Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en ''tee'' lapsia?

Vierailija
30.09.2019 |

Ei ole parisuhdetta, enkä yksin halua ottaa sitä riskiä, että lapsi olisi mahdollisesti sairas, vammainen tai näitä adhd-lapsia joita joka toisella on nykyään. Palkkani ei ole tarpeeksi iso että voisin palkata hoitoapua ja yhteiskunnan tukeen ei voi luottaa.

Kommentit (208)

Vierailija
181/208 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Ilmasto

2) Käsitys, minkä av palstalla saa lapsista.

3) Käsitys, minkä av palstalta saa siitä, millaisiksi naiset muuttuvat lapsen saatuaan: Ehdottomia ja tuomitseva.

Vierailija
182/208 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon marisijoita paikalla. :) No mutta niinhän se menee, että vahvimmat ja sopivimmat jatkavat sukuaan.

No kun katsoo Suomen mielenterveysnuoria sekä erityislasten määrää ja kirjoa, niin näin ei ole tainnut käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/208 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei tehdä, niitä SAADAAN - jos saadaan. Se kun ei ole itsestään selvää. Mutta näkyy taas yh-mammoilla olevan pakkomielle vääntää niitä yhteiskunnan elätettäviä.

Kyllähän suurin osa pariskunnista tekee lapsia tuosta vain. Suurimmalle osalle raskauden alkuun saaminen on todella helppoa.

Osa ehkä sitten mutkien kautta saa lapsen.

Vierailija
184/208 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon marisijoita paikalla. :) No mutta niinhän se menee, että vahvimmat ja sopivimmat jatkavat sukuaan.

Ai meinaat esim lähiräkälässä istuvia juoppoja? Heillähän on yleensä paljon lapsia eikä aina ole edes tietoa kuka on kenenkin lapsi kun kaikki panee niitå muutamaa naista. Vahvat ja sopivat....

Vierailija
185/208 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut mutta en saanut miestä enkä yksin uskaltanut hankkia.

Vierailija
186/208 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua taas jälleen miten idiootteja nämä kaikki äitien ja isoäitien kommentit on. "Elämäsi ei ole mitään ilman lapsia" - tyylistä shaibaa. T. Kahden äiti...

Vierailija
187/208 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän lapsista ja haluaisin lapsia, mutta sopiva puoliso puuttuu.

Rahallisesti voisin hankkia lapsen yksinkin, mutta mietityttää tuollaisen ei-perinteisen ratkaisun haasteet sekä itselle että lapselle.

Kaksplussan lapsettomuus puolella kannattaa käydä vilkaisemassa yksinolevien naisten kertomuksia hoidoista sekä itse arjesta :)

Vierailija
188/208 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma top3

1.taloudellisen tilanteen heikkeneminen

2.toisen ihmisen elämästä päättäminen

3.maailman pahuus

Vierailija
189/208 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) Ilmasto

3) Käsitys, minkä av palstalta saa siitä, millaisiksi naiset muuttuvat lapsen saatuaan: Ehdottomia ja tuomitseva.

Paitsi että täältä syntyvä käsitys lapsista taitaa pääosin olla niiden lapsettomien käsitys. Tuomitsevia jne. täällä ovat ihan kaikki, mutta av ei olekaan "äitien palsta", kuten täällä aina jaksetaan muistuttaa.

Vierailija
190/208 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin mies haluaisin lapsia. Ikävä kyllä olen nainen, mutta en ole valmis uhraamaan kehoani raskauteen, synnytykseen ja sen päälle vielä aiheuttamaan loven ura & palkkakehitykseeni.

Tämä

Vierailija
191/208 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai ja vielä:

* lomat! Ei todellakaan voisi mennä lasten ehdoilla o.O Kulttuuri ja kulinaristiset nautinnot on elintärkeät nollauskeinot, ahdistaa ajatuskin että koko vuoden odotettu loma menisi meluisan lastenaltaan ja Happy Meal -aterioiden väliä hinkatessa.

