Teini ei ole saanut lukiostakaan kavereita
Odotti tosi innolla lukioon menoa ja ensimmäiset päivät oli iloinen ja toiveikas kavereiden suhteen. Ei ole koskaan onnistunut saamaan kavereita, ei ala- tai yläasteelta, ei edes harrastusporukasta.
Tänään soitti itkien että häntä ahdistaa eikä voi mennä syömään kun ei ole ketään kenen kanssa mennä. Puhuimme kotona ja teini kertoi yrittäneensä jutella ihmisille, mutta siihen se on jäänyt. Kaikki muut koulussa juttelee keskenään, tytöt ja pojatkin yhdessä. Tyttö myös sanoi että "pakko mussa on olla vikaa kun jään aina yksin". Surettaa ihan hirveästi jos hän ei taaskaan saa yhtäkään kaveria. Yläasteella kävi puhumassa yksinäisyydestä jopa kuraattorille mutta ei ollut apua.
Mitä ihmettä tälle pitäisi tehdä. Pelkään että teini tekee itselleen jotain kun on niin surullinen ja ahdistunut :(
Kommentit (144)
Minun lapsella on hyvät sosiaaliset taidot ja lapsena hän oli kaikkien kaveri niin että kokoajan oli jonkun kaverin kanssa. Nyt sitten lukiossa on enää pari ystävää koska samanhenkisiä kuitenkin tuntuu olevan hyvin vähän eikä kemiat aina kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin on kiinnostunut niistä tyypeistä ja mitä muille kuuluu. On iloinen ja positiivinen ja kannustava. Kysyy muilta mennäänkö syömään jne.
Kamut hankitaan ei niitä saada
Tämä on totta. Tyttäreni leikkikaverina oli naapuritalossa asuva tyttö, joka tuli noutamaan tyttäreni pihaleikkeihin tms. Toki nuo 4 - 5 -vuotiaat leikkivät paljon meilläkin. Aloitteentekijä oli naapuri. Sitten eräänä lauantaiaamuna ei ovikello ei soinutkaan. Tytär alkoi olla jo surullinen. Sanoin hänelle, että kyllä sinunkin pitää tehdä aloite leikkeihin, joten menepä soittamaan ovikelloa. Tytär pyyhki kyyneleet hihaansa, laittoi kengät väärin jalkoihinsa ja lähti hakemaan leikkiseuraa. Sen jälkeen asiasta ei enää tarvinnut mainita kertaakaan. Ja ystäviä ja kavereita on liiaksikin asti.
Ymmärrän kantasi, mutta minä tarkoitinkin juuri luottamuksellista asiaa. Omalle teinille kävi niin, että hänelle kerrottiin asia luottamuksella, mutta hyvä ystävä joka asiaa ei tiennyt ja jolle sitä ei oltu kerrottu, vaati, painosti ja hiillosti teiniäni kertomaan hänelle. Perustelut, että ovat bestiksiä ja bestikset eivät salaa toisiltaan asioita. Oli juurikin pahimmanlaatuinen peluri itse näissä asioissa, eikä ymmärrä sanaa luottamuksellisuus. Välit siinä jonkun ajan päästä menivät.
Minusta se ei vain mene näin, nimenomaan luottamuksellisesta asiasta ollessa kyse. Jos asia kerrotaan minulle ja kertoja sanoo sen olevan luottamuksellinen niin ei minun tehtävä ole muuttaa sitä luottamuksellisuutta. Ei edes siinä tapauksessa, että minun mielestäni asia ei edes olisi niin salattava.
Kertominen on toki aina riski, tiedostan sen liiankin hyvin, eikä joka vastaantulijalle kannata kaikkea kertoa, vain ystäviksi luulluille olen saattanut tärkeistä asioista avautua. Kuten jossain viestissä olikin, luottamuksen voi menettää vain kerran.