Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitien pakottaminen alatiesynnytykseen Suomessa

Järkisektion saanut
03.10.2019 |

Viime päivien otsikoissa on kauhisteltu syntyvyyden kiihtyvää laskua. Yksi syy monista kymmenistä on se, että naisilta evätään potilaan itsemääräämisoikeus, heidän tullessaan raskaaksi. Kuulostaa ihmisoikeusrikkomukselta, mutta se on Suomessa vallitseva tämänhetkinen hoitosuositus.

Toivottavasti joskus tulevaisuudessa kummastellaan tätä aikaa, kun naiset eivät saaneet päättää omasta kehostaan eli valita synnytystapaansa. Suomessa ollaan tultu jälkijunassa synnytyskulttuurissa aina (kuten mm. YLE:n artikkelista https://yle.fi/uutiset/3-10976854 käy ilmi) ja edelleen 2019 laahataan muita länsimaita kaukana jäljessä.

Nykypäivän Suomessa äitien otsaan (kuten minun) lyödään edelleen diagnoosi: synnytyspelko, jotta äidit saavat valinnanvapauden omasta synnytystavastaan. Jos kerran 1990-luvulla valinnanvapaus ollaan naamioitu ahtaaksi lantioksi ja 2000-luvulla synnytyspeloksi, olisiko 2020-luku viimein se aika, kun valinnanvapautta ei naamioida enää miksikään diagnoosiksi, vaan kutsutaan synnytystavan valinnaksi?

”– Vielä 90-luvulla monesti synnytyspelkodiagnoosi piilotettiin jonkun toisen diagnoosin taakse. Saatettiin tehdä sektio synnytyspelon vuoksi, mutta diagnoosissa lukikin suhteellisesti ahdas lantio. Esimerkiksi vuonna 1996 Suomessa tehtiin ahtaan lantion vuoksi yli 700 keisarinleikkausta. Synnytyspelko oli virallisena syynä vain sadassa suunnitellussa sektiossa. Vuonna 2010 ahtaan lantion diagnoosilla tehtiin enää noin 300 keisarinleikkausta. Synnytyspelon vuoksi tuolloin hoidettiin jo yli 4 000 äitiä. Heistä suurin osa synnytti kuitenkin alateitse.” -YLE

Mitä pelkkiä diagnooseja on tuijottelu, kummasti lantiot naisilla levenivät 14 vuodessa. Joko alkaa tilanne valjeta? Vuosittain nämä tuhannet äidit joutuvat käymään läpi synnytyspelkopolin: paikka mihin äiti siis Suomessa pakotetaan, mikäli ei halua synnyttää alateitse. Pelkopolin idea ja sisältö on suostutella äiti alatiesynnytykseen, keinolla millä hyvänsä. Pelkopoleilla äitejä uhkaillaan, pelotellaan, haukutaan, vähätellään ja heille valehdellaan alatiesynnytys täysin riskittömäksi. Vaikka Suomen laissa kielletään tällainen potilaan kohtelu ja valehtelu, se rehottaa päivittäin Suomen pelkopoleilla. Kukaan ei puutu asiaan.

Valitettavan monella äidillä, joka haluaisi päättää synnytystavastaan, ei ole samaa määrää 5 vuoden aikana kerättyä faktatietoa laukoa vastaan pelkopolilla syötetylle alatiepropagandalle ja periksiantamatonta luonnetta, jotta selviytyisi pelkopolin mankelista. Monet joutuvat Suomessa siis alatiesynnytykseen passiivisesti pakotettuna, eli toisin sanoen pelkopoli ei myönnä sektiota, vaikka sitä oltaisi vastaanotolla itkien ja huutaen aneltu.

Miten nykypäivän Suomessa tapahtuu tällaista?

Kommentit (2040)

Vierailija
241/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en pelkäisi synnytystä noin paljon. Synnytykset menee yleensä ihan hienosti suomalaisissa sairaaloissa sekä äidin että lapsen osalta. Toki riskejä on aina, mutta lapsen saaminen on monella tapaa riski aina muutenkin.

Itselläni takana monta alatiesynnytystä eikä alapäässä ole mitään eroa entiseen. Repeytymiä ei ole tullut yhtään. Orgasmin saan jopa helpommin ja alapää yhtä tiukan tuntuinen kuin ennenkin. Lantionpohjan lihakset ovat täysin kunnossa eikä virtsankarkailua ole ollut koskaan. Synnytykset ja äidiksi tuleminen voivat auttaa naista löytämään oman eroottisuuden vielä voimakkaammin. Kaikki lähtee omasta ajattelusta ja suhtautumisesta omaan itseen.

Joskus voi toki käydä huono tuuri ja revetä pahasti, mutta yleensä senkin saa ajan kanssa kuntoon. Sektio on aina iso toimenpide ja minun mielestäni turhaan sitä ei kannata valita. Elämä ei aina ole helppoa ja kontrolloitua, mutta itse ainakin kannustaisin naisia luottamaan siihen omaan kehoon ja uskomaan luonnollisuuden voimaan. Lääkärit ja kätilöt

ovat siinä apuna ja kaikki on hyvin hoidossa sairaalassa. Tsemppiä kaikille synnyttäjille ja äidiksi haaveileville. Lapsi on ihanin lahja.

