Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitien pakottaminen alatiesynnytykseen Suomessa

Järkisektion saanut
03.10.2019 |

Viime päivien otsikoissa on kauhisteltu syntyvyyden kiihtyvää laskua. Yksi syy monista kymmenistä on se, että naisilta evätään potilaan itsemääräämisoikeus, heidän tullessaan raskaaksi. Kuulostaa ihmisoikeusrikkomukselta, mutta se on Suomessa vallitseva tämänhetkinen hoitosuositus.

Toivottavasti joskus tulevaisuudessa kummastellaan tätä aikaa, kun naiset eivät saaneet päättää omasta kehostaan eli valita synnytystapaansa. Suomessa ollaan tultu jälkijunassa synnytyskulttuurissa aina (kuten mm. YLE:n artikkelista https://yle.fi/uutiset/3-10976854 käy ilmi) ja edelleen 2019 laahataan muita länsimaita kaukana jäljessä.

Nykypäivän Suomessa äitien otsaan (kuten minun) lyödään edelleen diagnoosi: synnytyspelko, jotta äidit saavat valinnanvapauden omasta synnytystavastaan. Jos kerran 1990-luvulla valinnanvapaus ollaan naamioitu ahtaaksi lantioksi ja 2000-luvulla synnytyspeloksi, olisiko 2020-luku viimein se aika, kun valinnanvapautta ei naamioida enää miksikään diagnoosiksi, vaan kutsutaan synnytystavan valinnaksi?

”– Vielä 90-luvulla monesti synnytyspelkodiagnoosi piilotettiin jonkun toisen diagnoosin taakse. Saatettiin tehdä sektio synnytyspelon vuoksi, mutta diagnoosissa lukikin suhteellisesti ahdas lantio. Esimerkiksi vuonna 1996 Suomessa tehtiin ahtaan lantion vuoksi yli 700 keisarinleikkausta. Synnytyspelko oli virallisena syynä vain sadassa suunnitellussa sektiossa. Vuonna 2010 ahtaan lantion diagnoosilla tehtiin enää noin 300 keisarinleikkausta. Synnytyspelon vuoksi tuolloin hoidettiin jo yli 4 000 äitiä. Heistä suurin osa synnytti kuitenkin alateitse.” -YLE

Mitä pelkkiä diagnooseja on tuijottelu, kummasti lantiot naisilla levenivät 14 vuodessa. Joko alkaa tilanne valjeta? Vuosittain nämä tuhannet äidit joutuvat käymään läpi synnytyspelkopolin: paikka mihin äiti siis Suomessa pakotetaan, mikäli ei halua synnyttää alateitse. Pelkopolin idea ja sisältö on suostutella äiti alatiesynnytykseen, keinolla millä hyvänsä. Pelkopoleilla äitejä uhkaillaan, pelotellaan, haukutaan, vähätellään ja heille valehdellaan alatiesynnytys täysin riskittömäksi. Vaikka Suomen laissa kielletään tällainen potilaan kohtelu ja valehtelu, se rehottaa päivittäin Suomen pelkopoleilla. Kukaan ei puutu asiaan.

Valitettavan monella äidillä, joka haluaisi päättää synnytystavastaan, ei ole samaa määrää 5 vuoden aikana kerättyä faktatietoa laukoa vastaan pelkopolilla syötetylle alatiepropagandalle ja periksiantamatonta luonnetta, jotta selviytyisi pelkopolin mankelista. Monet joutuvat Suomessa siis alatiesynnytykseen passiivisesti pakotettuna, eli toisin sanoen pelkopoli ei myönnä sektiota, vaikka sitä oltaisi vastaanotolla itkien ja huutaen aneltu.

Miten nykypäivän Suomessa tapahtuu tällaista?

Kommentit (2040)

Vierailija
301/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama, mitä maksaa. Turha vinkua lapsia, jos ei sektiovastaisuudesta luovuta. Minä en ainakaan puske yhtään penskaa perseestäni ja monella samat ajatukset.

Perseen kauttako ne nykyisin tulevatkin? Siinä tapauksessa minäkin haluan sektion.

Vierailija
302/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa että ihmiskunta on selvinnyt ilman sektioita tuhansia vuosia. 

‐‐-----

Kyllä niitä äitejä ja vauvoja sitten kuolikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt siskor barrikadeille! Ei yhtään lasta ilman sektiota tähän maahan, mikäli äiti haluaa sektion.. Alatiefanit voi synnyttää vaikka ojassa, kun on niin luonnollista.

Vierailija
304/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on aivan sama minkälaista sektiopropagandaa ja salaliittoteorioita elektiiviseen sektioon menijät levittää, se ei poista vuosikymmenien tutkinustietoa ja tilastoja siitä, että alatiesynnytyksessä riskit ovat huomattavasti pienemmät ja se on kaiken kaikkiaan molemmille osapuolille parempi tapa, jos kaikki menee hyvin. Ja kaikki useimmiten menee hyvin verrattuna sektioon. Tällaisella valheellisella pelottelulla päädytään vain siihen tilanteeseen, mikä on mm. Brasiliassa. Yli 90 prosenttia vauvoista siellä syntyy sektiolla, koska kukaan ei halua kokea kipua.

Jos haluat lapsen synnyttämättä, adoptoi.

Haluaisin adoptoida. Suomessa on byrokratia tehnyt senkin lähes mahdottomaksi. Sijaisvanhemmuus on se mitä suomessa suositaan.

Vierailija
305/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt siskor barrikadeille! Ei yhtään lasta ilman sektiota tähän maahan, mikäli äiti haluaa sektion.. Alatiefanit voi synnyttää vaikka ojassa, kun on niin luonnollista.

Niin vakuuttava kutsu! Saat varmaan joukkovoimaa.

Vierailija
306/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkisin lapsen heti, jos olisi varmaa että saisin itse valita synnytystapani. Sektioon päätyisin.

Keski-Euroopassa äiti saa itse suunnitella synnytystä jo ensimmäisillä neuvolakäynneillä ja valita itse päätyykö alatiehen vai sektioon. Mielestäni tämä on nykyaikaista ja näistä arvostetaan ihmisenä, eikä hän ole enää pelkkä äiti jonka täytyy uhrata kaikki koska muuten et ole true äippä.

Itse en hanki lapsia ennenkuin Suomeen saadaan sama moderni käytäntö.

N31

Vierailija
307/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiovastaisten argumentit on aika hataria, koska läheskään kaikki ei edes halua sitä toista raskautta, ja sektioiden komplikaatiotilastoihin on laskettu mukaan myös kiireelliset ja hätäsektiot.

Vierailija
308/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi outoa että alatiefanit on niin sektiovastaisia ja haluaisivat kieltää sen kaikilta. "Jos mä synnytän alakautta niin sunkin pitää". Jos haluat perinteisesti puskea lapsen pihalle, niin siitä vaan, mutta miksi pitää yrittää sektion haluavat käännyttää oman uskonsa mukaiseksi? Kyllä suurin osa ottaa niistä riskeistä selvää ilman teidän vaahtoamista.

Tämä ihan höpöä. Olen sektio-äiti ja sektiovastainen, koska tiedän mitä se on. Asiaa kokemattomat ottavat sektion liian kevyesti. Kun yritän kertoa kokemuksistani minut vaiennetaan, koska ihmiset (jopa synnyttämättömät) tietävät paremmin kuin minä.

Minulla kokemusta sekä kiireellisestä että suunnitellusta sektiosta. Tällä palstalla on ollut muitakin sektioäitejä, jotka on vaiennettu.

Okei eli sama juttu kun alakautta synnyttäneilläkin. Osalla menee hyvin ja osalla huonosti. Täällä on kuultu niitä hyviäkin kokemuksia sektiosta. Tottakai hyvä kuulla huonompiakin. Et vain kertonut mitä tapahtui?

Vierailija
309/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkisin lapsen heti, jos olisi varmaa että saisin itse valita synnytystapani. Sektioon päätyisin.

Keski-Euroopassa äiti saa itse suunnitella synnytystä jo ensimmäisillä neuvolakäynneillä ja valita itse päätyykö alatiehen vai sektioon. Mielestäni tämä on nykyaikaista ja näistä arvostetaan ihmisenä, eikä hän ole enää pelkkä äiti jonka täytyy uhrata kaikki koska muuten et ole true äippä.

N31

Kyse on vanhanaikaisesta käytännöstä ja se tulee vähenemään muuallakin. Kuten muutkin vahingolliset käytännöt.

Älä jaksa jankata näin monta kertaa samaa. Sinä et hanki lapsia. Se on ok kaikille.

Et kai luule, että julistuksesi saa kaiken muuttumaan. Juu tämä avmamma ei muuten tee lapsia, eiköhän laiteta sektio kaikille, vaikka se vaningollista onkin.

Vierailija
310/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektiovastaisten argumentit on aika hataria, koska läheskään kaikki ei edes halua sitä toista raskautta, ja sektioiden komplikaatiotilastoihin on laskettu mukaan myös kiireelliset ja hätäsektiot.

Älä viitsi valehdella itsellesi.

Vierailija
311/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi outoa että alatiefanit on niin sektiovastaisia ja haluaisivat kieltää sen kaikilta. "Jos mä synnytän alakautta niin sunkin pitää". Jos haluat perinteisesti puskea lapsen pihalle, niin siitä vaan, mutta miksi pitää yrittää sektion haluavat käännyttää oman uskonsa mukaiseksi? Kyllä suurin osa ottaa niistä riskeistä selvää ilman teidän vaahtoamista.

Tämä ihan höpöä. Olen sektio-äiti ja sektiovastainen, koska tiedän mitä se on. Asiaa kokemattomat ottavat sektion liian kevyesti. Kun yritän kertoa kokemuksistani minut vaiennetaan, koska ihmiset (jopa synnyttämättömät) tietävät paremmin kuin minä.

Minulla kokemusta sekä kiireellisestä että suunnitellusta sektiosta. Tällä palstalla on ollut muitakin sektioäitejä, jotka on vaiennettu.

Okei eli sama juttu kun alakautta synnyttäneilläkin. Osalla menee hyvin ja osalla huonosti. Täällä on kuultu niitä hyviäkin kokemuksia sektiosta. Tottakai hyvä kuulla huonompiakin. Et vain kertonut mitä tapahtui?

Kumpi vaan synnytystapa voi mennä pieleen.

Itsemääräämisoikeudestahan tässä asiassa on kyse.

Vierailija
312/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N31

Heh heh. Ensinnäkin ei ole maata nimeltä Keski-Eurooppa, joten et voi yleistää mitkä ovat käytänteet Keski-Euroopan eri maissa. Ainakin Hollannissa yleisin tapa synnytyää on kotisynnytys. Sellaista neuvolajärjestelmää mikä Suomessa on ei useimmissa maissa ole, joten ihmettelen mistä olet nämä ”faktasi” saanut.

Vierailija
313/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä lähtien synnytyksestä ei saa jäädä mitään merkkejä tai jälkiä äitiin. Herranjestas. Elettyä elämää.

Toisekseen se löysä alapää ei näy, mutta se sektio arpi näkyy. Kun kaikille on ulkonäkö niin tärkeää nykyään.

Kyllä nykyaika asettaa naiselle aivan toisetlaiset ulkonaiset paineet kuin ennen. Täytyy olla heti timmissä kunnossa synnytyksen jälkeen, jotta parisuhde säilyy (luettu tältä palstalta), samoin jos aikoo edetä työuralla ja sosiallisessa verkostoissa tai vaikkapa luottamustehtävässä.

Paljon naiset saavat kritiikkiä ulkonäöstä ja olemuksesta ulkopuolisilta, ollaan sitten missä tahansa. Ja sitä on turha kieltää.

Vierailija
314/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääketieteellisiä päätöksiä. Niitä ei itse tehdä.

Vierailija
315/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N31

Kyse on vanhanaikaisesta käytännöstä ja se tulee vähenemään muuallakin. Kuten muutkin vahingolliset käytännöt.

Älä jaksa jankata näin monta kertaa samaa. Sinä et hanki lapsia. Se on ok kaikille.

Et kai luule, että julistuksesi saa kaiken muuttumaan. Juu tämä avmamma ei muuten tee lapsia, eiköhän laiteta sektio kaikille, vaikka se vaningollista onkin.

Itselleen hän sen sektio-oikeuden kai halusi? Sinähän saat synnyttää miten itse haluat.

Vierailija
316/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä lähtien synnytyksestä ei saa jäädä mitään merkkejä tai jälkiä äitiin. Herranjestas. Elettyä elämää.

Toisekseen se löysä alapää ei näy, mutta se sektio arpi näkyy. Kun kaikille on ulkonäkö niin tärkeää nykyään.

Kyllä nykyaika asettaa naiselle aivan toisetlaiset ulkonaiset paineet kuin ennen. Täytyy olla heti timmissä kunnossa synnytyksen jälkeen, jotta parisuhde säilyy (luettu tältä palstalta), samoin jos aikoo edetä työuralla ja sosiallisessa verkostoissa tai vaikkapa luottamustehtävässä.

Paljon naiset saavat kritiikkiä ulkonäöstä ja olemuksesta ulkopuolisilta, ollaan sitten missä tahansa. Ja sitä on turha kieltää.

Ei täydy olla. Eikä tarvitse ikuista nuoruutta odottaa. Se on ihan omassa pääkopassa tämäkin asia.

Vierailija
317/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsemääräämisoikeuteen vedoten vaadin saada synnyttää kuumailmapallossa kätilönäni George Clooney ja tsempparina Aira Samulin. Ja yhteiskunta maksakoon kulut. Jos näihin vaatimuksiini ei suostuta, niin minä en synnytä!

Vierailija
318/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N31

Itselleen hän sen sektio-oikeuden kai halusi? Sinähän saat synnyttää miten itse haluat.

Ei vaan kaikille.

Vierailija
319/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N31

Ei vaan kaikille.

Ja sektio-oikeus olisi ongelma alateise synnyttäville, koska...?

Vierailija
320/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsemääräämisoikeuteen vedoten vaadin saada synnyttää kuumailmapallossa kätilönäni George Clooney ja tsempparina Aira Samulin. Ja yhteiskunta maksakoon kulut. Jos näihin vaatimuksiini ei suostuta, niin minä en synnytä!

Hahaha

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän