Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19315)
Mun kotiin ei saa tulla hajuissaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun kotiin ei saa tulla hajuissaan.
Miksi tultaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään testissä Billie Eilish, erikoinen patsasmainen "tissit tyrkyllä" tuoksupullo, mutta ihan siisti ja tyylikäs tavallaan.
Itse tuoksu on sellainen että kuin avaisi vaniljaisen Wunderbaum-hajukuusen muovikääreestä ja suihkuttaisi siihen kuuseen pinttyneen lian ikkunanpesuainetta ja ottaisi henkäyksen, eli jotenkin kemikaalinen-vaniljasokerinen sotku. Lopputuoksuvaihe, jonkin aikaa ennen sen katoamista on hieman toffeemainen eli tuo on se paras kohta joka antaa vähän toivoa, mutta jossain vaiheessa sieltä tulee väkisin jokin joulumauste ja voimakas leivinjauhe tai ruokasoodahaju läpi.
Oisko tuo leivinjauhe-ruokasooda akordi metallinen? Toiveikkaasti kysyn koska metallisuus on se mitä toivon makeilta, naisellisilta ja tyttömäisiltä tuoksuilta jotta niissä on myös jotain särmää.
Ei ole metallinen ollenkaan, koska sellainen antaisi vähän virtaviivaisempaa luonnetta siihen tuoksuun. Sellaista voisin itsekin suosia.
Tuo oli enemmän sellainen pistävän jauhoinen kemikaalihaju, kuin joku kaataisi kemian luokassa soodaan tai vastaavaan jotain muuta nestettä jolloin se alkaa pulppuamaan ja käryämään.
Sorcinellista tietävä; olen vähän himotellut näytesettiä tässä, lukenut Fragranticasta kuvauksia tuoksuista yms. Kuitenkin kun menen sivuille, valkkaan näytteiden tuoksut, ja laitan sen ostoskoriin, mistä tiedän että homma menee oikein? Kun klikkaan ostoskorissa olevaa näytesettiä, se vain avaa tilauspohjan jossa voi valkata näytteet, eikä yhdessäkään kohdassa ole niitä minun valitsemia näytteitä. Miten siis voin olla varma että sieltä tulee ne minun valkkaamat eikä 6 x LAVS mikä on oletuksena joka kohdassa? Ärsyttävää kun ei pääse sinne ostoskoriin tarkistamaan mitä on tullut settiin valittua. Italiaahan minä en puhu, enkä ole löytänyt paikkaa mistä kielen voisi vaihtaa joten muutenkin vähän arvalla mennään.
Minä olen pitänyt nyt hieman taukoa tuoksuista, olen lomalla ja aika menee vaan rötvätessä sohvalla ja sienestäessä. Tuoksut houkuttelevat hirvikärpäsiä joten metsäpäivinä niitä ei kannata laittaa. Viimeksi kokeilin YSL:n Mon Paris Intenseä. Se saattoi olla hieman parempi kuin Mon Paris jonka omistan, koska Intensestä jäi puuttumaan se pitkän ajan mittaan tuleva partavesimäinen lehahdus. Jännä muuten, kun sen partaveden kerran haistan, kynnys käyttää samaa tuoksua uudestaan nousee todella korkeaksi. Jotenkin en halua ottaa riskiä että sama tapahtuu uudelleen ja joudun tuomitsemaan pullon käyttökelvottomaksi. Ihan kuin se ei olisi käyttökelvoton jo sen takia, ettei sitä uskalla kokeilla uudestaan. Tänään varmaan täytyy vaan ottaa itseä niskasta kiinni ja kokeilla tuleeko se sama pistävä tuoksahdus uudestaan.
Ai niin, onko täällä muita jotka kuivaavat suppilovahveroita? Minulla on hyötykasvikuivuri jossa ne kuivaan, säilyvät kuivattuna varmaan ikuisesti. Se kuivattujen suppiksien tuoksu on jotenkin mielettömän upea. Paahteinen, pähkinäinen, samalla kuitenkin löytyy sellainen metsän ja luonnon tuoksu. Herkullinen. Koirakin haluaisi suppis-sipsejä syödä, vaikka kuivaamattomat ei kiinnosta ollenkaan.
Tinhare kirjoitti:
Ai niin, onko täällä muita jotka kuivaavat suppilovahveroita? Minulla on hyötykasvikuivuri jossa ne kuivaan, säilyvät kuivattuna varmaan ikuisesti. Se kuivattujen suppiksien tuoksu on jotenkin mielettömän upea. Paahteinen, pähkinäinen, samalla kuitenkin löytyy sellainen metsän ja luonnon tuoksu. Herkullinen. Koirakin haluaisi suppis-sipsejä syödä, vaikka kuivaamattomat ei kiinnosta ollenkaan.
