Kuka maksaa teinin kaverin lintsirannekkeen?
Eli ongelma on seuraava: Odotin lomarahaa kuin kuuta nousevaa, jotta pääsisin lasten kanssa vihdoin Linnanmäelle. 15-vuotias kysyi, sopiiko jos hän tuo kaverin, kun perheen kahdesta alakoululaisesta ja eskarilaisesta ei ole seuraa hurjimpiin laitteisiin (joihin minäkään en aina tahdo). Sanoin, että sopii että tuo kaverin.
Perillä kävi ilmi, ettei tämä kaveri ollut tuonut yhtään rahaa, sillä oletti, että minä tarjoan rannekkeen ja ruoat. Olin jo ehtinyt kiinnittää oman rannekkeeni, joten en voinut luopua siitä (eikä eskarilainen olisi tahtonut mennä yksin laitteisiin). Yritimme tavoitella kaverin vanhempia, jotta olisivat siirtäneet rahaa hänelle. Emme saaneet heitä kiinni, ja ostin sitten luotolla rannekkeen ja ruoat kaverille, yhteensä lähes 100 eur edestä.
Kun vanhemmat vihdoin soittivat takaisin hekin olivat olettaneet, että minä tarjoan päivän Lintsillä, ja jos olisivat tienneet, että kaverin tulisi itse maksaa niin eivät olisi päästäneet häntä mukaan. Teini väittää, ettei hän missään tapauksessa ollut tarjonnut päivää Lintsillä, vaan oletti itsekin että kaveri maksaa omat hupinsa.
Nyt en tiedä mitä tehdä kun vanhemmat kieltäytyvät maksamasta, itselläni ei ole ylimääräistä rahaa tai tarvetta mihinkään palveluun, jonka tämä teini voisi suorittaa korvauksena. Apua...
Kommentit (234)
Raha-asiat pitää selvittää ennakkoon, näitä lokkeja on maailma täynnä, joten oletuksien varassa ei kannata mennä ellei tunne ihmisiä tosi hyvin.
Vanha perinne on tuo, että pyytäjä maksaa. Selventäkää sille pyydetylle, että se joutuu itse maksamaan, jos tulee mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Raha-asiat pitää selvittää ennakkoon, näitä lokkeja on maailma täynnä, joten oletuksien varassa ei kannata mennä ellei tunne ihmisiä tosi hyvin.
Eihän se mikään lokki ole. Normitoimintaa että pyytäjä kustantaa.
Entä se tilanne, joka omalla lapsella on turhan usein. Hänet on kutsuttu kaveriksi mukaan, kaverin perhe ei maksa mitään (lapsi maksaa kortilla), ja kun tulee syömisen aika, niin kaveriperheen äiti/isä kysyy, että kai sinä tarjoat meille ruuat, kun otettiin sinut mukaan. Eli kutsujat olettavat, että koska teini on matkassa mukana, niin hän osallistuu perheen kuluihin, vaikka maksaa kaikki omat kulunsa. Kun se on kuulemma kohteliasta vieraankin vähän osallistua. Onneksi lapsi tajuaa soittaa äidille ja kysyä, että voiko käyttää rahojaan tähän. Minä pyydän antamaan puhelimen kaveriperheen vanhemmalle ja kysyn, että maksoitteko lapsen rannekkeen, maksoitteko matkan, Ai ette, no sitten lapsen ei varmaan tarvitse maksaa 5 hengen ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se lähtökohta on että jokainen perhe maksaa omat kulunsa ellei kyse ole siitä että tarjoan esim synttärilahjaksi.
Toiselta perheeltä melkoista sivistymättömyyttä että eivät tarjoudu maksamaan kysyttäessä
Ps jos rahasi ovat noin tiukilla niin miksi edes menet Linnanmäelle
Kyllä ap. ongelma on ihan itse aiheutettu, kun antaa teinille päätösvallan kutsua kavereitaan mukaan Lintsille. Ja kannustaa vielä tähän. Yleensä näistä asioista päättävät aikuiset, ei lapset.
Ihmettelen, miksi sinne Lintsille ei voinut mennä oman perheen kesken? Vai onko ap. useampi lapsi ja tarvitsi apukäsiä?
Sulla ei ilmeisesti ole lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Entä se tilanne, joka omalla lapsella on turhan usein. Hänet on kutsuttu kaveriksi mukaan, kaverin perhe ei maksa mitään (lapsi maksaa kortilla), ja kun tulee syömisen aika, niin kaveriperheen äiti/isä kysyy, että kai sinä tarjoat meille ruuat, kun otettiin sinut mukaan. Eli kutsujat olettavat, että koska teini on matkassa mukana, niin hän osallistuu perheen kuluihin, vaikka maksaa kaikki omat kulunsa. Kun se on kuulemma kohteliasta vieraankin vähän osallistua. Onneksi lapsi tajuaa soittaa äidille ja kysyä, että voiko käyttää rahojaan tähän. Minä pyydän antamaan puhelimen kaveriperheen vanhemmalle ja kysyn, että maksoitteko lapsen rannekkeen, maksoitteko matkan, Ai ette, no sitten lapsen ei varmaan tarvitse maksaa 5 hengen ruokia.
No älä nyt viitsi. Näistä käänteistä jutuista on tapana tehdä uusi provoaloitus, eikä jatkaa vanhan provon alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä nyt viitsi. Näistä käänteistä jutuista on tapana tehdä uusi provoaloitus, eikä jatkaa vanhan provon alle.
Viitsi mitä? Tämä on tämän kesän ilmiö, koskaan ennen ei ole 13v joutunut maksumieheksi, mutta tänä kesänä jo 3 kertaa on kutsuja olettanut, että pankkikortti lapsella = kutsujalla piikki auki olettaa lasta maksajaksi. Kerran Lintsillä, toisen kerran Suomenlinnassa ja kolmannen Korkeasaaressa. 3 eri perhettä katsoi palstamallisesti, että kutsujalle ei saa tulla kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi osaa kysyä jokaiselta kutsujalta, jopa isovanhemmilta, että paljonko se maksaa. Pari kertaa on kaveri kysynyt mukaan Lintsille, lapseni kysynyt reissun hintaa ja sen kuultuaan todennut, että kiitos ei, hän ei näe järkeväksi tulla mukaan. Silloin tulee soitto minulle, että hei, teidän Lassi sanoi, ettei hänellä ole rahaa Lintsi-reissuun, totta kai te vanhemmat sen maksatte. Vastaan, että maksetaan toki, kun Lassi tulee oman perheen kanssa, muuten joutuu itse maksamaan rahoistaan. Jos poika sanoo, että mieluummin säästää, niin ilman muuta saa säästää. Kiva kun pyysitte mukaan, mutta kysykää joltain toiselta, meidän poika ei katso itselleen fiksuksi käyttää tuohon rahojaan. Jolloin jokainen kutsuja on sanonut, että no voidaan me sitten maksaa se ranneke, jos se siitä on kiinni. Eli koetellaan kepillä jäätä saadaanko toinen perhe maksamaan ja kun ei onnistu, niin yllättäen tarjotaan jotain, mistä jo on kieltäydytty. Mutta kielto pysyy, sitä ei enää peruta!
Ei varmaan tule kuin yksi kutsu yhdeltä taholta. Itselle jäisi tuosta puhelusta todella omituiset fiilikset.
Meillä kaksi teiniä, 14v. ja 17v. Ikinä ei ole tullut vastaan mitään aloituksen kaltaista. Pojat käy lintsillä keskenään kavereiden kanssa ja jokainen ottaa omat rahat mukaan. Jos on ollut jotain muuta menoa ja kaveri on tullut mukaan, on silloinkin kaverilla ollut omaa rahaa mukanaan. Samoin, jos omat lapseni ovat olleet jonkun mukana, on menot maksettu itse ellei nimenomaan kutsuja ole sanonut, että on esim. lippu ja ei tarvitse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitsi mitä? Tämä on tämän kesän ilmiö, koskaan ennen ei ole 13v joutunut maksumieheksi, mutta tänä kesänä jo 3 kertaa on kutsuja olettanut, että pankkikortti lapsella = kutsujalla piikki auki olettaa lasta maksajaksi. Kerran Lintsillä, toisen kerran Suomenlinnassa ja kolmannen Korkeasaaressa. 3 eri perhettä katsoi palstamallisesti, että kutsujalle ei saa tulla kuluja.
Aika erikoinen tuttavapiiri teillä. Todella vaikea uskoa todeksi.
Se kuka pyytää, kustantaa. Näin se on aina ollut. Monelta on unohtunut ihan selvät asiat ja peruskäytöstavat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaksi teiniä, 14v. ja 17v. Ikinä ei ole tullut vastaan mitään aloituksen kaltaista. Pojat käy lintsillä keskenään kavereiden kanssa ja jokainen ottaa omat rahat mukaan. Jos on ollut jotain muuta menoa ja kaveri on tullut mukaan, on silloinkin kaverilla ollut omaa rahaa mukanaan. Samoin, jos omat lapseni ovat olleet jonkun mukana, on menot maksettu itse ellei nimenomaan kutsuja ole sanonut, että on esim. lippu ja ei tarvitse maksaa.
Normaalisti näin, mutta aina on poikkeuksia. Ei meilläkään ole kyllä koskaan ollut mitään tällaisia omituisia maksamis- tai maksattamistilanteitä mitä täällä on kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka kehtaa tunkea kakaransa toisten matkaan pennittömänä?
Wt porukka kehtaa. Kutsuimme lapseni koulukaverin (kärttänyt ja kysynyt monta kuukautta) yökylään ja äiti toi kaksi pienempää
sanoen:"Kai nämä kaksivpienempääkin voivat jäädä, kun heille tuli niin paha mieli, kun isosisarus pääsi yökylään."
Harvoin jää sanattomaksi.
Oma moka, jos jäit. Ihmiset on nykyään röyhkeitä. Kai sanoit, ettei sovi?
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla oli kuitenkin visa electron mukana että siihen olisi voinut rahaa siirtää? Onko Porvoossakin lintsi?
On, Porvoossakin on linnamäki oli ainakin ennen suosittu nuorten kokoontumispaikka. Lintsinä puhutaan siitä ja kaikki tietävät mitä paikkaa tarkoitetaan. Mutta tämä mäki on kylläkin ihan ilman huvilaitteita oleva paikka :D
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi osaa kysyä jokaiselta kutsujalta, jopa isovanhemmilta, että paljonko se maksaa. Pari kertaa on kaveri kysynyt mukaan Lintsille, lapseni kysynyt reissun hintaa ja sen kuultuaan todennut, että kiitos ei, hän ei näe järkeväksi tulla mukaan. Silloin tulee soitto minulle, että hei, teidän Lassi sanoi, ettei hänellä ole rahaa Lintsi-reissuun, totta kai te vanhemmat sen maksatte. Vastaan, että maksetaan toki, kun Lassi tulee oman perheen kanssa, muuten joutuu itse maksamaan rahoistaan. Jos poika sanoo, että mieluummin säästää, niin ilman muuta saa säästää. Kiva kun pyysitte mukaan, mutta kysykää joltain toiselta, meidän poika ei katso itselleen fiksuksi käyttää tuohon rahojaan. Jolloin jokainen kutsuja on sanonut, että no voidaan me sitten maksaa se ranneke, jos se siitä on kiinni. Eli koetellaan kepillä jäätä saadaanko toinen perhe maksamaan ja kun ei onnistu, niin yllättäen tarjotaan jotain, mistä jo on kieltäydytty. Mutta kielto pysyy, sitä ei enää peruta!
Mä en oikein ymmärrä, mitä "väärää" on tuossa käytöksessä. Siis, jos oma lapseni pyytäisi jotakuta mukaan ja tämä kieltäytyisi korkeaan hintaan vedoten, niin totta kai soittaisin suoraan vanhemmille ja kysyisin onko se oikeasti rahakysymys ja tarjoutuisin maksamaan. Kai se on sitä "kepillä jäätä koittamista". No, näin ei ole kyllä käynyt, vaan kaikki kutsutut ovat tulleet mukaan ja ollaan aina kutsuttujen menot maksettu.
Täällä moni vänkyttää sitä että kutsuja maksaa. Mutta kun ap ei ollut kutsunut ketään vaan teinit olivat keskenään sopineet ja ap vain antanut luvan tulla mukaan. Miksette lue aloitusta kunnolla vaan kommentoitte ihan muuta mikä ei liity tähän aloitukseen.
Mutta palstalaisten tarkoituskin täällä on useimmiten nolata aloittaja, oli asia sitten niin tai näin niin (yleensä) aina vika on ap: n. Tai sitten jonkun miehen. (Koska miesvihaajia löytyy tältä palstalta myös enemmän kuin väestöstä keskimäärin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi vastaava tapaus viime kesänä särkänniemessä. En maksanut, joten teinin kaveri seurasi päivän kun me kävimme laitteissa ja söimme. Oli tiukka budjetti jonka olin laskenut minun sekä lasteni (2kpl) syömisiin ja rannekkeisiin. Ei voi mitään, lapsen kaverin vanhemmat arvatenkin tästä suuttuivat, mutta ei ole minun tehtävä kustantaa muiden lasten huvituksia kun olen itsekin pienituloinen.
Siis olenko ainoa jonka mielestä tämä on sairasta? Ei se ole teinin vika että juntit vanhemmat eivät antaneet rahaa mukaan, miksi häntä pitäisi rangaista? Todellakin maksaisin teinille rannekkeen ruokineen ja tappelisin vanhempien kanssa myöhemmin. Hirveää ajatella että teininä vanhemmat sanoisivat että kyllä ne toiset maksavat ja sitten kuljetkin koko päivän perässä katselemassa muiden huvittelua ja syöpöttelyä. Miten kukaan oikeasti pystyy tuohon?
No mutta ei se ole minunkaan vika etteivät laittaneet rahaa mukaan. Kuten sanoin olen pienituloinen ja säästin niin että saan lapsilleni rannekkeet sekä päivän ruuat. Tyhjästä on paha nyhjäistä, enkä edes omista luottokorttia. Olisiko minun pitänyt mennä myymään itseäni huvipuiston portille vai ottaa pikavippi että lapsen kaveri saa rannekkeen ja ruuat? Kyllä, seuraava kommentti on varmaan se ettei pienituloisen kuulu matkustella ym. mutta tuohon reissuun olin laskenut tarkan budjetin meille kolmelle ja sillä mentiin.
Taloudenhoidossa on kyllä huomattavasti parantamisen varaa jos neljän kympin ranneke kaataa budjetin niin että siitä ei voi joustaa. Mitä jos olisi tullut joku muu yllättävä kulu?
Ei tarvitse olla edes vähävarainen että muiden loisiminen kustannuksella ottaa päähän. Vähävaraisella se kirpaisee vain helkkaristi enemmän.
Minä tarjouduin kerran heittämään 14-vuotiaat tytöt lintsille ja hakemaan heidät sieltä kun tytön kaverin äiti sitä ehdotti. No päästiin porteille, nakkasin tytöt kyydistä ja lähdin ajelemaan jo kotiinpäin kun tyttöni soitti ettei tuolla kaverilla ole yhtään rahaa mukana. Itse olin ostanut tytölle rannekkeen ennakkoon ja antanut 40€ käyttörahaa.
Jos oli kerran kaverin kanssa sovittu meno, niin ei siinä rannekkeen osto vaiheessa tullut mieleen kysyä, että tarvisko se kaverikin rannekkeen?
Mä tai oikeastaan teinit ostavat aina porukalla kaikille rannekkeet ja tyypit laittaa tilille rahat etukäteen. Näin ei pääse upseja tapahtumaan.
Ei todellakaan. Tämä keskustelu meni siis niin, että tämän tytön äiti sanoi minulle, että hänen tyttärensä ei ole vielä tänä kesänä käynyt lintsillä ja hän ajatteli jos tyttäremme voisi lähteä hänen kanssaan. Minä sanoin että kyllä se sopii ja voin heittää ja hakea heidät autolla jottei tarvitse julkisilla sompailla.
porvoon tarinoita jos ei osata soittaa eikä mitään
Kysymys ei ole rahan tiukkuudesta vaan siitä, että en vippaile muiden lapsille vanhempien selän takana. Jos vanhemmat pyytäisivät voisin tietysti harkita asiaa.
Vanhastaan on ollut selvää että PYYTÄJÅ MAKSAA. Samoin jos pyydät kaveria kotiisi kahville niin ei kai kukaan odota että joudut kahvit viemään tai maksamaan. EI, vaan pyytäjä tarjoaa.
Lintsi ja kahvi ovat eri asioita mutta idea on sama - pyytäjä maksaa.
Tämä ei välttämättä enää toimi, kuten saamme huomata. Täälläkin moni on sitä mieltä että PYYTÄJÄ EI MAKSA.
Tästä syystä on hyvä selventää:
- lähdetkö lintsille, minä maksan (TAI)
- voit/voitko lähteä mukaan jos itse maksat