Miksei noissa "köyhä äiti" jutuissa lapset voi olla isällä?
Miksei isälle lähivanhemmuutta, niin kauan että taloudellinen tilanne paranee? Miksi lasten pitää kärsiä siitä ettei äidillä ole varaa ruokaan?
Olen itsekin köyhä, mutta ruoasta en ikinä tingi. Enkä lasten vaatteista, sillä ne saa helposti käytettynä. Synttäritkin järjestetään joka kerta. Vuorottelemme isän kanssa kustannuksissa.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Joyain mätää tuossakin jutussa. Muistaa halvat hinnat ulkoa kun on niin köyhä, mutta ostaa valmislihapullia. Pitää pasteijaa luksuksena. Olen työssäkäyvä ihminen, mutta en ikinä osta kaupan valmispasteijoita niiden hinta/määrä suhteen takia. Jos jätän 3 kertaa pasteijan ostamatta vaikka nälättää minulla onkin rahat säästetty itsetehtyihin pasteijoihin, joita saa pari pellillistä ja voi pakastaa säilöön.
Bio luvil on luksustuote, jonka sijasta on USEIMMITEN valittava halvempi tuote. Ei itselle tulisi mieleenkään ostaa tuommoisia merkkijuttuja. Kokeilemalla löytää hyvän halvan pesuaineen. Naisella on ilmeisesti päässään vähän sellainen "vain merkkituote on hyvä tuote" "rikkaat ei käy lidlissä" -juttu. Tähän viittaa myös hänen ajatuksensa ettei kehtaa mennä prismaan ja täällä kirppiksillä me köyhät olemme yhtä joukkoa. Kuka muka jossain prismassa katsoo missä vaatteissa ihmiset on? Suuri osa tulee sinne töistä/harrastuksesta. Eikä lidlissä tai kirppiksillä käyminen tarkoita että samaa köyhää joukkoa ollaan. Päinvastoin, pysyy rahat säästössä kun niitä ei laita turhuuksiin.
En tule ikinä ymmärtämään miksi ihmiset rientävät näihin ketjuihin kertomaan suu vaahdossa miten paljon niukemmalla tulevat toimeen ruoka/kodinhoitokulujen suhteen. Olisi eri asia jos köyhä selittäisi että piti ostaa Pleikkari kolmonen Pleikkari nelosen sijasta, mutta kun kyseessä on jotkut eineslihapullat tai pasteijat niin on suorastaan pikkumaista saivarrella siitä miten itse tekisi ainakin 20 senttiä halvemmalla saman satsin.
Vierailija kirjoitti:
Aina ei isästä ole huoltajaksi. Siinä jo se syy.
Roskaa. Miesvihapropagandaa. Äidistä ei yleensä ole äidiksi. Mies pystyy aina huolehtimaan lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo ettei ole sopivia vaatteita Prismaan kuulostaa tosi oudolta. Asun itsekin Oulussa ja ihan kirppisvaatteissa Prismassa käyn, enkä edes mite kään siistin näköisenä. Ap
No kyllähän tuollainen avaus jo kertoo siitä, että jutun henkilöllä on mielenterveysongelmia. Ei siellä Prismassa sen kummempaa sakkia ole kun Lidlissäkåän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina jaksan näissä ihmetellä että se auto on työttömälle köyhälle pakollinen. Kovasti kuitenkin vakuutellaan että siihen ei mene rahaa.
Minä kuljen työmatkat bussilla talvisin ja pyörällä sulan maan aikaan koska auton pitäminen tulisi mielestäni turhan kalliiksi. Varsinkin sen halvan ja vanhan auton, koska sitä joutuisi koko ajan viemään jonnekin korjattavaksi. Bensa maksaa halpaan autoon saman verran kuin kalliiseen ja vakuutukset ja verot on pakollisia..
Jos bussi kulkee esim. kerran päivässä, auto on kyllä pakollinen, jos ei aio aina olla puolipäivää etuajassa tai myöhässä kaikkialta.
Missä päin Oulua bussi kulkee kerran päivässä?
Onhan Ouluun liittynyt noita maalaispaikkakuntia haja-asutusalueineen, tosin en niiden bussiyhteyksistä tiedä, mutta ei ne yleensä kovin korvessa kovin moni bussi kulje, ja nekin vähät vain kouluaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina jaksan näissä ihmetellä että se auto on työttömälle köyhälle pakollinen. Kovasti kuitenkin vakuutellaan että siihen ei mene rahaa.
Minä kuljen työmatkat bussilla talvisin ja pyörällä sulan maan aikaan koska auton pitäminen tulisi mielestäni turhan kalliiksi. Varsinkin sen halvan ja vanhan auton, koska sitä joutuisi koko ajan viemään jonnekin korjattavaksi. Bensa maksaa halpaan autoon saman verran kuin kalliiseen ja vakuutukset ja verot on pakollisia..
Minä olen työtön ja meillä on 2 autoa. Maalla on pakko olla.
Mekin asutaan maalla, mutta yksi auto riittää vaikka kumpikaan ei ole työtön. Joten se siitä "pakosta".
Riippuu täysin siitä, missä asut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos bussi kulkee esim. kerran päivässä, auto on kyllä pakollinen, jos ei aio aina olla puolipäivää etuajassa tai myöhässä kaikkialta.
Etenkin, kun työpäivä alkaa aamulla klo 6 eikä bussit kulje.
Ei tarvitse asua kovin periferiassa että auto on pakollinen, etenkin jos työt on toisessa sellaisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan Ouluun liittynyt noita maalaispaikkakuntia haja-asutusalueineen, tosin en niiden bussiyhteyksistä tiedä, mutta ei ne yleensä kovin korvessa kovin moni bussi kulje, ja nekin vähät vain kouluaikoina.
Eli et pysty kertomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkin, kun työpäivä alkaa aamulla klo 6 eikä bussit kulje.
Ei tarvitse asua kovin periferiassa että auto on pakollinen, etenkin jos työt on toisessa sellaisessa.
Työssä käyvät toki eri asia, avaus koski sellaista joka ei ole töissä.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi reuma viedä työkyvyn? Itselläni on reuma ja fyysistä työtä ei voi tehdä mutta tämä nainen oli diakoni, luulisi sitä pystyvän tekemään.
Mä vähän luulen, että reuman lisäksi tällä ihmisellä on myös mielenterveysongelmia. Mullakin on reuma, ollut jo yli 20 vuotta. Ikää nyt 54 v, osan ajasta joudun kulkemaan kyynärsauvojen avulla ja siitä huolimatta on jo 2 kertaa tullut eläkehakemus bumerangina takaisin. Olen siis Kelan mielestä vielä aivan riittävän työkykyinen, vaikka reumalääkärit ja työterveyslääkäri ovatkin eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et pysty kertomaan.
No en pysty niin, mutta mielestäni vaikka Ylikiiminki on maaseutua jossa pitkät välimatkat.
Itse en asu Oulussa, mutta täältäkään ei millään pääse bussilla siihen aikaan että ehtisi Oulun bussiin normaalin työajan puitteissa, kesällä ja lomilla kulkee vain palvelulinja joka on joskus klo 10 kirkonkylällä.
Tai pitää kävellä useita kilometrejä, esim. 10 km. Ja jos pitää vielä lapset toimittaa hoitoon niin ei kyllä onnistu.
Luulen että monissa muissa nykyään Ouluun kuuluvissa maalaiskunnissa on ihan sama juttu. Niissä asuu ihmisiä joilla on vaikkapa 50 km keskustaan, joista noita busseja kaupunkiin kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näissä jutuissa ei koskaan puhuta tuloista (ja menoista) mitään?
Koska ei haluta kertoa, että lapselle ei ole varaa ostaa kasviksia, mutta perheenjäseneksi luokitellun koiran erikoisruokavalio maksaa noin 180 e/kk.
Missä sanottiin että koiralla erikoisruokavalio? Eiköhän syö ihan tavallista koiranruokaa.
Ja koira tai kissa ON perheenjäsen. Parempina aikoina hankiitu, mutta ei sitä hylätä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina ei isästä ole huoltajaksi. Siinä jo se syy.
Usein on. Isä on aivan yhtä hyvä kun äitikin, mutta äiti pitää omista itsekkäistä syistään lapset. Lapsilisät ja elarit yh-korotuksilla omiin hyödykkeisiin. Ap
Vai että usein? Useimmat miehet eivät halua lastensa huoltajuutta. Hyvin monelle tuottaa ylivoimaisia vaikeuksia hoitaa edes sovitut viikonlopputapaamiset. Tiedetään sekin, että miehet, erottuaan, etsivät hyvin nopeasti uuden naisen (tilastollista faktaa), Lapset ovat siinä vain haitaksi. Hyvin nopeasti tämä uusi on raskaana eikä häntä, täysin ymmärrettävistä syistä, kiinnosta miehen entisen liiton lapset tai niiden hoito.
Ja tätä edistää sekin, kun mies ei ole kotona hoitamassa omia lapsiaan näiden ollessa pieniä. Suhde lapsiin ei muodostu läheiseksi ja kiinteäksi.
Terve aikuinen kyllä hyväksyy puolisonsa edellisen liiton lapset.
"Minulla ei ole niin hienoja vaatteita, että voisin mennä Prismaan"
En tiennytkään että Prismaan pitää mennä hienoissa vaatteissa. Pyydän anteeksi niiltä ketä olen loukannut käymällä kyseisessä kaupassa verkkareissa tai työvaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten te teette ne lihapullat, kun itse tehden tulee halvemmiksi?
Siis millä jatkatte, jos einespullat maksaa esim. 2,47/kg?Mietin samaa kun jauhelihakin maksaa jo lähemmäs 3e.
Valmislihapullissa suurin lihapitoisuus (80%) taitaa olla kivikylän pullissa ja niissä hinta on n. 2,50/350g, alella tietysti vähemmän mutta aika harvoin noita punalappuisena näkee. Samaan hintaan saa tarjouksesta jauhelihaa 500g helpostikin. Ei tarvitse edes jatkaa millään, tekee pulliksi ja kun ovat miltei 100% lihaa, ei niitä tarvitse syödä niin montaa kuin einespyöryköitä. Väittäisin kyllä että se kotitekoinen tulee edullisemmaksi. Ei toki paljoa mutta tilanteessa jossa jokainen sentti merkkaa niin voi olla jo merkittävä ero.
Vierailija kirjoitti:
Haaveilee bio luvilista? Miksi? Meillä pestään pyykki s-kaupan halvimmalla pyykinpesuaineella ja hyvin tulee puhdasta, eikä tuoksu liikaa. Huuhteluaineena on lidlin halvin etikka. Juureksia sai juuri k-kaupasta vitosella ämpärillisen ja ämpärin kaupan päälle. Kun tykkää liikkua luonnossa niin ensi kesänä voi alkaa kerätä talven marjat siihen ämpäriin, ämpärillinen mustikkaa riittää pitkälle.
Ruuan laittoa voi opetella, niin jouduin minäkin opettelemaan kun talous heitti häränpyllyä. Halvimmillaan ruokin viisihenkisen perheen keskimäärin 400 eurolla kuukaudessa. Aikaa oli kun en ollut töissä.
Mangoja mainostettiin 2e/kg. Että ei ne hedelmätkään kultaa maksa.
Onko kilpailutettu auton vakuutukset ym. mitkä voi kilpailuttaa? Yllättävän usein se on tehty näennäisesti tai ei ollenkaan. Meillä kilpailutettiin autojen vakuutukset, uusi firma olisi tarjonnut 100e halvemmalla kuin oma vanha. Soitin vanhaan firmaan ja sanoin että uusi firma tarjoaa 200e vuodessa halvemmalla. Oma firma pisti paremmaksi ja nyt säästämme 300e vuodessa autojen vakuutuksista.
Ruuan laittoa voi opetella...Jos luit jutun, siinähän oli, että osaa tehdä kasviksista hyviä ruokia. Esim.minä en osaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa kasviksiin...
Hyvänen aika, nyt syksyllä kurkkua on saanut ostaa noin 50 snt/kg (niitä ulkonäköpaineista kärsimättömiä ei niin kauniita, mutta ihan syötäviä) tai lanttua/porkkanaa kutakuinkin samaan hintaan.
Ja jos ei ole varaa syödä kalaa, niin oikeastiko lohi 8.95 e/kg on liian kallista, kilosta 2 hengen perhe saa monta ateriaa, päästä ja ruodoista keittää hyvän soppaliemen.
Prismassa en ole koskaan katsonut muiden pukeutumista. En tosin Lidlissäkään.
Minnan tarina on se tavallinen: eletään miehen tulojen mukaan, kun on niin tärkeää, että perheellä on yhteiset rahat ja eron jälkeen jatketaan rahankäyttöä kuin mies edelleen maksaisi kaiken. Siihen kun lisätään sairastuminen ja kyvyttömyys ymmärtää lainanmaksun perusteita, niin oma kuoppa on hyvin kaivettu.
Lisäksi vaikuttaa siltä, että työpaikan menettämiseen vaikuttaa joku muukin asia kuin nivelreuma. Omalla työkaverilla on erittäin pahana ko. sairaus ja silti hän kykenee tekemään työtään (vähän samantapainen kuin diakonin työ eli toimistolla tehtävää asiakastapaamista) osa-aikaisena eli 4 päivänä viikossa.
Kerro mullekin mistä saa kurkkua ja lohta tuohon hintaan. Jos teidän kulmilla oleva kauppa myy, niin se ei tarkoita, että kaikkialla Suomessa olisi samat hinnat. Tai liekö kauppasi edes Suomessa.
Jutun äiti rakastaa ulkona liikkumista ja kerää luonnon antimia (hyvä) ja lenkittää koiraa mutta ei voi käydä töissä ja kauppareissuja varten on pakko olla auto? Nykyään voi tilata ruokaa kaupasta kotiin jos shoppailu ei onnistu ja tulee varmasti halvemmaksi kuin auton pito. Kalaa saa kalastamallakin. Onkimiseen ei tarvitse edes lupaa.
Itse tehden saa edullisesti sämpylöitä ison kasan ja ovat paljon täyttävämpiäkin kuin kaupan sämpylät tai näkkärit.
Kelalta tosiaan saa ainakin sen 300 euroa / kk lasta varten. Kyllä prioriteetti pitäisi olla että ostaa lapselle ruokaa ensin. Iso nippu banaanejakin maksaa alle 2 euroa.
Haglöfsin takki näyttää jutun äidillä olevan ja sillä ei sitten voi mennä kuin Lidliin?
”Jos on sellainen kuukausi että on paljon laskuja ja pitäisi ostaa vielä toppavaatteet...”
Mistä ne paljot laskut tulevat ykskaks näissä tarinoissa?
Toppavaatteita on kyllä kirppareilla, Hopella ja niitä saa keväisin -70% alennuksella kaupastakin.
Suomessa ei todellista köyhyyttää olekaan. Suoraan sanoen ihmetyttää tuollainen ”olen käynyt semmoisen koulun tämän köyhyyden myötä....”
Katto on pään päällä, hanasta tulee puhdasta vettä, taitaa sossu maksaa vielä sähkötkin ja erilaisia avustusjärjestöjä on pilvin pimein. Kelasta saa rahaa elämiseen. Ei ole köyhyyttä nähnytkään tuo ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten te teette ne lihapullat, kun itse tehden tulee halvemmiksi?
Siis millä jatkatte, jos einespullat maksaa esim. 2,47/kg?Mietin samaa kun jauhelihakin maksaa jo lähemmäs 3e.
Valmislihapullissa suurin lihapitoisuus (80%) taitaa olla kivikylän pullissa ja niissä hinta on n. 2,50/350g, alella tietysti vähemmän mutta aika harvoin noita punalappuisena näkee. Samaan hintaan saa tarjouksesta jauhelihaa 500g helpostikin. Ei tarvitse edes jatkaa millään, tekee pulliksi ja kun ovat miltei 100% lihaa, ei niitä tarvitse syödä niin montaa kuin einespyöryköitä. Väittäisin kyllä että se kotitekoinen tulee edullisemmaksi. Ei toki paljoa mutta tilanteessa jossa jokainen sentti merkkaa niin voi olla jo merkittävä ero.
En jaksa uskoa että monikaan säätelee niiden syömiensä pullien määrää lihapitoisuuden mukaan. "Juu, syön vain 2 pullaa kun on täyttä lihaa".
Jos hk:n pullat kelpaa, niin 89 sentin hinta pussille ei päätä huimaa. Ja x-tran pyörykät jotain 5e kilohinnalla taitaa olla aika kelvollisia. Tai atrian, kun saa tarjouksesta eurolla rasia.
Jauhelihasta häviää painoakin kypsentäessä, joten uskon että eines on halvempaa.
Oli niissä mitä tahansa kanannahkaa, niin jollain konstilla ne saa ne maistumaan ja tuntumaan lihalta paremmin kuin jos itse lykkää puolet jatketta.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi reuma viedä työkyvyn? Itselläni on reuma ja fyysistä työtä ei voi tehdä mutta tämä nainen oli diakoni, luulisi sitä pystyvän tekemään.
Hän nimenomaan voisi tehdä liikkuvaa työtä muttei istua.
Mekin asutaan maalla, mutta yksi auto riittää vaikka kumpikaan ei ole työtön. Joten se siitä "pakosta".