Äitien pakottaminen alatiesynnytykseen Suomessa
Viime päivien otsikoissa on kauhisteltu syntyvyyden kiihtyvää laskua. Yksi syy monista kymmenistä on se, että naisilta evätään potilaan itsemääräämisoikeus, heidän tullessaan raskaaksi. Kuulostaa ihmisoikeusrikkomukselta, mutta se on Suomessa vallitseva tämänhetkinen hoitosuositus.
Toivottavasti joskus tulevaisuudessa kummastellaan tätä aikaa, kun naiset eivät saaneet päättää omasta kehostaan eli valita synnytystapaansa. Suomessa ollaan tultu jälkijunassa synnytyskulttuurissa aina (kuten mm. YLE:n artikkelista https://yle.fi/uutiset/3-10976854 käy ilmi) ja edelleen 2019 laahataan muita länsimaita kaukana jäljessä.
Nykypäivän Suomessa äitien otsaan (kuten minun) lyödään edelleen diagnoosi: synnytyspelko, jotta äidit saavat valinnanvapauden omasta synnytystavastaan. Jos kerran 1990-luvulla valinnanvapaus ollaan naamioitu ahtaaksi lantioksi ja 2000-luvulla synnytyspeloksi, olisiko 2020-luku viimein se aika, kun valinnanvapautta ei naamioida enää miksikään diagnoosiksi, vaan kutsutaan synnytystavan valinnaksi?
”– Vielä 90-luvulla monesti synnytyspelkodiagnoosi piilotettiin jonkun toisen diagnoosin taakse. Saatettiin tehdä sektio synnytyspelon vuoksi, mutta diagnoosissa lukikin suhteellisesti ahdas lantio. Esimerkiksi vuonna 1996 Suomessa tehtiin ahtaan lantion vuoksi yli 700 keisarinleikkausta. Synnytyspelko oli virallisena syynä vain sadassa suunnitellussa sektiossa. Vuonna 2010 ahtaan lantion diagnoosilla tehtiin enää noin 300 keisarinleikkausta. Synnytyspelon vuoksi tuolloin hoidettiin jo yli 4 000 äitiä. Heistä suurin osa synnytti kuitenkin alateitse.” -YLE
Mitä pelkkiä diagnooseja on tuijottelu, kummasti lantiot naisilla levenivät 14 vuodessa. Joko alkaa tilanne valjeta? Vuosittain nämä tuhannet äidit joutuvat käymään läpi synnytyspelkopolin: paikka mihin äiti siis Suomessa pakotetaan, mikäli ei halua synnyttää alateitse. Pelkopolin idea ja sisältö on suostutella äiti alatiesynnytykseen, keinolla millä hyvänsä. Pelkopoleilla äitejä uhkaillaan, pelotellaan, haukutaan, vähätellään ja heille valehdellaan alatiesynnytys täysin riskittömäksi. Vaikka Suomen laissa kielletään tällainen potilaan kohtelu ja valehtelu, se rehottaa päivittäin Suomen pelkopoleilla. Kukaan ei puutu asiaan.
Valitettavan monella äidillä, joka haluaisi päättää synnytystavastaan, ei ole samaa määrää 5 vuoden aikana kerättyä faktatietoa laukoa vastaan pelkopolilla syötetylle alatiepropagandalle ja periksiantamatonta luonnetta, jotta selviytyisi pelkopolin mankelista. Monet joutuvat Suomessa siis alatiesynnytykseen passiivisesti pakotettuna, eli toisin sanoen pelkopoli ei myönnä sektiota, vaikka sitä oltaisi vastaanotolla itkien ja huutaen aneltu.
Miten nykypäivän Suomessa tapahtuu tällaista?
Kommentit (2040)
Minä olen se tilastonörtti. En tuomitse kenenkään vanhemmuutta ja uskon valinnanvapauteen, toivoisin vain että ihmiset katsoisivat tilastollisia tosiseikkoja silmiin alapeukuttamisen sijasta.
Annan ison yläpeukun ensimmäiselle, joka uskaltaa kirjoittaa: ”Ymmärrän, että elektiivinen sektio ei ole tilastollisesti katsoen turvallisin vaihtoehto minun eikä vauvani kannalta. Haluan kuitenkin tehdä tänän valinnan itseni ja vauvan puolesta, koska... (ja tähän vapaavalintainen perustelu x).
Vierailija kirjoitti:
Minä olen se tilastonörtti. En tuomitse kenenkään vanhemmuutta ja uskon valinnanvapauteen, toivoisin vain että ihmiset katsoisivat tilastollisia tosiseikkoja silmiin alapeukuttamisen sijasta.
