitenkin sanoa ihan mitä vaan.

Vertaa:

"ei sulle taida löytyä mitään vaatetta täältä kun sä oot niin kauheen laiha, syötkö sä ollenkaan?"

vs

"ei sulle taida löytyä mitään vaatetta täältä kun oot noin kauhean lihava, miten paljon sä syöt?"

Ensin mainittua oon kuullut vuos kymmenet, minkä teet. Jälkimmäinen taas on nöyryyttämistä jota voi itkeä mediassa. Vaikka lause on ihan sama.

Se, että kauneuskäsitys suosii laihoja, ei tee siitä hyväksyttyä syytä saada sanoa laihalle mitä vain.

Vierailija
107/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olisihan tuon voinut hoitaa paremmin. Kysyä kokoa, sitten etsiä sitä ja sanoa että valitettavasti tuota kokoa ei nyt löydy. Ei tarvitse mainita koon isoudesta mitään.

No eihän tuossa sanottu koon isoudesta mitään, vaan nimenomaan ettei asiakkaan kokoa löydy. 

Tosin eihän tuossa kukaan tiedä miten tuo keskustelu on oikeasti mennyt.

Sanoihan. ”Sinun kokoasi ei kyllä löydy...” vaikkei Maija ollut maininnut edes kokoa.

Nehän on ammattilaisia arvioimaan asiakkaan koon. Kyllä ne ihan katsomalla näkee kannattaako alkaa sovittelemaan vai ei.

Juu, mutta kyllähän se tarkoittaa että niin ISOA kokoa ei löydy. Ja varsinkin jos on katsottu päästä varpaisiin ”jaa a... no ei kyllä sinun kokoasi löydy.” Varmasti ymmärrät miten tuosta tulee paha mieli ja asian olisi voinut hoitaa tahdikkaammin.

miten muuten silmämääräisen arvion voi tehdä kuin katsomalla...? Eikä myyjä paksuksi haukkunut vaan totesi yksinkertaisesti ettei heillä ole hänen kokoaan...

Eli sinulla ei ole pelisilmää etkä sovi kyseiseen asiakaspalvelutyöhön koska et ymmärrä että samat asiat voi hoitaa loukkaamatta ja niin että loukkaa, en voi auttaa. Niin se nyt kuitenkin on.

Tuossa ei ollut mitään loukkaavaa eikä varsinkaan nöyryyttävää, valikoima oli mitä oli, eikä sovitettavaa siinä kohtaa ollut. Asiakkaan oma minäkuva vain koki kolauksen kun tajusi olevansa selvästi keskimääräistä isompaa kokoa.

Et ole ilmeisesti koskaan ostanut hääpukua?

Niitä on harvoin sovitettavana mitään muita kuin hyvin pieniä kokoja, ja esim. pituus tai isot rinnat voivat tehdä sen, että yksikään sovituspuvuista ei mahdu päälle. Ylipainoa ei tosiaankaan tarvitse olla.

Lisäksi monissa on kokoluokitus suunnilleen niin, että 36 kokomerkintä vastaa kokoa 32/34, 38 vastaa 34/36... Eli rintava/ treenattu hoikka nainen, joka käyttää kokoa 40 voi joutua ottamaan esim. koon 44. Mikäli "näin isoja kokoja" on edes myynnissä.

Ai. Mulla on ihan eri kokemus. Kerran elämässäni olen hääpuvun ostanut ja sovittamani olivat järjestäen liian isoja. Olen kokoa 36/38 ja lopulta sitä pukua, minkä ostin, kavennettiin ompelijalla pelkästään vyötäröltä 15cm. Niinattaresta ostin.

Vierailija
108/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävi varmaan siinä yhdessä tietyssä töölöläisliikkeessä, jossa palvelu (tai siis "palvelu") on tunnetusti tylyä.

Eipä tuo nainenkaan miltään kamalan isolta näytä, ehkä kokoa 42 tai 44. Kyllä siinä koossa löytyy hääpukuja vaikka kuinka. Paljon isompiakin löytyy. 

Kokoa 52-54 tuo on.

Vierailija
109/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Suurin koko oli liian väljä? No olisit ottanut pienemmän.

Vierailija
110/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ottaa itseensä jos liikkeessä eo löydy kokoa eikä palvelua. Ei muuta kun toiseen liikkeeseen. Kyllä tässä maassa löytyy liikkeitä joissa on laajempi kokovalikoima. Voi mainita kavereillekin että liikkeessä x ei löydy kokoa.

Vierailija
111/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina ollut pieni ja laiha, aikuisenakin.

Monta vaatekauppaa olisi pitänyt minunkin perustaa jos joka kerta kun joku sanoo ettei heidän liikkeessä taida olla niin pieniä kokoja, olisin siitä loukkaantunut ja lähtenyt itkien.

Näethän sen tässäkin ketjussa, että pientä pidetään kauniina ja isoa ei. Se, että kärsii pienuudestaan, ei ole yleinen asenne pientä vastaan.

Se onkin hullua että puhutaan kehopositiivisuudesta, mutta laihalle saa kuitenkin sanoa ihan mitä vaan.

Vertaa:

"ei sulle taida löytyä mitään vaatetta täältä kun sä oot niin kauheen laiha, syötkö sä ollenkaan?"

vs

"ei sulle taida löytyä mitään vaatetta täältä kun oot noin kauhean lihava, miten paljon sä syöt?"

