Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19315)
Vierailija kirjoitti:
Old Spice on lemppari.
Hah, minun on pakko kommentoida. Salainen paheeni ovat Old Spicen tuoksujen erilaiset muodot. Ostan merkin dödöjä mielelläni miehelle lahjaksi, saan sitten nuuhkia niitä ja joskus jopa käytän niitä. Osa tuoksuu kaamealta, liian tymäkältä, mutta muutama viehättää nenää.
Ja siitä alkuperäisestä mulle tulee mieleen rakas isäni, joten en vaan kykene nauramaan sille tai haukkumaan sitä. Se on "isin tuoksu" ja samantien tulee isän karhea poski mieleen, kun pikkutyttönä halasin ja suukottelin häntä. Apua, nyt itkettää.
Vierailija kirjoitti:
Tinhare kirjoitti:
Ai niin, onko täällä muita jotka kuivaavat suppilovahveroita? Minulla on hyötykasvikuivuri jossa ne kuivaan, säilyvät kuivattuna varmaan ikuisesti. Se kuivattujen suppiksien tuoksu on jotenkin mielettömän upea. Paahteinen, pähkinäinen, samalla kuitenkin löytyy sellainen metsän ja luonnon tuoksu. Herkullinen. Koirakin haluaisi suppis-sipsejä syödä, vaikka kuivaamattomat ei kiinnosta ollenkaan.
Ah, minäkin aina ihastelen kuivattujen suppiksien tuoksua kun niistä jotain kokkaan. Se on samalla kertaa metsäinen ja makea - jopa hieman karamellinen?
Toinen tuoksu jota rakastan, on sellainen viilenevän syysillan "tuoksu". En edes tiedä onko tämä tuoksu, mutta illalla ulos astuessa on kuin ilmassa olisi jokin sellainen sähköinen vivahde, jota ei esiinny keväällä tai kesällä. (Asun siis kaupungissa, enkä tarkoita mitään kostean maan tai heinikon tuoksua).
Väitin aina haistavani lumen, ja sille aina naurettiin, kunnes sitten Gilmoren tytöt-sarjan jaksossa Lorelai sanoi samaa. Talvella, ja etenkin ennen lumisadetta, ulkona on ihan omanlaisensa tuoksu. Se muistuttaa tuota syksyn sähköistä tuoksua, mutta se on vielä voimakkaampi ja raikkaampi.
Ah, luontotuoksujen ystävä! Syksyn tuoksu on mulle ehdottomasti "kylmän multainen", siinä on vähän kuolleita kasveja, hipaus vihreää, hapanta marjaa, ehdottomasti paljon multaa. Talven tuoksuja on monia, mutta kyllä, lumella ON tuoksu. Se vaihtelee vähän sään ja lumen mukaan: märkä hanki on erilainen kuin kova pakkaslumi. Usein lumituoksuihin sekoittuu metsä ja joki - se johtuu siitä, että asun pohjoisessa. Vuodenajat todellakin myös tuoksuvat erilaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tinhare kirjoitti:
Ai niin, onko täällä muita jotka kuivaavat suppilovahveroita? Minulla on hyötykasvikuivuri jossa ne kuivaan, säilyvät kuivattuna varmaan ikuisesti. Se kuivattujen suppiksien tuoksu on jotenkin mielettömän upea. Paahteinen, pähkinäinen, samalla kuitenkin löytyy sellainen metsän ja luonnon tuoksu. Herkullinen. Koirakin haluaisi suppis-sipsejä syödä, vaikka kuivaamattomat ei kiinnosta ollenkaan.
Ah, minäkin aina ihastelen kuivattujen suppiksien tuoksua kun niistä jotain kokkaan. Se on samalla kertaa metsäinen ja makea - jopa hieman karamellinen?
Toinen tuoksu jota rakastan, on sellainen viilenevän syysillan "tuoksu". En edes tiedä onko tämä tuoksu, mutta illalla ulos astuessa on kuin ilmassa olisi jokin sellainen sähköinen vivahde, jota ei esiinny keväällä tai kesällä. (Asun siis kaupungissa, enkä tarkoita mitään kostean maan tai heinikon tuoksua).
Pitää vielä lisätä, että kaupungissa nämä tuoksut ovat erilaisia. Niihin tulee jotain asfaltista, taloista, kivistä, ja kaikesta siitä mikä tekee kaupungin. Se multaisuus jää taustalle ja tuoksut terävöityvät ja sekoittuvat.
Kaupungeissa on muutenkin ihania tuoksuja. Esim. se kuuma asfaltti ja miltä kaupunki tuoksuu sateen jälkeen. Aivan omat vivahteet! Juurikin metallinen, mutta niin hyvällä tavalla.
Väitin aina haistavani lumen, ja sille aina naurettiin, kunnes sitten Gilmoren tytöt-sarjan jaksossa Lorelai sanoi samaa. Talvella, ja etenkin ennen lumisadetta, ulkona on ihan omanlaisensa tuoksu. Se muistuttaa tuota syksyn sähköistä tuoksua, mutta se on vielä voimakkaampi ja raikkaampi.
Ah, luontotuoksujen ystävä! Syksyn tuoksu on mulle ehdottomasti "kylmän multainen", siinä on vähän kuolleita kasveja, hipaus vihreää, hapanta marjaa, ehdottomasti paljon multaa. Talven tuoksuja on monia, mutta kyllä, lumella ON tuoksu. Se vaihtelee vähän sään ja lumen mukaan: märkä hanki on erilainen kuin kova pakkaslumi. Usein lumituoksuihin sekoittuu metsä ja joki - se johtuu siitä, että asun pohjoisessa. Vuodenajat todellakin myös tuoksuvat erilaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tinhare kirjoitti:
Pitää vielä lisätä, että kaupungissa nämä tuoksut ovat erilaisia. Niihin tulee jotain asfaltista, taloista, kivistä, ja kaikesta siitä mikä tekee kaupungin. Se multaisuus jää taustalle ja tuoksut terävöityvät ja sekoittuvat.
Kaupungeissa on muutenkin ihania tuoksuja. Esim. se kuuma asfaltti ja miltä kaupunki tuoksuu sateen jälkeen. Aivan omat vivahteet! Juurikin metallinen, mutta niin hyvällä tavalla.
Josko lisäys nyt tulisi oikeaan kohtaan:
Vierailija kirjoitti:
Tänään testissä Billie Eilish, erikoinen patsasmainen "tissit tyrkyllä" tuoksupullo, mutta ihan siisti ja tyylikäs tavallaan.
Itse tuoksu on sellainen että kuin avaisi vaniljaisen Wunderbaum-hajukuusen muovikääreestä ja suihkuttaisi siihen kuuseen pinttyneen lian ikkunanpesuainetta ja ottaisi henkäyksen, eli jotenkin kemikaalinen-vaniljasokerinen sotku. Lopputuoksuvaihe, jonkin aikaa ennen sen katoamista on hieman toffeemainen eli tuo on se paras kohta joka antaa vähän toivoa, mutta jossain vaiheessa sieltä tulee väkisin jokin joulumauste ja voimakas leivinjauhe tai ruokasoodahaju läpi.
Tuosta tuli sellainen hajufiilis kuin kulhoon kaadettaisi purkki vanillinisokeria (ei taitoa vaniljaa huom), purkki leivinjauhetta, pari vaniljamaustettua teepussia ja päälle kuumaa vettä.
Jotain samaa on Comptoir Sud Pacifiquen vaniljatuoksuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla taisi eilen olla tuoksuna Osmanthus ja kirjoitin siitä viestin. Kävin sitten Fragranticassa katsomassa pisteitä ja kommentteja, ja ihmettelin vähäisiä pisteitä ja harvoja kommentteja. Ehkä tuoksu ei ole kovin tuttu monelle? Tai sitten ulottuuvutta pidetään liian heikkona.
Osmanthus on mielestäni ihana, mutta ei kovin voimakas. Kukkaisuus on luonnollista, ei synteettisen hajuista. Tässä on kuusamamaista sylkisyyttä, vaikka kuusamaa ei mainita nuoteissa.
Pidän Osmanthuksesta jopa enemmän Il Bacio Borghesesta, joka on myös kaunis. Il Bacio Borghese taas muistuttaa Maison Margielan Flower Marketia, mutta on mielestäni parempi, ja taitaa olla edullisempikin.
The Different Companyn monet tuoksut ovat tosiaan jääneet kovin vähille arvioille, ja totta puhuen taidat olla toinen, joka sen tässäkään ketjussa mainitsee. Hermesin fanien luulisi tykkäävän Ellenasta, tuoksut ovat hentoisia ja hienovaraisia. TDC:lläkin on ainakin ollut mahtava näytesetti, oliko 27 näytettä n 45 euroa. Omat suosikit Jasmin de Nuit ja Une Nuit Magnetique eivät ole siitä hennoimmasta päästä.
Tuo näytesetti täytyy saada! Huomasin Fragranticasta, että Osmanthuksen nenä on Ellena, ilmankos.
Tässä nykyinen setti, 18 kpl 60 euroa, ei sekään paha 2 millin näytteistä. https://www.thedifferentcompany.com/collections/coffret-echantillons-1
Kiitos, pistän kirjanmerkkeihin! (Tässä kuussa olen jo ylittänyt tuoksubudjettini, jotain tälle taudille on kohta tehtävä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorcinellista tietävä; olen vähän himotellut näytesettiä tässä, lukenut Fragranticasta kuvauksia tuoksuista yms. Kuitenkin kun menen sivuille, valkkaan näytteiden tuoksut, ja laitan sen ostoskoriin, mistä tiedän että homma menee oikein? Kun klikkaan ostoskorissa olevaa näytesettiä, se vain avaa tilauspohjan jossa voi valkata näytteet, eikä yhdessäkään kohdassa ole niitä minun valitsemia näytteitä. Miten siis voin olla varma että sieltä tulee ne minun valkkaamat eikä 6 x LAVS mikä on oletuksena joka kohdassa? Ärsyttävää kun ei pääse sinne ostoskoriin tarkistamaan mitä on tullut settiin valittua. Italiaahan minä en puhu, enkä ole löytänyt paikkaa mistä kielen voisi vaihtaa joten muutenkin vähän arvalla mennään.
Kävin kätsomassa, ja sivut ovat näköjään muuttuneet siitä kun itse tilasin. Nyt tosiaan valittuja tuoksuja ei pääse näkemään, joten itse laittaisin vielä samat sähköpostilla ja perään toivomuksen, että verkkokauppa korjattaisiin näyttämään valitut tuotteet. Minäkään en puhu italiaa, englanti riittää. Toissavuonna UNUM -setti oli valmiiksi koottu, ja näitä itse valittavia ei ollut.
Kyllä ne näkee ja voi ihan itse valita, klikkaamalla drop-down valikkoa... juuri tilasin muutama päivä sitten kuuden näytteen setin. N51
Jep, mutta ostoskorissa ei näe?
No ei näy, mutta sähköpostivahvistuksessa ne yksittäiset näytteet kyllä taas listataan. N51
Kiitos infosta, uskalsin siis laittaa näytteet tilaukseen.
Näytesetit saapuivat! Paitsi Sorcinelli, joka on vielä matkalla. Uteliaisuudesta kokeilin pikkuisen Matière Premièren Radical rosea ja French floweria. Ensivaikutelma hyvä: hienostunut ruusu ja tuberoosa. Mutta pitää testata ihan kunnolla. Muut MP-setin tuoksut ovat Encens suave, Crystal saffron, Parisian Musc ja Satal austral. Lisäksi saapui muutama Amouage ja pari Rosendo Mateuta.
Päivän tuoksuna Majda Bekkalin Mon nom est rouge (näyte). Kiva nimi, Orhan Pamukin kirjan mukaan. Tuoksukin on tosi nätti, mausteinen tumma ruusu, jossa tuoksuu aika voimakkaasti inkivääri. Pohjatuoksussa on aavistus vaniljan makeutta. Toki tässä on paljon muutakin, en vaan oikein osaa eritellä nuotteja kun kyseessä on niin moniulotteinen tuoksu. Sanoisin, että tämä on enemmän iltatuoksu. Syksyyn ja talveen, ehdottomasti. "Nenä" on Cécile Zarokian, jonka käsialaa (osittain) on myös yksi lemppareistani eli Amouagen Epic. Epic on mausteisempi ja ehkä vähän enemmän unisex. Pidän molemmista, mutta minulla on jo Epic sekä Lyric, joka on myös samantyyppinen. Ne kaksi riittävät... toistaiseksi. N51
Tänään kokeilin uudemman kerran Couture Chiciä. Jostakin syystä tuoksu oli paljon tylsempi nyt. Meillä on kyllä aloitettu takkalämmitys ja sisällä on selvästi lämpimämpi, turhankin lämmin. Ehkä se vaikuttaa tuoksuunkin. Noh, tätä tulen kyllä näytteen käyttämään pois joten testikertoja tulee lisää.
Suihkun jälkeen päätin avata Oriflamen Love Potionin. Kaapin perälle kun on noita Oriflamen hajuvesiä kertynyt, töissä oli hyvin aktiivista tuo kampanjointi, ja koska tarjoushinnat on varsin kohtuullisia, tuli niitä hankittua aika fiiliksellä välillä. Tämä vaikuttaa sellaiselta minulle hyvin sopivalta, lämpimältä ja pehmeältä. Toistaiseksi en erota listattuja nuotteja, mutta koska tämä selkeästi jää käyttöön, ehkäpä ne sieltä löytyvät. Oriflamen hajuvedet ovat pääasiassa minun ihollani heikkoja kestoltaan, joten tämä on hyvin helppo ja turvallinen valinta. Ja hinnan puolesta ei tarvitse pihtailla ja säästellä. Kesällä ja lämpimällä säällä tämä ei tule toimimaan, mutta pimeisiin ja kylmiin syys- ja talvi-iltoihin vallan mainio budjettituoksu.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti joudun joka ilta tulemaan tänne ja jankuttamaan The Different Companyn Osmanthuksesta kuin joku vaikeasti rajoittunut henkilö. En tiedä edes, onko tämä ehdottomasti poikkeuksellisen upea tuoksu, olen vain täysin riippuvainen ja ehdollistunut. Chypret lepää pakkauksissaan, olisi viikonloppu ja voisi irrotella järeimmällä mahdollisella jäkälällä. Mutta ei. Koskaan en ole näin monta päivää peräkkäin käyttänyt samaa tuoksua.
Kukkaistuoksut on lähtökohtaisesti tylsiä, mutta tämä on jotain muuta. Jäin koukkuun.
Miksei sitä voisi koukuttua tuoksuun siinä missä muihinkin aistinautintoihin. Oma heikkouteni löytyy ruokapuolelta, olen totaalisen ja toivottoman koukussa gazpachoon, ryystän sitä kolmisen litraa viikossa tälläkin hetkellä. Tuoksuissa en ihme kyllä jää koukkuun, vaan kaipaan hirveästi vaihtelua, mielellään joka päivälle eri tuoksun.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti joudun joka ilta tulemaan tänne ja jankuttamaan The Different Companyn Osmanthuksesta kuin joku vaikeasti rajoittunut henkilö. En tiedä edes, onko tämä ehdottomasti poikkeuksellisen upea tuoksu, olen vain täysin riippuvainen ja ehdollistunut. Chypret lepää pakkauksissaan, olisi viikonloppu ja voisi irrotella järeimmällä mahdollisella jäkälällä. Mutta ei. Koskaan en ole näin monta päivää peräkkäin käyttänyt samaa tuoksua.
Kukkaistuoksut on lähtökohtaisesti tylsiä, mutta tämä on jotain muuta. Jäin koukkuun.
Johonkin tuoksuun koukuttuminen on yksi niitä elämän parhaita nautintoja. Se kuinka joku pieni nuotti saa aistisi virittymään ja mielesi lentämään jonnekin. Muistot jotka herättävät taas ehkä jotain uusia muistoja joita et tiennyt olevankaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa me ymmärrämme sinua oikein hyvin :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tällainen koukuttumista aiheuttava tuoksu Pradan Amber. Pitää ihan toppuutella itseään ettei käytä sitä koko ajan, koska tuoksu lopetettu eikä sitä ole enää ikuisesti saatavilla. Iso back up pullokin on. Ja toisekseen minulla on iso hajuvesikokoelma, pitää koittaa käyttää muitakin eikä vaan yhtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tilanneet amerikkalaisesta FragranceX.com sivustolta viime vuosina tai aikoina?
Muistan tilanneeni sieltä joskus 2005-2006 ja kesti jotain 2-3 viikkoa, ja taisi paketti jopa tulla niin ettei mennyt tulliin vaan tuli lähipostiin suoraan. Trustpilotin mukaan arvosana on 4,3/5 ja joka perustuu 19 807 arvosteluun.
Mietin juuri että jos kokeilisi, ja jos löytyisi jotain kivaa.
Nythän noissa EU:n ulkopuolisissa on silti se etu että niistä tulee ilmoitus Postilta ja voi itse tehdä netissä tullauksen, ja maksaa sen netissä luottokortilla tai verkkopankilla, eli siinä kaikessa menee alle 10 minuuttia.
Mä tilasin sieltä joskus ehkä reilu vuosi sitten ja kokemus oli tosi hyvä, parempi kuin odotin. Ajattelin joutuvani tietysti tekemään tullauksen, maksamaan alvit ym. mutta yllättäen ne tehtiinkin puolestani, piti vain jotain sähköpostikyselyjä täyttää (vain pari helppoa juttua) ja asia oli selvä, eikä mitään ylimääräisiä maksuja. Eikä toimitus mielestäni mitenkään erikoisen kauaakaan kestänyt. Eli tämän perusteella voin todella suositella.
Näiden viestien innoittamana uskaltauduin tilaamaan FragranceX:stä, kun sieltä löytyy sellaisia tuoksuja joita ei saa mistään Euroopasta niin, että toimitus Suomeen. Esim. Philosophyn Fresh Cream ja Elizabeth Taylorin White Diamonds En Rouge. Siellä näyttää olevan myös käyttämättömiä isoja testeripulloja tosi edullisesti.
Tilaus sujui hyvin, tosin PayPal määritti dollarille niin huonon kurssin, että siitä tuli hintaa n. 7 eur lisää. Mutta jostainhan PayPalinkin pitää katetta saada. Kun tilasi yli 130 dollarilla, sai ilmaiset postikulut (jotka olisivat olleet n. 20 $) Free-koodia postikuluihin en voinut käyttää, kun olin jo koodikohtaan laittanut alennuskoodin jolla sain 20% alennusta tilauksesta. Nyt vain odotellaan pakettia, FedEx:iltä tuli ilmoitus että viim. 10 päivän kuluttua tulisi. Ja jännitys tuleeko alvit maksettavaksi vai ei. Tullausta ei pitäisi ainakaan tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tällainen koukuttumista aiheuttava tuoksu Pradan Amber. Pitää ihan toppuutella itseään ettei käytä sitä koko ajan, koska tuoksu lopetettu eikä sitä ole enää ikuisesti saatavilla. Iso back up pullokin on. Ja toisekseen minulla on iso hajuvesikokoelma, pitää koittaa käyttää muitakin eikä vaan yhtä.
Millainen tämä Amber on? Onko makea? Kiinnostuin ambratuoksuista ja tilasin näytteen Histoires De Parfumsin Ambre 114:sta. Siitä en pitänyt, se oli jotenkin oksennuksisen makea. Luulisin silti ambrasta pitäväni, ainakin Hermesin L’Ambre des Merveillesiin olen ihastunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen tämä Amber on? Onko makea? Kiinnostuin ambratuoksuista ja tilasin näytteen Histoires De Parfumsin Ambre 114:sta. Siitä en pitänyt, se oli jotenkin oksennuksisen makea. Luulisin silti ambrasta pitäväni, ainakin Hermesin L’Ambre des Merveillesiin olen ihastunut.
Jatkan vielä... Pidän kyllä makeistakin tuoksuista, mutta en tuosta Ambre 114:n makeudesta, koska se oli samalla sappinesteinen ja makea. Makeuden pitää olla oikeanlaista, houkuttelevaa, ei puistatusta aiheuttavaa.
SOTD: vanha kunnon Shalimar sulostuttaa sadepäivää. Kerrostin Shalimar edc:tä shalimarilla kyllästetyn voiteen päälle, ja se vaikuttaisi kestävän samalla kun colognen keveys tuntuu tuoksussa. Tykkään tästä yhdistelmästä, se on kuin tuoksuva silkkitäkki.
Vierailija kirjoitti:
SOTD: vanha kunnon Shalimar sulostuttaa sadepäivää. Kerrostin Shalimar edc:tä shalimarilla kyllästetyn voiteen päälle, ja se vaikuttaisi kestävän samalla kun colognen keveys tuntuu tuoksussa. Tykkään tästä yhdistelmästä, se on kuin tuoksuva silkkitäkki.
Kuulostaa todella miellyttävän pehmeältä, aivan kuin johonkin silkkikoteloon kietoutuisi.
No ei näy, mutta sähköpostivahvistuksessa ne yksittäiset näytteet kyllä taas listataan. N51