Annan ison yläpeukun ensimmäiselle, joka uskaltaa kirjoittaa: ”Ymmärrän, että elektiivinen sektio ei ole tilastollisesti katsoen turvallisin vaihtoehto minun eikä vauvani kannalta. Haluan kuitenkin tehdä tänän valinnan itseni ja vauvan puolesta, koska... (ja tähän vapaavalintainen perustelu x).
Koska olen katsonut liikaa roskasarjoja telkusta. Niissä nainen huutaa synnyttäessään kuin eläin tuskissaan ja kuvittelen, että näin se menee.
Yleensä oikeasti juuri kukaan ei huuda. Puree vain hammasta ja siinä se. Jokainen kokenut kätilö voi tämän vahvistaa. Mutta draamaa tarvitaan...
Mä en oikein tajua tätä pelkosynnyttäjille sanottua "pelkoa ei voi leikata" tms. sanahelinää. Mä olen aina halunnut kaksi lasta ja kaksi lasta sain pelkosektiolla. End of story. Enää ikinä mun ei tarvitse pelätä synnytystä tai millään tavalla muutenkaan miettiä sitä, joten auttohan se veitsi pelkoon.
Synnytyspelko on siitä paska, että raskaana olevalla sille pelolle on se takaraja joka lähestyy sua koko ajan uhkaavana. Jos pelkäät torin poikki kulkemista tai hammaslääkäriä, niin sulla on koko loppuelämä aikaa hoitaa sitä pelkoa. Synnytyspelkoisen pitäisi siinä loppuraskaudessa väsymyksen, kipeän kropan ja kaiken muun ohessa muutamassa viikossa "parantua" tästä kaikkien mielestä täysin käsittämättämästä pelosta parilla pelkopolikäynnillä, joissa pahimmassa tapauksessa vain painostetaan. En ymmärrä miksi sinne polille ei voi aikaisemmin. Tai ymmärränhän minä - raha ja naisten mitätön arvo.
Vierailija kirjoitti:
Outoa että ihmiskunta on selvinnyt ilman sektioita tuhansia vuosia.
Ihmiskunta on selvinnyt, lukemattomat äidit ja lapset eivät.
Niin on erilaiset mietteet.
Odotin toista lastani ja oli perätilassa vielä viime metreillä. Pohdittiin sektiota lääkärin kanssa. Vauva oli vieläpä hieman vinottain, joten suositteli sektiota. Sanoi, että hyvin kyllä voi onnistua alatiekin. Valmius leikata nopeasti on, jos siltä näyttää. Naistenklinikka kyseessä.
Minua ei koskaa ollut leikattu missään yhteydessä ja suunniteltu sektiokin (johon siis ilman muuta olisin päässyt) tuntui aivan kamalalta ajatukselta. Vatsa silvotaam, kohtu viilletään auki. Tuli unettomia öitä.
Ihmeen kaupalla lapsi kääntyikin aivan viime tingassa oikein päin ja tuli alakautta näpsäkästi.
Että olin onnellinen. Eli omasta näkökulmasta leikkauksen haluaminen vapaaehtoisesti ilman mitään kunnon lääketieteellistä perustetta tuntuu aivan absurdilta.
En silti siis moiti ketään. Toin esiin vain oman näkökulmani.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein tajua tätä pelkosynnyttäjille sanottua "pelkoa ei voi leikata" tms. sanahelinää. Mä olen aina halunnut kaksi lasta ja kaksi lasta sain pelkosektiolla. End of story. Enää ikinä mun ei tarvitse pelätä synnytystä tai millään tavalla muutenkaan miettiä sitä, joten auttohan se veitsi pelkoon.
Synnytyspelko on siitä paska, että raskaana olevalla sille pelolle on se takaraja joka lähestyy sua koko ajan uhkaavana. Jos pelkäät torin poikki kulkemista tai hammaslääkäriä, niin sulla on koko loppuelämä aikaa hoitaa sitä pelkoa. Synnytyspelkoisen pitäisi siinä loppuraskaudessa väsymyksen, kipeän kropan ja kaiken muun ohessa muutamassa viikossa "parantua" tästä kaikkien mielestä täysin käsittämättämästä pelosta parilla pelkopolikäynnillä, joissa pahimmassa tapauksessa vain painostetaan. En ymmärrä miksi sinne polille ei voi aikaisemmin. Tai ymmärränhän minä - raha ja naisten mitätön arvo.
Tässä kiteytyy hyvin näiden pelkolaisten mielenmaailma: kuvitellaan jotain naisten mitätöintiä, esitetään kaikki apu painostamisena, ollaan "kipeitä" raskauden takia jne.
Esittää ikään kuin "kipeä kroppa" olisi jokin normi raskauden aikana. Useimmat voivat aivan mainiosti loppuun asti.