Ensin mainittua oon kuullut vuos kymmenet, minkä teet. Jälkimmäinen taas on nöyryyttämistä jota voi itkeä mediassa. Vaikka lause on ihan sama.

Se, että kauneuskäsitys suosii laihoja, ei tee siitä hyväksyttyä syytä saada sanoa laihalle mitä vain.

Pulskat lyövät pöytään usein myös anoreksiakortinkin. "No kuule, kun mulla törröttivät luut 60-kiloisena. Jos sulla on painoa yli kymmenen kiloa vähemmän, sinut pitäisi viedä letkuruokintaan"... Ja tätä rataa:D

Vierailija
112/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Suurin koko oli liian väljä? No olisit ottanut pienemmän.

Mun äidinkieli ei ole suomi, joten joskus mulla menevät sanat sekaisin. Tarkoitin siis tietenkin, että pienin:)

Vierailija
113/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väänneräänpä rautalangasta.

Jos naista sanoo liian suureksi, se tarkoittaa aina, että nainen on kommentoijan mielestä ruma.

Nainen ei ollut liian suuri, vaan heidän pukunsa oli liian pieniä.

Aivan kuten meilläkin sillointällöin laitteissa on vähän pienet penkit/ahtaat kaaret.

Vierailija
114/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjä sanoi asiallisesti ettei ole kokoa. Olisiko pitänyt valehdella???

Vierailija
115/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kimonon obi on siis leveä vyö.

Söpöä että olet lukenut "Geishan muistelmat" ja yrität nyt päteä kun eihän kukaan muu voi tietää Japanista mitään. Vai katsoitko vaan elokuvan?

Vierailija
116/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävi varmaan siinä yhdessä tietyssä töölöläisliikkeessä, jossa palvelu (tai siis "palvelu") on tunnetusti tylyä.

Eipä tuo nainenkaan miltään kamalan isolta näytä, ehkä kokoa 42 tai 44. Kyllä siinä koossa löytyy hääpukuja vaikka kuinka. Paljon isompiakin löytyy. 

Olet hyvä esimerkki siitä kuinka ylipainolle sokeutuu. Veikkaisin naisen yläosien kooksi 50-52 riippuen merkistä/mallista (ylin kuva).

Vierailija
117/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olisihan tuon voinut hoitaa paremmin. Kysyä kokoa, sitten etsiä sitä ja sanoa että valitettavasti tuota kokoa ei nyt löydy. Ei tarvitse mainita koon isoudesta mitään.

Tämä oli meillä ihan ohjeistuksena kun olin juhlapukuliikkeessä töissä. Ikinä ei saanut sanoa, että ei meillä noin isoja oo. Niitä kyllä saatiin, mutta kun niitä oikeasti isoja kysyttiin harvoin niin niitä oli joku yksittäinen mekko silloin tällöin, koska ei ollut järkeä pitää niitä enempää. Jos oli nainen jolle meillä ei ollut sopivaa piti sanoa, että valitettavasti kyseistä kokoa ei meidän myymälän valikoimasta suoraan löydy, mutta se voidaan tilata ja jos se ei miellytä niin laitetaan hyllyyn eli ostopakkoa ei ole.

Vierailija
118/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis nyt mollataan nainen joka on aloittanut yrityksen pyörittämisen kun ei saanut/löytänyt palvelua erikoisliikkeestä?! Liikkeessä jossa pitäisi palvella ihminen kuin ihminen kokoon/väriin/ikään katsomatta. Olisiko saanut näpäyttää tummaihoista tai 78-vuotiasta morsianta? Tai pienikokoista, lyhytkasvuista, pyörätuolissa istuvaa? Kyllä menee kolttumyymälällä hyvin kun käännyttää jo eteisessä asiakkaat pilalle. Ei ole sillä yrittäjällä pikkurahan puutetta.

Nyt jutussa esiintyvä nainen on laajentanut bisnestään ja avannut kolmannen kivijalkamyymälän niin täällä lytätään sekin.

Väärin yritetty, läski!

Artikkelin perusteella kyseistä naista ei kyllä nöyryytetty liikkeessä mitenkään. Onhan se nyt selvä, että jos liikkeessä ei ole asiakkaalle vaatetta, niin sitä ei ole. Ei se myyjä vaatteeksi voi muuttua. Mitä siinä olisi pitänyt sanoa/tehdä? Esitellä pukuja, jotka ei mahdu?

Vierailija
119/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Maija Maija minkä nöyryytyksen sait! Not. Eihän tuo mikään nöyryytys ole. Ihan asiallisesti varmaan sanoi, että kokoja ei löydy. Mitä v itt ua sen ois pitänyt sanoa?

Vierailija
120/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhannen taalan kysymys on: Mitä Maija sanoo asiakkaalle, joka tulee liikkeeseen sovittamaan pukua ja Maija näkee heti, ettei hänellä ole asiakkaalle sopivaa pukua?

Todennäköisesti hän pahoittelee asiaa, ja esittää vastauksensa niin, että selväksi tulee että vika on liikkeessä, ei asiakkaan kehossa. 

No on mullekin sanottu, että valitettavasti vaatetta ei löydy mun koossa, eikä se ole mitenkään nöyryyttävää. En itke sitä viikkokausia, vaikka se pahalta tuntuukin, että kivaa vaatetta löytyy tosi harvoin. Eihän se nyt sen myyjän vika ole.