Miksei noissa "köyhä äiti" jutuissa lapset voi olla isällä?
Miksei isälle lähivanhemmuutta, niin kauan että taloudellinen tilanne paranee? Miksi lasten pitää kärsiä siitä ettei äidillä ole varaa ruokaan?
Olen itsekin köyhä, mutta ruoasta en ikinä tingi. Enkä lasten vaatteista, sillä ne saa helposti käytettynä. Synttäritkin järjestetään joka kerta. Vuorottelemme isän kanssa kustannuksissa.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta nykyajan yh äityleihin kantaa...
On nyt pakko kommentoida kun just eilen ihmeteltiin jonkun kanssa miksi aina väutetään kaalin olevan halpaa. Kaali on iso ja painava. Vähintään 4€ mikäli 2€/kg.
En koskaan näe lähi ässässä puolitettuja tai kaalin paloja. Kokonainen kaali on ainakin tälle nivelreumaiselle liikaa ottaa edes käteen tai kantaa, ja mihin minä sen kotona pistän VA:n jääkaappipakastimessa siksi aikaa, kunnes käyttäisin? Kokonaan? Kokonaista ei voi raastekäyttöön ostaa. Ostaisin 1/6 -1/2 kaalin tai punakaalin, mutta sellaisia ei myydä. Miksi niin ei voida laittaa esille ja markkinoida juttua vähän, niin ihmiset älyäisuvät alkaa käyttää tajutessaan, hei nyt saa järkevänä annoksena
Meidän lähikaupassa taas aika harvoin näkee kokonaisia isoja kaaleja. Kaikki on silputtu puolikkaiksi tai neljäsosiksi ja muovi päälle. Kesällä ja syksyllä joskus on kokonaisia kaaleja tarjolla. Jos välttämättä haluaisin vaan tietyn määrään kaalia, pyytäisin myyjää minulle sellaisen leikkaamaan. Tokihan parin kilon kaalista riittää myös meen ruokakertaan ja lopun voi säilöä vaikka hapankaaliksi tai kimchiksi.
Tein eilen kasvissosekeittoa ja tässä meidän prisman hinnat:
Lanttu 300g=0,98€ (3,27€/kg)
Porkkana 500g=0,85€(1,70€/kg)
Palsternakka 200g=0,98€(4,90€/kg)
Selleri 200g= 0,98€ (4,90€/kg)
Bataatti 500g=1,49€ (2,98€/kg)
Purjo 400g= 1,30€ (3,25€/kg)
Yht.6,58€
Missä nämä raaka-aineet saa 50c/kg?
Minä ostin vielä lisäksi keittoon Koskenlaskija-juuston 2,85€. Kasvisliemikuutioita ja sitruunapippuria oli ennestään kotona.
Myönnettäköön, että porkkanat, lanttu, selleri ja palsternakka olisivat olleet _hieman_ halvempia kilohinnaltaan, jos olisin ostanut irtomyynnistä, mutta kolmea viimeksi mainittua ei ollut tarpeeksi pieniä yksilöitä tarpeisiini, joten ostin valmiiksi paloitellut palat. Irtoporkkanatkin maksoivat yli euron kilo.
Eli tämä on sairauseläkkeellä? Noin 1000 € kk? Lapsesta lapsilisät ja elarit. Miten muut tuet? En ole hakenut toimeentulotukea, mutta kyllä niillä on summat mitä pitää jäädä elämiseen vuokran, lääkekulujen yms. Jälkeen.
Eihän se iso raha ole, mutta kyllä sillä pari porkkanaa ja perunaa ostaa. Lapsilisistä vaatteet.
Jutusta tulee mieleen säälikää minua varatonta ja sairasta äitiä. 😕 Joskus voi olla huomionhakemista.
Oulusta terkut kirjoitti:
Minäkin luin tuon jutun. Se mitä kyllä en tajua, on tuo Prisma ja vaatteet juttu, sehän on ihan kahjo ajatustapa jollei sillä vaatetuksella mikä on kehtaa johonkin ässään mennä. Mitä ihmettä? Auton menoja ei kyllä hyväksytä toimeentulotukeen tietenkään, mutta ei kai nyt kukaan pidä niin kalliisti väkisin autoa ellei siihen ole varaa mistään, yli lapsen tarpeiden? Kaipa hänellä silloin on oltava siihen varaa. En ymmärrä, miten silloin voi sanoa, ettei saa irti kasviksia, ihmetyttää kyllä. Jollei ole kasviksiin varaa, miten pitää autoa jollei pakosta tarvi, ja miten voi olla autonpitokuluihin kaikkineen varaa, ellei saa kotimaisia vihanneksia irti? Tarvitseeko lapsi enemmän omaa autoa kuin ruokaa?
Vihanneksien suhteen pitää köyhänä vertailla sitten eri ostopaikat ja pakaste vs tuore, kotimainen vs ulkolainen, luomu vs ei luomu. Kunhan nyt jotain. Prismasta en ensimmäiseksi täällä Oulussa ostelisi vihannestavaraa, vaan Lidlistä, koska Lidlissä on yleensä parempikuntoisempana ja säilyvämpänä parempaa samaan hintaan tai halvemmalla. Halpoja omenoita, omenan tai appelsiinin päivässä ja pari paprikarengasta leivälle, porkkana, lantunpala tai tuoreraastetta tai säilöttyjä marjoja pakkasesta tai marjapuuroa on lapselle kyllä saatava irti mielestäni, koska jollei saa, mihin ne rahat lapselle olevista rahoista menevät? Äidin autoon?
Nyt on ollut syksy, ja kuuluisi olla pakkasessa puolukoita ja viinimarjoja tms. Jos on auto, pitää olla kyetty lähtemään marjaan, jos kerran äiti kykenee luontoon liikkumaan omin jaloin.
Minä olisin ollut, jos kykenisin. Olen pikkupennusta ollut marjastushullu. Minulla ei viime vuosina ole ollut enää ensin kuljetusta ja sitten enää fyysistä kykyä, nytkin rollalla joutunut kulkemaan enkä ole kyetä seisomaan yhtään. Minulla on myös nivelreuma, tohjo jalka ja syöpä tässä tullut tutuksi.
En ole tänä syksynä kyennyt saamaan marjojq irti, edes ajattelemaan, minimituloilla ja huolesta soikeana saanko edes ne miten, tietämättä raha-asioista mitään, kaikki suurena kyssärinä ja kauhea huoli normaalista pakollisista maksettavista. Ei edes puolukoita, mutta kyllä minulla vanhasta on vielä mustia ja punaisia kun aina ennen huolehtinut asiallisesti.
Mutta kyllä Sanginjoella on aivan upeat paikat täynnä marjoja kaiket kesät ja syksyt. Ja monessa muussa suunnassa. Minä olen ennen ainakin päässyt kokoamaan mielettömät määrät, en ole laiskana ollut ja viinimarjat olen ostanut Prismasta tai lähi ässästä joskus jopa 15kg laatikko. Niistä saa kaikenlaista todella hyvää vanhanaikaista ruokaa ja välipaloja, esimerkiksi muutama rkl halvinta rahkaaja kourallinen jäisiä marjoja.
Jos on auto ja lap0si on terve ja itse kykenee marjaan, niin täällä on kyllä aikuisessa vika, ellei saada,marjoja metsästä. Minut on viety 2v ikäisestä asti kotikotona metsään marjaan opettaen mummon ja äidin kanssa. Oppi meni hyvin perille. Pienestä asti hyvin marja ahne. Ei ole mikään laosenrääkköys viedä lapsi metsään marjaan tosissaan.
Tämä. Kyllä mekin marjastettiin ja sienestettiin koko perheen voimalla mun lapsuuskodissani. Sisarusten kanssa poimittiin mitä poimittiin, syötiin marjoja ja eväitä ja leikittiin metsässä, sillä aikaa kun vanhemmat poimi.
– Minulla ei ole enää mitään menetettävää, olen menettänyt jo tosi paljon.
Tytär?
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelin myös tätä, kunnes tapasin mieheni, jonka lasten äiti ei pärjää rahallisesti, mutta myöskään ei anna lapsia lasten isälle, joka pärjäisi taloudellisesti paremmin, koska haluaa maksattaa elämisensä ex-miehellään. Jos lapset asuisivat isällään, ei tämä nainen saisi kuin työkkärit, tai soskurahat itselleen.
Näissä uuden puolison exän haukkumisissa kannattaisi aina miettiä sitä, että se sinun nykyinen puolisosi on kuitenkin valinnut kyseisen exän joskus elämänkumppanikseen ja lastensa toiseksi vanhemmaksi...
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun näkee näitä "ei työssäkäyvien tulisi muuttaa hevon kuuseen ja yksin tukiverkotta vaikka perhe olisi nykyasuinpaikassa" niin ei voi kun ihmetellä, miten vähän näitä ehdottelevilla on a. Älyä b. Omaa elämänkokemusta tai c. Nähneet sivusta)
Se on jännä, miten joillekin ihmisille on niin iso kynnys muuttaa vaikka 20-40km omalta paikkakunnalta, jossa on tukiverkot. Esimerkiksi Porvoosta Helsingin keskustaan pääsee edullisesti bussilla tunnissa, mun mielestä se ei ole pitkä aika. Tai Hyvinkäältä Tikkurilaan puolessa tunnissa junalla.
Muuttaminen maksaa ja ne asumiskuluissa säästetyt eurot kuluu jo siinä, että koko perhe reissaa vaikka kerran viikossa julkisilla tapaamaan sitä tukiverkkoaan. Ja mitä etäämmällä se tukiverkko on, sitä vähemmän se oikeasti on tukiverkko. 40 km päässä asuva työssäkäyvä isoäiti ei ehdi tarvittaessa hakemaan lasta päiväkodista tai kaveri ei pikaisesti käy sairaalle kaupassa, jos pitää sitä varten körötellä julkisilla tunti.
Onpa ylimielinen köyhä. Mikä h.levetin prismavaatteet? Ja häneltä ei taideta ulosmitata, muuta kuin veronpalautukset. Ulosotossakin on lapsi vähennys, eli otetaan huomioon, että lapset pystytään elättämään.
Syyllistääkö hän nyt isää.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun näkee näitä "ei työssäkäyvien tulisi muuttaa hevon kuuseen ja yksin tukiverkotta vaikka perhe olisi nykyasuinpaikassa" niin ei voi kun ihmetellä, miten vähän näitä ehdottelevilla on a. Älyä b. Omaa elämänkokemusta tai c. Nähneet sivusta mitään muiden elämää niin että olisivat kiinnittäneet huomiota d. Tuntisivat vanhuksia tai sairaita.
Eikä se auta, vaikka olisi yksinkin. Kun on yksin kuin autiomaassa keskellä kaupunkiakin, niin mistä sen tukiverkon autioituvalla maaseudulla otat?
Moni ehdottelee toisille vuokrata okt maalta. Millä rutiköyhät sairaat ja tai vanhat ja autottomat tulevat toimeen maalla ehdottelijoiden mielestä? Jäävät lumipenkkojen taamökkiin 6kkajaksi mottiin saamatta edes postia, kun minimituloilla ole varaa aurautella teitä?
Jos joku siellä asuu nykyään, nämä ehdottelijat huutavat nielurisat näkyen, miten eikun muuttamaan kaupunkiin koska he eivät tahdo maksaa veroissa sitä, infraa pidetään pystyssä maalla enää.
Koettakaa nyt päättää, koska samaa kakkua ei voi syödä, säästää ja myydä. ;)
Maalaistaajamassa löytyy myös kerrostaloja ja rivareita. Yleensä myös terveyspalvelut sun muut ihan siitä taajamassa. Mikäli ei olla jollain kuntaliitos alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelin myös tätä, kunnes tapasin mieheni, jonka lasten äiti ei pärjää rahallisesti, mutta myöskään ei anna lapsia lasten isälle, joka pärjäisi taloudellisesti paremmin, koska haluaa maksattaa elämisensä ex-miehellään. Jos lapset asuisivat isällään, ei tämä nainen saisi kuin työkkärit, tai soskurahat itselleen.
Näissä uuden puolison exän haukkumisissa kannattaisi aina miettiä sitä, että se sinun nykyinen puolisosi on kuitenkin valinnut kyseisen exän joskus elämänkumppanikseen ja lastensa toiseksi vanhemmaksi...
Niin ja ne on nussutellut ja ehkä lipaissy kielellä sieltäkin. O ou
Vierailija kirjoitti:
Yht.6,58€
Minä ostin vielä lisäksi keittoon Koskenlaskija-juuston 2,85€. Kasvisliemikuutioita ja sitruunapippuria oli ennestään kotona.
Myönnettäköön, että porkkanat, lanttu, selleri ja palsternakka olisivat olleet _hieman_ halvempia kilohinnaltaan, jos olisin ostanut irtomyynnistä, mutta kolmea viimeksi mainittua ei ollut tarpeeksi pieniä yksilöitä tarpeisiini, joten ostin valmiiksi paloitellut palat. Irtoporkkanatkin maksoivat yli euron kilo.
Lidlistä kasvikset ovat halvempia tai K/S marketista ostan 3 kgn pusseja porkkanaa, lanttua, punajuurta. Kilohinta jää kirkkaasti alle euroon. Purjo palsternakka ja bataatti eivät anna mitään lisäarvoa keittoon ja ovat kalliita. Käytän sipulia ja yrittimausteita. Selleri on myös hintavaa, mutta siitä tulee runsaasti makua jo pienestä palasta. Pikkuisen perunaa joukkoon antaa sakeitta. Jos haluan valkuaista mukaan lisään linssejä.
Ehkä hän kokee kaiken huonoksi. Kaik o menny!
Tuo äiti ostaa valmislihapullia, joten tuskin reumansa vuoksi kokkailee.
Minna oli koulutukseltaan sosionomi joten tuskin hän ihan vaan miehensä rahoilla eli.
Tuo prisma-juttu oli varmaankin vain jokin heitto. En itsekään oikein välitä käydä prismassa kun siellä näkee kerskakulutus-perheitä niin paljon. En vaan jotenkin koe kuuluvani sinne. Enkä kyllä omista autoakaan, jolla pääsisin helposti Prismaan, vaikka siellä ehkä hieman halvemmalla voisikin ostokset tehdä.
Köyhän täytyy valita, mihin voi panostaa hieman ja mihin ei. Itse en lemmikkejä ottaisi, mutta jokaisella on ne omat valintansa. Ei tulisi mieleenkään arvostella jonkun muun valintoja.
Niillä on koira, johon menee rahaa. Koiraa on myös käytettävä eläinlääkärillä. Joskus rahat riittävät pikaruokaravintolan hampurilaiseen.
No joo
Vierailija kirjoitti:
– Minulla ei ole enää mitään menetettävää, olen menettänyt jo tosi paljon.
Tytär?
Minä minä minä itse minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yht.6,58€
Lidlistä kasvikset ovat halvempia tai K/S marketista ostan 3 kgn pusseja porkkanaa, lanttua, punajuurta. Kilohinta jää kirkkaasti alle euroon. Purjo palsternakka ja bataatti eivät anna mitään lisäarvoa keittoon ja ovat kalliita. Käytän sipulia ja yrittimausteita. Selleri on myös hintavaa, mutta siitä tulee runsaasti makua jo pienestä palasta. Pikkuisen perunaa joukkoon antaa sakeitta. Jos haluan valkuaista mukaan lisään linssejä.
Sulla on soveltuvat tilat isojen pussien säilyttämiseen. Menevät lämpimässä nopeasti huonoksi.
Ja Prisma on lähikauppa.
Jos heillä on laskuja paljon niin voisiko niistä karsia turhat pois?
Totta kai köyhä, joka kertoo kulutustottumuksistaan, saa järkyttävän määrän richsplainausta.
Mutta aikuisten oikeasti: köyhyys ei ole vika tai ihmisen huonommuutta. Köyhyys on nyky-Suomessa sitä, että elämisen mahdollisuudet ovat todella rajoitettuja. Elämme kaikki kulutuskeskeisessä yhteiskunnassa, jossa media ja ihmisten vuorovaikutus pyörii kolmiossa työ-harrasukset-kulutus.
Kannattaa ottaa huomioon myös pätkätyöläiset, joilla ei ole mitään vakituista työpaikkaa, jossa voisi ensin saikuttaa ja sitten palata osatyökykyisenä töihin tekemään lyhyempää viikkoa/päivää. Nykyään moni tekee samassa paikassa vuosikausia töitä, muttei ikinä vakituisena (vaikka laki sanoisi mitä, aina löytyy porsaanreikiä). Siinä kun sitten sairastut, niin sopimusta ei vaan enää uusita ja sillä selvä.