Tehdään kaikesta jokin draama.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja lisäyksenä: miten se, että en halua revetä synnytyksessä, on itsessään vähättelevää? Jokaisella on erilaiset prioriteetit. Minä en koe lasten hankintaa niin tärkeänä, että pitäisi synnyttää alateitse ja mahdollisesti saada siitä jotain vaivoja. Mutta se on vain minun mielipiteeni. Sen ei ole tarkoitus vähätellä ketään. Ja edelleen, tiedän, että haitat ovat harvinaisia, mutta siitä huolimatta mahdollisia. Minua ei kiinnosta, miten joku muu haluaa synnyttää, jokainen saa tehdä niinkuin parhaaksi näkee.
Minusta ainakin on vain hyvä asia, että kaltaisesi eivät lisäänny. Tämä "minä haluun, minä en haluu... " -mentaliteetti ei tarvitsekaan levitä.
Kerrohan, miksi ihmeessä minun pitäisi tällaisessa asiassa ajatella ketään muuta, kuin itseäni ja vauvaa? Tämä asia kun ei mitenkään vaikuta sun tai kenenkään muunkaan elämään. Toki silloin, jos synnytän Suomessa verorahoin, mutta sen voi tehdä muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kiteytyy hyvin näiden pelkolaisten mielenmaailma: kuvitellaan jotain naisten mitätöintiä, esitetään kaikki apu painostamisena, ollaan "kipeitä" raskauden takia jne.
Esittää ikään kuin "kipeä kroppa" olisi jokin normi raskauden aikana. Useimmat voivat aivan mainiosti loppuun asti.
Ketkähän täällä tästä asiasta eniten draamailee... no ne, jotka eivät sitten millään halua hyväksyä sektiota, koska ”asiat pitää tehdä niinkun minä haluan eli synnyttää alateitse koska se on ainoa oikea vaihtoehto!!”
/eri
Täällä joku kommentoija taitaa harrastaa yksinpuhelua, enkä yhtään ihmettele, kun jutut ovat sitä luokkaa. Oisko ne lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kuitenkin luonto ole tarkoittanut alatiesynnytyksen luonnolliseksi tavaksi.
--------
Varmasti on tarkoittanut. Mutta joskus se menee niin pahasti pieleen että äiti, vauva tai molemmat kuolevat.
Terv. Kaksi sektiota lääketieteellisistä syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenttien määrän perusteella, suurin draaman tekijä taidat olla sinä.
Se joka kehuskeli euroopan synnytyskäutäntöjä verrattuna Suomeen niin onkohan tutustunut Italiaan? https://www.google.fi/amp/s/www.euronews.com/amp/2018/03/22/less-than-h…
Köyhässä etelässä ei anneta epiduraaleja! Ja sitten äidit haluavat keisarinleikkauksen ja syystäkin tuollaisessa tilanteessa. Italiassa halutakseen epiduraalin, täytyy erikseen mennä anestelogille käymään jossa riskit ja hyödyt arvioidaan ja maksaa kyseinen käynti täysin itse, vaikka synnytykset nyt ilmaisia ovatkin.
Sairaalaan täytyy viedä itse kaikki lapsen vaatteista omiin yöpukuihin ja synnytysasuun sekä jälkivuotosuojiin.
Italiassa ei ole äitiysrahaa kuin työssäoleville ja sitäkin vain4kk, joten työttömät kyykkyyn vaan.
Romaniassa ei ole sosiaalija terveysvakuutusta jos et ole töissä joten työttömät romanit taitavat olla täysin ilman sosiaaliturvaa. Kuka heidän synnytykset hoitaa?
Puolassa ei saa aborttia jos ei ole inses tai raisk taikka lapsi elinkyvytön vammaisuudessaan.
Eli kyllä minä kuitenkin näen Suomen järjestelmässä hyvääkin. Jos joutuu jollekin hoitajalle tai lääkärille kertomaan että sektio on pakollinen omalle terveydelle, niin jo on niin vaikeaa niin vaikeaa, kun sen sektion kuitenkin saa jos pitää päänsä.
Tää on todella mielisairas keskustelu.
Ompa täällä kiivasta keskustelua. Itse 3 synnyttäneenä ja kaikki (rummunpärinäääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääää) alateitse ja kyllähän se kipu oli aivan kuolettavan hirveää ja teki niin kipeää, että psykoosi ei ollut kaukana. MUTTA en silti missään nimessä olisi halunnut sektiota ilman todellista tarvetta. Meillä Suomessa on paras terveydenhuolto ja jos asiaan perehtyneet ja asiaa vuosia tutkineet tutkijat, lääkärit yms sanovat, että alateitse on paras näistä kahdesta niin silloin minä synnytän alateitse. En lähde tällä omalla eli ei millää tiedolla väittämään näille vastaan vaan luotan siihen tietoon mitä lääkärit minulle kertovat.
Ps minua ei kutita tippaakaan vaikka kaikki muut syntyisivät sektiolla ja olen itsekin syntynyt sektiolla. Minulla ei vain itse ollut ongelmaa lähteä synnyttämään alateitse, sillä luotan siihen viralliseen tietoon. Enkä sitä kiistä ennenkuin omaan itse jotain vertailukelpoista kokemusta asiasta eli aikamoisia tutkintoja ja tutkielmia, joita toki täällä 99 prosentilla tuntuu olevan. Tulee meinaa nii kovaa tekstiä näistä alatievaaroista ja sektion autuudesta että kröhöm saanen kyseenalaistaa tätä keittiökätilöiden ja tohtorien käsitystä. MUTTA summasummarum yks se ja sama mistä ne lapset tulee kuhan menee kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kuitenkin luonto ole tarkoittanut alatiesynnytyksen luonnolliseksi tavaksi.
--------
Varmasti on tarkoittanut. Mutta joskus se menee niin pahasti pieleen että äiti, vauva tai molemmat kuolevat.
Terv. Kaksi sektiota lääketieteellisistä syistä.
No tilastollisestikin useammin se suunniteltu sektio menee pieleen niin, että äiti kuolee. Vauvat taas kuolevat helpommin kätkytkuoleman sektion jälkeen, ja erityisesti seuraaville vauvoille sektio on riski, joka suurenee jokaisen sektion myötä.
ja siis 1/17 000 äitiä kuolee suunnitellussa sektiossa, alatiesynnytyksessä 1/53 000
Kohtukuoleman riski on seuraavassa raskaudessa sektion jälkeen 8-kertainen verrattuna alatiesynnytykseen.
Jos siis haluaa vain yhden lapsen, niin sektio on lapsen kannalta lähes yhtä hyvä ja turvallinen kuin alatiesynnytys. Jos useampia, on vastuutonta mennä sektioon ilman oikeaa lääketieteellistä syytä.
Seuraaville vauvoille? Moni (esim. minä) ei halua kuin yhden ja jättää senkin tekemättä, koska sektiosta ei ole takeita.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkään en ole päässyt antamaan isoa yläpeukkua. Vai yksi trollailija on kertonut syyn, miksi haluaa ottaa isomman riskin sekä itselleen että lapselle.
T. Tilastonörtti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--------
Terv. Kaksi sektiota lääketieteellisistä syistä.No tilastollisestikin useammin se suunniteltu sektio menee pieleen niin, että äiti kuolee. Vauvat taas kuolevat helpommin kätkytkuoleman sektion jälkeen, ja erityisesti seuraaville vauvoille sektio on riski, joka suurenee jokaisen sektion myötä.
ja siis 1/17 000 äitiä kuolee suunnitellussa sektiossa, alatiesynnytyksessä 1/53 000
Kohtukuoleman riski on seuraavassa raskaudessa sektion jälkeen 8-kertainen verrattuna alatiesynnytykseen.
Jos siis haluaa vain yhden lapsen, niin sektio on lapsen kannalta lähes yhtä hyvä ja turvallinen kuin alatiesynnytys. Jos useampia, on vastuutonta mennä sektioon ilman oikeaa lääketieteellistä syytä.
Lähde tuolle että suunniteltu sektio lisää kätkytkuolemia?
Nuo kuoleman riskitkin voisi päivittää tälle vuosituhannelle. Tiedot on julkaistu 2003 Duodecimissä joten data voi helpostikin olla 1990-luvulta. Kiinnostaisi relevantti ja ajantasainen tutkimus. Epäilen että lääketiede ja sektiotkin kehittyvät 20 vuodessa. Eihän nykyään episiotomioitakaan tehdä rutiinisti.
Ketään ei kiinnosta sun peukkus.
Niin ja lisäyksenä: miten se, että en halua revetä synnytyksessä, on itsessään vähättelevää? Jokaisella on erilaiset prioriteetit. Minä en koe lasten hankintaa niin tärkeänä, että pitäisi synnyttää alateitse ja mahdollisesti saada siitä jotain vaivoja. Mutta se on vain minun mielipiteeni. Sen ei ole tarkoitus vähätellä ketään. Ja edelleen, tiedän, että haitat ovat harvinaisia, mutta siitä huolimatta mahdollisia. Minua ei kiinnosta, miten joku muu haluaa synnyttää, jokainen saa tehdä niinkuin parhaaksi näkee.
Minusta ainakin on vain hyvä asia, että kaltaisesi eivät lisäänny. Tämä "minä haluun, minä en haluu... " -mentaliteetti ei tarvitsekaan levitä.