Demeterin Mushroom?
https://demeterfragrance.com/images/product_images/DM276.jpg
Fragrantican käyttäjien mukaan maanläheinen sienituoksu joka muuntuu hieman pähkinäiseksi, ja joku sanoi sekoittavansa sitä Maison Margielan Autumn Vibes tuoksuun.
Tinhare kirjoitti:
Ah, minäkin aina ihastelen kuivattujen suppiksien tuoksua kun niistä jotain kokkaan. Se on samalla kertaa metsäinen ja makea - jopa hieman karamellinen?
Toinen tuoksu jota rakastan, on sellainen viilenevän syysillan "tuoksu". En edes tiedä onko tämä tuoksu, mutta illalla ulos astuessa on kuin ilmassa olisi jokin sellainen sähköinen vivahde, jota ei esiinny keväällä tai kesällä. (Asun siis kaupungissa, enkä tarkoita mitään kostean maan tai heinikon tuoksua).
Väitin aina haistavani lumen, ja sille aina naurettiin, kunnes sitten Gilmoren tytöt-sarjan jaksossa Lorelai sanoi samaa. Talvella, ja etenkin ennen lumisadetta, ulkona on ihan omanlaisensa tuoksu. Se muistuttaa tuota syksyn sähköistä tuoksua, mutta se on vielä voimakkaampi ja raikkaampi.
Oletteko tilanneet amerikkalaisesta FragranceX.com sivustolta viime vuosina tai aikoina?
Muistan tilanneeni sieltä joskus 2005-2006 ja kesti jotain 2-3 viikkoa, ja taisi paketti jopa tulla niin ettei mennyt tulliin vaan tuli lähipostiin suoraan. Trustpilotin mukaan arvosana on 4,3/5 ja joka perustuu 19 807 arvosteluun.
Mietin juuri että jos kokeilisi, ja jos löytyisi jotain kivaa.
Nythän noissa EU:n ulkopuolisissa on silti se etu että niistä tulee ilmoitus Postilta ja voi itse tehdä netissä tullauksen, ja maksaa sen netissä luottokortilla tai verkkopankilla, eli siinä kaikessa menee alle 10 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Tinhare kirjoitti:
Ah, minäkin aina ihastelen kuivattujen suppiksien tuoksua kun niistä jotain kokkaan. Se on samalla kertaa metsäinen ja makea - jopa hieman karamellinen?
Toinen tuoksu jota rakastan, on sellainen viilenevän syysillan "tuoksu". En edes tiedä onko tämä tuoksu, mutta illalla ulos astuessa on kuin ilmassa olisi jokin sellainen sähköinen vivahde, jota ei esiinny keväällä tai kesällä. (Asun siis kaupungissa, enkä tarkoita mitään kostean maan tai heinikon tuoksua).
Väitin aina haistavani lumen, ja sille aina naurettiin, kunnes sitten Gilmoren tytöt-sarjan jaksossa Lorelai sanoi samaa. Talvella, ja etenkin ennen lumisadetta, ulkona on ihan omanlaisensa tuoksu. Se muistuttaa tuota syksyn sähköistä tuoksua, mutta se on vielä voimakkaampi ja raikkaampi.
Joo se on sellainen jännä crispy autumn tuoksu ilmassa, ja jota seuraa sellainen "puhdas auran tunne" siinä ilmassa ennen kun lumi laskeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ylittää tuo ajatus, että jokin on mennyttä aikaa. Sillä vain rajoittaa itseään turhaan. Jos jokin tuoksu on joskus ollut suosittu ja arvostettu, siinä täytyy olla jotain. Ennakkoluuloista ulos.
On ollut suosittu, kun ei paremmasta tiedetty eikä ollut saatavilla.
Kaikki tuoksut/hajut eivät nenässä hyvältä tuoksu, koska tulee liikaa assosiaatioita menneestä. Eikö sinulla muka vastaavanlaisia ole? Esimerkiksi ranskanopettajani suorastaan ui Opiumissa 80-luvun alussa. Kiva opettaja ja kiva oppiaine, mutta rouvan läsnäolo sai joskus päänsärkyä aikaan ihan fyysisesti. Siksi kiitos ei vintage-Opiumille.
Vierailija kirjoitti:
Tinhare kirjoitti:
Toki lumi tuoksuu. Vastasataneen lumen tuoksu on erilainen kuin keväällä sulavan lumen tuoksu. Myös pakkanen tuoksuu, vaikka ei olisi lunta lainkaan. Oikeastaan silloin pakkasen haistaakin paremmin, kun ei ole vielä lunta. Sähkökin tuoksuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ylittää tuo ajatus, että jokin on mennyttä aikaa. Sillä vain rajoittaa itseään turhaan. Jos jokin tuoksu on joskus ollut suosittu ja arvostettu, siinä täytyy olla jotain. Ennakkoluuloista ulos.
On ollut suosittu, kun ei paremmasta tiedetty eikä ollut saatavilla.
Kaikki tuoksut/hajut eivät nenässä hyvältä tuoksu, koska tulee liikaa assosiaatioita menneestä. Eikö sinulla muka vastaavanlaisia ole? Esimerkiksi ranskanopettajani suorastaan ui Opiumissa 80-luvun alussa. Kiva opettaja ja kiva oppiaine, mutta rouvan läsnäolo sai joskus päänsärkyä aikaan ihan fyysisesti. Siksi kiitos ei vintage-Opiumille.
Sama täällä, tietyt hajut ovat "Nou nou!", joko niihin on tullut yliannostus joskus, ja aiheuttavat ikäviä mielleyhtymiä, siksi niihin päin ei edes viitsi enää katsoa.
Esimerkiksi pahin koulukiusaaja, todella ilkeä tyttö, käytti Jean Paul Gaultierin sitä naispullotuoksua.
Todella rasittava ex-anoppi käytti Riccin L'air du Tempsia ja Lancomen Poemea runsaalla kädellä.
Kieltenopettaja lukiossa uiskenteli Chanel 5:ssa ja psykologian opettaja YSL Rive Gauchessa.
Oma äiti suihkutteli Ardenin Red Dooria ympäriinsä niin että minun ja siskoni silmiä kirveli.
Itse elin 70-luvulla kerrostalossa. Se oli tyypillinen värimaailmaltaan, vihreää, oranssia, ruskeaa, kirkkaan siniset keittiön kaapin ovet jne. Tapetit ja K0kalusteet tietty sen ajan mukaiset.
Nyt en jaksaisi elää sellaisessa tyylissä. Mutta mitäs ihmettä: juuri luin jonkun artikkelin nuoresta naisesta joka oli sisustanut koko huushollinsa 70-luvun tyyliin. Ja oli oikein onnellinen siitä. Monet muutkin nykyään suosivat vanhoja tyylejä.
Tämä siis nyt oli esipuhe siihen että jotkut vanhat tuoksut saattavat joistakin tuntua huonoilta ja kyllästyttäviltä. Juuri määrättyihin muistoihin perustuen.
Joillekin ne vanhat tuoksut voivat olla ihan mieleisiä ja ihania. Muistot ilmeisesti ovat niistä sillon hyvät tai tuo mieleen mukavia tunnelmia.
Uudet tuoksutkin ovat jokaiselle erilaisia. Voimme kertoa oman kokemuksemme ja tunteemme tuoksuista, mutta emme voi määritellä toisten puolesta ovatko tuoksut hyviä, huonoja, käyttöön kelpaamattomia ja vanhanaikaisia, vanhan ihmisen tuoksuja tms.
Vierailija kirjoitti:
Itse elin 70-luvulla kerrostalossa. Se oli tyypillinen värimaailmaltaan, vihreää, oranssia, ruskeaa, kirkkaan siniset keittiön kaapin ovet jne. Tapetit ja K0kalusteet tietty sen ajan mukaiset.
Nyt en jaksaisi elää sellaisessa tyylissä. Mutta mitäs ihmettä: juuri luin jonkun artikkelin nuoresta naisesta joka oli sisustanut koko huushollinsa 70-luvun tyyliin. Ja oli oikein onnellinen siitä. Monet muutkin nykyään suosivat vanhoja tyylejä.Tämä siis nyt oli esipuhe siihen että jotkut vanhat tuoksut saattavat joistakin tuntua huonoilta ja kyllästyttäviltä. Juuri määrättyihin muistoihin perustuen.
Joillekin ne vanhat tuoksut voivat olla ihan mieleisiä ja ihania. Muistot ilmeisesti ovat niistä sillon hyvät tai tuo mieleen mukavia tunnelmia.
Uudet tuoksutkin ovat jokaiselle erilaisia. Voimme kertoa oman kokemuksemme ja tunteemme tuoksuista, mutta emme voi määritellä toisten puolesta ovatko tuoksut hyviä, huonoja, käyttöön kelpaamattomia ja vanhanaikaisia, vanhan ihmisen tuoksuja tms.
Niinpä. Minusta monella nykynuorella oleva 80-luvun (vaatteiden) ns. tätityyli on kummallinen, mutta kukin tyylillään, samoin tuoksuissa. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Nyt en jaksaisi elää sellaisessa tyylissä. Mutta mitäs ihmettä: juuri luin jonkun artikkelin nuoresta naisesta joka oli sisustanut koko huushollinsa 70-luvun tyyliin. Ja oli oikein onnellinen siitä. Monet muutkin nykyään suosivat vanhoja tyylejä.Tämä siis nyt oli esipuhe siihen että jotkut vanhat tuoksut saattavat joistakin tuntua huonoilta ja kyllästyttäviltä. Juuri määrättyihin muistoihin perustuen.
No sitä olen tässä yrittänyt selittää. 🙄 En pitäisi miehelläni Old Spicesta eikä hänkään pitäisi siitä itse, enkä itselläni vintage-Opiumista. Ja sitten joku tulee sönköttämään, että minun pitäisi arvostaa vanhoja tuoksuja juuri siksi, koska ne ovat vanhoja. Juu ei, ei meidän muistilla. Muut tehkööt mitä lystää, mutta nähdäkseni ne ovat ainakin useimmiten nuorempia, jotka hurmaantuvat minun silmissäni vanhasta, menneestä ja entisestä.
Mutta se siitä, asia on loppuun käsitelty minun osaltani. SOTD Jo Malonen Green Almond & Redcurrant.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tilanneet amerikkalaisesta FragranceX.com sivustolta viime vuosina tai aikoina?
Muistan tilanneeni sieltä joskus 2005-2006 ja kesti jotain 2-3 viikkoa, ja taisi paketti jopa tulla niin ettei mennyt tulliin vaan tuli lähipostiin suoraan. Trustpilotin mukaan arvosana on 4,3/5 ja joka perustuu 19 807 arvosteluun.
Mietin juuri että jos kokeilisi, ja jos löytyisi jotain kivaa.
Nythän noissa EU:n ulkopuolisissa on silti se etu että niistä tulee ilmoitus Postilta ja voi itse tehdä netissä tullauksen, ja maksaa sen netissä luottokortilla tai verkkopankilla, eli siinä kaikessa menee alle 10 minuuttia.
Mä tilasin sieltä joskus ehkä reilu vuosi sitten ja kokemus oli tosi hyvä, parempi kuin odotin. Ajattelin joutuvani tietysti tekemään tullauksen, maksamaan alvit ym. mutta yllättäen ne tehtiinkin puolestani, piti vain jotain sähköpostikyselyjä täyttää (vain pari helppoa juttua) ja asia oli selvä, eikä mitään ylimääräisiä maksuja. Eikä toimitus mielestäni mitenkään erikoisen kauaakaan kestänyt. Eli tämän perusteella voin todella suositella.
SOTD Maison Francis Kurkdjian - Baccarat Rouge 540 Extrait - Suoraan sanottuna aivan hirveä. Makea, keinotekoinen ja pistävä. Lisäksi omituisen suolainen. Plussaa kuitenkin hyvästä kestosta iholla.
BR540 Eau de Parfum on mielestäni miellyttävämpi tuoksu vaikken siitäkään erityisesti välitä. Hirveän ylihintaisia molemmat ottaen huomioon että sisältävät lähinnä synteettisiä ainesosia.
Tuntuu että näitä tuoksuja käyttää nyt ainakin Helsingissä jokainen, minkäänlainen yksilöllisyys ainakin kaukana näistä kahdesta.
Vierailija kirjoitti:
SOTD Maison Francis Kurkdjian - Baccarat Rouge 540 Extrait - Suoraan sanottuna aivan hirveä. Makea, keinotekoinen ja pistävä. Lisäksi omituisen suolainen. Plussaa kuitenkin hyvästä kestosta iholla.
BR540 Eau de Parfum on mielestäni miellyttävämpi tuoksu vaikken siitäkään erityisesti välitä. Hirveän ylihintaisia molemmat ottaen huomioon että sisältävät lähinnä synteettisiä ainesosia.
Tuntuu että näitä tuoksuja käyttää nyt ainakin Helsingissä jokainen, minkäänlainen yksilöllisyys ainakin kaukana näistä kahdesta.
Sama täällä, ensinnäkin noi on sellaisia ettei se kantaja itse tajua niiden voimakkuutta puhumattakaan siitä miten se vaikuttaa meihin jopa viiden metrin päähän, ja olen saanut noista todella ikävät migreeni- ja astmakohtaukset. Viimeisin migreenikohdaus kesti pari vuorokautta :(
Muuten en ole ollut millekään muille tuoksuille edes herkkä, paitsi voimakkaasti löyhkääville huuhteluaineille.