No onneksi olkoon vaan sulle. Sullahan ei ole kirjaimellisesti mitään kokemusta repeämisestä ja siitä palautumisesta - ja ehkä miehesi ei vaan kerro, etkä itse huomaa, mutta tavara ei varmasti ole sama kuin ennen lapsen tuloa😁.

Kannustaisitko mielummin naisen oikeutta ilman painostusta tai syyllistämistä valita ihan itse miten lapsen haluaa maailmaan saada?

Suvaitsevaisia ollaan usein vain niissä asioissa, jotka eivät itseään kosketa millään lailla.

Tässä oli taas aivan timanttia argumentaatiota. Ensin kerrotaan että ”kyllä miehes tietää että sun tavara on pilalla” ja sitten seuraavassa kappaleessa aletaan puhua naisen oikeudesta valita.

Kaksilla rattailla ei voi ajaa. Päätä nyt, kiinnostaako sinua miehen nautinto vai naisen valinnanvapaus.

No kun huomasin tämän naisen olevan vieraantunut kehostaan kun kuvittelee että monen lapsen jälkeen alapää on kuin ennenkin niin toin ilmi, että todennäköisesti hänen mieskään ei asiasta hiisku. Tietenkään. Tässä argumentissa ei ollut mitään tekemistä miehen tai naisenkaan nautinnon kanssa vaan pointtina tuoda esille alapään fyysiset muutokset synnytyksen jäljiltä. Että se alapää on muuttunut vaikka juuri tällä naisella ei ongelmia olekkaan.

Miksi se ei olisi minun oikeuteni olla kiinnostunut myös toisen osapuolen nautinnosta? Vai onko oikeuteni olla vaan ei kiinnostunut miehen tyydyttämisestä... se kun vaikuttaa siihen seksin kokonaisuuteen.

Saat tottakai olla kiinnostunut siitä kelpaako tavarasi miehellesi raskautuessasi, lapsen synnyttyä, vanhetessasi... Naureskelusi sille, ettei yhdenkään naisen kudokset olisi voineet synnytyksen jälkeen palautua on aika pinnallista. Monille niiden tasan 100 % palautuminen entisekseen ei ole edes kynnyskysymys, tokikaan inkontinenssivaivoja (joita tulee myös osalle sektiosynnyttäjistä) harva haluaa. Harvan tavara muuttuu niin hirveäksi, ettei seksistä voisi enää nauttia miehensä kanssa. Seksi on useimmille pareille muutakin kuin peniksen koko/erektion kovuus ja pillun kireys/paisuvaiskudosten turpoaminen kiihottuneena. Monelle merkittäviä asioita seksissä on se, että on sinut itsensä ja nautintonsa kanssa ja haluaa kumppania ja hän sinua (ja se ei välttämättä ole kiinni siitäkään oletko joskus revennyt synnytyksessä). Että jos jättäisit toisten seksilämän arvioinnit ihan heidän asiakseen ja keskittyisit omaasi. Monia miehiäkin kiihottaa eniten kauniit ja fiksut naiset.

-eri

Lisään tähän vielä sen, että on myös iso osa joka kokee vartalonsa ja alakertansa, ja itse seksin myös paljon parempana kuin ennen lapsen saamista. Itsellänikin oli näin, ja monella ystävälläni. Tästä ei vain puhuta, koska tabu. Äidin kuuluu kärsien lastaan hoivata alakerta minkinrehuna enää koskaan vilkaisematta mieheen päin. Mikä lie madonnaideaalisuus. Synnytystä pidetään täten edelleen jollain tiedostamattomalla tasolla rangaistuksena naiselle siitä että seksiä harrasti. Toiset tahot haluavat että edes tällainen naistenalistamiskeino jäisi, kun niin paljon on jo niitä menetettyjä alistuskeinoja, kuten äänioikeus, kouluttautuminen, ehkäisy jne.

Vierailija
242/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä juuri. Itse haluaisin vielä toisen lapsen, mutta en halua synnyttää. Synnytys meni ihan hyvin, mutta eihän tuo alapää ole enää sellainen mitä oli ennen synnyttämistä. Minusta on niin outoa, että tästä asiasta en kuullut sanaakaan, että se ei palaudu entiselleen. Keneltäkään. P-puhetta kyllä kuuli jos sitäkään, että kyllä kaikki palautuu entiselleen. Tämähän on valetta.

Olen nuori ihminen vielä ja olis kyllä vielä alapäälle käyttöä, mutta se ei enää ole läheskään yhtä tiukka kuin ennen synnytystä. Vaikka kuinka jumppaisi. Ei se ole mikään pinnallisuuskysymys, se vaikuttaa koko seksuaalisuuteen ja itse nautintoon. Ja virtsankarkailua on myös lievästi - tätä ei ollut raskausaikana, vaan vasta synnytyksen jälkeen.