A-ha, burgundinpadan ruskistaja ilmaantui.

Vierailija
192/208 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua taas jälleen miten idiootteja nämä kaikki äitien ja isoäitien kommentit on. "Elämäsi ei ole mitään ilman lapsia" - tyylistä shaibaa. T. Kahden äiti...

No en pitäisi shaibana, jos monen mielestä lapset ovat heidän elämässään parasta. Se ei tarkoita, ettei pitäisi lapsettomien elämää minään. Minusta shaibaa on se, että luullaan lapsiperhe-elämää kliseisen kamalaksi.

Vierailija
193/208 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat top3 syytä nuorena vakisuhteessa olevana naisena, kun joku pyysi laittamaan:

-Vapaus. Tuntuu, että olen välillä burn outin partaalla pelkästään töiden takia ja että arki-ilta muodostuu kotitöistä, pakollisten asioiden hoidosta ja nukkumaanmenosta jo nyt, vaikka meillä mies tekee kodin eteen jopa enemmän kuin minä. Sama miehellä, hän on ollut saikullakin työuupumuksen takia. En voi mitenkään kuvitella, että tähän päälle vielä ottaisin lapsenhoitovastuuta. Jos taas jättäytyisin työelämästä, saisin heittää hyvästit paluulle, ja nykyisen elämän ylläpitoon eivät Kelan rahat riittäisi (ihan tavallista asunto- ja autolainan makselua, ei mitään ökyelämää). 

-Talous. Nykyään ei riitä, että lapsella on katto pään päällä, vaan pitää olla harrastusta, älylaitetta ja ties mitä. Ja aivan samoin mekin vaadimme elämältä paljon, ei meillekään riitä, että on vuokra-asunto jossakin Jumalan selän takana, punalaputettuja ruokia Prisman ilta-alesta ja Ikean lastulevyhuonekaluja. Jos nyt tekisimme lapsen, saisimme nykytuloillamme heittää hyvästit haaveelle, että meillä olisi esimerkiksi oma kesämökki ennen kuin olemme niin vanhoja, ettemme enää edes jaksaisi käydä siellä. Lisäksi joutuisimme vaihtamaan isompaan asuntoon 80 m2 3h+keittiöstä, joka on hyvällä sijainnilla ja niitä harvoja, joiden arvo yhä nousee. Molemmilla on työhuoneet kotona, joten ei mahdu lasta tuohon neliömäärään, vaikka se kuulostaakin isolta.

-Olen nainen. Se tarkoittaa, että lapsi on pelkästään biologisista syistä minun kannettava sisälläni ja synnytettävä ja yöheräiltävä imettämään, ja samoista syistä lapsi kiintyy yleisesti enemmän minuun eli myös henkinen vastuu kallistuu minulle. Lisäksi minuun kohdistuu yhteiskunnan ja suvun taholta paljon enemmän odotuksia vanhempana kuin mieheeni, koska niin se on vain aina mennyt. Tähänkin mennessä lapsettomuudestamme olen saanut aina kuulla minä, jopa miehen vanhemmilta, ei koskaan mies.

-Bonuksena: se kasvatustunneli, johon minun olisi lapseni tuutattava, eli suomalainen päiväkoti- ja koululaitos, rapautuu jatkuvasti. Päiväkodeissa tarjotaan hoitoon liian vähän resursseja, samoin koulussa (joissa lisäksi on satunnaisia homeongelmia). Jos haluaisin, että lapseni oikeasti oppisi jotakin, niin minun pitäisi opettaa suurin osa asioista kotona tai palkata yksityisopettaja, ja se olisi täyden koulupäivän jälkeen ankeaa ja raskasta lapselle. Koulussa keskitytään istumaan jumppapallon päällä tabletti kädessä ja integroimaan häiriköitä ja jauhamaan ilmiöoppimisesta. En usko, että lapsestani sillä tulisi kovin hyödyllistä yhteiskunnallekaan, joten olen päättänyt, etten lisäänny.

Vierailija
194/208 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai ja vielä:

* lomat! Ei todellakaan voisi mennä lasten ehdoilla o.O Kulttuuri ja kulinaristiset nautinnot on elintärkeät nollauskeinot, ahdistaa ajatuskin että koko vuoden odotettu loma menisi meluisan lastenaltaan ja Happy Meal -aterioiden väliä hinkatessa.

2 lasta meillä, eivätkä lomamme ole koskaan olleet tuollaisia.

Vierailija
195/208 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) Ilmasto

Lapsettomat kirjoittelevat av:lle, lukevat toisten lapsettomien kärjistyksiä ja päättelevät siitä, millaisia lapset ovat 😮

Vierailija
196/208 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en pitäisi shaibana, jos monen mielestä lapset ovat heidän elämässään parasta. Se ei tarkoita, ettei pitäisi lapsettomien elämää minään. Minusta shaibaa on se, että luullaan lapsiperhe-elämää kliseisen kamalaksi.

Luetunymmärtäminen. Sanoin shaibaksi sitä että väitetään lapsettomien elämän olevan tyhjää/merkityksetöntä/jne.. Myös minulle lapset ovat parasta elämässä, mutta voin myös ymmärtää että kaikille ne eivät ole/olisi sitä.

Vierailija
197/208 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana en edes halunnut lapsia (traumatausta), en ollut valmis.

Nyt minulla ei ole miestä, yksin en tee. Kaikkein pahinta on se, ettei talous kestäisi lasta nyt. Olen työtön, joka vuosi olen löytänyt itselleni kokoaikatyötä muutamaksi kuukaudeksi. Nyt kun työttömyys on alkanut pitkittyä ja vain pätkätöitä näkyvissä (melkein pääsin vakityöhön vuosi sitten), olen alkanut masentua ja oikeastaan itsemurha siintää välillä taka-ajatuksissa. Olen jo itkenyt ajatusta siitä, etten välttämättä "ehdi" tehdä lapsia, koska minulla on myös pcos-oireita eli en tiedä saisinko lapsia.

Tunnen itseni hyvin tyhmäksi ja tarkoituksettomaksi. Eniten minuun siis vaikuttaa työttömyys ja puolison puuttuminen tämän asian osalta, ovat myös syy henkiseen murehtimiseen.

Miten tänne voisi tehdä lapsia? Sitäpaitsi niin monia on kohdeltu synnytysten suhteen miten sattuu, en halua vastaavaa.

Eipä mulla muuta..

Vierailija
198/208 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoiva-alan palkkoja nostettais,  vois heitä vaatia olemaan ainakin empaattsempia. Työ maistuu jos normaali työajat eikä tuplavuoroja.

Vierailija
199/208 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetunymmärtäminen. Sanoin shaibaksi sitä että väitetään lapsettomien elämän olevan tyhjää/merkityksetöntä/jne.. Myös minulle lapset ovat parasta elämässä, mutta voin myös ymmärtää että kaikille ne eivät ole/olisi sitä.

Tämä vaan jatkuvasti ylitulkitaan täällä. Omista lapsista iloitseminen käännetään näissä ketjuissa lähes automaattisesti ties miksi lapsettomuuden halveksunnaksi.

Vierailija
200/208 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi muillakin pääsyyksi nousee jaksaminen ja epäsuorasti talous. Nykyine työelämä on hyvin raskasta verrattuna menneisiin aikoihin, eikä se edes tahdo nykyään elättää edes pariskuntaa. Jos siihen vielä molemmat ottaisivat toisen työn, että saisivat suuremman asunnon, voisi henkiselle hyvinvoinnille heittää hyvästit kokonaan. Jos vain asuntosijoittamista rajattaisiin ja työelämää kevennettäisiin sekä pakkoja nostettaisiin, voisi olla eri ääni kellossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä