Kuka maksaa teinin kaverin lintsirannekkeen?
Eli ongelma on seuraava: Odotin lomarahaa kuin kuuta nousevaa, jotta pääsisin lasten kanssa vihdoin Linnanmäelle. 15-vuotias kysyi, sopiiko jos hän tuo kaverin, kun perheen kahdesta alakoululaisesta ja eskarilaisesta ei ole seuraa hurjimpiin laitteisiin (joihin minäkään en aina tahdo). Sanoin, että sopii että tuo kaverin.
Perillä kävi ilmi, ettei tämä kaveri ollut tuonut yhtään rahaa, sillä oletti, että minä tarjoan rannekkeen ja ruoat. Olin jo ehtinyt kiinnittää oman rannekkeeni, joten en voinut luopua siitä (eikä eskarilainen olisi tahtonut mennä yksin laitteisiin). Yritimme tavoitella kaverin vanhempia, jotta olisivat siirtäneet rahaa hänelle. Emme saaneet heitä kiinni, ja ostin sitten luotolla rannekkeen ja ruoat kaverille, yhteensä lähes 100 eur edestä.
Kun vanhemmat vihdoin soittivat takaisin hekin olivat olettaneet, että minä tarjoan päivän Lintsillä, ja jos olisivat tienneet, että kaverin tulisi itse maksaa niin eivät olisi päästäneet häntä mukaan. Teini väittää, ettei hän missään tapauksessa ollut tarjonnut päivää Lintsillä, vaan oletti itsekin että kaveri maksaa omat hupinsa.
Nyt en tiedä mitä tehdä kun vanhemmat kieltäytyvät maksamasta, itselläni ei ole ylimääräistä rahaa tai tarvetta mihinkään palveluun, jonka tämä teini voisi suorittaa korvauksena. Apua...
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No rahaton teini olisi jäänyt portin ulkopuolelle. Elämä on. Jos oma olisi alkanut kiukuttelemaan, niin olisi toki saanut seuraa, siellä portin ulkopuolella.
Eikä tarvi etukäteen varmistella ja sopia ja soitella ympäriinsä hysteerisesti, elämän perusasioitahan nää on.
Hohhoijakkaa. Onneksi ei ole itsellä rahat noin tiukilla että pitäisi jättää vieras lapsi heitteille, kun ei olisi varaa menettää yhtä ylimääräistä satasta.
Kysymys ei ole rahan tiukkuudesta vaan siitä, että en vippaile muiden lapsille vanhempien selän takana. Jos vanhemmat pyytäisivät voisin tietysti harkita asiaa.
15-vuotias ei ole heitteillä, kunhan saa vanhempansa kiinni, niin nämä tilaavat vaikka taksin sitten ajattelemattomalle mussukalleen. So simple.!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi vastaava tapaus viime kesänä särkänniemessä. En maksanut, joten teinin kaveri seurasi päivän kun me kävimme laitteissa ja söimme. Oli tiukka budjetti jonka olin laskenut minun sekä lasteni (2kpl) syömisiin ja rannekkeisiin. Ei voi mitään, lapsen kaverin vanhemmat arvatenkin tästä suuttuivat, mutta ei ole minun tehtävä kustantaa muiden lasten huvituksia kun olen itsekin pienituloinen.
Siis olenko ainoa jonka mielestä tämä on sairasta? Ei se ole teinin vika että juntit vanhemmat eivät antaneet rahaa mukaan, miksi häntä pitäisi rangaista? Todellakin maksaisin teinille rannekkeen ruokineen ja tappelisin vanhempien kanssa myöhemmin. Hirveää ajatella että teininä vanhemmat sanoisivat että kyllä ne toiset maksavat ja sitten kuljetkin koko päivän perässä katselemassa muiden huvittelua ja syöpöttelyä. Miten kukaan oikeasti pystyy tuohon?
No mutta ei se ole minunkaan vika etteivät laittaneet rahaa mukaan. Kuten sanoin olen pienituloinen ja säästin niin että saan lapsilleni rannekkeet sekä päivän ruuat. Tyhjästä on paha nyhjäistä, enkä edes omista luottokorttia. Olisiko minun pitänyt mennä myymään itseäni huvipuiston portille vai ottaa pikavippi että lapsen kaveri saa rannekkeen ja ruuat? Kyllä, seuraava kommentti on varmaan se ettei pienituloisen kuulu matkustella ym. mutta tuohon reissuun olin laskenut tarkan budjetin meille kolmelle ja sillä mentiin.
Voi hyvää päivää! Miten paska päivä on nuorella ollut, kiitos tyhmien aikuisten. Olisit voinut soittaa vanhemmille, että hei lapseltanne on jäänyt rahaa kotiin ja nyt tilanne on sellainen, että itsellä ei ole, joten pystyttekö siirtämään niin ei tarvitse katsella koko päivää vieressä. Tai olisit voinut vaikka sitten antaa oman rannekkeen jos sellainen oli (teineille voi kyllä tehdä selväksi, että tämmöisessä tilanteessa menevät laitteisiin pienemmän kanssa jos yksin ei uskalla). Ruoassa voi myös säästää, jos oli varattu kolmelle ravintolaruokaan rahaa, oltaisi menty kaupasta hakemaan vaikka pillimehut ja jotain syötävää. Tai sitten nimenomaan ottaa sen pikavipin, yrittää periä maksun sitten myöhemmin! Kyllä on varmana ollut nöyryyttävä reissu lapselle jonka muistaa..
Voi hyvää päivää vaan itsellesi! (Mikä aloitus!)
Etkö lukenut ap:n aloitusta?! Silti piti kärkkäästi kommentoida! Ap OLI yrittänyt tavoittaa vanhempia siinä onnistumatta. Tässä taas keskustelun aihe muuttuu täysin kun kommentoidaan ihan puuta heinää. Yrittäkää pysyä niissä faktoissa jotka aloittaja antaa! Turha lisätä vettä myllyyn keksimällä valheita!
Ap. Täällä, en ole provo, mutta ei täällä ole juuri kysymyksiä mihin vastata. Mihin rahat menivät? Rannekkeeseen, kahteen ateriaan, (vajaa 40 euroa pelkkään ruokaan ja juomaan!), jätskiin ja peleihin. En tunne lapsen vanhempia - hänhän on jo melkein aikuinen. Vaikuttavat ihan ynormiperheeltä, jolla on varaa matkustella Aasiassa, käydä laskettelemassa jne. Meidän perheelle 400 eur viidestä hengestä lintsillä on kova raha. Ylimääräinen satanen on siis 125%.
Kommenttien perusteella olen oikeassa kun pyydän, että kaverin perhe maksaa huvinsa. Ehdotin eilen tuota 50/50 jakoa, joka mielestäni oli hyvä idea, mutta en ole saanut vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Entä se tilanne, joka omalla lapsella on turhan usein. Hänet on kutsuttu kaveriksi mukaan, kaverin perhe ei maksa mitään (lapsi maksaa kortilla), ja kun tulee syömisen aika, niin kaveriperheen äiti/isä kysyy, että kai sinä tarjoat meille ruuat, kun otettiin sinut mukaan. Eli kutsujat olettavat, että koska teini on matkassa mukana, niin hän osallistuu perheen kuluihin, vaikka maksaa kaikki omat kulunsa. Kun se on kuulemma kohteliasta vieraankin vähän osallistua. Onneksi lapsi tajuaa soittaa äidille ja kysyä, että voiko käyttää rahojaan tähän. Minä pyydän antamaan puhelimen kaveriperheen vanhemmalle ja kysyn, että maksoitteko lapsen rannekkeen, maksoitteko matkan, Ai ette, no sitten lapsen ei varmaan tarvitse maksaa 5 hengen ruokia.
No juu-ei, jos on aikuiset matkassa, niin joku tuon suuntainen on kohteliasta, lapsien ei tarvitse tarjota mitään "vastapalveluksia". Ehkä saattaisin ohjeistaa omaa lastani jotenkin näin: "tässä on sinulle rahaa rannekkeeseen, jos x:n vanhemmat maksavat sinunkin rannekkeesi, niin osta näillä rahoilla jossain vaiheessa kaikille jätskit tai vastaavaa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi vastaava tapaus viime kesänä särkänniemessä. En maksanut, joten teinin kaveri seurasi päivän kun me kävimme laitteissa ja söimme. Oli tiukka budjetti jonka olin laskenut minun sekä lasteni (2kpl) syömisiin ja rannekkeisiin. Ei voi mitään, lapsen kaverin vanhemmat arvatenkin tästä suuttuivat, mutta ei ole minun tehtävä kustantaa muiden lasten huvituksia kun olen itsekin pienituloinen.
Siis olenko ainoa jonka mielestä tämä on sairasta? Ei se ole teinin vika että juntit vanhemmat eivät antaneet rahaa mukaan, miksi häntä pitäisi rangaista? Todellakin maksaisin teinille rannekkeen ruokineen ja tappelisin vanhempien kanssa myöhemmin. Hirveää ajatella että teininä vanhemmat sanoisivat että kyllä ne toiset maksavat ja sitten kuljetkin koko päivän perässä katselemassa muiden huvittelua ja syöpöttelyä. Miten kukaan oikeasti pystyy tuohon?
No mutta ei se ole minunkaan vika etteivät laittaneet rahaa mukaan. Kuten sanoin olen pienituloinen ja säästin niin että saan lapsilleni rannekkeet sekä päivän ruuat. Tyhjästä on paha nyhjäistä, enkä edes omista luottokorttia. Olisiko minun pitänyt mennä myymään itseäni huvipuiston portille vai ottaa pikavippi että lapsen kaveri saa rannekkeen ja ruuat? Kyllä, seuraava kommentti on varmaan se ettei pienituloisen kuulu matkustella ym. mutta tuohon reissuun olin laskenut tarkan budjetin meille kolmelle ja sillä mentiin.
Tämä ei ole minun kirjoittamani kommentti. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää! Miten paska päivä on nuorella ollut, kiitos tyhmien aikuisten. Olisit voinut soittaa vanhemmille, että hei lapseltanne on jäänyt rahaa kotiin ja nyt tilanne on sellainen, että itsellä ei ole, joten pystyttekö siirtämään niin ei tarvitse katsella koko päivää vieressä. Tai olisit voinut vaikka sitten antaa oman rannekkeen jos sellainen oli (teineille voi kyllä tehdä selväksi, että tämmöisessä tilanteessa menevät laitteisiin pienemmän kanssa jos yksin ei uskalla). Ruoassa voi myös säästää, jos oli varattu kolmelle ravintolaruokaan rahaa, oltaisi menty kaupasta hakemaan vaikka pillimehut ja jotain syötävää. Tai sitten nimenomaan ottaa sen pikavipin, yrittää periä maksun sitten myöhemmin! Kyllä on varmana ollut nöyryyttävä reissu lapselle jonka muistaa..
No varmasti muistaa ja niin kuuluukin. Toivottavasti myös vanhemmat muistavat. Ja luuletko ettemme koittaneet tavoitella vanhempia? Ja ei, en ostanut itselleni ranneketta koska minulla ei ole mitään intoa istua laitteissa. Eli, olin budjetoinut kahdelle lapselleni rannekkeet ja meidän kolmen ruuat. Millä ihmeen logiikalla minun olisi pitänyt se ranneke hänelle maksaa, oikeasti PIKAVIPILLÄ? Valoja päälle ja ajattele elämän realiteettejä.
Tämäkään ei ollut minun vastaus. Terv. oikea ap.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Täällä, en ole provo, mutta ei täällä ole juuri kysymyksiä mihin vastata. Mihin rahat menivät? Rannekkeeseen, kahteen ateriaan, (vajaa 40 euroa pelkkään ruokaan ja juomaan!), jätskiin ja peleihin. En tunne lapsen vanhempia - hänhän on jo melkein aikuinen. Vaikuttavat ihan ynormiperheeltä, jolla on varaa matkustella Aasiassa, käydä laskettelemassa jne. Meidän perheelle 400 eur viidestä hengestä lintsillä on kova raha. Ylimääräinen satanen on siis 125%.
Kommenttien perusteella olen oikeassa kun pyydän, että kaverin perhe maksaa huvinsa. Ehdotin eilen tuota 50/50 jakoa, joka mielestäni oli hyvä idea, mutta en ole saanut vastausta.
Teit mielestäni ihan oikein. Itse kuulun koulukuntaan, kutsuja maksaa, jos olen itse kutsuja ja tästä minulle riittää tekstarikiitos "osuudeksi". Jos lapseni kutsutaan tarjoudun maksamaan.
Jos olisi kuitenkin käynyt kuvaamallasi tavalla (eli saisin ehdotuksen 50/50 jälkikäteisestä maksun tasauksesta) saattaisin olla hieman hämmästynyt, mutta maksaisin mukisematta 100%:n osuuden. Uskon, että suurin osa ihmisistä, jotka tuollaista ehdottaa ovat sen rahan tarpeessa. Jos joku yritti minua kusettaa ja onnistui, yks hailee....
Ettäkö vähävaraisen pitäisi ottaa pikavippi jotta saa lapsen kaverin kustannettua Lintsille?!
No ohhoh, on teillä pokkaa ehdottaa!
Vai olenko kuulevinani taustalla lokkien kirkumista?
Vierailija kirjoitti:
Voi apua, tuon mukaan pyydetyn kaverin äitinä häpeäisin tilannetta silmät päästäni - vaikka olisinkin alun perin ymmärtänyt väärin että ap:n perhe maksaa, tai vaikka teinit olisivat sopineet asian kysymättä kaverin vanhemmilta ennalta mitään. Ilman muuta maksaisin heti kaikki kulut, 100 %, enkä tosiaan kyseenalaistaisi asiaa. Ja teinin kanssa ehkä puhuisin, miten jatkossa näissä toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha-asiat pitää selvittää ennakkoon, näitä lokkeja on maailma täynnä, joten oletuksien varassa ei kannata mennä ellei tunne ihmisiä tosi hyvin.
Eihän se mikään lokki ole. Normitoimintaa että pyytäjä kustantaa.
Koska tässä tapauksessa ap ei ollut kutsuja niin sitten tytär maksaa. Vai kutsuiko tytär vai kutsuiko kaveri itse itsensä? Vai miten se nyt meni?
Vierailija kirjoitti:
Ettäkö vähävaraisen pitäisi ottaa pikavippi jotta saa lapsen kaverin kustannettua Lintsille?!
No ohhoh, on teillä pokkaa ehdottaa!
Vai olenko kuulevinani taustalla lokkien kirkumista?
Taitaa palstalaisille pikavipit olla tuttuja, ehkä jokaviikkoista toimintaa?
Itse en kyllä ikinä oleta että lapsen kavereiden vanhemmat maksaisivat oman lapseni osuuden reissuista. Aina on lapsilla mukana rahaa reissuihin. Eikös jokaisen ole tarkoitus huolehtia omistaan ja jos eivät rahat riitä niin silloin kiitetään kutsusta ja kieltäydytään reissusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää vaan itsellesi! (Mikä aloitus!)
Etkö lukenut ap:n aloitusta?! Silti piti kärkkäästi kommentoida! Ap OLI yrittänyt tavoittaa vanhempia siinä onnistumatta. Tässä taas keskustelun aihe muuttuu täysin kun kommentoidaan ihan puuta heinää. Yrittäkää pysyä niissä faktoissa jotka aloittaja antaa! Turha lisätä vettä myllyyn keksimällä valheita!
Lol! Lukisit itse mihin kommentoit!
Mun mielestä on täysin selvää, että tässä tapauksessa ap:n lapsen kaverin vanhempien olisi pitänyt maksaa oman lapsensa jutut. Ranneke+ateria kuitenkin maksaa tosi paljon, ei voi olettaa, että joku tuntematon tyyppi maksaa sellaisia summia tuntemattomalle lapselle.
Se on jännä, miten erilaisia käsityksiä ihmisillä on siitä, missä tilanteessa kukin maksaa ja mitä. Esim. Kun itse olin jotain 13-vuotias, mutsini serkun isä kuoli yllättäen, ja tällä serkulla oli silloin n. 5-vuotias lapsi, ja serkku pyysi minua mukaan lähtemään lapsenvahdiksi 300km päähän kun hänellä kuulemma oli niin paljon hautajaisjärhestelyjä hoidettavana. No minä sitten suostuin lapsenvahdiksi, kun ajattelin, että en siinä ainakaan mitään menetä rahallisesti, kun oletin hänen maksavan bussilipun ja tarjoavan ruuat. No, kun hypättiin bussiin, niin mun pitikin itse maksaa lippuni. Eli hän pyysi minua lapsenvahdiksi 3-4 päiväksi mutta piti itsestään selvänä, että minä maksan kaikki omat kuluni.
Vierailija kirjoitti:
No juu-ei, jos on aikuiset matkassa, niin joku tuon suuntainen on kohteliasta, lapsien ei tarvitse tarjota mitään "vastapalveluksia". Ehkä saattaisin ohjeistaa omaa lastani jotenkin näin: "tässä on sinulle rahaa rannekkeeseen, jos x:n vanhemmat maksavat sinunkin rannekkeesi, niin osta näillä rahoilla jossain vaiheessa kaikille jätskit tai vastaavaa"
Nimenomaan, jos vaikka kaveri pyytää minua mukaan leffaan ja tarjoaa minulle ilmaisen Finnkinon sarjalipun, niin mä voin sanoa, että mä sitten ostan meille popcornit ja limut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä annoit rahaa vielä joihinkin peleihin, jos et saanut vanhempia kiinni ja selvyyttä siitä, kuka maksaa. Ja kaksi ateriaa. No, okei teinit syövät paljon. Mutta vaikea uskoa, että jos perheellä on oikeasti rahaa, vanhemmat kieltäytyisivät maksamasta lapsensa kuluja. Tuo on ihan käsittämätön ajatuskuvio.
Uskon tämän vain, jos teinin kaverin perheellä ei olisi rahaa.
Kai melkein aikuisella teinillä jotain omaakin rahaa on. Oikeassa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Kai melkein aikuisella teinillä jotain omaakin rahaa on. Oikeassa elämässä.
Jos vanhemmatkin normaalituloisia, niin varmaan jotain viikko tai kuukausirahaa saa, ellei itse tienaa kesätöillä tms.
Vierailija kirjoitti:
Entä se tilanne, joka omalla lapsella on turhan usein. Hänet on kutsuttu kaveriksi mukaan, kaverin perhe ei maksa mitään (lapsi maksaa kortilla), ja kun tulee syömisen aika, niin kaveriperheen äiti/isä kysyy, että kai sinä tarjoat meille ruuat, kun otettiin sinut mukaan. Eli kutsujat olettavat, että koska teini on matkassa mukana, niin hän osallistuu perheen kuluihin, vaikka maksaa kaikki omat kulunsa. Kun se on kuulemma kohteliasta vieraankin vähän osallistua. Onneksi lapsi tajuaa soittaa äidille ja kysyä, että voiko käyttää rahojaan tähän. Minä pyydän antamaan puhelimen kaveriperheen vanhemmalle ja kysyn, että maksoitteko lapsen rannekkeen, maksoitteko matkan, Ai ette, no sitten lapsen ei varmaan tarvitse maksaa 5 hengen ruokia.
Oikeastiko tuollaista tapahtuu ja vielä turhan usein.
Joo, täällä on sanottu, että "etikettiin" kuuluu, että kutsuja maksaa, mutta on sanottu myös, että "hyviin tapoihin" kuuluu kutsuttaessa tarjoutua vastaamaan kustannuksista. Joka tapauksessa asiasta paras sopia etukäteen.
Jos teinit sopivat jotain, on vanhempi vastuussa lapsensa tekemisistä. Eli ap olisi voinut jättää lapsen kaverin tylysti maksamatta, ei olisi päässyt laitteisiin, mutta... a) silloin hänen omalla lapsellaan olisi ollut tylsää, koska kaveri tuli nimenomaan "laiteseuraksi" b) lapsen kaverilla olisi ollut vielä tylsempää ja c) molemmilla lapsilla erityisen kiusallista ja tämä olisi ensikädessä ap:n syy, koska hän vastaa lapsensa tekemisistä. (toki lapsen kaverin vanhemmilla on vastuunsa, mutta emme tiedä mitä kotona on puhuttu, vai onko ollenkaan)
Ihan ok maksaa ranneke ja jos kanttia riittää (ja rahatilanne tosi huono) niin soittaa lapsen kaverin vanhemmille jälkikäteen ja kertoa väärinkasityksestä. Maksavat sitten tai eivät.