Juu eikä Suomessa osata/ymmärretä myöskään vatsalihasten päälle, ei mitään kontrollia että ovatko erkaantuneet - jos ovat niin ovatko palautuneet. Ja sitten potilas kaikessa hiljaisuudessa hyväksyy olemattomat ja ajoittain kivuliaatkin vatsalihaksensa - ja niiden puuttumisesta johtuvat selkä-hartia- ja niskavaivat. Kunnes joskus kyllästyy ja maksaa isot rahat leikkauksesta, vaikka alun fysioterapialla oltaisi joutua leikkauksesta ja lukuisilta ongelmilta välttyä.

Se alakerran kiristysoperaatio on kuule aikalailla pienempi operaatio kuin sektio. Mene semmoiseen. Vai onko tässä se, että sektion maksaa kunta veromarkoillasi ja pimperon kiristykseen joutuu maksamaan itse?

Et ymmärtänyt pointtia vaan poimit juuri sen mistä sanoin, mistä ei ole kysymys. Eli vielä, ei ole kyse pinnallisuudesta.

Tuollaisessa kiristysleikkauksessa voi ja usein tulee alueita, joissa ei ole tuntia ja voi myös tuntoaisti hetkistä (kivuliaaksi asti). Kun pointtina oli juuri tuo, että saisi itsensä tuntea taas ehjäksi naiseksi myös seksuaalisuuden osalta...tuntea nautintoa seksin aikana. Ei oikeen sovi yhteen tuon kiristysleikkauksen kanssa😁

Kuten myös sektiossa. Arpi ja sen alaosa tunto mennyt. Kiinnikkeistä kohdussa ikäviä kipuja.

Minä koen huomattavasti parempana vaihtoehtona arven vatsassa kuin arvet emättimessä ja sen ympäristössä, niistä arvosta huolimatta löysän emättimen ja virtsan karkailun. Ja riskin kiinnikkeistä ja niiden kivuista ottaisin mielelläni verrattuna ylläolevat 100% varmuudella tulevat vaivat + riski monesta muusta.

Ihan turhaan sinä minulle perustelet omia valintojasi. Voit olla mitä mieltä hyvänsä, voit silti antaa minun myös tehdä omat valintani. Miksi haluat rajoittaa sinulle tuntemattoman naisen itsemääräämisoikeutta tässä asiassa?

Ihan ohis, mutta kai olet tietoinen siitä, että emättimen löysyys ja virtsankarkailu johtuvat raskaudesta, ja niitä esiintyy myös sektiolla synnyttäneillä.

Ihan vaan vinkkinä, kyllä minun alapään löysyys ja virtsan karkailu vaan johtuu synnytyksestä, ei raskaudesta😁. Raskaana ollessa kaikki oli oikein bueno vielä, vessaan kerkesi viimeiselläänkin oikein hyvin ja suihkussakin kävin ennen sairaalaan lähtöä kun lapsivesi tuli. Kaikki oli vallan mainiosti. Näin ohiksena vaan.

Ai mulla on kyllä samat virtsa ongelmat vaikka sektiolla noi lapset tuli. Eli virtsankarkailulta ja löysyydeltä en kyllä säästynyt, ikävä kyllä.

Hahahaha tuon saa itse kuntouttamalla kuntoon. Oletko kuullut lanrionpohjalihaksista? Virtsa karkailee jos ne ovat huonossa kunnossa. Käy äitiysfyssarilla mittauttamassa niiden kunto.

Toivottavasti sinulle tuli hyvä mieli tästä ilkkuvasta, ilkeästä kommentistasi. Kyllä äidit ovat ilkeitä toisilleen.

Minulla on takana sektioiden lisäksi 3 keskenmenoa. Haluatko nauraa sillekin asialle? Ole hyvä.

Ehkä tuossa on kyse siitä, että oma viitseliäisyys ei ole vain riittänyt vaivan poistamiseen. Virtsankarkailu ei johdu sektiosta, vaan nimenomaan niistä heikoista lantionpohjan lihaksista. Joten ei kovin vertailukelpoista. Keskenmenosi ei liity asiaan.

Aiemmin tässä ketjussa on kyllä annettu ymmärtää, että alatiesynnyttäneillä on toosa niin pilalla, että vaippoja on pakko käyttää. Mutta hienoa, jos homma hoituukin jumpalla.

Jos ei laskeumasta ole kyse, niin ihan jumpalla hoituu. Edelleen, käy siellä äitiysfyssarilla. Googleta edes vatsalihasten erkauma ja lantionpohjalihakset, jos et muuten usko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmillista, että suunnitellusta sektiosta keskusteleminen ajautuu pääosin aina väittelyksi. Tässähän ei olla keneltäkään kieltämässä alatiesynnytystä synnytystapana, vaan toivotaan, että suunniteltu sektio voisi olla helpommin saatavilla oleva vaihtoehto niille, jotka syystä tai toisesta eivät halua alateitse synnyttää. 

Myös kommentit: "Jos et uskalla alateitse synnyttää, jätä lapset hankkimatta." ovat kyllä todella ala-arvoisia. Synnytys ei mielestäni määrittele millainen on hyvä äiti. Enemminkin harmittaa, jos naiset jättävät lapsihaaveensa toteuttamatta, koska pelkäävät että heidät pakotetaan synnyttämään alateitse. Luulisi myös, että epätietoisuus tulevasta synnytyksestä ja pelkopolilla ravaaminen aiheuttavat vain stressiä odottavalle äidille ja näin ollen myös sikiölle.

Ja teille, jotka olette niin tarkkoja verorahojenne käytöstä, niin itse olisin kyllä aivan valmis maksamaan suunnittelusta sektiostani, mutta valitettavasti tälläistä palvelua ei voi Suomesta ostaa.

Ikävää teidän kannaltanne, että sektio ei ole ostettavissa Suomesta. Se johtuu puhtaasti siitä, ettei se ole millekään sairaalalle riittävän hyvä bisnes. Iso leikkaus riskeineen ja päälle vielä vauvan mahdollinen tehohoito - tuollainen ei kerta kaikkiaan herätä halua vapaaseen kilpailuun. Varsinkin kun julkisen puolen synnytys on Suomessa käytännössä ilmainen ja kansainvälisesti vertailtuna erittäin turvallinen.

Virosta ja Venäjältä varmasti löytyy sairaaloita, jotka tarjoavat sektioita.

Ja kyseessä ei minun nähdäkseni ole vain verovarojen haaskaus vaan myös se, että suomalaisen julkisen terveydenhuollon ideologiaan ei kerta kaikkiaan sovi se, että vähemmän riskejä sisältävä vaihtoehto korvataan riskialttiimmalla. Julkisen puolen toimenpiteelle vaaditaan lääketieteellinen indikaatio, näin sen täytyy mennä.

Tarkoitat varmaan että periaatteessa ilmainen? Koska käytännössä se ei sitä todellakaan ole.

Tarkoitan mitä kirjoitin. Kolme kertaa olen synnyttänyt, ja olen maksanut kaikkineen vähemmän kuin olisin maksanut halvimmassa mahdollisessa hotellissa yöpymisestä samalta ajalta.

Vierailija
244/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ajatellaan jo ihan toipumistakin. Sektio on iso leikkaus ja toipumiseen menee huomattavasti enemmän aikaa kuin alatiesynnytyksessä. Leikkauksessa on suuremmat komplikaatio riskit kuin alatiesynnytyksessä. Vanha leikkaus arpi voi aiheuttaa komplikaatioita seuraavassa raskaudessa.

Pakko kommentoida tähän sen verran, että itse sain lapseni suunnitellulla sektiolla (hirveän tappelun jälkeen). Viikon päästä leikkauksesta liikuin, siivosin ja harrastin seksiä normaalisti. Serkkuni sai lähes samaan aikaan alateitse piikansa eikä pystynyt istumaan vielä lapsensa ristiäisissäkään. Että niin...

Tunnen useita äitejä, ja järjestäen sektiolla synnyttäneet ovat toipuneet nopeammin eivätkä kärsi alapäävaivoista vuosienkin jälkeen. Oli kyseessä sitten suunniteltu tai hätäsektio.

Eri

Itse kannoin kuusi tuntia alatiesynnytyksen jälkeen vauvan turvakaukalossaan laitokselta ja hyppäsin taksiin vauvan kanssa. Sitä ennen olin toki jo käynyt suihkussa, syönyt ja pukenut omat vaatteet päälle.

Sairaalassa vietin alle seitsemän tuntia yhteensä. Että näin.

En kuitenkaan oleta, että oma synnytykseni olisi se standardi, kuten sinä ilmeisesti omastasi oletat.

Mulla meni 5 pv sairaalassa. En edes muista milloin poistuin kotoa ekan kerra. Olin siinä 27% porukassa, jolle tulee komplikaatioita sektion jälkeen.

Vierailija
245/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just just, ja hevoset lentää. Että muka viikossa olisit muka sekstannut sen kokovatsan peitteiden läpi tehdyn reikähaavan kanssa. Hahahhhaa.

Sitäpaitsi kaikki ohjeet sektion jälkeen on että ei saa kuukauteen nostella mitään muuta kuin vauva, ja sinä lähdet siivoomaan? Että tälläinen tarina taas.

Vertaa: Joltain poistettu umpisuoli ja ei kun viikon päästä seksiä? Ei todellakaan.

Suunnitellusta sektiosta on pääosin erittäin nopea toipua. Itse olin pystyssä ainakin samana iltana ja itse hoidin vauvaa alusta asti. Aloitin myös seksin alle 2 viikkoa sektiosta, koska miksi ei? Ei sillä alavatsan haavalla ole tekemistä alakertaan. Täysin eri asia on, jos kyseessä alatiesynnytyksen pieleen mentyä tehty kiireellinen tai hätäsektio, tällöin kyseessä akuuttileikkaus, missä ei ehditä toteuttaa kudoksiasäästäviä huolellisia leikkaustekniikoita, kuten suunnitellussa, ja kivut ja toipuminen ovat varmasti rankkoja.

Että oikein huolellisia leikkaustekniikoita?

En tiedä sinusta, mutta yleensä seksi vaatii myös vatsalihaksia. Ellei makaa lahnana.

En ole tuo jolle vastasit, mutta kaipa ymmärrät että seksiin kuuluu muutakin kuin se perinteinen lähetyssaarnaaja pimeessä peiton alla yöpuku päällä lauantai-iltaisin?

Ohis, mutta saa aika idiootti mies olla, jos ei voi muutamaa viikkoa harrastaa seksiä synnyttäneen vaimonsa ehdoilla. Myöhemmin ehtii sitten taas vaihdella asentoja ym.

Tahallaanko tää ymmärrettiin väärin? Halusin tuolla heitolla lähetyssaarnaajasta korostaa nimenomaan sitä, että seksiä on monenlaista, eikä kaikkeen liity se että mies äheltää sen alavatsan leikkausarven päällä ja nainen punnertaa niillä leikatuilla vatsalihaksilla. Että sitä seksiä tosiaan pystyy harrastamaan sektion jälkeen ihmeellisen pikaisestikin, jos oma olo vaan antaa myöten, ja haluaa.

Vierailija
246/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä juuri. Itse haluaisin vielä toisen lapsen, mutta en halua synnyttää. Synnytys meni ihan hyvin, mutta eihän tuo alapää ole enää sellainen mitä oli ennen synnyttämistä. Minusta on niin outoa, että tästä asiasta en kuullut sanaakaan, että se ei palaudu entiselleen. Keneltäkään. P-puhetta kyllä kuuli jos sitäkään, että kyllä kaikki palautuu entiselleen. Tämähän on valetta.

Olen nuori ihminen vielä ja olis kyllä vielä alapäälle käyttöä, mutta se ei enää ole läheskään yhtä tiukka kuin ennen synnytystä. Vaikka kuinka jumppaisi. Ei se ole mikään pinnallisuuskysymys, se vaikuttaa koko seksuaalisuuteen ja itse nautintoon. Ja virtsankarkailua on myös lievästi - tätä ei ollut raskausaikana, vaan vasta synnytyksen jälkeen.

Juu eikä Suomessa osata/ymmärretä myöskään vatsalihasten päälle, ei mitään kontrollia että ovatko erkaantuneet - jos ovat niin ovatko palautuneet. Ja sitten potilas kaikessa hiljaisuudessa hyväksyy olemattomat ja ajoittain kivuliaatkin vatsalihaksensa - ja niiden puuttumisesta johtuvat selkä-hartia- ja niskavaivat. Kunnes joskus kyllästyy ja maksaa isot rahat leikkauksesta, vaikka alun fysioterapialla oltaisi joutua leikkauksesta ja lukuisilta ongelmilta välttyä.

Se alakerran kiristysoperaatio on kuule aikalailla pienempi operaatio kuin sektio. Mene semmoiseen. Vai onko tässä se, että sektion maksaa kunta veromarkoillasi ja pimperon kiristykseen joutuu maksamaan itse?

Et ymmärtänyt pointtia vaan poimit juuri sen mistä sanoin, mistä ei ole kysymys. Eli vielä, ei ole kyse pinnallisuudesta.

Tuollaisessa kiristysleikkauksessa voi ja usein tulee alueita, joissa ei ole tuntia ja voi myös tuntoaisti hetkistä (kivuliaaksi asti). Kun pointtina oli juuri tuo, että saisi itsensä tuntea taas ehjäksi naiseksi myös seksuaalisuuden osalta...tuntea nautintoa seksin aikana. Ei oikeen sovi yhteen tuon kiristysleikkauksen kanssa😁

Kuten myös sektiossa. Arpi ja sen alaosa tunto mennyt. Kiinnikkeistä kohdussa ikäviä kipuja.

Minä koen huomattavasti parempana vaihtoehtona arven vatsassa kuin arvet emättimessä ja sen ympäristössä, niistä arvosta huolimatta löysän emättimen ja virtsan karkailun. Ja riskin kiinnikkeistä ja niiden kivuista ottaisin mielelläni verrattuna ylläolevat 100% varmuudella tulevat vaivat + riski monesta muusta.

Ihan turhaan sinä minulle perustelet omia valintojasi. Voit olla mitä mieltä hyvänsä, voit silti antaa minun myös tehdä omat valintani. Miksi haluat rajoittaa sinulle tuntemattoman naisen itsemääräämisoikeutta tässä asiassa?

Ihan ohis, mutta kai olet tietoinen siitä, että emättimen löysyys ja virtsankarkailu johtuvat raskaudesta, ja niitä esiintyy myös sektiolla synnyttäneillä.

Ihan vaan vinkkinä, kyllä minun alapään löysyys ja virtsan karkailu vaan johtuu synnytyksestä, ei raskaudesta😁. Raskaana ollessa kaikki oli oikein bueno vielä, vessaan kerkesi viimeiselläänkin oikein hyvin ja suihkussakin kävin ennen sairaalaan lähtöä kun lapsivesi tuli. Kaikki oli vallan mainiosti. Näin ohiksena vaan.

Ai mulla on kyllä samat virtsa ongelmat vaikka sektiolla noi lapset tuli. Eli virtsankarkailulta ja löysyydeltä en kyllä säästynyt, ikävä kyllä.

Hahahaha tuon saa itse kuntouttamalla kuntoon. Oletko kuullut lanrionpohjalihaksista? Virtsa karkailee jos ne ovat huonossa kunnossa. Käy äitiysfyssarilla mittauttamassa niiden kunto.

Toivottavasti sinulle tuli hyvä mieli tästä ilkkuvasta, ilkeästä kommentistasi. Kyllä äidit ovat ilkeitä toisilleen.

Minulla on takana sektioiden lisäksi 3 keskenmenoa. Haluatko nauraa sillekin asialle? Ole hyvä.

Ehkä tuossa on kyse siitä, että oma viitseliäisyys ei ole vain riittänyt vaivan poistamiseen. Virtsankarkailu ei johdu sektiosta, vaan nimenomaan niistä heikoista lantionpohjan lihaksista. Joten ei kovin vertailukelpoista. Keskenmenosi ei liity asiaan.

Aiemmin tässä ketjussa on kyllä annettu ymmärtää, että alatiesynnyttäneillä on toosa niin pilalla, että vaippoja on pakko käyttää. Mutta hienoa, jos homma hoituukin jumpalla.

Jos ei laskeumasta ole kyse, niin ihan jumpalla hoituu. Edelleen, käy siellä äitiysfyssarilla. Googleta edes vatsalihasten erkauma ja lantionpohjalihakset, jos et muuten usko.

Hieno juttu. Nyt vaan kaikki jumppaamaan ja rohkeasti alateitse synnyttämään.

Vierailija
247/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tutustumaan psykiatriseen hoitoon jos tuntuu, että vain raskaana olevat naiset menettävät itsemääräsoikeutensa tuosta vain. Samalla vaivalla voit googlailla miten kehitysvammaisten itsemääräämisoikeudet toimivat.

Vierailija
248/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on ilmeisen löysä kudostyyppi, ja jos yhtään lohduttaa, niin olisit löystynyt ennen pitkää joka tapauksessa aikaisemmin kuin ne, joilla on napakampi kudostyyppi. Jumppa auttaa kyllä, kun treenaat sitkeästi päivittäin.  Kukkupuhetta, etteikö muka vatsa- ja lantionpohjalihaksiston kuntouttamisesta nykyään puhuta ja jaeta tietoa. On paljon fyssareita, jotka keskittyy niihin. 

Vierailija
249/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole Suomen kansalla tulevaisuutta, kun naiset eivät kykene enää synnyttämään. Evoluutio pyyhkiköön tämän kannan pois.

Vierailija
250/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pyörryin tuolla osatolla verenhukan takia, kävelin seiniä pitkin horjuen ja olin uupumuksesta sekaisin. Itse piti vaihtaa lakanat ja hoitaa pyykit ja ruuat - mikä on edelleen ok jos äiti suht hyvävointinen. Mutta joskus pieni auttaminen saattaisi olla paikallaan kuitenkin.

Tottakai pitää auttaa!

Ihan hulluja nämä jutut.

Ajatelkaa, että muualla äideistä huolehditaan monen kuukauden ajan synnytyksen jälkeen, niille tehdään ruoatkin yms.

Niin, ns ystävällisissä kulttuureissa.

Mulle synnytyksen jälkeen anoppi tiuskaisi että omat kersasi saat hoitaa itse. Oma äiti ilmoitti että kukin hoitaa omansa. Kummatkaan isovanhemmat ei tulleet edes ristiäisiin.

Tällaista on suomessa äidin saama tuki ja hoiva.

Vanhin lapsi nyt 10v ja ei olla saatu koskaan mitään hetkenkään apua sukulaisilta :)

Kiinassa on se perinne että kun äiti synnyttää, tulee anoppi KUUKAUDEKSI hoitamaan huushollin ja miniä lepää eikä tee kotitöitä. Miettikääs tän siirtämistä suomeen! XD

Toivottavasti ei tuollaista Kiinan tapaa tule Suomeen. Minuuttiakaanen sietäisi sitä, että anoppi tekee mitään kodissani ja ehdoton maksimi yöpymiselle on 2 yötä. Sama koskee omia vanhempia myös. Sain lapseni onneksi anopin ja apen kuoleman jälkeen.

En halunnut toista lasta repeämisien jälkeen, koska suositus oli, että seuraavan kohdalla sektio. Pelkään sektiota enemmän. Paranin nopeasti, vaikka oli pahat repeämät, mutta tiedän, että monella on vielä paljon pahempia.

Vierailija
251/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just just, ja hevoset lentää. Että muka viikossa olisit muka sekstannut sen kokovatsan peitteiden läpi tehdyn reikähaavan kanssa. Hahahhhaa.

Sitäpaitsi kaikki ohjeet sektion jälkeen on että ei saa kuukauteen nostella mitään muuta kuin vauva, ja sinä lähdet siivoomaan? Että tälläinen tarina taas.

Vertaa: Joltain poistettu umpisuoli ja ei kun viikon päästä seksiä? Ei todellakaan.

Suunnitellusta sektiosta on pääosin erittäin nopea toipua. Itse olin pystyssä ainakin samana iltana ja itse hoidin vauvaa alusta asti. Aloitin myös seksin alle 2 viikkoa sektiosta, koska miksi ei? Ei sillä alavatsan haavalla ole tekemistä alakertaan. Täysin eri asia on, jos kyseessä alatiesynnytyksen pieleen mentyä tehty kiireellinen tai hätäsektio, tällöin kyseessä akuuttileikkaus, missä ei ehditä toteuttaa kudoksiasäästäviä huolellisia leikkaustekniikoita, kuten suunnitellussa, ja kivut ja toipuminen ovat varmasti rankkoja.

En tiedä sinusta, mutta yleensä seksi vaatii myös vatsalihaksia. Ellei makaa lahnana.

En ole tuo jolle vastasit, mutta kaipa ymmärrät että seksiin kuuluu muutakin kuin se perinteinen lähetyssaarnaaja pimeessä peiton alla yöpuku päällä lauantai-iltaisin?

Ohis, mutta saa aika idiootti mies olla, jos ei voi muutamaa viikkoa harrastaa seksiä synnyttäneen vaimonsa ehdoilla. Myöhemmin ehtii sitten taas vaihdella asentoja ym.

Tahallaanko tää ymmärrettiin väärin? Halusin tuolla heitolla lähetyssaarnaajasta korostaa nimenomaan sitä, että seksiä on monenlaista, eikä kaikkeen liity se että mies äheltää sen alavatsan leikkausarven päällä ja nainen punnertaa niillä leikatuilla vatsalihaksilla. Että sitä seksiä tosiaan pystyy harrastamaan sektion jälkeen ihmeellisen pikaisestikin, jos oma olo vaan antaa myöten, ja haluaa.

Kerro toki miten niitä vatsalihaksia ei tarvita

Vierailija
252/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran faktat ovat kaikkien tiedossa, niin mistä johtuu tämänkin ketjun raivoisa faktojen alapeukuttaminen?

Vierailija
253/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ajatellaan jo ihan toipumistakin. Sektio on iso leikkaus ja toipumiseen menee huomattavasti enemmän aikaa kuin alatiesynnytyksessä. Leikkauksessa on suuremmat komplikaatio riskit kuin alatiesynnytyksessä. Vanha leikkaus arpi voi aiheuttaa komplikaatioita seuraavassa raskaudessa.

Pakko kommentoida tähän sen verran, että itse sain lapseni suunnitellulla sektiolla (hirveän tappelun jälkeen). Viikon päästä leikkauksesta liikuin, siivosin ja harrastin seksiä normaalisti. Serkkuni sai lähes samaan aikaan alateitse piikansa eikä pystynyt istumaan vielä lapsensa ristiäisissäkään. Että niin...

Tunnen useita äitejä, ja järjestäen sektiolla synnyttäneet ovat toipuneet nopeammin eivätkä kärsi alapäävaivoista vuosienkin jälkeen. Oli kyseessä sitten suunniteltu tai hätäsektio.

Mitä ihmettä? En ole tuo, joka kirjotti, mutta ktllä meillä oli viikon sisään seksiä. Toki kovin varovasti, mutta kuitenkin. Ei todellakaan olla ainoita. Ei se haava itseäni mitenkään vaivannut, siivosin ja kokkailin (harrastan ruuanlaittoa) normaalisti. Ei siivoaminen ole mitenkään raskasta muutenkaan.

Umpisuolesta en mitään tiedä, mutta hyvin mennyt ongelmaton sektio ainakin omalla kohdalla parani tosi hyvin. Suihkussa kävin seuraavana päivänä miehen avulla, mutta sitä seuraavana pääsin helposti jo jalkeille.

Ja minä kävin heti synnytyssalissa omin jaloin suihkussa vaikka olin ollut sairaalassa 7h synnyttämässä sisältäen 40 min ponnistusvaiheen. Ei virtsankarkailua eikä ulostekarkailua.

Pääsin helposti jälkeille milloin vain ja lähdin ensisynnyttäjänäkin 1,5 vuorokauden päästä sairaalasta.

Eli mikä on nopeaa paranemista?

Seksiä ei ollut kahden viikon päästä koska emme jaksaneet koska lapsi herätti koko ajan, mutta se ei todellakaan haitannut ollenkaan. Siis se että seksiä ei ollut niin nopeaan eikä se että lapsi heräili 1-1,5h välein kuten vastasyntyneet voi tehdä.

Miksi seksiä OIKEASTI harrastettiin niin nopeaan? Ettei mies jätä?

Vierailija
254/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki miten niitä vatsalihaksia ei tarvita

Muakin kiinnostaa😀

Vierailija
255/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta ei kyllä ikinä petä. Täällä julistetaan miten 100% synnyttäneistä on virtsankarkailua :,D jaa a, näin varmaan sitten unta että synnytin.

Vierailija
256/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaapa, miten koomista olisi, jos joku kokisi jonkin muun ison vatsaleikkauksen (sydän, tyrä, you name it...) jälkeen tarpeelliseksi korostaa, miten pystyi harrastamaan seksiäkin jo viikon päästä.

Vierailija
257/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika valikoivasti luet näitä kommentteja ja muodostat mielikuvasi.

Läheskään kaikille alatiesynnyttäjille ei jää yhtään mitään vaivoja ja ongelmia. Naisen pohjakunto, ikä ja synnytyksen kulku (mm. vauvan koko ja tarjonta, ponnistusvaiheen kesto..) vaikuttaa tosi paljon.

Aika moni toipuu hyvin nopeasti synnytyksestä, kävelee itse suihkuun ja sen seksinkin (tarkoittaen yhdyntöjä) voi aloittaa kondomin kanssa hyvin pian synnytyksestä. Itse olen aloittanut kolme viikkoa synnytyksestä kun jälkivuoto jo loppu. Mikään kilpailu tämän ei pitäisi olla, oma mies ei ainakaan yhdyntöihin mitenkään painostanut. Itsellä tuli joku hormoni-panetus-heittely ja halusin varmistua, että mikä kunto ja että orgasmikyky tallella. Jälkivuoto kestää alatiesynnyttäjillä yleensä viikon tai pari pidempään kuin sektiosynnyttäijllä koska kohtua ei "kuivata" synnytyksen yhteydessä. Tosin kohdun tulehdusriskit ovat sektiossa sitten suuremmat.

Miten vain nainen synnyttää niin yleensä hän vielä harrastaa seksiä lapsen saannin jälkeen jossain vaiheessa. Harvan toosa menee lopullisesti pilalle ja noille vaivoillekin voi monesti jotain tehdä ennen ja jälkeen.

Itse olen luullut, että suurin syy synnytyspelkoon on yleensä se synnytyksen kulku, lapsen vammautumisen pelko ja avautumis- ja ponnistamisvaiheen kipujen pelko. Mutta ilmeisesti se on ainoastaan se, että toosa menisi pilalle (lähinnä pelko, ettei se enää kelpaisi miehelle)? No, elämä on valintoja enkä toki tuomitse. T. sektiosynnytystä pelkäävä/joku muu

Vierailija
258/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palsta ei kyllä ikinä petä. Täällä julistetaan miten 100% synnyttäneistä on virtsankarkailua :,D jaa a, näin varmaan sitten unta että synnytin.

Ja alapää repeää navasta hanuriin, tippuu pois ja tulehtuu.

Vierailija
259/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmillista, että suunnitellusta sektiosta keskusteleminen ajautuu pääosin aina väittelyksi. Tässähän ei olla keneltäkään kieltämässä alatiesynnytystä synnytystapana, vaan toivotaan, että suunniteltu sektio voisi olla helpommin saatavilla oleva vaihtoehto niille, jotka syystä tai toisesta eivät halua alateitse synnyttää. 

Myös kommentit: "Jos et uskalla alateitse synnyttää, jätä lapset hankkimatta." ovat kyllä todella ala-arvoisia. Synnytys ei mielestäni määrittele millainen on hyvä äiti. Enemminkin harmittaa, jos naiset jättävät lapsihaaveensa toteuttamatta, koska pelkäävät että heidät pakotetaan synnyttämään alateitse. Luulisi myös, että epätietoisuus tulevasta synnytyksestä ja pelkopolilla ravaaminen aiheuttavat vain stressiä odottavalle äidille ja näin ollen myös sikiölle.

Ja teille, jotka olette niin tarkkoja verorahojenne käytöstä, niin itse olisin kyllä aivan valmis maksamaan suunnittelusta sektiostani, mutta valitettavasti tälläistä palvelua ei voi Suomesta ostaa.

Veronmaksajien piikkiin ei mukavuussektiota kyllä pidä panna. Ja aivan varmasti yksityinen sektioita tekevä sairaala olisi olemassa, jos sille olisi tarpeeksi kysyntää. 

Vierailija
260/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että sinun mielestäsi palautumispuheet ovat valetta, kertoo kyllä aika kapeasta ajattelumaailmasta. Kyllä vaan meitä löytyy ja paljon, jotka ovat palautuneet aivan mainiosti. Yksi iso syy siihen, miksi näistä elinikäisistä vaivoista ei puhuta, on se ETTEI NIITÄ OLE. Kaikilla. Joillain on, ja se on harmillista. omassa lähipiirissäni ei kenelläkään ole alakerran elämä muuttunjäut radikaalisti lapsen saannin jälkeen. Toki toipumisessa kestää, mutta täällä puhutaan loppuelämän vaurioista kuin se ois kaikkien kohtalo.

Oma seksielämäni parani synnytyksen jälkeen. Mutta tämähän ei mitenkään voi pitää paikkaansa jos tätä palstaa uskoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän