Äitien pakottaminen alatiesynnytykseen Suomessa
Viime päivien otsikoissa on kauhisteltu syntyvyyden kiihtyvää laskua. Yksi syy monista kymmenistä on se, että naisilta evätään potilaan itsemääräämisoikeus, heidän tullessaan raskaaksi. Kuulostaa ihmisoikeusrikkomukselta, mutta se on Suomessa vallitseva tämänhetkinen hoitosuositus.
Toivottavasti joskus tulevaisuudessa kummastellaan tätä aikaa, kun naiset eivät saaneet päättää omasta kehostaan eli valita synnytystapaansa. Suomessa ollaan tultu jälkijunassa synnytyskulttuurissa aina (kuten mm. YLE:n artikkelista https://yle.fi/uutiset/3-10976854 käy ilmi) ja edelleen 2019 laahataan muita länsimaita kaukana jäljessä.
Nykypäivän Suomessa äitien otsaan (kuten minun) lyödään edelleen diagnoosi: synnytyspelko, jotta äidit saavat valinnanvapauden omasta synnytystavastaan. Jos kerran 1990-luvulla valinnanvapaus ollaan naamioitu ahtaaksi lantioksi ja 2000-luvulla synnytyspeloksi, olisiko 2020-luku viimein se aika, kun valinnanvapautta ei naamioida enää miksikään diagnoosiksi, vaan kutsutaan synnytystavan valinnaksi?
”– Vielä 90-luvulla monesti synnytyspelkodiagnoosi piilotettiin jonkun toisen diagnoosin taakse. Saatettiin tehdä sektio synnytyspelon vuoksi, mutta diagnoosissa lukikin suhteellisesti ahdas lantio. Esimerkiksi vuonna 1996 Suomessa tehtiin ahtaan lantion vuoksi yli 700 keisarinleikkausta. Synnytyspelko oli virallisena syynä vain sadassa suunnitellussa sektiossa. Vuonna 2010 ahtaan lantion diagnoosilla tehtiin enää noin 300 keisarinleikkausta. Synnytyspelon vuoksi tuolloin hoidettiin jo yli 4 000 äitiä. Heistä suurin osa synnytti kuitenkin alateitse.” -YLE
Mitä pelkkiä diagnooseja on tuijottelu, kummasti lantiot naisilla levenivät 14 vuodessa. Joko alkaa tilanne valjeta? Vuosittain nämä tuhannet äidit joutuvat käymään läpi synnytyspelkopolin: paikka mihin äiti siis Suomessa pakotetaan, mikäli ei halua synnyttää alateitse. Pelkopolin idea ja sisältö on suostutella äiti alatiesynnytykseen, keinolla millä hyvänsä. Pelkopoleilla äitejä uhkaillaan, pelotellaan, haukutaan, vähätellään ja heille valehdellaan alatiesynnytys täysin riskittömäksi. Vaikka Suomen laissa kielletään tällainen potilaan kohtelu ja valehtelu, se rehottaa päivittäin Suomen pelkopoleilla. Kukaan ei puutu asiaan.
Valitettavan monella äidillä, joka haluaisi päättää synnytystavastaan, ei ole samaa määrää 5 vuoden aikana kerättyä faktatietoa laukoa vastaan pelkopolilla syötetylle alatiepropagandalle ja periksiantamatonta luonnetta, jotta selviytyisi pelkopolin mankelista. Monet joutuvat Suomessa siis alatiesynnytykseen passiivisesti pakotettuna, eli toisin sanoen pelkopoli ei myönnä sektiota, vaikka sitä oltaisi vastaanotolla itkien ja huutaen aneltu.
Miten nykypäivän Suomessa tapahtuu tällaista?
Kommentit (2040)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmannen ja neljännen asteen repeämiä on synnytyksistä 1,1%:lla. Kaikki ovat tällä palstalla ilmeisesti.
Sektion komplikaatioita 24-27% yksikään ei ole eksynyt tälle palstalle.
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/synnytystapa-vaikuttaa-a…
Kannattaa lukea vähän tilastoja.
Tässäpä se onkin. Lääketieteellisesti ei ole järkevää siirtyä pienemmästä riskistä suurempaan. Jos 100% leikataan siksi, että vältetään 1,1%:lle tulevat repeämät ja saadaan aikaan 27% komplikaatioriski, puhumattakaan sektion aiheuttamasta 5-9 kertaisesta infektioriskistä alatiesynnytykseen verrattuna, niin jotenkin ymmärrän ettei siinä ole järjen hiventäkään.
Siis oikeastiko jengi on valmiita vaihtamaan 1,1% riskin vaikka tuohon 27% komplikaatioriskiin kaikille!? Hätäsektiota on kuitenkin vain 1% synnytyksistä ja kiireellisiä 9%.
Tuosta 20-kertaisesta veritulppariskistä vielä, että sen takia sektioäidit revitään sieltä sängystä seisomaan asap. Oli aivan kamalaa, oksensin ja itkin, kun nostettiin seisomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä juuri. Itse haluaisin vielä toisen lapsen, mutta en halua synnyttää. Synnytys meni ihan hyvin, mutta eihän tuo alapää ole enää sellainen mitä oli ennen synnyttämistä. Minusta on niin outoa, että tästä asiasta en kuullut sanaakaan, että se ei palaudu entiselleen. Keneltäkään. P-puhetta kyllä kuuli jos sitäkään, että kyllä kaikki palautuu entiselleen. Tämähän on valetta.
Olen nuori ihminen vielä ja olis kyllä vielä alapäälle käyttöä, mutta se ei enää ole läheskään yhtä tiukka kuin ennen synnytystä. Vaikka kuinka jumppaisi. Ei se ole mikään pinnallisuuskysymys, se vaikuttaa koko seksuaalisuuteen ja itse nautintoon. Ja virtsankarkailua on myös lievästi - tätä ei ollut raskausaikana, vaan vasta synnytyksen jälkeen.
Juu eikä Suomessa osata/ymmärretä myöskään vatsalihasten päälle, ei mitään kontrollia että ovatko erkaantuneet - jos ovat niin ovatko palautuneet. Ja sitten potilas kaikessa hiljaisuudessa hyväksyy olemattomat ja ajoittain kivuliaatkin vatsalihaksensa - ja niiden puuttumisesta johtuvat selkä-hartia- ja niskavaivat. Kunnes joskus kyllästyy ja maksaa isot rahat leikkauksesta, vaikka alun fysioterapialla oltaisi joutua leikkauksesta ja lukuisilta ongelmilta välttyä.
Se alakerran kiristysoperaatio on kuule aikalailla pienempi operaatio kuin sektio. Mene semmoiseen. Vai onko tässä se, että sektion maksaa kunta veromarkoillasi ja pimperon kiristykseen joutuu maksamaan itse?
Et ymmärtänyt pointtia vaan poimit juuri sen mistä sanoin, mistä ei ole kysymys. Eli vielä, ei ole kyse pinnallisuudesta.
Tuollaisessa kiristysleikkauksessa voi ja usein tulee alueita, joissa ei ole tuntia ja voi myös tuntoaisti hetkistä (kivuliaaksi asti). Kun pointtina oli juuri tuo, että saisi itsensä tuntea taas ehjäksi naiseksi myös seksuaalisuuden osalta...tuntea nautintoa seksin aikana. Ei oikeen sovi yhteen tuon kiristysleikkauksen kanssa😁Kuten myös sektiossa. Arpi ja sen alaosa tunto mennyt. Kiinnikkeistä kohdussa ikäviä kipuja.
Minä koen huomattavasti parempana vaihtoehtona arven vatsassa kuin arvet emättimessä ja sen ympäristössä, niistä arvosta huolimatta löysän emättimen ja virtsan karkailun. Ja riskin kiinnikkeistä ja niiden kivuista ottaisin mielelläni verrattuna ylläolevat 100% varmuudella tulevat vaivat + riski monesta muusta.
Ihan turhaan sinä minulle perustelet omia valintojasi. Voit olla mitä mieltä hyvänsä, voit silti antaa minun myös tehdä omat valintani. Miksi haluat rajoittaa sinulle tuntemattoman naisen itsemääräämisoikeutta tässä asiassa?
Ihan ohis, mutta kai olet tietoinen siitä, että emättimen löysyys ja virtsankarkailu johtuvat raskaudesta, ja niitä esiintyy myös sektiolla synnyttäneillä.
Ihan vaan vinkkinä, kyllä minun alapään löysyys ja virtsan karkailu vaan johtuu synnytyksestä, ei raskaudesta😁. Raskaana ollessa kaikki oli oikein bueno vielä, vessaan kerkesi viimeiselläänkin oikein hyvin ja suihkussakin kävin ennen sairaalaan lähtöä kun lapsivesi tuli. Kaikki oli vallan mainiosti. Näin ohiksena vaan.
Ai mulla on kyllä samat virtsa ongelmat vaikka sektiolla noi lapset tuli. Eli virtsankarkailulta ja löysyydeltä en kyllä säästynyt, ikävä kyllä.
Hahahaha tuon saa itse kuntouttamalla kuntoon. Oletko kuullut lanrionpohjalihaksista? Virtsa karkailee jos ne ovat huonossa kunnossa. Käy äitiysfyssarilla mittauttamassa niiden kunto.
Ja nauretaan nyt taas kaikki porukalla Muumimammalle, jolta virtsa karkaa? Vaikka sai sektion, kuuluu silti paarialuokkaan.
Ja ihmetellään sitten, miksi kukaan ei enää halua synnyttää millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtava palsta. Sain juuri tiedon, että minulla voi olla vain 2 lasta sektioiden vuoksi! Minnekäs nuo 2 ylimääräistä antaisi😂😂😂😂
?
Tuossa yhdessä viestissä lukee, että 70-luvulla suomessa oli noin.
Joissakin maissa se jätetään neljään.
Onko sulla ongelmia lukemisen kanssa.
Joo oon tääsen alkuperänen 2 lasta sektiolla-kirjoittaja. Jos et huomannut niin kirjoitin perään että on varmaankin vanhentunutta tietoa, mutta joskus on ollut noin. Eli tahallaan halusit vääntää sanomani ja ymmärtää väärin. No jotkut on tuommoisia.
Vierailija kirjoitti:
Just just, ja hevoset lentää. Että muka viikossa olisit muka sekstannut sen kokovatsan peitteiden läpi tehdyn reikähaavan kanssa. Hahahhhaa.
Sitäpaitsi kaikki ohjeet sektion jälkeen on että ei saa kuukauteen nostella mitään muuta kuin vauva, ja sinä lähdet siivoomaan? Että tälläinen tarina taas.
Vertaa: Joltain poistettu umpisuoli ja ei kun viikon päästä seksiä? Ei todellakaan.
Suunnitellusta sektiosta on pääosin erittäin nopea toipua. Itse olin pystyssä ainakin samana iltana ja itse hoidin vauvaa alusta asti. Aloitin myös seksin alle 2 viikkoa sektiosta, koska miksi ei? Ei sillä alavatsan haavalla ole tekemistä alakertaan. Täysin eri asia on, jos kyseessä alatiesynnytyksen pieleen mentyä tehty kiireellinen tai hätäsektio, tällöin kyseessä akuuttileikkaus, missä ei ehditä toteuttaa kudoksiasäästäviä huolellisia leikkaustekniikoita, kuten suunnitellussa, ja kivut ja toipuminen ovat varmasti rankkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten loppuanneettina että se seksielämä ja pimpula ei kuitenkaan ole se tärkein asia maailmassa. Elämässä on muita paljon tärkeämpiä asioita.
Kuka sanoisi näin miehelle, koskaan.
Miettikää sitä vähän aikaa.
Sairasta.
Aamen!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaita ihmisiä kun pitää mennä toisen intiimiasioita määräilemään. Mitä se naapurin Pirkkoa kutittaa, että miten minä sen lapseni maailmaan saatan? Eiköhän se ole minun asiani haluanko synnyttää vai haluanko sektion!? Nyt jotain rajaa siihen nenän tunkemiseen.
Tokihan maksat sen sitten itse, jos ei lääketieteellistä perustetta ole?
Minä olisin kyllä valmis maksamaan siitä, että saisin synnyttää keisarinleikkauksella, koska en todellakaan halua synnyttää alakautta. Lapsen haluaminen tyssää nimenomaan siihen. - eri
Tämähän se jännää on, jos olet Suomen kansalainen, et saa julkisella puolella sektiota, vaikka maksaisit siitä täyden hinnan, mutta sama sairaala täällä Itä-rajalla tarjoaa venäläisille naisille sektioita, niin halutessaan, muistaakseni 4000-4500€ hintaan eli kansalaisuus ratkaisee, eikä auta, vaikka olet veronmaksaja ja toinen turisti. Jotenkin niin järjen vastaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en pelkäisi synnytystä noin paljon. Synnytykset menee yleensä ihan hienosti suomalaisissa sairaaloissa sekä äidin että lapsen osalta. Toki riskejä on aina, mutta lapsen saaminen on monella tapaa riski aina muutenkin.
Itselläni takana monta alatiesynnytystä eikä alapäässä ole mitään eroa entiseen. Repeytymiä ei ole tullut yhtään. Orgasmin saan jopa helpommin ja alapää yhtä tiukan tuntuinen kuin ennenkin. Lantionpohjan lihakset ovat täysin kunnossa eikä virtsankarkailua ole ollut koskaan. Synnytykset ja äidiksi tuleminen voivat auttaa naista löytämään oman eroottisuuden vielä voimakkaammin. Kaikki lähtee omasta ajattelusta ja suhtautumisesta omaan itseen.
Joskus voi toki käydä huono tuuri ja revetä pahasti, mutta yleensä senkin saa ajan kanssa kuntoon. Sektio on aina iso toimenpide ja minun mielestäni turhaan sitä ei kannata valita. Elämä ei aina ole helppoa ja kontrolloitua, mutta itse ainakin kannustaisin naisia luottamaan siihen omaan kehoon ja uskomaan luonnollisuuden voimaan. Lääkärit ja kätilöt
ovat siinä apuna ja kaikki on hyvin hoidossa sairaalassa. Tsemppiä kaikille synnyttäjille ja äidiksi haaveileville. Lapsi on ihanin lahja.No onneksi olkoon vaan sulle. Sullahan ei ole kirjaimellisesti mitään kokemusta repeämisestä ja siitä palautumisesta - ja ehkä miehesi ei vaan kerro, etkä itse huomaa, mutta tavara ei varmasti ole sama kuin ennen lapsen tuloa😁.
Kannustaisitko mielummin naisen oikeutta ilman painostusta tai syyllistämistä valita ihan itse miten lapsen haluaa maailmaan saada?
Suvaitsevaisia ollaan usein vain niissä asioissa, jotka eivät itseään kosketa millään lailla.
Tässä oli taas aivan timanttia argumentaatiota. Ensin kerrotaan että ”kyllä miehes tietää että sun tavara on pilalla” ja sitten seuraavassa kappaleessa aletaan puhua naisen oikeudesta valita.
Kaksilla rattailla ei voi ajaa. Päätä nyt, kiinnostaako sinua miehen nautinto vai naisen valinnanvapaus.
No kun huomasin tämän naisen olevan vieraantunut kehostaan kun kuvittelee että monen lapsen jälkeen alapää on kuin ennenkin niin toin ilmi, että todennäköisesti hänen mieskään ei asiasta hiisku. Tietenkään. Tässä argumentissa ei ollut mitään tekemistä miehen tai naisenkaan nautinnon kanssa vaan pointtina tuoda esille alapään fyysiset muutokset synnytyksen jäljiltä. Että se alapää on muuttunut vaikka juuri tällä naisella ei ongelmia olekkaan.
Miksi se ei olisi minun oikeuteni olla kiinnostunut myös toisen osapuolen nautinnosta? Vai onko oikeuteni olla vaan ei kiinnostunut miehen tyydyttämisestä... se kun vaikuttaa siihen seksin kokonaisuuteen.
Saat tottakai olla kiinnostunut siitä kelpaako tavarasi miehellesi raskautuessasi, lapsen synnyttyä, vanhetessasi... Naureskelusi sille, ettei yhdenkään naisen kudokset olisi voineet synnytyksen jälkeen palautua on aika pinnallista. Monille niiden tasan 100 % palautuminen entisekseen ei ole edes kynnyskysymys, tokikaan inkontinenssivaivoja (joita tulee myös osalle sektiosynnyttäjistä) harva haluaa. Harvan tavara muuttuu niin hirveäksi, ettei seksistä voisi enää nauttia miehensä kanssa. Seksi on useimmille pareille muutakin kuin peniksen koko/erektion kovuus ja pillun kireys/paisuvaiskudosten turpoaminen kiihottuneena. Monelle merkittäviä asioita seksissä on se, että on sinut itsensä ja nautintonsa kanssa ja haluaa kumppania ja hän sinua (ja se ei välttämättä ole kiinni siitäkään oletko joskus revennyt synnytyksessä). Että jos jättäisit toisten seksilämän arvioinnit ihan heidän asiakseen ja keskittyisit omaasi. Monia miehiäkin kiihottaa eniten kauniit ja fiksut naiset.
-eri
Yllä olevan kommentin kirjoittaja on viisas nainen.
Huomioisin vielä, että ainakin minun avioliitossani perheen perustaminen oli yhteinen projekti raskauksineen, keskenmenoineen, imetyksineen jne, ettei oikein tuommoiset paikkojen löytymisen tunnu missään. 4 lapsen jälkeen olemme hitsautunut yhteen ja kaikki on muistoja yhdessä eletystä elämästä ja ihanista lapsista. Seksielämäämme raskaudet ja synnytykset ovat vaikuttaneet ainoastaan positiivisesti. Ei enää ihan pienistä murehdita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se on teiltä pois jos sektion valinnut nainen kuolee komplikaatioihinsa? Valitkaa te se alatiesynnytys vaan jatkossakin ja antakaa muiden ottaa omat riskinsä.
Kyllä minusta nuoren äidin kuolema on aina todella surullinen asia. Kahta surullisempi, jos päätös perustuu paikkaansapitämättömään informaatioon.
T. Se joka ei enää jaksa linkittää.
Toki, mutta silti itse olisin yhä edelleen valinnut sektion alatiesynnytyksen sijaan jos jälkikäteen voisi mennyttä muuttaa. Vaikka hengissä olenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ajatellaan jo ihan toipumistakin. Sektio on iso leikkaus ja toipumiseen menee huomattavasti enemmän aikaa kuin alatiesynnytyksessä. Leikkauksessa on suuremmat komplikaatio riskit kuin alatiesynnytyksessä. Vanha leikkaus arpi voi aiheuttaa komplikaatioita seuraavassa raskaudessa.
Pakko kommentoida tähän sen verran, että itse sain lapseni suunnitellulla sektiolla (hirveän tappelun jälkeen). Viikon päästä leikkauksesta liikuin, siivosin ja harrastin seksiä normaalisti. Serkkuni sai lähes samaan aikaan alateitse piikansa eikä pystynyt istumaan vielä lapsensa ristiäisissäkään. Että niin...
Tunnen useita äitejä, ja järjestäen sektiolla synnyttäneet ovat toipuneet nopeammin eivätkä kärsi alapäävaivoista vuosienkin jälkeen. Oli kyseessä sitten suunniteltu tai hätäsektio.Just just, ja hevoset lentää. Että muka viikossa olisit muka sekstannut sen kokovatsan peitteiden läpi tehdyn reikähaavan kanssa. Hahahhhaa.
Sitäpaitsi kaikki ohjeet sektion jälkeen on että ei saa kuukauteen nostella mitään muuta kuin vauva, ja sinä lähdet siivoomaan? Että tälläinen tarina taas.
Vertaa: Joltain poistettu umpisuoli ja ei kun viikon päästä seksiä? Ei todellakaan.
Mitä ihmettä? En ole tuo, joka kirjotti, mutta ktllä meillä oli viikon sisään seksiä. Toki kovin varovasti, mutta kuitenkin. Ei todellakaan olla ainoita. Ei se haava itseäni mitenkään vaivannut, siivosin ja kokkailin (harrastan ruuanlaittoa) normaalisti. Ei siivoaminen ole mitenkään raskasta muutenkaan.
Umpisuolesta en mitään tiedä, mutta hyvin mennyt ongelmaton sektio ainakin omalla kohdalla parani tosi hyvin. Suihkussa kävin seuraavana päivänä miehen avulla, mutta sitä seuraavana pääsin helposti jo jalkeille.
En ihan koko keskustelua lukenut.
JOS Suomi todella haluaa lisää vauvoja, olisi todella tuhannen taalan paikka kuunnella sektiota toivovia äitejä. Naisten pelkojen, kipujen, vaurioiden ja oireiden vähättely kuuluu lääketieteen historiaan, mutta minusta sen ei tarvitsisi kuulua nykyhetkeen.
Toisaalta ymmärrän lääkäreitä, jotka näkevät sektiossa kohonneen komplikaatioiden riskin. Siltikin minusta naisia tulisi kuunnella paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en pelkäisi synnytystä noin paljon. Synnytykset menee yleensä ihan hienosti suomalaisissa sairaaloissa sekä äidin että lapsen osalta. Toki riskejä on aina, mutta lapsen saaminen on monella tapaa riski aina muutenkin.
Itselläni takana monta alatiesynnytystä eikä alapäässä ole mitään eroa entiseen. Repeytymiä ei ole tullut yhtään. Orgasmin saan jopa helpommin ja alapää yhtä tiukan tuntuinen kuin ennenkin. Lantionpohjan lihakset ovat täysin kunnossa eikä virtsankarkailua ole ollut koskaan. Synnytykset ja äidiksi tuleminen voivat auttaa naista löytämään oman eroottisuuden vielä voimakkaammin. Kaikki lähtee omasta ajattelusta ja suhtautumisesta omaan itseen.
Joskus voi toki käydä huono tuuri ja revetä pahasti, mutta yleensä senkin saa ajan kanssa kuntoon. Sektio on aina iso toimenpide ja minun mielestäni turhaan sitä ei kannata valita. Elämä ei aina ole helppoa ja kontrolloitua, mutta itse ainakin kannustaisin naisia luottamaan siihen omaan kehoon ja uskomaan luonnollisuuden voimaan. Lääkärit ja kätilöt
ovat siinä apuna ja kaikki on hyvin hoidossa sairaalassa. Tsemppiä kaikille synnyttäjille ja äidiksi haaveileville. Lapsi on ihanin lahja.No onneksi olkoon vaan sulle. Sullahan ei ole kirjaimellisesti mitään kokemusta repeämisestä ja siitä palautumisesta - ja ehkä miehesi ei vaan kerro, etkä itse huomaa, mutta tavara ei varmasti ole sama kuin ennen lapsen tuloa😁.
Kannustaisitko mielummin naisen oikeutta ilman painostusta tai syyllistämistä valita ihan itse miten lapsen haluaa maailmaan saada?
Suvaitsevaisia ollaan usein vain niissä asioissa, jotka eivät itseään kosketa millään lailla.
Tässä oli taas aivan timanttia argumentaatiota. Ensin kerrotaan että ”kyllä miehes tietää että sun tavara on pilalla” ja sitten seuraavassa kappaleessa aletaan puhua naisen oikeudesta valita.
Kaksilla rattailla ei voi ajaa. Päätä nyt, kiinnostaako sinua miehen nautinto vai naisen valinnanvapaus.
No kun huomasin tämän naisen olevan vieraantunut kehostaan kun kuvittelee että monen lapsen jälkeen alapää on kuin ennenkin niin toin ilmi, että todennäköisesti hänen mieskään ei asiasta hiisku. Tietenkään. Tässä argumentissa ei ollut mitään tekemistä miehen tai naisenkaan nautinnon kanssa vaan pointtina tuoda esille alapään fyysiset muutokset synnytyksen jäljiltä. Että se alapää on muuttunut vaikka juuri tällä naisella ei ongelmia olekkaan.
Miksi se ei olisi minun oikeuteni olla kiinnostunut myös toisen osapuolen nautinnosta? Vai onko oikeuteni olla vaan ei kiinnostunut miehen tyydyttämisestä... se kun vaikuttaa siihen seksin kokonaisuuteen.
Ai että ihan huomasit tämän naisen olevan vieraantunut kehostaan? Kannattaisikohan sun palstailla vähän vähemmän...?
Täällä lietsotaan sellaista propagandaa, jota kenenkään tervejärkisen ei pidä uskoa. Alatiesynnytys on aina parempi vaihtoehto kuin keisarileikkaus. Vauva saa synnytyskanavasta suojakseen hyvän bakteeriston, syntyy vahvempana ja toipuu nopeammin kuin sektiovauva. Myös äiti toipuu nopeammin alatiesynnytyksestä kuin leikkauksesta. Kirurginen operaatio on aina riski, ja se tulee tehdä vain hätätilanteessa tai jos äidin terveydelliset syyt sitä puoltavat (esim. liian ahdas lantio). Synnytystavan ei pidä olla äidin valinta, vaan ammattilaiset päättävät ja seuraavat tilannetta. Suomessa pystytään reagoimaan nopeasti mahdollisiin komplikaatioihin ja tekemään hätäsektio tarvittaessa. Itse olen synnyttänyt keskosvauvan sekä kaksoset, joista toinen oli perätilassa. Synnytin alateitse, ja kaikki meni hoitajien ja lääkäreiden valvonnassa lopulta hyvin. Ei tullut edes mieleen ruveta vaatimaan leikkausta, vaan noudatin vain neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just just, ja hevoset lentää. Että muka viikossa olisit muka sekstannut sen kokovatsan peitteiden läpi tehdyn reikähaavan kanssa. Hahahhhaa.
Vertaa: Joltain poistettu umpisuoli ja ei kun viikon päästä seksiä? Ei todellakaan.Suunnitellusta sektiosta on pääosin erittäin nopea toipua. Itse olin pystyssä ainakin samana iltana ja itse hoidin vauvaa alusta asti. Aloitin myös seksin alle 2 viikkoa sektiosta, koska miksi ei? Ei sillä alavatsan haavalla ole tekemistä alakertaan. Täysin eri asia on, jos kyseessä alatiesynnytyksen pieleen mentyä tehty kiireellinen tai hätäsektio, tällöin kyseessä akuuttileikkaus, missä ei ehditä toteuttaa kudoksiasäästäviä huolellisia leikkaustekniikoita, kuten suunnitellussa, ja kivut ja toipuminen ovat varmasti rankkoja.
Että oikein huolellisia leikkaustekniikoita?
En tiedä sinusta, mutta yleensä seksi vaatii myös vatsalihaksia. Ellei makaa lahnana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtava palsta. Sain juuri tiedon, että minulla voi olla vain 2 lasta sektioiden vuoksi! Minnekäs nuo 2 ylimääräistä antaisi😂😂😂😂
?
Tuossa yhdessä viestissä lukee, että 70-luvulla suomessa oli noin.
Joissakin maissa se jätetään neljään.
Onko sulla ongelmia lukemisen kanssa.
Joo oon tääsen alkuperänen 2 lasta sektiolla-kirjoittaja. Jos et huomannut niin kirjoitin perään että on varmaankin vanhentunutta tietoa, mutta joskus on ollut noin. Eli tahallaan halusit vääntää sanomani ja ymmärtää väärin. No jotkut on tuommoisia.[/quote
Minullekin leikkava lääkäri sanoi toisen sektion jälkeen, että yksi raskaus ja sektio on vielä ok mutta ei enempää. Riippuu varmaan kohdusta ja kudostyypistä kestääkö sitten sen kaksi tai neljä sektiota. Neljää raskautta/sektiota en kyllä lähtisi toteuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä juuri. Itse haluaisin vielä toisen lapsen, mutta en halua synnyttää. Synnytys meni ihan hyvin, mutta eihän tuo alapää ole enää sellainen mitä oli ennen synnyttämistä. Minusta on niin outoa, että tästä asiasta en kuullut sanaakaan, että se ei palaudu entiselleen. Keneltäkään. P-puhetta kyllä kuuli jos sitäkään, että kyllä kaikki palautuu entiselleen. Tämähän on valetta.
Olen nuori ihminen vielä ja olis kyllä vielä alapäälle käyttöä, mutta se ei enää ole läheskään yhtä tiukka kuin ennen synnytystä. Vaikka kuinka jumppaisi. Ei se ole mikään pinnallisuuskysymys, se vaikuttaa koko seksuaalisuuteen ja itse nautintoon. Ja virtsankarkailua on myös lievästi - tätä ei ollut raskausaikana, vaan vasta synnytyksen jälkeen.
Juu eikä Suomessa osata/ymmärretä myöskään vatsalihasten päälle, ei mitään kontrollia että ovatko erkaantuneet - jos ovat niin ovatko palautuneet. Ja sitten potilas kaikessa hiljaisuudessa hyväksyy olemattomat ja ajoittain kivuliaatkin vatsalihaksensa - ja niiden puuttumisesta johtuvat selkä-hartia- ja niskavaivat. Kunnes joskus kyllästyy ja maksaa isot rahat leikkauksesta, vaikka alun fysioterapialla oltaisi joutua leikkauksesta ja lukuisilta ongelmilta välttyä.
Se alakerran kiristysoperaatio on kuule aikalailla pienempi operaatio kuin sektio. Mene semmoiseen. Vai onko tässä se, että sektion maksaa kunta veromarkoillasi ja pimperon kiristykseen joutuu maksamaan itse?
Et ymmärtänyt pointtia vaan poimit juuri sen mistä sanoin, mistä ei ole kysymys. Eli vielä, ei ole kyse pinnallisuudesta.
Tuollaisessa kiristysleikkauksessa voi ja usein tulee alueita, joissa ei ole tuntia ja voi myös tuntoaisti hetkistä (kivuliaaksi asti). Kun pointtina oli juuri tuo, että saisi itsensä tuntea taas ehjäksi naiseksi myös seksuaalisuuden osalta...tuntea nautintoa seksin aikana. Ei oikeen sovi yhteen tuon kiristysleikkauksen kanssa😁Kuten myös sektiossa. Arpi ja sen alaosa tunto mennyt. Kiinnikkeistä kohdussa ikäviä kipuja.
Minä koen huomattavasti parempana vaihtoehtona arven vatsassa kuin arvet emättimessä ja sen ympäristössä, niistä arvosta huolimatta löysän emättimen ja virtsan karkailun. Ja riskin kiinnikkeistä ja niiden kivuista ottaisin mielelläni verrattuna ylläolevat 100% varmuudella tulevat vaivat + riski monesta muusta.
Ihan turhaan sinä minulle perustelet omia valintojasi. Voit olla mitä mieltä hyvänsä, voit silti antaa minun myös tehdä omat valintani. Miksi haluat rajoittaa sinulle tuntemattoman naisen itsemääräämisoikeutta tässä asiassa?
Ihan ohis, mutta kai olet tietoinen siitä, että emättimen löysyys ja virtsankarkailu johtuvat raskaudesta, ja niitä esiintyy myös sektiolla synnyttäneillä.
Ihan vaan vinkkinä, kyllä minun alapään löysyys ja virtsan karkailu vaan johtuu synnytyksestä, ei raskaudesta😁. Raskaana ollessa kaikki oli oikein bueno vielä, vessaan kerkesi viimeiselläänkin oikein hyvin ja suihkussakin kävin ennen sairaalaan lähtöä kun lapsivesi tuli. Kaikki oli vallan mainiosti. Näin ohiksena vaan.
Ai mulla on kyllä samat virtsa ongelmat vaikka sektiolla noi lapset tuli. Eli virtsankarkailulta ja löysyydeltä en kyllä säästynyt, ikävä kyllä.
Hahahaha tuon saa itse kuntouttamalla kuntoon. Oletko kuullut lanrionpohjalihaksista? Virtsa karkailee jos ne ovat huonossa kunnossa. Käy äitiysfyssarilla mittauttamassa niiden kunto.
Ja nauretaan nyt taas kaikki porukalla Muumimammalle, jolta virtsa karkaa? Vaikka sai sektion, kuuluu silti paarialuokkaan.
Ja ihmetellään sitten, miksi kukaan ei enää halua synnyttää millään tavalla.
Sinulla voi olla kyse lantionpohjan lihaksista (joita myös pakarat ja keskivartalo tukee, kaikkien niiden kunnosta). Hyvä lihaskunto ehkäisee laskeumia, ei kuitenkaan paranna enää syntyneitä laskeumia (mutta voi silloinkin lievittää oireita).
Osalla (oliko 5-10 % naisita ja miehistäkin) on heikompi kudostyyppi, joka lisää heillä laskeumien riskiä (sai lapsia tai ei), jolloin raskaus, ylipaino, heikko lihaskunto ja alatiesynnytys ja sektiokin lisää heillä laskeumariskiä erityisesti. Se ei ole vain omaa syytä. Ja vanhemmiten aina vain todennäköisemmin.
Korjausleikkaus voi auttaa, mutta juuri huonon kudostyypin omaavilla ei niin pitkäaikaisesti, laskeuma uusii helpommin ja nopeammin vaikka lantionpohjan lihasvoima olisi huipussaan.
Mutta jos vaivat vaikuttaa sinulla elämänlaatuun niin kannattaa silloin vain varata aika lääkärille. Kyllä sille on jotain tehtävissä. Älä välitä, täällä irvitään kaikille, jokaisella on joku arka asia mistä kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinulle tuli hyvä mieli tästä ilkkuvasta, ilkeästä kommentistasi. Kyllä äidit ovat ilkeitä toisilleen.
Minulla on takana sektioiden lisäksi 3 keskenmenoa. Haluatko nauraa sillekin asialle? Ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertaa: Joltain poistettu umpisuoli ja ei kun viikon päästä seksiä? Ei todellakaan.Suunnitellusta sektiosta on pääosin erittäin nopea toipua. Itse olin pystyssä ainakin samana iltana ja itse hoidin vauvaa alusta asti. Aloitin myös seksin alle 2 viikkoa sektiosta, koska miksi ei? Ei sillä alavatsan haavalla ole tekemistä alakertaan. Täysin eri asia on, jos kyseessä alatiesynnytyksen pieleen mentyä tehty kiireellinen tai hätäsektio, tällöin kyseessä akuuttileikkaus, missä ei ehditä toteuttaa kudoksiasäästäviä huolellisia leikkaustekniikoita, kuten suunnitellussa, ja kivut ja toipuminen ovat varmasti rankkoja.
Että oikein huolellisia leikkaustekniikoita?
En tiedä sinusta, mutta yleensä seksi vaatii myös vatsalihaksia. Ellei makaa lahnana.
En ole tuo jolle vastasit, mutta kaipa ymmärrät että seksiin kuuluu muutakin kuin se perinteinen lähetyssaarnaaja pimeessä peiton alla yöpuku päällä lauantai-iltaisin?
Täällä puhutaan sektion kalleudesta. Maksaa kyllä enemmän juu, mutta jos hintana on suomalaisten kuoleminen sukupuuttoon niin... Onko se hinta lopulta suuri vai pieni hinta? Enkä väitä synnytyksen olevan ainoa syy vauvakatoon, vaan ehkä jopa yksi syistä.
Tätäkin keskustelua lukiessa huomaa kuinka jyrkkiä ihmiset (muut äidit?) ovat mielipiteissään ja mihin maailmaan lapsesi synnytät. Syyllistetään, haukutaan, väitellään siitä mikä on sinulle parasta ja huonoa kysymättä omaa mielipidettäsi, mielipiteelläsi ei ole väliä kunhan teet niin kuin muut sanovat, jne. Synnytyksen jälkeen tulee sama keskustelu imetyksestä samalla asenteella. Kierre on loputon. Moni äitiehdokas uupuu tätä menoa äitiyteen jo ennen kuin ensimmäinenkään raskaus on alkanut.
Se että kannattaa valinnanvapautta ei ole mitään propagandaa.
Saat tottakai olla kiinnostunut siitä kelpaako tavarasi miehellesi raskautuessasi, lapsen synnyttyä, vanhetessasi... Naureskelusi sille, ettei yhdenkään naisen kudokset olisi voineet synnytyksen jälkeen palautua on aika pinnallista. Monille niiden tasan 100 % palautuminen entisekseen ei ole edes kynnyskysymys, tokikaan inkontinenssivaivoja (joita tulee myös osalle sektiosynnyttäjistä) harva haluaa. Harvan tavara muuttuu niin hirveäksi, ettei seksistä voisi enää nauttia miehensä kanssa. Seksi on useimmille pareille muutakin kuin peniksen koko/erektion kovuus ja pillun kireys/paisuvaiskudosten turpoaminen kiihottuneena. Monelle merkittäviä asioita seksissä on se, että on sinut itsensä ja nautintonsa kanssa ja haluaa kumppania ja hän sinua (ja se ei välttämättä ole kiinni siitäkään oletko joskus revennyt synnytyksessä). Että jos jättäisit toisten seksilämän arvioinnit ihan heidän asiakseen ja keskittyisit omaasi. Monia miehiäkin kiihottaa eniten kauniit ja fiksut naiset.
-eri