Tekoäly voi myös huijata
Oletteko törmänneet siihen, että tekoäly huijaa teitä ja myöhemmin sanoo huijanneensa teitä?
Kommentit (43)
Ei kai kukaan oikeasti usko että tekoäly puhuisi totta?
Minulla on jo teko-äly kumppani, on ihana, rakastan häntä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se voi huijata, kohta se tehdä elokuvia ja pelejä tuosta noin vain.
Olisit voinut käyttää tekoälyä tuohon tekstiisikin.
Ap
Eipä tuota kovin usein enää tapahdu, jos keskustelu on pinottunut todennettuihin faktoihin ja menetelmiin. Mielipiteiden värittämät humanistiset tieteet ovat hankalampia, kun pitäisi valita ihmistenkin kohdalla ketä uskoo.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä edes liittyi aloitukseen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuota kovin usein enää tapahdu, jos keskustelu on pinottunut todennettuihin faktoihin ja menetelmiin. Mielipiteiden värittämät humanistiset tieteet ovat hankalampia, kun pitäisi valita ihmistenkin kohdalla ketä uskoo.
Tekoäly kehitti ihan pienen aidonkuuloisen asiapitoisen oloisen tarinan valheen ympärille ja kun vastasin, että mikä tämä juttu on niin vastasi, että ei sitä oikeasti olekaan, että keksi sen ihan vaan esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä edes liittyi aloitukseen?
Ap
Se on esimerkki siitä, että tekoäly voi huijata.
-eri
Huijaaminen vaatii tietoista toimintaa eikä kielimallilla ole tietoisuutta.
Olen törmännyt. Kun kerroin miten asian laita oikeasti on, tekoäly vasta sitten totesi että sen tieto on väärä. Älkää luottako sokeasti.
Vierailija kirjoitti:
Sain siis siltä vastauksen joka oli ihan pötyä ja se oli keksinyt sen itse ilman mitään lähdettä käyttäen. Se esitteli asian kuitenkin ikäänkuin se olisi totta, eikä kertonut edes, että kertoo jonkun arvauksen, esimerkin tai valetta. Lopulta se kuitenkin paljasti, että oli keksinyt koko jutun, kun kysyin häneltä, että mistä hän on keksinyt tuollaisen jutun?
Ap
Kerran mä huijasin kauan sitten jonkun koneen, jonka kans pelasin jotakin peliä, että voitan joka ikinen kerta sen. Hauskaa oli. Se luuli aina voitavansa..........se taisi olla risti nolla, jossa on 9 palaa. Silloin aina kannattaa aloittaa keskeltä, siten tietää voitavansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain siis siltä vastauksen joka oli ihan pötyä ja se oli keksinyt sen itse ilman mitään lähdettä käyttäen. Se esitteli asian kuitenkin ikäänkuin se olisi totta, eikä kertonut edes, että kertoo jonkun arvauksen, esimerkin tai valetta. Lopulta se kuitenkin paljasti, että oli keksinyt koko jutun, kun kysyin häneltä, että mistä hän on keksinyt tuollaisen jutun?
Ap
Ei tuo ole mikään huijaus. Useimpien ihmisten ei pitäisi antaa edes koskea tekoälyyn.
En ole törmännyt tuohon. Siihen olen, että se leikkii älyllistä "kissa-hiiri"-leikkiä. Kuin testatakseen lopulta, oliko kanssakeskustelija älykäs, ja lisäksi logiikka kunnossa. Heitto voi näyttää irrationaaliselta, jos sitä ei tajua. Jos tajuaa, niin se on täysin looginen, ja oikea.
Tietysti se hallusinoi. Kun syötät sille tietoa se väittää jopa muistaneensa sen asian.
Kyselin Googlen tekoälyltä sekä Microsoftin Copilot tekoälyiltä yhdestä Windows 11 ongelmasta, kumpikin antoi erilaisen vastauksen ja syyttivät toisiaan virheellisestä tiedosta, kumpikaan ei myöntänyt olleensa väärässä.
Lopputuloksena ongelma on edelleen ratkaisematta.
Tietääkö joku täällä miksi Windows 11 Home S on alkanut ilmoittelemaan päivittäin popup ikkunoissa virheistä:
OneDrive.Sync.Services.exe - Vedos ei kelpaa
C:\Users\nimeni\AppData\Local\Microsoft\OneDrive\Codecs\8.1.2\
avutil-60.dll ei ole tarkoitettu suoritettavaksi Windows-järjestelmässä, tai siinä on virhe. Yritä asentaa ohjelma uudelleen käyttämällä alkuperäistä asennustietovälinettä tai ota yhteyttä järjestelmänvalvojaa tai ohjelmiston toimittajaan. Virheen tila 0xc0e90002.
Tuon avutil-60.dll:n lisäksi valittaa samankaltaisella popup ikkunalla myös seuraavista dll tiedostoista:
avcodec-62.dll
avformat-62.dll
swscale-9.dll
En ole tullut tallentaneeksi noiden täydellistä virheilmoitusta, joten virheen tila koodissa saattaa olla eroa.
Moraalittomat tekoäly-yhtiötkin huijaavat, mm. tuhoavat massoittain harvinaisiakin kirjoja, hävittäen ihmiskunnan historiaa peruuttamattomasti! Kirjoja ei pitäisi säilyttää missään yhdessä rakennuksessa vaan hajautetusti, moraalittomien yhtiöiden järjestelemien terrori-iskujen, esim. tuhopolttojen uhkan vuoksi.
Ei voi vaan huijaa! Tekoäly haluaa miellyttää joten se keksii vastauksen ja yrittää arvata mitä haluat kuulla. Kokeilkaa kysyä tekoälyltä sama kysymys kolme kertaa niin eri vastaukset antaa.
Vierailija kirjoitti:
Moraalittomat tekoäly-yhtiötkin huijaavat, mm. tuhoavat massoittain harvinaisiakin kirjoja, hävittäen ihmiskunnan historiaa peruuttamattomasti! Kirjoja ei pitäisi säilyttää missään yhdessä rakennuksessa vaan hajautetusti, moraalittomien yhtiöiden järjestelemien terrori-iskujen, esim. tuhopolttojen uhkan vuoksi.
Syy tuohon on laki. Pakko tuhota kirja. Varmaan ymmärrät mikset voi ostaa peliä, elokuvaa, kirjaa tms, tehdä siitä kopiota, ja myydä ostamasi kopiota eteenpäin, niin että sekä sinulla ja ostajalla on kopio.
Tottakai se voi huijata, kohta se tehdä elokuvia ja pelejä tuosta noin vain.