Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei noissa "köyhä äiti" jutuissa lapset voi olla isällä?

Vierailija
05.10.2019 |

Miksei isälle lähivanhemmuutta, niin kauan että taloudellinen tilanne paranee? Miksi lasten pitää kärsiä siitä ettei äidillä ole varaa ruokaan?

Olen itsekin köyhä, mutta ruoasta en ikinä tingi. Enkä lasten vaatteista, sillä ne saa helposti käytettynä. Synttäritkin järjestetään joka kerta. Vuorottelemme isän kanssa kustannuksissa.

Kommentit (149)

Vierailija
101/149 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismavaatetus, heh. Kauppaan menen aina rytkyissä, mitä väliä. Olen lakimies, joten Prisma on niitä harvoja paikkoja joissa voi pukeutua huonosti.

Vierailija
102/149 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku väittää, että lasten on parempi aina jäädä äidille niin on kyllä pahasti väärässä. Minä ja kaksi siskoa jäätiin isälle, kun vanhemmat erosi, mikä oli mielestäni hyvä päätös. Meidän tyttärien välit isään olisivat muuten ehkä muuttuneet etäisemmiksi, kun taas äitiin tulee enemmän pidettyä joka tapauksessa yhteyttä. Totta kai isällä oli myös paremmat tulot, mutta ei niin paljoa että se olisi päätökseen vaikuttanut. Kyllä isä pystyy hoitamaan lapset aivan yhtä hyvin kuin äitikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/149 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä jutussa vaikuttaisi siltä, että henkilö on tipahtanut tietystä statuksesta ja keskiluokasta minimille. Tuo prismaan meno ja "parempi"pyykinpesuaine kuulostaa lähinnä absurdilta. Väittäisin että itsekkin pienituloisena yh:na en siellä kaupassa stressannut, kuin rahan riittävyyttä. Nykyisessä työssäni käyn säännöllisesti eri yhteiskuntaluokkaan kuuluvien ihmisten kotona. Ihan niitä samoja rainbow ja pirkkatuotteita sielläkin on.

Vierailija
104/149 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkana, punajuuri, peruna ympäri vuoden saatavilla köyhällekin. Myös lanttu on halpaa ja näistä kaikista saa maukkaita ruokia. En tajua noita "ei ole varaa ostaa kasviksia, juureksia -juttuja". Muutenkin vähillä rahoilla tulee toimeen, jos ei heittäydy avuttomaksi. Minä olen itse nukkunut olohuoneessa ja lapset kahdestaan makuuhuoneessa. Kellekään ei tullut mieleenkään että tässä olisi jotain hävettävää. Lasten kavereita kävi myös paljon eikä heistä kukaan ihmetellyt olohuoneessa nukkumistani. Taloudenpidon taito on joillain kadoksissa. Säästäväisyys on ylpeyden ei häpeän aihe.

Vierailija
105/149 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä siksi, että kumpikin näin halusi, olin kyllä valmis keskustelemaan asiasta, mutta isä ei missään nimessä halunnut lähivanhemmuutta. Maksaa isoja elareita, ja tämänkin ihan mielellään, ettei meidän tosiaan tarvi kituutella lasten kanssa. Tämä isä onneksi välittää meidän elintasosta siitäkin huolimatta, ettei itse ole täällä nautiskelemassa siitä, eli lapsistaan välittävä normaali mies. Emme kumpikaan käsitä, millainen hyvätuloisempi vanhempi kykenee antaa toisen kituutella lasten kanssa, jos on mahdollisuus parantaa omien lastensa elämää. Siinä ajattelemista monille eronneille, mutta jatkakaa vaan elareista kiukuttelua.. me jatkamme toistemme arvostusta erosta huolimatta.

Kiva kuulla, että on tällaisiakin isejä. Ex-mieheni olisi varmasti tyytyväinen vasta sitten, kun olisimme lasten kanssa kodittomia. Hänellä on huomattavasti suuremmat tulot, koska minä olin mahdollistanut hänen urakehityksensä liittomme aikana. Lastenvalvojalla hän ei mitenkään voinut käsittää, että miksi hänen olisi laskurin mukaan pitänyt kahdesta lapsesta maksaa reilu 400 euroa kuukaudessa. En myöskään vaatinut takautuvasti elatusmaksuja, vaikka jouduimme odottamaan lastenvalvojalle lähes 4 kk. Sovimme siis, että tasan 400 e on sopiva. Mies tyytyi tähän. Tosiasiassa hän ei ole kertaakaan tuota summaa maksanut, vaan vain 300 e, joka ei ole edes kelan minimi. Miehellä ei ole rahasta kiinni, vaan hänellä on jokin sairas periaate, että lapset ovat minun murheeni ja että lapsilisä korotuksineen kyllä riittää. Lastenvalvojan käynnin jälkeen mies tosin alkoi vaatia puolia lapsilisistä, vaikka meillä ei edes ole vuoroviikkosysteemiä. 

Pohdin eroa pitkään ja mietin etukäteen, että jos alankin katumaan eroa. Mies on perseilyllään aiheuttanut sen etten ole katunut eroa hetkeäkään!

Vierailija
106/149 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille ei tule stressiä tai varsinkaan traumoja, vaikka vanhemmat/vanhempi kertoo, että rahat on tiukassa. Pitää muistaa sanoa myös, että pärjätään kyllä hyvin kun ollaan säästäväisiä. Valitus ja voivottelu ei auta asiaa ja sitä kannattaa välttää. Meillä lapset osaavat nyt omilleen muuttaneita hoitaa taloutensa hyvin ja eivät osta mitä sattuu. Säästäväisyys ja samalla luonnon säästäminen välttämällä turhaa ostelua on heillä hallussa ja normaalia hyvää arkea. Ei se materia onnea tuo.

Vierailija
107/149 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee elarit ja lapsilisä lapselle. Kai äidillä jotakin tuloja on? Lisäksi voi hakea toimeentulotukea ja asumistukea. Outoa köyhyys Suomessa.

108/149 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta Prisma - jutusta voin sanoa, että minua asiakkaana ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä jotkut tunyemattomat ihmiset ajattelevat minun vaatteistani.

Voisiko jutun nainen ja lapsi muuttaa johonkin Oulun kehyskuntaan, kuten Kempeleelle tai Oulunsaloon, jossa vuokrat ovat tuntuvasti edullisempia? Kun naisen ei kuitenkaan enää ikinä tarvitse töissä käydä, niin ei ole mikään pakko asua isolla paikkakunnalla.

Sama jos asuisi vaikka Tampereella ja jäisi eläkkeelle ja siksi tulot romahtaisivat pysyvästi, niin voisi muuttaa vaikka Nokialle, Valkeakoskelke tai Orivedelle, jossa asuminen on halvempaa.

Vierailija
109/149 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei ainakaan autotonna pysyvästi kunnolla sairaan kannata. Minäkin asun Oulussa - auton älyttömän sairas rutiköyhä - ja jos en asuisi Oyssin jne kyljessä, millä kulkisi ja millä ne matkat maksaisi!

Terveet normituloiset ja itsekseen pyörällä, bussilla, autollaan kulkevat keskiverto-ihmiset eivät tajua, mikä kulunkierä esimerkiksi poleilla, teekoossa, apteekissa ja fyssarilla tai missään kulkemiset ovat, niin kuljetuksen kuin asiakasmaksujenkin puolesta, sellaisille, jotka niin huonokuntoisia, se vaikuttaa joko koko ajan tai kausittain liikuntakykyyn valtavasti ja niitä käyntien tarpeita koko ajan tai voi tulla tutkasti milloin nyt tulee tai milloin ei. Jos sellainen köyhä muuttaisi syrjäkylille, eihän sinne voisi kuin asettua odottamaan hengenmenia hoitamatta. Jos Kelan hyväksymien menojen jälkeen kaikkeen muuhun jää 500 mistä pitää luottokortitt eläen maksella yli 40 euron polimaksuja ensin ennen kuin niistä kuiteilla voi saada takaisin kuka saa ja kuka ei plus kulkukulut per kerta - kelataksikin on 25 kerta suuntaansa niille jotka sen saa ja kaupungissakin tavallinen taksi on parikymppiä joen yli - ei se toimi. Ei se toimi kaupungissakaan niin että elämästä tulisi mitään saati sitten hevonkuusesta asti.

Vierailija
110/149 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Tuosta Prisma - jutusta voin sanoa, että minua asiakkaana ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä jotkut tunyemattomat ihmiset ajattelevat minun vaatteistani.

Voisiko jutun nainen ja lapsi muuttaa johonkin Oulun kehyskuntaan, kuten Kempeleelle tai Oulunsaloon, jossa vuokrat ovat tuntuvasti edullisempia? Kun naisen ei kuitenkaan enää ikinä tarvitse töissä käydä, niin ei ole mikään pakko asua isolla paikkakunnalla.

Sama jos asuisi vaikka Tampereella ja jäisi eläkkeelle ja siksi tulot romahtaisivat pysyvästi, niin voisi muuttaa vaikka Nokialle, Valkeakoskelke tai Orivedelle, jossa asuminen on halvempaa.

Tuntuvasti edullisempaa Kempeleessä?

Salli mun nauraa..

Vierailija
111/149 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun näkee näitä "ei työssäkäyvien tulisi muuttaa hevon kuuseen ja yksin tukiverkotta vaikka perhe olisi nykyasuinpaikassa" niin ei voi kun ihmetellä, miten vähän näitä ehdottelevilla on a. Älyä b. Omaa elämänkokemusta tai c. Nähneet sivusta mitään muiden elämää niin että olisivat kiinnittäneet huomiota d. Tuntisivat vanhuksia tai sairaita.

Eikä se auta, vaikka olisi yksinkin. Kun on yksin kuin autiomaassa keskellä kaupunkiakin, niin mistä sen tukiverkon autioituvalla maaseudulla otat?

Moni ehdottelee toisille vuokrata okt maalta. Millä rutiköyhät sairaat ja tai vanhat ja autottomat tulevat toimeen maalla ehdottelijoiden mielestä? Jäävät lumipenkkojen taamökkiin 6kkajaksi mottiin saamatta edes postia, kun minimituloilla ole varaa aurautella teitä?

Jos joku siellä asuu nykyään, nämä ehdottelijat huutavat nielurisat näkyen, miten eikun muuttamaan kaupunkiin koska he eivät tahdo maksaa veroissa sitä, infraa pidetään pystyssä maalla enää.

Koettakaa nyt päättää, koska samaa kakkua ei voi syödä, säästää ja myydä. ;)

Vierailija
112/149 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahattomuus on syvältä, mutta silloin kun rahaa on vähän, niin sisustelut ja esim jonkun tietyn merkkiset ja väriset kumpparit pitäisi kyllä unohtaa. Yhden lapsen kanssa pärjää kyllä jos haluaa. On todella väärin lasta kohtaan jos ruuastakin tingitään. Mihin se elatusmaksu ja lapsilisä yh-korotuksella joka kuukausi menee? Joka kuukausi ei tarvitse uutta vaatetta. Osta nyt hyvä nainen lapselle ruokaa, sisustelut saat nyt unohtaa!

Vierailija
113/149 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Prismassa töissä ja aika harvalla asiakkaalla näyttää olevan kallista Haglöfsiä päällä. Että tervetuloa Minna ostoksille 😊

114/149 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun näkee näitä "ei työssäkäyvien tulisi muuttaa hevon kuuseen ja yksin tukiverkotta vaikka perhe olisi nykyasuinpaikassa" niin ei voi kun ihmetellä, miten vähän näitä ehdottelevilla on a. Älyä b. Omaa elämänkokemusta tai c. Nähneet sivusta)

Se on jännä, miten joillekin ihmisille on niin iso kynnys muuttaa vaikka 20-40km omalta paikkakunnalta, jossa on tukiverkot. Esimerkiksi Porvoosta Helsingin keskustaan pääsee edullisesti bussilla tunnissa, mun mielestä se ei ole pitkä aika. Tai Hyvinkäältä Tikkurilaan puolessa tunnissa junalla.

Vierailija
115/149 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pohjoispuolella kaapissa Villa ja silkki Bio-Luvilia, jonka voisin kyllä lahjoittaa, koska se tuoksuu minulle liikaa, enkä tiennyt sitä etukäteen. Ostin sitä hyvin kalliiden mittatilaustukisukkien pesuun. En voi käyttää, koska se on niin hajustettua, olen tikahtua siihen. Mielessä on ollut saada se hädin tuskin avattu jollekulle muulle hyötykäyttöön. Mutta tuskinpa minä saan sitä ao:lle millään.

En ole pesu- ja puhdistusaineissa koskaan hinnan vuoksi valinnut vaikka mielestäni olisin ollut miten köyhä ja tt-tuen asiakas jne. Olen laskujen jälkeen aina aikuisikäni pitänyt niiden hankinnasta huolen ensiksi. Ennen maailmassa kyllä ostin tarjouksista ja halpakaupoista kun sellaiset olivat vielä aikoinaan Oulun keskustassa ja toisekseen pystyin kulkemaan pyörällä pitkin poikin keräten tarjouksista. Mutta, huomionarvoinen asia on se, ettei tämäkään ihminen ole vailla keneltäkään puustaaveja.

Emme me voi juosta etsimässä koko kylältä, kaupungilta tai yhteiskunnalta hyväksymislistaa.

Vierailija
116/149 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille ei tule stressiä tai varsinkaan traumoja, vaikka vanhemmat/vanhempi kertoo, että rahat on tiukassa. Pitää muistaa sanoa myös, että pärjätään kyllä hyvin kun ollaan säästäväisiä. Valitus ja voivottelu ei auta asiaa ja sitä kannattaa välttää. Meillä lapset osaavat nyt omilleen muuttaneita hoitaa taloutensa hyvin ja eivät osta mitä sattuu. Säästäväisyys ja samalla luonnon säästäminen välttämällä turhaa ostelua on heillä hallussa ja normaalia hyvää arkea. Ei se materia onnea tuo.

Sama. Taloudenhallinta kuuluu perustaitoihin. Meidän yliopisto-opiskelijoillamme ei ole maksuhäiriöitä, ei pikavippejä, ei osamaksuja, ei rästilaskuja. Kaikki on aina hoidettu ajallaan, kaapissa on aina ruokaa, heillä on jopa säästöjä ja ovat siten varautuneet siihen ettei kesätöitä saa. Ei tarvitse nurkua että on nälkää ja köyhyyttä. Vaatteet hakevat pääosin kirpparilta ihan vapaaehtoisesti ja välillä voi jotain uutta ostaa jos on extraa. Osaavat myös kierrättää jätteet oikeaoppisesti jne. Eivät näytä kärsineen elämän realiteeteista vaan opiskelevat pitkälle ja määrätietoisesti ja välillä pääsee viihteellekin, ihan niillä omilla rahoilla, ei sossun rahoilla.

Autan tietenkin tarvittaessa mutta yleensä kertovat pärjäävänsä omillaan. Minusta on pelkkää realismia opettaa lapsille, että raha ei tule seinästä ja kaikki maksaa ja sen eteen on tehtävä töitä. Ei tämä ”realismi” nyt ehkä alle kouluikäiselle kuulu mutta kouluikäiselle jo hyvinkin.

Yh olin minäkin

Vierailija
117/149 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sama mantra "köyhällä ei vara syödä kasviksia". En ymmärrä, miksi halvat kasvikset ns. kauden vihannekset ei kelpaa. Miksi pitäisi ostaa luomu avakadoja, yrttejä, munakoisoja ym. kilohinnaltaan kalliita? Kasvissosekeiton voi valmistaa kotimaisista edullisista kasviksista, kuivatut herneet/linssit halpoja. Kyse enemmänkin laiskuudesta, että haluaa ostaa einespyöryköitä ja valittaa siihen päälle.

Vierailija
118/149 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintasosta riippumatta jokaisen tulisi käyttää rahojaan järkevästi. Me ollaan keskituloisia ja mietin ostokset aina järkevästi, kokemus ja hinta-laatusuhde merkitsee enemmän kuin se että kuvitellaan tuotteen olevan hyvä jos se on kallis.

Minä panostan lasten vaatteisiin mielelläni. Merkistä en maksa. Mutta aina uudet kengät ja lämpimät, käytännölliset vaatteet. Minun jalat meni pilalle jo pienenä kun aina sain käytettyjä kenkiä, talvikenkiä ei ollut edes joka vuosi. Ei näihin mahdottomia mene ja tietenkin kierrätystä voi harrastaa suurimmassa osassa vaatetta.

Vaikka pystyisin ostamaan monet tavarat uutena kaupasta, selaan mieluummin toria ja ostan sieltä. Meidän kodin huonekaluista puolet on sieltä.

Kauppaan menee paljon rahaa, sille ei voi mitään. Olen onnekas kun pystyn hamstraamaan tarjouksia. Ei tule kukkaroon lovea jos ostan yhtenä kuuna pesuaineita vaikka 100 eurolla. Tätä ei köyhä (eikä välttämättä autoton) pysty hyödyntämään. Viimeksi ostin juuri tätä Bio luvilia tarjouksesta niin paljon että pärjään niillä ensi kesään asti. Huuhteluaineena Lidlin halpaa etikkaa.

Ostamisen ilosta ostan harvoin. Ehkä kerran vuoteen löydän sinänsä ihan turhan tuotteen jonka halua, viime vuonna se oli maljakko, tänä vuonna tarjotin. Ei ole monen kympin ostoksia.

Mutta uskoisin että ihan meidän jokaisen elintasosta riippumatta tulee käytettyä rahaa suht järkevästi. En ole huomannut että hyvätuloiset ystävänikään kaupasta pelkkää kaviaaria ostaa. Ihan samat tarjousvessapaperit on heidänkin kärryssä.

Vierailija
119/149 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina jaksan näissä ihmetellä että se auto on työttömälle köyhälle pakollinen. Kovasti kuitenkin vakuutellaan että siihen ei mene rahaa.

Minä kuljen työmatkat bussilla talvisin ja pyörällä sulan maan aikaan koska auton pitäminen tulisi mielestäni turhan kalliiksi. Varsinkin sen halvan ja vanhan auton, koska sitä joutuisi koko ajan viemään jonnekin korjattavaksi. Bensa maksaa halpaan autoon saman verran kuin kalliiseen ja vakuutukset ja verot on pakollisia..

Tällä ihmisellä on reuma ja ei ehkä pysty kantamaan ostoksia kuten terve ihminen julkisilla kulkiessaan?

Vierailija
120/149 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää nämä jutut aina ihan hirveästi. Miksei tässäkään kerrota niitä tuloja? Lapsen miniminettotulot Kelasta n 300e/ kk. Eikö tällä osta hedelmiä ja vihanneksia lapselle? Koskaan ei voi ostaa kaverisynttärilahjoja varastoon kun näkee alelaarissa 2e kynäpaketteja, vihkoja yms.

Työttömyyskorvaus tai mitä työkyvyttömyyseläkettä tämä saakaan on nettona lapsikorvauksen kanssa 700-800e/ kk. Asumistukea saa vielä asuupa sitten vuokralla tai omassa. Mehdollinen toimeentulotuki päälle. Fb ja tori pursuaa ilmaisia tai edullisia vaatteita ja tavaraa. Collegehousut Prismassa 5,95e. Näissä jutuissa on aina joku ihme käsitys että ” rikkaat” kulkee pelkästään merkkivaatteissa ja syö sisäfilettä joka haetaan uudella Audilla Citymarketista.

Suomessa on todella hyvä sosiaaliturva. Asioita pitää ennakoida ja todellakin opetella jotain tekemään itse.

T. Kahden lapsen osa-aikatyössä käyvä yh

Reumalääkkeet voivat olla todella kalliita ja oma osuus voi olla aluksi iso mikäli ei ole oikeutettu erityiskorvaukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi