HS: Mitä rikkaimmat tidella ajattelevat (kylmäävä tutkimus - syvää halveksuntaa lähimmäisiä kohtaan)
Kyse siis oikeasta yliopistotutkimuksesta josta Hesari tehnyt artikkelin. Hyperikkaat -sii Suomen rikkain promille- puhuvat omin sanoin. Järkkyä luettavaa. Suomen rikkaimmat halveksivat, liki vihaavat pienituloisia, julkisen sektorin työntekijöitä ja sosiaalietuukdiem varasn joutuneita. Karua tekstiä, kovempia mielipiteitä kuin olisi ikinä uskonut. "Mä en oilein umpitollojen kanssa ihan mielelläni ole".
Mitä kovatuloisimmat ajattelevat muista suomalaisista? Ainutlaatuinen tutkimus sukelsi huipputuloisten ajatusmaailmaan https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006221651.html?share=432f088cbbfbc…
Kommentit (994)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
So what? Kyllähän se köyhyys Suomessa on pitkälti oma valinta. Täällä on opiskelu ilmaista ja ihan hyvä opintotuki systeemi. Itsestä kiinni on se mitä valitsee.
Sinäkö kuullut rikkaimpaan promilleen?
En kuulu, vaan tavalliseen hyvin koulutettuun ja ihan keskituloisten osaan. Ymmärrän varsin hyvin, että tulotasoni johtuu omista valinnoistani esim asuinpaikan suhteen. Miksi ihmiset eivät kanna vastuuta valinnoistaan? Sairautta ei toki voi valita, mutta onhan ne sairaspäivärahatkin ja eläkkeet isommat jos se palkkataso on ollut isompi.
Köyhyys on siis oma valinta ja siitä pääsisi jos lakkaisi olemasta köyhä? Ostaisi asunnon paremmalta asuinalueelta jne. Jep jep.
Anna köyhälle 1000 e ylimääräistä rahaa (jota ei saa käyttää päivittäiseen elämiseen!) ja kas, hän tuhlaa sen samantien kaikenlaiseen kivaan, jota ei tarvitse. Anna rikkaalle 1000 e ja kas, hän sijoittaa sen. Vuoden kuluttua köyhä on edelleen köyhä, rikkaalla on 1000 e tuottoineen.
Ei kyse ole köyhyydestä tai rikkaudesta, kyse on pitkälti siitä, kykeneekö siirtämään tarpeentyydytystään vai pitääkö kaikki saada heti ja nyt.
Ei se mene noin. Se köyhä ei koskaan elämässään ehkä saanut noita asioita joita taas rikkaalle tuputettiin jo kehtoon. Ihmiset eivät ole samalla lähtöviivalla, tajua tämä.
Rikas on jo ihan kaiken nähnyt ja kokenut ja uteliaisuudet ja tarpeet tyydytetyt lapsesta saakka usein kun taas köyhällä ei ole ollut edes ruokaa monesti.
Helsinkiläinen 2 työttömän aikuisen ja 2 lapsen perhe saa vuodessa työttömyysetuutena ja asumistukena vähän yli 30 000 e ja siihen päälle lapsilistä, toimeentulotuki, lapsille ilmainen päivähoito jne. Ei suomalainen köyhä edes tiedä, mitä nälkä on!
Niinpä . Nuo tulot ja elintaso jää pienituloisille haaveeksi.
Kaikki saavat Helsingissä saman.
Olisi varmaan pitänyt lisätä että pienipalkkaiselle. Ei töissä käyvä saa työttömyysetuutta ja harvoin toimeentulotukeakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä tylyä tekstiä, mutta on siinä totuudensiemenkin mukana. Kyllähän suurin osa ihmisistä tietää, että tämä yhteiskunta alkaa olla täynnä laiskoja työnvieroksujia, joita edes hävetä elää käsi toisen taskussa. Ja päälle kadehditaan ja maristaan, vaikkei ole koskaan edes yritetty tehdä asialle mitään. Minusta niiltä saisi leikata kaikki tuet pois, kerjätköön ruokansa sukulaisilta. Ei täällä ole ilmaisia lounaita. Ymmärrän sairaat, ymmärrän väliaikaiset ongelmat, mutta kun koko elämä perustuu loisimiseen, niin empatia loppuu siihen. Ei minua ainakaan huvita lähteä töihin aamulla, jotta joku marisija saa maata kotona ja päälle vielä valittaa, kun hänen elintasonsa on matalampi kuin minun.
Työskenteletkö julkisella sektorilla? Olet rikkaitten mielestä ihan samanlainen loinen kuin työttömätkin.
Ei voisi vähempää kiinnostaa mitä joku muu on minusta tai elämästäni mieltä.
Poliitikkojen työ perustuu siihen mitä mieltä he ovat sinusta ja elämästäsi: heitetäänkö se romukoppaan vai tehdäänkö jotain hyvää. Edes tätä sinä et ymmärrä.
Minä en ole poliitikko, lue tämä nyt vielä kerran: ei voisi vähempää kiinnostaa mitä joku muu on minusta tai elämästäni mieltä. Nyt yritä sisäistää se. Sinä yrität täällä syyllistää ihmisiä jotka ovat sitä mieltä että ihminen voi itse vaikuttaa elämäänsä sönköttämällä että rikkaat eivät pidä heistä :,D harmi ettei kiinnosta, silti olen sitä mieltä että elämäsi on omissa käsissäsi.
Miksi käyt kokopäivätöissä surkealla palkalla, mikset ole rikas? Oletko tyhmä vai laiska?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä tylyä tekstiä, mutta on siinä totuudensiemenkin mukana. Kyllähän suurin osa ihmisistä tietää, että tämä yhteiskunta alkaa olla täynnä laiskoja työnvieroksujia, joita edes hävetä elää käsi toisen taskussa. Ja päälle kadehditaan ja maristaan, vaikkei ole koskaan edes yritetty tehdä asialle mitään. Minusta niiltä saisi leikata kaikki tuet pois, kerjätköön ruokansa sukulaisilta. Ei täällä ole ilmaisia lounaita. Ymmärrän sairaat, ymmärrän väliaikaiset ongelmat, mutta kun koko elämä perustuu loisimiseen, niin empatia loppuu siihen. Ei minua ainakaan huvita lähteä töihin aamulla, jotta joku marisija saa maata kotona ja päälle vielä valittaa, kun hänen elintasonsa on matalampi kuin minun.
Työskenteletkö julkisella sektorilla? Olet rikkaitten mielestä ihan samanlainen loinen kuin työttömätkin.
Tämä. Paljastaa täyden kiittämättömyyden. Opettajia, terveydenhuoltohenkilökuntaa, poliisia jne kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
So what? Kyllähän se köyhyys Suomessa on pitkälti oma valinta. Täällä on opiskelu ilmaista ja ihan hyvä opintotuki systeemi. Itsestä kiinni on se mitä valitsee.
Ai opiskelupaikan voi vaan valita? Ja työpaikan?
En tiennytkään. Tyhmä minä.No taidat ollakin jos et ymmärrä että ne jotka pääsevät haluamaansa opiskelupaikkaan ovat luultavasti tehneet paljon työtä päästäkseen sinne ja sama työpaikan kanssa.
Et kerro nyt iltasatuja lapsillesi, vaan aikuisille ihmisille.
Rikkailla on verkosto ja jos köyhempi sanoo rikkaalle äijälle ei koko verkosto puhuu vuosia paskaa sinusta. Kiukku on suunnaton kuin ei kaikki ole myytävänä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin arvattavaa, minkälainen keskustelu täällä asiasta nousi.
En kuulu rikkaampaan promilleen, mutta ehkä (nimenomaan palkkatyön osalta) hyvätuloisimpaan prosenttiin suomalaisia. Varallisuutta on tasan muutaman tonnin edestä perittyjä osakkeita ja osittain maksettu omakotitalo keskikokoisessa kaupungissa. Omat vanhempani ovat ponnistaneet pienviljelijäperheestä akateemiseen keskiluokkaan ja vaurastuneet asuntokaupoilla 60-70-luvulta alkaen, ja maksaneet elämiseni ylioppilaslakkiin asti.
Ymmärrän faktatasolla suuren osan noista artikkelista esitetyistä argumenteistä. Olis kiva lukea kirja kokonaisuudessaan, artikkelista tuli se fiilis että oli haluttu tarkoitushakuisesti provosoida. Ihan oikeasti on se fakta, että yhteiskunnan kantokyky ei meinaa riittää kaikkien kannatteluun. Tässä on riskinä se, että turvaverkosta joka on rakennettu auttamaan niitä, jotka ei pärjää omillaan, on tehty riippumatto, johon voi heittäytyä jos ei satu huvittamaan.
Se, että ajattelee raha-asioita faktalähtöisesti ei tarkoita sitä, etteikö ymmärtäisi myös köyhän näkökulmaa tai kokisi empatiaa heitä kohtaan. Itse en halveksu köyhiä, vaikka ärsyynnynkin siitä, että jotkut kokevat oikeudekseen saamaan "kattoon syljeskelemällä" saman elintason kuin keskiluokkainen palkansaaja.
En kyllä yhtään ymmärrä tuota yritysjohtajaa joka ei ymmärrä työnantajaansa jolle oli kynnyskysymys oman palkan lasku 3800-2800. Käsi sydämelle, kuka hyväksyisi ongelmitta liki 25% palkanalennuksen? Kuka vaatii alaisiltaan sellaista näyttämättä itse esimerkkiä? No, postin pomot näköjään...
Onko kattoon syljeksijän elintaso sama kuin keskiluokkaisen suomalaisen?
Omat palkkatuloni ovat alle suomalaisen keskitason, asumiskuluni ovat pienet, kiitos pienen perinnön ja velattoman pienen asunnon. Minulla on velaton uudehko auto, pari viikon lomamatkaa vuodessa, kohtuuttoman suuret ruokamenot yhdelle ihmiselle, samoin liikaa keskihintaisia vaatteita kaapissa kuukausittain ostettuna, 10% nettopalkasta laitan säästöön.
Eli takaako sosiaaliturva tuon minulle, jos heittäydyn sen varaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai opiskelupaikan voi vaan valita? Ja työpaikan?
En tiennytkään. Tyhmä minä.No taidat ollakin jos et ymmärrä että ne jotka pääsevät haluamaansa opiskelupaikkaan ovat luultavasti tehneet paljon työtä päästäkseen sinne ja sama työpaikan kanssa.
Tämä. Ei niitä opiskelupaikkoja arvota vaan se paikan saaminen riippuu nykyisin koulumenestyksestä. Eikä se koulumenestys ja hyvä todistus ole laiskana maaten saatu.
Vierailija kirjoitti:
Etkä silti saanut suoritettua edes peruskoulua hyvä "opintotuki systeemi"? Toki saat kommentoida opiskelua yhtä hyvin kuin jalaton kävelyä, mutta onhan se täysin fantasiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiat ei ole niin mustavalkoisia. On selvää, että osa köyhistä on köyhiä oman syyn takia, osa taas ei. Rajanveto on vaikeaa. Osa köyhistä ihmisistä syntyy vielä suurempaan köyhyyteen kehitysmaissa ja ponnistaa ilman sitäkään tukea mitä Suomen köyhä saa keskituloiseen tai rikkaaseen elämään, joten osittain uskon uhriutuja ja selviytyjä rooleihin. Tämä jako ei kuitenkaan sovi selittävänä tekijänä kaikkien kohdalla.
Menestystä selittää geeniperimä (älykkyys ja sitä tukevat luonteen ominaisuudet, ns. big five joista yksi on kyky lykätä mielihyvää). Siksi osasta köyhistä oloista tulevista voi tulla menestyjiä, vaikka hänen sisaruksistaan ei tulisi, koska sisarus on perinyt epäedullisemman geenicombon. Tuossa aiemmin linkkasin HS:n artikkelin siitä, että aikuisikään tultaessa kasvatuksen merkitys suhteessa elämässä menestymiseen lähentelee nollaa.
Kylmäverisyys eli psykopatian aste määrittelee rikkaan aseman, on nähty. Mitään muuta ei tarvita kuin osaa ottaa muilta keinoilla millä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehkä ihan ymmärrä, mistä nämä asenteet ihmisiä kohtaan tulevat. En ole koskaan huomannut, että rahan määrä suoraan korreloisi sitä, miten ihmiset käyttäytyvät toisia kohtaan. Olen nähnyt asiallista ja asiatonta käytöstä kaikissa varallisuusluokissa. Eli mikä tämän ketjun pointti oikeastaan on? Etsitään vain joku nyrkkeilysäkki jollain verukkeella, kun oma elämä ottaa päähän? Olen itse pienipalkkainen ja teen jäätävän raskasta työtä, mutta olen silti samaa mieltä siitä, että sosiaaliturvaa on jo meillä ihan liikaa. Se ei kannusta ihmisiä aikuiseen ja vastuulliseen käyttäytymiseen.
Ethän nosta asumistukea tai lapsilisää?
En. Toki aika halpa veto sinulta, kun ajattelee, että minä sentään käyn täyspäivätöissä. Sinun pitäisi kohdistaa tuollaiset piikit ihan toisaalle.
Ethän sairastu? Sosiaaliturvan vuoksi maksat sairaalapäivästä 50e ja maksukattokin on, kun todellinen kustannus on 1000-4000e/vrk. Kunta tukee tässäkin ihan "normaali-ihmisiäkin".
Vierailija kirjoitti:
Rikkailla on verkosto ja jos köyhempi sanoo rikkaalle äijälle ei koko verkosto puhuu vuosia paskaa sinusta. Kiukku on suunnaton kuin ei kaikki ole myytävänä.
Ihan tosi, hakeudu hoitoon ja muista syödä lääkkeesi. Jutustasi ei ole mitään tolkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat tekevät hyvin sen minkä osaavat, ovat päämäärätietoisia. Eivät selittele vaan tekevät. He pärjäävät vaikka kaikki rahat menisivät. Kohta olisi taas uusi omaisuus kerättynä.
Sellainen ajattelutapa jossa kuvitellaan että rikkaat ottavat rahansa köyhien selkänahasta on kommunismin yksi keskeisimmistä propagandan kukkasista. Jottei kukaan vaan luule että voi rikastua olematta jotenkin epämiellyttävä. Sellainen ajattelutapa vangitsee ihmismielen pysymään köyhänä ja kuuliaisena...ja vihaisena niille jotka uskaltavat menestyä.
Ai, missä ovat venäläisten emigranttien rikkaat jälkeläiset, toki muutamia on, mutta kyllä suurin osa eli myymällä jalokiviään kun p...settä ei osattu pyyhkiä ilman palvelijaa.
Miten tämä liittyy mielestäsi käsiteltävään aiheeseen?
Luitko tekstiä mihin vastasin? Vai nukuitko historian tunnilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä tuosta tukityöllistettyjen aloitekyvyttömyydestä? Itse uskon, että siinä on vinha perä. Harva aloitekykyinen päästää asioitaan niin pitkälle, että päätyy yhteiskunnan tukityöllistyshommiin paikkaan, jota ei itse edes ole valinnut..
Toivottavasti saat aivosyövän ja menetät puolet aivoistasi, ja pääset sitten tukityöllistymään paikkaan johon te toimisto on sinut ohjannut. Tai jäät auton alle ja halvaannut! Jo tänään.
Haha, tässäpä oiva esimerkki fiksusta, järkevästä ja yritteliäästä köyhästä! :D
Toivottavasti lapsesi saa aivosyövän ja sinä romahdat syvään masennukseen, niin tule sitten uudestaan huutelemaan :)
SE onkin hassu juttu, jos rikas menettää kaiken jostain syystä, menee muutama vuosi niin hän on keräämässä hyvää vauhtia kaiken takaisin. Tuuriako vaan? Enpä usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehkä ihan ymmärrä, mistä nämä asenteet ihmisiä kohtaan tulevat. En ole koskaan huomannut, että rahan määrä suoraan korreloisi sitä, miten ihmiset käyttäytyvät toisia kohtaan. Olen nähnyt asiallista ja asiatonta käytöstä kaikissa varallisuusluokissa. Eli mikä tämän ketjun pointti oikeastaan on? Etsitään vain joku nyrkkeilysäkki jollain verukkeella, kun oma elämä ottaa päähän? Olen itse pienipalkkainen ja teen jäätävän raskasta työtä, mutta olen silti samaa mieltä siitä, että sosiaaliturvaa on jo meillä ihan liikaa. Se ei kannusta ihmisiä aikuiseen ja vastuulliseen käyttäytymiseen.
Ethän nosta asumistukea tai lapsilisää?
En. Toki aika halpa veto sinulta, kun ajattelee, että minä sentään käyn täyspäivätöissä. Sinun pitäisi kohdistaa tuollaiset piikit ihan toisaalle.
Ethän sairastu? Sosiaaliturvan vuoksi maksat sairaalapäivästä 50e ja maksukattokin on, kun todellinen kustannus on 1000-4000e/vrk. Kunta tukee tässäkin ihan "normaali-ihmisiäkin".
Työssäkäyvä ihminen on kokoajan pottia kartoittanut ja on oikeutettu palveluihin. Miten oma moraalisia kestää toisten kustannuksella loisimisen? -eri
Vierailija kirjoitti:
Ja suurin osa niistä kuuluu vapaamuurareihin siellä ne herrat sitten eturauhasvaivoineen näyttävät väärää naamaa sille joka kieltäytyi olemasta kanssaaan tekemisissä kun äijä väkisin tunki. Yksi sai oven väliin päänsä jopa mutta vetäisin oven kiinni ja niin neiti se oli että ryntäsi nillittämään asiaa. Oman oven saa sulkea.
Menestystä selittää geeniperimä (älykkyys ja sitä tukevat luonteen ominaisuudet, ns. big five joista yksi on kyky lykätä mielihyvää). Siksi osasta köyhistä oloista tulevista voi tulla menestyjiä, vaikka hänen sisaruksistaan ei tulisi, koska sisarus on perinyt epäedullisemman geenicombon. Tuossa aiemmin linkkasin HS:n artikkelin siitä, että aikuisikään tultaessa kasvatuksen merkitys suhteessa elämässä menestymiseen lähentelee nollaa.
Kateus ja alemmuudentuntokin samassa geeniperimässä varmaan koska siinä perheessä, jonka itse tunnen yksi lapsista on ponnistanut pitkälle ja on nimenomaan tuollainen vähemmän koulutettujen tai köyhien halveksija. Aikanaan kärsinyt työläistaustaisesta perheestään, äitiään halveksinut koska tämä ei ole kouluja käynyt. Asunut ympäristössä jossa muut ovat olleet varakkaampia tai tämän ihmisen perheeseen nähden ylemmässä asemassa. Pihi tyyppi mikä tietysti hyvä kun vaurastua haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö kuullut rikkaimpaan promilleen?
En kuulu, vaan tavalliseen hyvin koulutettuun ja ihan keskituloisten osaan. Ymmärrän varsin hyvin, että tulotasoni johtuu omista valinnoistani esim asuinpaikan suhteen. Miksi ihmiset eivät kanna vastuuta valinnoistaan? Sairautta ei toki voi valita, mutta onhan ne sairaspäivärahatkin ja eläkkeet isommat jos se palkkataso on ollut isompi.
Köyhyys on siis oma valinta ja siitä pääsisi jos lakkaisi olemasta köyhä? Ostaisi asunnon paremmalta asuinalueelta jne. Jep jep.
Anna köyhälle 1000 e ylimääräistä rahaa (jota ei saa käyttää päivittäiseen elämiseen!) ja kas, hän tuhlaa sen samantien kaikenlaiseen kivaan, jota ei tarvitse. Anna rikkaalle 1000 e ja kas, hän sijoittaa sen. Vuoden kuluttua köyhä on edelleen köyhä, rikkaalla on 1000 e tuottoineen.
Ei kyse ole köyhyydestä tai rikkaudesta, kyse on pitkälti siitä, kykeneekö siirtämään tarpeentyydytystään vai pitääkö kaikki saada heti ja nyt.
Itse asiassa on tutkimuksia, joiden mukaan köyhät sijoittavat rahansa aivan yhtä järkevästi kuin rikkaatkin. He vain saavat sitä vähemmän. Jos köyhyys tietyissä olosuhteissa liittyy lyhytjänteisyyteen, tämä ei johdu ihmisten ominaisuuksista vaan siitä, että taloudellinen stressi ja ympäristön epävarmuus lyhentää jokaisen ihmisen aikahorisonttia. On vaikea ajatella pitkäjänteisesti, kun mielessä on lähinnä, saako laskut maksettua ja ruokaa lapsille ensi kuuksi. Tietenkin jos on muuten mahdollisuuksia ja oikea kasvuympäristö, niin köyhyyden vaikutus ei ole niin merkittävä. Tutkimusten mukaan taloudellinen niukkuus myös laskee mitattua kognitiivista kapasiteetti jopa 14 pistettä. Rikkaat eivät näemmä ole tässä maassa yhteiskuntatieteisiin syventyneet. Ehkä kysymykset laajoista yhteiskunnallisista ilmiöistä ja niihin perehtyminen ei auta rikastumaan, jolloin yhteiskunnallinen sivistys jää monilta osin kovin kapeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan ymmärrettävää, että kyvykkäämpiä ihmisiä raivostuttaa tollot, jotka eivät saa mitään aikaan. Mietipä ap sitä, miten suomalaiset suhtautuvat esim. somal eihin? Sama asia. Koska ovat laiskoja ja elävät sen rikkaita viihavaavan köyheliinin lompakolla (hänen kuvitelmissaan), niin som aleja saa vihata. Kuinkahan moni maahanmuutttokriittinen itseasiassa on nettomaksaja? Kuinka moni heistä saa asumistukea esim. itsekin? Eli loisii muiden varoilla?
Rikkaat ovat tolloja jotka eivät ymmärrä rahan päälle mitään, sillä kun ei saa mitään oikeasti arvokasta, sillä saa vaan kulisseja. Valheessa on raskasta elää kuitenkin. Heidän suurin valheensa on se että he ovat ylempiä. Hah, he ovat alempia sanoi Jeesus sillä he ovat jo palkkansa saaneet. Ja tuomionsa itselleen tehneet, itsekkyydellä ja ahneudella.
Tiesitkö, että Jumala ei hyväksy maanpäällisiä tuomitsijoita? Eli sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä tuosta tukityöllistettyjen aloitekyvyttömyydestä? Itse uskon, että siinä on vinha perä. Harva aloitekykyinen päästää asioitaan niin pitkälle, että päätyy yhteiskunnan tukityöllistyshommiin paikkaan, jota ei itse edes ole valinnut..
Toivottavasti saat aivosyövän ja menetät puolet aivoistasi, ja pääset sitten tukityöllistymään paikkaan johon te toimisto on sinut ohjannut. Tai jäät auton alle ja halvaannut! Jo tänään.
Haha, tässäpä oiva esimerkki fiksusta, järkevästä ja yritteliäästä köyhästä! :D
Toivottavasti lapsesi saa aivosyövän ja sinä romahdat syvään masennukseen, niin tule sitten uudestaan huutelemaan :)
SE onkin hassu juttu, jos rikas menettää kaiken jostain syystä, menee muutama vuosi niin hän on keräämässä hyvää vauhtia kaiken takaisin. Tuuriako vaan? Enpä usko.
Joo kansanedustaja ei tuurilla pelaa. Taso on säilytettävä. Ahneuden määrä on vakio noilla.
No taidat ollakin jos et ymmärrä että ne jotka pääsevät haluamaansa opiskelupaikkaan ovat luultavasti tehneet paljon työtä päästäkseen sinne ja sama työpaikan kanssa.