Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitien pakottaminen alatiesynnytykseen Suomessa

Järkisektion saanut
03.10.2019 |

Viime päivien otsikoissa on kauhisteltu syntyvyyden kiihtyvää laskua. Yksi syy monista kymmenistä on se, että naisilta evätään potilaan itsemääräämisoikeus, heidän tullessaan raskaaksi. Kuulostaa ihmisoikeusrikkomukselta, mutta se on Suomessa vallitseva tämänhetkinen hoitosuositus.

Toivottavasti joskus tulevaisuudessa kummastellaan tätä aikaa, kun naiset eivät saaneet päättää omasta kehostaan eli valita synnytystapaansa. Suomessa ollaan tultu jälkijunassa synnytyskulttuurissa aina (kuten mm. YLE:n artikkelista https://yle.fi/uutiset/3-10976854 käy ilmi) ja edelleen 2019 laahataan muita länsimaita kaukana jäljessä.

Nykypäivän Suomessa äitien otsaan (kuten minun) lyödään edelleen diagnoosi: synnytyspelko, jotta äidit saavat valinnanvapauden omasta synnytystavastaan. Jos kerran 1990-luvulla valinnanvapaus ollaan naamioitu ahtaaksi lantioksi ja 2000-luvulla synnytyspeloksi, olisiko 2020-luku viimein se aika, kun valinnanvapautta ei naamioida enää miksikään diagnoosiksi, vaan kutsutaan synnytystavan valinnaksi?

”– Vielä 90-luvulla monesti synnytyspelkodiagnoosi piilotettiin jonkun toisen diagnoosin taakse. Saatettiin tehdä sektio synnytyspelon vuoksi, mutta diagnoosissa lukikin suhteellisesti ahdas lantio. Esimerkiksi vuonna 1996 Suomessa tehtiin ahtaan lantion vuoksi yli 700 keisarinleikkausta. Synnytyspelko oli virallisena syynä vain sadassa suunnitellussa sektiossa. Vuonna 2010 ahtaan lantion diagnoosilla tehtiin enää noin 300 keisarinleikkausta. Synnytyspelon vuoksi tuolloin hoidettiin jo yli 4 000 äitiä. Heistä suurin osa synnytti kuitenkin alateitse.” -YLE

Mitä pelkkiä diagnooseja on tuijottelu, kummasti lantiot naisilla levenivät 14 vuodessa. Joko alkaa tilanne valjeta? Vuosittain nämä tuhannet äidit joutuvat käymään läpi synnytyspelkopolin: paikka mihin äiti siis Suomessa pakotetaan, mikäli ei halua synnyttää alateitse. Pelkopolin idea ja sisältö on suostutella äiti alatiesynnytykseen, keinolla millä hyvänsä. Pelkopoleilla äitejä uhkaillaan, pelotellaan, haukutaan, vähätellään ja heille valehdellaan alatiesynnytys täysin riskittömäksi. Vaikka Suomen laissa kielletään tällainen potilaan kohtelu ja valehtelu, se rehottaa päivittäin Suomen pelkopoleilla. Kukaan ei puutu asiaan.

Valitettavan monella äidillä, joka haluaisi päättää synnytystavastaan, ei ole samaa määrää 5 vuoden aikana kerättyä faktatietoa laukoa vastaan pelkopolilla syötetylle alatiepropagandalle ja periksiantamatonta luonnetta, jotta selviytyisi pelkopolin mankelista. Monet joutuvat Suomessa siis alatiesynnytykseen passiivisesti pakotettuna, eli toisin sanoen pelkopoli ei myönnä sektiota, vaikka sitä oltaisi vastaanotolla itkien ja huutaen aneltu.

Miten nykypäivän Suomessa tapahtuu tällaista?

Kommentit (2040)

Vierailija
961/2040 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja lisäyksenä: miten se, että en halua revetä synnytyksessä, on itsessään vähättelevää? Jokaisella on erilaiset prioriteetit. Minä en koe lasten hankintaa niin tärkeänä, että pitäisi synnyttää alateitse ja mahdollisesti saada siitä jotain vaivoja. Mutta se on vain minun mielipiteeni. Sen ei ole tarkoitus vähätellä ketään. Ja edelleen, tiedän, että haitat ovat harvinaisia, mutta siitä huolimatta mahdollisia. Minua ei kiinnosta, miten joku muu haluaa synnyttää, jokainen saa tehdä niinkuin parhaaksi näkee.

Minusta ainakin on vain hyvä asia, että kaltaisesi eivät lisäänny. Tämä "minä haluun, minä en haluu... " -mentaliteetti ei tarvitsekaan levitä. 

Näillä näkymin suomalaiset naiset (jotka saivat ensimmäisten joukossa äänioikeuden maailmassa) tulevat katoamaan. Tilalle hyökyy kulttuuri, jossa naisella ei ole muuta arvoa kuin synnytyskoneena toimiminen ja suvun jatkaminen. Seurauksista viis koska naisella on vain välinearvo synnytyskoneena eli miehen ja hellan välissä toimivana kodinkoneena.

En enempää kommentoitavaa keksi. Suomalainen naine on susi suomalaiselle naiselle. Ruvetkaahan te jäärät totuttelemaan siihen, että ikänne karttuessa ette tekään tule saamaan hammaslääkäriltä muuta apua kuin pihdeillä ja ilman puudutusta irti vedetyn, reikiintyneen hampaan.

Vierailija
962/2040 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei kiinnosta sun peukkus.

Kiinnosti sinuakin niin paljon että piti kirjoittaa. Aina hassuinta on, kun joku tulee keskustelupalstalle kertomaan miten juuri hän ei halua keskustella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/2040 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on erilaiset mietteet. 

Odotin toista lastani ja oli perätilassa vielä viime metreillä. Pohdittiin sektiota lääkärin kanssa. Vauva oli vieläpä hieman vinottain, joten suositteli sektiota. Sanoi, että hyvin kyllä voi onnistua alatiekin. Valmius leikata nopeasti on, jos siltä näyttää. Naistenklinikka kyseessä. 

Minua ei koskaa ollut leikattu missään yhteydessä ja suunniteltu sektiokin (johon siis ilman muuta olisin päässyt) tuntui aivan kamalalta ajatukselta. Vatsa silvotaam, kohtu viilletään auki. Tuli unettomia öitä. 

Ihmeen kaupalla lapsi kääntyikin aivan viime tingassa oikein päin ja tuli alakautta näpsäkästi. 

Että olin onnellinen. Eli omasta näkökulmasta leikkauksen haluaminen vapaaehtoisesti ilman mitään kunnon lääketieteellistä perustetta tuntuu aivan absurdilta

En silti siis moiti ketään. Toin esiin vain oman näkökulmani. 

Omasta näkökulmastani nautinnollisimman ruumiinosan altistaminen silpomiselle ajaisi minut varmaankin itsemurhaan. Minusta tuntuu absurdilta ajatella sitä, että joku toinen nainen ei koe seksuaalista nautintoaan todella merkitsevänä asiana elämässään ja on lisäksi valmis riskeeraamaan mm. pidätyskykynsä synnyttääkseen alakautta.

Minäkään en moiti ketään. Toin vain esiin oman näkökulmani.

Vierailija
964/2040 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi, joka haluaa tulevaisuudessa sektion (jos edes lapsia hankin). Itseäni ei haittaa nimitys ”synnytyspelko” koska ainakin omalla kohdallani se on ihan totta. Mitäpä sitä kieltämään.

En uskalla synnyttää alateitse, koska pelkään repeämistä ja siitä mahdollisesti aiheutuvia haittoja. Vaikka vakavat haitat ovatkin harvinaisia, niitä silti tapahtuu, enkä halua ottaa sitä riskiä. Itselleni lasten saanti ei myöskään ole niin ensisijaisen tärkeää, että uskaltaisin riskeerata oman loppuelämäni hyvinvoinnin sen eteen.

Pelkään myös, että alatiesynnytyksen jälkeen seksi ei olisi enää yhtä nautinnollista, kuin ennen. Mulle henk. kohtaisesti molempia tyydyttävä seksi on todella tärkeä osa parisuhdetta rakkaan ihmisen kanssa.

Sanokoon muut mitä sanoo, mutta mulla on oikeus päättää kropastani itse. Kun kerran on kaksi erilaista vaihtoehtoa, miksi ei voisi valita? Itse myös olisin valmis maksamaan sektion itse, jos se siitä on kiinni.

Vaikka alatiesynnytys onkin luonnollinen, se ei tee siitä automaattisesti turvallisempaa. Sektiossa on toki myös omat riskinsä, mutta jokaisella pitäisi olla oikeus muiden valittamatta valita, kummat riskit haluaa ottaa. Sellainen, joka haluaa turvata lasten saannin jatkossakin eikä pelkää synnyttämistä, valitkoon alatiesynnytyksen. Sellainen, jolle suuri lapsiluku ei ole tavoite ja pelkää alapäähän mahdollisesti koituvia haittoja, valitkoon sektion.

Pelottavaa, miten naiset (ja juuri nimenomaan naiset) itse pakottavat toisiaan perinteiseen alatiesynnytykseen, koska ”onhan se nyt luonnollista ja sinun nyt vain pitää kestää se mahdollisine seurauksineen, koska olet nainen”. Mieheltä ei koskaan vaadittaisi samaa.

Pakottaminen on liioittelua. Eikä kukaan mitään vaadi - miten voisikaan - mutta onhan toi vähän sama kuin haluaisi mieluummin vapaaehtoisen avanteen kuin käydä vessassa. Pitääkö kaikille halukkaille tehdä avanne? Itsemääräämisoikeus ja oma kroppa!

Tuota asiaa nyt ei mielestäni voi verrata mitenkään synnyttämiseen. Ulostaminen ei yleensä satu, ellei ole jotain vatsaongelmia ja silloinkaan mikään mittava repeäminen ei ole mahdollista. Synnytyksessä sen sijaan voi ihan oikeasti jäädä pidätysongelmia, joita en halua sitten yhtään minkäänlaisia. Ja voin ihan vapaasti myöntää, että minulle lisääntyminen/lapset ei ole elämässä mikään prioriteetti, joten en halua ottaa edes sitä joogatessa housuihin lorahtavaa pientä pissamäärää vaivakseni. Mulle on oikeastaan lastensaanti se ja sama. Olisihan se toki varmasti ihanaa perustaa perhe ja katsoa, kun lapset kasvaa, mutta pärjään vallan mainiosti ilmankin.

Joillain on ilmeisesti aika ruusuinen kuva keisarileikkauksesta, ei kaikilla, mutta joillain. Jos uskallat niin ala katsoa kohdasta 4:15 eteenpäin. Tämän vuoksi itse pelkään sitä sektiota /eri (en ala väittelemään kanssasi näistä alapääasioista, omani on kunnossa)

..

Ainiin ja sitä virtsankarkailua on kuitenkin lähes 10 % sektiolla synnyttäneistäkin, en tiedä mikä sitten on suunniteltujen sektioiden osuus, mutta kuitenkin. Alatiesynnyttäjistä 80 % ei ole näitä virtsankarkailuvavoja ja siihen kellä ei ole vaikuttaa paljon se onko pitänyt huolta lantionpohjan lihastreenistä, onko normaalipainoinen, kohtalaisen nuori... Mutta kieltämättä sinulla asian suunnittelu ei ole mitenkään ajankohtainen vielä. Nauti rauhassa rakastumisen alkuhuumasta, seksuaalisuutesi löytämisestä ja nuoruudestasi, mikään kiire ei ole tehdä omia lapsia.

Tottakai, tottakai.. molemmissa on riskinsä.

Tässä asiassa itseäni ei tilastot alatiesynnytysten alapäävaivojen vähyydestä lohduta, sillä kuka tahansa (kuten minä) voi joutua siihen marginaaliin, jolla vaurioita tulee.

Mutta, nyt aion takertua tuohon sun nostamaan korttiin nuoruudesta. Juuri tällainen tapa vähätellä ei mitenkään auta haluamaan alatiesynnytystä tai lapsia ylipäätään.

Lisäksi, miten mun ikä tai seksuaalisuuskaan tähän mitenkään liittyy? Mikä saa sut luulemaan, etten ole ”löytänyt seksuaalisuuttani? Miten se edes liittyy koko aiheeseen :D Olen kuitenkin 24v, joten ihan kuin se ikääntyminen saisi mieleni muuttumaan synnytystavan suhteen. Taisi ilmeisesti mennä sulla nyt vähän tunteisiin, kun pitää alkaa vähätellä sen takia, että olen vielä nuori. On se vaan kumma, miten sektion haluavat eivät kritisoi alatiesynnyttäjiä, mutta alatiesynnyttäjät sitten senkin edestä sektion haluavia.

Eipä tainnut menne syvemmin tunteisiin. Sinun ja monen muun vain yhteen asiaan (repeämiin ja niiden mahdollisesti aiheuttamiin harvinaisiin haittoihin elämänlaadussa) keskittyvä retoriikka on itsessään vähättelevää tässä keskustelussa. Sinun kannattaakin ehkä ensisijaisesti lukaista läpi omat tekstisi ja miettiä onko niissä vähääkään tarkoituksellista provosointia vai oletko vain hauska ja suorasanainen...

Ja ikääsi viittasin puhtaasti sen vuoksi, että erehdyin luulemaan sinua aiemmaksi 19 v kirjoittajaksi.

Okei. Tarkoitukseni ei ole todellakaan ollut provosoida. Mielestäni ihan ensimmäisessä viestissäni ei ollut mitään provosoivaa, vaan kerroin aika ystävällisesti kantani. Sen jälkeen olen vastannut kysymyksiin sekä mun viestejä kommentoituihin viesteihin.

En ole siis ainakaan tietoisesti yrittänyt provosoida ketään. Kerron asiani suoraan, koska alkaa tympimään tämä, miksi mun ja monen muun sektiota puoltavan kantaa ei ymmärretä, vaan jatkuvasti mm. lykätään tilastoa toisensa perään ja ikään kuin yritetään käännyttää. Valitettavasti tästä keskustelusta en ole saanut yhtään uutta tietoa, joka jotenkin muuttaisi mieleni.

Se, että olen tätä mieltä ja kantani on tämä, ei ole hyökkäys ketään vastaan. Joku tuolla aiemmin kehotti hoitamaan sektion toisessa maassa, jossa sen saa helpommin. Ehkä sitten täytyy tehdä niin, jos biologisia lapsia edes hankin. Mutta, mielestäni Suomeen voisi ihan hyvin tulla käytäntö, jossa suunnitellun sektion saa, kunhan sen maksaa itse. Että siinä mielessä ymmärrän sektion vastustuksen, kun se maksetaan verorahoilla.

Niin ja lisäyksenä: miten se, että en halua revetä synnytyksessä, on itsessään vähättelevää? Jokaisella on erilaiset prioriteetit. Minä en koe lasten hankintaa niin tärkeänä, että pitäisi synnyttää alateitse ja mahdollisesti saada siitä jotain vaivoja. Mutta se on vain minun mielipiteeni. Sen ei ole tarkoitus vähätellä ketään. Ja edelleen, tiedän, että haitat ovat harvinaisia, mutta siitä huolimatta mahdollisia. Minua ei kiinnosta, miten joku muu haluaa synnyttää, jokainen saa tehdä niinkuin parhaaksi näkee.

Se kuinka puhut repeämisestä ja joidenkin naisten raskauden ja synnytysten jälkeisistä vaurioista on osaltaan näitä naisia vähättelevää ja ihan siitä syystä minäkään en ole vastannut sinulle itseäsi hienotunteisemmin.

Tulkitsen, että raskauteen, synnyttämiseen ja ehkä imettämiseenkin liittyvät kehon muutokset ovat sinulle tällä hetkellä niin kohtuuttoman ahdistavia ajatuksia, että ehkä kannattaa pysähtyä miettimään mikä voisi helpottaa oloasi näiden kysymysten äärellä. Sinulla on hyvin aikaa kun et vielä ole raskaanakaan ja todennäköisesti se kannattaa, asioiden työstäminen. Mm. raskausaikaista ja synnytyksen jälkeistä masennusta ehkäisee kun mieli on avoin ja luottavainen vaikkei kaikki sitten menisikään suunnitelmien mukaan. Muutoksia, väliaikaisia ja pysyviä nimittäin varmasti tulee.

Myös useimpien sektiosynnyttäjien kohdunkaula pehmenee ja lyhenee synnytystä edeltävinä päivinä, viikkoina, jopa kuukausina, joten ne muutokset siellä alakerrassakin kannattaa pyrkiä hyväksymään osana prosessia vanhemmaksi tulossa. Ja jos jotain menee pieleenkin niin yleensä oma lapsi on senkin pahan arvoinen ja vaikka palautumisvaihe olisi muita pidempi eikä olisi täydellistäkään niin ei se ketään naisena pilaa. Mitä on pään sisällä vaikuttaa paljon.

Itse en olisi saanut pelkosektiota jos olisin sen halunnut, olen synnyttänyt rv 36+2 ja rv 37+4. Tämä vielä jokseenkin liittyy aiheeseen. Omasta puolestani nainen saa tietenkin määrätä kehostaan, mutta monen muun kanssa olen samaa mieltä siitä, että synnytystapaa valitessa ei riitä, että nainen kertoo olevansa oman itsensä asiantuntija, googlanneensa riittävästi ja tehneensä valintansa - oli se sitten sektio tai alatiesynnytys. Nimittäin jotkut alatiesynnytystä toivovat taivutellaan/"painostetaan" synnyttämään sektiolla. Lääkärin on oltava tukena päätöksen teossa, päätökseen vaikuttaa kaikilla mm. raskausajan seuranta, naisen ja lapsen/lasten terveydentila jne jne jne. Toivottavasti synnytys on mahdollisimman monelle myönteinen kokemus vaikka aina ei ole mahdollista täysin vapaasti valita.

Vierailija
965/2040 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kuitenkin luonto ole tarkoittanut alatiesynnytyksen luonnolliseksi tavaksi.

--------

Varmasti on tarkoittanut. Mutta joskus se menee niin pahasti pieleen että äiti, vauva tai molemmat kuolevat.

Terv. Kaksi sektiota lääketieteellisistä syistä.

No tilastollisestikin useammin se suunniteltu sektio menee pieleen niin, että äiti kuolee. Vauvat taas kuolevat helpommin kätkytkuoleman sektion jälkeen, ja erityisesti seuraaville vauvoille sektio on riski, joka suurenee jokaisen sektion myötä. 

ja siis 1/17 000 äitiä kuolee suunnitellussa sektiossa, alatiesynnytyksessä 1/53 000

Kohtukuoleman riski on seuraavassa raskaudessa sektion jälkeen 8-kertainen verrattuna alatiesynnytykseen.

Jos siis haluaa vain yhden lapsen, niin sektio on lapsen kannalta lähes yhtä hyvä ja turvallinen kuin alatiesynnytys. Jos useampia, on vastuutonta mennä sektioon ilman oikeaa lääketieteellistä syytä.

Lähde tuolle että suunniteltu sektio lisää kätkytkuolemia?

Nuo kuoleman riskitkin voisi päivittää tälle vuosituhannelle. Tiedot on julkaistu 2003 Duodecimissä joten data voi helpostikin olla 1990-luvulta. Kiinnostaisi relevantti ja ajantasainen tutkimus. Epäilen että lääketiede ja sektiotkin kehittyvät 20 vuodessa. Eihän nykyään episiotomioitakaan tehdä rutiinisti.

Esimerkiksi Bader et al on 2004 todennut suunnitellulla sektiolla syntyneillä vauvoilla olevan moninkertaisesti uniapneaa verrattuna alateitse syntyneisiin. Tätä kautta selittyy korkeampi kätkytkuolemariski, joka on siis todettu eri tutkimuksissa.

Netti on tietoa täynnä, googlaamalla löydät lisää aiheesta.

Vierailija
966/2040 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatiehullut on oikeasti sekopäitä. Sain kaksoset suunnitellula sektiolla. Oli virhetarjonta ja yhteinen istukka, ei annettu vaihtoehtoja. Silti muutama tuttu (myös yksi terkkari ) vouhottti, että olis vaan pitänyt alakautta yrittää. Kahjoimmat alatiefanit eivät välitä lapsista tai äidistä. Heille tärkeintä on alatieideologia. Aivan sama, vaikka äiti tai lapsi /lapset kuolee/vammautuu. Uskovaiset (jotkut) on tässä kaikkein pahimpia. Heille se synnyttäminen (nimenomaan alakautta) on joku keino päästä taivaaseen. Tämä ideologia lienee koko sektiovastaisuuden taustalla alunperin ollut.

Vierailija
967/2040 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan jostain reiästä terveenä tulee.

Vierailija
968/2040 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kuitenkin luonto ole tarkoittanut alatiesynnytyksen luonnolliseksi tavaksi.

--------

Varmasti on tarkoittanut. Mutta joskus se menee niin pahasti pieleen että äiti, vauva tai molemmat kuolevat.

No tilastollisestikin useammin se suunniteltu sektio menee pieleen niin, että äiti kuolee. Vauvat taas kuolevat helpommin kätkytkuoleman sektion jälkeen, ja erityisesti seuraaville vauvoille sektio on riski, joka suurenee jokaisen sektion myötä. 

ja siis 1/17 000 äitiä kuolee suunnitellussa sektiossa, alatiesynnytyksessä 1/53 000

Kohtukuoleman riski on seuraavassa raskaudessa sektion jälkeen 8-kertainen verrattuna alatiesynnytykseen.

Jos siis haluaa vain yhden lapsen, niin sektio on lapsen kannalta lähes yhtä hyvä ja turvallinen kuin alatiesynnytys. Jos useampia, on vastuutonta mennä sektioon ilman oikeaa lääketieteellistä syytä.

Nuo kuoleman riskitkin voisi päivittää tälle vuosituhannelle. Tiedot on julkaistu 2003 Duodecimissä joten data voi helpostikin olla 1990-luvulta. Kiinnostaisi relevantti ja ajantasainen tutkimus. Epäilen että lääketiede ja sektiotkin kehittyvät 20 vuodessa. Eihän nykyään episiotomioitakaan tehdä rutiinisti.

Esimerkiksi Bader et al on 2004 todennut suunnitellulla sektiolla syntyneillä vauvoilla olevan moninkertaisesti uniapneaa verrattuna alateitse syntyneisiin. Tätä kautta selittyy korkeampi kätkytkuolemariski, joka on siis todettu eri tutkimuksissa.

Noniin, niin kuin arvelinkin. Sinulla ei ollut mitään lähdettä. Lopuksi vielä "Googlaa itse" -heitto kun ei ole tarjota väitteilleen lähdettä (koska sellaista ei ole ja väitteesi on sitä itseään).

Vierailija
969/2040 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää menee vähän samaan salaliittoteoriaan kun rokotusten haitat. Demonisoidaan alatiesynnytys ja pestään aivot sektion autuudella. Ihmiset. Faktat.

Rokottteet- fakta- ne ovat turvallisia ja toimivat (poislukien esim jonkin aineen allergia ja muut vasta-aiheet)

Alatiesynnytys- fakta- turvallisin vaihtoehto (poislukien lääketieteelliset syyt, ahdaslantio jne)

Omat TUNTEET ja PELOT ja AATTEET ja IDEOLOGIAT eivät muuta FAKTOJA.

Jokainen joka haluaa sektion nii olka hyvä ja ottakaa se, mutta älä väitä mustaa valkoiseksi.

Vierailija
970/2040 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotin toista lastani ja oli perätilassa vielä viime metreillä. Pohdittiin sektiota lääkärin kanssa. Vauva oli vieläpä hieman vinottain, joten suositteli sektiota. Sanoi, että hyvin kyllä voi onnistua alatiekin. Valmius leikata nopeasti on, jos siltä näyttää. Naistenklinikka kyseessä. 

Minua ei koskaa ollut leikattu missään yhteydessä ja suunniteltu sektiokin (johon siis ilman muuta olisin päässyt) tuntui aivan kamalalta ajatukselta. Vatsa silvotaam, kohtu viilletään auki. Tuli unettomia öitä. 

Ihmeen kaupalla lapsi kääntyikin aivan viime tingassa oikein päin ja tuli alakautta näpsäkästi. 

Että olin onnellinen. Eli omasta näkökulmasta leikkauksen haluaminen vapaaehtoisesti ilman mitään kunnon lääketieteellistä perustetta tuntuu aivan absurdilta

Omasta näkökulmastani nautinnollisimman ruumiinosan altistaminen silpomiselle ajaisi minut varmaankin itsemurhaan. Minusta tuntuu absurdilta ajatella sitä, että joku toinen nainen ei koe seksuaalista nautintoaan todella merkitsevänä asiana elämässään ja on lisäksi valmis riskeeraamaan mm. pidätyskykynsä synnyttääkseen alakautta.

Saanko hieman auttaa sinua? Tarkoitat siis tätä:

”Ymmärrän että tilastollisesti katsoen alatiesynnytys olisi turvallisempi sekä minulle että vauvalle. Olen kuitenkin valmis valitsemaan itselleni ja hauvallesi hieman riskialttiimman tavan, koska nautinnollisimman ruumiinosani silpominen saisi minut tekemään itsemurhan. Lisäksi minusta tuntuu absurdilta ajatella, että joku nainen olisi valmis riskeeraamaan seksuaalisen nautintonsa ja pidätyskykynsä valitsemalla synnytystavan, jonka on tutkimuksissa havaittu jopa lisäävän seksuaalista nautintoa.”

Ihan ketään moittimatta tämäkin näkökulma.

Vierailija
971/2040 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on, että alatievihkiytyneet eivät niistä faktoista välitä.

Vierailija
972/2040 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Eivät edes silloin, kun läkärikin todennut alatien mahdottomaksi. Näitäkin riittää pilvin pimein.

Vierailija
973/2040 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se tilastonörtti. En tuomitse kenenkään vanhemmuutta ja uskon valinnanvapauteen, toivoisin vain että ihmiset katsoisivat tilastollisia tosiseikkoja silmiin alapeukuttamisen sijasta.

Annan ison yläpeukun ensimmäiselle, joka uskaltaa kirjoittaa: ”Ymmärrän, että elektiivinen sektio ei ole tilastollisesti katsoen turvallisin vaihtoehto minun eikä vauvani kannalta. Haluan kuitenkin tehdä tänän valinnan itseni ja vauvan puolesta, koska... (ja tähän vapaavalintainen perustelu x).

Vieläkään en ole päässyt antamaan isoa yläpeukkua. Vai yksi trollailija on kertonut syyn, miksi haluaa ottaa isomman riskin sekä itselleen että lapselle.

T. Tilastonörtti.

Joissakin asioissa sanoisin, että pitää kuunnella omaa kehoa ja vointia, esim. synnytyksissä. Sinä itse olet oman kehosi paras asiantuntija. Toki pitää kuunnella myös lääkärien mielipiteitä jos on jotain erityistä, mutta loppupeleissä se on se tuleva äiti, joka synnyttää ja ei kukaan muu.

Terv. Äiti, joka olisi säästynyt henkisiltä ja fyysisiltä traumoilta jos olisin päässyt suunniteltuun sektioon, kun sitä pyysin ja anelin.

Vierailija
974/2040 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ainakin on vain hyvä asia, että kaltaisesi eivät lisäänny. Tämä "minä haluun, minä en haluu... " -mentaliteetti ei tarvitsekaan levitä. 

Kerrohan, miksi ihmeessä minun pitäisi tällaisessa asiassa ajatella ketään muuta, kuin itseäni ja vauvaa? Tämä asia kun ei mitenkään vaikuta sun tai kenenkään muunkaan elämään. Toki silloin, jos synnytän Suomessa verorahoin, mutta sen voi tehdä muuallakin.

Et sinä vauvaa ajattele, jos haluat sektion siksi, että pelkäät repeämistä.

Vierailija
975/2040 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunniteltu sektio ei ole sen vaarallisempi toimenpide kuin normaali alatiesynnytys. Vauvalle suunniteltu sektio on turvallisempi. Valitettavasti Suomessa tilastoidaan pieleen menneet alatiesynnytykset (=lopulta sektiot) samaan kategoriaan suunniteltujen sektioiden kanssa ja ne vääristävät merkittävästi sektiotilastoja.

Nyt en tuonut esiin omaa näkökulmaani vaan faktan.

Terveisin se, jota lainasit

”Ymmärrän että tilastollisesti katsoen alatiesynnytys olisi turvallisempi sekä minulle että vauvalle. Olen kuitenkin valmis valitsemaan itselleni ja hauvallesi hieman riskialttiimman tavan, koska nautinnollisimman ruumiinosani silpominen saisi minut tekemään itsemurhan. Lisäksi minusta tuntuu absurdilta ajatella, että joku nainen olisi valmis riskeeraamaan seksuaalisen nautintonsa ja pidätyskykynsä valitsemalla synnytystavan, jonka on tutkimuksissa havaittu jopa lisäävän seksuaalista nautintoa.”

Vierailija
976/2040 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kätilöt ovat ihan fanaattisia alatiefaneja. Ihan sama, onko alatie mahdollinen vai ei. Kun lääkäri todennut alatien mahdottomaksi, kätilö vänkää "jospa vielä yritettäisiin". Kätilö voi myös viivytellä lääkärin kutsuista paikalle, jotta saisi itse hoitaa alatiesynnytyksen. Lopputuloksesta viis.

Vierailija
977/2040 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--------

Noniin, niin kuin arvelinkin. Sinulla ei ollut mitään lähdettä. Lopuksi vielä "Googlaa itse" -heitto kun ei ole tarjota väitteilleen lähdettä (koska sellaista ei ole ja väitteesi on sitä itseään).

Mitenkäs nuo omat lähteesi? Heittelet huomioita tyyliin ”data voi hyvinkin olla 90-luvulta”. No onko se vai eikö se ole? Ja jos on niin mitä sitten?

Vai onko tämä taas samaa sarjaa kuin ”sektio voi hyvinkin olla vauvalle turvallisempi”?

Trolli.

Vierailija
978/2040 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotte vsin, että junan alle menette, jos ette saa suunniteltua sektiota...

Vierailija
979/2040 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiouskovaisten kanssa keskustelu on vähän kuin rokotusvastaisten kanssa väittely. Mikään tieteellinen tutkimus ei kelpaa, kin lääkäritkin on kaikki lahjottu...

Vierailija
980/2040 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä puolestani autan nyt sinua: Seksuaalisuutensa kanssa sinut olevilla ihmisillä ei tapahdu vastaavaa seksin paranemista kuin henkilöillä, jotka vapautuvat vasta synnytyksen myötä. Puhiu vain omasta puolestasi jos koet, että takapuolesi revittely auttoi sinua vapautumaan.

Ihan sinua moittimatta tämä näkökulma. Tsemppiä kuulatreeniin, toivottavasti ei pahemmin lirahtele housuun juostessa. Toivottavasti kaasutkin pysyvät hyvin sisällä ja omana tietonasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi